View Full Version : Skravletråd for gravide
Jeg trenger en sånn jeg, for å ikke kuppe andres tråder. :o
Hvorfor trenger jeg det? Vel, akkurat nå HATER jeg vektoppgangen. Jeg ser jo ikke gravid ut engen, bare veldig tjukk! Og veldig full av vann.... Jeg har gått opp 9 kg på 23 uker, nope som er over halvparten av det jeg tok av før jeg ble gravid. Og som jeg brukte 5-6 år på... :eek: Det føles ganske meningsløst. Likevel klarer jeg ikke være streng nok med kosten. Hadde vært mye lettere å kunne være i ketose, men så fort jeg kan tillate litt sklir jeg ut på mer.
Noen går opp mest de første mnd og minst de siste. Andre er det motsatt på. Så det er ingen fasit på dette. Skjønner du syns det er litt frustrerende, men ikke fortvil. Skal se det går veldig fint etterhvert. Tenker det kommer til å synes mer etterhvert at du er gravid, for det er fra nå av fosteret begynner å øke i vekt...
Vær stolt av din mave og det du bærer på. DU vet hva som skjuler seg der....en liten skatt jo:klem:
Lykke til , Carisma:klem:
Tenker det kommer til å synes mer etterhvert at du er gravid, for det er fra nå av fosteret begynner å øke i vekt...
Ja, problemet er at de bulkene som lå på magen før, de pushes bare utover... Det vokser ganske bra inni der da, men skulle så gjerne hatt bort de hersens bulkene. Og jo mer vann jeg samler, jo tydeligere er de. :mad:
......men skulle så gjerne hatt bort de hersens bulkene. Og jo mer vann jeg samler, jo tydeligere er de. :mad:
Det skjønner jeg godt....plagsomt med mye vann:ja:
KOs med magen din du...den lille kjenner det vet du:love:
KOs med magen din du...den lille kjenner det vet du:love:
Tanken er sikkert god, men aldri i verden om orker ta på den brøddeigen der! :eek: :o
Kanskje bulkene jevner seg ut med litt god massasje evt du:);)
I natt drømte jeg at jeg ikke var livredd for det som venter, men klarte å slappe av og glede meg. Veldig rar drøm! :o
Konkelimonke
12-04-11, 09:02
Du er ikkje aleine, carisma!
Eg òg har store problemer med å vera "streng" nok i kosten, for det er så mykje enklare å faktisk eta ketogent... Men, så langt går det no på eit vis - sjølv om dagane med sprekk kjem litt for ofte. Anyway, så er no tanken god! Haha! Om det berre hadde vore nok med tanken... Haha!
Eg òg opplever forresten at eg tenkjer eg ser feit ut, ikkje gravid. Men, det kjem seg det når bebisn veks litt til! :) me får trøsta oss med det :)
Eg er 25 fullgåtte i morgon... Tida fyk! Og eg byrjar allereie verta lei (mest pga alle kynnerane mine då, men...) Gler meg til lillebror kjem ut og eg kan koksentrera meg om kroppen att utan at det går utover ein andrepart ;)
Håpar du får ein finfin dag:D
eg tenkjer eg ser feit ut, ikkje gravid.
Det er ikke bare noe jeg tenker, det er helt reelt. Jeg har ikke gravidmage i det hele tatt. Bare en kjempediger dissende brøddeig... jepp, dissende. Og det drar jo vekk gravid-utseendet ganske effektivt. Når jeg i tillegg har lagt på meg masse på puppene/ryggen blir det jo ikke akkurat bedre.
I dag viste vekta 10 KG MER enn før jeg ble gravid!! :hylgrine:!! Tatt i betraktning at greia inni der veier omtrent 500g nå, så går jo ikke regnestykket helt opp.
Skal på sykehuset i morra, og gruer meg til hva prøvene kommer til å vise. Men jeg får bare krype til korset og ta meg sammen etter det.
I natt drømte jeg at jeg ikke var livredd for det som venter, men klarte å slappe av og glede meg. Veldig rar drøm! :o
Gruer du deg, Carisma?
I tilfelle, er det fødselen eller tiden etterpå? Er det fødselen, så syns jeg du skal be om å få snakke med jordmor. Det er ganske vanlig å grue seg og det er mange som da har stor nytte av en prat med jordmor....
:klem:
Gruer du deg, Carisma?
I tilfelle, er det fødselen eller tiden etterpå?
Ja, jeg gruer meg! Fødeselen tenker jeg egentlig ikke på engang, kommer sannsynligvis til å bli keisersnitt (veldig smale hofter, samme som min mor som hadde keisersnitt alle 3 ganger). Dessuten har man jo ikke noe styring på den uansett. Men jeg gruer meg helt villt til tida etterpå! Alt kan gå galt, og alt er opp til meg! Jeg som ikke kan holde orden på mitt eget liv engang. :eek:
Men jeg gruer meg helt villt til tida etterpå! Alt kan gå galt, og alt er opp til meg! Jeg som ikke kan holde orden på mitt eget liv engang. :eek:
Ja, litt skummelt " å sette barn til verden". Det kan skje så mye, men husk det...vi hører nesten bare om de ekstremt få tilfellene hvor det ikke går så bra.
Jeg mener du har en flott tid foran deg. :love: Nyt det fantastiske lille vesenet....så går ting seg til ettehvert.
Jeg tror du har alle muligheter med dine ressurser å hjelpe nudelingen frem i verden. Og forvente at alt går bra på alle måter.:love:
Gled deg, Carisma:klem:
Det var ultralyd-dagen idag, bare gode nyheter og bare to dager flytting av termin.:p
Det ser rosa ut for oss, og så lager selvfølgelig bilen u-lyder på vei hjem:(
vi hører nesten bare om de ekstremt få tilfellene hvor det ikke går så bra.
Nja si ikke det, verden er full av alt fra dophuer til FRP velgere, de har vært nyfødte engang de også :D
Nja si ikke det, verden er full av alt fra dophuer til FRP velgere, de har vært nyfødte engang de også :D:D Du sier noe...Du har noen år på deg da, så nyt de første årene om ikke annet:D
Jeg skjønner hva du mener, Carisma...:klem:
Konkelimonke
14-04-11, 12:23
Litt smådeppa fpr tida eg... Gubben merkar det med ein gong når det er noko i vegen, så eg kan ikkje berre klistra på meg smilet og lata som ingenting...
Eg føler meg einsam, går jo heima kvar forbaska dag!
Føler meg smellfeit, og maten sklir ut i alle retningar...
Gubben jobbar mykje, så tilgangen til voksenprat er dermed redusert...
Nei og nei!
Jaja...
Vel, vel...
Korleis har de det i dag då?
KarMa40: gratulera med jentebebi i magen då!!! :) koseleg!
går jo heima kvar forbaska dag!
Jeg jobber 100%, ikke noe å trakte etter det heller akkurat! Pluss at jeg er ny i jobben og ikke har kontroll på noenting... :rolleyes: I tillegg har jeg 1000 prosjekter på gang utenom jobb. Kan faktisk ikke huske sist jeg satt i sofaen, det må være uker siden! Så akkurat nå drømmer jeg om i morgen kveld, for da skal jeg bare synke ned i sofakroken og gjøre ingenting! Dette stresset er vel ikke optimalt nå for tida. :0
Her har jeg mistet motivasjonen til det aller meste.
Etter lang treningspause (des-mars) så begynte jeg igjen 20.mars ca og trent omtrent daglig siden, så kroppen har kræsja litt, og nå er det hele 4 dager siden sist treningsøkt, og jeg får dårligere samvittighet for hver dag, og mindre lyst eller motivasjon. I tillegg er jeg ekstremt sulten/fysen på ting for tiden, gått opp 2 kg på 3 uker :( Er 26 uker på vei idag.
Jeg burde vel egentlig ikke klage, siden jeg kun har gått opp 2.4kg fra startvekt (gikk ned en del de første ukene), men likevel veier jeg 90.5kg nå, og det er fortsatt 14 uker igjen. I tillegg klarer jeg ikke å leve lavkarbo, klarer kun ketolyse, for der er det såpass enkelt, men det å telle og bla bla er ikke greia for meg. Ikke kan jeg leve på ketolyse heller, selv om det sikkert ikke er farlig.
Vel vel, nå er iallfall treningstøyet på, også skal jeg sette i gang med 50 min No more trouble zones med Jillian Michaels, også er det grilling senere i dag i finværet!
Håper dere får en flott helg :D
trent omtrent daglig siden
Jeg tror å trene hver dag er i overkant ambisiøst i graviditeten... Kroppen trenger mer restitusjon enn ellers, så jeg tror ikke du trenger ha dårlig samvittighet for noen dagers opphold! Tre ganger i uka er mitt må, + gåing 10 min til og 10 min fra bussen hver dag.
Mitt mål er å trene kanskje engang i uka, så det er forskjell på ambisjonene :p
Hm, jeg har visst blitt litt lamslått av rosa-beskjeden. Det finnes jo MYE mer å få kjøpt. Og ikke så mye jeg vil bruke penga på gitt. Og nå har ikke gått avgårde for å finne kjønnsnøytralt, men for å finne noe fint nå som jeg vet hvilket slag som kommer...
Mitt mål er å trene kanskje engang i uka, så det er forskjell på ambisjonene :p
Hm, jeg har visst blitt litt lamslått av rosa-beskjeden. Det finnes jo MYE mer å få kjøpt. Og ikke så mye jeg vil bruke penga på gitt. Og nå har ikke gått avgårde for å finne kjønnsnøytralt, men for å finne noe fint nå som jeg vet hvilket slag som kommer...
Jeg må trene minst et par ganger i uka ellers stivner jeg helt. Yoga på mandager og vannaerobic onsdager, også prøver jeg å få inn en gåtur på et par timers tid i helgene. Hadde halvannen uke treingsfri for noen uker siden, og ble dønn stiv i ryggen med en gang.
Kjønnsnøytralt er nesten umulig å få kjøpt! Jeg vet jo ikke hva det blir, og har begynt å titte litt, men utvalget er særdeles begrenset. Alltid en eller annen detalj som gjør det veldig enten det ene eller andre. Men jeg skal ikke handle så mye enda da, bare kikke. Er jo bare uke 24, så jeg syns det er alt for tidlg. Midten av juni kanskje jeg må begynne å se seriøst ettert ting.
Dette er andremann for meg, dvs jente. Så jeg har litt trening :p. Men kjenner veldig igjen den med å være forsiktig før bayen faktisk er der.
Men søsteren flytter og vi får i alle tilfelle fylt opp de neste ukene med vugge og arvetøy og alt annet hun vil bli kvitt. Termin er i september, men hus-overtakelse er i juni...:rolleyes:
Grattis med 24 uker forresten,:):) det er jo sånn milepæl for om det går bra selv om fødselen skulle starte imorgen. Herifra blir det sikrere og sikrere.
Vi har ikke begynt å rydde gjesterommet/kontoret enda, så vi har ikke noe sted å ha evt ting vi handler inn heller :o
Men vi må kjøpe vogn til uka. Fordi den er på kjempetilbud fram til onsdag. Vi har endt opp på en brun Simo (http://www.babyshop.no/kampanjetilbud/kombivogn_4). Diger, men både jeg og sambo var rundt 5 kg da vi ble født, så sjansen for noe liten unge er minimal. I tillegg til min insulinresistens som kan gi stor baby. Og det blir jo mye vintertrilling, så det er nok det beste.
Hvis de brøyter går alt bra, hvis man må brøyte selv kan diger vogn være en fordel.:p Blir litt trangt i de trangeste butikkene, men det finnes alltid en ordning, eller en annen butikk. Det er jo fordeler med Oslo også...
Vi hadde trehjuling til førstemann, men jeg har ikke jogget mye med den ... :o Var noen ganger på sånn mini-bootcamp og det var vel omtrent det...
Ja, det er visst mye i det med at man ligner på sin egen mor når det gjelder svangerskap og fødsel, særlig hvis man ligner fysisk.
Jeg har født på termindagen, akkurat som mamma, og ungen var på rett under 3,5 akkurat som mine helsøsken. Faktisk var min søsters førstemann og min nøyaktig like like lange og på grammet like tunge. Enda hun er 5 cm høyere og mer timeglass mot mitt eple, eller fronttung atlet når jeg er på mitt beste :D
Kan noen fortelle en stakkars førstegangsgravid hvorfor hun blør etter en skikkelig runde i senga? Legen er en dust og sier at det er vanlig fra tid til annen, og det liker jeg ikke :rolleyes:
Kan noen fortelle en stakkars førstegangsgravid hvorfor hun blør etter en skikkelig runde i senga? Legen er en dust og sier at det er vanlig fra tid til annen, og det liker jeg ikke :rolleyes:Det er rett og slett slimhinnene som blør lettere når man er gravid. Slimhinnene er generelt ekstra skjøre under svangerskapet og sprekker lett eller får lett rifter. Jeg hadde småblødninger gjennom hele svangerskapet, og jeg gikk som på nåler hele tiden. Dersom jeg hadde litt hard avføring så sprakk det ei blodåre/slimhinne og sex turde jeg ikke ha. En gang fikk jeg en veldig stor blødning og dro i hui og hast på sykehuset for å sjekke. Legene fant aldri ut hvorfor jeg hadde disse blødningene og jeg fødte en flott og velskapt gutt for 10 måneder siden :)
en skikkelig runde i senga
Du mener soving? :D Hvertfall eneste runden jeg kjenner til i senga for tida. Kan ikke skjønne at jeg kunne bli gravid engang jeg. Men det skal han ha da, godt gjort å treffe den ene gangen i halvåret liskom. :rolleyes:
Du mener soving? :D Hvertfall eneste runden jeg kjenner til i senga for tida. Kan ikke skjønne at jeg kunne bli gravid engang jeg. Men det skal han ha da, godt gjort å treffe den ene gangen i halvåret liskom. :rolleyes:
HAHA:D
Neppe. Var til pers sånn minst tjue-tjuefem ganger i helga. De par tre siste gangene ble det sånn "herregud blir han aldri ferdig":p. Og selv om jeg liker sex selv så kjenner jeg at det er litt godt at han er borte i fjorten dager nå:p Man får stygga på sjokoladekake om man spiser det til alle måltider.
Har hatt litt sånn smågulbrunrød utflod på søndag før det i går kom en litt større menslikende blødning. Vet ikke noe om dette her så jeg føler meg på gyngende grunn med NULL kunnskaper.
Siden jeg blødde såpass gjennom svangerskapet vet jeg ganske mye om blødninger og hva som er normalt og ikke. Det der høres helt normalt ut, og så lenge du ikke har smerter er det høyst sannsynlig ikke noe å bry seg om. Og med så mange runder i senga er det jaggu ikke rart heller :lol: Men man bør alltid kontakte lege ved blødninger uansett, og det regner jeg med du har gjort siden du ikke var helt "fornøyd" med legens svar ;) Dersom du fortsetter å blø mye bør du komme deg inn til legen eller gynekolog for en sjekk.
I starten av graviditeten kan det ofte komme en blødning når du "egentlig" skulle hatt mensen (dersom du ikke var gravid selvsagt). Da er den hormonelt betinget og ikke noe å bekymre seg for da heller :)
Men hva er MYE DA? Jeg fikk llitt sånn gul utflod på papiret, noen ganger litt rødt på papiret. Så en gang hvor det faktisk så ut som midt i menstiden. Luktet intens gjør det også. Og jeg er spent på, vil dette fortsette hver gang jeg har sex??
Ehm, når begynner det å komme "ting" ut av brystvortene? Er ikke 6mnd litt tidlig?? :o
Ehm, når begynner det å komme "ting" ut av brystvortene? Er ikke 6mnd litt tidlig?? :o
Hehe. Kalles råmelk, noen får det tidlig, mens andre ikke får det før etter fødselen :) Bare ikke klem på de. Kanskje være lurt å begynne med innlegg, hvis du lekker litt, slipper du å skifte bh for ofte :)
Men hva er MYE DA? Jeg fikk llitt sånn gul utflod på papiret, noen ganger litt rødt på papiret. Så en gang hvor det faktisk så ut som midt i menstiden. Luktet intens gjør det også. Og jeg er spent på, vil dette fortsette hver gang jeg har sex??
Ikke nødvendigvis. Kommer an på hvor 'røft' det er, og hvor ømfintlig slimhinnene dine er. Men hvis du blør frisk blod lenge så hadde jeg nok kanskje ringt lege/føden for en sjekk. Men har du hatt sex, så er det ikke farlig. Men det skal ikke lukte?
"Mammas livmor er på størrelse med en grapefrukt, som hun vil kaste på pappa akkurat nå"
Tenkte mer å bruke en vannmelon jeg!:D
Han går meg på nervene løs. Er det normalt å bli irritabel av ingenting?:p
Ja!
Helt normalt og ikke minst fullt forståelig...
Heia lavkarbo!
Jeg har vært på svangerskapskontroll, min uke 23, og har gått opp en kilo siden sist! Forrige gang gikk jeg opp 16 kilo, som skulle være to kilo i snitt i måneden. Og jeg har spist sjokolade hver dag de siste ukene...:o
Ganske fornøyd jeg da, så trenger jeg ikke komme såååå nærme 90 kg og kanskje holde meg på denne siden til og med.
Ingen sukker i urinen - nydelig blodprosent, lavt blodtrykk, fundusmål midt på streken og bebis som sparker mot ultralyden:D. Legen synes det var litt vel lavt, men jeg er redd jeg slapper av med vilje, for ikke å skape falskt høyt blodtrykk ...
Fasansvondt i ryggen, den låser seg, men det er derfor jeg har tlfnr til kiropraktor...
Det er langt ifra for tidlig. :) J fikk det allerede når j var 3 mnd :) Vi alle er VELDIG forskjellige :)
Shit, i dag går jeg over i 3. trimester! Da regnes man jo som høygravid! :eek:
Gratulerer! :) Jeg tror dette svangerskapet vil føles som en evighet... Jeg er bare helt i begynnelsen, og tenker allerede på fødselen! :p
Shit, i dag går jeg over i 3. trimester! Da regnes man jo som høygravid! :eek:
Gratulerer :suss:
Men det er da enda en liten stund igjen til du er høygravid da. Du er høygravid når det er 40 dager igjen, altså når du er 34+4 ;)
Ah, ja jeg syns det var litt tidlig! Men de definerer tydeligvis det (også) forskjellig her og i USA :ja:
Melder meg inn! Fikk endelig positiv test igår.
Mål: Helst vokse meg inn i min egen vekt.... Så den lille cella får ta så mye den vil, har så det rekker på hofter og lår. ;)
Og ja, jeg er bare 4 uker 6 dager eller 5 uker 6 dager på vei. IVF så full kontroll. Bortsett fra at jeg og mannen ikke er enig om vi (jeg!) er 5 eller 6 uker på vei imorgen.
Kjekt å se andre som er helt i starten av det spennende svangerskapet. :) Jeg vet heller ikke sikkert hvor mange uker jeg er på vei. 6-7 uker, kanskje. Det hele er egentlig ganske uvirkelig ennå. Jeg håper bare jeg klarer å holde både spiren og meg selv frisk!!!
Altså, er det luft eller har jeg en fiskebaby i magen??
UL viste ingenting. Da mener jeg ingenting. Hverken i livmor eller utenfor... Så tatt blodprøve, og skal ta ny fredag, men utsiktene er ikke så bra nei.
Klem til Vettel, det høres ut som et samme som har skjedd meg i hvertfall to ganger bare ifjor, minus ivf og nitid oppfølging.
Jeg prøvde å trøste meg selv med at da vil systemet i det minste virke, om så for å prøve å holde liv til hva som helst.
Altså, er det luft eller har jeg en fiskebaby i magen??
Da kjenner du det tidlig! Jeg kjente ikke noe før nærmere uke 20. Men den har tatt igjen med renter da.... :cool:
Noen som har erfaring med Gravid Yoga II?
Jeg trener dynamsik yoga nå, men magen begynner å bli i veien :o Men har ikke lyst til å slutte allerede nå, det er jo over to mnd til termin.
Noen av dere gravide som har kjøpt/lagd noe bæretøy? Tenker på sjal, meitai, slynger, osv. Hva med tøybleier? Hilsen hun der nysgjerrige. :p
Forrige gang tenkte jeg at bæresjal var en sånn derre hippiegreie og det skulle jeg ivæffal ikke, men jeg knøt sammen et pasjmina-sjal (ikke ekte altså) med to knuter og det funker som bare det, særlig på småttiser som både vil sove og ikke være langt fra mamma.
Skikkelig deilig med to ledige hender:D
Denne gangen skal jeg nok gå litt mer organisert til verks, men har problemer med ryggen og ikke alt jeg får til, særlig skjevbæring, men får nok hjelp av en annen gravid mamma i barnehagen som er i businessen.
Hehe, ja det var akkurat det jeg tenkte da jeg entret det forumet. Herregud så hippieaktig tenkte jeg! Men så leste jeg litt om bæring og forsto at det nok ikke var så hippieaktig likevel. ;)
Å knyte sammen pasjiminasjal og lignende tror jeg mange har gjort i en slitsom situasjon!
Jeg syns heller ikke det er noe særlig å bære skjevt. Det går når de er små, men han 11kilosgutten min kan jeg bare glemme å bære slik. Da må det sjal eller meitai til.
Jeg har savnet Biola bringebær veldig, og har havnet på "kjøret" et par ganger. Problemet er at jeg klarer jo ikke drikke bare et glass heller, hele kartongen går med. Men i går kjøpte jeg biola naturell og fryste bær og laget selv. Nydelig! :sikle: Mye bedre enn den søte ferdig kjøpte!
Jeg har faktisk fundert på å skaffe meg en meitai eller lignende, håper bare at den er grei å knytte! Og så lurer jeg på hvordan det funker å bære, siden jeg er ganske stor.. Uansett er det jammen utrolig masse varianter å velge mellom, lurer på hva som funker best!
Jeg tør ikke å ha sånn knyte ting. Har generellt dårlig erfaring med at knuter sklir og løsner o.l. Vil heller ha med spenne ala manduca. Dessuten kan sambo bruke den også om den er litt "røffere".
Vi drar på bringebær stadig vekk, poden kan få med pisket krem til kvelds. Mmmmmmm
Og ankelknoken på innsiden er på vei til å forsvinne og føttene har alltid den lille puten oppå:mad:
Og ankelknoken på innsiden er på vei til å forsvinne og føttene har alltid den lille puten oppå:mad:
Mine har pute, men anklene har dukket opp igjen de siste par dagene! :heia: Utrolig hvor mye det har å si for formen genrellt!
millah: Jeg har vært opptil str 48 under bærekarrieren, og det går fint. En slektning av meg er et par nummer større, og hun har heller ingen problemer med å bære. Vet også om et par på Tettinntil.no som også er store og det går bra.
Meitai er lett å knyte. Jeg skaffet meg en meitai, sjal og slynge før barnet kom, og trente på alle deler (med puter og pusekatter!). Meitaien var det første jeg prøvde, og det gikk som smurt. Det har også vært mitt yndlingsbæretøy. Sjal er også fint, spesielt til magebæring, til kjapp bæring (kan bare knyte på og så kan man ha samme knytingen og ta barnet inn og ut dersom man skal flere ærender i butikk osv), og når barna blir større, er sjal mer stødig og støttende i og med at man får spredd det over hele barnets kropp og fordeler vekten over en større del av sin rygg enn man gjør med meitaien. Ok, litt rotete forklart men..mannen bærer forresten snuppa 16 kilo uten problemer enda. (Jeg og, men det er litt tungt på tur..)
Du kan sy selv, det er lett, og det ligger en super oppskrift på tettinntil. Eller du kan kjøpe en dyr merkemeitai. De er ikke noe bedre enn en hjemmesydd sikkerhetsmessig, (dersom den hjemmesydde er sydd riktig) men de kan være gud så lekre. Eye2eye'ene for eksempel er utrolig fine.
Og så millah, kan du reise på bæretreff og prøve ut forskjellige bæretøy! Det er en super mulighet for den som er nysgjerrig, og der er det koselige damer med masse kunnskap å dele også. Igjen, sjekk ut tettinntil.
Carisma: Tør jeg spørre om det er en erfaring i bærerelatert sammenheng? De knutene man bruker under bæring skal ikke kunne gå opp, men har man et særdeles vrikkete og urolig barn, kan barnet vri seg løs fra et sjal. Med meitai er det ikke mulig.
Men det er utrolig mange som er fornøyde med formsydde bæreseler da! (Som Manduca er.)
Nå må jeg snart starte med håndspåleggelse, ellers er disse glovarme hendene helt bortkastet..
Gruer meg til tropenetter ja.
Carisma: Tør jeg spørre om det er en erfaring i bærerelatert sammenheng? De knutene man bruker under bæring skal ikke kunne gå opp, men har man et særdeles vrikkete og urolig barn, kan barnet vri seg løs fra et sjal. Med meitai er det ikke mulig.
Men det er utrolig mange som er fornøyde med formsydde bæreseler da! (Som Manduca er.)
Nei, bare med type knytebelter, sjal osv. Jeg har ikke hofter, så det skal litt til å få ting til å sitte :o
Forresten, om noen av dere er på jakt etter strikket babytøy har jeg en mor som strikker på oppdrag. Kan formidle kontakt. Jeg trenger ikke mer nå, så pleeeeeaaaaase kjøp noe! :D
LÆFSA!! Læfsa, læfsa, læfs!
Det er blitt klart at min graviditetsdille er lefser. Helst hjemmebakte med smør, sukker og kanel. Namnamnam. Det går vitterlig ikke an å spise flere leiver lefser i uka! Tro om det finnes en lavkarboversjon av disse???
Det hjelper altså ikke å spise fett eller drikke vann mot dette suget, for det er noe heeeeelt annet enn det normale søtsuget man kan oppleve. Føler jeg rett og slett blir litt urimelig å ha med å gjøre om jeg ikke får lefser altså.
On the bright side; lefser må da være bedre enn å spise kritt, stearinlys og sånn?:D
Jeg knaska sure agurker og drakk litervis med ingefærøl... ;)
Og så tålte jeg ikke synet av noe som hadde med taco og gjøre, himla bra når man jobba på Prix :rolleyes:
Jeg har ikke fysa på noenting jeg. Sambo syns jeg er fryktelig kjedelig.. :rolleyes:
Forrige gang fyste jeg på mat. Halleluja! knekkebrød! liksom. Og litt på appelsiner.
Denne gangen er Bergene Melk mitt nemesis, men kokosolje-inntak hver kveld hjelper.
Ny svangerskapskontroll idag, med fornøyd lege og baby som ormer som bestilt. Har fortsatt lavt blodtrykk og lov til å spise lakris (italienske spesialpastiller uten tilsatt sukker) og oppfordring til å spise mer salt! Potetgull om så skulle være. også for blodtrykk og for dehydrering, ikke mye da, men jeg hadde nok ikke drukket mye før jeg kom og han mente han kunne se det på meg.
Legen sin det:)
Forrige gang var det appelsiner. Og is, bøttevis med is. :rolleyes: Denne gangen har jeg stort sett hatt lyst på alt som har med brød å gjøre, men tipper det har å gjøre med at jeg ganske nylig begynte på lavkarbo... Merker heldigvis at karbosuget begynner å slippe taket nå! ;)
Må forresten si at den legen hørtes knall ut, KarMa40! :D Jeg elsker lakris, så jeg håper blodtrykket holder seg like lavt som forrige gang..
Det er 28 grader ute. Jeg er gravid og er full av vann. Jeg gråter for ingenting, og humøret svinger verre enn verst. Jeg føler at jeg kan spise en hel ku alene, ALL svinekjøtt lukter PYTON, og at jeg ser ut som moskva-marit på sitt største. NÅ ER DET IKKE FULLT SÅ KOSELIG LENGRE!
Som ikke det er nok så har jeg sånn type mage hvor folk lurer på om jeg er gravid eller bare har lagt på meg, så vil dei kke spørre men bare gå rundt og skule og lure helt til jeg sier at neida, du trenger ikke lure, jeg er gravid.
5,5 måned igjen. Could this get any worse? :/
Skjønner akkurat hva du mener, selv om jeg ikke har kommet så langt ennå... det er kjipt!
Cherry, jeg er 7 mn på vei og føler det sånn fortsatt særlig med magen :rolleyes:
Et vennepar av sambo hadde termin st.hansaften, og den poppet plutselig ut i går! :eek: Da ble ting veldig virkelig plutselig... Jeg har liksom støtta meg litt mentalt på at "jaja, de skal jo gjennom dette først". Nå ble det mer Uææææ, you're next!!"
Hehe, det kan vel bli noen sånne sjokk underveis ja, Carisma! I går satt jeg og så på "Fødeavdelingen" på TV, og plutselig ble alt en måte mer virkelig for meg også. Jeg skal faktisk føde en unge igjen! Det er riktignok lenge til, men likevel.
Håper det gikk bra med de nybakte foreldrene, forresten!
Det ble ikke så mye mindre virkelig i natt da jeg måtte på ullevål med blødning! Men det så greit ut da, selv om de ikke helt fant ut hva det kom av. Men fikk sjekket alien'en, morkake osv.
Noen som har erfaring med det forresten, sånne plutselige blødninger?
Må forresten fortelle om hunden til foreldra mine. Når vi er på besøk sover hun alltid med oss, og i helga la hun seg ned og nistirret på magen min, skakket på hodet of slikket plutselig forsiktig utenpå magen :lol: Tydelig at hun hørte noe foregikk der inne!
Tydelig at hun hørte noe foregikk der inne!
Noen instinkter har de ihvertfall, som vi ikke ser helt..
Jeg hadde en lignende historie med hunden til mine svigerforeldre da jeg skulle ha førstemann(jente:p) Svigerforeldrene mine hadde ei tispe som stadig hadde innbilte svangerskap...og da var hun ikke nådig. Ingen fikk komme bort til kurven , som hun voktet som en smed. Vek ikke fra dens side.Tullet teppet rundt omkring oppi der og ville knapt gå ut for å lufte seg.
Da jeg var i 6.-7. mnd hadde hun innbilt svangerskap, så jeg gikk ikke bort til kurven hennes engang, men den som kom og la seg på føttene mine det var henne...og sukket tilfreds:p
Å, den ene hunden vi hadde fikk inbilte svangerskap hele tida! Hun hadde en pipesau som hun var helt hysterisk opptatt av da, prøvde å amme den og sånn (hun fikk melk). Den neste hunden vi hadde fikk også inbilt svangerskap i følge dyrlegen. 3 uker etterpå fødte hun 7 valper! :eek:
Det ble ikke så mye mindre virkelig i natt da jeg måtte på ullevål med blødning! Men det så greit ut da, selv om de ikke helt fant ut hva det kom av. Men fikk sjekket alien'en, morkake osv.
Noen som har erfaring med det forresten, sånne plutselige blødninger?
Jeg hadde det. Så jeg gikk til ultralyd titt og ofte uten at de egentlig fant en årsak. Men det føltes trygt å bli ivaretatt. Svaret kom ETTER at poden vr født. Morkaka hadde på en måte grodd fast og når ungen var aktiv så rev han morkaka litt løs fra veggene der den i utgangspunktet IKKE skulle sitte fast. Ikke noe skummelt med andre ord, men de fant ikke ut av det underveis.
Dagen etter fødselen måtte jeg derimot ha utskrapning av resten av morkaka og for å si det sånn, det var kjekkere å føde enn å få tatt denne utskrapinga. :p
Morkaka hadde på en måte grodd fast og når ungen var aktiv så rev han morkaka litt løs fra veggene der den i utgangspunktet IKKE skulle sitte fast. Ikke noe skummelt med andre ord, men de fant ikke ut av det underveis.
Ah, det er faktisk en ikke helt utenkelig forklaring! For den har vært veldig aktiv de siste dagene, og i går drev den liksom å spente seg mot mageskinnet hele tida. (leste litt om det med genrell morkakeløsning og det var jo ike akkurat oppløftende :o)
Tenkte å dele et smart tips med dere, siden probiotika skal være veldig bra i svangerskapet (hindrer eksem hos barnet).
Jeg fyser veldig på Biola, men når jeg skeier ut med syns jeg egentlig det er alt for søtt (likevel klarer jeg ikke la være å drikke opp hele :rolleyes:). Så i det siste har kjøpt biola naturell og bær og laget min egen, og den blir MYE bedre!
Dagens:
4 dl biola
1dl vann
2 never blåbær (Tilbud på coop denne uka)
noen dråper vaniljeessens og litt ønsket søtning
Mikses med blender og helles i høye glass (over isbiter for de som liker det).
Da kommer jeg for å skravle litt med dere, jeg. Og håper at jeg kan bli her til slutten av februar 2012 en gang :stortsmil
Andre dag med positive tester, førstegangsgravid og sliter i 2 1/2 år.
Da kommer jeg for å skravle litt med dere, jeg. Og håper at jeg kan bli her til slutten av februar 2012 en gang :stortsmil
Andre dag med positive tester, førstegangsgravid og sliter i 2 1/2 år.
:heia:Grattis!! :klem:
:heia:Grattis!! :klem:
Tuusen takk! :stortsmil
Jeg har gått NED 2,7 kg siden onsdag. :confused:
Carisma: Jeg blødde gjennom hele svangerskapet. Alt fra bare litt spotting og til et par store blødninger som kom på slutten. De fant aldri ut hva det var hos meg, men antok at jeg nok bare hadde svært sensitive og hovne slimhinner (når det gjaldt de små blødningene i hvert fall).
update fra meg. Vannet gikk I går kveld, så jeg ligger strekk I ei seng på riksen og får ikke lov å røre meg...
Ojsann! Det var jo litt tidlig da, men heldigvis over uke 30. Hvordan står det til med hybelboeren? BLir det fødsel på deg nå da, eller hvordan gjør de det når vannet har gått (hadde det "bare" vært rier hadde de vel gitt deg riestillende?)
Kjipt å ligge på obs-post på Riksen. Lå jo der selv, men heldigvis bare 5 dager før jeg fikk føde og syns det var lenge nok, men de aller fleste JM er jo veldig hyggelige der. Masse lykke til :klem:
ingen rier, bare vann her. så jeg må holde meg I ro for å ikke fremprovosere de. kan bli dager eller uker! alt bra m alienen såvidt de har funnet ut. ikke stressa eller noe.
Oj oj! Kjedelig om du må bli der lenge, men bra at alt står bra til med dere!
Masse lykke til!
Oi, det var kjedelig Carisma. Håper dette går fint for både deg og barnet!Lykke til og :klem:
Åh, jeg trodde at de ville få i gang fødsel etter 33 uker. Uansett, masse lykke til :)
takk :) uke 34 er visst en milepæl, så jeg prøver å knipe igjen til fredag :o lungene er ikke helt ferdig før da.
Lykke til... Som du sier så er uke 34 en milepel, da vil de ikke lenger gjøre noe for å stoppe en fødsel dersom det skulle skje. Vannet kan gå, og man kan bli liggende uten at de igangsetter det, de vurderer det nok opp mot babyen sin tilstand, og infeksjonsfaren. Uansett så håper jeg du holder ut å være bundet til senga, og at de tar godt vare på deg der inne!
Om litt så har du en fantastisk vakker baby i armene dine, og da betyr ikke noe av det som har vært noe... :)
Jeg krysser fingrene for deg, Carisma, og håper du holder fint ut med å vente i ro. :) Lykke til!
Drømte at du fikk firlinger i natt, Carisma... på direktesendt tv... Muligens litt påvirket av Hurtigruten om dagen. :p
Krysser fingrene for at du klarer å knipe igjen så lenge som mulig.. :)
Krysser fingrene for dere begge to :heia:
Tenkte å dele et smart tips med dere, siden probiotika skal være veldig bra i svangerskapet (hindrer eksem hos barnet).
Jeg fyser veldig på Biola, men når jeg skeier ut med syns jeg egentlig det er alt for søtt (likevel klarer jeg ikke la være å drikke opp hele :rolleyes:). Så i det siste har kjøpt biola naturell og bær og laget min egen, og den blir MYE bedre!
Må bare fortelle at jeg handla Biola Naturell i går, blanda med frosne skogsbær (og litt sukrin) og koste meg med det! Det var virkelig snadder... Jeg våger ikke helt å tenke på hvor mange karber det blir, da. Uansett: Godt tips!
Håper det fortsatt går bra :)
Lykke til med knipingen, Carisma!
*sukk* Det var det for denne gang. SA i går :(
Konkelimonke
23-06-11, 07:08
Å gurimalla Carisma! Håpar alt står bra til, og at du klarer å knipa att... uansett, knip så lenge bebissn tåler det sjølvsagt :-) eg er jo berre knappe veka før deg, så no kjende eg nervene her... tenkjer på deg eg...
Uff og uff, Klara... stor klem sendast i din retning! Er vel ikkje anna å gjera enn å evt prøva att om kropp og sinn tillet det.
eg er jo berre knappe veka før deg, så no kjende eg nervene her...
å jeg knappe uka før deg :=):D eller samme tid kanksje:=) når har du tremin?
Konkelimonke
24-06-11, 12:58
å jeg knappe uka før deg :=):D eller samme tid kanksje:=) når har du tremin?
Oi, artig!
Eg har termin 29.juli. Spent på om eg går over slik eg gjorde med storesøster, eller om han kjem litt før... Eg trur eg går over, men håpar han kjem før :)
Så, er 35+2 i dag. Tida flyg! Snart permisjonstid allereie! (deilig, så slepp eg ha dårleg samvit for at eg er sjukemeld lenger... :):))
Korleis går det med deg då?
Tenkte eg skulle mala ein vegg i dag...hmm... Må berre finna orken til det;)
joda 29. juli her å:=) hehe håper å den kommer før;) men er førstegangs så skla vel litt til det da... :D formen er vel relativt bra, vært litt plaget med bekkenet så det kommer å går. men ellers helt fin. Å ja skla bli godt med permisjon, er å sykemeldt nå.. men ferie en uke fra neste uke:=) enn du da?
Sitt nu med en pause i vogge-monteringa:P blir jo sliten av ingenting.
Da er jeg offisielt utmeldt fra gravid-klubben! Junior bestemte seg for å ankomme tirsdag kveld, seks og en halv uke før tida :eek:
Men han er frisk og fin og tar til og med pupp. Vi er på sykehuset enda da, og det er veldig greit.
Klara: da er kroppen din mer klar for neste runde. Ofte det som må til med pcos desverre, litt trening.
Da er jeg offisielt utmeldt fra gravid-klubben! Junior bestemte seg for å ankomme tirsdag kveld, seks og en halv uke før tida :eek:
Men han er frisk og fin og tar til og med pupp. Vi er på sykehuset enda da, og det er veldig greit.
Gratulere så mye Carisma! :heia: Lykke til videre.
Gratulerer så masse med prinsen Carisma:heia:
Gratulerer med Babymann!!
Så fint at alt gikk bra :D
Carisma - Hurra for lillegutt!
Ja, tror også dette var kroppens lille testrunde, og satser på at alt virker neste gang!
åå gratulere så masse:=) måtte alt gå kjempe fint:=)
Gratulerer så mye! Kos dere nå :love:
Konkelimonke
26-06-11, 17:03
Gratulera så mykje! Flott at alt har gått bra, lukke til vidare no då, nyt tida:-)
Konkelimonke
26-06-11, 21:19
joda 29. juli her å:=) hehe håper å den kommer før;) men er førstegangs så skla vel litt til det da... :D formen er vel relativt bra, vært litt plaget med bekkenet så det kommer å går. men ellers helt fin. Å ja skla bli godt med permisjon, er å sykemeldt nå.. men ferie en uke fra neste uke:=) enn du da?
Sitt nu med en pause i vogge-monteringa:P blir jo sliten av ingenting.
Vert godt med ferie og perm no då, er det veldig ille dette bekkenet ditt?
Ytruleg artig at me har same termindatoen då :) er det langt mellom mens og ul termin? Mensterminen min er den 30. så det vil sei det er ganske så rett ultermin ;)
Eg gler meg til perm no, det vil sei at eg gler meg til å ikkje vera sjukemeld lenger! Hehe!
Korleis ligg du an i reirbygginga då? Her er alt klart, tek det heile mykje meir med ro denne gongen enn med storesøster. Me driv no på med litt oppussing i gangen, så føler alt flyt for tida. Heldigvis siste malingsstrøket i morgon, så får me rydda litt på plass... Er lei av at alt flyyyyt og alt øigg der det ikkje skal ligga;)
Hadde vore kjekt å følga deg vidare! :)
Ha ein finfin kveld!
Det kommer og går veldig med bekkenet. å selvfølgelig hva jeg gjør om dagene:=) prøve jo å ta det med ro, men ikke alltid like enkelt.. Er vel temmelig tett mens og ul termin her å. tror jeg fikk selv 2 august eller noe.. Men ja kjempe gøy med samme dag:D he he
Reir bygginga går litt i rykk og napp:p har tidligere hatt en skikkelig runde i boden og renska ut masse :P rydda på div rom som ikke er i bruk osv.. Men i går klarte heldigvis far i huset å få ferdig gulvet på barnerommet... Så da ble seng og kommoder montert:=) Har også ett stort tre klistret på veggen nå.. Kjøpt på kidsparadise :D ble kjempe lekkert:=) neida bare små ting igjen. Selv om trangen til å rydde å vaske enda er der.. Så får vel gå ut over andre rom det da:)
Ja maling er vel kjekt å bli ferdig med før den lille kommer.. Herregud det er jo ikke lenge igjen nå.. får slike panikktokter over meg i ny og ne hehehe:eek::eek:
Skal holde deg oppdatert ;) så får du gjøre det samme..:)
Ha en strålende dag!
Får småangst av dere:p Har ikke gjort NOE som helst. Ikke engang kjøpt ett eneste klesplagg. Ikke kikket på vogn, eller bilstol. Niks og nada:eek:
Det hadde ikke jeg på den tida heller cherry. Barnerommet er ikke ferdig heller.... Men sambo har rydda det og fått opp kommode og sånn mens jeg er på sykehuset da. Hadde bare ti klesplagg på plass pluss barnevogn og bilstol da jeg fødte. Ingen små nok klær hvertfall! :eek:
Gratulerer med den lille, Carisma! Heldigvis er det ikke så mye den lille egentlig trenger i starten. Bleier og noen klesplagg og tepper er kjekt å ha, men ellers får man alltids tid til å få tak i det man trenger.;)
Konkelimonke
27-06-11, 18:14
Får småangst av dere:p Har ikke gjort NOE som helst. Ikke engang kjøpt ett eneste klesplagg. Ikke kikket på vogn, eller bilstol. Niks og nada:eek:
Berre til å slappa av enno, du har enno god tid vettu!
Alt til si tid :) men tida går jo fort òg... Anyway, ta det når du føler for det:) treng jo igrunnen ikkje sånn supermykje styr til å byrja med heller :)
Da har vi vært hos jordmor, og en fantastisk opplevelse for en gang skyld:=) hadde "bare" gått opp en kg, og hun ble helt i hundre når vi fortalte at vi var begynt på lavkarbo. Det mente hun var såååå bra :=) fikk masse skryt for det, å det er jo alltids gøy. Ellers var alt som det skulle å det er jo digg i seg selv:=)
Ha en fantastisk sommer dag alle sammen :=))))
Gratulerer med den lille, Carisma! Kom den lille lenge før tiden?
Her planlegger jeg maling av barnerommet om dagen, men jeg får ikke gjort noe der før gubben får hjulpet meg med å flytte litt ting og tang der.
Gleder meg til legetime på torsdag, og håper h*n (er vikar for min egen lege) skriver ut 100% sykemelding til meg. Sover så ufattelig dårlig om natta pga. bekkenet, og når jeg først sovner, så er det liksom 2-3 timer til jeg skal stå opp. Fungerer ikke det liksom!
Og jeg har lyst på SJOKOLADE!!! Takk og lov for at vi ikke har det i hus!!! Skal straks sette i gang eggekokeren jeg nå, så jeg har noen egg til matpakke i morgen ;)
Seks og en halv uke for tidlig, ble født i uke 33+4.
ER DET HER SANT??? http://www.dagbladet.no/2011/06/26/tema/klikk/helse/17072680/
Jeg nekter. Not gonna do it. Nei! Aldri!
Jeg er mer og mer glad for keisersnitt :D
Det er nok desverre sant, ja :o Men jeg tror det er viktig å ikke male fanden på flatmark heller, for jordmødrene har blitt oppmerksomme og flinke på å forhindre dette. De aller fleste som får plager er kvitt plagene sine i løpet av et år. Sønnen min fylte nettopp et år, og jeg begynner nå å bli "fin" igjen :)
Jeg tror at jordmødrene har blitt ganske flinke til å jobbe for å forhindre alvorlige rifter. Dette gjør de bl.a. ved å holde igjen hodet på ungen litt for at den ikke skal komme som et prosjektil ut (noe min sønn desverre gjorde :o). Du vil sannsynligvis også få beskjed om å roe ned pressingen litt når hodet er på vei ut, dette for å gi tid til å utvide. I ukene før kan du forberede deg ved å smøre på fødselforberedende olje (tror det er en weleda-olje). Vet ikke hvor mye den hjelper, men det skader i hvert fall ikke :)
Og så må dere knipe! Jeg kan ikke få sagt det nok. Knip når dere ser på TV, sitter på bussen, shopper o.s.v.. Knip hver gang dere kommer på å knipe, og fortsett å knipe etter fødselen.
ER DET HER SANT??? http://www.dagbladet.no/2011/06/26/tema/klikk/helse/17072680/
Oh yes. Been there. Men det går over etter type 2 år med øving:lol:
Konkelimonke
05-07-11, 09:22
Cherry! Dette er ikkje noko du skal gå å bekymra deg for i det heiletatt! Det er mogleg ein revnar litt ja, men å tenkja at ein vert ein del av den lille prosenten som revnar herifrå til helvete, er berre unødig bekymring og bruk av energi. Dessutan har du jo no lest artikkelen og veit at får du problemer i ettertid så tek du heller ein kikk for mykje enn for lite hjå legen/gynekologen :-)
Eg vart klipt ved fyrste, men har ikkje opplevd noko problematisk i etterkant. Ikkje kjenner eg noko til arret, ikkje slitt med musklatur eller noko.
Så, ikkje sluk all den negative vinklinga som er ute og går kring fødsel. Skal ein tru media i dag, er det livsfarleg å føda! Rart me i det heiletatt tør verta gravide spør du meg, om me berre skal ha det fokus allmuens mediadekning har....
Enig med Konkelimonke. Det er jo tross alt skrekkhistoriene som har nyhetens interresse. Alle de som det går helt fint for er det jo ikke noe vits å snakke om :p
Men et lite råd fra min kant dersom du har tenkt å både amme og ha et sexliv: Kjøp glidemiddel! Det kan bli tørrere enn en ørken down there når man ammer :lol:
Konkelimonke
05-07-11, 10:49
Men et lite råd fra min kant dersom du har tenkt å både amme og ha et sexliv: Kjøp glidemiddel! Det kan bli tørrere enn en ørken down there når man ammer :lol:
Skriv under på denne ;)
Konkelimonke
05-07-11, 10:54
Da har vi vært hos jordmor, og en fantastisk opplevelse for en gang skyld:=) hadde "bare" gått opp en kg, og hun ble helt i hundre når vi fortalte at vi var begynt på lavkarbo. Det mente hun var såååå bra :=) fikk masse skryt for det, å det er jo alltids gøy. Ellers var alt som det skulle å det er jo digg i seg selv:=)
Ha en fantastisk sommer dag alle sammen :=))))
Heisann hoppsann!
Er du bebimamma enno? Eg sit no her med magen, og er litt i sjokk av at i morgon kan me skriva 37 veker på magen når me tek bilete... kjenner nervene kjem snikande... hehe! men eg må sei at eg gler meg veldig òg ;) Skal verta herleg med ein liten baby att, følest som om alt er nytt sia det er 6 år sia sist :)
Supert at du fekk skryt av jordmor då du fortalde at du svergar til lavkarbo! Jippi!
Eg må krypa til korset og innrømma at eg starta dagen med havregryn og cultura i dag... ikkje akkurat lavkarbo, men akk så godt! Hehe!
Elles er alt heilt greit her. Kjenner det er (fram)tungt no, og nedpresset har satt i. Har funne meg nokre akupressurpunkt på nettet eg tenkte eg skulle prøva (altså, punkt på meg sjølv! Haha!) for å kanskje få modninga igang skikkelig. Vanskeleg å sei om det er noko modning på gang sia eg går her med desse kynnerane mine dag ut og dag inn. Kan jo godt henda det er noko på gang, men skader no ikkje å trykka litt på div punkt på kroppen:)
Håpar du har det bra og at bekkenet ikkje skranglar for mykje!
Klemmar!
Konkelimonke
06-07-11, 10:36
Hey! Har skrive dette i tråden min men legg det ut her òg i håp om litt respons:)
Litt info- termin 29.juli, 37fullgåtte i dag, og nervene snik seg på... Eg veit fødsel ikkje kan planleggast altså! Hehe!
Eg kjenner på eit lite dilemma når det kjem til fødsel... Eg håpar han kjem kring den 23-24. fordi då kjem jentungen attende frå ferie hjå far sin. Ho reiser no sundag. Eg er nemlig veldig redd for at ho skal føla seg uttafor eller erstatta om han kjem i ferien hennar, og "alle" har sett han før ho... Eg har lyst at ho skal få visa han fram, og få det eigarforholdet frå starten av! Kva tenkjer de? Om han skal koma før ho reiser, bør han komma på fredag eller laurdag, men då er eg redd ho ikkje vil reisa til far sin... Det skal seiast at ho er veldig avhengig av meg... Ho vert snart 6år.
Har de nokre tankar kring dette de kan dela med meg vert eg glad for det :)
Ha ein fin dag!
Svarte i den egne tråden din! :)
Nå er jeg stinn som en badeball hele dagene. Og helt sikker på at vannansamling, det er hvetemel det! Nå får jeg drikke Farris til det tyter og motsette meg impulsen om å barbere hele hodet for å få litt vind til:rolleyes:
Konkelimonke
06-07-11, 18:33
Svarte i den egne tråden din! :)
Nå er jeg stinn som en badeball hele dagene. Og helt sikker på at vannansamling, det er hvetemel det! Nå får jeg drikke Farris til det tyter og motsette meg impulsen om å barbere hele hodet for å få litt vind til:rolleyes:
Kjenner GODT eg vert superstinn når eg skeiar ut eg òg, heilt grusomt...
Følte meg eit tonn lettare etter lavkarbofrukosten i dag :) men akk så godt det er med skive med brunost på... Eller syltetøy... Eller bolle.... Haha! :P
Konkelimonke
12-07-11, 13:51
KORLEIS få permisjonstida fram til bebissn kjem, til å gå?
No har eg liksom gått litt tom for ting å gjera... alt er klart, i går hadde me husevask på gang, alt er ryddig.....
hmm....
nokon tips, anyone? :)
nokon tips, anyone? :)
Ja, sov ut!!! Og IKKE ønsk den skal gå så fort!
Lag og spis mat som krever to hender.
Les ting som interesserer deg helt i fred.
Gå på besøk og prat med andre voksne.
Se film på kino og gå på teater om mulig.
Gjør ferdig håndarbeid.
Sist fredag fikk jeg det uunngåelige spørsmålet om jeg skulle ha tvillinger:mad:. Teiting.
Og jeg er da vitterlig ikke så stor!! Som legen min sier "du har virkelig ikke lagt på deg særlig mye!" nå har jeg ikke vekt hjemme så han har bare fulgt med de siste månedene. Og mammas er ødelagt og prøvde å påstå at vekta mi var 56 kg sist jeg prøvde, som var hyggelig, men ikke sant med minst 20 kilo...
prøvde å påstå at vekta mi var 56 kg sist jeg prøvde,
Kanjeg låne den vekta noen uker? :D
Konkelimonke
12-07-11, 19:45
Hehe! Eg finn nok på noko, og eg nyt igrunnen tida fram til dey brakar laus! Gubben er meir utålmodig enn meg, og dreg meg med ut på gåtur i tide og utide ;)
Kjekk vekt mor di har, KarMa40! slik vekt ynskjer eg meg òg ;)
Carisma: ikkje så lett å sova ut når ein ikkje får til å sova, desverre...... :/
Selvsagt måtte akkurat denne sommeren bli varm i nordnorge. Som regel pleier sommeren å være 10 grader og regn. Men ikke i år. Nope. 20 grader nesten konstant. Føles som 100. Full av vann, irritabel og generelt frøken hormonell.
Alt for den her greia i magen som jeg begynner å grue meg som faen til skal komme ut.
Konkelimonke
13-07-11, 13:32
Selvsagt måtte akkurat denne sommeren bli varm i nordnorge. Som regel pleier sommeren å være 10 grader og regn. Men ikke i år. Nope. 20 grader nesten konstant. Føles som 100. Full av vann, irritabel og generelt frøken hormonell.
Alt for den her greia i magen som jeg begynner å grue meg som faen til skal komme ut.
Er deilig å ha unnskyldning til å sitta inne i skuggen då ;)
Kvir du deg til fødsel? Kva er det du kvir deg til? Smerten/trykking/rier/det faktum at ein baby skal ut der nede?
Kom med det, så skal me hjelpa:)
Klem!
Konkelimonke
13-07-11, 13:36
Hmm... Har sett to chickflicks (??) i dag, vaska sengetøy og hengt ut, lagt på sengklede til mor mi, rydda og lagt saman alle kleda som var reine, lakka neglene mine både på hender og føter (føtne var utfordrandre jah!) the french way, rydda på kjøkenet, henta posten, og vaskar no teppa i sofaen (sånne pledd veit de)...! Dagen må då vera godkjend! Hehe!
(.......... Og ete for mykje............)
Kvir du deg til fødsel? Kva er det du kvir deg til? Smerten/trykking/rier/det faktum at ein baby skal ut der nede?
Kom med det, så skal me hjelpa:)
Klem!
Jo nå skal du høre: Det skal komme en sånn svær sak ut av meg. Ut av den lille greia der nede! Jeg har jo hørt at dette gjør vondt, og dessuten revner man eller må klippes. Jeg har sydd kroppen min en gang før og stinga klødde som f***. Om de skal sy der nede så kommer det til å klø, på en plass som hele tiden er i bevegelse. Dessuten så tåler jeg ikke kondomer så jeg vet hvordan det er å klø i hufselufsa altså! :p Det vil svi når jeg tisser.
Det som skremmer meg er at jeg har no freaking idea over hva som kommer til å skje. Verken under fødsel eller etterpå. Jeg kan lese til øyet blir tørt og jeg kan spørre om alt her og der, det hjelper gudframmelig så lite når man er på jomfrutur og må oppleve alt selv!
Det er for sent å tenke på nå Cherry, ut må den uansett :D Men jeg syns det var veldig greit med keisersnitt altså!
MEN, hvorfor er det ingen som har fortalt at det er MYE vondere når hoftene og bekkenet skal på plass igjen enn da de utvidet seg!! :eek: Jeg skrangler som et gammelt rakleverk bare jeg prøver å lee på meg!
Jeg revna. Jeg visste jeg kom til å gjøre det fordi jeg er så trang i åpningen. Det var det vondeste med hele fødselen, men det ble straks sydd og det var bare litt ubehagelig, og det grodde raskt og syntes ikke at det var sydd etterpå. Ikke noe å bekymre seg for. Keisersnitt er skumlere. Der kan magemusklene ødelegges. Det er ikke bare hud men mye tykkere lag som gjennomskjæres. Ha tro på at det går bra.
Keisersnitt er skumlere. Der kan magemusklene ødelegges. Det er ikke bare hud men mye tykkere lag som gjennomskjæres. Ha tro på at det går bra.
Jeg har hatt 3 keisersnitt, og har ingen ødelagte muskler, lite arr og ellers ingen plager what so ever!
Første var haste snitt, men arr derfra ble fikset på neste keisersnitt. Måtte ha K-snitt ved de andre siden jeg var i nesten full fødsel og jeg revna litt i livmorhalsen da de skulle ha jenta ut. Man er selvsagt litt mer fortumlet og vond etter en operasjon, men ikke noe å grue seg for!
Og, noen sier man kun får 2 eller 3 unger med K-snitt, men jeg spurte mens de holdt på med siste mann, og de sa der var ingenting i veien for å få en til. greit å vite om man blir gravid uten å ville det :p
(nå er jeg for gammel til slikt da, jeg bare tørrtrener) :lol:
Keisersnitt er skumlere. Der kan magemusklene ødelegges.
Mitt keisersnitt er bare et lite arr helt nederst på magen i overgangen mellom mage og skambein. Ikke mange muskler som ødelegges der nede. Hvertfall ikke sammenlignet med det 20 cm lange blindtarmarret jeg har på skrå over hele høyresiden :rolleyes:
Og, noen sier man kun får 2 eller 3 unger med K-snitt, men jeg spurte mens de holdt på med siste mann, og de sa der var ingenting i veien for å få en til. greit å vite om man blir gravid uten å ville det :p
Mulig de har blitt mer slepphendte på det. Mamma fikk ikke lov til å få flere etter tredje keisersnittet. Da hadde de kuttet livmora en gang på høyre side, en på venstre og en nederst og da var det ikke flere plasser man trygt kunne skjære i livmora fikk hun beskjed om.
Jeg er fri for løk og vil grine. Weiiiiirdooo.
Jeg er lei. Jeg vil ha den ut, uuuuuuuuuuuuuuuuut. UT MED DEG! HØR PÅ MORA DI!
Får håpe han holder seg inne litt til vel:p
:eek: Nei det vil du IKKE :nei: Du har mye mer frihet ved å vagge hvor du vil med stor mage enn å sitte de neste to mnd ved en kuvøse på barneintensiven....
Konkelimonke
18-08-11, 09:23
Hehe! Du skal heller få lov til å klaga skikkelig når det nærmar seg termindato, då skal eg heller vera einig med deg ;)
Men no syns eg bebissn berre kan halda seg inne litt til sia du berre er litt over halvvegs :)
KOS deg med magen, den er vekke før du veit ordet av det og då sit ein gjerne, som meg, og tenkjer "åh, at eg ikkje kosa meg meir med magen då eg hadde den!!!" :) NYT TIDA, ja, det er tungt innimellom, men guri malla kor fort det er over òg!
:):)
Hehe! Du skal heller få lov til å klaga skikkelig når det nærmar seg termindato, då skal eg heller vera einig med deg ;)
Men no syns eg bebissn berre kan halda seg inne litt til sia du berre er litt over halvvegs :)
KOS deg med magen, den er vekke før du veit ordet av det og då sit ein gjerne, som meg, og tenkjer "åh, at eg ikkje kosa meg meir med magen då eg hadde den!!!" :) NYT TIDA, ja, det er tungt innimellom, men guri malla kor fort det er over òg!
:):)
Nooope!!:D
Nå ligger h*n og presser på lungene mine eller noe sånt. SVINTUNGT OG EKKELT. Jeg er helt sikker på at den har endret innsiden min og at blindtarm og milt har bytta plass!! Og hvorfor må den knø beina sine MELLOM ribbeina mine?? Også den konstante hikkinga hver bidige natt. Leste i babyboka at man skulle sove så mye som mulig før den kom, men det nytter jo ikke med den her nattevåkne saken i magen. I tillegg til det så har jeg utviklet fobi mot kylling og greier ikke tanken på melkeprodukter.
Jeg skal aldri mer ha sex! Aldri mer! :mad:
Hold motet oppe!:)
Jeg har fire (eller to) uker igjen, (kommer an på hvem man hører på) og jeg skulle ønske det var snakk om dager...:rolleyes:
Noen fordeler skal man ha av å være lang i ryggen og kort i beina, så jeg har ikke skikkelig dårlig plass i magen før nå, men nå skal det være kung fu og lange seige strekker på tvers. Og jeg har skikkelig spreng-følelse i magen, helt hardt. Selv guttungen har kommentert hvor hard magen er.
Jeg innbiller meg at jeg har hatt effekt av yoga for gravide, for å strekke ut magen. Ta en tur innom en bokhandel?
Eenfelds kone gravid og på strikt LCHF (http://www.kostdoktorn.se/vantans-tider)
Konkelimonke
26-08-11, 18:30
Eenfelds kone gravid og på strikt LCHF (http://www.kostdoktorn.se/vantans-tider)
HEIT sant! (i følge mi eiga erfaring som gravid og lavkarboholikar! Hehe!)
Dei periodane i graviditeten eg åt "vanleg", vart eg fort hoven i særskild beina, om det var over 15 grader ute. Men med ein gong eg tok meg i nakkeskinnet og var flink med lavkarbo - ja då kunne det vera så varmt det berre ville ute utan at eg merka nokon ting til vatn i kroppen. Det, saman med den ikkje alt for store vektoppgangen, er det eg merka best utslag på når det gjeld gravid og høg- versus lavkarbo. Samt eit meir stabilt humør på lavkarbo ;)
så, det er absolutt å anbefala å tenkja på karbohydratene som gravid ja :)
Jeg var nok også ganske så striks på lavkarbo da jeg gikk gravid; dog ufrivillig. Det eneste jeg tålte var agurk og kinakål. Jeg spydde hver gang jeg spiste brødskiver, poteter eller brunsaus, så DET gikk jeg kjapt bort fra. Men kål tålte jeg. :p
Caprifolium
07-09-11, 10:45
Sier hei her også, jeg!
Skrev akkurat et langt innlegg under tråden "Kven er med som er gravide lavkarbofolk?", der jeg presenterte meg og skravlet i vei;).
Hadde vært morsomt om vi fikk litt liv i denne tråden, savner litt skravling med andre gravide:)
Er det noen flere av oss her, eller har de fleste som var aktive født nå?
Håper vi kommer flere til underveis!
Psst. Jeg er gravid. :) Termin i april -12. Når er din termin, Caprifolium? Vil gjerne holde liv i denne tråden om det er flere skravlesyke. ;)
Caprifolium
10-09-11, 22:50
Psst. Jeg er gravid. :) Termin i april -12. Når er din termin, Caprifolium? Vil gjerne holde liv i denne tråden om det er flere skravlesyke. ;)
Hurra, endelig litt liv. Føltes som jeg var den eneste skravlesyke gravide her inne en stund, nå er vi i hvert fall to :D
Jeg har termin måneden før deg, - midten av mars 2012.
Håper formen din er bra! Jeg har rundet "de magiske 12 uker" for en uke og litt siden, og merker at jeg får det gradvis bedre. I dag har jeg vært på sopptur i nydelig høstvær, fant MASSE deilig traktkantarell, nå gjenstår det bare å finne krefter til å forvelle dem. Det må bli i morgen, merker jeg...
Vi sees her inne, da. Koselig!
Yey! Men vi er flere også. Skal prøve å få dratt med meg ei til, så kan vi skravle til krampa tar oss. He, he. Gleder meg til å passer de magiske 12, jeg også. Det blir liksom litt mer virkelig, da. Akkurat nå føler jeg meg ikke gravid i det hele tatt. Bare helt usannsynlig og ubarmhjertig TRØTT!!! Men jeg vet det går over, så. ;) Deilig med sopp, da. Er så pysete når det gjelder soppplukking. Alt som ikke kan plukkes i butikkhylla får bare være. He, he.
Caprifolium
11-09-11, 21:02
Yey! Men vi er flere også. Skal prøve å få dratt med meg ei til, så kan vi skravle til krampa tar oss. He, he. Gleder meg til å passer de magiske 12, jeg også. Det blir liksom litt mer virkelig, da. Akkurat nå føler jeg meg ikke gravid i det hele tatt. Bare helt usannsynlig og ubarmhjertig TRØTT!!! Men jeg vet det går over, så. ;)
Så hyggelig! Fint å ha noen fler med det samme fokuset, vi blir jo fort litt opphengte i vår egen tilstand:p
Var det uke 9 du var i? I så fall er det jo ikke såå lenge til uke 12, håper du får tilbake litt energi og krefter til den tid, kanskje før.
Jeg sliter skikkelig med humøret for tiden, innimellom føler jeg meg ganske trist, dvs jevnt over litt lite glad, og jeg svinger mer enn godt er, jeg er veldig utålmodig og til dels sint. Selvfølgelig også innimellom overdrevent rørt, men det er jo som forventet. Det er sinnet/oppfarenheten som er værst. Jeg antar at det er fordi jeg er sliten, og håper et stabilt lavkarbokosthold vil hjelpe meg til et mer stabilt lynne.
Jeg kommer så fort i ketose forresten, ble litt overrasket. Jeg kjenner det godt på kroppen, og måtte også måle med stix. Kjennes ut som jeg går inn og ut hele tiden, det må være noe med graviditeten:confused:
Jeg synes jeg er ganske large med karbohydratene, men ikke nok tydeligvis. I dag måtte jeg hive innpå en yoghurt og en kiwi bare for å komme over nivået for meg, som jeg begynner å skjønne bør ligge helst et godt stykke over 60 g, gjerne mer.
God kveld til deg, Aggzy, og eventuelle andre som måtte titte innom
Hei på dere!
En liten hilsen fra uke 39 eller 40 eller hva tickeren viser nå, har termin i helgen.
Er lei og klar og har huset fullt av ting som er ubrukelige og bare i veien før babyen kommer.
Falsk alarm nå i helgen, fikk sendt vekk poden, men det ble ingenting.:mad: Og idag kan vi ikke føde allikevel, for svigermor har sagt at da er hun sikker på at det skjer, og hvis du lurer på hvorfor det kan bli feil så kjenner du meg dårlig og har kanskje ikke pleid omgang med gravide i det hele tatt.
Og dette er sannsyligvis min siste, og godt er det, for hvis noen skal spå barnets kjønn på mageform en gang til .... "jeg kan ikke skjønne at det skal bli en pike for blæblæblbæ " Gjerne etter ultralyd med gode blider man har sett selv med egne øyne. Litt problemer med tålmodigheten altså... Eller spå fremtidig temperament på ungen ettersom svangerskapet arter seg, Jaisus. Folk burde beskyttes mot seg selv, eller i det minste mot meg.
Hvis jeg mot formodning skal ha en tredje så skal jeg starte registrering av alt det teite og motstridende folk sier om at guttemager alltid er slik eller sånn (uten unntak fremsatt av damer med ett barn) og hva tanta til naboen sier om når kvalmen begynner og at man ikke må spise kruspersille for krøller er så plagsomt på babyer....
Overdose i familieselskap, beklager...
Bare meddeler at jeg har gjort det aller første innkjøpet. Jepp. Nå, den aller første tingen. Jeg har INGENTING annet og jeg stresser ikke med det heller =P
Jeg har kjøpt vogn, og det var ingen billig fornøyelse skal jeg si dere. Men hvor skal jeg sette den i ett par måneder liksom? Kanskje jeg skal trille katten i den ut over høsten?
Jeg har kjøpt vogn, og det var ingen billig fornøyelse skal jeg si dere. Men hvor skal jeg sette den i ett par måneder liksom? Kanskje jeg skal trille katten i den ut over høsten?
Jeg stemmer for å trille katten! :D Men sånn rent praktisk er det ikke lurt å la katten lære seg å ligge i den, for det vil man definitivt ikke at den skal når babyen kommer... :eek:
Vi plasserte forøvrig vogna hos mine foreldre, noe som var helt greit inntil han kom for tidlig, og vogna befant seg en time unna... :o
Trødde den på bodgangen! Vogna altså! Ellers så har jeg bestilt en vugge, istede for sprinkelseng. Det var den dyre og unødvendige investeringa, men det får stå sin prøve.
Ellers må jeg si at jeg er drittlei av alle som skal ha en mening om min mage og spå hva det blir. Jeg er møkkalei at det er bare fritt vilt å ta på meg og jeg er lei av at folk skal komme med umorsomme morsomheter om hvor morro man måtte ha hatt det i februar. Ja, også merker jeg at jeg ikke orker å pakke inn en spade når en spade er en spade:p
Sjefen min var rask i hoderegning, for når jeg fortalte at jeg var gravid og hvilken dato jeg hadde termin, så brøt det spontant ut: "jobba ikke du på nyttårsaften da??" (yepp. det var på nyttårsaften mellom kveldsvakt og dagvakt 1. nyttårsdag hun ble lagd)
Herrelighet Cherry! Bare ti uker igjen du jo.
I feel ya!
Det eneste som kan hjelpe er at noen av dem faktisk mener det godt... :rolleyes:
Herrelighet Cherry! Bare ti uker igjen du jo.
Jæw, og avisen påpeker også at det "snart" er jul, så tiden går fort:p
...får håpe den går raskere. Dette begynner å bli litt tungt.
Er det forresten normalt å blir sånn HELT opphengt i ungen? Jeg har en venninne med termin om 4 uker og hun er sånn at ALT dreier seg om barnet. Hun leser alt og "lager rede" i mente, snakker kun om magen og den lille osv. Jeg skjønner at hun er forferdelig lykkelig altså, og det ser man på henne, but still...jeg føler ikke det samme behovet for å lese og studere alt om babyer og finne ut hvilke bleier som er best i test (skal forøvrig bruke tøybleier vi) Jojo, noe godt kommer av det, jeg hadde jo ikkje f.eks visst at nesespray er farlig for gravide kvinner uten henne:p
Jada, total-oppheng i ungen er helt vanlig. Men mest for førstegangsmammaer kanskje. Flergangsmammaer har allerede ting å holde seg opptatt med...
Jeg har ikke klart å forsvinne helt inn i den boblen, men det er mulig det er noe med meg da... Jeg har liksom ikke anlegg for det. Og så er det veldig deilig å tenke at pappaen ordner det meste, og at ingen tar skade av at det ikke matcher, eller at bodyen sitter utenpå strømpebuksa, det er faktisk veldig praktisk:p
Men jeg klarer ikke å lese eller se krim hvor offeret er barn, der sliter jeg.
Ellers må jeg si at jeg er drittlei av alle som skal ha en mening om min mage og spå hva det blir. Jeg er møkkalei at det er bare fritt vilt å ta på meg og jeg er lei av at folk skal komme med umorsomme morsomheter om hvor morro man måtte ha hatt det i februar. Ja, også merker jeg at jeg ikke orker å pakke inn en spade når en spade er en spade:p
Det var fordelen med å være så tjukk fra før at det ikke var mulig å si om jeg var gravid eller bare hadde lagt på meg mer, ingen turte nevne det :D
Og jeg hadde (og har) heller ikke det baby-genet :rolleyes:
Forøvrig må jeg si jeg er imponert over de som orker tøybleier, etter et par total-skift inkl spyling av hele ungen i dusjen :o
Noenkiloformye
17-09-11, 01:14
Joiner dere jeg :)
Når dere snakker om tøybleier..... hvordan fungerer det? Pakker man en bleie full av bæsj i vaskemaskinen? Dytter man det verste i do først, eventuelt skyller over med vann?
I følge min mor som har jobbet i barnehage bruker man rispapir i bleiene som man i teorien bare skal kunne skylle av, eller helle av det som er på papiret. Men det er visst bare i teorien... :o
Bare husk når den tid kommer, at i enkelte tilfelle er det bedre å klippe av ned-bæsja body i stedet for å dra den gjennom håret til nurket, få det overalt, dusje alle de involverte, vaske badegulvet og stellekommode, dørhåndtak og skap, mammas klær, pappas klær, håndklær og nurkets klær og allikevel ende opp med flekker som ikke går av...
Og ja, respekt til tøybleie-folket, selv er jeg så gammel at jeg har brukt tøybleier selv og dette får jeg ikke lov av min egen mor å bringe over neste generasjon...
Og ja, respekt til tøybleie-folket, selv er jeg så gammel at jeg har brukt tøybleier selv og dette får jeg ikke lov av min egen mor å bringe over neste generasjon...
Tror din mor hadde blitt overrasket over de nye tøybleiene, det har skjedd en del utvikling der!
Noenkiloformye
17-09-11, 14:44
Er det ikke slik at en-gangs-bleiene inneholder parabener, og at det ikke er helt gunstig?
Er det ikke slik at en-gangs-bleiene inneholder parabener, og at det ikke er helt gunstig?
Engangsbleiene, i likhet med engangsbind og tamponger inneholder kjemikalier ja, og kan bl.a føre til utslett, eksem, toxic shock syndrom, soppinnfeksjoner, etc.
Tøybleiene inneholder papir som suger opp væske og avføring. Når du skifter bleier på ungen så kaster du papiret i toalettet og legger bleien i en våtpose eller bøtte med vann til du har nok bleier å vaske en maskin med. Våtposen kan du vaske i maskinen sammen med bleiene.
Det er ikke helt delikat etter min forstand, MEN...jeg er litt opptatt av helse, miljø og sånn der og ett barn produserer i gjennomsnitt 1 tonn engangbleier, bruker rundt 6000 stk i sin bleiekarriere og det tar 500 år før den er brutt ned i naturen.
Man kan (om man bor i rett kommune) få stønad til å bruke tøybleier. Sjekk din kommune her (http://www.gronnhverdag.no/Nettsider/Groenn-Hverdag/Tm/Barn/Tips/Bleier/Tilskuddsordninger-for-toeybleie-brukere). Det koster rundt 8000 tusen kroner for en bleieperiode med engangsbleier og 4000 kroner for tøybleier.
Noenkiloformye
17-09-11, 18:01
Tusen takk Cherry, det var kjempenyttig info :)
Ser at mine barn ikke vil få tilskudd til bleier, men det må jo vurderes.
Og så blir det jo bare vaskekostnader på barn nr 2, for da har man jo allerede bleiene ;) (hvis man ønsker seg flere barn, da)
Cherry - Hvilke bleier har papir som suger opp alt? De jeg har sett har innlegg av bomull, bambus etc som vaskes.
Synes disse (http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=809) er veldig fine!
Og så blir det jo bare vaskekostnader på barn nr 2, for da har man jo allerede bleiene ;) (hvis man ønsker seg flere barn, da)
Cherry - Hvilke bleier har papir som suger opp alt? De jeg har sett har innlegg av bomull, bambus etc som vaskes.
Synes disse (http://www.bleieboden.no/productdetails.php?product=809) er veldig fine!
http://www.eddabedda.com/toybleier/imse-vimse-rispapir-baby
Mamma var forøvrig sånn "herregud, du kan da ikke bruke tøybleier", også tenkte hun på 60-70tallets tøybleier =P
http://www.eddabedda.com/toybleier/imse-vimse-rispapir-baby
Mamma var forøvrig sånn "herregud, du kan da ikke bruke tøybleier", også tenkte hun på 60-70tallets tøybleier =P
Jeg har forstått det sånn at rispapiret mer tar med seg "fast materiale" ned i toalettet, enn at det suger opp fukten?
He he, min mor så på meg med bekymring i blikket når jeg snakket om tøybleier, men ble positivt overrasket når jeg viste henne de nye variantene :D
Jeg skulle bruke tøybleier, men det ble ikke noe av det. Brukte de sånn innimellom de første månedene , men så gikk det liksom over. Kanskje neste gang når jeg ikke har så mange andre nybegynnerproblemer.
Tror din mor hadde blitt overrasket over de nye tøybleiene, det har skjedd en del utvikling der!
Tja, min barnehage-arbeidende mor har forsøkt begge periodene, og i følge henne er det mest i teorien det er endret :o Rispapiret funker ikke i det hele tatt. Mulig det er enklere når de er nyfødt enn 2-3 år. Det er visstnok ikke særlig gøy å måte ha 2-3 bukser i reserve på jobb fordi barna tisset ned de ansatte fordi bleiene ikke tok unna noenting.
Og joda, miljø og blabla, men når man står med en ned-driti unge på et kjøpesenter er det rimelig greit å droppe bleia i nærmeste søplekasse!
Har hørt innmari mange forskjellige erfaringer fra tøybleieverden, og det kan virke som om det er ennå viktigere å finne en bleie med riktig passfor der enn med engangsbleier.
Høres ikke særlig greit ut å bli tisset ned, nei!
Noen sier det går enklere enn forventet, og andre som trodde det skulle gå greit, synes det blir for strevsomt... Det er vel som det meste annet, bare å prøve og se hvordan det går.
Ang. utvikling så må det jo være forskjell på de tradisjonelle brettebleiene og SIO-bleiene? Regner med at din mor har god oversikt, altså, bare tenker høyt :)
Hvordan kjennes det egentlig ut når fødsel starter? Altså bortsett fra at vannet går, hva kan kjennes i kroppen? Smerter, stikkinger?
lykke til alle dere som er gravide, spontanaborterte selv for et par dager siden uten egentlig å vite at jeg var gravid.. :/
Klem til LiseSJ!!
Det skjedde meg også, men neste syklus satt, gitt. Hvis du orker er det ingenting i veien for å prøve rett på igjen, det vet du best selv. Lykke til!
Hvordan kjennes det egentlig ut når fødsel starter? Altså bortsett fra at vannet går, hva kan kjennes i kroppen? Smerter, stikkinger?
Emm, litt forskjellig fra kropp til kropp og fra fødsel til fødsel. :)
Smerter og stikninger har du nok kjent på en stund før fødsel. Hodet kan stange nedover feks, det gir en interessant enkemannsstøt-følelse nedover i beina...
Men det står i mine papirer fra føden at det vanligvis begynner på en av tre måter:
-Med rier, som er tiltagende i styrke og hyppighet,
-med vannavgang, kan høres dramatisk ut, men har hodet festet seg så er resten av fostervannet blokkert inne, det skal meldes til fødeavd, for de vil sette igang fødsel hvis riene ikke starter av seg selv
-Med at "proppen" går, såkalt tegningsblødning
Selv hadde jeg kynnere i ukesvis, altså nesten-rier hvor magen blir helt hard, så når fødselen begynte brukte jeg lovlig lang tid på å skjønne at det ikke var enda en falsk alarm. Jeg hadde altså hverken vannavgang eller tegningsblødning før en knapp time før babyen kom. Ring føden tidligere enn jeg gjorde:o:D
Men godt er det ikke, mange kaster opp -du får jo krampe i magen, og systemet klemmer ut alt som ligger i samme området, bare så du er forberedt på det.
Og nå har jeg lest spørsmålet ditt ordentlig:o:
Først og fremst har det vært rier for min del, eller spørsmålet om det er bare kynnere. Så har jeg begynt å svette på hele kroppen, og kjenner det særlig godt i ansiktet, det er jo en kraftanstrengelse.
Første gang jeg fødte kom alt kastet på meg synes jeg og det tok 16 timer allikevel, men nå sist tok alt tre timer, fra å våkne tissenødig med basketball-mage og til baby ute...
Først og fremst er det veldig veldig fysisk arbeid. Etter noen uker med falsk alarm var jeg veldig glad for å kunne jobbe litt ordentlig.
Oj baby sover, jegmå ut !!
Men godt er det ikke, mange kaster opp -du får jo krampe i magen, og systemet klemmer ut alt som ligger i samme området, bare så du er forberedt på det.
Joda, jeg vet det. Akkurat det aspektet er noe som er ganske godt gjemt i enhver fødselshistorie! Hadde ikke mamma sagt det hadde jeg fortsatt ikke ant noe om at man dreit på seg:p
Nei, det er liksom ikke sånt damer snakker om, gitt:p
Når hodet til babyen skal gjennom bekkenet er det virkelig ikke plass til noe annet, og bæsjen går bare en vei. Og de nærmeste dagene etterpå kan det være like greit at det ikke er bommelom på vei...
Hadde med en boks kokosolje på barselavdelingen og fikk ordnet et par store pappbegre til favorittteen, for å smøre tarmene maksimalt, maten på barsel ville gjort Drevon stolt og glad (om ikke mett)...
Og jeg kjenner igjen at keisersnitt var helt greit! :D
Jeg ba om lavkarbo da jeg lå på barsel og fikk veldig god og bra mat.
Vet ikke om jeg gjorde det, da jeg føda engang. Gjorde jeg det fikk det hvertfall null oppmerksomhet. :p
i gamle dager fikk man klyster for å unngå denslags ulykker. Men så har de tenkt at kanskje det er greit å beholde næringa lengst mulig, i tillegg til alle de som blir svake og dårlige av klyster, når man trenger å være sterk og opplagt.
Men jordmødre er virkelig flinke og diskré, men for å nyte godt av det må man nå frem til føden tidlig nok...
Noenkiloformye
29-09-11, 14:17
Den delen kjenner jeg at jeg er livredd for. Har total angst for å kaste opp :o
Dessuten er jeg redd for at det skal kjennes ut som menssmerter, noe jeg også har total angst for. For ved menssmerter mister jeg kontroll over kroppen og blir svimmel, febersyk og utrolig kvalm. Vet igrunn ikke hvordan dette skal gå jeg :eek:
Uff da, jeg kan si som jordmor sa til meg; det er for sent å angre nå...
Og jeg har det heller ikke så godt med menssmerter og oppkast, selv om jeg klarte meg uten å kaste opp denne gangen, takket være iskald farris.
Men etter ni måneder og ikke minst ukesvis med kynnere var jeg veldig motivert for å jobbe litt ordentlig sålenge det betød at jeg kunne bli ferdig!!
Noenkiloformye
29-09-11, 14:57
Er ikke så redd for smertene, bare redd for reaksjonen som kan komme på enkelt type smerter. Har bare født i uke 15 før, og jeg håper jo det blir noe helt annerledes noe når jeg får føde rundt termin (bank i bordet).
Fikk samme reaksjonen da vannet gikk, så jeg tror jeg skal ligge stille i sengen en god stund før termin og til etter vannet har gått! Hihi :p
Det blir i alle fall en spennende opplevelse, på godt og vondt :)
Caprifolium
29-09-11, 21:20
Er ikke så redd for smertene, bare redd for reaksjonen som kan komme på enkelt type smerter.
Jeg tror kunsten er å lære seg enkle teknikker til bruk for å forberede seg på, og til å mestre/gjennomleve smertene og reaksjonene de fremkaller på best mulig måte. Pusteøvelser er veldig lurt, og når en øver godt og finner noen en synes funker, så er det et fantastisk hjelpemiddel gjennom en fødsel.
Håper og tror du kan få en god opplevelse denne gang!
Noenkiloformye
29-09-11, 22:33
Jeg tror kunsten er å lære seg enkle teknikker til bruk for å forberede seg på, og til å mestre/gjennomleve smertene og reaksjonene de fremkaller på best mulig måte. Pusteøvelser er veldig lurt, og når en øver godt og finner noen en synes funker, så er det et fantastisk hjelpemiddel gjennom en fødsel.
Håper og tror du kan få en god opplevelse denne gang!
Hjelper lite med pusteøvelser når jeg helt mister kontakten med meg selv. Det er det som skremmer meg slik, jeg har ingen kontroll over kroppen min. Har opplevd å ikke vite hvem min egen mor er i en slik situasjon, så smertene er bare en liten del av det. Så jeg stapper vanligvis i meg smertestillende før den reaksjonen kommer. Jeg vet jo ikke om dette skjer, men det er en såpass skummel opplevelse for meg at jeg allerede nå gruer meg, og jeg er bare 9 uker på vei :eek:
Kanskje dette er noe å snakke med jordmor om, Noenkiloformye? Høre om det er teknikker, medikamenter og annen hjelp du kan benytte, sånn at du slipper å grue deg så mye :klem:
Hjelper lite med pusteøvelser når jeg helt mister kontakten med meg selv. Det er det som skremmer meg slik, jeg har ingen kontroll over kroppen min. Har opplevd å ikke vite hvem min egen mor er i en slik situasjon, så smertene er bare en liten del av det. Så jeg stapper vanligvis i meg smertestillende før den reaksjonen kommer. Jeg vet jo ikke om dette skjer, men det er en såpass skummel opplevelse for meg at jeg allerede nå gruer meg, og jeg er bare 9 uker på vei :eek:
Du kan få keisersnitt om du har veldig store psykiske sperrer for å føde vanlig.
men jeg ville testet ut yoga, det hjelper å få fokus og kontroll på kroppen. dessuten er det uansett veldig bra i graviditeten :ja:
Noenkiloformye
29-09-11, 23:54
Takk for forståelsen :)
Har igrunn liten lyst til keisersnitt, men hallo, en måte må babyen bli født på :o
Forresten, er feber farlig for babyen? Har følt meg litt febersyk de siste dagene.
Caprifolium
29-09-11, 23:57
Ja, der signerer jeg Carisma!
Både Yoya og pusteøvelser (noe du også lærer innen Yoga) har hjulpet meg veldig i situasjoner hvor jeg har "mistet kontakten med meg selv", som du formulerer det, noenkiloformye.
Det skader ikke å prøve, eller prøve igjen. Det må også jobbes med kontinuerlig, det er en evne du kan trene opp. Ikke gi opp!
Caprifolium
30-09-11, 00:00
Forresten, er feber farlig for babyen? Har følt meg litt febersyk de siste dagene.
Nei:)
Har igrunn liten lyst til keisersnitt, men hallo, en måte må babyen bli født på :o
Ja, ut må'n jo :D
Jeg endte med hastekeisersnitt, og syns det var veldig greit! Aldri hatt noe spesielt forhold til det med fødsel. Er selv født med keisersnitt også, uten at jeg tror det har gitt meg noen varige mèn.... :o
Noenkiloformye
30-09-11, 01:46
Nei:)
Så bra, nå ble jeg lettet :)
Fødsel er igrunn et spennende tema. Min mor fødte på et par-tre timer med begge oss barna, så om jeg ligner henne er det i alle fall raskt over :cool:
Caprifolium
30-09-11, 07:06
Fødsel er igrunn et spennende tema. Min mor fødte på et par-tre timer med begge oss barna, så om jeg ligner henne er det i alle fall raskt over :cool:
Ja, det er et spennende tema, jeg kjenner jeg gleder meg skikkelig denne gangen:D og jeg tror du kan håpe på at du likner mye på din mor i forbindelse med fødsel. Det sier i hvert fall de fleste at er et utsagn som stemmer. Jeg kan bekrefte det for min egen del.
Pleier ikke å være privat her inne, men jeg fikk lyst til å dele en ting, så du skal vite hva jeg snakker om, liksom;)
Jeg syntes det var utrolig GØY å føde, og jeg fødte to babyer- med en halvtimes mellomrom!
3 min etter det igjen lå jeg og gliste, med tomlene opp.
Våg å håp, og våg å fokuser på at du skal få en fantastisk opplevelse. Jeg tror veldig på kvinners fødekraft, og på at vi mobiliserer krefter vi kanskje ikke engang vet vi innehar når det virkelig gjelder under fødselen. Men det hjelper utrolig godt å forberede seg.
God bedring med feberen, forresten!
Har du det godt med magen, for tiden, noenkiloformye? Er formen fin?
Ha en god dag!
Noenkiloformye
30-09-11, 16:53
Ja, det er et spennende tema, jeg kjenner jeg gleder meg skikkelig denne gangen:D og jeg tror du kan håpe på at du likner mye på din mor i forbindelse med fødsel. Det sier i hvert fall de fleste at er et utsagn som stemmer. Jeg kan bekrefte det for min egen del.
Pleier ikke å være privat her inne, men jeg fikk lyst til å dele en ting, så du skal vite hva jeg snakker om, liksom;)
Jeg syntes det var utrolig GØY å føde, og jeg fødte to babyer- med en halvtimes mellomrom!
3 min etter det igjen lå jeg og gliste, med tomlene opp.
Våg å håp, og våg å fokuser på at du skal få en fantastisk opplevelse. Jeg tror veldig på kvinners fødekraft, og på at vi mobiliserer krefter vi kanskje ikke engang vet vi innehar når det virkelig gjelder under fødselen. Men det hjelper utrolig godt å forberede seg.
God bedring med feberen, forresten!
Har du det godt med magen, for tiden, noenkiloformye? Er formen fin?
Ha en god dag!
En slik fødeopplevelse vil jeg og ha! :D
Jeg er en del kvalm, men ikke i nærheten av sist gang. Utrolig deilig!
De sier vel at lite kvalme er tegn på guttebaby? Håper igrunn på gutt, men det er mest fordi syndromet som rammet den lille jenta vår kun går på jenter.
Ha en fin dag du og :)
En slik fødeopplevelse vil jeg og ha! :D
Jeg er en del kvalm, men ikke i nærheten av sist gang. Utrolig deilig!
De sier vel at lite kvalme er tegn på guttebaby? Håper igrunn på gutt, men det er mest fordi syndromet som rammet den lille jenta vår kun går på jenter.
Ha en fin dag du og :)
Ikke for å være kjip, men jeg var kvalm til uke 28, og fikk en gutt... :o. Som forøvrig ble født uke 33, så jeg var bare ikke-kvalm i 5 uker. :rolleyes:
Caprifolium
30-09-11, 18:25
Og jeg var overhodet ikke kvalm med to gutter;)
Nå var jeg rimelig kvalm de første 3 mnd, ...er det jente tro?:p
Blir spennende å se.
Håper du får oppleve et problemfritt svangerskap denne gangen, noenkiloformye. Unner deg det!
Noenkiloformye
30-09-11, 18:37
Ja tiden vil vise. Jeg blir overhodet ikke lei meg for å få en jente altså :)
Skal ha ny ultralyd i uke 12, og skal på forhånd ta en blodprøve slik at vi kan finne ut risikoen for kromosomfeil. Blir veldig spennende, og jeg gleder meg til å få det overstått. Tiden gikk så fort helt til jeg fikk innkalling til UL, nå går den veeeldig sakte :eek:
Takk for det Caprifolium :)
Caprifolium
02-10-11, 18:33
Tiden gikk så fort helt til jeg fikk innkalling til UL, nå går den veeeldig sakte :eek:
Ja, det kjenner jeg igjen.... nå tikker tiden alt for sakte av sted...
Litt kjedelig tid av svangerskapet igrunn;)
Vi har vært på en liten smugtitt for mange uker siden, ville bare slå fast at det var én denne gangen:p
Men jeg kjenner jeg er spent og forventningsfull likevel.
Det er deilig å ha begynt å kjenne litt liv, men jeg gleder meg til det blir mer og sterkere, da blir det så mye mer virkelig.
Hvordan går det med kostholdet forresten, gravide damer?
(Hvis det er noen flere enn oss her da, noenkiloformye)
Jeg synes jeg lever godt som gravid på lavkarbo. Spent på om vektoppgang vil holde seg stabil og i "nedre del av skalaen". Så langt har jeg gått opp ca 2 kg, og er snart 17 uker. det er jeg fornøyd med, og stresser ikke med vekt.
Noenkiloformye
02-10-11, 20:18
Kosthold......? :o
Det kommer an på dagsformen igrunn.
Hadde egg til frokost, ble bare kvalm av det. Måtte til slutt få mannen til å
kjøpe French Fries, og det hjalp. Dårlig med lavkarbo her i gården, men håper
jeg kommer meg tilbake dit når kvalmen begynner å gi seg.
Satser på at det skjer snart (positiv tenking, hihi ^^ )
Så herlig at du kjenner liv <3 Gleder meg til det skjer med meg og :D
Caprifolium
02-10-11, 22:07
Du kommer nok tilbake til lavkarbokostholdet ditt når du er klar, hvis du ønsker det.
Jeg hadde noen uker jeg også, hvor det eneste som fristet var ristet brød med smør, grønne epler og farris:o
Nå er jeg tilbake i gjenge igjen, og har mye mer energi! Digg!
Ja, gled deg til å kjenne liv, det er ikke såå mange ukene igjen til du kan kjenne en liten sommerfugl....
Noenkiloformye
02-10-11, 23:02
Har vært fysen på French Fries, vaffler, grønnsakssuppe fra Toro, skuffkake og nuddler i dag. Utrolig gøy igrunn, kjenner at jeg er gravid :D
Så bra at du kom deg tilbake til lavkarbo! :D Hvor mange karber sånn ca holder du deg på?
Caprifolium
07-10-11, 16:11
Tilbake etter et par dager høstferie, liten Norgesturné;)
Veldig hyggelig, men ikke bra for kostholdet... Selv om jeg prøver å planlegge godt, så blir det såå vanskelig når man skal bo hos folk med et vanlig norsk kosthold. Jeg føler at jeg skeier ut når jeg spiser brød til frokost nå, for ikke å snakke om hvor mye halsbrann jeg får og oppblåst mage:eek:
-og det er kjipt å skulle virke altfor sær og uhøflig hos folk en ikke kjenner så godt.
På en måte er det jo litt interessant også, og se hvor mye kostholdet påvirker, og sånn sett utrolig godt å være hjemme igjen på eget kjøkken.
Vanligvis prøver jeg å ligge på maks 72 g kh, noenkiloformye. Prøver å ikke komme over det, da jeg ikke ønsker å kutte fett, men noen dager gjør jeg nok det. Jeg teller stort sett ikke.
Du da? Fortsatt kvalm og vanskelig å tenke lavkarbo?
Sender noen gode tanker din vei, og håper du får sklidd på riktig spor igjen snart, man får det merkbart bedre når en klarer lavkarbo også som gravid!
Noenkiloformye
07-10-11, 19:56
Hehe, kjenner til oppblåsthet ja ^^
Her går det lite bra med lavkarbo, men merker at jeg ikke er så kvalm i dag så kanskje ting begynner å bedre seg nå! :D
Tror jeg har hatt en sterk reaksjon på hvetemel. Spiste pannekaker 2 ganger på en dag (åååå så godt) men ble utrolig dårlig den natta :( Elsker pannekaker :( Det er bare ikke det samme med lavkarbopannekakene av egg og fløte. Merker jo hva kroppen min liker best; det er lavkarbo. Men altså.... pizza, pannekaker, godis, is, pasta..... Det er jo så godt :o
Caprifolium
08-10-11, 10:32
Heldigvis elsker jeg lavkarbopannekakene jeg lager, og har også funnet frem en pizzaoppskrift når nøden blir stor.;)
Jeg savner virkelig ikke pasta og ris og snop etc, det er bare så jævlig for kroppen min at det ikke er noe problem å avstå.
Håper du får inspirasjon av den kjipe hvetemel-reaksjonen din!
Noenkiloformye
08-10-11, 22:48
Jeg venter på cravings for egg og bacon ^^
Hvordan går svangerskapet så langt?
Tenk. Nå er det bare noen få arbeidsuker igjen, og så går jeg ut i "offisiell" permisjon, istede for aktiv sykemelding :O
Jeg venter på cravings for egg og bacon ^^
Hvordan går svangerskapet så langt?
Tja det går nå. Er bittelitt tungt, men jeg er åpenbart en av de som ikke får spesielt med mage, med mindre den har tenkt å skyte fart i de siste ukene. Den er sånn bittelitten og jeg kan bruke stor tunika så ser man det ikke spesielt godt. Jeg vil legge til at av mine 55 kg vektreduksjon så veier jeg nå 45 kg mindre enn toppvekta mi og finner det fremdeles tungt. Tenk hvor tungt det måtte ha vært for kroppen min for noen år siden... =/
Tenk. Nå er det bare noen få arbeidsuker igjen, og så går jeg ut i "offisiell" permisjon, istede for aktiv sykemelding :O
Da jeg var så langt som du er nå var jeg to dager unna fødsel! :eek: men det visste jeg heldigvis ikke. :D
Nyt hver eneste dag nå selv om det blir tyngre. Og hvil MYE!
Da jeg var så langt som du er nå var jeg to dager unna fødsel! :eek: men det visste jeg heldigvis ikke. :D
Nyt hver eneste dag nå selv om det blir tyngre. Og hvil MYE!
Har ei venninne osm egentlig hadde termin på mandag, altså den 17. Så blid og fornøyd trasket hun til jordmor morgenen 30. september. Skrev på facebook 14.30 om besøket og at han var liten etc og at nå var det jo bare litt over to uker igjen, neste jordmorbesøk etc. 21.40 la hun ut bilde av lillegutten =). Han kom litt overraskende på mammaen sin gitt. Håper hun var veldig veldig heldig for hun sier at fødselen var nada å grue seg til. Jada, han kom jo i rakettfart lissom. Er vel kanskje verre om man ligger i to døgn og prøver å få tassen ut :p
Jeg eeeer så lei. Jeg vilbare ha drittmat om jeg vil ha mat i det hele tatt. Er konstant stappa, tisser hele tiden, føler meg alt annet enn top notch og har vondt og blablabla. BLÆH!
Og myeeeeeeeeeee verre skal det bli:D
Og myeeeeeeeeeee verre skal det bli:D
Snille Nellie:p
Kan ikke lyve vettu. Nå blir det kvalme og ubehag og dritt og møkk. Fødsel er ingenting å grue seg i forhold til de siste ukene nå:p
Kan ikke lyve vettu. Nå blir det kvalme og ubehag og dritt og møkk. Fødsel er ingenting å grue seg i forhold til de siste ukene nå:p
Joda, det er greit. Jeg blir litt lei av å lese solskinnshistorier om hvor "fantastisk" det er å være gravid. NEI! Man blir feit,sjuk, tåler ingenting, får kroppen revet i stykker, har en mageboer som tilsynelatende lever sitt helt eget liv og attpåtil skal man altså presse en unge ut, av underlivet. Fra en plass hvor 2-3 fingre liksom er maks, der skal det komme ut en unge. *bestille thightmaster med en gang*
Nei, det ekke kult å være gravid. Jeg hadde svært få plager, men knakk et ribbein da jeg var rundt uke 8. Det plaga meg hele graviditeten og ble egentlig bare verre og verre. Måtte jo sitte pinnerett eller ligge konstant. Også var det endel kvalme i 3. trimester da. Men uansett var det absolutt ikke moro:p Fødselen derimot har jeg et litt vel glorifisert bilde av, så det skal jeg ikke fortelle om:p Ville hvertfall aldri i verden vært den foruten og gleder meg til neste gang.
Da er jeg litt kjärringa mot strömmen jeg da, for jeg elsket å väre gravid :D
Altså, det er fint på en måte, men deilig og herlig og flott.. Neeei.. Når man ser på det i etterkant så spiller ikke de plagene noen rolle, men der og da. Nei takk.
Men förste uke etter födsel kunne jeg derimot värt foruten... Planlagt keisersnitt pga foranliggende morkake, resulterte i ett voldsomt blodtap, ukontrollerte skjelvinger i ett dögn, og at jeg ikke fikk ha bebis hos meg för dag 2 :(
Og da vi endelig kom sammen, og skulle pröve ut amming gikk det heller dårlig. Han klarte det overhodet ikke, hadde tunga höyt oppi ganen, mens jeg hadde så mye melk at det spruta ut.. Så det ble pumping og flasker. Og når den smörblide jordmora stakk hodet inn döra på dag 6 i "ammegråteuka", og ville ha meg til å se videoen: "Vidunderlig Amming", da var jeg rede til mord :eek: :D
Pumping klarte jeg i 8 uker, da gjorde jeg omtrent ikke annet. Vurderte å få meg en bås i fjöset til naboen :o
Så da ble det morsmelktillegg. Og jammen har ikke "flaskebebisen" min blitt 9 år, ett lite mattegeni, og har forövrig 3 kjärester........ He, he!
En ting vet jeg sikkert og det er at neste gang skal jeg ikke amme. Kanskje på nummer tre.. Brukte de tre første månedene på å grine og sulte babyen min pga den hersens ammingen. Og alle "det er bare til å gjøre sånn og sånn" Spyyyyyyyyyyyyyyyy.
Ja, ikke sant! Tror aldri jeg har värt så stressa og fortvila noengang jeg :( Og en like fortvila og sulten bebis..
Nei, takke meg til en fornöyd flaskebebis ;)
Ille fint når det går bra da. Kunne virkelig ønske det ikke hadde blitt sånn. Men det er så mye press atter det er helt forferdelig.
Hva med at de slutter å mase så jævlig om den amminga? Jada, det er helt sikkert best og alt det der, men om amminga blir ett sabla stress for både mor og barn så er det plutselig ikke så bra lengre.
Man föler seg jo totalt mislykka som mor...
Klart det er flott når amminga går bra! Men det presset man kan bli utsatt for når man strever, er ikke bra :(
Det er over før julaften.
Og tenk så motivert du vil være for arbeidet der på slutten!
Og som jordmor sa til meg: det er for sent å angre nå.
Når det virker er pupp gruelig praktisk da.
Men for all del, mine barn er beviset på at barn blir like nydelig på flaske, knappest syk, høyest i barnehagen, muligens smartest, blablabla. Og absolutt alle dagligvarebutikker i landet selger morsmelkerstatning, gjerne flere slag, så de maser om amming, og ja det er bryet verdt å prøve, men vi som flasker er ganske mange vi og.
Jeg skjønner ikke det der med dårlig mor som ikke ammer komplekset! Herregud jeg skulle gitt mye for å kunne dele 50-50 på matinga! Dessuten kan dere gå i hva slags klær dere vi uten å tenke på tilgjengelighet til maten, slipper å sitte med puppen ute halve døgnet, kan ta et glass vin, eller spise kål og løk...
Jeg synes amminga kanskje er det mest slitsomme, å alltid skulle være tilgjengelig.
En ting å si:
OPPVASK. og oppvask og oppvask og oppvask og egen børste og bolle og hansker og bakterier på hjernen. Det tar seks måneder før det er greit å kjøre flasker i maskinen.:eek:
Å være tilgjengelig med pupp ute er da greit mot å innse klokka halv tre på natta at du må vaske opp og koke flasker før du kan sove... igjen.:(:mad:
Nå kjører jeg kombi, både flaske og pupp, det dårligste fra begge løsninger kan man si, men frøken brekker seg av smokk og jeg klarer visstnok å snorksove med puppen ute og baby i gang. Det hadde vært fint hvis puppene virket ordentlig liksom.
Det er jo så himla lettvindt å stå opp midt på nattan og begynne å varme vann og blande og ordne og styre. Alltid ha med MME og flasker og nei vettu hva.
Jeg skjønner ikke det der med dårlig mor som ikke ammer komplekset! Herregud jeg skulle gitt mye for å kunne dele 50-50 på matinga! Dessuten kan dere gå i hva slags klær dere vi uten å tenke på tilgjengelighet til maten, slipper å sitte med puppen ute halve døgnet, kan ta et glass vin, eller spise kål og løk...
Jeg synes amminga kanskje er det mest slitsomme, å alltid skulle være tilgjengelig.
Slutt å amme da vel?
Termos og doseringsboks.
På kvelden før fyller du tåteflasken med litt kaldt kokt vann. Med litt øvelse finner man hvor mye kaldt vann som gir passe temp når du topper med varmt vann.
Min barn vil visst ha to runder mat mens alminnelige folk vil sove, dette har vi øvd på.
Og de dør ikke av at kaldt eller romtemperert vann står i tåteflasken noen timer.
En ting å si:
OPPVASK. og oppvask og oppvask og oppvask og egen børste og bolle og hansker og bakterier på hjernen. Det tar seks måneder før det er greit å kjøre flasker i maskinen.:eek:
Å være tilgjengelig med pupp ute er da greit mot å innse klokka halv tre på natta at du må vaske opp og koke flasker før du kan sove... igjen.:(:mad:
Nå kjører jeg kombi, både flaske og pupp, det dårligste fra begge løsninger kan man si, men frøken brekker seg av smokk og jeg klarer visstnok å snorksove med puppen ute og baby i gang. Det hadde vært fint hvis puppene virket ordentlig liksom.
:ja:
Termos og doseringsboks.
På kvelden før fyller du tåteflasken med litt kaldt kokt vann. Med litt øvelse finner man hvor mye kaldt vann som gir passe temp når du topper med varmt vann.
Min barn vil visst ha to runder mat mens alminnelige folk vil sove, dette har vi øvd på.
Og de dør ikke av at kaldt eller romtemperert vann står i tåteflasken noen timer.
Ja, vi gjorde det sånn, men måtte jo likevel stå opp og varme vann på nattan.:p
Termos og doseringsboks.
Men oppvasken slipper du altså ikke...
Ja, vi gjorde det sånn, men måtte jo likevel stå opp og varme vann på nattan.:p
Jeg hadde mitt varme vann på termos.:rolleyes:
Sterilisering, sterilisering, sterilisering. Dag ut og dag inn.
Åja, sånn ja:p Hadde ikke termos jeg, serru.
Har ammet til jeg fikk skurv på begge brystvortene, dette gikk utrolig nok over selv om jeg fortsatte. Søsteren min endte opp med blåmerker på puppene etter holding og bretting og styr og skikkelig kos med ammingen...
Men da kan du være helt sikker på at du har prøvd i hvertfall og så får jeg brukt F-cupen til noe fornuftig og ikke bare til pynt.:p
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.