Gracella
16-04-11, 19:55
Denne er sikkert lagt inn her før, men jeg minner alle på denne siden det snart er påske. Denne er skikkelig kjapp og enkel å lage!
Fedons mandelkjeks
30-40 stykker
100 g smør
1 dl fruktose. For de på lavere karbomengde enn Fedon, bruk tilsvarende mengde med sukrin/splenda, ol
250 g (4 dl) mandler. Males i kjøkkenmaskin sammen med søtstoffet og evt kanel
1 1/2 ts kanel hvis du vil
Stekes i ovn ved 160 grader i ca. 15 minutter.
Smelt smøret på lav varme i en kjele.
Bland i søtstoffet og de malte eller finhakkede mandlene. Rør det hele godt sammen.
La det avkjøle noe.
(Kjevle og klapp ut deigen til ca. 4-5 mm tykkelse.
Skjær ut små snipper, trykk ut deigen med et eggeglass eller bruk små pepperkakeformer. Løft kjeksen med en ostehøvel over på et bakepapirkledd stekebrett. La det være ca. 1 cm mellomrom mellom dem. )
Stek kakene midt i ovnen til de er gjennomstekte og gylne. Husk at fruktose blir lettere brunt enn sukker. La de bli kalde på stekebrettet før du legger dem i en kakeboks.
Det går fint å bare klappe ut deigen med hendene rett på bakepapiret. Synes det er kjekt å unngå å flytte dem over en og en.
Jeg tok i litt kanel også, ca en og en halv teskje.
Fedons mandelkjeks
30-40 stykker
100 g smør
1 dl fruktose. For de på lavere karbomengde enn Fedon, bruk tilsvarende mengde med sukrin/splenda, ol
250 g (4 dl) mandler. Males i kjøkkenmaskin sammen med søtstoffet og evt kanel
1 1/2 ts kanel hvis du vil
Stekes i ovn ved 160 grader i ca. 15 minutter.
Smelt smøret på lav varme i en kjele.
Bland i søtstoffet og de malte eller finhakkede mandlene. Rør det hele godt sammen.
La det avkjøle noe.
(Kjevle og klapp ut deigen til ca. 4-5 mm tykkelse.
Skjær ut små snipper, trykk ut deigen med et eggeglass eller bruk små pepperkakeformer. Løft kjeksen med en ostehøvel over på et bakepapirkledd stekebrett. La det være ca. 1 cm mellomrom mellom dem. )
Stek kakene midt i ovnen til de er gjennomstekte og gylne. Husk at fruktose blir lettere brunt enn sukker. La de bli kalde på stekebrettet før du legger dem i en kakeboks.
Det går fint å bare klappe ut deigen med hendene rett på bakepapiret. Synes det er kjekt å unngå å flytte dem over en og en.
Jeg tok i litt kanel også, ca en og en halv teskje.