View Full Version : Hva gjør jeg?


Isagel
21-03-05, 09:39
Jeg har nå vært på induksjonen i en uke, og har gått ned nesten 6 kg!!!!:eek: Jeg har da 4 kg igjen. Kanskje nøyer jeg meg med 3. Men jeg lurer nesten på om det går litt fort i svingene her.....vil ikke forsvinne heller da! Jeg tror ikke det er lurt å ta av ennda 6 kg i neste uke, for induksjonen er jo to uker og jeg er jo bare halveis. Kan jeg ikke bare gå rett over på vedvarende for å stabilisere vekttapet litt mer, slik at det går litt saktere? Eller MÅ man være i induksjonen i 2 uker? Skal og bør jeg fortsette ketosen eller vil ketosen tilpasse seg til et nivå som ikke virker så effektivt og dypt hvis jeg øker karbene noe? Er veldig glad for effektiviteten i induksjonen! Ikke missforstå....forslag til hva jeg bør øke med? :rolleyes:

boble
21-03-05, 10:39
Heia. Nå er jeg neppe den som har mest greie på det da jeg ikke har fulgt atkins slavisk. (Gjør du? Det står ikke noe om din filosofi) Men det er vanlig å gå ned ganske mye under induksjonen,men det varer ikke. Husk at mye av det du har tatt av sannsynligvis er vann.
Spiser du nok?? Grønnsaker!!
Har du en journal vi kan følge med på,for å få en pekepinn?

Nille
21-03-05, 11:26
Jeg har nå vært på induksjonen i en uke, og har gått ned nesten 6 kg!!!!:eek: Jeg har da 4 kg igjen. Kanskje nøyer jeg meg med 3. Men jeg lurer nesten på om det går litt fort i svingene her.....vil ikke forsvinne heller da! Jeg tror ikke det er lurt å ta av ennda 6 kg i neste uke, for induksjonen er jo to uker og jeg er jo bare halveis. Kan jeg ikke bare gå rett over på vedvarende for å stabilisere vekttapet litt mer, slik at det går litt saktere? Eller MÅ man være i induksjonen i 2 uker? Skal og bør jeg fortsette ketosen eller vil ketosen tilpasse seg til et nivå som ikke virker så effektivt og dypt hvis jeg øker karbene noe? Er veldig glad for effektiviteten i induksjonen! Ikke missforstå....forslag til hva jeg bør øke med? :rolleyes:

Boble har helt rett i at det er mye vann som fosvinner den første uka. Det er ikke myulig på miste så mye som 6 kg vann tror jeg. Så en del er nok fett også. Du må bare fortsette på induksjon en uke til, slik at du totalt har gått 14 dager. Dette fordi det tar så lang tid å få skylt alle giftsoffer/faenskap ut av kroppen og renset systemet ditt. (det er vitsen med induksjonen)

Lavkarbo er kost i balanse, og så lenge du spiser 20 karber til dagen, - mye grønnsaker, proteiner, fett og drikker masse vann, er det ikke det minste farlig. Og du vil heller ikke miste verdifull muskelmasse. Nivå av ketose spiller ingen rolle. Poenget er at kroppen din har snudd til å forbrenne fett.

Min erfaring (flere år med Atkins) sier at du absolutt bør følge induksjonen.
Du vil IKKE fortsette å ta av like mye de kommende ukene. Når du har tatt av så mye den første uka pleier kroppen som regel be om"timeout" og vekta kan stå stille et par tre uker. Ikke fortvil hvis det skjer, den må bare få områ seg litt.

Men om du føler deg veldig ukomfortabel med å fortsette med 20 karber til dagen, er mitt råd at du først legger til mer grønnsaker. Du bør følge "stigen" nedenfor:

I den norske utgaven har den viktige vedvarende stigen, den som viser hvilken rekkefølge det er tjenelig og tilbakeføre visse matvarer i kostholdet på, ikke tatt med i det hele tatt. I min engelske utgave (2003) står denne på side 171:

Uke
1. (25 karbohydrater pr dag) Mer salat og grønnsaker fra tillatte matvare lista
2. (30 karbohydrater pr dag) Friske oster (som cottage cheese etc)
3. (35 karbohydrater pr dag) Frø og nøtter
4. (40 karbohydrater pr dag) Bær og visse meloner
5. (45 karbohydrater pr dag) Vin & andre lavkarbo spiritus
6. (50 karbohydrater pr dag) Belgfrukter, bønner
7. (55 karbohydrater pr dag) Frukt (utenom bær og meloner)
8. (60 karbohydrater pr dag) Stivelsesholdige grønnsaker
9. (65 karbohydrater pr dag) Korn

Det er riktignok kun en anbefaling, men ved å tilføre matvarene i denne rekkefølgen og bare en gruppe om gangen, vil man finne ut om det er noen matvaregrupper man reagerer på og bør vente med. Mange hopper over trinn. Jeg er ikke noe glad i ost og gikk til nøtter isteden. Noen blir også på et trinn lenger enn en uke.

Få personer klarer å føre tilbake alle disse under fase 2. Mange må faktisk vente til både fase 3 og 4 før de har lagt til alle gruppene. Rekkefølgen er ikke tilfeldig valgt, men satt opp etter karboinnhold og GI belastning. Følger man denne listen er sjansen bedre for å unngå blodsukker svingninger, siden man går så gradvis oppover.

Isagel
21-03-05, 11:30
Heia. Nå er jeg neppe den som har mest greie på det da jeg ikke har fulgt atkins slavisk. (Gjør du? Det står ikke noe om din filosofi) Men det er vanlig å gå ned ganske mye under induksjonen,men det varer ikke. Husk at mye av det du har tatt av sannsynligvis er vann.
Spiser du nok?? Grønnsaker!!
Har du en journal vi kan følge med på,for å få en pekepinn?Burde nok skrevet journal, men føler jeg ikke har nok tid....har tre små barn skjønner du....Begrenset tid forran PCn. Men jeg følger Atkins. Og spiser salat, kjøtt og fett i hvert måltid. Merker at matlysten ikke er like stor som før jeg begynte, men det er vel normalt når kroppen tilvennes nye matvaner og mindre karbo? Jeg vet at det er mye vann, men litt fett må det da være? Drikker rikelig med vann. Jeg tror jeg fortsetter induksjonen da, og ser hvordan det er med vekta i løpet av et par dager. Nå reiser jeg på påskeferie. Og det er ikke vekt der.....men jeg merker det vel på klærne mine. Generellt spiser jeg 7.5 dl salat hver dag , og kjøtt eller egg, smør og rømme. Jeg drikker to kopper koffeinfri kaffe med tilsamen to ts natreen og to ts fløte. Jeg har de to sisste dagene også spist et knekkebrød Fiberrik m. solsikkefrø. Høres det rart ut? Lite, mye eller nok? Jeg blir mett og spiser når jeg er sulten. Er ikke fysen på veldig mye mat eller søtsaker lenger.

Isagel
21-03-05, 11:38
Nille, du er klok og erfaren. Vektnedgagen stabiliserer seg sikkert nå når jeg går inn i uke to. Jeg fortsetter og regner med at det du sier stemmer, du har jo mye erfaring. Jeg har jo ingen. Det er både deilig og litt skummelt å komme nær sin idealvekt på så kort tid!!!! Jeg er veldig glad for at jeg begynte på denne metoden og ikke andre måter med shaker og tabletter osv osv.....Tusen takk for utfyllende svar!!!!:) Så føler man seg ikke helt lost liksom!

Nille
21-03-05, 12:39
Merker at matlysten ikke er like stor som før jeg begynte, men det er vel normalt når kroppen tilvennes nye matvaner og mindre karbo?

Ja, det er en av fordelene med ketose, at sultfølelsen forsvinner ! Deilig !! :p


Jeg vet at det er mye vann, men litt fett må det da være?

:ja:


Og spiser salat, kjøtt og fett i hvert måltid. Drikker rikelig med vann. Generellt spiser jeg 7.5 dl salat hver dag , og kjøtt eller egg, smør og rømme. Jeg drikker to kopper koffeinfri kaffe med tilsamen to ts natreen og to ts fløte. Jeg har de to sisste dagene også spist et knekkebrød Fiberrik m. solsikkefrø. Høres det rart ut? Lite, mye eller nok? .

Ser kjempebra ut syns jeg. Grønnsaker og vann er på en måte "kjepphestene" mine, og mange syns jeg maser fælt om det ! :o


Jeg tror jeg fortsetter induksjonen da, og ser hvordan det er med vekta i løpet av et par dager. Nå reiser jeg på påskeferie. Og det er ikke vekt der.....men jeg merker det vel på klærne mine.


Det burde du merke ja !! Ha god ferie !! :D