View Full Version : Et litt anderledes syn på lavkarbo

Sider : [1] 2

dydde
21-05-11, 18:12
Hei

Har sett det er mye oppstyr rundt lavkarbo og alt dette her.
Har erfaring fra dette kostholdet selv etter 4 år med lavkarbo, høy fett spesielt animals fett, men prøvde også vegetar versionen med mye plante fett osv.
Har en del spørsmål jeg vil alle lavkarbo folk skal svare eller tenke på, disse går som følgende.

Har dere noengang hørt om idrettsfolk i verdenseliten som kjører lavkarbo kosthold? disse lever av gullmetajler og det gjør også støtteapperatet, så hvis dette er så fantastisk hvorfor blir det ikke praktisert? Jeg vet godset og odd kjører lignende men jeg snakker om VERDENSeliten.

Hvis alle folk skulle levd på dette, hvordan ville jorda og verden sett ut?

Hva med alle sukserike sivilisasjonene opp gjennom de siste 10 000 årene som kun levde på stivelse produkter omtrent, supplert med noe frukt og grønnt. Tenker på asiatene med ris, afrikanerene med poteter, amerikanerene med poteter osv. osv. "Les The China Study" for all dokumentasjon.

Har universet/gud/ hva du vil kalle det laget jorda slik at det letteste å dyrke, det som har mest vitaminer og mineraler pr kalori skal være giften for oss? Jeg snakker da hovedsaklig om frukt. Dette blir da vanskeligere når man flytter fra tropiske områder hvor da folk brukte ris, poteter osv.. for å livnære seg siden dette kunne lagres.

Hva med alle folkestammene rundt omkring som alle er tynne, raske, friske osv. og disse lever jo kun på karbo? bare ris å noe grønnsaker osv. Ikke noe kjøtt, fløte osv.

Noe å tenke på... men selvfølgelig kritiser også om du er uenig.

Charlott
21-05-11, 18:19
Hei

Har dere noengang hørt om idrettsfolk i verdenseliten som kjører lavkarbo kosthold? disse lever av gullmetajler og det gjør også støtteapperatet, så hvis dette er så fantastisk hvorfor blir det ikke praktisert? Jeg vet godset og odd kjører lignende men jeg snakker om VERDENSeliten.

Yepp.... OL-vinner i skiskyting, Bjørn Ferry :)

Nerthus
21-05-11, 18:36
Hei

Har sett det er mye oppstyr rundt lavkarbo og alt dette her.
Har erfaring fra dette kostholdet selv etter 4 år med lavkarbo, høy fett spesielt animals fett, men prøvde også vegetar versionen med mye plante fett osv.
Har en del spørsmål jeg vil alle lavkarbo folk skal svare eller tenke på, disse går som følgende.

Ja det har jeg. Bjørn Ferry er en av de.

Hvis alle folk skulle levd på dette, hvordan ville jorda og verden sett ut?
Hm, kanskje full av normalvektige friske mennesker uten kostholdsinduserte sykdommer som diabetes?

Hva med alle sukserike sivilisasjonene opp gjennom de siste 10 000 årene som kun levde på stivelse produkter omtrent, supplert med noe frukt og grønnt. Tenker på asiatene med ris, afrikanerene med poteter, amerikanerene med poteter osv. osv. "Les The China Study" for all dokumentasjon.
Jeg kan ikke komme på en eneste del av verdens befolkning i dag som ikke sliter med kostholdsinduserte sykdommer og massiv overvekt... du kan kanskje gi noen mer konkrete eksempler?

Har universet/gud/ hva du vil kalle det laget jorda slik at det letteste å dyrke, det som har mest vitaminer og mineraler pr kalori skal være giften for oss? Jeg snakker da hovedsaklig om frukt. Dette blir da vanskeligere når man flytter fra tropiske områder hvor da folk brukte ris, poteter osv.. for å livnære seg siden dette kunne lagres.
Mennesket har alltid spist proteiner, dette fordi proteiner inneholder essensielle aminosyrer som er livsviktige for kroppen. Svært mange blir i dagens velferdssamfunn seriøst syke av all den lett tilgjengelig karbomaten. Tidligere var maten mindre prosessert og hadde mer næring, slik er det ikke i dag.

Hva med alle folkestammene rundt omkring som alle er tynne, raske, friske osv. og disse lever jo kun på karbo? bare ris å noe grønnsaker osv. Ikke noe kjøtt, fløte osv.
Ingen kan leve kun på karbo og være friske. Jfr protein-behovet nevnt ovenfor. Denne påstanden er så tynt begrunnet at jeg tror ikke jeg skal kommentere den nærmere :)

Jeg anbefaler at du tar en titt på Gary Taubes forelesningsserie (http://videomedia2.swedish.org/mediasite/SilverlightPlayer/Default.aspx?peid=cd8c7aa15bc94a0486f4ee9b66ef8f8f ) om temaet du tar opp, han viser til mange undersøkelser gjort på de såkalt friske grupperingene du nevner :)

Noe å tenke på... men selvfølgelig kritiser også om du er uenig.

De aller fleste på lavkarbo spiser ikke mer proteiner enn tidligere, jeg regner med det er det du tenker på spesifikt. I tillegg spiser jeg mye mer grønnsaker enn noengang før. Jeg tåler karbo særdeles dårlig, jeg blir faktisk syk av det. Bla har jeg chrons som nå er nær 100% under kontroll etter kostholdsendring.

Mitt valg om å spise lavkarbo er basert på generell bedre helse - så jeg forstår ikke egentlig hva det er jeg skal tenke over? Jeg tar ansvar for mitt liv og helse - og sparer forhåpentligvis det offentlige mange penger på denne måten :)

taraquin
21-05-11, 19:46
Lite innspill til deg nerthus, du har rett i at det pr idag ikke finnes folkeslag som ikke sliter ift kostholdsrelaterte problemer (om man ser bort i fra enkelte indianere\utstammer i asia og sør-amerika som knapt har hatt noe besøk utenfra. Dog har mye forandret seg, det er ikke til å skyve under en stol at mange asiater tidligere har hatt meget god helse, eks kina og japan, mens de idag begynner å slite. 2 ting har skjedd: De har fått et mer vestlig kosthold med raffinerte karbohydrater, godteri og de er i tillegg mer inaktive, noe som ikek påvirker vekta i særlig grad, men har mye å si ift hjerte- og karsykdom. Tidligere spiste man mer grønnsaker, fisk, brunris\naturris, minimalt med sukker osv, og man hadde da generelt mye bedre helse enn idag. Gary Taubes har fått mye kritikk for å være selektiv med sin bruk av studier, da han siler bort de som ikke støtter hans syn. Han hadde bl.a en utveksling med Fedon hvor flere stillehavssamfunn med god helse og en god del karbo (da i form av rotfrukter, frukt og grønt, men i tillegg endel kokos og fisk) og god helse, disse tok ikke Taubes med i sine bøker da de ikke backet opp hans syn. Han bruker også flere studier fra 50\60-tallet som idag ikke hadde blitt publisert pga mange feilkilder bl.a ift kaloriinntak og selvrapportering når f.eks tvillingsstudier (double-labbeled water studiene) og avviksstudiene hvor overvektige ofte underrapporterer matinntak (uten å lyve med vilje) elegant hoppes over.

Jeg er enig med Taubes i at raffinerte karbohydrater er hovedsynderen, men synes han drar det vell langt jmf det jeg skrev ovenfor.

Ift lavkarbo og protein så spiser omtrent samtidlige i ulike studier mer protein enn høykarbo. Såklart er det mulig å ikke øke proteininntaket, men det er svært vanskelig å ikke spise mer protein på lavkarbo siden både kjøtt, fisk, nøtter og meieriprodukter har svært høyt proteininnhold, sammenlignet med f.eks brød, potet og ris. Selv ovenjords grønnsaker har et høyt proteininnhold sammenligna med andelen karbo. Ikke noe galt med det, protein er viktig, metter bra og flere proteiner er ketogene og kan støtte opp om ketosen ved å danne ketoner :) Jeg kjenner flere som lever på lavkarbo og noen som kjører ketose og de sliter med å spise mindre proteiner enn før med mindre de velger mye mer grønnsaker og oljer som olivenolje, kokosolje i stor utstrekning.

dydde
21-05-11, 19:50
Hvor mye Karbo spiser Bjørn Ferry til dagen?

Ok så det hadde ikke godt utover natur eller nogenting hvis alle skulle levd slik? Hva med alle dyr vi må drepe og ha for å produsere nok melk, fløte osv. Hva med alle kyllingene siden vi skal ha 5 egg minst til dagen?

http://www.youtube.com/watch?v=YbVECw_v3YI Der er det noen folkeslag som blir nevnt.

Jeg tenker på helse, velvære, sport, planeten og menneskene. Og jeg skårer topp hos alle.

Ser på Taubes, kult at han går tilbake så langt som hele 40-60 år tilbake i tid. Gi meg noe med mange tusen eventuelt millioner.

dydde
21-05-11, 19:52
Når jeg snakker om høy karbo snakker jeg om naturlige kilder.
Nr 1. Best av alt er frukt så grønnsaker
Nr 2. Stivelse produkter som potet, ris, fullkorn osv. Som folk har levd på i TUUUUUUSENER av år ikke de siste 60 årene som Taubes snakker om

dydde
21-05-11, 19:53
Når jeg snakker om høy karbo snakker jeg også om lav protein og lav fett. Altså max 10% av kaloriene fra begge. Jeg snakker om vegetar måte å leve på som de mest sukserike og atletiske, friske folkegruppene gjorde i tuuuuusener av år

monja
21-05-11, 19:58
I følge Ferry selv ligger han på ca 15% karbohydrater.

Charlott
21-05-11, 20:00
Mulig jeg er litt i "valpetåka" her, men hva er det du EGENTLIG vil ha diskusjon på? At det ødelegger jorda om alle skal spise lavkarbo? Eller noe i den duren?

dydde
21-05-11, 20:04
Nope. At du ikke klarer å yte maksimalt, at det ikke er sunneste måten å spise på i det hele tatt. At ingen som har hatt valget har levd slik før i tida

Charlott
21-05-11, 20:07
Nope. At du ikke klarer å yte maksimalt, at det ikke er sunneste måten å spise på i det hele tatt. At ingen som har hatt valget har levd slik før i tida
Riktig... Så du forteller oss at vi ikke kan spise som vi gjør? Hva med feks inuittene da? Regner med at du har en masse, solid dokumentasjon på det ikke er bra å spise naturlig, ren mat?

Har aldri vært så frisk som etter at jeg la over til lavkarbo jeg for min del, etter 5-6 år hjemme ser det ut til at jeg kan forsøke meg i jobb igjen :D

nellie
21-05-11, 20:10
Hvem er Bjørn Ferry egentlig? Har bare sett navnet hans "brukes" mye her inne. Hva er han i verdenseliten i?

dydde
21-05-11, 20:12
Vil bare informere jeg, gikk til helvete med meg når jeg kjørte 4 år på lavkarbo, så vil bare at folk skal lete rundt med åpent sinn når de ser etter kostholdsråd.
http://www.20potatoesaday.com/
wow trodde ikke det kunne gå ann i følge lavkarbo guruene :)
Vil bare hjelpe thats it :)

Charlott
21-05-11, 20:13
Hvem er Bjørn Ferry egentlig? Har bare sett navnet hans "brukes" mye her inne. Hva er han i verdenseliten i?
Svensk skiskytter, olympisk mester. :)

nellie
21-05-11, 20:13
I nyere tid, eller?

Charlott
21-05-11, 20:16
I nyere tid, eller?
Han vant jaktstarten nå i -10 :D Om du googler fyren finner du masse :)

Charlott
21-05-11, 20:17
Vil bare hjelpe thats it :)
Hjelpe med hva? Setter alltid pris på hjelp ;)

nellie
21-05-11, 20:18
Orker ikke google med mobilen:p
Men thanks.

dydde
21-05-11, 20:20
Hjelpe med hva? Setter alltid pris på hjelp ;)

Si min erfaring med 4 års lavkarbo og hva som har hjulpet meg og mange andre til et bedre liv :)

Charlott
21-05-11, 20:22
Si min erfaring med 4 års lavkarbo og hva som har hjulpet meg og mange andre til et bedre liv :)
Det er jo kjempeflott!

Men, har jeg forstått det korrekt om du levde 4 år på lavkarbo og var dårlig hele tiden?
Tror nok ikke jeg hadde holdt på i 4 år om jeg og kroppen min ikke trivdes på et slik kosthold altså ;)

TrillTrall
21-05-11, 20:25
Dog har mye forandret seg, det er ikke til å skyve under en stol at mange asiater tidligere har hatt meget god helse, eks kina og japan, mens de idag begynner å slite.

Du er klar over at når sumobryterne skal spise seg opp og bli enorme så er det ris de kjører i seg? Ikke fett og kjøtt.

Inuitter spiste kun fisk og rein og var friske som bare det, hjerte-kar-sykdommer fantes ikke der. Likeså det folkeslaget i Afrika som jeg ikke husker navnet på, de spiste også kjøtt og blod. Friske som bare fy og null livsstilsykdommer.

Charlott
21-05-11, 20:27
Likeså det folkeslaget i Afrika som jeg ikke husker navnet på, de spiste også kjøtt og blod. Friske som bare fy og null livsstilsykdommer.
Masaier?

TrillTrall
21-05-11, 20:31
Masaier?

Ja, masaier var det. :)

Nerthus
21-05-11, 20:47
Hvor mye Karbo spiser Bjørn Ferry til dagen?

Ok så det hadde ikke godt utover natur eller nogenting hvis alle skulle levd slik? Hva med alle dyr vi må drepe og ha for å produsere nok melk, fløte osv. Hva med alle kyllingene siden vi skal ha 5 egg minst til dagen?
Vi må ikke drepe dyr for å få melk, fløte og egg.... det er best om de er i live når de blir melket og skal legge egg :)

http://www.youtube.com/watch?v=YbVECw_v3YI Der er det noen folkeslag som blir nevnt.

Jeg tenker på helse, velvære, sport, planeten og menneskene. Og jeg skårer topp hos alle.
Hvordan skårer du topp hos alle??

Ser på Taubes, kult at han går tilbake så langt som hele 40-60 år tilbake i tid. Gi meg noe med mange tusen eventuelt millioner.

?? jeg kan godt gi deg en mengde linker med informasjon, men jeg lukter at du ikke er så veldig interessert ;)

Olive Oil
21-05-11, 20:53
Dydde er muligens en liten kranglefant som er misunnelig på andre som får det til? Bare en tanke..

Nerthus
21-05-11, 20:54

Hvem er du som forteller meg hva som er sunt for meg? Du er nok et lite troll tror jeg :)

nellie
21-05-11, 20:54
Sumobrytere spiser seg vel opp på en salig blanding av karbo, fett og proteiner. Og vi snakker maaaaaange tusen kalorier over dagsbehovet hver dag, så de kan ikke akkurat taes med i betraktningen. Men karbohydratene hjelper selvfølgelig på oppgangen:)

dydde
21-05-11, 20:56
Dydde er muligens en liten kranglefant som er misunnelig på andre som får det til? Bare en tanke..

Greit, tror jeg startet tråden uten å tenke meg om. Glemte at d kom til å ble masse disskusjoner osv. :p

Grunne til jeg varte 4 år var pga jeg snakket med alle guruene, leste alle bøkene og fikk hjelpe av alle som sa det skulle fungere.

dydde
21-05-11, 20:57
Hvem er du som forteller meg hva som er sunt for meg? Du er nok et lite troll tror jeg :)

Bare en som har erfaring etter 4 år med lavkarbo, thats it :)

dydde
21-05-11, 21:00
[quote=Nerthus;1112589]Vi må ikke drepe dyr for å få melk, fløte og egg.... det er best om de er i live når de blir melket og skal legge egg :)

Man må drepe ungene til kyrne så vi kan få melka. Er ikke nok til mennesker og ungene dems :)

Olive Oil
21-05-11, 21:00
Du er nok i feil forum, lillegutt. Om bildet er av deg, burde du nok heller holde deg til et boleforum. :D

Dolsi
21-05-11, 21:01
Tror at hver og en må finne det som fungerer for dem jeg.
Selv har jeg innsett at min kropp har det mye bedre på lavkarbo enn på karbomat.
:)

Charlott
21-05-11, 21:02
Bare en som har erfaring etter 4 år med lavkarbo, thats it :)
Hvilke guruer er det du tenker på? Helt konkret?

Så lurer jeg veldig på hvorfor du levde lavkarbo i FIRE år om du syntes det fungerte så dårlig?

Jeg tenker at det er lov å tenke sjøl, hadde ikke dette fungert for meg, hadde jeg ikke holdt på i 4 år altså.... :)

Dolsi
21-05-11, 21:03
[quote=Nerthus;1112589]Vi må ikke drepe dyr for å få melk, fløte og egg.... det er best om de er i live når de blir melket og skal legge egg :)

Man må drepe ungene til kyrne så vi kan få melka. Er ikke nok til mennesker og ungene dems :)

man holder dyr for at mennesket skal få mat, sånn har det alltid vært.
Det finnes knapt noen som ville hatt kyr i fjøset og gris i bingen bare for å fore dem uten at vi mennesker skal ha nytte av det.
Råder deg til å finne deg et forum for dyreforkjempere om dette opptar deg så sterkt.
Her inne eter de fleste av oss iallefall dyr med god samvittighet

dydde
21-05-11, 21:06
Hvilke guruer er det du tenker på? Helt konkret?

Så lurer jeg veldig på hvorfor du levde lavkarbo i FIRE år om du syntes det fungerte så dårlig?

Jeg tenker at det er lov å tenke sjøl, hadde ikke dette fungert for meg, hadde jeg ikke holdt på i 4 år altså.... :)

Kenn Hallstensen, Gary Taubes, Dr Jan Kwasniewski kommer ikke på alle nu :)

Nerthus
21-05-11, 21:08
Lite innspill til deg nerthus, du har rett i at det pr idag ikke finnes folkeslag som ikke sliter ift kostholdsrelaterte problemer (om man ser bort i fra enkelte indianere\utstammer i asia og sør-amerika som knapt har hatt noe besøk utenfra. Dog har mye forandret seg, det er ikke til å skyve under en stol at mange asiater tidligere har hatt meget god helse, eks kina og japan, mens de idag begynner å slite. 2 ting har skjedd: De har fått et mer vestlig kosthold med raffinerte karbohydrater, godteri og de er i tillegg mer inaktive, noe som ikek påvirker vekta i særlig grad, men har mye å si ift hjerte- og karsykdom. Tidligere spiste man mer grønnsaker, fisk, brunris\naturris, minimalt med sukker osv, og man hadde da generelt mye bedre helse enn idag.
De spiste altså mer Fedon-preget - mens de nå sliter med overinntak av raske karbohydrater... jeg har nok ikke sagt at en del folkegrupper ikke var friske og raske med sitt tidligere kosthold, men det besto ikke kun av karbohydrater :)

Gary Taubes har fått mye kritikk for å være selektiv med sin bruk av studier, da han siler bort de som ikke støtter hans syn.

Haha, jeg må virkelig le - for DET gjør ikke den andre siden?? De avviser jo ALLE studier som fremmer lavkarbo :)

Han hadde bl.a en utveksling med Fedon hvor flere stillehavssamfunn med god helse og en god del karbo (da i form av rotfrukter, frukt og grønt, men i tillegg endel kokos og fisk) og god helse, disse tok ikke Taubes med i sine bøker da de ikke backet opp hans syn. Han bruker også flere studier fra 50\60-tallet som idag ikke hadde blitt publisert pga mange feilkilder bl.a ift kaloriinntak og selvrapportering når f.eks tvillingsstudier (double-labbeled water studiene) og avviksstudiene hvor overvektige ofte underrapporterer matinntak (uten å lyve med vilje) elegant hoppes over.
Hva er kilden din til disse påstandene?

Jeg er enig med Taubes i at raffinerte karbohydrater er hovedsynderen, men synes han drar det vell langt jmf det jeg skrev ovenfor.
Han drar det vel langt ved og "utelukke" studier som ikke støtter hans poeng? Helt naturlig spør du meg, jeg synes hans dokumentasjon holder i massevis. Motstanderene er ikke det spøtt bedre, de bruker faktisk studier som er jukset med som bevis. Ta 7 countries study som opprinnelig besto av 22 land, men kun 7 støttet opp om den opprinnelige hypotesen... (tema fett og hjerte-/karsykdommer)

Ift lavkarbo og protein så spiser omtrent samtidlige i ulike studier mer protein enn høykarbo.

Kilde til dette?

Såklart er det mulig å ikke øke proteininntaket, men det er svært vanskelig å ikke spise mer protein på lavkarbo siden både kjøtt, fisk, nøtter og meieriprodukter har svært høyt proteininnhold, sammenlignet med f.eks brød, potet og ris. Selv ovenjords grønnsaker har et høyt proteininnhold sammenligna med andelen karbo. Ikke noe galt med det, protein er viktig, metter bra og flere proteiner er ketogene og kan støtte opp om ketosen ved å danne ketoner :) Jeg kjenner flere som lever på lavkarbo og noen som kjører ketose og de sliter med å spise mindre proteiner enn før med mindre de velger mye mer grønnsaker og oljer som olivenolje, kokosolje i stor utstrekning.
Veldig mange her inne spiser til tider ekstremt lite protein i forhold til behovet, så dette blir bare synsing mener jeg :) På høykarbo spiste jeg mye mer prosesserte proteinkilder, og de hadde både dårligere kvalitet på proteinet og mye mindre proteininnhold enn rent kjøtt/fisk/fugl.

dydde
21-05-11, 21:08
Jeg vil alle skal ha det bra :) men vil bare at alle skal se med brett syn. Altså se på de som lykkes på karbohydrat rik kost, bøker om det som The China Study osv. Så seff se på høy fett. Ikke bare hør på høy fett guruene snakke om karbo er dårlig og høy fett er bra. Hør også på dem som sier og skriver bøker om høy karbo osv. :)

Charlott
21-05-11, 21:09
Kenn Hallstensen, Gary Taubes, Dr Jan Kwasniewski kommer ikke på alle nu :)
Og hvordan sa disse at du skulle spise?

Fint om du forteller mer om hvordan du spiste og på hvilken måte du mener det ikke er bra.
Til nå har du bare kommet med helt løse påstander og jeg skjønner fortsatt ikke hva du skal frem til jeg... :)

Nerthus
21-05-11, 21:10

Ehm... så vi dreper alle kalver for å få melk? Men hvordan får vi nye kyr som lager melk da? Går vi TOM for kyr tilslutt??

dydde
21-05-11, 21:12
[quote=dydde;1112607]

Ehm... så vi dreper alle kalver for å få melk? Men hvordan får vi nye kyr som lager melk da? Går vi TOM for kyr tilslutt??

ja vi dreper ALLLLLLE, eller en del?
Er jo easy det, men tvangsføder mora med en kunstigpenis med sæd i så bang produserer dem melk året rundt, ezy. Men seff doen kalver må bøtes med livet

bevaremegvel
21-05-11, 21:13

:D du er ikke sann. hvordan kan vi fortsette å få melk om vi dreper ungene? kyrne er som oss mennesker, de lever ikke evig de heller :rolleyes:
Og gå på lavkarbo i 4 år og så finne ut at det ikke fungerer? hmm, da er du enten litt treig av deg eller utrolig sta. jeg hadde sluttet for lenge siden om det ikke fungerte.

Charlott
Hør også på dem som sier og skriver bøker om høy karbo osv. :)
Kan nesten garantere deg at ALLE her inne har levd høykarbo før omlegging til lavkarbo ;)
Så, høykarbo er ikke særlig ukjent :cool:

dydde

Fint om du forteller mer om hvordan du spiste og på hvilken måte du mener det ikke er bra.
Til nå har du bare kommet med helt løse påstander og jeg skjønner fortsatt ikke hva du skal frem til jeg... :)

70-80% fett. Lite karbo osv.
Regner du har hørt om dem og lest bøkene siden du følger kostråda dems?
Alt fra 0-100 gram karbo til dagen. Klarte ikke jogge, trene eller noe. Kondisjonen var helt på bånn. Beina hadde null futt.
Aldri overskudd osv.

Nerthus
21-05-11, 21:15
Jeg vil alle skal ha det bra :) men vil bare at alle skal se med brett syn. Altså se på de som lykkes på karbohydrat rik kost, bøker om det som The China Study osv. Så seff se på høy fett. Ikke bare hør på høy fett guruene snakke om karbo er dårlig og høy fett er bra. Hør også på dem som sier og skriver bøker om høy karbo osv. :)

Dette kommer kanskje som en overraskelse, men de fleste her inne har spist høykarbo i mange mange år - uten og lykkes... Resultatet er dårlig helse og overvekt. Derfor er de nå her inne og nyter et deilig kosthold som faktisk gir vektnedgang og bedre helse. Tror du vi er idioter her inne som ikke kan tenke selv? Tror du vi ikke har prøvd det meste av kosthold for å gå ned i vekt og få bedre helse?

En stund siden sist det var et troll ute etter og skape diskusjon her, forsåvidt greit - er ikke mye å se på tv uansett - men herregud du har et problem, og jeg er usikker på om dette er forumet for å gi uttrykk for dine frustrasjoner...

Gerd

Slik f.eks.....:

10 eggeplummer, 150g bacon og 200g poteter med masse smør over. lovely lovely

jeg forstår ingenting, i dag kjørte jeg ris,egg,bacon og jeeezus så forsjølt jeg ble etterpå. Kan det være karbo/stivelsen jeg reagerer på ? tror nesten det må være det? har aldri skjedd med meg før

dydde
Kan nesten garantere deg at ALLE her inne har levd høykarbo før omlegging til lavkarbo ;)
Så, høykarbo er ikke særlig ukjent :cool:

Ok så når dere levde på høykarbo så spiste dere heller ikke hvitt sukker, melke produkter, kjøtt, salt, brød og annen ferdiglaget boks mat?
Som jeg skriver vegetar, max 10% av kaloriene fra fett og protein. Tviler på så mange kjørte det kostholdet som sukserike sivilisasjoner levde på i 10 000+ år. Tror nok de kjørte mer standard høy fett, høy karbo, høy protein høy alt som ikke er bra.

Charlott
Alt fra 0-100 gram karbo til dagen. Klarte ikke jogge, trene eller noe. Kondisjonen var helt på bånn. Beina hadde null futt.
Aldri overskudd osv.
Så leit at du hadde en slik erfaring da...

Men, måtte du bruke FIRE år på å finne ut at det ikke passet for deg? Kjipt... ;)

Gracella
21-05-11, 21:16
Hvis man ser på tidligere innlegg fra Dydde, så virker det som om det er lillebroren hans som er inne og skriver nå.

Kula
Vil bare informere jeg, gikk til helvete med meg når jeg kjørte 4 år på lavkarbo, så vil bare at folk skal lete rundt med åpent sinn når de ser etter kostholdsråd.

På hvilken måte fikk du problemer med lavkarbokostholdet? Var det helseproblemer? Var det resultatmessig i forbindelse med idrett?

-

dydde
Slik f.eks.....:

For all del, se på mine eldre poster. Skrev et spørsmål som ble stiftet i Helse bladet til Kenn Halstensen.

Charlott
21-05-11, 21:17
Ok så når dere levde på høykarbo så spiste dere heller ikke hvitt sukker, melke produkter, kjøtt, salt, brød og annen ferdiglaget boks mat?
Som jeg skriver vegetar, max 10% av kaloriene fra fett og protein. Tviler på så mange kjørte det kostholdet som sukserike sivilisasjoner levde på i 10 000+ år. Tror nok de kjørte mer standard høy fett, høy karbo, høy protein høy alt som ikke er bra.
Så, du skal ha oss til å bli vegetarianere??

dydde
21-05-11, 21:17
Hvis man ser på tidligere innlegg fra Dydde, så virker det som om det er lillebroren hans som er inne og skriver nå.

Eller at jeg kom tilbake etter 2 år ? yeee

Olive Oil
21-05-11, 21:18
Aldri overskudd osv.

Og det tok deg 4 fuckings ÅR på å finne ut at det var kostholdet som gjorde det? :visemuskl

dydde
21-05-11, 21:18
Så, du skal ha oss til å bli vegetarianere??

Jeg vil råde dere til å lese bøkene om de som anbefaler det ja. Som The China Study osv. De som har gjort GRUNDIG undersøkelse før dere tar en beslutning om hva som er best

Gerd
21-05-11, 21:19
For all del, se på mine eldre poster.

Ja, du skrev jo de innen denne 4 års perioden du snakker om...

dydde
21-05-11, 21:19
Og det tok deg 4 fuckings ÅR på å finne ut at det var kostholdet som gjorde det? :visemuskl

Når man har profesjonelle folk rundt seg som sier man skal gjøre det pga det er best, og man leser bøker osv. av alle at det skal være best så tror man til slutt det er noe gale med seg selv og ikke kostholdet. Og ja derfor skriver jeg dette, jeg lette KUN etter lavkarbo bøker, poster osv. hvorfor det var så bra. SMALT syn, som jeg vil prøve at folk ikke gjør her.

Pøsh
21-05-11, 21:20
Du sleit fysisk i 4 år pga kosten og kommer nå tilbake etter to år for å fortelle oss dette?

Nerthus
21-05-11, 21:21
Jeg vil råde dere til å lese bøkene om de som anbefaler det ja. Som The China Study osv. De som har gjort GRUNDIG undersøkelse før dere tar en beslutning om hva som er best

Så du mener ingen av oss har gjort grundige undersøkelser før vi valgte lavkarbo - og ikke minst fortsatte og spise lavkarbo?

Du som kan og vet så mye - kan du ikke fortelle oss hvordan du spiser i dag? Med 80% karbo og 10% fett og 10% protein, vegetarisk - OG med mye trening - hvordan får du i deg nok proteiner hver dag?

dydde
21-05-11, 21:23
På hvilken måte fikk du problemer med lavkarbokostholdet? Var det helseproblemer? Var det resultatmessig i forbindelse med idrett?

-

Jeg startet med dette for å bli kvitt asthma og allergi, samtidig som jeg ville være best mulig fysisk. Siden jeg drev med profesjonell idrett.
Allergien og asthmaen ble redusert, men aldri borte.
Jeg skulle gjøre det pga resultat i idrett ja. Det som skjedde var at musklene ble så slappe og jeg klarte ikke å løpe. Alle glykogenen bare randt ut i sanden. Jeg hadde ikke noe krutt til å løpe eller løpe hurtig

Nå er jeg kvitt asthma, allergi, veier mindre og presterer bedre :) etter jeg byttet til det jeg beskriver

Charlott
21-05-11, 21:24
Når man har profesjonelle folk rundt seg som sier man skal gjøre det pga det er best, og man leser bøker osv. av alle at det skal være best så tror man til slutt det er noe gale med seg selv og ikke kostholdet. Og ja derfor skriver jeg dette, jeg lette KUN etter lavkarbo bøker, poster osv. hvorfor det var så bra. SMALT syn, som jeg vil prøve at folk ikke gjør her.
Da blir du sikkert glad for å høre at de aller fleste her inne klarer å tenke selv, jeg tviler veldig på at det er mange her som spiser seg dårlige i 4 år før de gjør forandringer ;)

Men, snilt av deg å tenke på oss! ;)

Olive Oil
21-05-11, 21:25
Foreslår at vi lar denne lille trollgutten holde på for seg selv, jeg. Han kjeder seg sikkert på en lørdagskveld..

dydde
21-05-11, 21:25
Så du mener ingen av oss har gjort grundige undersøkelser før vi valgte lavkarbo - og ikke minst fortsatte og spise lavkarbo?

Du som kan og vet så mye - kan du ikke fortelle oss hvordan du spiser i dag? Med 80% karbo og 10% fett og 10% protein, vegetarisk - OG med mye trening - hvordan får du i deg nok proteiner hver dag?

Jeg spør, har dere undersøkt BOK SOM ER BASERT PÅ HØG karbo kosthold? som jeg beskriver? nei dere spiste vanlig norsk kost som er høy karbo men også høy i fett og proteiner. jeeeez les mine innlegg

Varierer, spiser forskjellige grønnsaker og litt salat. 20 bananer, 20 dadler, melon, appelsiner, tja den frukten som er i sesong og jeg har lyst på.

OI jeg blir sterkere på hver treningsøkt men jeg får jo så lite proteiner? Mm som sagt les alle bøker og syn på de forskjellige tinga så danner man seg et eget svar :) og ikke minst, praktiser det å se :)

Spiser aldri under 3000 kalorier til dagen 95% av dem er karbohydrater sånn ca.
Gått ner mye mer enn med lavkarbo samtidig som jeg er mye sprekere.

dydde
21-05-11, 21:27
Foreslår at vi lar denne lille trollgutten holde på for seg selv, jeg. Han kjeder seg sikkert på en lørdagskveld..

Det jeg gjør vettu. så derfor jeg ville hjelpe

Håper seff alle har det kanon på lavkarbo og lykkes me det. Men les begge sider av saken før dere danner deres egen mening :)

Teori fra high fat guru`er kan være veldig blendene, det kan også kostholdsråd fra høg karbo folk som jeg snakker om. Når man hører på begge så får man selv bestemme pga grunnlaget og kunnskapen er så mye bredere

Charlott
21-05-11, 21:28
Jeg spør, har dere undersøkt BOK SOM ER BASERT PÅ HØG karbo kosthold? som jeg beskriver? nei dere spiste vanlig norsk kost som er høy karbo men også høy i fett og proteiner. jeeeez les mine innlegg

Varierer, spiser forskjellige grønnsaker og litt salat. 20 bananer, 20 dadler, melon, appelsiner, tja den frukten som er i sesong og jeg har lyst på.

OI jeg blir sterkere på hver treningsøkt men jeg får jo så lite proteiner? Mm som sagt les alle bøker og syn på de forskjellige tinga så danner man seg et eget svar :) og ikke minst, praktiser det å se :)

Det du sier er: slutt å spis lavkarbo, det fungerer ikke. Spis heller som DU sier, for det fungerer?

Bytte ut lavkarboguruene våre med deg, rett og slett? ;)

dydde
21-05-11, 21:28
Da blir du sikkert glad for å høre at de aller fleste her inne klarer å tenke selv, jeg tviler veldig på at det er mange her som spiser seg dårlige i 4 år før de gjør forandringer ;)

Men, snilt av deg å tenke på oss! ;)

Vel folk spiser seg jo syke i 30+ år, så 4 år er ikke så mye. Men klart er man nok ensporet så kan det ta lang tid før man ser seg selv i speilet og tar en skikkelig vurdering på alt

dydde
21-05-11, 21:32
Det du sier er: slutt å spis lavkarbo, det fungerer ikke. Spis heller som DU sier, for det fungerer?

Virker som du faktisk er litt ensporet og trengte dette innlegget.
For å vite at det finnes svart å hvit farge må man ha sett begge.Les fra begge hold og dann deg din egen konklusjon. Det er alt jeg vil ha gjennom, som jeg har sagt her mange ganger.
Da mener jeg ikke hva høg fett guruene sier om høykarbo eller karbo men de som mener det er bra. Da har du bedre fundament på å ta egen beslutning

dydde
21-05-11, 21:34
Jeg tror ting er enklere enn det beskrives. Gud/skaperen hva du vil kalle det, tror jeg gjorde det enkelt for oss. At man ikke skal trene å ha dyr i fangenskap, drepe dem, ta melken fra ungene osv. for å ha det bra

Pøsh
21-05-11, 21:34
Svart og hvit er ikke farger :p

Nei, jeg tror vi takker deg for din innsats om å opplyse oss og ønsker deg lykke til videre.

Kula
21-05-11, 21:35

Jeg forstår ham slik at hans råd er å ha et åpent sinn og vurdere alternativer hvis lavkarbokosthold ikke fungerer for deg.

-

dydde
21-05-11, 21:35
http://www.youtube.com/watch?v=es6U00LMmC4&feature=player_embedded

Noe som er greit å se bare for å åpne øynene litt :)

Charlott
21-05-11, 21:36
Virker som du faktisk er litt ensporet og trengte dette innlegget.
For å vite at det finnes svart å hvit farge må man ha sett begge.Les fra begge hold og dann deg din egen konklusjon. Det er alt jeg vil ha gjennom, som jeg har sagt her mange ganger.
Da mener jeg ikke hva høg fett guruene sier om høykarbo eller karbo men de som mener det er bra. Da har du bedre fundament på å ta egen beslutning
Nå har jeg funnet et kosthold jeg stortrives med, alle blodprøvene mine, og helsa, blir bedre og bedre, utholdenheten min øker osv osv.

Tror kanskje du startet med lavkarbo for å bygge kropp. Mens hovedvekten av medlemmene her spiser lavkarbo for å bli friskere og gå ned i vekt. Litt ulike utganspunkt?

Er forøvrig flere her inne som trener mye og hardt - på lavkarbo.

Selv om det ikke fungerte for deg fungerer det for veldig mange av oss.

dydde
21-05-11, 21:36
Jeg forstår ham slik at hans råd er å ha et åpent sinn og vurdere alternativer hvis lavkarbokosthold ikke fungerer for deg.

-

KORREKT :D takk

ikke stol blindt på hva høg fett guru`ene sier. Spør om de kan vise deg magen pga de skal jo være trente? spørr om de kan løpe 5 km. Alle sier jo trening er bra for helsa. Vær like kritiske til dem som dere er til meg :D

dydde
21-05-11, 21:39
Nå har jeg funnet et kosthold jeg stortrives med, alle blodprøvene mine, og helsa, blir bedre og bedre, utholdenheten min øker osv osv.

Tror kanskje du startet med lavkarbo for å bygge kropp. Mens hovedvekten av medlemmene her spiser lavkarbo for å bli friskere og gå ned i vekt. Litt ulike utganspunkt?

Er forøvrig flere her inne som trener mye og hardt - på lavkarbo.

Selv om det ikke fungerte for deg fungerer det for veldig mange av oss.

Helt klart. Det er jo kanon for deg, er til folk som ikke helt lykkes med det. Da mener jeg ha energi til å trene hver dag og gjøre det man vil. Tenker bare på lett joggetur osv. Er frisk og rask ikke har helse problemer. Har du alt dette så kanon, lavkarbo er for deg.
Ja de går her for å gå ned i vekt. Men husk det er forskjellig på VEKT og fett. Går man på lavkarbo mister man kjappt 5-10 kg den første uka pga all glykogen i musklene renner ut som også binder vann. Med andre ord du har mistet MASSE energi som igjen viser på vekta, men ikke noe fett.

Nerthus
21-05-11, 21:41
Ikke jeeeez meg din dust! De aller fleste her inne har spist lavkarbo og lavfett og litt protein i lang tid for å oppnå bedre helse og lavere vekt. Du har jo ikke oversikt over hva alle har spist så jekk deg ned noen hakk er du snill.

Du mener at din ekstremdiett med 20 bananer pr dag er bedre enn lavkarbo? Good for you - fortsett slik og la nå oss få spise fettet vårt i fred :)

Spiser aldri under 3000 kalorier til dagen 95% av dem er karbohydrater sånn ca.
Gått ner mye mer enn med lavkarbo samtidig som jeg er mye sprekere.

Hvor lenge har du spist slik? Hva sier blodprøvene din om feks folat, B12 og jern?

Charlott
21-05-11, 21:41
Spør om de kan vise deg magen pga de skal jo være trente? spørr om de kan løpe 5 km. Alle sier jo trening er bra for helsa. Vær like kritiske til dem som dere er til meg :D
Tror ingen av disse "guruene" har den vinklinga til lavkarbo, at du skal få DEN magen eller løpe 5 km :)
Som sagt, jeg tror nok de aller fleste som begynner på lavkarbo først og fremst gjør det for å gå ned i vekt og få bedre helse :)

dydde
21-05-11, 21:42
Jeg mener helse henger sammen med fettprosent også. Klart mange syke som har lav fettprosent, men generelt så henger det sammen pga for mye fett på kroppen er jo bare dritt og dødvekt. Ikke noe man har behov for.
Sunn fettprosent hos menn mener jeg er 6-10% og kvinner er jo seff høyere, men usikker på hvor mye :)

Nerthus
21-05-11, 21:44

-

Da er du mer åpen enn jeg klarer og være... jeg ser ikke at det er alternativer til lavkarbo han selger - det er ekstremdiett med 95% karbo og 20 bananer om dagen ;)
I tillegg opplever jeg det som respektløst og tro at vi alle her inne ikke klarer og tenke selv, og at vi ikke HAR forsøkt ganske mange forskjellige retninger før vi havna på lavkarbo :)

Men nå synes jeg jo det er godt og bli litt engasjert av konfrontative påstander mot et kosthold som fungerer for meg - får opp blodtrykket litt liksom ;)

Charlott
21-05-11, 21:44
Jeg mener helse henger sammen med fettprosent også. Klart mange syke som har lav fettprosent, men generelt så henger det sammen pga for mye fett på kroppen er jo bare dritt og dødvekt. Ikke noe man har behov for.
Sunn fettprosent hos menn mener jeg er 6-10% og kvinner er jo seff høyere, men usikker på hvor mye :)
Vi går jo NED i fettprosent på lavkarbo... :)
Har gått ned ca 25 kg siden jeg la om, noe av det må nødvendigvis være fett :)

dydde
21-05-11, 21:45
Ikke jeeeez meg din dust! De aller fleste her inne har spist lavkarbo og lavfett og litt protein i lang tid for å oppnå bedre helse og lavere vekt. Du har jo ikke oversikt over hva alle har spist så jekk deg ned noen hakk er du snill.

lavkarbo forum = lavkarbo? dette er da som regel høy fett eller ialefall høy protein som mener alle bør stille spørsmåltegn til :)

Du mener at din ekstremdiett med 20 bananer pr dag er bedre enn lavkarbo? Good for you - fortsett slik og la nå oss få spise fettet vårt i fred :)

Det har gjort susen for meg :D som sagt posten heter et anderledes syn på lavkarbo.

Hvor lenge har du spist slik? Hva sier blodprøvene din om feks folat, B12 og jern?

Me tanke på b12, de fleste trenger det supplementet.
http://www.amazon.com/Could-Be-B12-Epidemic-Misdiagnoses/dp/1884995691/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1306007082&sr=1-1

Vært å lese :) er skrevet av HARDCORE kjøtteter

Jeg skal ta veldig snart, men du kan finne mange blodprøver ute på youtube.

Cherry
21-05-11, 21:46
[quote=Nerthus;1112632]

ja vi dreper ALLLLLLE, eller en del?
Er jo easy det, men tvangsføder mora med en kunstigpenis med sæd i så bang produserer dem melk året rundt, ezy. Men seff doen kalver må bøtes med livet

HÆ? Melker ikke kua uansett kalving eller ei? Går de ikke i fjøsen sånn tre ganger om dager og melker de???:confused:

dydde
21-05-11, 21:46
Vi går jo NED i fettprosent på lavkarbo... :)
Har gått ned ca 25 kg siden jeg la om, noe av det må nødvendigvis være fett :)

Så klart, man pleier å gå ned så lenge man spiser mindre kalorier :D Hvor mye er fett? tja bruk fettlkype eller mål det med fansy maskiner :D
Så lenge du er like sterk så før, dette sjekker man enkelt med å løfte vekter osv. så vet man at muskler ikke er tapt. Joggetur lettere å raskere? klart bonus

dydde
21-05-11, 21:48
[quote=dydde;1112634]

HÆ? Melker ikke kua uansett kalving eller ei? Går de ikke i fjøsen sånn tre ganger om dager og melker de???:confused:

Vel... er bare å søke det opp :)
Tror ikke de trenger å produsere melk så lenge dem ikke har kalver?
Vet at mor mi slutta å produsere melk i brystene for mange år siden.
Melka er for kalver sist jeg sjekka, har ikke møtt en ku som vil at jeg skal suge på brystene hennes

dydde
21-05-11, 21:49
Da er du mer åpen enn jeg klarer og være... jeg ser ikke at det er alternativer til lavkarbo han selger - det er ekstremdiett med 95% karbo og 20 bananer om dagen ;)
I tillegg opplever jeg det som respektløst og tro at vi alle her inne ikke klarer og tenke selv, og at vi ikke HAR forsøkt ganske mange forskjellige retninger før vi havna på lavkarbo :)

Sier ikke alle har det, men noen. Siden jeg var der selv. Så jeg prøver å nå ut til dem som kanskje sliter. Men også til alle bare for å undersøke hva som er ute der.

Charlott
21-05-11, 21:50
Så klart, man pleier å gå ned så lenge man spiser mindre kalorier :D Hvor mye er fett? tja bruk fettlkype eller mål det med fansy maskiner :D
Så lenge du er like sterk så før, dette sjekker man enkelt med å løfte vekter osv. så vet man at muskler ikke er tapt. Joggetur lettere å raskere? klart bonus
Tja, når jeg gikk ned på det meste, lå jeg på 3500-4500 kcal. Ikke fysisk aktiv utover turer med hundene ;)
Jeg kn ikke trene særlig pga sykdom skjønner du :)
Jeg tror kanskje du først og fremst er opptatt av preastasjoner og det å bygge kropp.
Men, de aller fleste her inne spiser lavkarbo for å slanke seg og få bedre helse.
Og da fungerer lavkarbo helt utmerket, for de fleste :)

dydde
21-05-11, 21:51
Tja, når jeg gikk ned på det meste, lå jeg på 3500-4500 kcal. Ikke fysisk aktiv utover turer med hundene ;)
Jeg kn ikke trene særlig pga sykdom skjønner du :)

Så bra
Hva me å bli kvitt sykdommen?

Kula
21-05-11, 21:51
Da er du mer åpen enn jeg klarer og være...

Ja, der har du meg i et nøtteskall :-)

-

Cherry
21-05-11, 21:53
[quote=Cherry;1112712]

Melka er for kalver sist jeg sjekka, har ikke møtt en ku som vil at jeg skal suge på brystene hennes

*gjesp*

Mora di slutte å produsere melk fordi du skulle slutte å henge i puppen på henne, men jeg tror det var noe for tidlig, for tror ikke du har fått med deg alle de gode antistoffene i morsmelka som gjør deg rusta til livet.

Rude, I know, I don't care.

Kua produserer melk så lenge den blir melka.

Charlott
21-05-11, 21:54
Så bra
Hva me å bli kvitt sykdommen?
Har skrevet det i flere innlegg allerede, på lavkarbo er jeg friskere enn på mange år. Etter 5-6 år hjemme ser det ut til at jeg kan begynne å jobbe igjen.
Selv jernlager og blodprosent har begynt å stige etter kostomlegginga :)

dydde
21-05-11, 22:01
Har skrevet det i flere innlegg allerede, på lavkarbo er jeg friskere enn på mange år. Etter 5-6 år hjemme ser det ut til at jeg kan begynne å jobbe igjen.
Selv jernlager og blodprosent har begynt å stige etter kostomlegginga :)

Kanon, men enda ikke frisk? :)

dydde
21-05-11, 22:01
[quote=dydde;1112716]

*gjesp*

Mora di slutte å produsere melk fordi du skulle slutte å henge i puppen på henne, men jeg tror det var noe for tidlig, for tror ikke du har fått med deg alle de gode antistoffene i morsmelka som gjør deg rusta til livet.

Rude, I know, I don't care.

Kua produserer melk så lenge den blir melka.

Ok. Kan du gi meg kilden til det også?

Peppa Gris
21-05-11, 22:03
Jeg yter mye bedre på trening når jeg er i ketose, så jeg vet ikke om jeg vil gå over til 95% karbohydrater gitt.

dydde
21-05-11, 22:03
Jeg yter mye bedre på trening når jeg er i ketose, så jeg vet ikke om jeg vil gå over til 95% karbohydrater gitt.

Ok, har du prøvd begge for å sammenligne?

Charlott
21-05-11, 22:05
Kanon, men enda ikke frisk? :)
Ikke helt nei. Det hender det tar litt tid med oss som har kroniske diagnoser.
Poenget for meg er å bli friskest mulig på et kosthold jeg trives med :)

dydde
21-05-11, 22:07
Ikke helt nei. Det hender det tar litt tid med oss som har kroniske diagnoser.
Poenget for meg er å bli friskest mulig på et kosthold jeg trives med :)

Helt enig :) selv om jeg alltid går for helt frisk :)

Charlott
21-05-11, 22:09
Helt enig :) selv om jeg alltid går for helt frisk :)
Hehe, har man mulighet til det så gjør man selvsagt det ;)

Men, det er nok en del sykdommer som er kroniske, man vil ha dem så lenge man lever. Da får man finne ut hvordan man kan leve for å leve best mulig MED sykdommen, ikke sant? ;)

TrillTrall
21-05-11, 22:14
[quote=dydde;1112634]

Nope. Kua må jevnlig ha kalv, er usikker på om den må kalve hvert år, men den må i alle fall ha fått minst 1 kalv før den begynner å gi melk og den må nok kalve med noen få års mellomrom for å opprettholde melken ja.

Her står det at kua må ha kalv hvert år for å gi melk hele tiden:
http://www.norsknettskole.no/fag/ressurser/itstud/fuv/fuvastri/kua.html

Men jeg er temmelig sikker på at den melkebonden jeg pleide å vanke i fjøset hos da jeg var liten ikke hadde kalv på samtlige kyr hvert år. :) Mener å huske han hadde 2-3 kalver hver sommer, men rundt 10 kyr kanskje.

dydde
21-05-11, 22:14
Hehe, har man mulighet til det så gjør man selvsagt det ;)

Men, det er nok en del sykdommer som er kroniske, man vil ha dem så lenge man lever. Da får man finne ut hvordan man kan leve for å leve best mulig MED sykdommen, ikke sant? ;)

Det finnes alltid noen som har klart det? Men helt klart, jeg vet ikke ang kroniske sykdommer. Men jeg ville ialefall gjort alt jeg kunne for å finne folk osv. som har kurert det så jobbet meg ut i fra det :)

taraquin
21-05-11, 22:16
Nerthus:
Jeg er elendig på quoting, vi er vell enige ang urbefolkningene.

Taubes blir ikke det spor bedre når han er like selektiv som motparten, en god formidler vil ta med ting som støtter begge sider av saken for så å dra en konklusjon. Jeg tror nok uansett at lavkarbo vinner, men Taubes gjør flere feil ift å ikke nevne nyere og bedre studier som ikke nødvendigvis er like svart-hvite som hans syn. Såklart har "etabilisementet" gjort mye feil, jeg er svært uenige med mye av det de mener og mye mer enig med Taubes, men om man går gjennom studiene viser det seg at de f.eks etterhvert ser at mettet fett ikke leder til HKS og dette sa selv Rune Blomhof i ernæringsutvalget. De kommer gradvis etter selv om det tar tid :)

Jeg finner ikke kilden ift Fedon, men mener han sa det i et intervju, skal prøve å finne det senere, men det er uansett ikke noe sensasjonelt over det og dokumentasjonen ift dette er god selv uten Fedons meninger :)

Det er svært få som bruker seven countries studien lenger, senest leste jeg konklusjonen til WHO som sa det ikke var sammenheng\meget svak sammenheng mellom mettet fett og HKS, men det tar tid å endre.

Ift studiene, se på studier ift høykarbo\vs lavkarbo, nær sagt i alle hvor folk spiser fritt ift lavkarbo så ender de opp med høyere proteininntak enn karbogruppa, jeg gidder ikke linke til en drøss med studier, tror du meg ikke, se selv :) Som sagt, ikke umulig å leve sånn, men den eneste lavproteinkilden man har i lavkarbokosthold er jo smør, rene oljer og grønnsaker omtrent, alt annet som meieriprodukter, nøtter, egg, kjøtt, fisk osv inneholder langt mer protein enn høykarbomat som nesten ikke inneholder noe protein. Både jeg og ihvertfall 5 andre som spiser karboredusert\lavkarbo sliter veldig med å ikke øke proteininntaket, men det har uansett ikke noe å si, protein er bra, kan hjelpe ift ketosen, metter bra osv.

Vi må være tolmodige, om noen år har nok vi lavkarbofans mye større tyngde og gjennomslag enn vi har idag :)

dydde
21-05-11, 22:16
[quote=Cherry;1112712]

Nope. Kua må jevnlig ha kalv, er usikker på om den må kalve hvert år, men den må i alle fall ha fått minst 1 kalv før den begynner å gi melk og den må nok kalve med noen få års mellomrom for å opprettholde melken ja.

Men jeg er temmelig sikker på at den melkebonden jeg pleide å vanke i fjøset hos da jeg var liten ikke hadde kalv på samtlige kyr hvert år. :) Mener å huske han hadde 2-3 kalver hver sommer, men rundt 10 kyr kanskje.

Ok da blir det "fakta" fra linken mot din mening/hukommelse :)

Charlott
21-05-11, 22:17
Det finnes alltid noen som har klart det? Men helt klart, jeg vet ikke ang kroniske sykdommer. Men jeg ville ialefall gjort alt jeg kunne for å finne folk osv. som har kurert det så jobbet meg ut i fra det :)
Det er en grunn til at det heter KRONISK sykdom vet du ;) Det betyr at det foreløbig ikke finnes en kur som helbreder sykdommen ;)

dydde
21-05-11, 22:18
Nerthus:
Jeg er elendig på quoting, vi er vell enige ang urbefolkningene.

Taubes blir ikke det spor bedre når han er like selektiv som motparten, en god formidler vil ta med ting som støtter begge sider av saken for så å dra en konklusjon. Jeg tror nok uansett at lavkarbo vinner, men Taubes gjør flere feil ift å ikke nevne nyere og bedre studier som ikke nødvendigvis er like svart-hvite som hans syn. Såklart har "etabilisementet" gjort mye feil, jeg er svært uenige med mye av det de mener og mye mer enig med Taubes, men om man går gjennom studiene viser det seg at de f.eks etterhvert ser at mettet fett ikke leder til HKS og dette sa selv Rune Blomhof i ernæringsutvalget. De kommer gradvis etter selv om det tar tid :)

Jeg finner ikke kilden ift Fedon, men mener han sa det i et intervju, skal prøve å finne det senere, men det er uansett ikke noe sensasjonelt over det og dokumentasjonen ift dette er god selv uten Fedons meninger :)

Det er svært få som bruker seven countries studien lenger, senest leste jeg konklusjonen til WHO som sa det ikke var sammenheng\meget svak sammenheng mellom mettet fett og HKS, men det tar tid å endre.

Ift studiene, se på studier ift høykarbo\vs lavkarbo, nær sagt i alle hvor folk spiser fritt ift lavkarbo så ender de opp med høyere proteininntak enn karbogruppa, jeg gidder ikke linke til en drøss med studier, tror du meg ikke, se selv :) Som sagt, ikke umulig å leve sånn, men den eneste lavproteinkilden man har i lavkarbokosthold er jo smør, rene oljer og grønnsaker omtrent, alt annet som meieriprodukter, nøtter, egg, kjøtt, fisk osv inneholder langt mer protein enn høykarbomat som nesten ikke inneholder noe protein. Både jeg og ihvertfall 5 andre som spiser karboredusert\lavkarbo sliter veldig med å ikke øke proteininntaket, men det har uansett ikke noe å si, protein er bra, kan hjelpe ift ketosen, metter bra osv.

Vi må være tolmodige, om noen år har nok vi lavkarbofans mye større tyngde og gjennomslag enn vi har idag :)

Helt klart, sannheten vil alltid vinne tilslutt :D
The China Study er 30 års studering av alle folkegrupper som er dokumentert og hva de spiste osv. :D verdt å lese

Nerthus
21-05-11, 22:18
Me tanke på b12, de fleste trenger det supplementet.
http://www.amazon.com/Could-Be-B12-Epidemic-Misdiagnoses/dp/1884995691/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1306007082&sr=1-1

Vært å lese :) er skrevet av HARDCORE kjøtteter

Jeg skal ta veldig snart, men du kan finne mange blodprøver ute på youtube.

Jeg hadde lavt B12 og folat på lavfett-høykarbo kosthold, måtte faktisk ta B-vit sprøyter. Dette normaliserte seg etter bare 3 mnd på lavkarbo. Jeg ser ikke helt poenget med og finne "blodprøver ute på youtube"??

Lillemy71
21-05-11, 22:19

Tja jeg yter mer nå enn noen sinne. Har aldri trent så hardt før og aldri hatt så stor progresjon på så kort tid. Dette bekreftes også av min personlige trener, han er forbløffet over den fremgangen jeg har i forhold til mange av de andre han trener.

Tror vi har fått et av våre forumtroll på besøk jeg :p

Nerthus
21-05-11, 22:21

Du bør kanskje lese deg litt opp på fettets rolle i kroppen før du kvitter deg med ALT fettet på kroppen din... ;)

dydde
21-05-11, 22:21
Du har Gary Taubes som praktiserer det han mener er rett? http://api.ning.com/files/mHJu*77erJpjbOoiGDce6w3yuKC86cXWRkrbSQI*uezRaDbgAq P0tophbVK9AZyjh58sNCtMqPifKxRQ2dKzs8hTlSjSurEd/GTaubesDoughy.jpeg

vs en annen "guru" som praktiserer det han mener er rett

http://api.ning.com/files/DfEagAs7slqzdNHYNgN8-3u3DIlrZowzTl5FrspFgoTPAl2IgU3*aeYywEYTpcxTMD44TaJ 5Ci4JvJetQ0r5qRluv0RcutxF/IMG_6751.jpeg

58 år, bilde er tatt i mars 2011

dydde
21-05-11, 22:22
Du har Gary Taubes som praktiserer det han mener er rett? http://api.ning.com/files/mHJu*77erJpjbOoiGDce6w3yuKC86cXWRkrbSQI*uezRaDbgAq P0tophbVK9AZyjh58sNCtMqPifKxRQ2dKzs8hTlSjSurEd/GTaubesDoughy.jpeg

vs en annen "guru" som praktiserer det han mener er rett

http://api.ning.com/files/DfEagAs7slqzdNHYNgN8-3u3DIlrZowzTl5FrspFgoTPAl2IgU3*aeYywEYTpcxTMD44TaJ 5Ci4JvJetQ0r5qRluv0RcutxF/IMG_6751.jpeg

58 år, bilde er tatt i mars 2011

Vet hvem jeg ville hørt på av de 2

dydde
21-05-11, 22:23
Du bør kanskje lese deg litt opp på fettets rolle i kroppen før du kvitter deg med ALT fettet på kroppen din... ;)

derfor jeg mener 6-9% er bra og ikke under 5-6%

Lillemy71
21-05-11, 22:24

Du har jobba på gård forstår jeg?? Hvis vi hadde drept ungene til kyrne, eller kalver som det heter på godt norsk hvor skulle vi da fått nye kyr fra? Selvfølgelig får kalvene vokse opp, på morsmelk. Den første melka fra kua etter kalving kan allikevel ikke gå inn i produksjon. Dessuten produserer en ku med kalv mye mer melk enn normalt så man kan både la kalven få sitt og allikevel melke til produksjon. Sjekke kilder før du slenger ut masse påstander??

dydde
21-05-11, 22:26
[quote=dydde;1112607]

Du har jobba på gård forstår jeg?? Hvis vi hadde drept ungene til kyrne, eller kalver som det heter på godt norsk hvor skulle vi da fått nye kyr fra? Selvfølgelig får kalvene vokse opp, på morsmelk. Den første melka fra kua etter kalving kan allikevel ikke gå inn i produksjon. Dessuten produserer en ku med kalv mye mer melk enn normalt så man kan både la kalven få sitt og allikevel melke til produksjon. Sjekke kilder før du slenger ut masse påstander??

Vel jeg har gitt dere en link til en som har sneket seg inn og filmet alle disse gårndene og hva de sier de gjør :D
Ikke arrester meg, arrester de som har undersøkt det.
Herregud du kan drepe 3 av 7 unger og fremdeles ha unger men mer melk

Catwoman
21-05-11, 22:50
:spisesnak

Kanutten
21-05-11, 22:54
:spisesnak

Popcorn? :sikle:

nellie
21-05-11, 22:57
Popcorn? :sikle:

Ser ut som vann, men det er vanskelig å spise med klypa kanskje..

Catwoman
Baconsvor ;) Smake?

Charlott
[quote=Lillemy71;1112769]

Vel jeg har gitt dere en link til en som har sneket seg inn og filmet alle disse gårndene og hva de sier de gjør :D
Hehe, du kan da ikke mene at all dokumentasjonen du har er en som har sneket seg inn med et videokamera?

Regner med at "ungene" du snakker om er kalver? At man slakter kalver er ikke noe nytt, kalv er godt kjøtt det :p

Er helt i orden at du velger å være vegeterianer, så håper og tror jeg du vil respektere oss som velger å spise kjøtt :)

Lillemy71
21-05-11, 22:58

Hva f*en sammenligner du morra di med ei ku :eek:? Er du sikker på at det er bare "sunn" mat du får i deg og at du ikke sper på med litt vekstfremmende hormoner? De lite gjennomtenkte svarene dine tyder på det.

Kua produserer melk så lenge den blir melka. Det kan man man faktisk få til med et menneske også. Ei venninne av meg amma i ett år og pumpa seg deretter i nesten to år og langt uti neste svangerskap for å gi melk til sykehuset, så kanskje hu er ei ku :D

Det stemmer nok at kua må kalve regelmessig for å få en optimal melkeproduksjon. Men dette varierer fra rase til rase og melkeproduksjonene opprettholdes også vha regelmessig melking, så dette blir en slags sirkel. Er ikke dermed sagt at alle kalver blir drept slik som trådstarter her påstår, kyrne må jo også byttes ut etterhvert.

Hvilken link er det, finner ikke noe link jeg? Og hvor er det filmet, her i landet eller? Jeg har jobbet i flere fjøs og har aldri sett noe av det su beskriver. Har vært med på insemineringsprosess og ser ikke noe galt med det. Det er jo for å ha en kontrollert befruktning der man kan bruke den beste spermen for å få dyr med best mulig egenskap. Kua går ikke rundt med en plastikkpenis (eller hva det nå var du sa) i hekken 24-7 for det. Inseminering eller parring skjer 1 ganger i året alt etter brunstsyklusen til kua:vhengig av raser, er den optimale alderen for første kalving rundt 2 år. Deretter bør ei ku ideelt sett føde en kalv hvert år, altså med intervaller på 365 dager. http://www.delaval.no/Dairy_Knowledge/EfficientCowComfort/Reproduction.htm

Zincite
21-05-11, 23:04
The China Study er vel ganske omdiskutert (http://rawfoodsos.com/2010/07/07/the-china-study-fact-or-fallac/) :)
Jeg har lest at det er en observasjonsstudie. Det gir vel ikke noen klare årsaker til sammenhenger. I tillegg til at resultatene skal være ganske håndplukkede...

dydde
21-05-11, 23:19
[quote=dydde;1112773]
Hehe, du kan da ikke mene at all dokumentasjonen du har er en som har sneket seg inn med et videokamera?

Regner med at "ungene" du snakker om er kalver? At man slakter kalver er ikke noe nytt, kalv er godt kjøtt det :p

Er helt i orden at du velger å være vegeterianer, så håper og tror jeg du vil respektere oss som velger å spise kjøtt :)

Helt klart, men prioterer helse og velvære over alt annet

dydde
21-05-11, 23:20
The China Study er vel ganske omdiskutert (http://rawfoodsos.com/2010/07/07/the-china-study-fact-or-fallac/) :)
Jeg har lest at det er en observasjonsstudie. Det gir vel ikke noen klare årsaker til sammenhenger. I tillegg til at resultatene skal være ganske håndplukkede...

Klart bloggere liker å "debunke" det studiet. Men vet ikke helt hvem jeg stoler på de som faktisk har brukt 30 år på det, eller de som bruker 30 min på å blogge om det

dydde
21-05-11, 23:34
Budskapet: Man kan lykkes på høg karbo og lavkarbo. Les om begge hvorfor begge fungerer i steden for å støtte seg til hva den ene siden mener om det andre. Utforsk begge sider. Siden alle her har lest low carb bøker, vil jeg anbefale folk til å lese The China Study, Rip Esseltyn, Dr McDougall, osv. osv. slik at man forstår begge sider og hva de mener om vekt, helse osv.
Jeg tråkkår ikke på noen kostholds teorier, bare les om begge før man utaler seg om høykarbo.

Nerthus
21-05-11, 23:35
Klart bloggere liker å "debunke" det studiet. Men vet ikke helt hvem jeg stoler på de som faktisk har brukt 30 år på det, eller de som bruker 30 min på å blogge om det

Hm... synes argumentasjonen for å si at konklusjonen fra studiet var ganske tynn var overveldende solid jeg... men du liker vel ikke lese om ting som plukker det du tror på i småbiter ;) Har du LEST innholdet i bloggen, eller har du bare tenkt og avfeie det fordi du tror bloggeren ikke har satt seg inn i temaet?

For meg høres det ut som du har gått fra et sett guruer - til et annet sett - og det ganske ukritisk. Snedig at du prøver og få OSS til å sjekke grundig og orientere oss om alternativene mens du selv tror blindt på din nye guru ;)

dydde
21-05-11, 23:41
Hm... synes argumentasjonen for å si at konklusjonen fra studiet var ganske tynn var overveldende solid jeg... men du liker vel ikke lese om ting som plukker det du tror på i småbiter ;) Har du LEST innholdet i bloggen, eller har du bare tenkt og avfeie det fordi du tror bloggeren ikke har satt seg inn i temaet?

For meg høres det ut som du har gått fra et sett guruer - til et annet sett - og det ganske ukritisk. Snedig at du prøver og få OSS til å sjekke grundig og orientere oss om alternativene mens du selv tror blindt på din nye guru ;)

Seff, jeg levde jo høy fett lav karbo i 4 år. Tror du ikke jeg fikk med meg det meste? jeg avfeide jo alt som høykarbo sa om høy fett f.eks :)

Nerthus
21-05-11, 23:43
Seff, jeg levde jo høy fett lav karbo i 4 år. Tror du ikke jeg fikk med meg det meste? jeg avfeide jo alt som høykarbo sa om høy fett f.eks :)

??? Aner ikke hva du svarer på her jeg... jeg kommenterte linken som dissekerte din kjære China study...

dydde
22-05-11, 00:58
Jeg har ikke lest den, men bra. Kritikk er kanon, les også dem som kritiserer høy fett lavkarbo så er du i mål :) men også les bøkene fra hver

BenteR
22-05-11, 01:17
Jeg er faktisk klar over at om alle mennesker på jorden skulle spist slik jeg gjør, så ville det ikke være nok til alle.
Men jeg vil tro at om man får diabetes, og har mulighet til å kunne fungere normalt uten å bruke store mengder insulin, og bare trenger å begrense karbohydratene, ja da tror jeg de fleste ville velge bort sukker, fint mel, poteter og ris.
Jeg gjør det iallefall og helt uten skrupler.
Jeg spiser ikke mer proteiner enn tidligere. Proteinbehovet forandrer seg ikke om man går på lavkarbo. Men fett spiser jeg mer av nå enn før. Jeg bruker masse oljer fra planteriket, smør istedet for margarin og mer fløte og rømme.
Jeg spiser mer grønnsaker enn før. Pga diabetesen er en del av fruktene jeg spiste før byttet ut med bær, men jeg spiser begge deler, den dag i dag.
Har en voksen sønn som spiser det samme som meg, med unntak på intervalldager og løpsdager. Da spiser han mer karber. Han er ikke i verdenstoppen enda, men høyt her i Norge og har ambisjoner om å bli bedre. Så langt denne sesongen har han persa på fire distanser, selv om han spiser mindre karber dette året (han ligger mellom 50 og 100 karber pr dag) enn noensinne før.

dydde
22-05-11, 01:46
Vel, det finnes nok av leger bøker osv. om folk som kurerer diabetes med høy karbo kosthold. Let litt så får du se selv :D
http://www.amazon.com/Neal-Barnards-Program-Reversing-Diabetes/dp/1594868107/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1306021542&sr=8-3

Der har du en alelrede gitt :) happy hunting

dydde
22-05-11, 01:48
Jeg er faktisk klar over at om alle mennesker på jorden skulle spist slik jeg gjør, så ville det ikke være nok til alle.
Men jeg vil tro at om man får diabetes, og har mulighet til å kunne fungere normalt uten å bruke store mengder insulin, og bare trenger å begrense karbohydratene, ja da tror jeg de fleste ville velge bort sukker, fint mel, poteter og ris.
Jeg gjør det iallefall og helt uten skrupler.
Jeg spiser ikke mer proteiner enn tidligere. Proteinbehovet forandrer seg ikke om man går på lavkarbo. Men fett spiser jeg mer av nå enn før. Jeg bruker masse oljer fra planteriket, smør istedet for margarin og mer fløte og rømme.
Jeg spiser mer grønnsaker enn før. Pga diabetesen er en del av fruktene jeg spiste før byttet ut med bær, men jeg spiser begge deler, den dag i dag.
Har en voksen sønn som spiser det samme som meg, med unntak på intervalldager og løpsdager. Da spiser han mer karber. Han er ikke i verdenstoppen enda, men høyt her i Norge og har ambisjoner om å bli bedre. Så langt denne sesongen har han persa på fire distanser, selv om han spiser mindre karber dette året (han ligger mellom 50 og 100 karber pr dag) enn noensinne før.

vel jeg var på toppen, og endte tilslutt på bunnen pga lavkarbo. Tok tid, men det skjedde til slutt

dydde
22-05-11, 02:09
http://www.youtube.com/watch?v=MTNrIMj9LHo&feature=related
på 10:00 litt på diabets :) av han som har skrevet boka

BenteR
22-05-11, 05:00
Vel, det finnes nok av leger bøker osv. om folk som kurerer diabetes med høy karbo kosthold. Let litt så får du se selv :D
http://www.amazon.com/Neal-Barnards-Program-Reversing-Diabetes/dp/1594868107/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1306021542&sr=8-3

Der har du en alelrede gitt :) happy hunting

Har lest linken.
Disse menneskene har diabetes 2 og har klart å redusere på medisinen.
Jeg har diabetes 1 og bruker nå insulin max en gang til dagen og da bare 1 ieh hurtigvirkende (spiser bær og da øker blodsukkeret).
Jeg kunne redusere mitt daglige insulinbehov fra to sprøyter i låret og fire i magen til max 1 sprøyte i magen på under ei uke, og jeg holder meg der!
Leser også at enkelte sliter med sinnsykt høyt blodsukker etter måltidene på dietten du linker til. Hjeloer lite at det går ned etterhvert om sukkeret svinger slik. Mitt blodsukker holder seg lavt og fint på lavkarbo.
Forøvrig ville jeg fått problem som ren vegeterianer. Jeg har Hashimoto (lavt stoffskifte og antistoffer mot skjoldbruskkjertelen). Alt av soyaprodukter er da utelukket. Vanskelig å få dekket mitt behov for næring når soya utelukkes.

Hver får finne sin måte å leve på. Jeg har funnet en måte som gjør godt for kroppen, som smaker godt og som gir meg kontroll over diabetesen.
Om du vil være vegeterianer, så er det helt greitt. ;)

Viktigste er at vi alle finner en måte å leve på som gir oss så bra livskvalitet som mulig:)

dydde
22-05-11, 13:10
Helt klart. Du skal ikke spise soya som vegeterianer btw :p Nei det er lett som bare juling å få dekket ditt behov uten soya. Men hei, hvis det er du tror så er det greit :) jeg vil bare opplyse slik at du konkluderer etter hva du har lest ikke hva noen lav karbo guru`er sier om næringsstoffer osv. Bruk Cron-O-Meter å se, kanon program hvor du kan tracke alt du spiser. Så ser du hvor mye næringsstoffer osv. du får i deg :)

dydde
22-05-11, 13:13
Helt klart. Du skal ikke spise soya som vegeterianer btw :p Nei det er lett som bare juling å få dekket ditt behov uten soya. Men hei, hvis det er du tror så er det greit :) jeg vil bare opplyse slik at du konkluderer etter hva du har lest ikke hva noen lav karbo guru`er sier om næringsstoffer osv. Bruk Cron-O-Meter å se, kanon program hvor du kan tracke alt du spiser. Så ser du hvor mye næringsstoffer osv. du får i deg :)

I filmen og i bøkene er det MANGE som har KURERT diabetes 2 og diabetes 1. Hvis du kan si til deg selv at du har lett overalt for å finne noe du kan bli frisk av, og lest alt på begge sider så ikke hør på meg :) jeg vet bare jeg var vanvittig ignorant i forhold til alt utenom lavkarbo. Helt klart, lavkarbo smaker helt latterlig godt men ingenting smaker bedre enn super helse føles :)

dydde
22-05-11, 13:19
Har lest linken.
Disse menneskene har diabetes 2 og har klart å redusere på medisinen.
Jeg har diabetes 1 og bruker nå insulin max en gang til dagen og da bare 1 ieh hurtigvirkende (spiser bær og da øker blodsukkeret).
Jeg kunne redusere mitt daglige insulinbehov fra to sprøyter i låret og fire i magen til max 1 sprøyte i magen på under ei uke, og jeg holder meg der!
Leser også at enkelte sliter med sinnsykt høyt blodsukker etter måltidene på dietten du linker til. Hjeloer lite at det går ned etterhvert om sukkeret svinger slik. Mitt blodsukker holder seg lavt og fint på lavkarbo.
Forøvrig ville jeg fått problem som ren vegeterianer. Jeg har Hashimoto (lavt stoffskifte og antistoffer mot skjoldbruskkjertelen). Alt av soyaprodukter er da utelukket. Vanskelig å få dekket mitt behov for næring når soya utelukkes.

Hver får finne sin måte å leve på. Jeg har funnet en måte som gjør godt for kroppen, som smaker godt og som gir meg kontroll over diabetesen.
Om du vil være vegeterianer, så er det helt greitt. ;)

Viktigste er at vi alle finner en måte å leve på som gir oss så bra livskvalitet som mulig:)

Vel du har tydligvis ikke lest alt som jeg ga deg.

"Dr. Barnard has shown that it is possible to repair insulin function and reverse type 2 diabetes. By following his scientifically proven, life-changing program, diabetics can control blood sugar three times more effectively than with the standard diet; and cut back on and in some cases eliminate medications while reducing the risk of diabetes complications. "

Pøsh
22-05-11, 13:54
Jeg skjønner seriøst ikke hva du egentlig vil frem til og fortsatt pusher på her.
Tar det at man bør være åpen for at lavkarbo ikke er fasiten, at andre ting også kan være bra. Dette er vårt valg her inne av kosthold, og de som ikke får dette til å fungere ser etter andre typer kosthold.

Kan du ikke bare sette et punktum?

bevaremegvel
22-05-11, 13:58
Kan du ikke bare sette et punktum?

enig, la oss få fred for alt det der useriøse tullet

Lillemy71
22-05-11, 14:14
Enig i at det er nok nå. Jeg ser ingen grunn til at en liten gutt på 25 år skal komme her og fortelle hverken meg eller andre her inne at vi er lite reflekterte, ensporet, snevre i vårt syn osv for det at vi lever på lavkarbo og har valgt vekk høykarbo. For det om du gikk på en smell og trengte 4 år for å finne utav det (kanskje ikke så rart når man ser alderen din), trenger du ikke å anta at alle andre er så lite selvstendige. Tror de aller fleste her inne har gjort veldig reflekterte valg i sitt kosthold og jeg synes det vitner om en utrolig frekkhet, umodenhet og liten respekt for andre at du kommer med dine youtube linker og mener at alle skal gjøre samme valg som deg.

http://3.bp.blogspot.com/-3P_CdjhxzAU/TYy85rdGOZI/AAAAAAAAAs0/EvVD_V0jKJk/s1600/troll1.jpg

Vegard L
22-05-11, 14:42
Denne youtube-videoen du la ut på første side, som skulle nevne alle disse folkeslagene som hadde levd vegansk, nevne gladiatorer og romerske soldater. Gladiatorene omtales som de "sterkeste mennene i historien". Han nevner ikke at dette var kriminelle, som ble tvunget til å sloss som et alternativ til dødsstraff. Hva de hadde tilgang på av mat var vel ikke akkurat det de valgte selv.

Hvis du ser dette foredraget av Loren Cordain, en av de mest annerkjente steinalderforskerne i verden, så går han gjennom kostholdet til alle de kjente urbefolkningene, og ser hva som har vært de største matkildene opp gjennom tidene.
http://www.youtube.com/watch?v=5dw1MuD9EP4
Spoiler: Det finnes ikke en eneste urbefolkning som lever 100% vegetabilsk!

Når det kommer til denne ekstremdietten du selv driver på med, der du lar fett og protein, de to essensielle makronæringsstoffene, få 5% av det totale energiinntaket, så kan jeg ikke si annet enn at dette er tull og tøys. Å påstå at mange populasjoner har spist slik i titusener av år, og at dette er det sunneste er faktisk ganske drøyt!
Et vegansk kosthold vil i 100% av tilfellene føre til mangel på vitamin B-12, i mange tilfeller kan du få problemer med vitamin-A, og med et så lavt fettinntak så vil du med stor sannsynlighet også få problemer med vitamin D, E og K.

De aller fleste karbohydratkildene inneholder over 4% av energien fra protein, så å innta bare 5E% fra protein er rett og slett umulig med mindre du lever på rent sukker.

Den eneste befolkningen som spiser noe i nærheten av det du beskriver, er de aller fattigste populasjonene i u-land. Og hva er de største, ernæringsrelaterte problemene i disse landene? PEM! (Protein energy malnutrition). Sykdommer som kwashiorkor er svært utbredt, og dette skyldes proteinmangel.
Fettmangel, spesielt i barndommen, kan gi opphav til en haug med neurodegenerative sykdommer, da hele nervesystemet er superavhengig av fettsyrer for å utvikles.

Dette er det jeg studerer, og bruker mye av fritiden min på å lese alternativ faglitteratur, så ikke prøv å påstå at jeg ikke har sjekket ut flere synspunkt, for der kommer du ikke særlig langt.

Spørsmål:
Med ditt kosthold (95% karbohydrat), hvor mange gram protein/fett får du i deg hver dag?

dydde
22-05-11, 15:41
Haha jeezus. Ses om 10 år folkens, så får vi se hvem som har det best :)
Skal ikke prikke mer i religionen deres

Håper alle får et fint liv og finner den beste løsningen til slutt

dydde
22-05-11, 15:47
Spørsmål:
Med ditt kosthold (95% karbohydrat), hvor mange gram protein/fett får du i deg hver dag?[/quote]

protein: 40-60gram
Fett: 12-30gram

Lillemy71
22-05-11, 15:49

Tja akkurat dette sier vel atskillig mer om deg og din mentale alder enn alle oss som faktisk har prøvd å diskutere på et fornuftig nivå og kommet med dokumenterte påstander og ikke jeezus i annenhver setning.

dydde
22-05-11, 16:04
Tja akkurat dette sier vel atskillig mer om deg og din mentale alder enn alle oss som faktisk har prøvd å diskutere på et fornuftig nivå og kommet med dokumenterte påstander og ikke jeezus i annenhver setning.

Vel jeg har gitt dere nok av bøker å personer dere kan sjekke ut så om dere er interresert så er det å lese. Jeg er bare her for å sette lys på en annen side, om dere er interresert tar dere turen hvis ikke, kritiserer dere og blir vrange. Kanskje 1 eller 2 lavkarbo folk som har lest tråden sliter litt eller bare blir interresert, da er jeg fornøyd.

Sier ikke lavkarbo er feil og høykarbo rett. Jeg sier skaff deg nok kunnskap om begge fra begge sider før du drar din egen konklusjon. Ikke les hva høg karbo sier om høy fett dietter og visa versa. Les hva guru`ene på hver sin side sier om hvorfor de mener sitt er best. Hvor mange dem er hjulpet osv. osv.

dydde
22-05-11, 16:07

Jada dra opp alderen min, har mer å si enn kunnskap tydligvis. Sorry for at du er så moden og vet bedre pga alder ikke pga kunnskap, prøving å feiling

MAR
22-05-11, 16:23
Ærlig talt så skjønner jeg ikke helt (og jeg har lest hele tråden, ja) hva som skjer med trådstarter her. Til å hevde at du bare vil hjelpe og vil alles beste, virker du både utrolig bastant og fornærmet fordi vi er uenig med deg. Det er vel ikke noe å hisse seg opp for, det? All ære til deg som har funnet fram til det kostholdet du trives best med, og du må for all del bare fortsette med det uten noen sure miner fra denne kanten (i alle fall fra min kant).

Men hvorfor kan ikke vi som har funnet ut at lavkarbo virkelig er tingen for oss, få lov til det samme? Jeg skal ikke nekte for at det skjer innimellom, men jeg tror absolutt ikke at de fleste lavkarboentusiaster prøver å dytte kostholdet sitt ned i halsen på høykarbotilhengere. Tvert imot ser jeg titt og ofte at folk her inne på forumet er meget tolerante og anbefaler alle å finne den veien som passer best for dem.

Når du har levd på lavkarbokosthold i fire år og funnet ut at det ikke funker for deg, så er det jo selvfølgelig fint at du vil advare oss mot det. Men de fleste her inne har et helt livs erfaring med høykarbokosthold og har funnet ut at det ikke funker for oss. Så det er kanskje bare naturlig at vi velger å forholde oss til våre egne erfaringer da, eller?

Sugarpill
22-05-11, 16:52
Hm, kanskje full av normalvektige friske mennesker uten kostholdsinduserte sykdommer som diabetes?

Måtte bare si noe om akkurat det, uten å engang ha lest resten av tråden, kan hende dette er blitt motsagt allerede- hele verdens befolkning kan ikke leve LCHF i form av en diett med mye kjøtt- vi har ikke ressurser til å produsere så mye kjøtt til hele verdens befolkning. Vi brenner allerede ned regnskog nok for å lage beitemark for å fe dyr til kjøttproduksjon- og for å produsere nok kjøtt til å mette én person kunne vi istedet produsert korn til å mette 12-16 mennesker.

Selv om et moderat lavkarbo-kosthold gagner meg og min helse og vekt, kan jeg ikke unngå å tenke på at mitt kosthold ikke gagner miljøet, eller sultproblematikken i verden generelt. Det har blitt påstått gjentatte ganger at hvis vi i vesten reduserte vårt kjøttforbruk med 10%, ville mange sultende mennesker i verden kunne bli mette- hvis McDonalds ikke presset bønder i sørlige strøk til å brenne ned regnskog for å produsere kjøtt McDonalds (og andre) så kjøper til spottpris og selger billig i vesten, men ressursene i stedet ble brukt til å produsere mindre ressurskrevende næringsmidler til befolkningen i opprinnelseslandet, ville det gagne verden som helhet.

Så, lavkarbo-kosthold er ikke uproblematisk fra et etisk perspektiv, og miljøperspektiv.

Nå går jeg tilbake til å pleie omgangssyken min. :D

Nerthus
22-05-11, 17:02
Måtte bare si noe om akkurat det, uten å engang ha lest resten av tråden, kan hende dette er blitt motsagt allerede- hele verdens befolkning kan ikke leve LCHF i form av en diett med mye kjøtt- vi har ikke ressurser til å produsere så mye kjøtt til hele verdens befolkning. Vi brenner allerede ned regnskog nok for å lage beitemark for å fe dyr til kjøttproduksjon- og for å produsere nok kjøtt til å mette én person kunne vi istedet produsert korn til å mette 12-16 mennesker.

Selv om et moderat lavkarbo-kosthold gagner meg og min helse og vekt, kan jeg ikke unngå å tenke på at mitt kosthold ikke gagner miljøet, eller sultproblematikken i verden generelt. Det har blitt påstått gjentatte ganger at hvis vi i vesten reduserte vårt kjøttforbruk med 10%, ville mange sultende mennesker i verden kunne bli mette- hvis McDonalds ikke presset bønder i sørlige strøk til å brenne ned regnskog for å produsere kjøtt McDonalds (og andre) så kjøper til spottpris og selger billig i vesten, men ressursene i stedet ble brukt til å produsere mindre ressurskrevende næringsmidler til befolkningen i opprinnelseslandet, ville det gagne verden som helhet.

Så, lavkarbo-kosthold er ikke uproblematisk fra et etisk perspektiv, og miljøperspektiv.

Nå går jeg tilbake til å pleie omgangssyken min. :D

Først, vi kaster så mye mat i den vestlige verden at vi har faktisk NOK mat til å fø verden... I tillegg synes jeg ikke det er en løsning at vi må velge et kosthold som gjør oss syke for å berge "resten av verden". Pga den lett tilgjengelig energirike maten har vi nå overbefolket verden så det holder - skal vi alle da velge og spise oss syke slik at alle kan få nok mat?
For å gjenta meg selv - jeg spiser ikke mer protein nå enn jeg gjorde på høykarbo, jeg spiser vel egentlig MINDRE - siden den proteinen jeg tidligere spiste i stor grad kom fra prossesert mat med dårlig proteinkvalitet :) Faktisk spiser jeg generelt MINDRE mengder mat nå enn tidligere, så strengt tatt er jeg med på å avhjelpe situasjonen ved og endre kostholdet mitt på denne måten ;)

Vegard L
22-05-11, 17:05
Spørsmål:
Med ditt kosthold (95% karbohydrat), hvor mange gram protein/fett får du i deg hver dag?

protein: 40-60gram
Fett: 12-30gram[/quote]

Dette utgjør fra 168-510kcal. Hvis dette er 5% av ditt inntak, så spiser du mellom 3360-10200 kcal om dagen.
Av dette skal karbohydrater utgjøre 95%, noe som utgjør 3192-9690kcal, som igjen utgjør ca 800-2420 gram karbohydrater hver dag.

Hvordan i all verden klarer du å få i deg denne mengden karbohydrater uten å få i deg mer protein enn det du sier?

Du har også fått kritikk av China Study, som du forguder. Denne kritikken avblåste du, selv om du i samme innlegg innrømte at du ikke hadde lest den?

Om du er ute etter å hjelpe folk, så bør du gå foran med et godt eksempel. Hvis du forventer at folk skal lese dine kilder, så må du i det minste vise såpass respekt at du gjør det samme tilbake! Har du lest den kritikken du fikk link til, og har du sett det foredraget jeg linket til?

Selvfølgelig er det beste å sjekke ut kilder fra begge sider, og gjøre seg opp en mening, men dette er meget tidkrevende. De færreste har tid til å gjøre dette, med jobb, familie, barn osv.

Den optimale dietten vil vi nok aldri finne, men det er hvertfall ikke en ekstremdiett, hvertfall ikke over tid (ref din diett, ketogene dietter, psfm o.l.). Slike dietter kan være gunstig i korte tidsrom, men over tid vil en mer moderat tilnærming være mer fornuftig.
Sannsynligvis vil det være gunstig med ulike dietter til ulike tider av året, en syklisk variasjon i matvareutvalg og dermed næringsstoffssammensetning.

marjusen
22-05-11, 17:47
Han påstår han spiser 20 bananer om dagen da. Og da tviler jeg på atn får i seg så mye mer. 20 bananer er iflg diett.no:

25 gram proteiner
7 gram fett
427 gram karbohydrater

Det blir 91% KH 6% protein 3% fett

Det blir vel ca 2000kcal :)

dydde
22-05-11, 18:18
jeg kan fint spise 40 bananer om dagen. Jeg spiser frukt hovedsaklig da får jeg det jeg trenger. Det stemmer jeg spiser alt fra 3000 - 5000 kalorier til dagen.

dydde
22-05-11, 18:19
Jeg gidder jo ikke å legge inn 1000 linker til folk som kritiserer høy fett. Jeg vil bare at folk skal sjekke ut begge deler. Hva de som praktiserer høy karbo og lavkarbo sier. Ikke hva folk sier om dem, da tenker du ikke selv.

MAR
22-05-11, 18:32
Jeg vil bare at folk skal sjekke ut begge deler. Hva de som praktiserer høy karbo og lavkarbo sier. Ikke hva folk sier om dem, da tenker du ikke selv.

I så fall skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du orker å starte denne diskusjonen, siden det faktisk er det det går i her inne også - vi har alle praktisert høykarbo og vet godt hva som sies om det, anbefalinger og alt det du nevner her. Når det gjelder lavkarbo: her inne på forumet er det jo NETTOPP det vi oppfordrer til, å sjekke hva som funker for deg selv ved å praktisere lavkarbo.

Og du har tydeligvis ikke sjekket forumet veldig grundig hvis du tror at vi ikke tenker selv. Hva tror du vi driver med her inne egentlig, massehjernevasking? Flere av de mest interessante trådene her handler jo nettopp om hvorfor dette kostholdet funker så godt som det gjør, om å sette sammen informasjon på nye måter, trekke egne konklusjoner og få informasjon fra de som vet mer enn oss selv.

Jeg tenker jeg snakker for flere når jeg sier at jeg aldri har vært så kunnskapsrik om kropp, kosthold, helse og alt i mellom, som etter at jeg begynte med lavkarbo. Nettopp fordi det handler om helse, og ikke bare vektnedgang.

Zillah
22-05-11, 18:53

Eg er no meir redd for at du ikkje er her om 10 år i det heile tatt, enn at det er du som har det best...

Zincite
22-05-11, 18:54
...

...

Jeg tror personlig ikke det er sunt å være idrettsmenneske i verdenseliten. Og jeg tror du skal ha gode forutsetninger i grunn for å kunne holde på med det.
Mange som kommer hit har helt andre problemstillinger å forholde seg til, og har sine erfaringer i forhold til kosthold. Selv har jeg levd nesten vegetarisk med lite fett, lite proteiner og mye trening. Det gikk brukbart nesten et halvt år, før kroppen ga klar beskjed om at det ikke passet for meg.

bevaremegvel
22-05-11, 18:57
jeg kan fint spise 40 bananer om dagen. Jeg spiser frukt hovedsaklig da får jeg det jeg trenger. Det stemmer jeg spiser alt fra 3000 - 5000 kalorier til dagen.

ja det høres jo ut for være ett fantastisk kosthold ;)
grøss og gru, du får kose deg med de 40 bananene din, jeg hadde blitt kvalm etter to :rolleyes:
tror jeg steker meg litt egg og bacon heller så jeg ikke blir så kvalm :p

og at du hovedsaklig spiser frukt og mener du får i deg det du trenger sier vel alt om kunnskapene din om kropp, helse og kosthold.

men for all del, du er voksen og velger selv hva du vil spise :rolleyes:

Lillemy71
22-05-11, 19:08
Jada dra opp alderen min, har mer å si enn kunnskap tydligvis. Sorry for at du er så moden og vet bedre pga alder ikke pga kunnskap, prøving å feiling

Jeg sa ingenting om din fysiske alder, men ut i fra lite veloverveide svar med mye herregud og jeezus, virker det som om din mentale alder ikke er stort over en konfirmants. Jeg har heller aldri påstått at jeg vet bedre pga av alder, hva får deg til å påstå det? Tror du virkelig ikke at jeg har prøvet og feilet igjennom et langt liv?? Tror du virkelig ikke at jeg har lest og tilegnet meg kunnskap gjennom et langt liv? Tror du virkelig at jeg påstår at jeg er klokere pga av at jeg er eldre enn deg?? Nok en gang, det sier mer om deg og din mentale alder enn noen av oss som har prøvd å diskutere med deg.

Til og bare ville slenge ut det du mener er noen kritiske spørsmål har du blitt utrolig fornærmet og ufin for vi ikke er enige i dine påstander. Trodde du virkelig at alle skulle hoppe opp og "klappe deg på ryggen" over dette. Gutten min, dette er et lavkarbo forum. Man velger selv å være her inne, man velger selv å leve på lavkarbo, Jeg vil tro at de aller fleste her på forumet har tilegnet seg kunnskap om kosthold og egen kropp både gjennom prøving/feiling og litteratur. Det er ingen som tvinger folk til å gå på lavkarbo og de aller fleste har valgt dette som en livsstil for å bli friske og gå ned i vekt etter å ha prøvd mye annet. Det er ikke dermed sagt at vi er en hau med fanatikerer som ikke kan tenke selv og mener at alt som er høykarbo er feil. Vi mener at lavkarbo er det rette for oss og derfor er vi her på forumet. For andre virker ikke det og det godtar jeg fullt ut, men tydeligvis takler ikke du at vi ikke er enige i dine småfornærmede kraftsalver - jezzus lissom.

Charlott
22-05-11, 19:18

Har du lest denne da? Frukt gjør deg feit... (http://www.dinmat.no/Temasider/Artikler/Mat-og-helse/Helse-og-trening/Frukt-gj%C3%B8r-deg-feit)

BenteR
22-05-11, 21:13
Fpr en del år siden hadde gubben min ei banandille, og spiste 8-10 bananer pr dag.
Han begynte å få problem etter noen måneder med hjerte og blodtrykk og ble på det sterkeste advart av legene å spise så mye banan, fordi banan inneholder et stoff som i store mengder påvirker hjertet.
En diett bestående av 40 bananer høres ikke sunn ut for meg, hjertetrøbbel eller ikke......
Jeg tror på allsidighet i kostholdet; vi mennesker er ikke rene fruktspisere, eller rene plantespisere eller rene kjøttspisere. Kroppen år trenger noe fra hele kostholdsirkelen.

Jevnt og trutt dukker det opp nye retninger som påstår at de har funnet opp verdens supermeny.......likevel går folk fra det ene ytterpunktet til det andre for å finne sin optimale kost.:confused:
Kunnskap om egen kropp, egen helse, , næringsbehov og innhold av næring i kosten er viktig.
At noen velger ekstremdietter som å spise bare bananer, eller babymat eller bare kjøtt skjer jevnlig. Men jeg kjenner ingen som har levt på en slik diett over år uten å få store problem.
Jeg er litt for glad i meg selv til å utsette meg for slikt.:rolleyes:

Dolsi
22-05-11, 21:56

Så utrolig kjedelig da. Hvor lenge gidder man å leve på frukt liksom.
Hadde krepert dersom jeg måtte spise masse banan.
Nei, takke meg til en deilig biff med deilig lavkarbotilbehør, for ikke å snakke om lavkarbo pizza og lavkarbolasagne.
Det er mat det

Vegard L
22-05-11, 22:05
Jeg spiser frukt hovedsaklig da får jeg det jeg trenger.

Total mangel på kunnskaper innen ernæring: check!

Charlott
22-05-11, 22:08
Hvor lenge er det siden du sluttet på lavkarbo og gikk over til den dietten du har nå?

Kanutten
22-05-11, 22:08
Fpr en del år siden hadde gubben min ei banandille, og spiste 8-10 bananer pr dag.
Han begynte å få problem etter noen måneder med hjerte og blodtrykk og ble på det sterkeste advart av legene å spise så mye banan, fordi banan inneholder et stoff som i store mengder påvirker hjertet.
En diett bestående av 40 bananer høres ikke sunn ut for meg, hjertetrøbbel eller ikke......
Jeg tror på allsidighet i kostholdet; vi mennesker er ikke rene fruktspisere, eller rene plantespisere eller rene kjøttspisere. Kroppen år trenger noe fra hele kostholdsirkelen.

Jevnt og trutt dukker det opp nye retninger som påstår at de har funnet opp verdens supermeny.......likevel går folk fra det ene ytterpunktet til det andre for å finne sin optimale kost.:confused:
Kunnskap om egen kropp, egen helse, , næringsbehov og innhold av næring i kosten er viktig.
At noen velger ekstremdietter som å spise bare bananer, eller babymat eller bare kjøtt skjer jevnlig. Men jeg kjenner ingen som har levt på en slik diett over år uten å få store problem.
Jeg er litt for glad i meg selv til å utsette meg for slikt.:rolleyes:

Jeg tror kanskje legen tenkte på kalium. Det er ganske mye av det i banan og hvis ts spiser så mange bananer som han hevder så vil jeg anbefale ham å ta noen blodprøver hos legen.

Vegard L
22-05-11, 22:17

Vilhjalmur Stefansson og en kollega gjorde et eksperiment med en slik kjøtt-diett. De levde på utelukkende kjøtt i ett år, og tok gjevnlige prøver som beviste at de ikke kunne ha spist noe annet. (De var blant annet innlagt på sykehus store deler av perioden, der kostholdet ble overvåket).
Målet med denne studien var å avdekke hvilke mangeltilstander som ville oppstå, og de hadde store forventninger om at hvertfall skjørbuk ville oppstå.

Resultatet: Ingen mangeltilstander, begge hadde forbedrede prøveverdier i forhold til pre-studietestene.
Disse resultatene ble publisert i JAMA i 1926 under tittelen "The Effects of an Exclusive Long-Continued Meat Diet"

dydde
22-05-11, 22:28
Jeg tror personlig ikke det er sunt å være idrettsmenneske i verdenseliten. Og jeg tror du skal ha gode forutsetninger i grunn for å kunne holde på med det.
Mange som kommer hit har helt andre problemstillinger å forholde seg til, og har sine erfaringer i forhold til kosthold. Selv har jeg levd nesten vegetarisk med lite fett, lite proteiner og mye trening. Det gikk brukbart nesten et halvt år, før kroppen ga klar beskjed om at det ikke passet for meg.

Veggis er veldig bredt begrep. Spiste du sukker? salt? melkeprodukter? soya? osv. hvor mange kalorier spiste du osv.? det finnes mange ting man må ta hennsyn til. Man kan ikke si at det ikke fungerte for meg uten å ha prøvd det skikkelig. Det var derfor jeg holdt på med lavkarbo i 4 år slik at INGEN kunne si at jeg gjorde noe feil osv.

dydde
22-05-11, 22:30
Vilhjalmur Stefansson og en kollega gjorde et eksperiment med en slik kjøtt-diett. De levde på utelukkende kjøtt i ett år, og tok gjevnlige prøver som beviste at de ikke kunne ha spist noe annet. (De var blant annet innlagt på sykehus store deler av perioden, der kostholdet ble overvåket).
Målet med denne studien var å avdekke hvilke mangeltilstander som ville oppstå, og de hadde store forventninger om at hvertfall skjørbuk ville oppstå.

Resultatet: Ingen mangeltilstander, begge hadde forbedrede prøveverdier i forhold til pre-studietestene.
Disse resultatene ble publisert i JAMA i 1926 under tittelen "The Effects of an Exclusive Long-Continued Meat Diet"

Her det ikke snakk om å leve eller overleve. Jeg mener ha det helt super, jeg skal vedde alt jeg eier på at jeg skulle løpt rundt de i sirkler hvis de spiste på den måten.

dydde
22-05-11, 22:31
ja det høres jo ut for være ett fantastisk kosthold ;)
grøss og gru, du får kose deg med de 40 bananene din, jeg hadde blitt kvalm etter to :rolleyes:
tror jeg steker meg litt egg og bacon heller så jeg ikke blir så kvalm :p

og at du hovedsaklig spiser frukt og mener du får i deg det du trenger sier vel alt om kunnskapene din om kropp, helse og kosthold.

men for all del, du er voksen og velger selv hva du vil spise :rolleyes:

Haha nok et bevis på at du ikke har lest nok. Hvilke 2 matvarer på hele planeten inneholder mest vitamin og mineraler pr kalori? FRUKT OG GRØNNSAKER. BEVIS MEG GJERNE FEIL hvis du er så forbanna sikker

dydde
22-05-11, 22:33
Har du lest denne da? Frukt gjør deg feit... (http://www.dinmat.no/Temasider/Artikler/Mat-og-helse/Helse-og-trening/Frukt-gj%C3%B8r-deg-feit)

Haha omg så tragisk. Vil du virkelig at jeg skal poste bilder av folk som har levd på 90% frukt og resten grønnsaker i 5-35 år å se hvor feite de er? ALLE er slanke, kanon mye energi, har det helt supert. Jeg gir deg penger om du beviser meg noe annet. At en feit lege sitter å sier noe bryr meg midt i rævva.

dydde
22-05-11, 22:34
Total mangel på kunnskaper innen ernæring: check!

haha jeg gir opp. kos dere i denne religionen, trodde noen var klare for å åpne seg litt. Drikk fløten fettet å kjøttet så ses vi om 10 år.

Charlott
22-05-11, 22:35
Haha nok et bevis på at du ikke har lest nok. Hvilke 2 matvarer på hele planeten inneholder mest vitamin og mineraler pr kalori? FRUKT OG GRØNNSAKER. BEVIS MEG GJERNE FEIL hvis du er så forbanna sikker
Det naturlige sukkeret i frukt kan gi bukfedme og være skadelig, mener overlege Christer Enkvist i Trollhättan – som er medisinsk rådgiver i Västra Götalandsregionen.
Enkvist viser til en ny undersøkelse som presenteres i det amerikanske medisintidsskriftet Journal of Clinical Investigation, skriver aftonbladet.se.

Les artikkelen på www.jci.org her (http://www.jci.org/articles/view/37385)(ekstern side)

Undersøkelsen viser at fruktose – eller fruktsukker – som det finnes mye av i frukt, skaper bukfedme. Dessuten skal fruktose gjøre mennesker mer insulinresistente, ifølge undersøkelsen.

Insulinkick
aftonbladet.se viser til et innlegg Christer Enkvist skriver på debattsiden i svenske DN.
- Etter denne nye vitenskapelige studie må man på alvor begynne å spørre seg om det virkelig er sant at frukt er så nyttig, skriver Enkvist.
Han stiller spørsmål ved tidligere opplysninger om at frukt minsker risikoen for hjerte og karsykdommer, overvekt og enkelte krefttilfeller.
- Frukt som mellommåltid er antakelig direkte skadelig gjennom at det gir oss insulinkick, som hele tiden øker fettsammensetningen i kroppen, skriver Enkvist.
I sitt debattinnlegg kritiserer han også bruken av fruktkurver, som gjerne står fremme på arbeidsplasser.
- Det er sykdoms- og fedmeskapende, advarer overlegen, ifølge aftonbladet.se.

(fra linken jeg la ut til deg lenger opp her.... )

dydde
22-05-11, 22:35
Så utrolig kjedelig da. Hvor lenge gidder man å leve på frukt liksom.
Hadde krepert dersom jeg måtte spise masse banan.
Nei, takke meg til en deilig biff med deilig lavkarbotilbehør, for ikke å snakke om lavkarbo pizza og lavkarbolasagne.
Det er mat det

jupp mat med bivirkning, kos deg så lenge du får holde på

dydde
22-05-11, 22:36
Det naturlige sukkeret i frukt kan gi bukfedme og være skadelig, mener overlege Christer Enkvist i Trollhättan – som er medisinsk rådgiver i Västra Götalandsregionen.
Enkvist viser til en ny undersøkelse som presenteres i det amerikanske medisintidsskriftet Journal of Clinical Investigation, skriver aftonbladet.se.

Les artikkelen på www.jci.org her (http://www.jci.org/articles/view/37385)(ekstern side)

Undersøkelsen viser at fruktose – eller fruktsukker – som det finnes mye av i frukt, skaper bukfedme. Dessuten skal fruktose gjøre mennesker mer insulinresistente, ifølge undersøkelsen.

Insulinkick
aftonbladet.se viser til et innlegg Christer Enkvist skriver på debattsiden i svenske DN.
- Etter denne nye vitenskapelige studie må man på alvor begynne å spørre seg om det virkelig er sant at frukt er så nyttig, skriver Enkvist.
Han stiller spørsmål ved tidligere opplysninger om at frukt minsker risikoen for hjerte og karsykdommer, overvekt og enkelte krefttilfeller.
- Frukt som mellommåltid er antakelig direkte skadelig gjennom at det gir oss insulinkick, som hele tiden øker fettsammensetningen i kroppen, skriver Enkvist.
I sitt debattinnlegg kritiserer han også bruken av fruktkurver, som gjerne står fremme på arbeidsplasser.
- Det er sykdoms- og fedmeskapende, advarer overlegen, ifølge aftonbladet.se.

(fra linken jeg la ut til deg lenger opp her.... )

Haha. Tipper også skaperen/gud hva du vil kalle det skapte ENNNNOOOOOOOOOORMT med frukt trær og det som er lettest å dyrke å mest tilgjengelig, mest miljøvenlig, mest næring osv. slik at vi skulle spise det å bli feite å syke. Han kødda rett å slett me oss, han vil oss ikke vel. Han vil lure oss

dydde
22-05-11, 22:38
[quote=BenteR;1113686]Fpr en del år siden hadde gubben min ei banandille, og spiste 8-10 bananer pr dag.

Haha. Det kan altså ikke ha vært alle bollene, sukkeret, melklen og alt det andre giftet det må være BANANEN, JA LOGISK. som sagt dette er faen ingen debatt om hvem som har mest argumenter. Dette er bare for folk som skal vite at det finnes MER folk som har blitt frisk på høy karbo enn lavkarbo. Jeg har ikke postet noe om folk som mener høy fett er dårlig pga det er faen ikke poenget.

Gerd
22-05-11, 22:40
Dydde:

Vennligst roe "munnbruken". Du er både ufin i ordvalg, og useriøs i de siste innleggene dine.

Gerd
Moderator.

Charlott
22-05-11, 22:40
Haha. Tipper også skaperen/gud hva du vil kalle det skapte ENNNNOOOOOOOOOORMT med frukt trær og det som er lettest å dyrke å mest tilgjengelig, mest miljøvenlig, mest næring osv. slik at vi skulle spise det å bli feite å syke. Han kødda rett å slett me oss, han vil oss ikke vel. Han vil lure oss
Nå er det nesten så jeg mistenker deg for å ikke tenke særlig langt...

Tror du at maten er like ren nå som når "Skaperen" fikset planeten vår?

Eller trooor du kanskje at ting har forandret seg bittelitt med tanke på HVORDAN ting blir dyrket, forurensninger etc? Tror du skal slite for å finne noe som tilsier at frukt er like sunt som det engang var gitt ;)

Men jøssda, hva kan veø en overlege kontra deg med din overveldende kunnskap...

Hvor lenge har du levd på denne kosten?

Vegard L
22-05-11, 22:58
Her det ikke snakk om å leve eller overleve. Jeg mener ha det helt super, jeg skal vedde alt jeg eier på at jeg skulle løpt rundt de i sirkler hvis de spiste på den måten.
Dette var et svar til BenteR, om at dette forsøket er gjennomført. Det hadde ingenting med diskusjonen å gjøre :)
Hvorvidt du hadde løpt rundt dem er revnende uinteressant.

Gjerne, innmat (hva som helst av innmat) og egg.
Du som er så smart kan søke opp i matvaretabellen og sammenligne tallene selv.

Frukt gir deg ingen fettløselige vitaminer. Vitamin-C innholdet i frukt er ikke veldig høyt, men dette er det eneste vitaminet der frukt overgår animalsk mat. Utarmet jord har ført til at mineralinnholdet i frukt og grønt er blitt ganske lavt.
Jeg sier ikke at frukt ikke er bra, selv spiser jeg mye frukt og grønt, men næringsinnholdet er bedre i andre matvarer... Og dette er ikke noe jeg mener, dette er fakta, og det kan du se i matvaretabellen som du finner på matportalen. Eventuelt kan du bruke den amerikanske, som er mer detaljert i forhold til ulike fettsyrer/aminosyrer, samt har data for flere mineraler:
http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/

haha jeg gir opp. kos dere i denne religionen, trodde noen var klare for å åpne seg litt. Drikk fløten fettet å kjøttet så ses vi om 10 år.
Gå tilbake til forrige side der jeg sa meg enig med deg i at det beste er å gå til kildene på begge sider, og gjøre seg opp en mening utifra det man leser.

Dette er dog veldig tidkrevende å sette seg inn i, og det krever kunnskaper innen kjemi og biokjemi som tar tid å tilegne seg, samtidig som det kreves at man setter seg inn i vitenskapelig metode for i det hele tatt å kunne forstå forskningsrapporter.
Du er selv et meget godt eksempel på hvorfor dette er nødvendig, da du baserer deg på en observasjonsstudie som i beste fall kan gi assosiasjoner (nei, observasjonsstudier kan ikke brukes til å bevise noe som helst)...

Jeg har satt meg godt inn i forskningen på begge sider av diskusjonen, og jobber med dette daglig, da dette er mitt fagfelt og kommer til å være det jeg jobber med når jeg er ferdig å studere.
Du har fremdeles tilgode å vise noe faglig grunnlag for å uttale deg som du gjør, så alt du skriver blir å betrakte som menigmanns synsing.

dydde
22-05-11, 22:58
Nå er det nesten så jeg mistenker deg for å ikke tenke særlig langt...

Tror du at maten er like ren nå som når "Skaperen" fikset planeten vår?

Eller trooor du kanskje at ting har forandret seg bittelitt med tanke på HVORDAN ting blir dyrket, forurensninger etc? Tror du skal slite for å finne noe som tilsier at frukt er like sunt som det engang var gitt ;)

Men jøssda, hva kan veø en overlege kontra deg med din overveldende kunnskap...

Hvor lenge har du levd på denne kosten?

Seff blir frukt rapet i dyrkgina men det gjør den FREMDELES bedre enn fløte, egg, kjøtt osv. Hvor sunt tror du fløte er da? pasturisert og alt slags galskap, finnes ikke naturlig. Alle dyrene som blir foret med hormoner og altslags faenskap. Høres mye sunnere ut det ja

dydde
22-05-11, 23:01
Dette var et svar til BenteR, om at dette forsøket er gjennomført. Det hadde ingenting med diskusjonen å gjøre :)
Hvorvidt du hadde løpt rundt dem er revnende uinteressant.

Gjerne, innmat (hva som helst av innmat) og egg.
Du som er så smart kan søke opp i matvaretabellen og sammenligne tallene selv.

Gå tilbake til forrige side der jeg sa meg enig med deg i at det beste er å gå til kildene på begge sider, og gjøre seg opp en mening utifra det man leser.

Dette er dog veldig tidkrevende å sette seg inn i, og det krever kunnskaper innen kjemi og biokjemi som tar tid å tilegne seg, samtidig som det kreves at man setter seg inn i vitenskapelig metode for i det hele tatt å kunne forstå forskningsrapporter.
Du er selv et meget godt eksempel på hvorfor dette er nødvendig, da du baserer deg på en observasjonsstudie som i beste fall kan gi assosiasjoner (nei, observasjonsstudier kan ikke brukes til å bevise noe som helst)...

Jeg har satt meg godt inn i forskningen på begge sider av diskusjonen, og jobber med dette daglig, da dette er mitt fagfelt og kommer til å være det jeg jobber med når jeg er ferdig å studere.
Du har fremdeles tilgode å vise noe faglig grunnlag for å uttale deg som du gjør, så alt du skriver blir å betrakte som menigmanns synsing.

Den eneste som fremstår som en religiøs fanatiker i denne diskusjonen er deg...

Kan du være så snill å lese postene mine da?
Les The China Study, Les bøker fra Rip Esselstyn, Dr McDougall, Dr Doug Graham, Dr Neal Bernard, Jeffrey Novick for å nevne noen.
Gå på sider som www.foodnsport.com altså jeg kan nevne til neste dag, men ingen gidder jo å se dem uansett siden jeg har nevnt dem 2-3 ganger før.

Charlott
22-05-11, 23:05
Høres mye sunnere ut det ja
Det er jo det ;)

Hvor lenge har du spist slik du gjør nå?

dydde
22-05-11, 23:08
Jeg sa ingenting om din fysiske alder, men ut i fra lite veloverveide svar med mye herregud og jeezus, virker det som om din mentale alder ikke er stort over en konfirmants. Jeg har heller aldri påstått at jeg vet bedre pga av alder, hva får deg til å påstå det? Tror du virkelig ikke at jeg har prøvet og feilet igjennom et langt liv?? Tror du virkelig ikke at jeg har lest og tilegnet meg kunnskap gjennom et langt liv? Tror du virkelig at jeg påstår at jeg er klokere pga av at jeg er eldre enn deg?? Nok en gang, det sier mer om deg og din mentale alder enn noen av oss som har prøvd å diskutere med deg.

Til og bare ville slenge ut det du mener er noen kritiske spørsmål har du blitt utrolig fornærmet og ufin for vi ikke er enige i dine påstander. Trodde du virkelig at alle skulle hoppe opp og "klappe deg på ryggen" over dette. Gutten min, dette er et lavkarbo forum. Man velger selv å være her inne, man velger selv å leve på lavkarbo, Jeg vil tro at de aller fleste her på forumet har tilegnet seg kunnskap om kosthold og egen kropp både gjennom prøving/feiling og litteratur. Det er ingen som tvinger folk til å gå på lavkarbo og de aller fleste har valgt dette som en livsstil for å bli friske og gå ned i vekt etter å ha prøvd mye annet. Det er ikke dermed sagt at vi er en hau med fanatikerer som ikke kan tenke selv og mener at alt som er høykarbo er feil. Vi mener at lavkarbo er det rette for oss og derfor er vi her på forumet. For andre virker ikke det og det godtar jeg fullt ut, men tydeligvis takler ikke du at vi ikke er enige i dine småfornærmede kraftsalver - jezzus lissom.

Jeg blir irritert pga folk svarer bare vas, i stedenfor å si JEG HAR LEST BOKA OG JEG ER UENIG, JEG HAR LEST BOKA OG JEG HER PRØVD DETTE. Folk sier jeg prøvde høykarbo og det har vi alle, men når jeg sier at jeg spiser mindre enn 10% kalorier fra protein og mindre enn 10% kalorier fra fett, som jeg mener er HØYKARBO da ler folk og synes det høres sykt ut. Men de sier likevel at de har prøvd høykarbo og veganer livsstilen. Derfor fyrer jeg meg opp.
Folk limer inn noen innlegg om en feit lege, eller en "blogger som er populær" som debunker The China Study. Kunne funnet 500 blogger som debunker Høy fett, men det er jo ikke det som er poenget.

POENGET MED POSTEN MIN. Det finnes minst like gode resultater på høy karbo som med lavkarbo. Det er ikke nødvendigvis KARBO som er problemet, les fra begge sider SÅ VELGER DU hvilken vei du skal gå. Ikke si jeg kjørte høy karbo med brus, boller, pissa, osv. det fungerte ikke. Pga det er ikke det jeg snakker om

bevaremegvel
22-05-11, 23:08
det tviler jeg på om du forstsetter med det kostholdet ditt og dine 40 bananer daglig :rolleyes:
Er redd det er noen andre jeg må sitte her og svare da ;)

dydde
22-05-11, 23:10
Når lavkarbo guruene kan si at karbo er problemet for folk med diabetes for eks pga insulin og blodsukker. Hvordan kan FLER folk ha blitt kurert på høykarbo som jeg snakker om? da snakker jeg om KURERT fra diabetes 2 og 1. Det kan jo ikke henge på grep når karbo skal være roten til problemet?

Charlott
22-05-11, 23:12
Hallo? Jeg lurer på hvor lenge du har spist slik du gjør nå?

dydde
22-05-11, 23:12
det tviler jeg på om du forstsetter med det kostholdet ditt og dine 40 bananer daglig :rolleyes:
Er redd det er noen andre jeg må sitte her og svare da ;)

Det er også herlig at du ikke klarer å tenke mer enn ordene jeg skriver eller lese mellom linjene. Jeg spiser ikke 40 bananer hver jævla dag, jeg spiser FRUKT. En dag 40 bananer om jeg føler for det, en dag UTEN banan, wow hvordan kunne det ha seg når han bare kastet ut et eks på en dag hva han spiste.
FRUKT OG GRØNNSAKER og da mener jeg ALT av frukt og grønnsaker

Jeg kan gjerne lime inn poster av folk som har spist kun bananer i 1uke til 1 måned og kurert ting, men IGJEN DET ER IKKE POENGET

Nerthus
22-05-11, 23:14
Haha omg så tragisk. Vil du virkelig at jeg skal poste bilder av folk som har levd på 90% frukt og resten grønnsaker i 5-35 år å se hvor feite de er? ALLE er slanke, kanon mye energi, har det helt supert. Jeg gir deg penger om du beviser meg noe annet. At en feit lege sitter å sier noe bryr meg midt i rævva.

Siden proteiner inneholder 8 essensielle aminosyrer som er livsviktige for kroppens funksjoner (facts, google it) - lurer jeg på hvor du får disse fra når du bare spiser frukt og grønnsaker?

dydde
22-05-11, 23:16
Så siste ord kan være. Om dere vil ha mye bedre grunnlag for å diskutere lav karbo og høykarbo og hva og HVORFOR ting fungerer så les noe fra dem jeg har nevnt. Hvis du føler at hmm det der er vas så ingen problem. Men utdann deg litt før du snakker om det, ikke les hva noen bloggere som kommer høyt på google`s søkemotor mener.

Charlott
22-05-11, 23:17
Begynner sannelig å tro at du ikke vil fortelle hvor lenge du har levd på denne dietten jeg ;)

dydde
22-05-11, 23:19
Siden proteiner inneholder 8 essensielle aminosyrer som er livsviktige for kroppens funksjoner (facts, google it) - lurer jeg på hvor du får disse fra når du bare spiser frukt og grønnsaker?

Som sagt, les noen av bøkene så får du alle svar du vil ha. Jeg vil ikke sitte her å diskutere å lime inn svar i hytt å pine å mate deg. Les selv og lær selv :)

Proteins
When it comes to fruit and vegetables people tend to say: "But what about my proteins? I need them." We all know that we need proteins, because proteins are an important building material for our cells. We also know that meat, dairy and eggs contain many proteins, so we say that we have to eat meat, dairy and eggs to stay healthy. We have three arguments that prove that the human body doesn't need that much proteins:
The fruitarians;
Babies;
Amino acids.
- The fruitarians
The vegetarians (no meat), vegans (no animal products) and fruitarians (only fruit) do not consume food that contain many proteins. They live a healthy life without big doses of proteins and look younger too! Proteins are important though and the best source of protein is from the same raw fruits and vegetables that provide all the other nutrients: vitamins, minerals, enzymes and carbohydrates. Although fruit and vegetables contain less proteins than other nutrition, about 15 to 20 times less than for instance meat, the best way to get all these nutrients, including protein, is to eat a well-balanced variety of fresh, raw fruits and vegetables.
For the exact amount of proteins in fruit see: contents of fruit. (http://www.thefruitpages.com/contents.shtml)
- Babies
When a baby is lucky enough to receive the most natural food it can get babies will be breast fed for the first three to twelve months of their lives. Mother milk contains not only the necessary nutritional elements but also protects the child against allergies and infections. It consists only of about 1% of proteins though proteins are the most important material for building cells! Babies grow lots of cells so obviously it's not necessary to obtain much of proteins for the cell-building process. Fruit also only consists of 1% of proteins and that is obviously enough proteins for a human to obtain the amino acids required for building the cells. Fruit doesn't contain much proteins but has everything in it to make fully grown humans and babies grow.
- Amino-acids
Proteins consist of amino acids and our body uses 20 different amino-acids. There are 8 amino-acids that our body cannot produce itself. They are called the essential amino-acids and our bodies have to obtain them through nutrition. There are many fruits and vegetables that contain all of the eight essential amino acids in the single fruit or veg. This means that it's not necessary to consume animal products to obtain the proteins that contain the essential amino acids our body needs. The following fruits and vegetables contain all 8 essential amino acids:
-Fruits: Bananas, tomatoes, cucumbers.
-Vegetables: Potatoes, sweet potatoes, carrots (also good for the memory (http://www.thefruitpages.com/students.shtml)), corn, cabbage, cauliflower, brussels sprouts, okra, peas, summer squash and kale.

dydde
22-05-11, 23:22
Begynner sannelig å tro at du ikke vil fortelle hvor lenge du har levd på denne dietten jeg ;)

Livsstil liker jeg å kalle det. Beklager at jeg ikke så det.
Jeg har kun levd slik i 6 måneder. De siste 6 årene har jeg lest alt som finnes av bøker og kosthold pga jeg ville bli kvitt asthma og allergi samtidig som jeg ville bli slank og yte best mulig i idrett. Så kun 6 måneder og det tok kortere enn 6 måneder og bli kvitt asthma og allerigen min, nå vekta mi som jeg ikke har hatt på maaange år. Ha mer energi enn jeg noengang har hatt. Lavkarbo klarte ingen av disse delene på 4 år.

Nerthus
22-05-11, 23:25
Som sagt, les noen av bøkene så får du alle svar du vil ha. Jeg vil ikke sitte her å diskutere å lime inn svar i hytt å pine å mate deg. Les selv og lær selv :)

Du er så usaklig i dine kommentarer at jeg klarer ikke ta dine argument, innliming av sitater eller henvisninger til linker eller bøker alvorlig i det hele tatt. Trolling på høyeste plan - tror kostholdet ditt har gått deg til hodet jeg ;)

Vegard L
22-05-11, 23:25
Kan du være så snill å lese postene mine da?
Les The China Study, Les bøker fra Rip Esselstyn, Dr McDougall, Dr Doug Graham, Dr Neal Bernard, Jeffrey Novick for å nevne noen.
Gå på sider som www.foodnsport.com (http://www.foodnsport.com) altså jeg kan nevne til neste dag, men ingen gidder jo å se dem uansett siden jeg har nevnt dem 2-3 ganger før.

Du kan jo lese hva jeg faktisk skriver, for du misforstår jo. Jeg spør ikke hvilke kilder du har å henvise til, for det har du jo skrevet noen ganger.

Jeg spurte hva DIN faglige bakgrunn var, altså hva har du studert?

(Rip Esselstyn er brannmann og idrettsutøver, ernæringsrådene til Ronnie Coleman er like troverdige. Dette er ikke kilden du helst vil referere til i en slik diskusjon.)

The China Study er en observasjonsstudie, og dermed ikke egnet til å bevise noe som helst. Dette hadde du visst om du visste noe om vitenskapelig metode. Det beste du kan få ut av en slik studie er en hypotese basert på assosiasjoner, som deretter må utforskes i egne studier (CRT-studier).

Jeg kan også liste opp noen bøker, men jeg tviler på at du kommer til å lese noe som helst av de:
*Modern Nutrition: in health and disease - Den største boken innen internasjonal ernæringsundervisning.
*Nutritional Neuroscience
*Food Chemistry
Dette er tunge fagbøker innen ernæring.
*Good Calories, Bad Calories - Gary Taubes. Denne bør du lese om du er interessert i faget.
*Bedre uten brød - Wolfgang Lutz. Lege fra Østerrike som har behandlet titusenvis av pasienter med kostholdsintervensjon.

Hvis du også leser noe av Loren Cordain, evt ser det foredraget jeg postet tidligere i tråden, så ser du at det ikke eksisterer urbefolkninger som spiser noe i nærheten av det kostholdet du snakker om.

Vegard L
22-05-11, 23:27

Man kan få fullverdig protein fra vegetabilske kilder, ved å kombinere ulike matvarer. Men dette fordrer at man har kunnskap om hvilke aminosyrer ulike matvarer inneholder. :)

dydde
22-05-11, 23:33
Du er så usaklig i dine kommentarer at jeg klarer ikke ta dine argument, innliming av sitater eller henvisninger til linker eller bøker alvorlig i det hele tatt. Trolling på høyeste plan - tror kostholdet ditt har gått deg til hodet jeg ;)

Nope er bare så latterlig villig til å hjelpe folk pga har hatt erfaring med lavkarbo og idrett i 4 år

dydde
22-05-11, 23:34
Men ja tror jeg avslutter der siden folk ikke vil høre noe annet enn lavkarbo. Får ta å slette tråden siden den ikke hjalp noen

BenteR
22-05-11, 23:34

Igjen en undersøkelse som tar for seg en tidsbegrenset periode, her et år.
Men hva skjer etter flere år, arv til neste generasjon, alderdom, etc.
Som jeg skrev; jeg kjenner ingen som har kjørt ekstremdietter over lang tid. De fleste forsvinner fra slike dietter etter en tid. Hvorfor gjør de det, hvis det er det optimale og noe de trivst med?:confused:

Og når det gjelder argumenten om at diabetes 1 kan kureres ved hjelp av en høykarbo-diett, så er det ganske fantastisk. Ved diabetes 1 DØR bukspyttkjertelen altså det organet som produserer insulin. Hvordan i huleste kan en diett vekke et dødt organ til live igjen:confused::confused:
Blir litt vel usannsynlig for meg å tro på iallefall.......
Med lavkarbo begrenser jeg behovet for insulin siden jeg unngår det som får blodsukkeret til å stige, nemlig karbohydrater. Men jeg har ingen illusjon om at det finnes dietter som vekker en død kjertel til live igjen:rolleyes:

dydde
22-05-11, 23:37
Igjen en undersøkelse som tar for seg en tidsbegrenset periode, her et år.
Men hva skjer etter flere år, arv til neste generasjon, alderdom, etc.
Som jeg skrev; jeg kjenner ingen som har kjørt ekstremdietter over lang tid. De fleste forsvinner fra slike dietter etter en tid. Hvorfor gjør de det, hvis det er det optimale og noe de trivst med?:confused:

Og når det gjelder argumenten om at diabetes 1 kan kureres ved hjelp av en høykarbo-diett, så er det ganske fantastisk. Ved diabetes 1 DØR bukspyttkjertelen altså det organet som produserer insulin. Hvordan i huleste kan en diett vekke et dødt organ til live igjen:confused::confused:
Blir litt vel usannsynlig for meg å tro på iallefall.......
Med lavkarbo begrenser jeg behovet for insulin siden jeg unngår det som får blodsukkeret til å stige, nemlig karbohydrater. Men jeg har ingen illusjon om at det finnes dietter som vekker en død kjertel til live igjen:rolleyes:

Les og finn ut, hadde jeg hatt diabetes hadde jeg ialefall gjort det.

Nerthus
22-05-11, 23:38
Man kan få fullverdig protein fra vegetabilske kilder, ved å kombinere ulike matvarer. Men dette fordrer at man har kunnskap om hvilke aminosyrer ulike matvarer inneholder. :)

Så det fra innlimingen - og sjekket litt proteininnhold. Men spiser man 95% frukt hver dag - og den frukten som har mest protein har 2 gram pr 100 gram - så blir det mye frukt og pakke i seg ;) Banan har feks 1.2 gram pr 100 gram, en banan er 100 gram - og avhengig av hvilket proteinbehov man har (noe som varierer fra 0.5-2 gram protein pr kilo kroppsvekt avhengig av kilde) - blir det noen bananer man må ha i seg hver dag ;)

Her er utdrag fra listen han siterte, disse nevnt under skal inneholde alle de 8 essensielle aminosyrene.

Leste jeg ikke i VOF at proteiner fra vegetabilske kilder ikke har samme kvalitet som de fra animalske?

-Vegetables: Potatoes, sweet potatoes, carrots (also good for the memory (http://www.thefruitpages.com/students.shtml)), corn, cabbage, cauliflower, brussels sprouts, okra, peas, summer squash and kale.

Vegard L
The following fruits and vegetables contain all 8 essential amino acids:

Om du tar dette for god fisk, så beklager jeg, men da er du virkelig ute å kjøre.

Det finnes 5 kilder til fullverdig protein (inneholder tilstrekkelig av de essensielle aminosyrene): Kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter og soya.

Soya er den ENESTE vegetabilske kilden som inneholder fullverdig protein. Kilde: Modern Nutrition, kapittel 2.

At noe inneholder alle de essensielle aminosyrene betyr ikke at det er tilstrekkelige mengder av dem. Alle proteiner har spor av alle aminosyrene, men det gjør det ikke til en kilde da mengdene er alt for små.

manne
Livsstil liker jeg å kalle det. Beklager at jeg ikke så det.
Jeg har kun levd slik i 6 måneder. De siste 6 årene har jeg lest alt som finnes av bøker og kosthold pga jeg ville bli kvitt asthma og allergi samtidig som jeg ville bli slank og yte best mulig i idrett. Så kun 6 måneder og det tok kortere enn 6 måneder og bli kvitt asthma og allerigen min, nå vekta mi som jeg ikke har hatt på maaange år. Ha mer energi enn jeg noengang har hatt. Lavkarbo klarte ingen av disse delene på 4 år.

Jeg blir litt forvirret av tallene dine, jeg. I følge historien din her på lavkarbo begynte du for første gang å titte på lavkarbo i mars 2008....og du rotet veldig frem og tilbake med ulike tilnærminger til lavkarbo.

Nå sier du at du har spist høykarbo i 6 måneder.

Hvordan har du oppi alt dette klart å leve lavkarbo i 4 år?

Nerthus
22-05-11, 23:40
Nope er bare så latterlig villig til å hjelpe folk pga har hatt erfaring med lavkarbo og idrett i 4 år

Helt ærlig og et godt råd: Hvis du er så villig til å hjelpe andre, bør du ta et kurs i formidlingsteknikk. Det er ingen som vil høre på noen som stadig vekk er ufin i tonen og fornærmer en :)

bevaremegvel
22-05-11, 23:45
Jeg blir litt forvirret av tallene dine, jeg. I følge historien din her på lavkarbo begynte du for første gang å titte på lavkarbo i mars 2008....og du rotet veldig frem og tilbake med ulike tilnærminger til lavkarbo.

Tror ikke dydde er så veldig seriøs så egentlig så er vel det beste å la være å svare mer så det blir slutt på alle de idiotiske påstandene som jo ikke henger på greip :cool:

Vegard L
22-05-11, 23:52

Jeg vil i såfall anbefale deg å sette deg litt inn i menneskets fysiologi og basale behov, samt vitenskapelig metode.

Da kan du velge kilder som egner seg bedre til å overbevise folk.

Nå baserer du deg på kilder som går imot det vi vet om menneskets fysiologiske behov på cellenivå. Vi kan si mye om de nasjonale ernæringsrådene, men en grunn til at de er som de er er at de tar hensyn til at alle skal få dekket kroppens behov for næringsstoffer, og det får man ikke på en vegan-diett. Man kan nærme seg dersom man har kjempepeiling på hva man driver med (enkelte næringsstoffer er fullt og helt umulig), men utifra det du skriver så har du ikke store kunnskaper om næringsstoffer og behov.

dydde
22-05-11, 23:55
Håper jeg skapte nok blest til at noen våger seg ut på den andre siden for å lese litt

dydde
23-05-11, 00:00
Jeg vil i såfall anbefale deg å sette deg litt inn i menneskets fysiologi og basale behov, samt vitenskapelig metode.

Nå baserer du deg på kilder som går imot det vi vet om menneskets fysiologiske behov på cellenivå. Vi kan si mye om de nasjonale ernæringsrådene, men en grunn til at de er som de er er at de tar hensyn til at alle skal få dekket kroppens behov for næringsstoffer, og det får man ikke på en vegan-diett. Man kan nærme seg dersom man har kjempepeiling på hva man driver med (enkelte næringsstoffer er fullt og helt umulig), men utifra det du skriver så har du ikke store kunnskaper om næringsstoffer og behov.

Lykke til med den holdningen, sikkert derfor alle er så friske, slanke og full av energi.

dydde
23-05-11, 00:01
http://www.youtube.com/watch?v=4XVf36nwraw

Der har du mange sivilisasjoner de har dokumentert hva de spiste da snakker vi 10 000 år osv.

Vegard L
23-05-11, 00:08
Lykke til med den holdningen, sikkert derfor alle er så friske, slanke og full av energi.

Hva behager? Hvor har jeg skrevet noe om min holdning? Jeg forholder meg til fakta. Jeg har heller aldri skrevet at jeg er enig i de nasjonale rådene, men det er gode grunner til at de er som de er (men dette har du tydeligvis ikke satt deg inn i).

10000 år er ikke lenge i historisk sammenheng. For 10000 år siden startet jordbruksrevolusjonen, da endret menneskets kosthold seg betraktelig.

Hvilken faglig bakgrunn har du, kan du svare på dette nå eller?

Kari Marita
23-05-11, 00:09
Håper jeg skapte nok blest til at noen våger seg ut på den andre siden for å lese litt

Det er helt greit at du har en dårlig erfaring med lavkarbo kosthold, men det er jo ikke alle som har det. Greit at du annbefaler ting til folk i beste mening, men du trenger ikke påstå at det du mener er det eneste riktige. Vi har jo alle her inne levd på et høykarbokosthold før, og det er jo opp til hver enkelt hvilket kosthold en vil ha. Vi er vel voksne nok til å avgjøre det selv. Det er ingen vits i å holde preken om høykarbokosthold, for de som bruker dette forumet har jo allerede valgt lavkarbo og trives med det. De fleste ihvertfall vil jeg tro. Du får ha lykke til med ditt kosthold, så får vi ha det med det kostholdet vi har. :)

dydde
23-05-11, 00:15
Det er helt greit at du har en dårlig erfaring med lavkarbo kosthold, men det er jo ikke alle som har det. Greit at du annbefaler ting til folk i beste mening, men du trenger ikke påstå at det du mener er det eneste riktige. Vi har jo alle her inne levd på et høykarbokosthold før, og det er jo opp til hver enkelt hvilket kosthold en vil ha. Vi er vel voksne nok til å avgjøre det selv. Det er ingen vits i å holde preken om høykarbokosthold, for de som bruker dette forumet har jo allerede valgt lavkarbo og trives med det. De fleste ihvertfall vil jeg tro. Du får ha lykke til med ditt kosthold, så får vi ha det med det kostholdet vi har. :)

Kjære deg, jeg mener ikke lavkarbo er dårlig. Når folk nevner inkl deg selv at du har levd høykarbo vil det si høykarbo som jeg har snakket om her? altså ikke cola, sjokolade, brød osv. kjøtt, melk osv. osv .sv osv.
Jeg vil bare folk skal åpne øynene litt å se at karbo er kanskje ikke problemet eller så farlig som folk tror. Derfor les hvorfor folk som praktiserer høykarbo, har senter hvor dem behandler folk med denne metoden og hvorfor de mener dette er bra. Da har du et bedre grunnlag til å ta din egen beslutning. Jeg var livredd for frukt i 4 år når jeg var på lavkarbo, alle sa jo det gjorde deg feit. Rekke studier osv. nå spiser jeg mer frukt enn noen i Norge omtrent og jeg er slankere enn noen gang. Da er det noe som er merkelig

Greddy
23-05-11, 00:17
Dydde, hvilke idrett er det du driver med? Jeg er litt nygjerrig.

dydde
23-05-11, 00:20
]Hva behager? Hvor har jeg skrevet noe om min holdning? Jeg forholder meg til fakta. Jeg har heller aldri skrevet at jeg er enig i de nasjonale rådene, men det er gode grunner til at de er som de er (men dette har du tydeligvis ikke satt deg inn i).

Klart når alt handler om penger og legemiddelindustrien er $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ og masse rundt den så må de vel ha noe å si for kostholdsrådene? Tror ikke mange leger som er fornøyd hvis de har en pasient en gang og de blir kurert og aldri trenger å komme tilbake.

10000 år er ikke lenge i historisk sammenheng. For 10000 år siden startet jordbruksrevolusjonen, da endret menneskets kosthold seg betraktelig.

Helt enig, men er dokumentert at vi først levde i de tropiske områder. Der vet jeg det finnes brukbart med frukt så ikke så mye vits å løpe etter å drepe dyr for så å lage bål for å spise dem. Ganske mye enklere å bare spise nydelige frukter som smaker vanvittig godt og slippe og tenke på noe annet.

Allerede nevnt

Kari Marita
23-05-11, 00:26
Kjære deg, jeg mener ikke lavkarbo er dårlig. Når folk nevner inkl deg selv at du har levd høykarbo vil det si høykarbo som jeg har snakket om her? altså ikke cola, sjokolade, brød osv. kjøtt, melk osv. osv .sv osv.
Jeg vil bare folk skal åpne øynene litt å se at karbo er kanskje ikke problemet eller så farlig som folk tror. Derfor les hvorfor folk som praktiserer høykarbo, har senter hvor dem behandler folk med denne metoden og hvorfor de mener dette er bra. Da har du et bedre grunnlag til å ta din egen beslutning. Jeg var livredd for frukt i 4 år når jeg var på lavkarbo, alle sa jo det gjorde deg feit. Rekke studier osv. nå spiser jeg mer frukt enn noen i Norge omtrent og jeg er slankere enn noen gang. Da er det noe som er merkelig

Jeg gikk selv ned 40 kg på høykarbokosthold, Ingers Rugbrød kurs (8 stk) og begynte og trene. Siden har jeg holdt vekta. Spiser en sunt på et høykarbokosthold tror jeg det er sunt. Men, unngå de raske karbohydratene. Litt frukt spiste jeg også. Jeg begynte på lavkarbo for å ta av noen ekstra kilo som har smøget seg på, og det klarte jeg. Jeg syns dette kostholdet passer meg bra, jeg trener mye spesielt løping. Har faktisk bedre fart og utholdenhet på lavkarbo enn på høykarbo. Føler også helsa er generelt bedre på lavkarbo. Jeg prøvde å innta bare 20 g karb om dagen, men det fungerte ikke treningsmessig for meg, men 50-150 g karb daglig fungerer utmerket. :)

dydde
23-05-11, 00:27
Men ja tror vi alle er ferdige me å krangle å diskutere. De som vil leser det jeg har anbefalt, de som ikke vil driter i det. Som jeg har nevnt så mange ganger tidligere kom jeg her for pga jeg hadde et annet syn på karbo siden jeg har levd selv i 4 år som lavkarbo entusiast og aldri lest eller brydd meg om hva folk utenfor lavkarbo miljøet tenkte og sa. Hadde du sagt til meg for 1 år og 2 siden at jeg kom til å spise slik jeg gjør nå, hadde jeg ledd godt å trodd jeg hadde blitt gal.

manne
23-05-11, 00:27

Du glemte visst å svare meg.. :rolleyes:

Vegard L
23-05-11, 00:29
Allerede nevnt

Hvor? Nok en gang, jeg snakker ikke om disse bøkene og linkene dine, hvilken utdanning har du tatt?

Det er forresten gode beviser på at det er menneskets inntak av animalsk mat som er grunnen til at vi har utviklet den hjernen vi har i dag. Da spesielt inntaket av de langkjedede fettsyrene EPA og DHA. Dette kan du lese om i Nutritional Neuroscience.

dydde
23-05-11, 00:30
Jeg gikk selv ned 40 kg på høykarbokosthold, Ingers Rugbrød kurs 8 stk og begynte og trene. Siden har jeg holdt vekta. Spiser en sunt på et høykarbokosthold tror jeg det er sunt. Men, unngå de raske karbohydratene. Jeg begynte på lavkarbo for å ta av noen ekstra kilo som har smøget seg på, og det klarte jeg. Jeg syns dette kostholdet passer meg bra, jeg trener mye spesielt løping. Har faktisk bedre fart og utholdenhet på lavkarbo enn høykarbo.Føler også helsa er generelt bedre på lavkaro. Jeg prøvde å innta bare 20 g karb om dagen, men det fungerte ikke treningsmessig for meg, men 50-150 g karb daglig fungerer utmerket. :)

Supert.
Jeg vet ikke hva Ingers Rugbrød kurs er, men hvis det kun er hele produkter som ikke er behandlet som ris, frukt, grønnsaker, poteter osv. osv. ikke salt, sukker, melk, kjøtt osv. Og du prøvde det vs lavkarbo og lavkarbo vinner så er det jo ingen tvil om at du har funnet din veg :D

dydde
23-05-11, 00:33
Hvor? Nok en gang, jeg snakker ikke om disse bøkene og linkene dine, hvilken utdanning har du tatt?

Kjære deg jeg har jo nevnt det? bla tilbake en side eller noe så finner du det.

Det er forresten gode beviser på at det er menneskets inntak av animalsk mat som er grunnen til at vi har utviklet den hjernen vi har i dag. Da spesielt inntaket av de langkjedede fettsyrene EPA og DHA. Dette kan du lese om i Nutritional Neuroscience.

Du mener den hjernen vi bruker til å drepe, krige, se på porno dagen lang, voldta folk, la folk sulte å dø, ødlegge jorda og alt rundt oss. Ja mye mulig at det kan være årsaken til at vi tenker som vi gjør og ikke har noe empati for annet enn vårt eget ego.

Kari Marita
23-05-11, 00:33
Supert.
Jeg vet ikke hva Ingers Rugbrød kurs er, men hvis det kun er hele produkter som ikke er behandlet som ris, frukt, grønnsaker, poteter osv. osv. ikke salt, sukker, melk, kjøtt osv. Og du prøvde det vs lavkarbo og lavkarbo vinner så er det jo ingen tvil om at du har funnet din veg :D

Ingers rugbrød er et veldig grovt rugbrød, som holder deg lengre mett en vanlig brød. :)

dydde
23-05-11, 00:35
Du glemte visst å svare meg.. :rolleyes:

Om du tror at første gang jeg prøvde lavkarbo var gjennom dette forumet? at BANG registrerte meg her og skrev med en gang.

Jeg var 18 år når jeg startet og hør på hva jeg sier og drit i detaljer og spør om andre ting

dydde
23-05-11, 00:37
Ingers rugbrød er et veldig grovt rugbrød, som holder deg lengre mett en vanlig brød. :)

Joda pga mye fiber? men inneholdt det salt og masse annet? spiste du kun det eller hadde du ost osv. som pålegg ? :) som sagt når jeg snakker om høgkarbo som jeg mener og mange andre mener er sunt så har jeg nevnt hvordan det skal se ut. Jeg har selv levd på vanlig norsk mat som er høy karbo, høy fett og høy protein som igjen førte til at jeg var syk hele livet og fikk meg til å se på alternative løsninger. Det første jeg ble presantert for var lavkarbo og da begynte jeg å følge det pga jeg fikk for meg og ble så overbevist om at det var veien å gå

Vegard L
23-05-11, 00:38
Du mener den hjernen vi bruker til å drepe, krige, se på porno dagen lang, voldta folk, la folk sulte å dø, ødlegge jorda og alt rundt oss. Ja mye mulig at det kan være årsaken til at vi tenker som vi gjør og ikke har noe empati for annet enn vårt eget ego.

Er du virkelig så usaklig?

Hva gjorde mennesket i de periodene det ikke var tilgjengelig frukt (også kjent som vinteren)?

Og du glemte nok en gang å nevne hvilken utdanning du har, men jeg begynner å tro at du ikke har noen (det er helt greit det og).

manne
23-05-11, 00:38
Om du tror at første gang jeg prøvde lavkarbo var gjennom dette forumet? at BANG registrerte meg her og skrev med en gang.

Jeg var 18 år når jeg startet og hør på hva jeg sier og drit i detaljer og spør om andre ting

Du burde kanskje lese gjennom de gamle trådene dine før du svarer? :rolleyes:

Kari Marita
23-05-11, 00:44
Joda pga mye fiber? men inneholdt det salt og masse annet? spiste du kun det eller hadde du ost osv. som pålegg ? :) som sagt når jeg snakker om høgkarbo som jeg mener og mange andre mener er sunt så har jeg nevnt hvordan det skal se ut. Jeg har selv levd på vanlig norsk mat som er høy karbo, høy fett og høy protein som igjen førte til at jeg var syk hele livet og fikk meg til å se på alternative løsninger. Det første jeg ble presantert for var lavkarbo og da begynte jeg å følge det pga jeg fikk for meg og ble så overbevist om at det var veien å gå

Jeg spiste pålegg av alle varianter og middag, frukt, grønnsaker, melk. Et helt vanlig høykarbokosthold. Brødet inneholder bla. salt. Ungikk selvfølgelig fet mat og sukker til daglig. Rundt 1500 kcal daglig.

solsikke123
23-05-11, 01:35
Her funker ikke tv'n, men fikk svidd av en del tid med å lese litt:)

Det jeg ikke helt skjønner er at du var på topp som idrettsmann (innen ukjent idrettsgren), og begynte på lavkarbo for å gå ned i vekt, og få bedre helse????

Etter 4 år hvor du da langsomt må ha blitt dårligere og dårligere i din idrett ( på bånn), så er du på topp igjen etter 6 mnd med frukt???

Hvis du har brukt 4 år på å lære deg om lavkarbo så er du ikke det minste kritisk til den dietten du kommer med nå?
Mener du seriøst at du vil anbefale et slikt kosthold til normale folk?

Det finnes mange gærninger innen idretten, det er sikkert og visst. Med store egoer. Å drive idrett på meget høyt nivå er vel ikke noe mål om man ønsker friske knær og generell god helse. Spør du meg:)

Du virker litt ukritisk i ditt forhold til helse og kosthold, slik du fremstår på dette forumet. Pass på kroppen din for du virker litt som en duracellkanin, og det kan være kjipt når batteriet går tomt.

En tiing til Dydde, du tror ikke seriøst at en diett kan kurere all verdens sykdommer, eller at Gud skapte verden slik den er i dag?
Gud skapte også dyrene og mennesket skulle leve av verden og forvalte den skikkelig. Dvs også leve av dyrene...(bare så det er sagt) Så fikk menneskene fri vilje så alt vi gjør er ikke godt. Men jeg skjønner jo at du kan være noe frustert hvis det blir for mye porno, krig og voldtekt som tar din oppmerksomhet.
Et godt forhold til seg selv og omverden tenker jeg er det beste, og du verden som lavkarbo bidrar i den retningen.
Du virker veldig stresset og har kanskje levd med det i mange år?

Har du vurdert om du ble utbrent for noen år siden og ved å tenke nytt (ny diett/ noe helt annet) så kom du deg ut av fastsatte tankebaner og fikk tilbake energien. Det er også en mulighet, eller?

Vel, pass på batteriet ditt. Jeg er også mer bekymret for deg enn de andre her inne. Og hvis jeg kjente deg ville jeg vært direkte engstelig for det du driver med nå. Good luck, good night!!

dydde
23-05-11, 01:42
Hehe herlig. Putt en unge i et bur med et dyr og en frukt lurer på hva den gjør? leker med frukten og vil bare sette tennene i dyret eller motsatt.
Var visst ikke lurt å starte tråden siden det ikke finnes interesse og innleggene mine blir plukket i fra hverandre. Har nevnt sikkert 10 ganger hvordan jeg mener høykarbo burde praktiseres pga av resultater av meg og tusenvis av andre.
Håper alle får det bra på dette lavkarbo kostholdet, men HVIS du begynner å få problemer med helsa eller energien så er det ikke sikkert at det skyldes karbo`en.

Peace out

dydde
23-05-11, 01:48
Her funker ikke tv'n, men fikk svidd av en del tid med å lese litt:)

Det jeg ikke helt skjønner er at du var på topp som idrettsmann (innen ukjent idrettsgren), og begynte på lavkarbo for å gå ned i vekt, og få bedre helse????

Etter 4 år hvor du da langsomt må ha blitt dårligere og dårligere i din idrett ( på bånn), så er du på topp igjen etter 6 mnd med frukt???

Hvis du har brukt 4 år på å lære deg om lavkarbo så er du ikke det minste kritisk til den dietten du kommer med nå?
Mener du seriøst at du vil anbefale et slikt kosthold til normale folk?

Det finnes mange gærninger innen idretten, det er sikkert og visst. Med store egoer. Å drive idrett på meget høyt nivå er vel ikke noe mål om man ønsker friske knær og generell god helse. Spør du meg:)

Du virker litt ukritisk i ditt forhold til helse og kosthold, slik du fremstår på dette forumet. Pass på kroppen din for du virker litt som en duracellkanin, og det kan være kjipt når batteriet går tomt.

En tiing til Dydde, du tror ikke seriøst at en diett kan kurere all verdens sykdommer, eller at Gud skapte verden slik den er i dag?
Gud skapte også dyrene og mennesket skulle leve av verden og forvalte den skikkelig. Dvs også leve av dyrene...(bare så det er sagt) Så fikk menneskene fri vilje så alt vi gjør er ikke godt. Men jeg skjønner jo at du kan være noe frustert hvis det blir for mye porno, krig og voldtekt som tar din oppmerksomhet.
Et godt forhold til seg selv og omverden tenker jeg er det beste, og du verden som lavkarbo bidrar i den retningen.
Du virker veldig stresset og har kanskje levd med det i mange år?

Har du vurdert om du ble utbrent for noen år siden og ved å tenke nytt (ny diett/ noe helt annet) så kom du deg ut av fastsatte tankebaner og fikk tilbake energien. Det er også en mulighet, eller?

Vel, pass på batteriet ditt. Jeg er også mer bekymret for deg enn de andre her inne. Og hvis jeg kjente deg ville jeg vært direkte engstelig for det du driver med nå. Good luck, good night!!

Hvis det er like naturlig for deg å gå bort til en ku å drepe den, eller bare gå bort å ta et gått javs av det nydelige kjøttet som det er å plukke et eple fra treet hadde jeg vært mer bekymret for deg.

BitTorres
23-05-11, 08:03
Kanskje noen kunne stenge denne tråden som bare tar vekk fokus. Om Dydde vil være veganer og kritisere de som ikke vil være det, så ham om det. Men behøver noen å svare ham, egentlig?
De fleste her har sett mange sider av både lavkarbo og andre levemåter, og tatt valget lavkarbo. La nå han tro av mange av oss IKKE har gjort det, og glem så saken. Synes ikke at denne tråden var særlig positiv...

aslaug
23-05-11, 08:07
Kanskje noen kunne stenge denne tråden som bare tar vekk fokus. Om Dydde vil være veganer og kritisere de som ikke vil være det, så ham om det. Men behøver noen å svare ham, egentlig?
De fleste her har sett mange sider av både lavkarbo og andre levemåter, og tatt valget lavkarbo. La nå han tro av mange av oss IKKE har gjort det, og glem så saken. Synes ikke at denne tråden var særlig positiv...

Helt enig, dette var en stusslig tråd!

bevaremegvel
23-05-11, 09:34
Problemet med sånne tråder er vel egentlig ikke at noen "troll" lager provoskasjonstråder, men at vi andre går fem på og lar oss provosere til å svare. (Ja jeg er jo ikke bedre selv altså :rolleyes:)
om vi lar være å svare uansett hvor provoserte vi blir så blir det fort slutt på slike tråder :rolleyes:

BitTorres
23-05-11, 09:48
Problemet med sånne tråder er vel egentlig ikke at noen "troll" lager provoskasjonstråder, men at vi andre går fem på og lar oss provosere til å svare. (Ja jeg er jo ikke bedre selv altså :rolleyes:)
om vi lar være å svare uansett hvor provoserte vi blir så blir det fort slutt på slike tråder :rolleyes:

Det var tanken :D
Jeg ble voldsomt provosert selv, men da jeg kikket mannen nærmere etter i sømmene, så jeg at argumentene hans lakk som en sil :) Var ikke verdt å kaste bort min EKSTREMT verdifulle tid på noe sånt :)

Charlott
23-05-11, 09:56
Helt enig, dette var en stusslig tråd!

Må innrømme at jeg synes dette er ganske underhodende jeg ;)
(mulig jeg sitter for mye inn med den nye valpen ;) )

Regner ikke med at noen tar denne tråden seriøst? Dèt hadde vært litt trist, men i såfall et klart signal om at vedkommende i såfall bør søke litt mer seriøs kunnskap :p

Gracella
23-05-11, 09:56
"Problemet" blir når trollpåstander blir stående uimotsagt - uten at jeg skal påstå at Dydde er et troll da...
Dette er jo et ellers seriøst forum og de fleste får seriøse svar på sine innlegg. Til og med når "sikringene ryker", synes jeg at folk her inne klarer å være seriøse. Vi har jo hatt noen intensive diskusjoner her inne til tider! :)

Greddy
23-05-11, 10:07
Dydde har ennå ikke svart på spørsmålet mitt :(

Olive Oil
23-05-11, 10:28

Dyddes første innlegg i forumet:

OE av Jan Kwasniewski for unge idrettsutøvere?

Heisann jeg er 22 år og veldig aktiv innen fotball og vektløfting. Altså jeg trener mye vekter for å få den perfekte kropp :D Jeg er på diett nå, så har jeg lest mye om denne type kosthold å lurte på om den vil fungere for meg også? Jeg trenger jo mer karbo i form av etter en styrke trening og etter en fotball trening? hvordan vil dette fungere for meg da? vil det fungere som diett samtidig som jeg ikke bryter ned muskler? for det vil jeg ikke gjøre. Noen som har prøvd denne dietten som er rundt min alder og har samme mål som meg? og resultater?

4 år, du liksom..:rolleyes:

dydde
23-05-11, 12:36
Jeg synes også det er underholdende. Bare synd at faktisk ingen tar til seg noe å fremdeles er like trange

senorita
23-05-11, 12:36
Trangt er vel best? :p

Olive Oil
23-05-11, 12:37
Har du ikke tenkt å svare på de "ubehagelige" spørsmålene da? Du må forstå at ingen tar deg alvorlig når du kommer med slike åpenbare løgner, lillegutt..

dydde
23-05-11, 12:38
Dyddes første innlegg i forumet:

OE av Jan Kwasniewski for unge idrettsutøvere?

Heisann jeg er 22 år og veldig aktiv innen fotball og vektløfting. Altså jeg trener mye vekter for å få den perfekte kropp :D Jeg er på diett nå, så har jeg lest mye om denne type kosthold å lurte på om den vil fungere for meg også? Jeg trenger jo mer karbo i form av etter en styrke trening og etter en fotball trening? hvordan vil dette fungere for meg da? vil det fungere som diett samtidig som jeg ikke bryter ned muskler? for det vil jeg ikke gjøre. Noen som har prøvd denne dietten som er rundt min alder og har samme mål som meg? og resultater?

4 år, du liksom..:rolleyes:

Hvorfor tror du jeg skrev det innlegget? pga lavkarbo gikk til helvete og jeg trengte enda mer hjelp

dydde
23-05-11, 12:38
Har du ikke tenkt å svare på de "ubehagelige" spørsmålene da? Du må forstå at ingen tar deg alvorlig når du kommer med slike åpenbare løgner, lillegutt..

Som hva?

dydde
23-05-11, 12:39
Dydde har ennå ikke svart på spørsmålet mitt :(

Hva da?

dydde
23-05-11, 12:40
Dydde, hvilke idrett er det du driver med? Jeg er litt nygjerrig.

Det vil jeg ikke svare på, en av grunen er at det ikke har noe med diskusjonen å gjøre

Olive Oil
Og da spurte du om hjelp i et LAVKARBOFORUM? Er det mulig.. Eller for å si det så du skjønner det: Jeezz, likxm. Dude, du har driti deg ut, ass..

Charlott
Jeg synes også det er underholdende. Bare synd at faktisk ingen tar til seg noe å fremdeles er like trange
Nå er det vel blitt slik at flere her har litt problemer med å ta deg seriøst. Rett og slett ...
Tror de aller fleste her har forsøkt ulike typer dietter tidligere, alt fra pulver til Grete Roede. Og har kommet frem til at lavkarbo er noe som fungerer for akkurat dem.

Kan du ikke heller fortelle hvordan du har det etter "4 år" på denne livsstilen da? Så kan vi heller vurdere litt mer da ;)

Har du lest denne forresten? A vegan No More.... (http://voraciouseats.com/2010/11/19/a-vegan-no-more/)
(lagt ut av BitTorres i en anne tråd.. )

dydde
23-05-11, 12:42

Ok så du mener ikke cellene våre trenger glukose?

Olive Oil
23-05-11, 12:43
Kjenner jeg gleder meg til trollmor skal legge Dydde og de 10 søsknene hans..:p

Charlott
23-05-11, 12:45
Hvor mener du feks inuittene fikk glukose fra?
Eller vi nordboere i løpet av vinteren? (før Rema kom altså... )

dydde
23-05-11, 12:59
Nå er det vel blitt slik at flere her har litt problemer med å ta deg seriøst. Rett og slett ...
Tror de aller fleste her har forsøkt ulike typer dietter tidligere, alt fra pulver til Grete Roede. Og har kommet frem til at lavkarbo er noe som fungerer for akkurat dem.

Tror jeg også dem har, men tror de aller aller færreste har prøvd det jeg snakker om siden alle blir helt sjokkert når jeg prater om det. Som sagt jeg har prøvd gaaaaaanske mange kostholdsfilosofier og jeg har lest det meste. Har ikke prøvd noe høykarbo basert utenom det jeg prøver nå og selvfølgelig standard norsk kosthold og en sunnere version av det som bare knekkebrød med ost uten smør.

Kan du ikke heller fortelle hvordan du har det etter "4 år" på denne livsstilen da? Så kan vi heller vurdere litt mer da ;)

Nå har jeg det jo fantastisk, men på lavkarbo var det forferdelig. Jeg var alltid ute etter å gjøre det best mulig. Jeg ville spise absolutt optimalt slik jeg kunne yte best og få best helse. Så jeg hadde perioder hvor jeg kuttet ut melkeprodukter pga Kwasniewski og andre lavkarbo folk sa det kunne være problem om jeg reagerte så jeg hadde det kun en gang på 7 dager i en lang periode, ble ikke bedre for det. Da brukte jeg bacon, ghee og mest lard til å steke i. Jeg kunne spise 20 eggeplummer til dagen uten eggehviten pga eggeplummer spesielt skulle være helt fantastisk sammen med lever som jeg også spiste daglig. Jeg prøvde alt fra veldig lite karbo til 120gram karbo til dagen. Jeg prøvde å holde protein til ikke mer enn 150gram til dagen maks, pga ble alltid fortalt at det var fett som skulle være det soleklart meste og beste. Som karbo brukte jeg ofte poteter siden det skulle være den beste karbo kilden. Fiber var jo ikke bra mente mange av lavkarbo folka. Etter en god stund så måtte jeg bare innse at lavkarbo nyttet ikke. Glykogenen i musklene mine og ellers i kroppen var helt tømmt. Jeg hadde ingen utholdenhet, ingen eksplosivitet i kroppen lenger, ingen energi alt var bare helt ute. Jeg prøvde masse kalorier til dagen og mindre kalorier begge deler var like dårlig. I steden for å hoppe over til høykarbo pga jeg trodde fremdeles karbo var djevelen. Så begynte jeg med lavkarbo bare rå veganer stil, som Dr Robert O Young (pH Mirakelet). Følgte dette i neste 2 år, men symptomene var akkurat de samme. Jeg ble kvitt eksemen jeg slet med under lavkarbo(kjøtt versionen) på slutten som ikke ville gi seg. Men energien og alt var like forferdelig. For mange kan lavkarbo føles fantastisk i starten, men etter en god stund spesielt om du holder karbo veldig lavt så vil glykogen lagrene tømmes kjappere og når de er helt i bånd som de var hos meg, da er jeg rimelig sikker på at folk kommer til å merke ting og tang. Det er ikke gjort over natta, men trener du bein hardt hver dag og spiser lite karbo som jeg ble anbefalt, perioder brukte jeg karbo rett etter trening men det mest optimale skulle være å bli heelt fett vant slik at man nesten klarte å bruke fett når man var oppe i max hjertefrekvens. Jeg ble fortalt at alt var detox, bla bla ting tar tid. Men etter nesten 2 år, 4 år tilsammen hadde jeg ødelagt nok av livet mitt til at jeg kunne fortsette mer.

Har du lest denne forresten? A vegan No More.... (http://voraciouseats.com/2010/11/19/a-vegan-no-more/)
(lagt ut av BitTorres i en anne tråd.. )

Jeg kan rive den posten der i fra hverandre pga det er bare masse bullshit. Skal jeg poste 100 poster om folk som gjør det helt vanvittig som veganer? eller 1000 folk kanskje? det er ikke poenget mitt kjære deg som jeg har sagt tusen ganger.

dydde
23-05-11, 13:03
Hvor mener du feks inuittene fikk glukose fra?
Eller vi nordboere i løpet av vinteren? (før Rema kom altså... )

Du vet at uten potetene hadde vi omtrent død ut her i Norge? så ja poteter har vært super viktig for oss.
Jeg mener vi stammer fra de tropiske områdene som det er bevist. Så etter hvert som vi ville undersøke resten av kloden måtte vi ha noe annet å livnære oss på og dermed kom all av stivelse produkter som man kan ha i store mengder på lager og som holder seg leeenge. Poteter ble brukt her, ris i asia, osv. osv.
La meg gjøre en ting klart. Jeg snakker ikke om å overleve, eskimoene har jo ikke noe annet valg. Men jeg ser ikke mange eskimoer rundt i verden så jeg kan ikke si at de førte en stor sivilisasjon videre. Jeg snakker om å være den beste du kan være, så hvis alt av mat er tilgjengelig hva er optimalt for deg å velge. Bor du en plass som kun gjør at du må spise kjøtt, ja da har du ikke noe annet valg. Vil det si at det er optimalt? ikke sikkert men det betyr ikke noe pga det er snakk om å overleve.

Charlott
23-05-11, 13:06
Jeg kan rive den posten der i fra hverandre pga det er bare masse bullshit. Skal jeg poste 100 poster om folk som gjør det helt vanvittig som veganer? eller 1000 folk kanskje? det er ikke poenget mitt kjære deg som jeg har sagt tusen ganger.
Riv i vei du....

Du fikk med hvor lenge denne dama hadde levd vegansk? Og problemene hun fikk?
Vet du forøvrig at du fremstår som svært fanatisk, fanatisme er ikke sunt, uansett hva man forkynner om.... :)

Hvorfor tror du at det er så mange, og at de stadig blir fler, som lever lavkarbo da?

Vegard L
23-05-11, 13:30
Joda, cellene våre trenger 8 forskjellige sukkerarter for å være helt nøyaktig, og alle er derivater fra glukose, som kan lages fra karbonskjelettet til glukogene aminosyrer og fra glycerol (=triglyserider = fett).

At cellene våre trenger glukose betyr på ingen måte at vi er nødt til å spise glukose, men det kan være avlastende for leveren dersom vi får i oss litt fra kosten.

Jeg mener dog at cellene våre trenger tilførsel av 8 aminosyrer (valin, isoleucin, leucin, lycin, methionin, fenylalanin, threonin og tryptofan), og i enkelte tilfeller også histidin og arginin.
Jeg mener også at cellene våre trenger tilstrekkelig tilførsel av enkelte fettsyrer, og da mener jeg ALA, LA, AA, EPA, DHA og kolesterol. Av disse kan du finne ALA og LA fra vegetabilske kilder, men da fra andre kilder enn frukt (bl.a. nøtter, korn).
Jeg mener også at cellene våre trenger tilførsel av vitaminer, og deriblant kobalamin (B12) som du enkelt og greit ikke får i deg uten å innta animalsk mat.

Jeg ville spise absolutt optimalt slik jeg kunne yte best og få best helse. Så jeg hadde perioder hvor jeg kuttet ut melkeprodukter pga Kwasniewski og andre lavkarbo folk sa det kunne være problem om jeg reagerte så jeg hadde det kun en gang på 7 dager i en lang periode, ble ikke bedre for det. Da brukte jeg bacon, ghee og mest lard til å steke i. Jeg kunne spise 20 eggeplummer til dagen uten eggehviten pga eggeplummer spesielt skulle være helt fantastisk sammen med lever som jeg også spiste daglig. Jeg prøvde alt fra veldig lite karbo til 120gram karbo til dagen. Jeg prøvde å holde protein til ikke mer enn 150gram til dagen maks, pga ble alltid fortalt at det var fett som skulle være det soleklart meste og beste. Som karbo brukte jeg ofte poteter siden det skulle være den beste karbo kilden. Fiber var jo ikke bra mente mange av lavkarbo folka. Etter en god stund så måtte jeg bare innse at lavkarbo nyttet ikke.

Så du kuttet ut melkeprodukter, men fortsatte å spise det en gang i uken?
Du spiste lever hver dag? Sjekket du noen gang vitaminstatus, for dette plasserer deg i risiko for A-vitaminforgiftning, noe som kan forklare de symptomene du beskriver.
Hvem er det som anbefaler å spise 20 eggeplommer om dagen? Jeg kjenner ikke til noen som anbefaler noe annet enn å spise hele egg. Eller, jeg kjenner til mange som anbefaler å bare spise eggehviten, men dette er fordi de er redde for fettet i plommen.
Den beste kilden til karbohydrater har alltid vært, og vil alltid være grønnsaker og frukt. Hvem har sagt at potet er den beste karbokilden?

Kan vi bare konkludere med at du virkelig ikke satte deg inn i hva denne dietten din gikk ut på. Du fulgte en diett som du trodde var en vanlig lavkarbodiett, men som egentlig var små utdrag som du overdimensjonerte til de grader. Du hørte om enkeltmatvarer som skulle være bra, og dermed så spiste du vannvittig mye av disse (ref: eggeplommer og lever).
Hvis dette er din form for lavkarbodiett, så er jeg ikke særlig overrasket over at det ikke fungerte for deg...

Du har jo helt åpenbart manglende kunnskaper innen elementær fysiologi og biokjemi, så hvorfor jeg gidder å diskutere dette med deg midt i eksamenstiden skjønner jeg egentlig ikke. Håper folk som leser denne tråden har fått med seg alle hullene i argumentasjonen din, og at ingen følger disse vannvittige rådene dine.

Det eneste som er verdt å ta med seg fra din argumentasjon er poenget om at man bør gå til kildene og gjøre seg opp en mening utifra disse, og ikke utifra andres tolkninger av disse. Ironisk nok har du tydeligvis ikke fulgt dette rådet selv.

Forresten: Dersom du spiste "lavkarbo" fra du var 18-22, og nå er 25, så betyr det at du hadde spist lavkarbo i 4 år før du meldte deg inn i forumet her. Med tanke på de første postene dine, som etter hva du sier ble skrevet etter at du hadde "ødelagt nok av livet mitt til at jeg kunne fortsette mer", så hadde du ikke skjønt særlig mye på disse 4 årene.

Sånn, nå skal du få trolle videre i fred, så skal jeg heller gå å lese til eksamen :)

Pøsh
23-05-11, 13:39
The end.

Greddy
23-05-11, 14:05
Det vil jeg ikke svare på, en av grunen er at det ikke har noe med diskusjonen å gjøre

Det er veldig vesentlig med diskusjonen, hvis en av hovedargumentasjonene er at dietten du drev med, ikke er forenlig med den idretten du driver med? Da tenker jeg på maks ytelse på toppnivå?

Nå er jo sannheten er at lavkarbo er bra på noen type idretter (utholdenhets idretter), mens den er mindre bra for andre typer idretter (mer intensive/eksplosive). Om du driver med en type idrett og kjører på med andre kosthold som ikke er optimalt, så skjønner jeg hvorfor lavkarbo ikke funker for deg.

Driver du med f.eks. kroppsbygging/fitness, kampsport eller andre idretter som krever intensivt kjappe bevegelser og mindre (bekostning) utholdenhet, så er ikke akkurat lavkarbo det mest optimale nei. Da kan høykarb være tingen eller en kombo av dette.

Å si lavkarbo ikke fungerer for nettopp akkurat deg, (og dermed ikke fungere for alle) er ikke en universiell lov.

dydde
23-05-11, 15:32
Riv i vei du....

Du fikk med hvor lenge denne dama hadde levd vegansk? Og problemene hun fikk?
Vet du forøvrig at du fremstår som svært fanatisk, fanatisme er ikke sunt, uansett hva man forkynner om.... :)

Hvorfor tror du at det er så mange, og at de stadig blir fler, som lever lavkarbo da?

Klart tipper alle som har oppnådd fantastiske resultater kom gjennom med å ikke vær for flinke. Tipper Lance Armstrong ikke ga alt han hadde og gjorde alt riktig hele tiden pga da kunne han jo få for bra resultater. Er du ekstrem får du ekstreme resultater.

dydde
23-05-11, 15:33
Det er veldig vesentlig med diskusjonen, hvis en av hovedargumentasjonene er at dietten du drev med, ikke er forenlig med den idretten du driver med? Da tenker jeg på maks ytelse på toppnivå?

Nå er jo sannheten er at lavkarbo er bra på noen type idretter (utholdenhets idretter), mens den er mindre bra for andre typer idretter (mer intensive/eksplosive). Om du driver med en type idrett og kjører på med andre kosthold som ikke er optimalt, så skjønner jeg hvorfor lavkarbo ikke funker for deg.

Driver du med f.eks. kroppsbygging/fitness, kampsport eller andre idretter som krever intensivt kjappe bevegelser og mindre (bekostning) utholdenhet, så er ikke akkurat lavkarbo det mest optimale nei. Da kan høykarb være tingen eller en kombo av dette.

Å si lavkarbo ikke fungerer for nettopp akkurat deg, (og dermed ikke fungere for alle) er ikke en universiell lov.

Ok hvorfor vinner absolutt alle fra kenya maraton løpene da eller langdistanse? og de spiser insaaaaaaaaaane me ris. Vis meg gjerne de i verdenstoppen som gjør det bra med høy fett på langdistanse eller hvor du enn mener.

Kanutten
23-05-11, 15:39
Du vet at uten potetene hadde vi omtrent død ut her i Norge? så ja poteter har vært super viktig for oss.

Vel, nå hevdes det at vi har spist poteter i bare ca 250 år. (http://www.skogoglandskap.no/artikler/2008/potet)..

dydde
23-05-11, 15:43
Joda, cellene våre trenger 8 forskjellige sukkerarter for å være helt nøyaktig, og alle er derivater fra glukose, som kan lages fra karbonskjelettet til glukogene aminosyrer og fra glycerol (=triglyserider = fett).

At cellene våre trenger glukose betyr på ingen måte at vi er nødt til å spise glukose, men det kan være avlastende for leveren dersom vi får i oss litt fra kosten.

Jeg mener dog at cellene våre trenger tilførsel av 8 aminosyrer (valin, isoleucin, leucin, lycin, methionin, fenylalanin, threonin og tryptofan), og i enkelte tilfeller også histidin og arginin.
Jeg mener også at cellene våre trenger tilstrekkelig tilførsel av enkelte fettsyrer, og da mener jeg ALA, LA, AA, EPA, DHA og kolesterol. Av disse kan du finne ALA og LA fra vegetabilske kilder, men da fra andre kilder enn frukt (bl.a. nøtter, korn).
Jeg mener også at cellene våre trenger tilførsel av vitaminer, og deriblant kobalamin (B12) som du enkelt og greit ikke får i deg uten å innta animalsk mat.

Så du kuttet ut melkeprodukter, men fortsatte å spise det en gang i uken?
Du spiste lever hver dag? Sjekket du noen gang vitaminstatus, for dette plasserer deg i risiko for A-vitaminforgiftning, noe som kan forklare de symptomene du beskriver.
Hvem er det som anbefaler å spise 20 eggeplommer om dagen? Jeg kjenner ikke til noen som anbefaler noe annet enn å spise hele egg. Eller, jeg kjenner til mange som anbefaler å bare spise eggehviten, men dette er fordi de er redde for fettet i plommen.
Den beste kilden til karbohydrater har alltid vært, og vil alltid være grønnsaker og frukt. Hvem har sagt at potet er den beste karbokilden?

Kan vi bare konkludere med at du virkelig ikke satte deg inn i hva denne dietten din gikk ut på. Du fulgte en diett som du trodde var en vanlig lavkarbodiett, men som egentlig var små utdrag som du overdimensjonerte til de grader. Du hørte om enkeltmatvarer som skulle være bra, og dermed så spiste du vannvittig mye av disse (ref: eggeplommer og lever).
Hvis dette er din form for lavkarbodiett, så er jeg ikke særlig overrasket over at det ikke fungerte for deg...

Du har jo helt åpenbart manglende kunnskaper innen elementær fysiologi og biokjemi, så hvorfor jeg gidder å diskutere dette med deg midt i eksamenstiden skjønner jeg egentlig ikke. Håper folk som leser denne tråden har fått med seg alle hullene i argumentasjonen din, og at ingen følger disse vannvittige rådene dine.

Det eneste som er verdt å ta med seg fra din argumentasjon er poenget om at man bør gå til kildene og gjøre seg opp en mening utifra disse, og ikke utifra andres tolkninger av disse. Ironisk nok har du tydeligvis ikke fulgt dette rådet selv.

Forresten: Dersom du spiste "lavkarbo" fra du var 18-22, og nå er 25, så betyr det at du hadde spist lavkarbo i 4 år før du meldte deg inn i forumet her. Med tanke på de første postene dine, som etter hva du sier ble skrevet etter at du hadde "ødelagt nok av livet mitt til at jeg kunne fortsette mer", så hadde du ikke skjønt særlig mye på disse 4 årene.

Sånn, nå skal du få trolle videre i fred, så skal jeg heller gå å lese til eksamen :)

Beklager. Jeg må ha vært 20 år når jeg startet med lavkarbo, eller slutten av 19 åra. Som sagt jeg prøvde mye forskjellig med tanke på lavkarbo i perioder. Jan Kwasniewski, den som kanskje er selve guru`en med tanke på lavkarbo siden han har praktisert det lengst skrev mye om egg og lever, og poteter.
Seff prøvde jeg grønnsaker og noe frukt også som karbo, fungerte like dårlig.
Jeg har prøvd lavkarbo på rå veggis mat også og var ikke noe vitamin A eller vitamin og mineral bullshit. Du må huske jeg tok blodprøver HELE tiden under tiden på lavkarbo. Alt var fint
Klart jeg vet nok ikke like mye om fysiologi osv. osv. jeg har bare lest meg frem og brukt meg selv som test kanin. Jeg har lest høy fett bøkene og høy karbo bøkene nå i senere tid.
Jeg driter ganske mye i teori, jeg bryr meg om resultat og logikken, teorien bak resultatene så vurderer jeg selv om dette harmonerer med hva jeg tror og hva som er logisk.
Jeg gikk inn i lavkarbo først og fremst for helse, asthma, allergi og eksem men også prestasjon. Jeg tror at det finnes noe som kan dekke alt. Jeg mener vi er skapt for å være fantastiske og har potensiale til å bli det om vi gjør det riktige.

Gi meg gjerne bilder osv. fra disse guru`ene som praktiserer det de skriver om altså lavkarbo folka. De som har gjort det i 5+ år 10+ år osv. Så jeg får se hvor fantastiske dem ser ut og hvor atletiske dem ser ut.

Jeg vedder ganske mye på at ingen her har prøvd høykarbo som jeg snakker om. Folk har prøvd norsk kost, ingenting med høykarbo å gjøre.

Men siden cellene trenger glukose er det veldig logisk for meg at den letteste måten for dem å få glukose er å spise glukose så de slippe å bryte ned å stresse som satan for at det skal bli glukose.