Nille du skrev i en annen tråd at på Atkins Induksjon er den optimale fordelingen av kaloriene slik:
70% fett (+/- 5%)
25% proteiner (+/- 5%)
5 % karber
____
Jeg klarer ikke å forstå dette. Menes det virkelig at vi skal spise ca. 340-360g eller 70-75% fett daglig?
:forvirret
donjuanwannabe
02-04-05, 14:55
Tror nok du har misforstått litt her. Jeg vet ikke hvordan du har kommet frem til det regnestykket, men du blir garantert stappmett før du har klart å spise 340 g fett.
Dette er hva jeg regnet ut en dag hva jeg spiste:
2 omeletter (totalt 8 egg), burger, kjøttboller, brokkoli, blomkål, paprika, løk, olivenolje, smør, litt salt, pepper & oregano
Totalt 2300 kcal, 145 g protein, 200 g fett, 15 g karbo
25 % protein, 75-77 % fett, 2,5 % karbo
Litt vanskelig å regne ut nøyaktig men det stemmer ihvertfall bra med virkeligheten.
:)
Synes dette er vanskelig. Men det er altså fordi man regner fettprosenten av KALORIENE, og ikke av vekten på det en spiser da?
Nille skrev litt om dette i dagboka mi, jeg syntes det hørtes veeldig merkelig ut at man skulel spise 70 % fett, da må jo årene bli heelt "gæli". Om dere vil kan dere jo gå inn å lese der..:) Kanskje det hjelper..
Nederst på side 7, og øverst på side 8.
MVH Lita
Ja som Nille skriver der: optimalt for fettforbrenning når du er i ketose er følgende fordeling av kaloriene (altså ikke maten !!) 70% fett, 25 % protein, 5 % karbohydrater.
Men da må man regne kalorier også - dette er litt av en jobb. Skulle gjerne hatt noen tommelfinger-regler... :cool:
Får håpe Nille kommer på å kan svare da :ja: Hun har kanskje noen tommelfingerregler :o Nille kan sååå mye :D
Nå er det ikke jeg som har bestemt at det er sånn....;)
Og det finnes en tommelfinger regel....... Ikke det at den gjør det lettere å forstå dessverre:
Formelen er:
Kalorier = fett X 9 + (karbo - fiber) X 4 + protein X 4 + alkohol X 7
Hvis dere ser i dagboka mi, er det masse eksempler på menyer med næringsinnhold. Jeg lager mat og spiser først, - SÅ fører jeg. Ikke for å se hvor mye jeg KAN spise, men for å kunne dokumentere HVA jeg har spist NÅR. Jeg har aldri regnet på "idag kan jeg spise x-antall gram fett ......" (i går spiste jeg 88 gram fett, det var 61% av kaloriene, men jeg er ikke på induksjon....)
Og da ser dere at fettet ikke er i vannvittige mengder. Jeg har gitt klart uttrykk for at det er 70% av kaloriene - ikke 70 % av maten !
Det er sammensetningen av maten som er viktig - ikke hvor MYE en spiser. Det er ikke nødvendig å regne det ut heller. Og skal man klare å holde så nøyaktig matregnskap må en bruke et dertil egnet dataproggram. Jeg bruker www.fitday.com (http://www.fitday.com/) og har lagt inn norske matvarer der. Jeg holder matregnskap fordi jeg av forskjellige årsaker MÅ.
For meg er det en vane - men ikke noe jeg anbefaler folk å gjøre om de tar av slik de ønsker og ikke har spesielle medisinske årsaker til å sjekke matinntaket.
Følger man Atkins etter boka og spiser det som anbefales - i de mengdene det anbefales, vil man ha et passe fettinntak. Som jeg har sagt tidligere, - ikke vær redd for fettet. Bruk smør, oljer, fløte, rømme etc - (ikke lettversjonene, men "the real thing") i normale lengder, og det er OK.
Men når folk spør hvor mye fett man skal spise på induksjon er det ikke annen måte å forklare det på - nettop fordi det er prosentdel ikke antall gram ! Hadde det vært et fasitsvar med antall gram hadde det vært mye enklere å forklare og å forstå.:o
Formelen er:
___
Så hvis jeg i løpet av en dag spiser ca:
100g fett + 15g karbohydrater + 100g proteiner så er dette forholdsvis riktig? Eller er jeg helt på jordet ???
(Har lest store deler av dagboka di Nille)
Formelen er:
___
Så hvis jeg i løpet av en dag spiser:
100g fett + 15g karbohydrater + 100g proteiner så er dette forholdsvis riktig? Eller er jeg helt på jordet ???
Nei du er ikke helt på jordet. Du ligger godt an da ! Du er på 66 % fett, 4 % karber og 29 % protein..... sånn ca... fordi fett, karbo/fiber og protein alltid er i samme forhold til hverandre - du har skjønt det du ! :D
FLOTT - veldig bra at du kom med den formelen.
Er forferdelig dårlig i matte.:forvirret
Trodde jeg skjønte hvordan bruke denne formelen - men det varte tydligvis kun et veldig kort øyeblikk. Har prøvd å finne ut hvor mye fett og proteiner en ut fra formelen bør spise dersom en bestemmer seg for å spise:
- 20g karbohydrater?
og hva hvis en prøver med:
- 10g karbohydrater
___
Er det noe som kan hjelpe meg med å regne ut dette, ut i fra Atkins formel?