View Full Version : Babymatdietten

BellaIsa
05-06-11, 21:53
Hei,

Tenkte å prøve meg på babymat dietten. Kommer til å erstatte babymat med frokost, lunsj og kvelds og spise en sunn middag. samt litt frukt.
Kommer heller ikke til å følge det slavisk, får jeg lyst å en god sunn salat, eller knekkebrød til lunsj spiser jeg det. Men skal prøve å ikke overstride kaloriinntaket.

Er 167 cm, usikker på vekt, bruker målebånd, men vet jeg vil ned noen kg, 54-55 er der jeg alltid har ligget..men gir det god tid om det trengs.

Går tur hver dag på alt fra 4 km til 10 km.

Babymat er KJEMPEGODT og inneholder ca 140 kcal i en porsjon. Favoritten er potet og kalkun :)

Noen som vil være med? Har venninner som har gått ned på denne dietten, og også lest mye med den. Snakket litt lett med legen min om det og han mente det ikke var skadelig å gjøre det på denne måten.

Carisma
05-06-11, 21:56
Jeg regner med dette ikke er et seriøst innlegg? :cool:

BellaIsa
05-06-11, 22:01
Jo, det er nok det. Synes det er dumt at veldig mange reagerer på at det nettopp er babymat. DET inneholder mye næring, så er en ok blanding. For oss som sliter med å kontrollere kaloriinntaket i en hektisk hverdag er dette veldig greit en periode. (jeg har jo spist det av og til fordi jeg synes det er godt, så smaken liker jeg).

Carisma
05-06-11, 22:05
Men det er jo ikke kaloriene som avgjør vekta, det er gammel og foreldet teori. Det er sammensetningen av maten som er viktig.
Om du har fått grønt lys for dette av en seriøs lege burde noen anmelde ham! Selv de hjernedøde kjendisene som har fulgt denne dietten har jo innrømmet at de blir syke av det!
Hvor gammel er du? Og hvor mye kunnskap om sammensetning av mat har du satt deg inn i før du starter dette prosjektet?
Husk at de fleste av oss som er på dette forumet har mye å gå ned nettopp pga slike idiotiske forsøk som du skal i gang med!

BellaIsa
05-06-11, 22:09
Jeg er 26 år og ikke dum. Skal som sagt spise en vanlig sunn middag. Og om jeg får lyst på to knekkebrød med suntpålegg samt litt paprika, agurk spiser jeg selvfølgelig det ved siden av babymaten. Hvordan kan jeg bli syk av dette? Er ikke akkurat som om jeg BARE spiser babymat, kommer til å ligge ett sted mellom 12-1500 kalorier hver dag. Får i meg proteiner, karbohydrater og fett..så forklar hvorfor du tror at det er så feil.

Peppa Gris
05-06-11, 22:11
Når man tenker på hvor mange kg unger legger på seg i mnd av babymat tror jeg at jeg hadde funnet på noe annet :D

Mellon
05-06-11, 22:12
Seriøst. Kjenner jeg også lokker mot en quik fix innimellom, men sannheten er og blir at veien til et varig lettere liv ikke er verken enkel eller kort. Det handler om så mye mer en mat, det handler om vaner, tankemønster osv. Oppi det hele syns jeg at det er viktig at vi lærer å lage mat fra bunn, lærer at en ikke bare kan kjøpe noe og putte i microen.

Min oppfattning av halvfabrikkat er at det også er halvfordøyd, kroppen for ikke noe å gjøre, og maten glir bare gjennom uten å gi noe nytte.

Og når det kommer til barnemat så har jeg 3 jenter og har nok ikke bidrat særlig mye til barnematindustrien- lager det meste selv, det er det de liker best, alle tre

Batillip
05-06-11, 22:13
Det er sikkert helt greit å spise babymat, BellaIsa. Det er jo til og med godt. Men det skal vel noe til at du får noe særlig med positiv respons på det her på et lavkarbo-forum.

Lykke til likevel! :)

Kitt
05-06-11, 22:14
Babymat har en næringssammensetning tilpasse små mennesker som skal vokse masse fort!
Det er vel ikke det du er ute etter, eller?

Og du kommer nok ikke til å gå fort ned i vekt uansett. Du er midt på treet normalvektig og vil derfor ikke gå ned stort. I hvert fall ikke når målet ditt er å bli undervektig med en BMI under 20!

BellaIsa
05-06-11, 22:14
takk,

var usikker på forumvalg ja. Har aldri skrevet på forum før, noen som har forslag til andre nettsteder enn dette? takk

BellaIsa
05-06-11, 22:16
Babymat har en næringssammensetning tilpasse små mennesker som skal vokse masse fort!
Det er vel ikke det du er ute etter, eller?

Og du kommer nok ikke til å gå fort ned i vekt uansett. Du er midt på treet normalvektig og vil derfor ikke gå ned stort. I hvert fall ikke når målet ditt er å bli undervektig med en BMI under 20!
Målet mitt er absolutt ikke å bli undervektig. Jeg har alltid veid 54-55 kg inntil ifjor. Jeg er selv på 54-55 ikke TYNN, men slank med "litt ekstra". Vi er bygd forskjellig og har forskjellig benbygging, så der tar du sannelig feil.
Jeg føler meg KJUKK nå, har mye rundt magen, armene, ansiktet og lårene.

lifejack
05-06-11, 22:17
Jeg vet ikke om noen forum som fronter slike dietter (men de finnes sikkert).
Men jeg lurer litt på: hva har du tenkt til å gjøre hvis/når du har gått ned det du ønsker på denne dietten? Begynner du å spise "vanlig" igjen, er du mer eller mindre garantert å gå opp igjen til det du veier nå, og kanskje enda litt til.

Batillip
05-06-11, 22:19
takk,

var usikker på forumvalg ja. Har aldri skrevet på forum før, noen som har forslag til andre nettsteder enn dette? takk

Det er noe som heter slankenett.no. Kan jo hende du finner noe der!

BellaIsa
05-06-11, 22:19
Jeg vet ikke om noen forum som fronter slike dietter (men de finnes sikkert).
Men jeg lurer litt på: hva har du tenkt til å gjøre hvis/når du har gått ned det du ønsker på denne dietten? Begynner du å spise "vanlig" igjen, er du mer eller mindre garantert å gå opp igjen til det du veier nå, og kanskje enda litt til.
Jeg bytter jo bareut frokost og kvelds og kanskje lunsj. (tenker babymat pluss to knekkebrød med sunt pålegg og grønnsaker), så blir ikke vanskelig. Bytter ut frokosten med vanlig frokost på tilsvarende samme kalorimengde...og så bytter jeg vel ut kvelds sakte men sikkert også.

Tror problemet hos mange er at de går tilbake til samme kaloriinntak som det de gjorde før de gikk ned.

Charlott
05-06-11, 22:20
Målet mitt er absolutt ikke å bli undervektig. Jeg har alltid veid 54-55 kg inntil ifjor. Jeg er selv på 54-55 ikke TYNN, men slank med "litt ekstra". Vi er bygd forskjellig og har forskjellig benbygging, så der tar du sannelig feil.
Er du sikker på at det ikke finnes andre alternativer da? Har også hørt om denne dietten, men har aldri hørt at den virker og definitivt ikke at den er bra!

For hver gang du tar en quick fix for å komme ned i vekt risikerer du å kødde med forbrenninga etc, og kan i såfall legge enda lettere på deg, få større problemer med å gå ned i vekt osv....

Hva med å kjøre Atkins induksjon? Da får kroppen det den trenger uten å sultes ned i vekt :)

BellaIsa
05-06-11, 22:20
Det er noe som heter slankenett.no. Kan jo hende du finner noe der!
Takk, skal prøve der og :)

Jeg vet som sagt ikke om dette funker på meg, men tenkte å prøve i to uker og se hvordan jeg føler meg. Vil som sagt ikke ned så mange kg på DISSE UKENE...dette er målet over SIKT. Kan gjerne oppdatere her om noen er interessert i å følge med. Blir ikke den strengeste dietten dog.

BellaIsa
05-06-11, 22:22
Er du sikker på at det ikke finnes andre alternativer da? Har også hørt om denne dietten, men har aldri hørt at den virker og definitivt ikke at den er bra!

For hver gang du tar en quick fix for å komme ned i vekt risikerer du å kødde med forbrenninga etc, og kan i såfall legge enda lettere på deg, få større problemer med å gå ned i vekt osv....

Hva med å kjøre Atkins induksjon? Da får kroppen det den trenger uten å sultes ned i vekt :)
tuller jo ikke med forbrenningen. Kommer til å spise 5-6 ganger om dagen. Frokost, lunsj, middag og kvelds, samt to mellommåltider (frukt).

To av mine venninner har gått på en slik diett. Hun ene gikk ned altfor mye, men hun spiste bare babymat (7 glass om dagen) og var alltid mett. Dette fulgte hun i 2 mnd..
Hun andre gikk ned 3 kg tror jeg det var på 6-7 uker, og byttet ut enkelte måltider og fulgte ikke dietten slavisk.

Carisma
05-06-11, 22:22
tenker babymat pluss to knekkebrød med sunt pålegg og grønnsaker
Så du vil spise usunn mat beregnet på babyer sammen med usunn mat (knennebrød) som gjør folk syke over tid? Les deg litt opp på lavkarbo, det er garantert et bedre alernativ!

Jeg kjenner også folk som har gått på denne dietten. Hun ene er undervektig på grensen til anorektisk og har nå slitt i årevis med å bli gravid fordi kroppen hennes er ødelagt. :o

BellaIsa
05-06-11, 22:23

Dette er ingen sultediett:)

Måtte bare legge til det..

Ja, kanskje det, men tenkte å teste dette. Kan ikke så mye om atkins så da må jeg lese meg opp til det først:).

BellaIsa
05-06-11, 22:24
Så du vil spise usunn mat beregnet på babyer sammen med usunn mat (knennebrød) som gjør folk syke over tid? Les deg litt opp på lavkarbo, det er garantert et bedre alernativ!

Jeg kjenner også folk som har gått på denne dietten. Hun ene er undervektig på grensen til anorektisk og har nå slitt i årevis med å bli gravid fordi kroppen hennes er ødelagt. :o
Spiser hjemmelagede knekkebrød bestående av masse fiber, så det er nok ikke det verste jeg kan få i meg, med kalkunpålegg og grønt.

Nam.

BellaIsa
05-06-11, 22:25

Hun har vel bare spist babymat hun da? og kanskje ikke nok engang? Det er LANGT IFRA det jeg skal gjøre.

Hun har nok blitt syk av kaloriunderskudd. Det blir man uansett hva man spiser om det er snakk om veldig lite.

Batillip
05-06-11, 22:26

Hun sier jo selv at hun skal spise middag, knekkebrød, grønnsaker etc. ved siden av. Hun kommer neppe til å ødelegge kroppen sin på et sånt forsøk. Og babymat kan vel ikke sies å være usunn mat.

Charlott
05-06-11, 22:26
Spiser hjemmelagede knekkebrød bestående av masse fiber, så det er nok ikke det verste jeg kan få i meg, med kalkunpålegg og grønt.

Nam.
Du vet, vi som spiser lavkarbo har liten tro på mager mat ;)

Vi spiser begrenset med karbohydrater og gir i all hovedsak kroppen energi fra fett :) Ofte mye fett ;)

Carisma
05-06-11, 22:27
Men jeg skjønner ikke poenget med å spise dette i tillegg til vanlig mat? Hvorfor da ikke heller se på sammensetningen av denne maten?

BellaIsa
05-06-11, 22:29
Hun sier jo selv at hun skal spise middag, knekkebrød, grønnsaker etc. ved siden av. Hun kommer neppe til å ødelegge kroppen sin på et sånt forsøk. Og babymat kan vel ikke sies å være usunn mat.
Takk, du har skjønt meg riktig.

Til dere andre, beklager veldig hvis dette ble veldig feil på forumet her. Skjønner det slik at dere følger lavkarbo, har tenkt på det og vurdert det, men er altfor glad i knekkebrød, brød osv. (spiser ikke brød så ofte dog pga dårlig mage).

Trj
05-06-11, 22:30
At noen virkelig vil seg selv så vondt som å SPISE noe så ekkelt som ferdig babymat (både smaks- og konsistensmessig) når det fins så mye deilig lavkarbomat som er en fryd for både sjel og kropp. For ikke å snakke om vekta. Verden er snål. :rolleyes:

Kitt
05-06-11, 22:30
Tar nok ikke feil hvordan du enn snur og vender og ser på det!:nei:
BMI på 19 er pr def undervektig (http://www.melk.no/kosthold-ernaering/test-deg-selv/bmi-kalkulator/?gclid=CJ7irp7An6kCFYeVzAodOXXZvQ), ikke mine ord, nei!

BellaIsa
05-06-11, 22:31
Men jeg skjønner ikke poenget med å spise dette i tillegg til vanlig mat? Hvorfor da ikke heller se på sammensetningen av denne maten?
Ja, du kan spørre om det. Jeg ville ALDRI spist babymat om jeg ikke syntes det var GODT. Og jeg gjør det som sagt fordi jeg har en VELDIG hektisk måned fremfor meg, jobber 14 timer om dagen nesten (i juni) og løper fra det ene til det andre. Er veldig lett å innta for mye da når jeg ikke kan tenke så mye på hva jeg burde spise. Babymat vil hjelpe meg med å kontrollere inntaket. Man kan jo si at det er latskap også.

lifejack
05-06-11, 22:31
Takk, du har skjønt meg riktig.

Til dere andre, beklager veldig hvis dette ble veldig feil på forumet her. Skjønner det slik at dere følger lavkarbo, har tenkt på det og vurdert det, men er altfor glad i knekkebrød, brød osv. (spiser ikke brød så ofte dog pga dårlig mage).

Prøv f.eks. disse knekkebrødene (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30214) neste gang du baker!
Lavkarbo er ikke bare egg og bacon;)

BellaIsa
05-06-11, 22:32
Tar nok ikke feil hvordan du enn snur og vender og ser på det!:nei:
BMI på 19 er pr def undervektig (http://www.melk.no/kosthold-ernaering/test-deg-selv/bmi-kalkulator/?gclid=CJ7irp7An6kCFYeVzAodOXXZvQ), ikke mine ord, nei!
Men herregud, jo du tar feil. Disse BMI kalkulatorene stemmer nok ikke helt. Jeg sier jo at selv med 55 kg så er jeg ikke slank slank. Folk er forskjellig bygd genetisk, du burde lese litt mer om dette før du presenterer deg med en så arrogant holdning til dette.

Charlott
05-06-11, 22:33
Skjønner det slik at dere følger lavkarbo, har tenkt på det og vurdert det, men er altfor glad i knekkebrød, brød osv. (spiser ikke brød så ofte dog pga dårlig mage).
Det finnes masse gode lavkarbovarianter av både brød og ikke minst knekkebrød, skal slett ikke se bort fra at det hadde vært snillere både mot mave og vekt :)

BellaIsa
05-06-11, 22:33
Prøv f.eks. disse knekkebrødene (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30214) neste gang du baker!
Lavkarbo er ikke bare egg og bacon;)
tusentakk! skal absolutt teste disse:)

BellaIsa
05-06-11, 22:34
Det finnes masse gode lavkarbovarianter av både brød og ikke minst knekkebrød, skal slett ikke se bort fra at det hadde vært snillere både mot mave og vekt :)
Ja, har skjønt det. Jeg synes det høres merkelig ut at det skal være mulig å gå ned på en slik diett. Føler bare jeg hadde følt meg ekkel ved å dytte i meg fett. Men dette er nok fordi jeg ikke vet nok om livsstilen.

Charlott
05-06-11, 22:36
tusentakk! skal absolutt teste disse:)
Ohh...dette er definitivt de beste knekkebrødene jeg vet om, og jeg er et skikkelig knekkebrødmenneske :D
Anbefales! :D

Carisma
05-06-11, 22:36
(spiser ikke brød så ofte dog pga dårlig mage).
Det er vel hvertfall et tegn på at du bør vurdere det litt mer ;)

Batillip
05-06-11, 22:37
At noen virkelig vil seg selv så vondt som å SPISE noe så ekkelt som ferdig babymat (både smaks- og konsistensmessig) når det fins så mye deilig lavkarbomat som er en fryd for både sjel og kropp. For ikke å snakke om vekta. Verden er snål. :rolleyes:

Jeg elsker babymat. Både middagene og grøten. :o

Men, jeg spiser det selvsagt ikke nå. Jeg er blitt helt koko av denne karbogrublingen. I natt drømte jeg at jeg kysset en mann, og så kom jeg på at han nettopp hadde spist brød. Jeg fikk helt hetta. Og så våknet jeg. Har også drømt at jeg har pustet inn brødsmuler.

BellaIsa
05-06-11, 22:38
Det er vel hvertfall et tegn på at du bør vurdere det litt mer ;)
Jeg blir veldig oppblåst når jeg spiser brød, blir man det av babymat mener du?

Bøtt
05-06-11, 22:38
Jeg elsker babymat. Både middagene og grøten. :o

Men, jeg spiser det selvsagt ikke nå. Jeg er blitt helt koko av denne karbogrublingen. I natt drømte jeg at jeg var på fest og klina (gift, og i en alder av 36 år..) med en finfin fyr. Men brått så slo det meg at han nettopp hadde spist brød. Jeg fikk helt hetta. Og så våknet jeg. Har også drømt at jeg har pustet inn brødsmuler.

:lol:Fantastisk:lol:

Jeg ler meg ihjel...:lol:

Carisma
05-06-11, 22:39
Føler bare jeg hadde følt meg ekkel ved å dytte i meg fett. Men dette er nok fordi jeg ikke vet nok om livsstilen.
Jeg har aldri i løpet av de seks åra jeg har levd lavkarbo dyttet i meg fett. Men heller det enn å dytte i meg mat som sier til kroppen : "Lagre all energi nå!" Det ernemlig det brød og knekkebrød (og babymat på glass) gjør i kroppen din. Åpner opp for lagring av alt den får i seg til dårligere tider. Og om man holder det stabilt og det ikke kommer dårlige tider hva skjer da? Jo enda mer lagres.

Carisma
05-06-11, 22:41
Jeg blir veldig oppblåst når jeg spiser brød, blir man det av babymat mener du?
Knekkebrød, brød, ferdigmat, babymat. Alt som inneholder karbohydrater, spesielt i form av stivelse.

Batillip
05-06-11, 22:43
:lol:Fantastisk:lol:

Jeg ler meg ihjel...:lol:
:rodme:

BellaIsa
05-06-11, 22:43
Jeg har aldri i løpet av de seks åra jeg har levd lavkarbo dyttet i meg fett. Men heller det enn å dytte i meg mat som sier til kroppen : "Lagre all energi nå!" Det ernemlig det brød og knekkebrød (og babymat på glass) gjør i kroppen din. Åpner opp for lagring av alt den får i seg til dårligere tider. Og om man holder det stabilt og det ikke kommer dårlige tider hva skjer da? Jo enda mer lagres.
Er ikke helt enig med deg her.

Peppa Gris
05-06-11, 22:45
Hva er poenget med å spise knekkebrød med pålegg OG barnemat, hva med å bare spise knekkebrød med pålegg? Er det noe magisk i barnematen som gjør at man går ned?

Dersom du faktisk ikke skal holde denne barnematdietten slavisk kan du like godt spise vanlig mat, for poenget med den er jo å spise små mengder, gå i totalt kaloriunderskudd og sulte kroppen. Om du spiser nok barnemat PLUSS annen mat så følger du jo ikke denne dietten og kan jo heller slanke deg på en fornuftig måte?

lifejack
05-06-11, 22:46
:rodme:

Enig med Bøtt! Spesielt fordi jeg i tillegg alltid tenker på denne (http://www.youtube.com/watch?v=LCayacFcCX4) når jeg ser bildet ditt:)

Sorry, litt off topic her:o

Batillip
05-06-11, 22:47
Jenta har bestemt seg for å spise babymat. La henne få spise babymat. Vi tror ikke hun kommer til å forgå av den grunn, gjør vi? :rolleyes:

Huldr
05-06-11, 22:48
Hva i alle dager har BellaIsa skrevet her som kvalifiserer henne til rødprikking?

Batillip
05-06-11, 22:48
Enig med Bøtt! Spesielt fordi jeg i tillegg alltid tenker på denne (http://www.youtube.com/watch?v=LCayacFcCX4) når jeg ser bildet ditt:)

Sorry, litt off topic her:o

Fnis. Det der er jo meg.

BellaIsa
05-06-11, 22:49
Hva er poenget med å spise knekkebrød med pålegg OG barnemat, hva med å bare spise knekkebrød med pålegg? Er det noe magisk i barnematen som gjør at man går ned?

Dersom du faktisk ikke skal holde denne barnematdietten slavisk kan du like godt spise vanlig mat, for poenget med den er jo å spise små mengder, gå i totalt kaloriunderskudd og sulte kroppen. Om du spiser nok barnemat PLUSS annen mat så følger du jo ikke denne dietten og kan jo heller slanke deg på en fornuftig måte?
Jo, jeg gjør jo det.

Jeg spiser babymat fordi jeg synes det er godt. Har gjort det av og til tidligere også(ikke for å slanke meg).

Peppa Gris
05-06-11, 22:49
Jenta har bestemt seg for å spise babymat. La henne få spise babymat. Vi tror ikke hun kommer til å forgå av den grunn, gjør vi? :rolleyes:

Forgå gjør hun neppe, men hun risikerer dessverre å bli syk.

Bøtt
05-06-11, 22:50
Hva i alle dager har BellaIsa skrevet her som kvalifiserer henne til rødprikking?

Det lurer jeg også på??:confused:

Batillip
05-06-11, 22:51

Hun er ikke overvektig. Hun er ung og frisk. Hun spiser grønnsaker, middag og babymat. Jeg tror kanskje du overdramatiserer.

BellaIsa
05-06-11, 22:51
Hvorfor tror du at jeg kan bli syk? Ikke blir jo underernært, ikke får jo noen vesentlige mangler da jeg får i meg proteiner, vitaminer, fett..osv..

BellaIsa
05-06-11, 22:53
Hun er ikke overvektig. Hun er ung og frisk. Hun spiser grønnsaker, middag og babymat. Jeg tror kanskje du overdramatiserer.
Takk igjen, du har skjønt meg, jeg trener også 30 days shred ved siden av gåturene mine.

Jeg presiserer igjen at jeg IKKE vet om denne "dietten" funker på meg, men finner det vel ut om det blir for rart. Men jeg tror ikke det blir altfor rart da jeg spiser vanlig mat ved siden av og babymat har jeg jo alltid spist nå og da så blir ikke noe spesielt for min del.

BellaIsa
05-06-11, 22:55
Ja, er bare å rope ut :)

Carisma
05-06-11, 22:55
Er ikke helt enig med deg her.Neivel, hvordan mener du kroppen fungerer da? Du kan være så uenig du vil, men det er nok desverre slik vi alle er bygd. Det som er synd er at få gidder å sette seg inn i det, men heller kaster seg på slike hyper som babymatdietten.

Batillip
05-06-11, 22:56
Det er noe som sier meg at de fleste her inne har prøvd utallige idiotiske slankekurer. Jeg har mange dumme forsøk bak meg, som for eksempel å spise grapefrukt, og ingen ting annet, i tre uker. Man hører om så mye, og man ønsker så veldig å miste noen kilo. Det er mye som er dumt.

Uansett. Å spise knekkebrød, grønnsaker, middag og babymat er ikke farlig!

HALLO! :mad:

BellaIsa
05-06-11, 22:58
Neivel, hvordan mener du kroppen fungerer da? Du kan være så uenig du vil, men det er nok desverre slik vi alle er bygd. Det som er synd er at få gidder å sette seg inn i det, men heller kaster seg på slike hyper som babymatdietten.
Jeg vet hvordan kroppen fungerer, men tror du har misforstått litt. (jamfør mine tidligere svar på innleggene dine i denne tråden).

Carisma
05-06-11, 22:58

HALLO! :mad:
Det kommer jo helt an på, mange av oss har blitt syke av nettopp knekkebrød, middag osv ;)

Men hvorfor spise dette og tror man skal gå ned når man faktisk kan spise sunn og næringsriktig mat?

Carisma
05-06-11, 22:59
Jeg vet hvordan kroppen fungerer, men tror du har misforstått litt. (jamfør mine tidligere svar på innleggene dine i denne tråden).
Ja, og utfra dem ser jeg at du fortsatt tror det er kaloriinntaket som avgjør om du legger på deg. Som jeg har nevnt før så stemmer ikke det.

BellaIsa
05-06-11, 22:59
Det er noe som sier meg at de fleste her inne har prøvd utallige idiotiske slankekurer. Jeg har mange dumme forsøk bak meg, som for eksempel å spise grapefrukt, og ingen ting annet, i tre uker. Man hører om så mye, og man ønsker så veldig å miste noen kilo. Det er mye som er dumt.

HALLO! :mad:Det tror jeg på. Jeg har aldri i mitt liv prøvd ut en slankekur, har alltid trent og levd normalt. Spist relativt sunt. De siste 5 månedene har det skjedd visse ting i mitt liv som har bidratt til at jeg ikke har hatt det bra psykisk eller fysisk. Nå har jeg blitt bedre og disse kgene plager meg veldig. Jeg spiser jo sunn mat, og er i aktivitet hver dag, så kan ikke se at kroppen tar skade av dette her.

Batillip
05-06-11, 23:00
Det kommer jo helt an på, mange av oss har blitt syke av nettopp knekkebrød, middag osv ;)

Men hvorfor spise dette og tror man skal gå ned når man faktisk kan spise sunn og næringsriktig mat?

Knekkebrød, middag og grønt er sunn og næringsrik mat. Det som skjer her er vel at hun bytter bort sjokkosen og snopet med babymat.

BellaIsa
05-06-11, 23:01

Jeg spiser jo sunn og næringssrik mat?

Carisma
05-06-11, 23:02
Knekkebrød, middag og grønt er sunn og næringsrik mat.
Knekkebrød er fullt av stivelse. Stivelse får blodsukkeret til å skyte i været, som igjen trigger insulin. Insulin åpner kroppens fettlagring. I tillegg vil svingende blodsukker og insulin over tid føre til at insulinmolekylene ikke klarer å gjøre jobben sin, og man blir insulinresistent og i verste fall får diabetes 2. Regner med middagen også inneholder enten ris, poteter eller pasta, som trigger svingningene enda mer.

BellaIsa
05-06-11, 23:04
Knekkebrød, middag og grønt er sunn og næringsrik mat. Det som skjer her er vel at hun bytter bort sjokkosen og snopet med babymat.
Nemlig. Jeg har den siste tiden ikke tenkt på hva jeg dytter i kroppen og er på en slags avvenning nå kan man si. Skal gjøre det gradvis og tar ikke selvmord om jeg spiser en sjokolade en gang i blant, men prøver å kutte ut da jeg vet dette funker for meg. Har også spist usunne kveldsmåltider som melk med MASSE TILSATT SUKKER (1 -2 ss) med usunne frokostblandinger!! Men men.... jeg er egentlig sikker på at jeg går ned til vekten min bare ved å kutte ut dette, og det er det jeg skal gradvis.

Batillip
05-06-11, 23:04
Knekkebrød er fullt av stivelse. Stivelse får blodsukkeret til å skyte i været, som igjen trigger insulin. Insulin åpner kroppens fettlagring. I tillegg vil svingende blodsukker og insulin over tid føre til at insulinmolekylene ikke klarer å gjøre jobben sin, og man blir insulinresistent og i verste fall får diabetes 2. Regner med middagen også inneholder enten ris, poteter eller pasta, som trigger svingningene enda mer.

Vi snakker om et friskt menneske!

Carisma
05-06-11, 23:06
Vi snakker om et friskt menneske!
De fleste diabetes pasientene i 35-40 årene var friske mennesker i midten av 20-årene ;)
Dessuten sier jo TS at hun har slitt psykisk i det siste, noe som gir et veldig høyt stressnivå i kroppen. Stresshormoner belaster det samme systemet i høyere grad enn karbohydrater gjør.

Batillip
05-06-11, 23:07
Vi er på forskjellige planeter, så jeg melder meg ut.

Bøtt
05-06-11, 23:08
Alle er forskjellige og tåler forskjellig mat.Alle kan ikke spise lavkarbo fordi om vi gjør det .Alle må finne ut av det på sin måte .Og det er jo bare til å respektere andre sitt valg uten og belære om at det de gjør er helt feil.
BellaIsa spurte jo om noen viste om et annet forum enn dette hun kunne finne informasjon og at hun ikke hadde erfaring med lavkarbo.

Respekter hverandres ulikheter sier bare jeg:)Ikke angripe :)

Peppa Gris
05-06-11, 23:08
Nemlig. Jeg har den siste tiden ikke tenkt på hva jeg dytter i kroppen og er på en slags avvenning nå kan man si. Skal gjøre det gradvis og tar ikke selvmord om jeg spiser en sjokolade en gang i blant, men prøver å kutte ut da jeg vet dette funker for meg. Har også spist usunne kveldsmåltider som melk med MASSE TILSATT SUKKER (1 -2 ss) med usunne frokostblandinger!! Men men.... jeg er egentlig sikker på at jeg går ned til vekten min bare ved å kutte ut dette, og det er det jeg skal gradvis.

Men hvorfor dropper du ikke alt det usunne og spiser sunn mat? Hvorfor må du er erstatte dette med babymat, det er det jeg ikke forstår?

Jeg skjønner jo at babymatdietten er superpoppis blant bloggere, spesielt de svenske. I motsetning til deg spiser de ofte BARE babymat og da er det jo en lavkaloridiett som gjør at man går (usunt) ned i vekt, men du skal jo spise denne babymaten i tillegg til normal kost. Hvorfor spiser du ikke bare denne normale kosten uten all den babymaten?

BellaIsa
05-06-11, 23:11
De fleste diabetes pasientene i 35-40 årene var friske mennesker i midten av 20-årene ;)
Dessuten sier jo TS at hun har slitt psykisk i det siste, noe som gir et veldig høyt stressnivå i kroppen. Stresshormoner belaster det samme systemet i høyere grad enn karbohydrater gjør.
Altså, jeg tror du misforstår alt jeg sier. Jeg har ikke slitt psykisk på den måten du tror,men uansett, tror ikke vi forstår hverandre. Vi er på ett forum så alle får yte sine meninger heldigvis.

Carisma
05-06-11, 23:12
Vi er på forskjellige planeter, så jeg melder meg ut.
Eller så kan man lese litt av det Pål skriver for å faktisk få litt kunnskap om mat og kropp:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23656
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24058
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23842
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=30339
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24709

Og her er bloggen hans:

http://ramblingsofacarnivore.blogspot.com/

BellaIsa
05-06-11, 23:13
Men hvorfor dropper du ikke alt det usunne og spiser sunn mat? Hvorfor må du er erstatte dette med babymat, det er det jeg ikke forstår?

Jeg skjønner jo at babymatdietten er superpoppis blant bloggere, spesielt de svenske. I motsetning til deg spiser de ofte BARE babymat og da er det jo en lavkaloridiett som gjør at man går (usunt) ned i vekt, men du skal jo spise denne babymaten i tillegg til normal kost. Hvorfor spiser du ikke bare denne normale kosten uten all den babymaten?
Har prøvd å forklare i innleggene over :)

Angående den svenske bloggeren, kom over henne da jeg søkte på info rundt dette, tror nok det bare er for å provosere. Hun redigerer bildene og det skjønner man fort når man går over bloggen.

Georgine
05-06-11, 23:15
Altså, jeg tror du misforstår alt jeg sier. Jeg har ikke slitt psykisk på den måten du tror,men uansett, tror ikke vi forstår hverandre. Vi er på ett forum så alle får yte sine meninger heldigvis.

Dog er vi på et lavkarboforum så når noen sier de skal gå på en babymatdiett så kræsjer det fullstendig med både vårt mål om god helse og det å spise lite karbohydrater og mer fett. Du må regne med at sånn ca 99,99 % av brukerne her inne er uenig med deg når du går i motsatt vei enn lavkarbo.

Kanskje det finnes det spisebabymatforum?

Batillip
Eller så kan man lese litt av det Pål skriver for å faktisk få litt kunnskap om mat og kropp:

Og her er bloggen hans:

Det er vel flere enn Pål og hønene hans som har kunnskap om mat og kropp!?

Jeg er langt over middels opptatt av å holde meg i ketose selv, men jeg er likevel ikke så sneversynt at jeg tenker at det er det eneste ene.

BellaIsa

Og her er bloggen hans:

Du skrev dette tidligere
"Så du vil spise usunn mat beregnet på babyer sammen med usunn mat (knennebrød) som gjør folk syke over tid? Les deg litt opp på lavkarbo, det er garantert et bedre alernativ!"

Dette tyder jeg som mangel på kunnskap og utvitenhet. Du burde lese litt om mat og kosthold du også før du dømmer andre basert på det du kan, vet og tror på. Finnes andre alternativer enn lavkarbo i verden, er ikke sikkert det funker for alle. Å spise knekkebrød til lunsj eller kvelds er ikke usunt.

Peppa Gris
05-06-11, 23:16
Den svenske bloggeren? De mener du? Det er mange av dem som holder på med den tåpelige dietten.

Jeg ser ikke at du har svart på det jeg spurte om, men det er greit. Du får ha lykke til :)

senorita
05-06-11, 23:17
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/helse/bare-barnemat-for-lars-petter-fra-gullungene-3467073.html

Er dette idealene da eller? BABYMAT? Huff... nei da hadde jeg heller vært feit enn å spise mat for bebiser... :>

BellaIsa
05-06-11, 23:17
Dog er vi på et lavkarboforum så når noen sier de skal gå på en babymatdiett så kræsjer det fullstendig med både vårt mål om god helse og det å spise lite karbohydrater og mer fett. Du må regne med at sånn ca 99,99 % av brukerne her inne er uenig med deg når du går i motsatt vei enn lavkarbo.

Kanskje det finnes det spisebabymatforum?Og det beklager jeg igjen.

Bøtt
05-06-11, 23:18
Hun spurte jo om det var et annet forum hun kunne sjekke opp.Slapp av da folkens:D

BellaIsa
05-06-11, 23:18
http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/helse/bare-barnemat-for-lars-petter-fra-gullungene-3467073.html

Er dette idealene da eller? BABYMAT? Huff... nei da hadde jeg heller vært feit enn å spise mat for bebiser... :>
Har du lest tråden eller innleggene mine?

Slutt og overdramatiser.

Lars petter fra gullungene er helt skrudd og trenger hjelp. Samme gjør alle fjortisene som lever på babymat og får i seg under 500 kalorier daglig.

Peppa Gris
05-06-11, 23:20
Har du lest tråden eller innleggene mine?

Slutt og overdramatiser.

Lars petter fra gullungene er helt skrudd og trenger hjelp. Samme gjør alle fjortisene som lever på babymat og får i seg under 500 kalorier daglig.

Men det er det som er babymatdietten ;) Den varianten du skal hoppe på er en slags snodig lightvariant. Heldigvis litt sunnere, men jeg skjønner fortsatt ikke poenget.

BellaIsa
Den svenske bloggeren? De mener du? Det er mange av dem som holder på med den tåpelige dietten.

Jeg ser ikke at du har svart på det jeg spurte om, men det er greit. Du får ha lykke til :)
Hva spurte du om som jeg ikke har svart på?spør gjerne igjen.

Ja, er sikkert MANGE somh older på med denne dietten som jeg også synes er tåpelig. De spiser BARE babymat og i SMÅ MENGDER noe man blir syk av, det er ikke noe som reflekterer det jeg har lyst til å prøve.

Carisma
Dette tyder jeg som mangel på kunnskap og utvitenhet. Du burde lese litt om mat og kosthold du også før du dømmer andre basert på det du kan, vet og tror på. Finnes andre alternativer enn lavkarbo i verden, er ikke sikkert det funker for alle. Å spise knekkebrød til lunsj eller kvelds er ikke usunt.
Lille venn, jeg har brukt mange år av livet på å finne ut av dette, blandt annet pga stressrelaterte symptomer og en reaksjon på brødprodukter ala det du beskrev tidligere. Noe jeg tyder av dine svar du ikke har da de høres ut som oppgulp fra KK. Vi kan snakkes om 10 å rnår du sitter med de samme problemene som mange av oss her inne fordi vi trodde blindt på at vi visste best, eller du kan sette deg litt mer inn i FAKTA og sammenhenger FØR du faktisk blir syk. Det er ditt valg, men jeg forsøker å gi deg noen redskaper for å vite mer om hva du holder på med.

BellaIsa
05-06-11, 23:21
Men det er det som er babymatdietten ;) Den varianten du skal hoppe på er en slags snodig lightvariant. Heldigvis litt sunnere, men jeg skjønner fortsatt ikke poenget.
Ja, men måtte ha en overskrift, og den måtte inneholde babymat, ikke drep meg for det er du snill ;)

senorita
05-06-11, 23:21
DA kan du jo ikke si du spiser "babymatdietten". da spiser du normalt med babymat i tillegg da?

Charlott
05-06-11, 23:22
Å spise knekkebrød til lunsj eller kvelds er ikke usunt.
Om jeg får flisespikke litt, for meg -og flere med meg- kommer det desverre ann på hva knekkebrødene er laget av ;)

Utover det, så lenge du har tenkt gjennom dette, er du igrunn gammel nok til å avgjøre selv hva du vil spise og ikke spise ;)

Peppa Gris
Hva spurte du om som jeg ikke har svart på?spør gjerne igjen.

Ja, er sikkert MANGE somh older på med denne dietten som jeg også synes er tåpelig. De spiser BARE babymat og i SMÅ MENGDER noe man blir syk av, det er ikke noe som reflekterer det jeg har lyst til å prøve.

Ok :)

Altså, den orginale babymatdietten er jo å spise kun babymat, gå i kaloriunderskudd og da bli tynn. Du velger en annen variant. Du skal spise normal sunn kost pluss babymat. Da skjønner jeg ikke hvorfor du ikke bare spiser normal sunn kost?

Du skriver jo at du skal droppe sjokolade og andre ulumskheter, men "erstatte" det med babymat, det jeg ikke forstår er hvorfor du ikke bare dropper snopet OG babymaten og spiser normal sunn kost?

Det var bare det :)

Imp
Er det babymat på glass det er snakk om?

For det første så er slik mat elendig ernæringsmessig i forhold til vanlig hjemmelaget mat tilpasset babyer....
For det andre syns jeg det er dumt å støtte en slik unødvendig industri.
For det tredje: babymat på glass er ikke godt, det er smakløst og da jeg fikk noen glass til snuppa da hun var baby, ville hun IKKE ha den maten nei....hun foretrakk den hjemmelagede maten vår...

BellaIsa
05-06-11, 23:23
Lille venn, jeg har brukt mange år av livet på å finne ut av dette, blandt annet pga stressrelaterte symptomer og en reaksjon på brødprodukter ala det du beskrev tidligere. Noe jeg tyder av dine svar du ikke har da de høres ut som oppgult fra KK. Vi kan snakkes om 10 å rnår du sitter med de samme problemene som mange av oss her inne fordi vi trodde blindt på at vi visste best, eller du kan sette deg litt mer inn i FAKTA og sammenhenger FØR du faktisk blir syk. Det er ditt valg, men jeg forsøker å gi deg noen redskaper for å vite mer om hva du holder på med.
"LILLEVENN" kan du være selv kjære lille deg ;). Du dømmer andre, og har en holdning som er arrogant. Du tror du vet best og at det du sier er det eneste rette. FEIL. Det stemmer ikke :) Så, kjære deg..synes du skal lese litt mer og du har mye å lære, ja, selv du som har levd så lenge har mye å lære :) Viser igjen til det siterte innlegget du skrev tidligere i tråden, bare det viser mangel på kunnskap.

Jeg dømmer ikke deg, og du bør være forsiktig med å dømme andre utifra dine egne erfaringer, sykdommer eller hva det nå enn er.

Dolly
05-06-11, 23:23
Det som er så fantastisk for meg iallefall med lavkarbo er at jeg ikke tenker over mengdene jeg spiser, for det er fraværet av karbohydrater som gjør at jeg går ned i vekt... Og jeg spiser fra 1200-2000 kalorier til dagen og har gått ned over 8 kg på 6 uker

Jeg lever helt normalt og sunt, aldri oppblåst og går ned og ned i vekt:)

Siden du først er inne på dette forumet hadde jeg lest litt om det også!!!

BellaIsa
05-06-11, 23:24
Ok :)

Altså, den orginale babymatdietten er jo å spise kun babymat, gå i kaloriunderskudd og da bli tynn. Du velger en annen variant. Du skal spise normal sunn kost pluss babymat. Da skjønner jeg ikke hvorfor du ikke bare spiser normal sunn kost?

Du skriver jo at du skal droppe sjokolade og andre ulumskheter, men "erstatte" det med babymat, det jeg ikke forstår er hvorfor du ikke bare dropper snopet OG babymaten og spiser normal sunn kost?

Det var bare det :) Trodde jeg hadde svart på det, svarte hvertfall en annen bruker når det gjelder akkurat dette :)

Jeg synes det er lettere å bytte bort snopet med babymat da jeg nesten spiser det som snacks og det blir ikke så tungt :).

Gerd
05-06-11, 23:25
Babymatdietten er ikke lavkarbo.

På lavkarbo fremmer vi sunt LAVKARBO-kosthold.

Viss dere begynner med personangrep og blir mer ufine, så stenges tråden.

Gerd
Moderator

BellaIsa
05-06-11, 23:25
Om jeg får flisespikke litt, for meg -og flere med meg- kommer det desverre ann på hva knekkebrødene er laget av ;)

Utover det, så lenge du har tenkt gjennom dette, er du igrunn gammel nok til å avgjøre selv hva du vil spise og ikke spise ;)stemmer veldig. Nå spiser jeg bare knekkebrød jeg baker selv, eller som mor baker når hun er her :) og de er veldig sunne.

Peppa Gris
05-06-11, 23:26
Trodde jeg hadde svart på det, svarte hvertfall en annen bruker når det gjelder akkurat dette :)

Jeg synes det er lettere å bytte bort snopet med babymat da jeg nesten spiser det som snacks og det blir ikke så tungt :).

Men hvorfor ikke bare bytte ut snacksen med et knekkebrød? Hvorfor akkurat babymat?

Charlott
stemmer veldig. Nå spiser jeg bare knekkebrød jeg baker selv, eller som mor baker når hun er her :) og de er veldig sunne.
Hva er de laget av?

BellaIsa
Det som er så fantastisk for meg iallefall med lavkarbo er at jeg ikke tenker over mengdene jeg spiser, for det er fraværet av karbohydrater som gjør at jeg går ned i vekt... Og jeg spiser fra 1200-2000 kalorier til dagen og har gått ned over 8 kg på 6 uker

Jeg lever helt normalt og sunt, aldri oppblåst og går ned og ned i vekt:)

Siden du først er inne på dette forumet hadde jeg lest litt om det også!!!
Ja, en interessant livsstil. Kan som sagt svært lite om den, men er veldig åpen for å lære mer. Ikke nødvendigvis for å leve sånn selv, men er interessant.

BellaIsa
05-06-11, 23:27
Men hvorfor ikke bare bytte ut snacksen med et knekkebrød? Hvorfor akkurat babymat?
fordi det er mitt personlige valg vel? Om jeg har lyst på knekkebrød så spiser jeg jo selvfølgelig det. Synes babymat er bedre og koser meg med det, så er lettere å velge det når jeg først skal bytte det ut med et usunt alternativ.

BellaIsa
05-06-11, 23:31
Hva er de laget av?
grovt rugmel og havregryn :)

Charlott
05-06-11, 23:34
grovt rugmel og havregryn :)
Det inneholder masse stivelse, noe jeg ikke anser som sunt og som min kropp ikke har særlig godt av :)
Det viser bare at vi fungerer ulikt og tåler ulike ting.

Peppa Gris
05-06-11, 23:34
fordi det er mitt personlige valg vel? Om jeg har lyst på knekkebrød så spiser jeg jo selvfølgelig det. Synes babymat er bedre og koser meg med det, så er lettere å velge det når jeg først skal bytte det ut med et usunt alternativ.

Klart det er ditt personlige valg, men ofte er valg av slankemetode ganske gjennomtenkt. Du skal spise normal kost pluss babymat, det virker bare lite gjennomtenkt og jeg prøver faktisk bare å forstå tanken bak.

BellaIsa
05-06-11, 23:35
Det inneholder masse stivelse, noe jeg ikke anser som sunt og som min kropp ikke har særlig godt av :)
Det viser bare at vi fungerer ulikt og tåler ulike ting.
pleier å kjøpe de anbefalte med fiber på butikken også. Jeg spiser jo ikke så mye knekkebrød at det gjør noe, men blir ikke oppblåst feks, som jeg blir av brød..(grovt).

BellaIsa
05-06-11, 23:36
Klart det er ditt personlige valg, men ofte er valg av slankemetode ganske gjennomtenkt. Du skal spise normal kost pluss babymat, det virker bare lite gjennomtenkt og jeg prøver faktisk bare å forstå tanken bak.
Ja, har prøvd å forklare tankegangen. Men at du ikke forstår kan jeg desverre ikke hjelpe deg med.

Carisma
05-06-11, 23:36
valg, men ofte er valg av slankemetode ganske gjennomtenkt.
Ikke de fleste man har i 20-åra tror jeg. Heldigvis lærer man etterhvert, bare synd man ødelegger så mye først. :o

Peppa Gris
05-06-11, 23:37
Ikke de fleste man har i 20-åra tror jeg. Heldigvis lærer man etterhvert, bare synd man ødelegger så mye først. :o

Du sier noe der. Rart så naive man er. Nesten så jeg savner det :D

BellaIsa
05-06-11, 23:38
Synd du har ødelagt kroppen din på den måten, betyr ikke at jeg gjør det samme.

Batillip
05-06-11, 23:38
Lille venn

Du bør holde deg for god til å være så nedlatende.

Charlott
05-06-11, 23:39
pleier å kjøpe de anbefalte med fiber på butikken også. Jeg spiser jo ikke så mye knekkebrød at det gjør noe, men blir ikke oppblåst feks, som jeg blir av brød..(grovt).
Da bør du forsøke de knekkebrødene du fikk oppskriften på, de er knallgode!

Rugmel styrer jeg langt unna, store havregryn kunne muligens ha fungert en sjelden gang, men kroppen har overhode ikke bruk for hverken rug eller havre :)

Kitt
Vi lærer ofte ikke av våre egne feil en gang, så det skal mye til for at andre vil lære av våre!:p

Gerd
Jeg minner igjen på:

Babymatdietten er ikke lavkarbo.

På lavkarbo fremmer vi sunt LAVKARBO-kosthold.

Viss dere begynner med personangrep og blir mer ufine, så stenges tråden.

Gerd
Moderator

Bøtt
05-06-11, 23:40
Uansett man lærer så lenge man lever.Man kan vel heller ikke lære av andre sine feil,Ikke ofte vi gjør det.
Så BellIsa du finner nok ut av det men dette er et lavkarbo forum der ikke babymat spises så det er sikkert andre forum som er mer rette for deg akkurat når det gjelder dette.
Ellers kan du jo lese litt her inne å se om du finner noe du liker og kanskje du vil starte med det:)

Uansett lykke til:)

BellaIsa
05-06-11, 23:41
Da bør du forsøke de knekkebrødene du fikk oppskriften på, de er knallgode!

Rugmel styrer jeg langt unna, store havregryn kunne muligens ha fungert en sjelden gang, men kroppen har overhode ikke bruk for hverken rug eller havre :)
Ja, skal virkelig prøve:) Har allerede mailet den til min mor så regner med at jeg får bakst av henne til uken :).

Fredrikke07
05-06-11, 23:42
Har du vært på diett.no og sett hvordan maten du inntar pr dag ser ut kcal-karbo-protein og fett -messig? (oversikt over vitamininntak osv får du også se der).

Veldig lurt å gjøre det, det først da mange lærer om hva som er sunt og ikke. Så er du helt sikker på at det er sunt å bruke din planlagte diett. Mange matvarer som ikke er så sunne som man tror.
Greit å kunne mest mulig om matvarer den dagen du skal slutte med dietten. og diett.no er smart å bruke samme hva slags kosthold man velger.

BellaIsa
05-06-11, 23:44
Har du vært på diett.no og sett hvordan maten du inntar pr dag ser ut kcal-karbo-protein og fett -messig? (oversikt over vitamininntak osv får du også se der).

Veldig lurt å gjøre det, det først da mange lærer om hva som er sunt og ikke. Så er du helt sikker på at det er sunt å bruke din planlagte diett. Mange matvarer som ikke er så sunne som man tror.
Greit å kunne mest mulig om matvarer den dagen du skal slutte med dietten. og diett.no er smart å bruke samme hva slags kosthold man velger.
takk for tips, bruker "vektklubben.no" til å registrere det jeg spiser så vet sånn ca. Men takk igjen, kanskje man ser det tydeligere på diett.no

Kari Marita
05-06-11, 23:44

Må bare få si at grovt knekkebrød ikke gjør folk syke over tid, det er faktisk sunt det da. Kan da spise litt knekkebrød i et lavkarbokosthold. Jeg er for et lavkarbo kosthold, men å trekke det så langt å si at folk blir syke av "vanlig" mat som statens erneringsråd råder folk til, er å dra det for langt ja. Det er et sunt kosthold for mange d å.

BellaIsa
05-06-11, 23:45
Må bare få si at grovt knekkebrød ikke gjør folk syke over tid, det er faktisk sunt det da. Kan da spise litt knekkebrød i et lavkarbokosthold. Jeg er for et lavkarbo kosthold, men å trekke det så langt å si at folk blir syke av "vanlig" mat som statens erneringsråd råder folk til, er å dra det for langt ja. Det er et sunt kosthold for mange d å.
Nettopp.

mama67
05-06-11, 23:53
Til TS:
Har du ikke begynt på dietten din enda? Jeg har nemlig lest samme tråd av deg på et annet forum, og der fikk du mange av de samme svarene som her. Noen grunn til at du spør etter masse råd og stadig utsetter å begynne på "dietten"?

Kari Marita
05-06-11, 23:55
Nettopp.

Jeg råder deg til å gå ned langsommere i vekt på en sunn måte. Lettere å holde vekta etterpå også da. Jeg ville ikke valgt babymat som slankekur, men det er jo vitaminer i den maten for babyer får jo det. Så den værste og usunneste kuren som finnes er det vel ikke. Tror nok ikke jeg ville likt smaken og konsistensen noe særlig da. Men, lykke til uansett hva du velger. :)

BellaIsa
05-06-11, 23:57
Til TS:
Har du ikke begynt på dietten din enda? Jeg har nemlig lest samme tråd av deg på et annet forum, og der fikk du mange av de samme svarene som her. Noen grunn til at du spør etter masse råd og stadig utsetter å begynne på "dietten"?
tror du har misforstått, jeg søkte på google og kom over ett par andre forum, samt et britisk nå som skriver om det, men det er ikke meg :). Alt jeg har kommet opp på nettet har vært om å bytte ut nesten alle dagens måltider med babymat, jeg synes det er vanskelig å skrive om det da jeg egentlig ikke følger en "babymat-diett".

Hvilket forum tenkte du på? send meg gjerne en personligmelding, er interessert i mer info.

BellaIsa
05-06-11, 23:59
Jeg råder deg til å gå ned langsommere i vekt på en sunn måte. Lettere å holde vekta etterpå også da. Jeg ville ikke valgt babymat som slankekur, men det er jo vitaminer i den maten for babyer får jo det. Så den værste og usunneste kuren som finnes er det vel ikke. Tror nok ikke jeg ville likt smaken og konsistensen noe særlig da. Men, lykke til uansett hva du velger. :)
takk, du har rett når det gjelder tiden. Tror nok ikke jeg raser ned i vekt heller (desverre hehe), da kaloriunderskuddet ikke er så stort. Men på sikt vil jeg nok merke noe.

mama67
06-06-11, 00:00
tror du har misforstått, jeg søkte på google og kom over ett par andre forum, samt et britisk nå som skriver om det, men det er ikke meg :). Alt jeg har kommet opp på nettet har vært om å bytte ut nesten alle dagens måltider med babymat, jeg synes det er vanskelig å skrive om det da jeg egentlig ikke følger en "babymat-diett".

Hvilket forum tenkte du på? send meg gjerne en personligmelding, er interessert i mer info.

Vel, den tråden var helt identisk, så jeg er temmelig sikker i min sak, men samme det ;)

Om du er så overbevist om at dette er sunt og bra for deg, så skjønner jeg ikke hvorfor du rådfører deg med andre? Da er det vel bare å kjøre på.

BellaIsa
06-06-11, 00:01
Vel, den tråden var helt identisk, så jeg er temmelig sikker i min sak, men samme det ;)

Om du er så overbevist om at dette er sunt og bra for deg, så skjønner jeg ikke hvorfor du rådfører deg med andre? Da er det vel bare å kjøre på.
Var interessert i å høre om noen andre har erfaringer :)

Takk:)

mama67
06-06-11, 00:03

Takk:)

Da er du nok på feil forum :)

Charlott
06-06-11, 00:09

Har jeg forstått deg riktig når det du sier er at du vil spise "sunt" ala Grete Roede og supplere med babymat?

Kari Marita
06-06-11, 00:12
Har jeg forstått deg riktig når det du sier er at du vil spise "sunt" ala Grete Roede og supplere med babymat?

Vi vet jo at dere som er på et lchf kosthold mener Grethe Roede ikke er sunt. ;) Det var ikke vondt ment altså. :)

Charlott
06-06-11, 00:17
Vi vet jo at dere som er på et lchf kosthold mener Grethe Roede ikke er sunt. ;) Det var ikke vondt ment altså. :)
? TS startet med at hun ville gå på babymat-dietten, så gikk hun over til at hun skulle spise knekkebrød og sunn middag ved siden av, så ble det vel sagt at hun skulle spise babymat i stedet for snop... Så jeg lurte på hva hun egentlig endte opp med?

For det ser jo ikke ut som en babymatdiett, ser ut som en "vanlig" GR variant, supplert med babymat.

Så, hva mente du med den kommentaren? :confused:

Kitt
06-06-11, 00:26

Kan du ikke linke til det andre forumet, da?
Hadde vært interessant å se hva ikke- lavkarbere sier om saken?

Batillip
06-06-11, 00:29

Huh? Er det virkelig noen som mener at GR-mat ikke er sunt?! Jeg hadde nok foretrukket det fremfor ketolyse, men ketolyse er så mye enklere. Hadde jeg bare kunnet spise litt mer frukt, hadde dette opplegget vært lett som en plett.

Alt med måte må da være det beste for friske mennesker. Frukt, grønt, kornprodukter, egg, fisk, og en bolle med sjokolade hver lørdag. Det hadde vært noe, det. Men jeg får ikke til. Jeg får heller ikke til å skjønne at noen oppriktig mener at knekkebrød er farlig.

Batillip
06-06-11, 00:32
Hei,

Tenkte å prøve meg på babymat dietten. Kommer til å erstatte babymat med frokost, lunsj og kvelds og spise en sunn middag. samt litt frukt.
Kommer heller ikke til å følge det slavisk, får jeg lyst å en god sunn salat, eller knekkebrød til lunsj spiser jeg det. Men skal prøve å ikke overstride kaloriinntaket.

? TS startet med at hun ville gå på babymat-dietten, så gikk hun over til at hun skulle spise knekkebrød og sunn middag ved siden av

Nå får du gi deg, det er jo bare sprøyt det du sier!

Carisma
06-06-11, 00:36
Du bør holde deg for god til å være så nedlatende.
Vel, trådstarter er jo både yngre enn meg og beviselig mindre i omfang så jeg føler jeg har mitt på det tørre.

Jeg får heller ikke til å skjønne at noen oppriktig mener at knekkebrød er farlig.
De fleste av oss syntes vel det hørtes merkelig ut da vi begynte å snuse på lavkarbo,men vi som har holdt på i noen år har lært mye siden den spede begynnelse. Også fordi det har kommet mye ny forskning på området.

Greddy
06-06-11, 00:41
Hva er definisjonen på ordet sunt?
Jeg ser ordet dukker opp mange ganger, men jeg tviler på mange er klar over hva det betyr.
Eller så har ordet blitt en klisje. Når jeg ser en reklame på tv om en matvare som sier den er sunt, så tenker jeg straks: "Hold deg unna den maten!" :p

Uansett... Må bare nevne det igjen til trådstarteren at vektoppgang har ingenting med kcal inn - kcal ut desverre.

BellaIsa
06-06-11, 00:42
nei, vet ikke hva Grede Roede står for jeg, jeg bruker bare siden til å skrive inn hva jeg spiser for min egen del :)

Har aldri endret på hva jeg skal spise, så vet ikke hvor du har det fra.

Endret bare "antall kg" i hovedinnlegget, ble feil fokus da flere misforstod og trodde det vektapet skulle nåes innenfor kort tid.

BellaIsa
06-06-11, 00:43
Hva er definisjonen på ordet sunt?
Jeg ser ordet dukker opp mange ganger, men jeg tviler på mange er klar over hva det betyr.
Eller så har ordet blitt en klisje. Når jeg ser en reklame på tv om en matvare som sier den er sunt, så tenker jeg straks: "Hold deg unna den maten!" :p

Uansett... Må bare nevne det igjen til trådstarteren at vektoppgang har ingenting med kcal inn - kcal ut desverre.
Det har noen ting med kcal inn og ut å gjøre. Eller så ville trening vært nærmest bortkastet.

BellaIsa
06-06-11, 00:44
Vel, trådstarter er jo både yngre enn meg og beviselig mindre i omfang så jeg føler jeg har mitt på det tørre.

De fleste av oss syntes vel det hørtes merkelig ut da vi begynte å snuse på lavkarbo,men vi som har holdt på i noen år har lært mye siden den spede begynnelse. Også fordi det har kommet mye ny forskning på området.
Igjen, du er veldig frekk.
Alder har ingenting med visdom å gjøre. Det at du er eldre enn meg betyr ikke at du er smartere :).

Må igjen si at du burde lese mer før du konstaterer at du har rett om visse ting.(igjen viser jeg til det tidligere innlegget ditt).

Kari Marita
06-06-11, 00:44
? TS startet med at hun ville gå på babymat-dietten, så gikk hun over til at hun skulle spise knekkebrød og sunn middag ved siden av, så ble det vel sagt at hun skulle spise babymat i stedet for snop... Så jeg lurte på hva hun egentlig endte opp med?

For det ser jo ikke ut som en babymatdiett, ser ut som en "vanlig" GR variant, supplert med babymat.

Så, hva mente du med den kommentaren? :confused:

Bare at dere mener grethe roede kost er usunt, men beklager det var en dum kommentar av meg.

BellaIsa
06-06-11, 00:45
Huff, lett å gjøre seg misforstått her inne.

Men jeg skal trekke meg unna, dette er et lavkarboforum så vi trenger ikke ha diskutere videre her :) Takk for innspill, fikk en fin oppskrift blant annet:)

Carisma
06-06-11, 00:46
Det har noen ting med kcal inn og ut å gjøre. Eller så ville trening vært nærmest bortkastet.
Nei, for trening bedrer insulinfølsomheten i musklene, som igjen gjør at man over tid får et mer stabilt blodsukker og dermed minsker fettlagringen.
Her finner du god informasjon om hvorfor man ikke kan få noe nyttig ut av å regne kalorier: http://ramblingsofacarnivore.blogspot.com/2010/08/energy-in-energy-out-and-fairies-in.html

BellaIsa
06-06-11, 00:47
Kan du ikke linke til det andre forumet, da?
Hadde vært interessant å se hva ikke- lavkarbere sier om saken?
Kitt, du burde virkelig sette deg inn i hvordan BMI virkelig fungerer.
De kalkulatorene stemmer ikke alltid..er mye info på nett om det blant annet.

BellaIsa
06-06-11, 00:48
Nei, for trening bedrer insulinfølsomheten i musklene, som igjen gjør at man over tid får et mer stabilt blodsukker.
Her finner du god informasjon om hvorfor man ikke kan få noe nyttig ut av å regne kalorier: http://ramblingsofacarnivore.blogspot.com/2010/08/energy-in-energy-out-and-fairies-in.html
Så du mener at når man forbrenner fett ved styrketrening kombinert med cardio har dette ingen sammenheng?

Du trenger mer kunnskap!

Batillip
06-06-11, 00:48

Det handler vel mer om hersketeknikk enn om alder og størrelse.

Carisma
06-06-11, 00:49
Så du mener at når man forbrenner fett ved styrketrening kombinert med cardio har dette ingen sammenheng?

Du trenger mer kunnskap!
Om du spiser rett sammensatt mat kan du sitte på rompa og forbrenne fett i mengder. Ref Skaldemans "fettbål".
Og jeg sier jo at det har sammenheng, men ikke så enkel sammenheng som den kalori-teorien de fleste støtter seg til.

Kari Marita
06-06-11, 00:51

Klart det har med kalorier inn og kalorier ut å gjøre. Jeg selv gikk ned 40 kg på ingers Rugbrød pga mindre mat og trening. Har også holdt vekta siden. Ettersom jeg passer på å ikke spise for mye og feil mat, og regelmessig trening.

BellaIsa
06-06-11, 00:53
Klart det har med kalorier ut og kalorier inn å gjøre. Jeg selv gikk ned 40 kg på ingers Rugbrød pga mindre mat og trening. Har også holdt vekta siden. Ettersom jeg passer på å ikke spise for mye og feil mat, og regelmessig trening.
40 kg! WOW :) Gratulerer!

Kari Marita
06-06-11, 00:55
40 kg! WOW :) Gratulerer!

Takk, er 8 år siden nå da. :)

caramba
06-06-11, 01:19
Interessant tråd...

Nuvel, jeg liker lavkarbokostholdet, men tror også at det finnes flere veier til Rom. Det går sikkert ann å leve sunt uten lavkarbokosthold også. Det finnes jo mennesker som spiser "normalt" og som ikke er syke og overvektige også.

Jeg kjenner noen som IKKE vil begynne på lavkarbo da "lavkarbofolk er så fanatiske", og i denne tråden ser jeg hva de mente.

Kari Marita
06-06-11, 01:21
Interessant tråd...

Nuvel, jeg liker lavkarbokostholdet, men tror også at det finnes flere veier til Rom. Det går sikkert ann å leve sunt uten lavkarbokosthold også. Det finnes jo mennesker som spiser "normalt" og som ikke er syke og overvektige også.

Jeg kjenner noen som IKKE vil begynne på lavkarbo da "lavkarbofolk er så fanatiske", og i denne tråden ser jeg hva de mente.

Helt enig med deg. :)

senorita
06-06-11, 01:25
Jeg vil ikke si lavkarbofolk er mer fanatisk enn andre. Men dette er et lavkarboforum... Ikke naturlig at vi skal sitte her og være interessert i å hjelpe folk med andre måter å spise på vel...?

Hva gjør man igrunn her inne når man ikke er interessert i lavkarbo lurer nå jeg på...
Overbevise oss om noe?

Tufso86
06-06-11, 01:27
Interessant tråd...

Helt enig.

Jeg blir litt skremt over måten visse mennesker svarer TS...Skikkelig respektløst.

Tufso86
06-06-11, 01:28
Hva gjør man igrunn her inne når man ikke er interessert i lavkarbo lurer nå jeg på...
Overbevise oss om noe?

Hun har jo allerede beklaget flere ganger for at hun stilte ett spørsmål her inne. Og når hun får slike svar som hun har gjort er det jo klart at hun vil forsvare seg selv om hun er på feil forum.

Kari Marita
06-06-11, 01:37
Helt enig.

Jeg blir litt skremt over måten visse mennesker svarer TS...Skikkelig respektløst.

Det mener jeg også. Det går ann å svare på et spørsmål med respekt, selv om man er uenig i det personen sier. Noen sier dette er et lavkarbo forum, og sier at det ikke er rette plassen for henne å spørre om dette. Selv om det er et lavkarbo forum må en da vel kunne spørre og svare høflig på andre ting vel. Dere må også tenke på at kanskje vil hun leve på lavkarbo kosthold en gang, men da vil hun vel ikke bruke dette forumet når hun ikke føler seg velkommen nå. Kanskje noe å tenke på for noen her inne.

Batillip
Jeg vil ikke si lavkarbofolk er mer fanatisk enn andre. Men dette er et lavkarboforum... Ikke naturlig at vi skal sitte her og være interessert i å hjelpe folk med andre måter å spise på vel...?

Hun tenkte vel at dette var et kostholdsforum. Det er ingen tvil om at hun bommet på det.
Om man ikke ønsker å hjelpe, lar man være å svare. Det går uansett å behandle folk med respekt. Dette ble helt pinlig på forumets vegne.

littleme
Dummeste jeg ser er voksne mennesker som tyr til hersketeknikker i diskusjoner. Blir for dumt. Sorry Carisma :)

halkatlala
om du nå velger å teste ut det babymatprosjektet, så kan du jo evt. gå over på lavkarbo hvis det ikke funker noe særlig.
jeg spiste babymat til frokost og kvelds en periode fordi jeg likte smaken og syntes det var lettvint, i tillegg til vanlig mat resten av dagen. jeg ble ganske smålubben på kort tid. men det var før jeg begyntepå lavkarbo og kan jo ha noe med hele sammensetningen å gjøre.

BellaIsa
06-06-11, 01:43
om du nå velger å teste ut det babymatprosjektet, så kan du jo evt. gå over på lavkarbo hvis det ikke funker noe særlig.
jeg spiste babymat til frokost og kvelds en periode fordi jeg likte smaken og syntes det var lettvint, i tillegg til vanlig mat resten av dagen. jeg ble ganske smålubben på kort tid. men det var før jeg begyntepå lavkarbo og kan jo ha noe med hele sammensetningen å gjøre.
la du på deg av babymat eller fordi du overstridet kaloriinntaket? :)

BellaIsa
06-06-11, 01:47
Takk for forståelsen til alle dere som har tatt seg tid til å svare og delta i diskusjonen. Jeg vet at jeg har bommet på forum som jeg har beklaget for. Og vi kan godt stenge denne tråden her.

Jeg er derimot veldig interessert i lavkarbolivsstilen, (må bare si at jeg ikke vet om jeg vil følge den, men gjerne lære mer så jeg vet hva den går ut på).

Trj
06-06-11, 01:48
Denne "debatten" har tatt av i flere retninger. Kanskje jeg ikke burde blande meg inn mot på slutten (forhåpentlig) av den ?:confused:

Slik babymatdietten er presentert av bloggere - et glass om dagen, og kun dét - kan vi vel være enige om at den ikke er sunn i det hele tatt. Ikke for babyer en gang. Å spise babymat som kosttilskudd, slik jeg oppfatter at TS ønsker, virker på meg litt uforståelig. De antatt sunne ingrediensene i et slikt ferdigmat-glass er tilpasset en babys behov, ikke en voksen. Så skal en voksen person få nok gode næringsstoffer og vitaminer på en naturlig måte, må en spise en voksen porsjon. Sm kosttilskudd ville jeg derfor anbefalt en vitamintablett. Tror jeg. Natta ! :D

halkatlala
06-06-11, 01:49
la du på deg av babymat eller fordi du overstridet kaloriinntaket? :)
sikkert det siste i tillegg til mye karbohydrater ;) nå har jeg et års tid spist inntil 3000 kalorier om dagen uten og trene og gått ned 15 kg :D

BellaIsa
06-06-11, 01:52
Denne "debatten" har tatt av i flere retninger. Kanskje jeg ikke burde blande meg inn mot på slutten (forhåpentlig) av den ?:confused:

Slik babymatdietten er presentert av bloggere - et glass om dagen, og kun dét - kan vi vel være enige om at den ikke er sunn i det hele tatt. Ikke for babyer en gang. Å spise babymat som kosttilskudd, slik jeg oppfatter at TS ønsker, virker på meg litt uforståelig. De antatt sunne ingrediensene i et slikt ferdigmat-glass er tilpasset en babys behov, ikke en voksen. Så skal en voksen person få nok gode næringsstoffer og vitaminer på en naturlig måte, må en spise en voksen porsjon. Sm kosttilskudd ville jeg derfor anbefalt en vitamintablett. Tror jeg. Natta ! :D
Vil ikke bruke babymat som kosttilskudd, men heller spise det fremfor feks "sukkerbollen"(melk med masse sukker i) med frokostblanding i...til kvelds. eller som mellommåltid..synes det er godt og jeg blir tilfredsstilt på det området. Høres merkelig ut sikkert, og det forstår jeg.

BellaIsa
06-06-11, 01:53
sikkert det siste i tillegg til mye karbohydrater ;) nå har jeg et års tid spist inntil 3000 kalorier om dagen uten og trene og gått ned 15 kg :D
Kanskje jeg skal ta med en bok om lavkarbo å lese den på ferien..høres veldig interessant ut:). Noen bøker dere anbefaler? finner det flere forskjellige livsstiler innenfor lavkarbo? blir kanskje litt ekstremt å spørre i denne tråden, og sikkert litt slitsomt for dere å svare det da sikkert er hundre andre liknende tråder om samme tema..

lifejack
06-06-11, 02:02
Kanskje jeg skal ta med en bok om lavkarbo å lese den på ferien..høres veldig interessant ut:). Noen bøker dere anbefaler? finner det flere forskjellige livsstiler innenfor lavkarbo? blir kanskje litt ekstremt å spørre i denne tråden, og sikkert litt slitsomt for dere å svare det da sikkert er hundre andre liknende tråder om samme tema..

Anbefaler deg å lese denne nybegynnertråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970).
Masse fin info samlet på ett og samme sted:)

MAR
06-06-11, 02:27
Som noen her inne nevnte, tenker jeg at det ikke er noen grunn til å bli ufine i oppførselen mot hverandre her inne. Jeg skjønner tankegangen bak at enkelte mener at dette er et lavkarboforum og her inne må en da forvente at folk mener at lavkarbo er "det riktige" kostholdet. Men nå har det jo også vist seg at det er enkelte som finner dette temaet interessant, selv om de ikke har tenkt til å prøve det selv.

Men hva da med å flytte denne tråden til kategorien Utenfor Tema (Generell Diskusjon)? Tråden faller jo definitivt utenfor lavkarbokostholds-kategorien den nå er plassert i, og kanskje den virker mindre provoserende for de hissigste av oss om den ligger plassert et annet sted?

Jeg skjønner som sagt tankegangen bak at dette faktisk er et lavkarboforum, men skal virkelig andre kostholdsfilosofier være det eneste som ikke kan diskuteres? Da mener jeg bestemt at flytting av tråden er et bedre alternativ.

:)

Greddy
06-06-11, 02:52

Vektnedgang: ja
Vektoppgang: nei

Trening bestemmer helsa, mens kosthold bestemmer formen.

BenteR
06-06-11, 03:10
Kjære trådstarter:
Jeg la inn søkeordet "babymat dietten" på google og fant mye om denne dietten. Blant annet tråder svært lik denne.
Tror du finner mer om emnet ved å google, hvis det da ikke er du som har startet flere av trådene da?

Uansett, om du virkelig vil spise babymat som snop en gang eller to i uka, så ser jeg absolutt ikke noe galt i det.
Jeg koser meg med ei deilig kake eller en ekstra god dessert minst en gang i uka (selvfølgelig lavkarbo), men hvis det som trigger dine smaksløker er babymat, så vær så god.

Det som slår meg i innleggene dine er vingling mellom
-spise babymat fordi det er godt og lettvint
-vektnedgang

Skal ikke uttale meg så mye om babymatdietten annet enn å si at mine fire sønner er oppvokst på hjemmelaget mat fordi jeg ikke er tilhenger av salt og tilsetningstoffer i maten, men som voksen velger du selvsagt selv hva du vil stappe i deg.

Bøtt
06-06-11, 09:02
Hun tenkte vel at dette var et kostholdsforum. Det er ingen tvil om at hun bommet på det.
Om man ikke ønsker å hjelpe, lar man være å svare. Det går uansett å behandle folk med respekt. Dette ble helt pinlig på forumets vegne.

:ja:Enig:ja:

bigmum
06-06-11, 09:58
Det som faktisk sjokkerer meg MEST, er at det finnes noen som synes babymat er GODT!! Æææsjjj....helt uten salt og krydder, og ferdig tygget.... Da ville jeg MYE heller tatt meg en Nutrilett, blir akkurat det samme resultatet,og smaker tross alt bedre (selv om Nutrilett er pyton det også.) Heldigvis slipper jeg å spise noe annet enn masse god mat:) Ned 6 kg på 3 uker her i gården, det hadde ALDRI skjedd om jeg måtte spise babymat, usj!

bittersweet
06-06-11, 10:10
Babymat inneholder jo stortsett bare kokte grønnsaker, olje og kjøtt.. Tror du vil få samme resultatet dersom du spiser en pakke med fjordland, som kalloritellerne ofte spiser til middag... (Eller en halv pakke..) Må du ikke spise utrolig mye babymat for å få i deg så mye kallorier? :)

Peppa Gris
06-06-11, 13:12
Hexeberg - Frisk med lavkarbo, den er lettlest lektyre på ferie :)

Og du, dropp Nestle da ;) Så er du ikke med å støtter barnedød i uland :)

Charlott
06-06-11, 13:31
TS overskrift på tråden var at hun skulle begynne på babymatdietten, om det var flere som ville være med. Det har vært en del vingling fra TS, mellom å spise babymat fordi det er lettvint, for å gå ned i vekt, i stdet for snop osv. Derav mitt spørsmål. Om du mener andre her inne har en ufin tone, hjelper vel ikke din kommentar noe særlig, gjør den vel?

nei, vet ikke hva Grede Roede står for jeg, jeg bruker bare siden til å skrive inn hva jeg spiser for min egen del :)

Har aldri endret på hva jeg skal spise, så vet ikke hvor du har det fra.

Endret bare "antall kg" i hovedinnlegget, ble feil fokus da flere misforstod og trodde det vektapet skulle nåes innenfor kort tid.
Du har vinglet mellom årsakene til at du vil spise babymat, derfor jeg lurer. Grete Roede står for "god" gammeldags slankemat. Mager mat og begrenset med kalorier :)

Bare at dere mener grethe roede kost er usunt, men beklager det var en dum kommentar av meg.
Hvilke "dere"? Jeg har ikke noe i mot GR diett, tror aldri jeg har uttalt meg om det engang, utover at det for meg virker trist å skulle leve magert og med kaloritelling ;) Nok en gang, dette var vel heller ikke en kommentar som bidrar til en hyggelig diskusjon? ;)

Klart det har med kalorier inn og kalorier ut å gjøre. Jeg selv gikk ned 40 kg på ingers Rugbrød pga mindre mat og trening. Har også holdt vekta siden. Ettersom jeg passer på å ikke spise for mye og feil mat, og regelmessig trening.
Nei, det har IKKE med kcal inn og kcal ut å gjøre.
Det har med sammensetningen av kosten å gjøre :)

Jeg gikk ned i vekt som bare det og spiste 3-4000 ++ kcal pr dag :)

Og nei, jeg er ikke særlig aktiv utover turer med hundene. Selv om det fungerte for deg med rugbrød, er det ikke dermed sagt at det fungerer for alle.

Jeg forstår fortsatt ikke greia med babymat, men om ts vil spise slikt er det null problem for meg :p

Sugarpill
06-06-11, 16:13
Du sier noe der. Rart så naive man er. Nesten så jeg savner det :D

Eyhh, ikke skjær oss alle over én kam, det er ikke alle 20-somethings som spiser babymat eller 40 bananer daglig- selv har jeg ikke spist babymat siden jeg, uhhm, var baby.

Jeg har ikke scannet næringsinnholdet på babymat noengang, siden jeg verken ER en baby eller HAR en baby og derfor ikke har noen ting i babymathylla å gjøre- men jeg har gått over til kattungefor til katten min for å få henne til å legge på seg...

Btw, burde ikke morsmelk inngå i babymat-dietten? Hvis man virkelig skal gå så langt som å leve på babymat i utgangspunktet?

Sugarpill
06-06-11, 16:19
Det som faktisk sjokkerer meg MEST, er at det finnes noen som synes babymat er GODT!! Æææsjjj....helt uten salt og krydder, og ferdig tygget.... Da ville jeg MYE heller tatt meg en Nutrilett, blir akkurat det samme resultatet,og smaker tross alt bedre (selv om Nutrilett er pyton det også.) Heldigvis slipper jeg å spise noe annet enn masse god mat:) Ned 6 kg på 3 uker her i gården, det hadde ALDRI skjedd om jeg måtte spise babymat, usj!

Det er dét jeg stusser på også...hvis jeg skulle gå på en sprø diett ville jeg valgt den smågodt-dietten som var populær en stund blant jentene i klassen min på vgs- de fant ut at de kunne gå ned i vekt ved å leve på smågodt hvis de bare spiste svært begrensede mengder. De fant ut at de kunne gå ned i vekt på redusert kaloriinntak, liksom. Shocking!

Nnem
06-06-11, 17:00
Det er dét jeg stusser på også...hvis jeg skulle gå på en sprø diett ville jeg valgt den smågodt-dietten som var populær en stund blant jentene i klassen min på vgs- de fant ut at de kunne gå ned i vekt ved å leve på smågodt hvis de bare spiste svært begrensede mengder. De fant ut at de kunne gå ned i vekt på redusert kaloriinntak, liksom. Shocking!
Hahaha, nå måtte jeg le.

Sugarpill
06-06-11, 17:01
Btw, en BMI-kalkulator funker ikke som random.org, den slenger ikke bare ut et tilfeldig tall, et tall som ikke har noe med virkeligheten å gjøre overhodet. Selvsagt er det slingringsmonn, selvsagt kan to mennesker med samme BMI se helt forskjellige ut, men hvis ts ser tykk ut med en BMI på 20 hører hun hjemme på forsiden av Dagbladet, en lubben person med BMI på 20 er omtrent like sannsynlig som en gravid mann.

BMI er veiledende, men det er dét vi ser i speilet også. Speil lyver ikke, men det betyr ikke at vår persepsjon av speilbildet ikke gjør det.

Camomilla
06-06-11, 17:14
Btw, en BMI-kalkulator funker ikke som random.org, den slenger ikke bare ut et tilfeldig tall, et tall som ikke har noe med virkeligheten å gjøre overhodet. Selvsagt er det slingringsmonn, selvsagt kan to mennesker med samme BMI se helt forskjellige ut, men hvis ts ser tykk ut med en BMI på 20 hører hun hjemme på forsiden av Dagbladet, en lubben person med BMI på 20 er omtrent like sannsynlig som en gravid mann.

BMI er veiledende, men det er dét vi ser i speilet også. Speil lyver ikke, men det betyr ikke at vår persepsjon av speilbildet ikke gjør det.

Hør, hør :)

Pøsh
06-06-11, 17:56
Dummeste jeg ser er voksne mennesker som tyr til hersketeknikker i diskusjoner. Blir for dumt. Sorry Carisma :)

Må bare signere her.

Lillemy71
06-06-11, 19:08
Babymat er ikke bare sunt vil jeg våge å påstå. Jeg begynte med lavkarbo omtrent på den tiden min venninne fikk sitt første barn og pga av ren nysgjerrighet begynte jeg å lese på innholdsfortegnelsen på barnematen. Det blir jo presentert som optimal, sammensatt næring for barn men, ja jeg sier men: Barnemat på glass er som oftest en base av ris eller poteter, tilsatt noe grønnsaker, litt proteiner og litt fett. Mye av fettet og proteinet som blir brukt er ikke fra sunne reine varer (langt fra fullverdig) og jeg ville aldri ha gitt dette til barn, langt i fra spist det selv. Min kjære lille "nevø" hadde en del helseproblemer som liten, venninna mi kjøpte barnemat (bl.a. økologisk) og ga i god tro for det skal jo være bra...eller??? Det endte etterhvert opp med at helsesøster anbefalte å gi annen mat i tillegg (evt morsmelk) for at måltidene skulle bli fullverdige (!!!!). Hun anbefalte bla. avokado, ren fisk/kylling, mer av de sunne planteoljene, ikke erstatte måltid med frukt men heller gi dette som tillegg osv. Det sier jo en del omn barnematen spør du meg.

Når dette er sagt må det jo bli opp til TS om hun virkelig vil spise barnemat som en del av en diett, men det opplegget høres jo ut som en vanlig kaloriredusert diett a la Grete Rode, bare med innslag av barnemat.

Du trenger mer kunnskap!

Det er mange her på forumet som slanker seg på 3000 kcal daglig, uten å trene. Selv kan jeg (og mange med meg, dette har vi testet finnes en tråd på det) spise 3-4000 kcal daglig (med mye fett) uten å gå opp i vekt så lenge vi ligger forholdsvis lavt i kh (selv lå jeg på 50 g daglig). I den perioden jeg testa dette trente jeg nesten ikke, jeg gikk heller ikke ned i vekt denne perioden.

Det foregår helt andre prosesser i kroppen når man lever på lavkarbo og er i ketose og dermed så gjelder ikke ikke de "vanlige" reglene med kalorier inn må være mindre enn kalorier forbrukt for vektnedgang. Dette har bl.a Gary Taubes dokumentert.

Her vil jeg anbefale deg "Bedre uten brød" av Lutz, er vel ei av de bedre som forklarer lavkarbo med rot i vitenskaplig forskning. Har også kommet en ny bok nå, "Matrevolusjonen" av Andreas Eenfeldt som også skal være svært bra, har ikke lest den selv men den virker veldig lovende.

nellie
06-06-11, 20:12
Åååh, jeg gleder meg sånn til jeg runder 30. Tenk så smart og gjennomtenkt jeg blir da....

Huldr
06-06-11, 20:44
Åååh, jeg gleder meg sånn til jeg runder 30. Tenk så smart og gjennomtenkt jeg blir da....For ikke å snakke om 40 :p Gleder meg vilt til å bli opplyst neste år! :ja:

Charlott
06-06-11, 21:27
For ikke å snakke om 40 :p Gleder meg vilt til å bli opplyst neste år! :ja:
Hjelper ikke.... :_prikk: I allefall har det ikke forandret det pøkk hos meg, like bortreist jeg,,,, :stuart:

Carisma
06-06-11, 21:48
Jeg forstår det er mange som er gode på hersketeknikker her inne, siden de er så ivrige etter å fortelle meg at jeg bruker det når jeg ikke var klar over det engang. :rolleyes: Jaja, må tydeligvis bli bedre på det jeg også da :D

manebane
06-06-11, 21:53
Jeg forstår det er mange som er gode på hersketeknikker her inne, siden de er så ivrige etter å fortelle meg at jeg bruker det når jeg ikke var klar over det engang. :rolleyes: Jaja, må tydeligvis bli bedre på det jeg også da :D

Hehe :) Man lærer så lenge man lever, og bra er det!
Men tror det er lov å bruke "lille venn" overfor sine egne barn ;)

nellie
06-06-11, 21:59
Carisma, det er veldig overraskende at du, som er så moden og utviklet på det mentale plan, ikke visste at å sitte og kalle folk for "lille venn" og å tale i det vide og det brede om hvor klok du er fordi at du er eldst, ikke forsto at det kunne bli sett på som hersketeknikk? Jaja, en lærer vel virkelig så lenge en lever da:)

Kari Marita
06-06-11, 23:31
TS overskrift på tråden var at hun skulle begynne på babymatdietten, om det var flere som ville være med. Det har vært en del vingling fra TS, mellom å spise babymat fordi det er lettvint, for å gå ned i vekt, i stdet for snop osv. Derav mitt spørsmål. Om du mener andre her inne har en ufin tone, hjelper vel ikke din kommentar noe særlig, gjør den vel?

Du har vinglet mellom årsakene til at du vil spise babymat, derfor jeg lurer. Grete Roede står for "god" gammeldags slankemat. Mager mat og begrenset med kalorier :)

Hvilke "dere"? Jeg har ikke noe i mot GR diett, tror aldri jeg har uttalt meg om det engang, utover at det for meg virker trist å skulle leve magert og med kaloritelling ;) Nok en gang, dette var vel heller ikke en kommentar som bidrar til en hyggelig diskusjon? ;)

Nei, det har IKKE med kcal inn og kcal ut å gjøre.
Det har med sammensetningen av kosten å gjøre :)

Jeg gikk ned i vekt som bare det og spiste 3-4000 ++ kcal pr dag :)

Og nei, jeg er ikke særlig aktiv utover turer med hundene. Selv om det fungerte for deg med rugbrød, er det ikke dermed sagt at det fungerer for alle.

Jeg forstår fortsatt ikke greia med babymat, men om ts vil spise slikt er det null problem for meg :p

Med dere mente jeg selvfølgelig folk som er på lavkarbokosthold, men det var en spøk og jeg beklager fortsatt den kommentaren. Den var unødvendig. Ikke ta alt så alvorlig. ;) Når det gjelder kalorier inn og kalorier ut har nok det sammenheng med vektnedgang ja, spiser du mere enn du forbrenner går du opp i vekt og motsatt. Ikke alle går ned av å spise 3-4000 kcal på lavkarbo heller, kcal telling må til for noen. Tror nok rugbrød, mindre kcal ca. 1500 pr. dag og trening ville fungert for det fleste friske mennesker ja, for å gå ned i vekt. :)

Kari Marita
06-06-11, 23:36
Babymat er ikke bare sunt vil jeg våge å påstå. Jeg begynte med lavkarbo omtrent på den tiden min venninne fikk sitt første barn og pga av ren nysgjerrighet begynte jeg å lese på innholdsfortegnelsen på barnematen. Det blir jo presentert som optimal, sammensatt næring for barn men, ja jeg sier men: Barnemat på glass er som oftest en base av ris eller poteter, tilsatt noe grønnsaker, litt proteiner og litt fett. Mye av fettet og proteinet som blir brukt er ikke fra sunne reine varer (langt fra fullverdig) og jeg ville aldri ha gitt dette til barn, langt i fra spist det selv. Min kjære lille "nevø" hadde en del helseproblemer som liten, venninna mi kjøpte barnemat (bl.a. økologisk) og ga i god tro for det skal jo være bra...eller??? Det endte etterhvert opp med at helsesøster anbefalte å gi annen mat i tillegg (evt morsmelk) for at måltidene skulle bli fullverdige (!!!!). Hun anbefalte bla. avokado, ren fisk/kylling, mer av de sunne planteoljene, ikke erstatte måltid med frukt men heller gi dette som tillegg osv. Det sier jo en del omn barnematen spør du meg.

Når dette er sagt må det jo bli opp til TS om hun virkelig vil spise barnemat som en del av en diett, men det opplegget høres jo ut som en vanlig kaloriredusert diett a la Grete Rode, bare med innslag av barnemat.

Det er mange her på forumet som slanker seg på 3000 kcal daglig, uten å trene. Selv kan jeg (og mange med meg, dette har vi testet finnes en tråd på det) spise 3-4000 kcal daglig (med mye fett) uten å gå opp i vekt så lenge vi ligger forholdsvis lavt i kh (selv lå jeg på 50 g daglig). I den perioden jeg testa dette trente jeg nesten ikke, jeg gikk heller ikke ned i vekt denne perioden.

Det foregår helt andre prosesser i kroppen når man lever på lavkarbo og er i ketose og dermed så gjelder ikke ikke de "vanlige" reglene med kalorier inn må være mindre enn kalorier forbrukt for vektnedgang. Dette har bl.a Gary Taubes dokumentert.

Her vil jeg anbefale deg "Bedre uten brød" av Lutz, er vel ei av de bedre som forklarer lavkarbo med rot i vitenskaplig forskning. Har også kommet en ny bok nå, "Matrevolusjonen" av Andreas Eenfeldt som også skal være svært bra, har ikke lest den selv men den virker veldig lovende.

Ja noen går fint ned på lavkarbokosthold, og spiser 3-4000 kcal, mens noen da også må redusere på kcal og telle. :)

Charlott
06-06-11, 23:37
Med dere mente jeg selvfølgelig folk som er på lavkarbokosthold, men det var en spøk og jeg beklager fortsatt den kommentaren. Den var unødvendig. Ikke ta alt så alvorlig. ;) Når det gjelder kalorier inn og kalorier ut har nok det sammenheng med vektnedgang ja, spiser du mere enn du forbrenner går du opp i vekt og motsatt. Ikke alle går ned av å spise 3-4000 kcal på lavkarbo heller, kcal telling må til for noen. Tror nok rugbrød, mindre kcal ca. 1500 pr. dag og trening ville fungert for det fleste friske mennesker ja, for å gå ned i vekt. :)
Klart det fungerer for mange, men jeg spiste færre kcal på "vanlig" kosthold og la på meg greit. Kuttet ut/ned på karbene, økte kcal og gikk ned i vekt. Som mange andre her opplever å gjøre.

Og det med å ikke ta ting så alvorlig burde vel gå flere veier i denne tråden? ;)

jurg
06-06-11, 23:54
Men herregud, jo du tar feil. Disse BMI kalkulatorene stemmer nok ikke helt. Jeg sier jo at selv med 55 kg så er jeg ikke slank slank. Folk er forskjellig bygd genetisk, du burde lese litt mer om dette før du presenterer deg med en så arrogant holdning til dette.

Sånn jeg ser det bør du heller begynne med styrketrening for å forme kroppen slik du ønsker den.. Du vil gå ned i vekt med kostholdet, men kroppen vil ikke bli så stram som det virker som du ønsker den.

Kari Marita
07-06-11, 00:18
Klart det fungerer for mange, men jeg spiste færre kcal på "vanlig" kosthold og la på meg greit. Kuttet ut/ned på karbene, økte kcal og gikk ned i vekt. Som mange andre her opplever å gjøre.

Og det med å ikke ta ting så alvorlig burde vel gå flere veier i denne tråden? ;)

Jeg tar ikke alt alvorlig jeg, ;) hvis det er det du mener. Jeg gikk ned selv på å kutte på karbene jeg, men måtte telle kcal for det. Jeg gikk opp litt når jeg spiste 3000 kcal og 20 kh. Tror det er vannskeligere å gå ned når en er normalvektig, for lavkarbo er vektregulerende. Jeg synes lavkarbo er bra jeg altså, så ikke tro at jeg er motstander av det nei. Passer meg fortsatt for raske karbohydrater jeg, men ligger vel på rundt 200 g kh daglig nå. Men er åpen for at andre kosthold er bra også. Sånn som det kostholdet jeg har nå er vel ganske vanlig med litt grov brød, fullkornsris/pasta, litt poteter. Noen ganger litt frukt. Passer meg for sukker og raske karbohydrater. :) Rettelse: Har redusert karbene til 50-150 g kh nå igjen, føler meg bedre da. Ble veldig oppblåst av grovbrød og ble raskere sulten på et kosthold med mere karber. :)

Zelia
07-06-11, 10:55
Carisma, det er veldig overraskende at du, som er så moden og utviklet på det mentale plan, ikke visste at å sitte og kalle folk for "lille venn" og å tale i det vide og det brede om hvor klok du er fordi at du er eldst, ikke forsto at det kunne bli sett på som hersketeknikk? Jaja, en lærer vel virkelig så lenge en lever da:)

Signerer den!

Supera
09-06-11, 09:47
Det går sikkert ann å leve sunt uten lavkarbokosthold også. Det finnes jo mennesker som spiser "normalt" og som ikke er syke og overvektige også.
Jeg vet om folk som har røyket i mange år og er friske. Med samme logikk som du brukte, så kan jeg da si at de lever sunt? Det er lov å forebygge før man blir syk. ;) Det er mange som spiser lavkarbo for å forebygge sykdom. Men spør du "eksperter" som Drevon så er det bare å kjøre på med den maten man vil spise så lenge man er sunn og heller forandre på kostholdet når man blir syk.

krokodillen
10-06-11, 01:53
Er det babymat på glass det er snakk om?

For det første så er slik mat elendig ernæringsmessig i forhold til vanlig hjemmelaget mat tilpasset babyer....
For det andre syns jeg det er dumt å støtte en slik unødvendig industri.
For det tredje: babymat på glass er ikke godt, det er smakløst og da jeg fikk noen glass til snuppa da hun var baby, ville hun IKKE ha den maten nei....hun foretrakk den hjemmelagede maten vår...

Signerer.

Kan anbefale Fedon Lindbergs bok "Barn i balanse" for å lese om babykosthold.

Babymatdietten er sikkert bare et salgstriks fra Nestlé for å selge glassene til enda eldre "babyer".

Vi gir ikke sånt til barna våre, de får skikkelig mat.