View Full Version : Rabarbratid!


Lillemy71
06-06-11, 09:07
På lørdag stod jeg på torget i strålende sol og kikka på noe deilig rabarbra som lå mellom egg og grønnsaker. Jeg fikk flashback til barndommen der vi spiste rå rabarbra dyppet i sukker (:eek:) og jeg syntes det var helt fantastisk. Mormor lagde alltid rabarbrasuppe som stod i kjøleskapet også kunne man bare ta seg et glass og slurpe i seg. På søndagene var det rabarbragrøt med fløte og sukker. Jeg kjøpte ikke rabarbra på lørdag for jeg var ikke sikker på kh-innhold, men etter å ha sjekka det gjett om jeg skal få tak i løpet av uka. Gjerne i litt mengder for dette kan jo fryses ned uten problemer. Så skal jeg lage lavkarbo vennlig rabarbradessert og kanskje rabarbramuffins (om jeg klarer å lage de lavkarbovennlig da) :D Her er oppskriftene jeg har tenkt å prøve:

Suppe/Grøt:

1 liter vann
8–10 stilker rabarbra
En halv vaniljestang
Stevia til passe søtt
JBK til passe tykt

En neve fersk mynte

Kok opp vann og søtt til det løser seg opp.
Skyll og rens rabarbrastilkene. Skjær i biter og ha oppi kasserollen sammen med vaniljestang og hakket mynte.
Rør ut JBK i litt vann i en kopp. Etter at suppa har kokt i tre–fire minutter, has JBK oppi.
Kok videre i et par minutter, og trekk kasserollen av varmen.
Avkjøl.. Suppa skal etter mitt hode vær litt tynn slik at den lett kan drikkes, mens grøten skal være fast og serveres med masse fløte eller CF:D


Enjoy:):):)

Lillemy71
06-06-11, 09:09
Glemte å skrive at jeg fant et tips om å bruke litt jordbær i, har smakt rabarbra-jordbærsaft og det var knallgodt, så dette kan nok være en vinner :)

Anitra
06-06-11, 09:50
Jeg har heldigvis rabarbra i hagen, og i sommer skal jeg nyte det!

Kitt
06-06-11, 12:10
Jeg har heldigvis rabarbra i hagen, og i sommer skal jeg nyte det!
Jeg også!:heia:

Lillemy71
06-06-11, 12:59
Jeg har heldigvis rabarbra i hagen, og i sommer skal jeg nyte det!

Det viser seg at min mor og naboen hennes har i hagen og de er ikke interessert, så jeg har tilbydd meg å komme på selvplukk :D

Blir rabarbragrøt med fløte til helga :sikle:

TigerTove
07-06-11, 10:16
Herlig tråd :D er også så heldig å ha rabarbra i hagen, omplassert fra naboen..

Anitra
07-06-11, 10:22
Naboen min har også litt, som hun ikke spiser. Jeg har tilbudt meg selvhogst! :D

Bee
07-06-11, 10:22
Rabarbragrøt er herlig, så det skal testes i løpet av sommeren.
Var så heldig og få en diger rot av mamma i fjor, og nå har det poppet opp fullt av rabarbra. :D

Anitra
07-06-11, 10:24
Den er veldig lett å få til å gro i hagen ja, våre blir flere og flere for hvert år!

bevaremegvel
07-06-11, 10:51
Å det fristet med rabarbragrøt!:)

Tror jeg må få tak i rabarbra! :cool:

Takk for tipset!

Lillemy71
07-06-11, 11:06
Ja med følgende næringsinnhold per 100 g er det bare å fråtse i vei:

Kcal: 16
Fett: 0.2 g
Protein: 0.9 g
Karboh: 0.7 g

Olive Oil
07-06-11, 13:07
Vil også tipse om at det er kjempegodt å bruke frosne rabarbrabiter til is. Lages på samme måte som bringebærisen her inne, men gjerne med litt ekstra sukrin. Alle i familien likte den, og det sier ikke så rent lite..:)

Tiki
07-06-11, 19:56
Ja med følgende næringsinnhold per 100 g er det bare å fråtse i vei:

Kcal: 16
Fett: 0.2 g
Protein: 0.9 g
Karboh: 0.7 g

Ikke mere kh :D Da vil jeg også prøve å lage grøt. Skal jammmmen meg kjøpe noen kvister og hakke opp i biter og fryse også da. Kan jo blande det med bringebær / jordbær og lage litt syltetøy, eller til is som forelsått til vinteren også da.

Idarull
07-06-11, 20:38
Kan jeg plante rabarbra i hagen? Hvordan gjør man det? Er jo SÅ snacks!

TigerTove
07-06-11, 20:45
Kan jeg plante rabarbra i hagen? Hvordan gjør man det? Er jo SÅ snacks!
Det letteste er å grave opp en liten plante fra noen som allerede har. Som Anitra sier; de blir bare flere med åra og folk vil ofte mer enn gjerne bli kvitt litt ;)

BenteR
07-06-11, 21:00
Men de selger rabarbraplanter på stort sett alle hagesenter, og ikke er de dyre heller.
Rabarbra er en utrolig hardfør plante som trives stort sett over alt og på all slags jord, men vil du ha stor avling bør du spandere noe gjødsel.
Jeg høster fra nå og frem til frosten kommer (vanligvis i september eller oktober her) og vasker dem og kutter dem i små biter og fryser ned i poser.
Da er det lett å ta frem en pakke midt på vinteren og trylle frem for eksempel en rabarbrapai.

Batillip
07-06-11, 21:06
Seff!! Kan bruke johannesbrødkjernemel selvfølgelig! Jeg lagde til familien og gråt inni meg da jeg hadde i potetmelet! Hurra, hurra, hurra! :heia:

Idarull
07-06-11, 22:22
Vokser de fort? Plantene man kjøper, er det ferdig rabarbra på de?

Tone-G
07-06-11, 22:25
Ja med følgende næringsinnhold per 100 g er det bare å fråtse i vei:

Kcal: 16
Fett: 0.2 g
Protein: 0.9 g
Karboh: 0.7 g


OMG er det sant! :heia: woooohooooo

BenteR
08-06-11, 00:36
Plantene vokser fort, men når man kjøper de er de vanligvis for små til at det blir noe dessert med en gang

Tiki
08-06-11, 08:28
Hvor selges ferdige rabarberastilker egentlig. Må vel innrømme at det er noe jeg ikke har sett etter. Invandrerbutikker? Har ikke sett de i fruktdisken på de vanlige kjedematvarebutikkene.

Lillemy71
08-06-11, 08:39
Hvor selges ferdige rabarberastilker egentlig. Må vel innrømme at det er noe jeg ikke har sett etter. Invandrerbutikker? Har ikke sett de i fruktdisken på de vanlige kjedematvarebutikkene.

Jeg har sett på Meny her i Stavanger, så kanskje litt mer velassorterte butikker. Ellers er jo innvandrerbutikker med bra grønnsaksutvalg en mulighet kanskje. Selv går jeg på Torget her i Stavanger hvor det selges grønnsaker, egg, sommerplanter, frukt osv - Farmes Market rett og slett. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men dersom det finnes utsalg som er rett i fra bonden er det ofte der de har det.

Tiki
08-06-11, 09:20
Da skal jeg kikke rundt. Har tilgang på det meste av deet du sier, bortsett fra en busk i hagen ;) og et godt gammeldags torg. Det er koselig på sommeren. Er oppvokst med det da.

Foksy
08-06-11, 10:51
Mmm! Neste gang jeg er hos moren min skal jeg gjøre et raid hagen!
Tusen takk for tips.

BenteR
08-06-11, 14:01
Jeg har sett stilker til salgs både på Kiwi og ICA. Ligger med frukten.....

Lillemy71
08-06-11, 14:09
Ligger med frukten.....


Neimen fysj og fysj også midt i offentligheten da :eek:

(Sorry det var flåsete, men jeg er så trøtt og fnisete i dag at jeg klarte bare ikke å dy meg :D)

BenteR
08-06-11, 14:59
:lol:

Tenkte ikke koffert da jeg skrev det slik, men det er altså ganske så uskyldig.....
Minner meg om vitsen der guttungen kommer løpende inn og spør moren hva det heter når mennesker ligger oppå hverandre.
Moren prøver etter beste evne og forklare det hele om blomsten og bien. Gutten hører nøye etter før han løper ut igjen.
Fem minutter etter kommer han løpende inn igjen og roper til moren:
"Mamma, mamma, det heter ikke det du sa, det heter køyseng!"

Idarull
08-06-11, 16:47
Vi har rabarbra på jobben! 38 kr per kilo da. Men kjøper bare litt av gangen.. Skal høre om ikke noen jeg kjenner også har rabarbara. Jippi!

bevaremegvel
08-06-11, 17:16
:lol:

Tenkte ikke koffert da jeg skrev det slik, men det er altså ganske så uskyldig.....
Minner meg om vitsen der guttungen kommer løpende inn og spør moren hva det heter når mennesker ligger oppå hverandre.
Moren prøver etter beste evne og forklare det hele om blomsten og bien. Gutten hører nøye etter før han løper ut igjen.
Fem minutter etter kommer han løpende inn igjen og roper til moren:
"Mamma, mamma, det heter ikke det du sa, det heter køyseng!"
:D:p:D

Lillemy71
09-06-11, 08:32
:lol:

Tenkte ikke koffert da jeg skrev det slik, men det er altså ganske så uskyldig.....
Minner meg om vitsen der guttungen kommer løpende inn og spør moren hva det heter når mennesker ligger oppå hverandre.
Moren prøver etter beste evne og forklare det hele om blomsten og bien. Gutten hører nøye etter før han løper ut igjen.
Fem minutter etter kommer han løpende inn igjen og roper til moren:
"Mamma, mamma, det heter ikke det du sa, det heter køyseng!"

:D Hehehehe, nei men jeg er flink til å tenke koffert og det er disse mannfolka jeg deler kontor med også, så jeg har nok lært en hel masse der ja.

I helga blir det rabarbragrøt - jeg gleder meg!!

Tiki
10-06-11, 09:41
Må bare takke for at jeg ble gjort oppmerksom her om at rabrabra har så lite karber.
I går kveld og til frokost i dag har jeg spist en blanding mellom rabarbrasuppe/-grøt med CF dasjer på.
Det var så fantastisk godt.

Så jeg vil være med å slå et slag for dette til de som også savner frukt, forde om jeg tenker det er best i grøt / suppeform, så er det en syrlig fruktig smak som er noe av det jeg savner innimellom når jeg ikke spiser frukt. Men her fikk jeg det. ;)

Så jeg må bare sikre meg stilker for å ha i fryseren til vinteren. :)

Labomba
11-06-11, 14:38
Flott oppskrift :)
Den må prøves ja, da skal gubben og jeg ned i skauen å hente rabarbra i dag. På nedsiden har vi skau og der har det ligget en gammel gård, helt nedtil lågen. Vi fant rips og kirsebærtrær i fjor og så noen store samlinger med rabarbra, de skal opp hit i hagen. :D

Cherry
11-06-11, 14:45
Hmmm, mammaen min sier at rabarbraen aldri skal sankes før sakthans :p

TigerTove
11-06-11, 14:47
Hmmm, mammaen min sier at rabarbraen aldri skal sankes før sakthans :p
Jeg har lært at all rabarbra som høstes etter st.hans bare er brukelig til saft, da har den ofte gått i stokk og blitt trælete. Vi får prøve oss fram ;)

Cherry
11-06-11, 14:54
Jeg har lært at all rabarbra som høstes etter st.hans bare er brukelig til saft, da har den ofte gått i stokk og blitt trælete. Vi får prøve oss fram ;)

Haha, måtte ringe mamma! Hun sa at nei, rabarbraen skal høstes INNEN sankthans, for da kan man høste den en gang til i sesongen =P

Sorry:D

Idarull
11-06-11, 16:50
Jippi, en kollega på jobben har!! Da kan jeg få av henne og kanskje fryse ned litt!

Leste forresten at rabarbraen er surere etter sankthans. Men ikke vet jeg :p

TigerTove
11-06-11, 19:38
Noe med rabarbra og st.hans må det være hvertfall :lol:

blåbær
11-06-11, 20:28
Jippi, en kollega på jobben har!! Da kan jeg få av henne og kanskje fryse ned litt!

Leste forresten at rabarbraen er surere etter sankthans. Men ikke vet jeg :p
Mamman min sier det er fordi den pleier å blomstre rundt de tider, og når den blomstrer øker mengden av oksalsyre, som er skadelig i store mengder. :)

TigerTove
11-06-11, 20:38
Mamman min sier det er fordi den pleier å blomstre rundt de tider, og når den blomstrer øker mengden av oksalsyre, som er skadelig i store mengder. :)
Pappa pleier å si at alt er skadelig i store menger, for eks er man stein dau om man spiser 12 kg rabarbra :lol:

BenteR
11-06-11, 21:05
Jeg høster rabarbra gjennom hele sedongen, dvs her på fjellet er det fra juni til september, men jeg fjerner alle blomsterstilker gjennom hele sesongen og snøyer tuene helt ned rundt sankthans-tider.

fett-nok
11-06-11, 22:53
Pappa pleier å si at alt er skadelig i store menger, for eks er man stein dau om man spiser 12 kg rabarbra :lol:

Haha! Så sant-så sant:)

blåbær
11-06-11, 23:17
Pappa pleier å si at alt er skadelig i store menger, for eks er man stein dau om man spiser 12 kg rabarbra :lol:
Hehe :) Best å begrenset inntaket! :lol:

Batillip
12-06-11, 20:22
Rabarbra, kanel, johannesbrødkjernemel, stevia.

Noe gikk galt, for SATAN SÅ JÆVLIG VONDT!! :eek:

Og jeg som gledet meg så fælt.

Kitsu
12-06-11, 20:30
Rabarbra, kanel, johannesbrødkjernemel, stevia.

Noe gikk galt, for SATAN SÅ JÆVLIG VONDT!! :eek:

Og jeg som gledet meg så fælt.

Spiste nettopp akkurat det samme, og det var kjempenammis. Men jeg har måttet tilsette litt Natreen, virker som steviaen ikke helt klarer leve opp til rabarbraen sin surhet. :)

manne
12-06-11, 20:30
Til St.Hans skal man høste inn ALL rabarbra som er tykkere enn 1½ cm... og la resten stå... Da kommer det NY rabarbra som blir søtere enn den forrige... - sier min nabo som er gammel gartner... :D

Batillip
12-06-11, 20:30
Jeg tror kanskje en desiliter Stevia ikke var lurt. Nå har jeg lest meg opp. Host.

manne
12-06-11, 20:32
Jeg tror kanskje en desiliter Stevia ikke var lurt. Nå har jeg lest meg opp. Host.

Nå lurer jeg fryktelig på hvor mange rababraer du hadde til 1 dl stevia... Det burde være en god del... :p

Kitsu
12-06-11, 20:35
Jeg tror kanskje en desiliter Stevia ikke var lurt. Nå har jeg lest meg opp. Host.

Oi. :eek:

Men det forklarer ting ja.

Batillip
12-06-11, 20:39
Tja, ti-tolv rabarbrapinner. Etter smaken å dømme, tror jeg kanskje jeg burde hatt cirka tusen.

manne
12-06-11, 20:42
Tja, ti-tolv rabarbrapinner. Etter smaken å dømme, tror jeg kanskje jeg burde hatt cirka tusen.

:knegg:

BenteR
13-06-11, 02:57
Jeg lager min rabarbragrøt helt enkelt ved å koke 3/4 liter rabarbra i biter med 1,25 dl sukrin og 1 kanelstang. Jevner det hele med 2 strøkne ts JBKM utrørt i litt vann og fjerner kanelbiten.
Smaker fortreffelig i følge min familie.......

Lillemy71
13-06-11, 08:50
Jeg tror kanskje en desiliter Stevia ikke var lurt. Nå har jeg lest meg opp. Host.

Oi, i alle dager er nok litt mye det ja, samme hvilken Stevia man bruker.

Jeg brukte 500 g rabarbra, 2 kraftige stilker med mynte, 1 liter vann, litt brun vanilje og 2-3 ts JBK. Til dette hadde jeg ca 1 ts av den helt rene steviaen som jeg bruker, men jeg startet ut veldig forsiktig og smakte meg frem.

Søtsmaken endrer seg jo også etter avkjøling, så det er jo kanskje bedre at det er for lite søtt også ta i litt mer etter det er avkjølt, jeg liker at det er litt syrlig. Jeg synes også når jeg smaker på ting som er søtet med stevia så smaker det ikke umiddelbart veldig søtt, men så etter en liten stund blir det voldsomt søtt. Har brent meg på det noen ganger og har derfor lært at jeg må smake, vente et minutt også avgjør om det er nok.

Jeg kjørte faktisk hele greia med stavmixer og skal man ha det som suppe så trenger man nesten ikke å jevne. Jeg hadde også litt litt JBK i slik at det ble litt tynt til å være grøt. Men konistensen ble helt fløyelsmyk og passa også til syltetøy. Så nå i helga har jeg spist det både som grøt og som syltetøy :)

Cherry
13-06-11, 11:27
Jeg tror kanskje en desiliter Stevia ikke var lurt. Nå har jeg lest meg opp. Host.

HAHAHA!! :D (Det hadde passet med en sånn råflirende smileys akkurat nå)

Batillip
13-06-11, 11:42
Jeg trodde den var som Sukrin. På boksen står det jo ikke om annet enn produktet som rustmiddel. Burde slått meg da jeg helte i Stevia for en hundrings. :o

Lillemy71
13-06-11, 12:59
Jeg trodde den var som Sukrin. På boksen står det jo ikke om annet enn produktet som rustmiddel. Burde slått meg da jeg helte i Stevia for en hundrings. :o

Ehh ja det skal ytterst lite Stevia til for at det blir søtt. Jeg har en boks med 50 g helt rein stevia og den har jeg hatt i halvannet år nå. Jeg fikk med en konverteringstabell der jeg kjøper stevia. Den finner du her (http://www.friendlyshop.nu/media/Konverteringstabell.sv.pdf).
Dette er for veldig ren og ekstremt søt stevia (veldig mye stevia som er utblandet med diverse), men gir deg iallfall en pekepin på mengder. Vil uansett anbefale deg og begynne med veldig lite om gangen og heller tilsette i flere omganger og smake innimellom.

Batillip
13-06-11, 13:09
Jeg har en boks med 50 g helt rein stevia og den har jeg hatt i halvannet år nå.

Jeg har en sånn boks en uke. :cool: :p

Lillemy71
13-06-11, 14:14
Jeg har en sånn boks en uke. :cool: :p

I alle dager hvilken Stevia bruker du og ikke minst hvor mye søtt spiser du?

Batillip
13-06-11, 18:44
Er du gal?! Jeg greide da ikke spise den søte gugga!

Lillemy71
13-06-11, 20:01
Jeg har en sånn boks en uke. :cool: :p
Er du gal?! Jeg greide da ikke spise den søte gugga!


Mener du ikke at du bruker en boks med 50g stevia i uka eller var det bare denne gangen siden du gjorde" feil"? God stevia er jo så søtt at det varer jo nesten evig, dersom man ikke spiser enorme mengder med søt mat :D

Tiki
13-06-11, 20:16
Mener du ikke at du bruker en boks med 50g stevia i uka eller var det bare denne gangen siden du gjorde" feil"? God stevia er jo så søtt at det varer jo nesten evig, dersom man ikke spiser enorme mengder med søt mat :D

Det var vel en fleip tenker jeg..... ;)

Batillip
13-06-11, 20:54
Mener du ikke at du bruker en boks med 50g stevia i uka eller var det bare denne gangen siden du gjorde" feil"? God stevia er jo så søtt at det varer jo nesten evig, dersom man ikke spiser enorme mengder med søt mat :D


Jeg har brukt Stevia én gang i mitt liv. :p

Tommeline
14-06-11, 12:26
Kjøpte 2 svære stilker på rema idag, lagde grøt av den, men ble for mye med 1/3 ts stevia, blæ. Emmen ettersmak. Var godt med kanel, sukrin og fløte på.

Batillip
14-06-11, 17:03
Kjøpte 2 svære stilker på rema idag, lagde grøt av den, men ble for mye med 1/3 ts stevia.


Hehe. :o

Cherry
14-06-11, 20:55
Hehe. :o

Venter i grunn på tilbakemelding på grøten din med en passelig mengde stevia :D

LIBBA
25-06-11, 09:49
Fikk så lyst på rabarbragrøt når jeg leser denne tråden :sikle:
Dagens jobb: Skaffe rabarbra :D

bevaremegvel
25-06-11, 10:57
Jeg laget rabarbrasmuldrepai i går med vaniljesaus til, det var så godt at jeg må lage en til i dag :D

Lillemy71
25-06-11, 20:02
Jeg laget rabarbrasmuldrepai i går med vaniljesaus til, det var så godt at jeg må lage en til i dag :D

Hva smuldret du med da?? Har du en oppskrift?

bevaremegvel
25-06-11, 21:09
Hva smuldret du med da?? Har du en oppskrift?
oppskriften hentet jeg i boken til Annika Rogneby:

del noen rabarbrastilker i små biter, ha over litt sukrin og kanel og la det stå å trekke litt inn.
Ta det så over i en ildfast form hvor du har smuldre deigen over og har det så i ovnen ca 15 min i 180 gr.
serverte sammen med hjemmelaget vanilje saus og det ble helt nydelig.

smuldredeigen:
75 gr smør
3/4 dl sukrin
1dl mandelmel
1/2 dl fibrex
1/2 dl Bake Pro
1/2 ts bakepulver
litt vanilje

blandet alt dette i en mixer.

(Og dagens bakst forsvant like fort som den i går)

Lillemy71
25-06-11, 22:13
Hørtes deilig ut, det skal prøves i morgen. Har ikke alle disse greiene, men har mandelmel, kokosmel og fiberhusk. Klarer vel å mekke noe av det.

Tusen takk for oppskrift.:)