View Full Version : Skolelunsj? Ja, særlig ...


Trolltika
14-06-11, 08:56
Her på skolen har de laget seg tradisjon med skolelunsj der de lager langbord og "koldtbord" som avslutning til jul og sommer. En koselig tradisjon for all del, men ernæringsmessig er den så som så ser jeg. Fant lista over ting elevene skulle ta med i dag, og i en klasse på 24 skal det serveres følgende (hver elev får en ting å ta med):

60 hattingrundstykker
6 pakker eplejuice
2 glass syltetøy
1 brunost
3 pakker hvitost
2 pakker salami
6 bananer
2 agurker
og for å toppe det hele tar lærerne med seg
2 bokser nugatti :eek:

Er dette representativt for matpakkene i dag?
Hvitost og salami er jo "greit nok", men brunost, syltetøy, banan og nugatti?

Jeg ble svett, jeg... Og måtte snakke med den voksne som har ansvar for å hjelpe min diabetesunge i morgen. Er glad for at det ikke er jeg som skal prøve å styre det blodsukkeret etterpå, jeg :rolleyes:

Georgine
14-06-11, 09:03
Dette er nok representativt for både matpakker og skolelunsj ja, dessverre.

Trolltika
14-06-11, 09:19
Dette er nok representativt for både matpakker og skolelunsj ja, dessverre.

Hvordan i alle dager skal unger lære noe med hodet og kroppen så fulle av sukker? Hva skjedde med servelat, skinke, kyllingpålegg, leverpostei og sånne ting som ungene her får til skolemat? Og hvorfor må nugatti være med fordi en skal "kose seg"?

Kjenner jeg er mer og mer glad for at jeg ikke er lærer på barnetrinnet, jeg :o. Det skulle forresten vært morsomt å vært flue på veggen siste skoledag når de først skal "kose seg" med brus og godterier på klasserommet før alle klassene skal samles og se på et skuespill etterpå.
Godt den siste uka i skoleåret bare er en gang i året :p

Bonus
14-06-11, 09:56
Jeg jobber som lærer og ser ikke noe feil med de påleggene som banan, brunost og syltetøy.. Men nugatti hadde jeg elegant hoppet over når de får mye godteri og sjokolade ellers..

Her er det sånn at vi ser skuespillet før de spiser godiset sitt.. Jeg er veldig for å ha en grense over hvor mye snop de kan ta med.. Jeg mener at 20 kr er mer enn nok, men de har ikke en sånn politikk her.. Så elevene tar med så mye de kan.. Og det er jeg ikke helt begeistret for..

Trolltika
14-06-11, 10:36
Jeg jobber som lærer og ser ikke noe feil med de påleggene som banan, brunost og syltetøy.. Men nugatti hadde jeg elegant hoppet over når de får mye godteri og sjokolade ellers..

Her er det sånn at vi ser skuespillet før de spiser godiset sitt.. Jeg er veldig for å ha en grense over hvor mye snop de kan ta med.. Jeg mener at 20 kr er mer enn nok, men de har ikke en sånn politikk her.. Så elevene tar med så mye de kan.. Og det er jeg ikke helt begeistret for..

Hver for seg er det ikke noe galt i banan, brunost og syltetøy, men når det blir eneste valgmuligheten blir jeg litt oppgitt. Kanskje mest siden jeg er vant til litt mer variasjon fra lunsjbordene til min eldste -der de har med kalkunpålegg, kokte egg, leverpostei og slikt i tillegg. Så lenge ungene får mer å velge i stiller saken litt annerledes, tenker jeg.

Hos størsta hadde de også nugatti som et alternativ det første året, men det ble slutt med det fordi ungene ikke spiste det :p. Derimot måtte de øke andelen kokte egg og kjøttpålegg for det var det som ble spist.

Enig med deg i at det godt kan være begrensninger på godteriet, ja. Her pleier de å bruke begrensninger, men jeg tror jeg må lese om jeg finner noen i år. Størsta påstod nemlig at de måtte ha med godterier for minst 40 kr, og det har jeg litt vondt for å tro.

Lava
14-06-11, 11:39
En gang sendte jeg med litt bedre (og dyrt) pålegg når datter skulle på noe slikt fellesmåltid.. hun så ingenting til det pålegget. Det hadde blitt lagt hos lærerne.
På slike arrangement er det nok greit å levere noe billig, siden alt skal være for alle.
Men sjokoladepålegg trenger de ikke servere..

babydoll
14-06-11, 15:13
To ganger i året er det vel ikke så nøye hva de spiser. Det er vel uansett sunnere med skive med brunost enn pizzabord?!

At det reflekterer vanlig skolelunsj er nå en ting. Du kan jo sende med dine egne barn sunn mat ellers i året utenom de to dagene :)

Trolltika
14-06-11, 16:00
To ganger i året er det vel ikke så nøye hva de spiser. Det er vel uansett sunnere med skive med brunost enn pizzabord?!

At det reflekterer vanlig skolelunsj er nå en ting. Du kan jo sende med dine egne barn sunn mat ellers i året utenom de to dagene :)

Joda, mine unger får sunn mat resten av året, her har vi bare et "ekstra problem" i og med at lunsjen også skal passe til en unge med diabetes. Skolelunsj to dager i året, godterier til avslutning to dager i året, kaker når de skal kose seg... Det blir fort mer enn to dager i løpet av et år.

Hvorfor er forresten skive med brunost sunnere enn pizzabord?

Sånn totalt sett ble jeg vel mest bare oppgitt over at skolelunsj skal være så søtt når det finnes andre ting som er mulig å velge som pålegg. Jeg er ikke vant til at syltetøy og nugatti hører hverdagen til, men forstår jo at det gjør det. Jaja, vi overlever vel morgendagens lunsj også.

Mithila
14-06-11, 16:22
Joda, mine unger får sunn mat resten av året, her har vi bare et "ekstra problem" i og med at lunsjen også skal passe til en unge med diabetes. Skolelunsj to dager i året, godterier til avslutning to dager i året, kaker når de skal kose seg... Det blir fort mer enn to dager i løpet av et år.

Hvorfor er forresten skive med brunost sunnere enn pizzabord?

Sånn totalt sett ble jeg vel mest bare oppgitt over at skolelunsj skal være så søtt når det finnes andre ting som er mulig å velge som pålegg. Jeg er ikke vant til at syltetøy og nugatti hører hverdagen til, men forstår jo at det gjør det. Jaja, vi overlever vel morgendagens lunsj også.

Dette skjønner eg kjempegodt! Eg er sjølv lærar, dog ikkje i fast jobb enda, men har blant anna undervist i Mat og Helse (OG har årsstudiet), der eg har vore med på kantinedrift. Faktisk er det slik at fleire av elevane heller vil ha brødmat med "skikkeleg" pålegg som skinke, ost, leverpostei og egg. Forbausande mange barn eg veldig glade i egg! :) Klart det er nokon som aller helst vil ha skuleboller, men eg synest at skulen skal promotere eit skikkeleg kosthold, utan nugatti og sjokade ;) Særleg på slike dagar, fordi barna har likevel med seg snop:)

Bravo
14-06-11, 16:33
Iflg min datter som på 8 år har "alle" de andre i klassen nugatti eller annet sjokoladepålegg i matpakkene sine stadig vekk. Dette er såklart en stor overdrivelse, og ble sagt under en diskusjon om hvorfor vi ikke har Nugatti..men likevel, er nok endel som stadig vekk har det, ja. Og "alle" har visstnok kjeks med seg også (sukkerkjeks som mariekjeks, sjokoladekjeks osv), og alle har lysere brød enn oss (jeg kjøper Fedonbrød for tiden) og alle er bare så mye greiere mammaer (evt pappaer) enn meg når det gjelder matpakken, tydeligvis..:rolleyes:

Vi har her i huset landet på et kompromiss..jeg har to jenter, og når en av dem har bursdag, kjøper vi inn en boks nugatti som spises opp på brødskiver..femåringen fylte nå for en drøy uke siden, og boksen ble tom i forigårs.. nå er det heldigvis et halvt år til neste gang en av jentene har bursdag..

Mithila
14-06-11, 16:40
Iflg min datter som på 8 år har "alle" de andre i klassen nugatti eller annet sjokoladepålegg i matpakkene sine stadig vekk. Dette er såklart en stor overdrivelse, og ble sagt under en diskusjon om hvorfor vi ikke har Nugatti..men likevel, er nok endel som stadig vekk har det, ja. Og "alle" har visstnok kjeks med seg også (sukkerkjeks som mariekjeks, sjokoladekjeks osv), og alle har lysere brød enn oss (jeg kjøper Fedonbrød for tiden) og alle er bare så mye greiere mammaer (evt pappaer) enn meg når det gjelder matpakken, tydeligvis..:rolleyes:

Vi har her i huset landet på et kompromiss..jeg har to jenter, og når en av dem har bursdag, kjøper vi inn en boks nugatti som spises opp på brødskiver..femåringen fylte nå for en drøy uke siden, og boksen ble tom i forigårs.. nå er det heldigvis et halvt år til neste gang en av jentene har bursdag..

Ikkje dumt! Ei venninna av meg fortalte ein gong at ho og hennar to søsken KUN fekk nugatti om sommaren. Så ho trudde leeenge at butikkane berre solgte den slags i sommarferien :p

babydoll
14-06-11, 17:48
Joda, mine unger får sunn mat resten av året, her har vi bare et "ekstra problem" i og med at lunsjen også skal passe til en unge med diabetes. Skolelunsj to dager i året, godterier til avslutning to dager i året, kaker når de skal kose seg... Det blir fort mer enn to dager i løpet av et år.

Hvorfor er forresten skive med brunost sunnere enn pizzabord?

Sånn totalt sett ble jeg vel mest bare oppgitt over at skolelunsj skal være så søtt når det finnes andre ting som er mulig å velge som pålegg. Jeg er ikke vant til at syltetøy og nugatti hører hverdagen til, men forstår jo at det gjør det. Jaja, vi overlever vel morgendagens lunsj også.

Nå er det riktignok litt avhengig av toppingen på pizza, men tar man i betraktning en helt vanlig lørdagspizza er det jo mer fiber, vitaminer og mineraler som er nyttige i en grovskive med brunost enn i pizza, en rimelig næringsløs rett.

Imp
14-06-11, 18:24
Ja, maten som de fleste barn spiser på skolen i dag er ikke bra, enten det er med nugatti eller syltetøy eller brunost. Det er sånn mat jeg ble overvektig og utviklet pcos av, så JEG syns i alle fall noe drastisk bør skje med skolematen...

Trolltika
14-06-11, 20:40
Nå er det riktignok litt avhengig av toppingen på pizza, men tar man i betraktning en helt vanlig lørdagspizza er det jo mer fiber, vitaminer og mineraler som er nyttige i en grovskive med brunost enn i pizza, en rimelig næringsløs rett.

Ah, da skjønner jeg hva du tenker på. I min hverdag er pizza grov bunn og masse grønsaker og godt kjøtt ;)

Nannah
18-06-11, 23:58
Nå begynner jeg riktignok å bli en gammel dame, men hva hendte med at man ikke fikk lov å ha med søtt på skolen? Vi fikk ikke spise søtt pålegg eller godis, kake, kjeks eller annet. ikke søtt drikke.Vi fikk store skiver kålrot på skolen til å knaske på om vintern:love:
Godt og populært.

Det burde da ikke være så vanskelig å sette noen grenser for hva ungene skal ha med av mat.

Carisma
19-06-11, 00:04
Nå er det riktignok litt avhengig av toppingen på pizza, men tar man i betraktning en helt vanlig lørdagspizza er det jo mer fiber, vitaminer og mineraler som er nyttige i en grovskive med brunost enn i pizza, en rimelig næringsløs rett.
Men, osten på pizzaen vil dempe blodsukkerstingingen, i motsetning til brød og brunost komboen som bare gir en jevn og veldig rask stigning.

BitTorres
24-06-11, 07:29
Men, osten på pizzaen vil dempe blodsukkerstingingen, i motsetning til brød og brunost komboen som bare gir en jevn og veldig rask stigning.


Jeg tror ikke osten vil dempe den svært mye, det blir mer at blodsukkeret bare når 10, istedenfor 10.2, for pizzaen består stort sett av hvitt mel, altså polysakkarider til den store gullmedalje. Det skal rimelig mye ost til for å dempe det, og det burde dessuten vært gräddost, i og med at melkeprotein gir et større insulinbehov enn andre typer protein.

BitTorres
24-06-11, 07:34
Her på skolen har de laget seg tradisjon med skolelunsj der de lager langbord og "koldtbord" som avslutning til jul og sommer. En koselig tradisjon for all del, men ernæringsmessig er den så som så ser jeg. Fant lista over ting elevene skulle ta med i dag, og i en klasse på 24 skal det serveres følgende (hver elev får en ting å ta med):

60 hattingrundstykker
6 pakker eplejuice
2 glass syltetøy
1 brunost
3 pakker hvitost
2 pakker salami
6 bananer
2 agurker
og for å toppe det hele tar lærerne med seg
2 bokser nugatti :eek:

Er dette representativt for matpakkene i dag?
Hvitost og salami er jo "greit nok", men brunost, syltetøy, banan og nugatti?

Jeg ble svett, jeg... Og måtte snakke med den voksne som har ansvar for å hjelpe min diabetesunge i morgen. Er glad for at det ikke er jeg som skal prøve å styre det blodsukkeret etterpå, jeg :rolleyes:

Så lenge det sitter komplette idioter i rådet for ernæring her i landet, så blir dette desverre representativt. Alt som ikke inneholder mettet fett, er bra. Det skulle selvfølgelig vært lettsyltetøy, lettsalami, lett ost osv osv, fordi mettet fett, mettet fett, mettet fett osv osv osv.
Det er derfor det er viktig å støtte og promotere de som kan noe om mat, som Eenfeldt, og andre, for å få budskapet frem til folk, sånn at vi til slutt kan få gjennomslag for dette også rent nasjonalt.

Cyan
24-06-11, 09:13
Huff, jeg kjenner at jeg blir helt svett med tanke på min lille pode som skal ut i barnehageverdenen i august :o

Zillah
24-06-11, 18:15
Eg vart så glad da eg såg ei oppsummering av barnehagedagen på whiteboarden sist onsdag i vår barnehage. (Onsdag er utedag, og da må barna ha med eigen mat til lunsj i staden for å smøre ved bordet.) "En del har med seg for lite og feil mat (loff og sjokoladepålegg) " ... Tanken har eg tenkt mang ein gong når eg har sett kva enkelte har hatt i matboksen, men det var litt fint å sjå at barnehagen faktisk tok tak i det. Eg snakkar om mat på kvar foreldresamtale, eg. Syns det er så viktig.

Cyan
25-06-11, 14:47
Vi hadde et informasjonsmøte i barnehagen som han skal begynne i i går, og jeg må si jeg ble positivt overrasket. De får et måltid i barnehagen, og det er (selvsagt) grovt brød med sunt pålegg. Gikk mye makrell i tomat og leverpostei sa de. Syltetøy, prim og sjokoladepålegg serverte de ikke. Som drikke får de vann eller melk, juice var ikke lov. En gang i uka får de havregrøt. Det andre måltidet er matpakke, og vi får ikke lov til å ha med yoghurt, fordi det er så mye sukker i det og fordi det blir så mye klin. Ellers serveres det frukt. Nå glemte jeg helt å spørre om hva de gjør til bursdager, men siden yoghurt og juice ikke er lov på grunn av sukkeret regner jeg i grunn med at det ikke er kake da :)

mama67
27-06-11, 13:37
Huff, jeg kjenner at jeg blir helt svett med tanke på min lille pode som skal ut i barnehageverdenen i august :o

Jeg er førskolelærer og har jobbet i flere forskjellige barnehager. De aller fleste barnehager er, om ikke sukkerfrie, sukkerreduserte. Jeg vil påstå at barnehagene generelt sett er flinkere på mat og kosthold enn skolen.

Hos oss får barna to måltider pr dag, lunsj og ettermiddagsmat. Vi serverer aldri syltetøy, brunost, prim eller annet søtt pålegg. Det går i grovt brød med diverse kjøttpålegg, leverpostei, makrell, kaviar, egg og ost. En dag i uka har vi varm mat, og da lager vi fisk, kjøtt eller kylling med grønnsaker til. Pannekaker en sjelden gang.
Til drikke har vi aldri noe annet enn vann og melk.

På bursdager har vi ikke noe spesielt å spise, men gjør heller stas på bursdagsbarnet på andre måter.
Klart ungene får en is, smoothie eller annet en gang i blant, men det er så sjelden at det må jammen være greit :)

Dolsi
27-06-11, 16:51
Ble ikke imponert over den lusjen der altså.
Man kan jo lage en mye mer sunn lunsj enn den der.

Selv jobber jeg i barnehage og der er det vi som står for lunsjen hver dag.
Fisk hver mandag, havregrynsgrøt uten sukker hver onsdag. Hjembakt grovbrød med Disse påleggstypene to dager i uka: Baconost, rekeost, leverpostei, kaviar, makrell i tomat, hvitost og brunost.
Hver fredag lager vi varmmat og da er det også sunn mat.

Vi oppfordrer også alle foreldre til å la matpakka være sunn og gir gjerne råd om sunn og god matpakke til de av foreldrene som ønsker det.

Sunne, flotte barn uten store blodsukkersvingninger hos oss :)

Cyan
27-06-11, 18:32
Klart grovbrødskiver med pålegg ikke er spesielt imponerende, men jeg har fått inntrykk av at det både blir servert juice, brunost, prim og yoghurt i de fleste barnehager, så jeg ble positivt overrasket over at det ikke var slik i en barnehage som ikke er (i hvert fall ikke uttalt) sukkerfri. Ser jo nå at det er godt mulig min oppfatning av barnehagemat er feilaktig da :) Kan forøvrig nevne at det har kommet meg for øre at i familiebarnehagen som sønnen min går i nå har de fått servert både mariekjeks og ostepop ... Nå har han og skal heldigvis bare være der i svært kort tid så vi velger å ikke lage noe ballade av det nå (velger heller å ha en god tone de siste 2 ukene han skal være der), men med tanke på at ledende dagmamma her er en erfaren barnehageassistent ble jeg litt skeptisk til hvordan forholdene kunne være i ymse barnehager. Med det sagt så anbefaler helsesøsteren vår både brunost og prim som pålegg, noe jeg finner ganske hårreisende.

Dolsi
27-06-11, 18:35
Klart grovbrødskiver med pålegg ikke er spesielt imponerende, men jeg har fått inntrykk av at det både blir servert juice, brunost, prim og yoghurt i de fleste barnehager, så jeg ble positivt overrasket over at det ikke var slik i en barnehage som ikke er (i hvert fall ikke uttalt) sukkerfri. Kan forøvrig nevne at det har kommet meg for øre at i familiebarnehagen som sønnen min går i nå har de fått servert både mariekjeks og ostepop ... Nå har han og skal heldigvis bare være der i svært kort tid så vi velger å ikke lage noe ballade av det nå (velger heller å ha en god tone de siste 2 ukene han skal være der), men med tanke på at ledende dagmamma her er en erfaren barnehageassistent ble jeg litt skeptisk til hvordan forholdene kunne være i ymse barnehager. Med det sagt så anbefaler helsesøsteren vår både brunost og prim som pålegg, noe jeg finner ganske hårreisende.

Ikke hos oss. Der drikker vi kun vann og sukker. Yoghurt serverer vi aldri barna og vi har også oppfordret foreldrene til ikke å sende med yoghurt i barnehagen.
Prim kan ungene spise hjemme, vi serverer det ikke hos oss.

Vi markerer ikke bursdager med mat, bare fokus på barnet. Vi ber foreldrene om ikke å ta med noe til bursdager og det respekterer de alle sammen. :D

Cyan
27-06-11, 18:38
Ikke hos oss. Der drikker vi kun vann og sukker. Yoghurt serverer vi aldri barna og vi har også oppfordret foreldrene til ikke å sende med yoghurt i barnehagen.
Prim kan ungene spise hjemme, vi serverer det ikke hos oss.

Vi markerer ikke bursdager med mat, bare fokus på barnet. Vi ber foreldrene om ikke å ta med noe til bursdager og det respekterer de alle sammen. :D Kjempebra, og ingenting gjør meg gladere enn om min oppfatning av "normal" barnehagemat er feilaktig :) Håper dog at det er vann og melk dere serverer, og ikke vann og sukker ;)

Dolsi
27-06-11, 18:40
Ikke noe vann og sukker nei.
Vi har en sukkerfri profil, så saft og jus har vi aldri. Tilsetter heller ikke sukker i noe.
Selv harvregrynsgrøten spises uten sukker og ingen protesterer på det.

Frotser i frukt og grønnsaker da, og det setter ungene pris på :D

Cyan
27-06-11, 19:14
Jeg skjønte det altså, jeg bare forsøkte å være litt "morsom" rundt den lille skrivefeilen du hadde :) Ikke hos oss. Der drikker vi kun vann og sukker

Zillah
27-06-11, 19:21
Ikke hos oss. Der drikker vi kun vann og sukker. :eek:

Hehe :)

Dolsi
28-06-11, 19:15
Jeg skjønte det altså, jeg bare forsøkte å være litt "morsom" rundt den lille skrivefeilen du hadde :)

:D Mente så klart vann og melk :D

Photobscura
28-06-11, 20:17
(...) og det burde dessuten vært gräddost, i og med at melkeprotein gir et større insulinbehov enn andre typer protein.
Bare litt på siden, er det noe spesielt med gräddost i forhold til melkeprotein?

Cherry
29-06-11, 02:49
Åh jeg blir så oppgitt over matpakkene til elevene mine noen ganger :rolleyes:

Brødskive med nugatti er ganske vanlig hos enkelte. Det samme er baguetter, boller og skolebrød. Og sånn rett-i-koppen. Vi har vannkokere og mikroer på hvert klasserom så elevene har mulighet til sånn.

Gøgga
29-06-11, 15:33
Det er desverre lite kunnsakp om kosthold i skolene. Jeg har en datter som ikke er veldig glad i brød, og heller har knekkebrød eller salat med i skolematen. Dette ble tatt opp på et møte med skolen, de mente knekkebrød gav for lite energi, og derme førte til at jenta ble slapp..... Da jeg spurte hva de ville anbefale som matpakke svarte de: kneip med brunost... Forstå det den som kan. Også på en tidligere skole ble vi kritisert for matpakkevalgene, da brød griser mindre, enn salater, middagsrester osv, når en spiser.

Jeg er selv lærer og ser helt klart et behov for fokus på riktig mat i skolene

Dolsi
29-06-11, 17:45
De beste og mest spennende matpakkene jeg ser i barnehagen, er der barna har med seg salat, frukt og middagsrester.
Ungene setter da også pris på variasjon i matpakka si.
Tenk noe så kjedelig som kneipbrød med ost dag etter dag :eek:

Trolltika
04-07-11, 23:48
Her kom ferien litt for fort, så jeg fikk ikke oppdatert denne tråden med hva som ble resultatet av lunsjen. Jeg tok med meg "oppgittfjeset" mitt og snakka med den ene av de voksne i klassen, og da forsvant nugattien fortere enn fy fra lista over pålegg :p. SFO-lederen hørte på samtalen vår og gav meg 120% støtte i at smørbar sjokolade i allefall ikke hadde noe på skolen å gjøre.

I tillegg ble syltetøyet til "dessert", og ungene måtte spise minst en skive med annet pålegg før de fikk lov til å røre syltetøyet. Ikke fullgodt kosthold, men adskillig bedre enn utgangspunktet.

Trolltika
04-07-11, 23:52
Må forresten kommentere generelt litt om barnehage her, for min erfaring er at det er mye større fokus på sunn mat i barnehagene enn på skolen. Vet at det hendte at de lagde nye matpakker med grovbrød og pålegg til ungene som skulle på tur dersom det var loff og syltetøy i matpakken. Nå fikk ungene juice i barnehagen til begge ungene mine, men det skyldtes at enkelte unger hadde melkeintoleranse og juicen da ble ansett som et bedre alternativ enn saft.

Det var kaker eller is til bursdager, men totalt sett ble det faktisk mindre sukker der enn det min eldste har hatt tilgang på det siste skoleåret.

Imp
05-07-11, 00:05
Tenk noe så kjedelig som kneipbrød med ost dag etter dag :eek:

Ja, det var det jeg fikk gjennom hele min skoletid. Det varierte kanskje noe med leverpostei, servelat, gulost og brunost, men der stoppet det. Er vel ikke så rart at jeg kjøpte gomorgenyoghurt de gangene jeg hadde penger til det.

Imp
05-07-11, 00:06
Må forresten kommentere generelt litt om barnehage her, for min erfaring er at det er mye større fokus på sunn mat i barnehagene enn på skolen. Vet at det hendte at de lagde nye matpakker med grovbrød og pålegg til ungene som skulle på tur dersom det var loff og syltetøy i matpakken. Nå fikk ungene juice i barnehagen til begge ungene mine, men det skyldtes at enkelte unger hadde melkeintoleranse og juicen da ble ansett som et bedre alternativ enn saft.

Det var kaker eller is til bursdager, men totalt sett ble det faktisk mindre sukker der enn det min eldste har hatt tilgang på det siste skoleåret.

Det er også mitt inntrykk. Kommer til å ta med meg masse erfaring og pågangsmot i forhold til kosthold på skolen når vesla begynner der, men håper at det ikke blir nødvendig da..:o