View Full Version : Å mørne kjøtt
På God Morgen Norge så sa de nettopp at ananas er veldig bra til å mørne kjøtt, fordi de har ett stoff (husker ikke hvilket), som spalter proteiner veldig bra..
Har dere andre forslag til hvordan mørne kjøtt? :)
Ananas har enzymer som spalter og mørner kjøttet.
En god kokk her i bygda kjøper kun kjøtt som har gått ut på dato... :eek: For at det skal ha ligget og mørnet en stund. Det er vel snakk om tid når det gjelder mørning. Men å bruke en syre, slik som rødvin eller sitron i en marinade, vil gjøre kjøttet mørere. Samt å steke det først når kjøttet er romtemperert, og ikke bruke for sterk varme. Å langsteke på 90 grader varmluft i stekeovnen, til steketermometeret viser ca. 65 grader, gir et utrolig mørt og saftig resultat.
Så stikkordet er å bruke syre?
Du nevner rødvin.. Hvordan er det med hvitvin?
Du nevner rødvin.. Hvordan er det med hvitvin? Hmmm, jo tror det går ut på det samme. Hvis det da ikke er garvesyren i rødvinen e.l. som er cluet.
mener å ha hørt at det er garvesyren som gjelder :)
Dessuten er rødvinssmaken myyye bedre på kjøtt. Åh, jeg har jo kjøpt rødvin! Kanskje jeg skal marinere noe kjøtt i helga? *slurp*
Jeg pleier å 'banke' kjøttet med enden av en kniv for å mørne det... Eller du kan bruke en sånn gammeldags kjøtt-hammer.
Samt å steke det først når kjøttet er romtemperert, og ikke bruke for sterk varme. Å langsteke på 90 grader varmluft i stekeovnen, til steketermometeret viser ca. 65 grader, gir et utrolig mørt og saftig resultat. Ja, selv en god biff kan bli enda bedre ved å steke ferdig i varmluftoven.
Stek raskt på begge sider, stikk steketermometeret inn i midten på biffen (fra siden) og stek ferdig i ovn på lav varme. . Kan da spises med engang, trenger ikke å godgjøre seg for at saften skal bli i biffen/kjøttet. Både smak, mørhet og saftighet blir foredlet perfekt.:)
Ja, selv en god biff kan bli enda bedre ved å steke ferdig i varmluftoven.
Stek raskt på begge sider, stikk steketermometeret inn i midten på biffen (fra siden) og stek ferdig i ovn på lav varme. . Kan da spises med engang, trenger ikke å godgjøre seg for at saften skal bli i biffen/kjøttet. Både smak, mørhet og saftighet blir foredlet perfekt.:)
Er det en litt tykk biff skive du snakker om her ? ikke hel biff?
Har en indrefilet liggende( hel) som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal tilberede. om jeg skal steken hel i stekovne eller kutte i skiver. har dere noen gode forslag? Skal jeg våge å prøve meg på en marinade?
Er det en litt tykk biff skive du snakker om her ? ikke hel biff?
Du kan bruke metoden med fordel i begge tilfeller, Begod.
Og det fine er at du også kan steke dem i panna, for så å la dem ligge til du skal steke dem ferdig senere...i tilfelle du ønsker å kvitte deg med stekelukt og søl før du skal spise.....
I begge tilfeller kan du steke dem ferdig på rist over en langpanne med masse grønt og sopp (og hvitløk) i....:)
SÅ flott, kansje jeg prøver det ut iløpet av helga. Hvor lang tid vil den bruke, sånn ca
Hvis jeg setter ovnen på 90 gradervarmluft . og ønsker 65grader. biffen er 1,5 kg tror jeg.
SÅ flott, kansje jeg prøver det ut iløpet av helga. Hvor lang tid vil den bruke, sånn ca
Hvis jeg setter ovnen på 90 gradervarmluft . og ønsker 65grader. biffen er 1,5 kg tror jeg.Hvis det er en normal str. på okseindrefileen, så vil jeg tippe ca 20-25 min hvis den helstekes, etter at den er rundstekt fort i panna.....Og blir den ferdig tidligere, så bare sett varmluften ned til 60-65 grader, så holder den seg og blir ikke gjennomstekt.
Nam høres godt ut..... Har en i frysern jeg og...kanskje det kanskje...:p
Lykke til:)
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.