View Full Version : Chili Texas style
Photobscura
19-06-11, 22:58
Jeg har alltid vært fascinert av den store greia med chili i statene, med chili-konkurranser, fast pubmat etc. Jeg har prøvd å lage chillgryter flere ganger, det blir greit nok, men det var først når jeg begynte å lese en haug med oppskrifter skjønte jeg noe av cluet, og jeg lagde min egen versjon inspirert av flere, og den ble altså farlig god, og ikke minst er det enkelt og billig, men det tar en del tid, så her må man planlegge litt.
Dette er en ganske stor porsjon:
1 kg kjøttdeig av storfe
Smør til steking
2 bokser hakka tomater (400 gram pr boks)
2 ss tomatpuré
2 medium gul løk
2-3 fedd hvitløk
5 dl vann
1 terning oksebuljong
1/2 ts chilipulver (eller mer, mitt er kruttsterkt)
2 ts malt spisskummen
1 ts kanel
1 ss provencekrydder (eventuelt diverse italienske krydder, som timian, merian, basilkum, oregano etc)
Salt og pepper etter smak
Stek opp kjøttdeig, skru ned varmen og tilsett tomatpureen, hakk løk og stek sammen med kjøttdeigen til den er blank, krøst hvitløk over.
Kok opp vann, og rør ut buljongen. Hell vann og kjøttdeig i en stor kasserolle sammen med de hakkede tomatene og kok opp.
Skru ned varmen til den er under kokepunktet, og la den stå og trekke i to timer (uten lokk!), rør litt i gryta med jevne mellomrom.
Tilsett alt krydderet bortsett fra salt, og la trekke en time til. Smak til med salt.
Om nom nom! Nesten enda bedre dagen etter!
For de som er litt mindre snaue på karbene er det sikkert også godt med hvite eller brune bønner.
Hørtes utrolig godt ut. :sikle:
Jeg liker sterk mat, så dette skal jeg prøve :D
Ps: spisskummin, er det det samme som karve ?
Photobscura
20-06-11, 00:39
Hørtes utrolig godt ut. :sikle:
Jeg liker sterk mat, så dette skal jeg prøve :D
Ps: spisskummin, er det det samme som karve ?
Veldig veldig godt!
Nei, spisskummen er spisskummen! ;) Men det er beslektet, da. Lukten er ganske lik, men smaken er temmelig annerledes.
Jeg elsker chili:)
Svært ofte når vi har chili til middag, så lager jeg ei stor ladning, og så har jeg ferdig lunsj eller kveldsmat i flere dager. Chili blir liksom bare bedre og bedre.....
Så kjempegodt ut, blir middag i morgen tror jeg! Spiser dere det med noe til? Jeg synes å huske at når jeg fikk dette i USA at det var med tortillachips og muligens rømme(eller så var det bare jeg som ønsket at det var rømme til fordi det var sterkt :D) ? Kanskje ostekjeks kan erstatte chipsene?
Photobscura
20-06-11, 17:14
Det er supersupergodt! Jeg vil tro at rømme vil være veldig godt til, ostchips også sikkert! Men husk å sette av de timene som trenges, den skal trekke i minst tre timer! Det er den tiden som gjør denne retten så sinnsykt god! :)
Flaks at jeg har operert et kne, slik at jeg er hjemme hele dagen og kan lage mat som trenger lang tid :D
Det står å trekker på komfyren nå, lukter veldig godt, gleder meg til å smake når den tid kommer! :p
Photobscura
21-06-11, 16:33
Flaks at jeg har operert et kne, slik at jeg er hjemme hele dagen og kan lage mat som trenger lang tid :D
Det står å trekker på komfyren nå, lukter veldig godt, gleder meg til å smake når den tid kommer! :p
Herlig! Jeg skal lage en ny porsjon i dag. Tenkte å lage blomkålris til. :)
Da satte jeg igang :D
Var ikke hjemme før kl 19, men klarte ikke vente til i morgen med å lage dette.
Nå står gryta på ovnen og godgjør seg. (Fant spisskummen på butikken :ja: :o)
Dette blir sein mat.(ferdig kl. 23) :spent:
Hvaslags chilikrydder bruker du? For det jeg har fra santamaria er ikke særlig sterkt syns jeg.. kjøper du det på innvandrerbutikk?
Photobscura
21-06-11, 20:55
Hvaslags chilikrydder bruker du? For det jeg har fra santamaria er ikke særlig sterkt syns jeg.. kjøper du det på innvandrerbutikk?
Yes! Bruker et merke som heter Rajah som jeg kjøper på Sultan, innvandrerbutikk på Grünerløkka. Det er generelt et veldig bra krydder. Boksen ser sånn ut:
http://www.indianonlinegrocery.com/catalog/Rajah%20chillipowder.jpeg
Da synes jeg du bare skal smake til, egentlig! De norske butikkrydderne er det dessverre ikke så mye krutt i. :cool:
Skal stikke innom den lokale innvandrersjappen først og se om jeg finner noe der :)
Takk for tips!
Photobscura
21-06-11, 21:15
Bare hyggelig!
Nå har jeg spist ei skål! Mmmm! Gleder meg til å spise mer av den i mårra, da er den enda bedre! :D
Å himmel og hav!!
Dette var godt :sikle: :_punk:
Tusen takk for oppskrift :D
Nam, må teste. Eldstejenta er fascinert av gumbo etter å ha sett "prinsessen og frosken" x- antall ganger. Kan vel si at dette er gumbo når jeg lager det
Photobscura
21-06-11, 23:43
Å himmel og hav!!
Dette var godt :sikle: :_punk:
Tusen takk for oppskrift :D
Så bra! Håper du har igjen, for den er enda bedre i morgen. :D
Nam nam! Dette var godt! Jeg orket ikke å lage ostechips til, så jeg raspet heller litt ost og hadde oppi. Det var supergodt (og så blir det litt mer fett)! Flaks for meg (igjen) at det var masse igjen som jeg skal spise i morgen! :cool:
Så bra! Håper du har igjen, for den er enda bedre i morgen. :D
Det har jeg.
Gleder meg ;)
Photobscura
22-06-11, 00:18
Tasja: Så bra at du likte den!
Jeg er alltid helt i fyr og flamme når jeg finner fram til en ny, god melkefri matrett. Er jo liksom fløte i "alt" av lchf-mat.
Den var enda bedre i dag :sikle: ;)
Photobscura
23-06-11, 00:47
I know! :D
Denne står og småputrer på gryta nå - gleder meg til å kunne smake om et par-tre timer :p
Spisskunnin er IKKE det samme som karve. Spisskummin er det krydderet som lager den spsielle lukten og smaken på tacokrydderet. karve er vel det som setter smak på surkål.
Photobscura
25-06-11, 17:35
Denne står og småputrer på gryta nå - gleder meg til å kunne smake om et par-tre timer :p
Håper det smaker! :)
Spisskunnin er IKKE det samme som karve. Spisskummin er det krydderet som lager den spsielle lukten og smaken på tacokrydderet. karve er vel det som setter smak på surkål.
Jah! Men de er beslektet. Når man lukter på det tørre krydderet ligner det noe, men når man bruker det i mat så skiller det seg betraktelig. Karve bruker man i surkål, akkevitt etc. Jeg synes også det er veldig godt med stekt kjøttdeig med salt, pepper og karve.
Om jeg ikke tar helt feil så har det noe med nasjonalitet å gjøre. Karve heter cummin på engelsk, men det gjør også spisskummen, men karve er så vidt jeg vet ikke et vanlig krydder utover Skandinavia. Men dette er bare antagelser, da.
Jeg har puttet i for mye chili :p Så her skal det serveres med rømme :p
Photobscura
25-06-11, 18:48
Jeg har puttet i for mye chili :p Så her skal det serveres med rømme :p
Ah ... fort gjort ..! Chili må man være forsiktig med! Men rømme gjør det jo litt mildere, da.
Ah ... fort gjort ..! Chili må man være forsiktig med! Men rømme gjør det jo litt mildere, da.
Litt ost på toppen og litt rømme så funker det bra! :D
Jeg syns den ble litt for flytende (kan det være fordi den kokte de to første timene under lokk? :confused: ), så jeg tilsatte 1,5 ts JBK og nå er jeg strålende fornøyd med konsistensen :D
Må nok lage meg chili en av de første dagene. Kjenner nesten smaken bare av å lese denne tråden:rolleyes:
Photobscura
25-06-11, 19:10
Litt ost på toppen og litt rømme så funker det bra! :D
Jeg syns den ble litt for flytende (kan det være fordi den kokte de to første timene under lokk? :confused: ), så jeg tilsatte 1,5 ts JBK og nå er jeg strålende fornøyd med konsistensen :D
Hmmm ... Sånn veldig flytende skal den ikke være, ikke mer enn en vanlig gryterett. Og den skal bare koke opp, og så trekke. Men du kan godt la den trekke lenger enn tre timer, altså!
Edit: Så først nå at du skrev at du brukte lokk. DA er det kanskje ikke så rart at den ble litt mer flytende, da blir jo mye av den væska som skal koke inn igjen i chilien.
Hmmm ... Sånn veldig flytende skal den ikke være, ikke mer enn en vanlig gryterett. Og den skal bare koke opp, og så trekke. Men du kan godt la den trekke lenger enn tre timer, altså!
Edit: Så først nå at du skrev at du brukte lokk. DA er det kanskje ikke så rart at den ble litt mer flytende, da blir jo mye av den væska som skal koke inn igjen i chilien.
Da blir det uten lokk neste gang! :D Supergod oppskrift, tusen takk! :D
Siste spørsmål fra meg: når du lar den stå over natta, står den da i gryta på komfyren (uten varme, såklart) eller i kjøleskapet? :)
Photobscura
25-06-11, 19:42
Da blir det uten lokk neste gang! :D Supergod oppskrift, tusen takk! :D
Siste spørsmål fra meg: når du lar den stå over natta, står den da i gryta på komfyren (uten varme, såklart) eller i kjøleskapet? :)
Jeg har spist den opp på to dager (frokost, middag, kvelds!), så jeg har bare latt den stå på komfyren med lokk. Det kunne sikkert vært lurt å ha den i en beholder i kjøleskapet, men ... Jeg er litt lat. :p
Jeg har spist den opp på to dager (frokost, middag, kvelds!), så jeg har bare latt den stå på komfyren med lokk. Det kunne sikkert vært lurt å ha den i en beholder i kjøleskapet, men ... Jeg er litt lat. :p
Latskapen lenge leve! :p
Tipper det blir kjøleskapet da, siden jeg skal ha med på jobb i morgen :cool:
Photobscura
25-06-11, 20:03
Latskapen lenge leve! :p
Tipper det blir kjøleskapet da, siden jeg skal ha med på jobb i morgen :cool:
Det er nok sikkert mest lurt, enn om det nok sikkert ikke er SÅ farlig om den står i ett døgns tid. Jeg innbiller meg at jeg har en mage av stål, men på denne tiden av året skal det virkelig ingenting før hele kjøkkenet svermer i bananfluer, f.eks ... :cool:
Kan skrive under på at dette er en bra oppskrift - jeg bruker ca det samme selv, hehe :) Brukte bønner oppi før jeg startet på lchf, men det er nydelig uten.
Forøvrig - så er det særlig oreganoen i "provence-blandingen" som er viktig, oregano+spisskummen+hvitløk+chili lager liksom den gode tex-mex lukten. Skal teste med litt kanel, elsker det i mer arabisk-insprerte gryter!
P.s. det Rajah-krydderet er bare best, og så får man mye mer for pengene. Santa Maria har bittesmå bokser og er fult av salt og smaksforsterker. Jeg har faktisk ikke noe imot hverken salt eller smaksforsterker, men da kjøper jeg det ved siden av, tusen ganger billigere, og så bestemmer man selv om man vil ha det oppi.
Photobscura
26-06-11, 12:22
Kan skrive under på at dette er en bra oppskrift - jeg bruker ca det samme selv, hehe :) Brukte bønner oppi før jeg startet på lchf, men det er nydelig uten.
Forøvrig - så er det særlig oreganoen i "provence-blandingen" som er viktig, oregano+spisskummen+hvitløk+chili lager liksom den gode tex-mex lukten. Skal teste med litt kanel, elsker det i mer arabisk-insprerte gryter!
P.s. det Rajah-krydderet er bare best, og så får man mye mer for pengene. Santa Maria har bittesmå bokser og er fult av salt og smaksforsterker. Jeg har faktisk ikke noe imot hverken salt eller smaksforsterker, men da kjøper jeg det ved siden av, tusen ganger billigere, og så bestemmer man selv om man vil ha det oppi.
Veldig enig! Jeg bruker nesten bare Rajah-krydderet selv. Det er billig og det er rent! :)
Kanel gjorde noe, altså. Ikke helt lett å si hva, men noe var det. Har jo egentlig aldri brukt kanel til særlig annet enn i kakao, gløgg og på grøt tidligere.
Har også tenkt på å prøve å skaffe meg ceylon-kanel, som skal være enda bedre på smak enn kassiakanelen som er den vanligste typen i Norge.
Fant Raja-krydderet på første forsøk i går, er visst veldig vanlig merke i innvandrerbutikkene også her omkring :)
Så i dag skal jeg sette i gang med chilien.. den kan trekke og kose seg mens jeg leser en god bok på terassen tenker jeg ;) Virkelig elsker søndager jeg altså, kan ta meg tid til alt mulig :D
Photobscura
26-06-11, 12:41
Herlig! Håper det blir vellykket!
Nam nam!! Sitter her god og mett nå, veldig godt :) Skal ha med meg rester til lunsj på jobb i morgen ;)
Photobscura
26-06-11, 17:53
Hurra!
Gleder meg allerede til de misunnelige blikkene fra mine høykarbo-kollegaer, der de sitter med de tørre skivene sine (med banan på, er visst trenden nå).
Photobscura
26-06-11, 18:00
Hoho!
... Banan? Fysjameg.
virker som utmerket lunsj-mat, går vel greit å fryse ned :) er jo egentlig bare en spicy kjøtsaus :p men må nok vente til imorgen da jeg verken har kjøttdeig, spisskumen eller buljong.. har bare sånn chilipulver på kvern, så må vel lete etter det og.
kollegaene mine spiser for det meste knekkebrød med makrell i tomat eller tunfisk :p
Photobscura
26-06-11, 18:36
virker som utmerket lunsj-mat, går vel greit å fryse ned :) er jo egentlig bare en spicy kjøtsaus :p men må nok vente til imorgen da jeg verken har kjøttdeig, spisskumen eller buljong.. har bare sånn chilipulver på kvern, så må vel lete etter det og.
kollegaene mine spiser for det meste knekkebrød med makrell i tomat eller tunfisk :p
Jah! Kan tenke meg at det er perfekt lunsjmat, den var veldig god kald også! :)
vi har heldigvis mikro på jobben. og jeg kom på at butikken litt unna er åpen til 8 ikveld, drevet av indere, så der kan jeg kanskje finne krydderet, og jeg vet de har kjøttdeig. så får jeg meg en tur også! :p
Jeg har prøvd å lage chillgryter flere ganger, det blir greit nok, men det var først når jeg begynte å lese en haug med oppskrifter skjønte jeg noe av cluet, og jeg lagde min egen versjon inspirert av flere, og den ble altså farlig god, og ikke minst er det enkelt og billig, men det tar en del tid, så her må man planlegge litt.
Jeg lurer litt på hva cluet var, jeg. Liksom, hva skiller denne fra de andre du har laga? :)
Har denne til trekking nå, men jeg måtte ta i bruk to kjeler. Var ikke forberedt på at det ble såå masse. Også lurer jeg på, hvor stor stekepanne har du om du har plass til 1kg kjøttdeig + løk i den på én gang? :p
Gleder meg til å smake. Kan noen fast forward to timer for meg?
Photobscura
26-06-11, 19:45
Jeg lurer litt på hva cluet var, jeg. Liksom, hva skiller denne fra de andre du har laga? :)
Har denne til trekking nå, men jeg måtte ta i bruk to kjeler. Var ikke forberedt på at det ble såå masse. Også lurer jeg på, hvor stor stekepanne har du om du har plass til 1kg kjøttdeig + løk i den på én gang? :p
Gleder meg til å smake. Kan noen fast forward to timer for meg?
At den skal trekke såpass lenge! ;) Og ikke minst at krydderet heller ikke skal i før siste timen. Da ble den mange ganger bedre!! :)
Jeg har en helt vanlig stekepanne, den er vel 28 cm, men har noe høye kanter. Det blir fullt, ja, men så lenge jeg er forsiktig når jeg rører rundt, så går det greit. Kjelen jeg bruker rommer vel fem liter, tror jeg! Så den er ganske stor.
gilde kommer i 400g pakker, så da blir det 1.2 kg guffe :p de hadde raja krydder, men ikke chilli seff... og spisskumen bare som frø. så da ble det hindu meksikansk chillikrydder med chilli, spisscumen, oregano, salt og hvitløk istedenfor :p
ikke liker jeg løk heller så denne blir nok noe annerledes :p
Photobscura
26-06-11, 19:56
gilde kommer i 400g pakker, så da blir det 1.2 kg guffe :p de hadde raja krydder, men ikke chilli seff... og spisskumen bare som frø. så da ble det hindu meksikansk chillikrydder med chilli, spisscumen, oregano, salt og hvitløk istedenfor :p
ikke liker jeg løk heller så denne blir nok noe annerledes :p
Du er jo godt innenfor, da! Det blir sikkert like godt likevel! Finnes tusenvis av chili-oppskrifter der ute i verden, og min er bare inspirert av en brøkdel av dem! :) Cluet ligger nok langt mer i timinga på krydderet og trekketid!
da står det å putrer. blir sen kveld idag :p
Hmm..tenker denne står på menyen i dag :)
Metter en sånn gryte mange mon tro?
Jeg har to små så skal holde meg til butikkhyllechillikrydder i dag ;)
Men hva spiser man vanligvis til en slik rett. Noen nevnte tortillachips. Brød?
ris? pasta?
Jeg klarer meg nok fint fint med kun chilli og en klatt rømme kasnkje :D
Ut å handle nå straks, så kan jeg vel bare sette gryta på. Jo lengre jo bedre sa dere:)
Kanel gjorde noe, altså. Ikke helt lett å si hva, men noe var det. Har jo egentlig aldri brukt kanel til særlig annet enn i kakao, gløgg og på grøt tidligere.
Jeg oppdaget i vinter at kanel sammen med "vanlig" krydring (chili, koriander) i tomatsuppe ble supergodt. :) Tenker det blir en gryte chili her også, en av dagene - takk for inspirasjon!
Photobscura
28-06-11, 09:15
Hmm..tenker denne står på menyen i dag :)
Metter en sånn gryte mange mon tro?
Jeg har to små så skal holde meg til butikkhyllechillikrydder i dag ;)
Men hva spiser man vanligvis til en slik rett. Noen nevnte tortillachips. Brød?
ris? pasta?
Ut å handle nå straks, så kan jeg vel bare sette gryta på. Jo lengre jo bedre sa dere:)
Ja, det vil jeg si! Jeg, et voksent menneske hadde i hvert fall fem porsjoner av denne. :)
Jeg tenker at alt du nevner som tilbehør funker. Jeg lagde blomkålris, det var veldig godt!
Photobscura
28-06-11, 09:17
Jeg oppdaget i vinter at kanel sammen med "vanlig" krydring (chili, koriander) i tomatsuppe ble supergodt. :) Tenker det blir en gryte chili her også, en av dagene - takk for inspirasjon!
Bare hyggelig!
Ja, jeg fant til og med oppskrift på en chiligryte hvor man skulle bruke råkakao! :)
Dette blir helgemiddagen tenker jeg :)
Photobscura
28-06-11, 10:26
Hurra!
Så gøy at denne matretten har slått så an!
Chili er jo bare snadder da. Syns at jeg lager en ganske god en selv (den har jeg dog alltid hatt bønner i), men den har på en måte aldri hatt den helt rette "umpf'en". Så da prøver jeg din variant med den lange trekketiden, kanel og provencekrydderet :) Det er vel der vi skiller, pluss at jeg har brukt litt wasabi i min. Jeg har også sånn ass-kicking chilipulver. Kjøpt i poser på den lokale borettslagbutikken drevet av en innvandrer :p
Photobscura
28-06-11, 10:50
Umpf, faktisk! Skjønner hva du mener! For meg var det nok særlig trekketida, og timinga på krydderet som gjorde det store utslaget! :)
Og så har jeg ekstra mye smør i den også, da. Særlig når jeg varmer den opp. Smør er veldig umpf. :D
Må le litt av meg selv :D Skriveleif :o
Tror kanskje jeg skal teste ut blomkålris Photo, takk for tipset :)
Photobscura
28-06-11, 11:42
Må le litt av meg selv :D Skriveleif :o
Tror kanskje jeg skal teste ut blomkålris Photo, takk for tipset :)
Det er snadder! Stekt i massssse smør (revet blomkål absorberer smør som nobodies bussiness!). Jeg pleier å ha litt garam masala og gurkemeie i blomkålrisen min, i tillegg til salt og pepper.
Glemte helt å skrive det her, men den var veldig god. Jeg fryste to porsjoner, resten forsvant i løpet av tre måltider. Hadde ost på en porsjon og rømme på de to andre for å få litt mer fett, og fordi det var bittelitt sterkt uten. Jeg er så sart og skjør og sånn. :p Men nam altså. Takk for oppskrift! :)
Photobscura
28-06-11, 16:49
Så bra at du likte den! Og bare hyggelig. Har slitt litt med sterke krydder selv, på grunn av gammelt magesår, men det har gått seg til over årene med litt langsom eksponering! :D Chili skal jo også være så bra for forbrenninga og kroppstemperaturen når det er varmt i været!
Nam :D
Men jeg hadde i for mye kanel så jeg syns det smakte litt for mye av det. Blomkålris var også en stor suksess.
Photobscura
28-06-11, 18:24
Good! Blomkålris er joggu meg bedre enn vanlig ris, spør du meg! :)
Nå ble det egentlig bare en kjøttsaus for meg, jeg liker ikke tomatbiter så det ble most av stavmiksern, og jeg hadde bare butikkchilli og litt kreolsk krydder i. Men det var godt. måtte ha ost oppi da, og salat med aioli ved siden av. Bare gryta blir tungt.
Nei, spisskummen er spisskummen! ;) Men det er beslektet, da. Lukten er ganske lik, men smaken er temmelig annerledes.
Det har du helt rett i! Her er et lite forsøk på oppklaring.
Cuminum cyminum (latin) går bl.a. under disse navnene:
- Spisskarve
- Spisskummen
- Spisskummin (svensk)
- Cumin (engelsk)
- Roman caraway (engelsk)
Carum carvi (latin) går bl.a. under disse navnene:
- Karve
- Kummin (svensk)
- Caraway (engelsk)
Jeg syns ikke det er så rart at navnene kan skape forvirring. De to urtene er til alt overmål ganske like utseendemessig også, selv om det er snakk om to helt forskjellige planter.
-
Photobscura
28-06-11, 20:57
- Spisskarve
- Spisskummen
- Spisskummin (svensk)
- Cumin (engelsk)
- Karve
- Kummin (svensk)
- Caraway (engelsk)
Jeg syns ikke det er så rart at navnene kan skape forvirring. De to urtene er til alt overmål ganske like utseendemessig også, selv om det er snakk om to helt forskjellige planter.
-
Ah! Så det HAR faktisk et eget engelsk navn. Jeg sjekka både google translate og wikipedia (tror jeg i alle fall), begge oppga karve som cummin på engelsk ... :o
Takk for oppklaring!
Jeg har lyst å prøve denne gryten :-)
Men den blomkålrisen dere nevner som tilbehør, har jeg ikke prøvd før. Jeg klarer ikke helt å se for meg hvilken konsistens den får?
Skal man raspe den, og steike den i smør - og så blir den hard, varm, og med smørsmak? Eller blir den bløt av å steikes?
Skal den tørkes før den steikes? Blir det hardt som tørr ris som ikke er kokt, eller mykt som kokt ris?
Photobscura
28-06-11, 23:34
Jeg har lyst å prøve denne gryten :-)
Men den blomkålrisen dere nevner som tilbehør, har jeg ikke prøvd før. Jeg klarer ikke helt å se for meg hvilken konsistens den får?
Skal man raspe den, og steike den i smør - og så blir den hard, varm, og med smørsmak? Eller blir den bløt av å steikes?
Skal den tørkes før den steikes? Blir det hardt som tørr ris som ikke er kokt, eller mykt som kokt ris?
Vel, den minner litt om ris i konsistensen. Jeg gjør det temmelig enkelt; jeg rasper blomkålen, og steker i smør til den er myk/gjennomstekt. I mens krydrer jeg med litt garam masala, gurkemeje og pepper, og har i salt til slutt. Har gjerne litt ekstra mye smør når jeg lager blomkålris, for den trekker til seg mye fukt!
Og når man har blomkålrisen som tilbehør til denne retten så smaker det ingenting av blomkål i grunn. (jeg blandet risen og chilien i skåla sammen med rømme.) Da funker risen som vanlig ris :)
Jeg kokte min i 2-3 min og blanda med smør, salt og hvit pepper. Neste gang skal jeg prøve steking.
- Spisskarve
- Spisskummen
- Spisskummin (svensk)
- Cumin (engelsk)
- Karve
- Kummin (svensk)
- Caraway (engelsk)
- Med andre ord så er kummin det samme som karve da? Ikke rart man blir forvirra, nei. Jeg trodde lenge at kummin og spisskummin var det samme, og at noe som helst av dette hadde med karve å gjøre ante jeg i hvert fall ikke :p
Med andre ord så er kummin det samme som karve da? Ikke rart man blir forvirra, nei. Jeg trodde lenge at kummin og spisskummin var det samme, og at noe som helst av dette hadde med karve å gjøre ante jeg i hvert fall ikke :pSer ut til at svenskene har skylda :shifty:
Photobscura
29-06-11, 09:30
Ser ut til at svenskene har skylda :shifty:
Ja, nemlig! Kan de ikke ha oss under sitt styre i union, så skal de jamen meg konspirere for å forvirre krydderterminologien vår! Lumpne typer ...
Lagde denne i går jeg. Den var knallgod inntil jeg tilsatte kanel.. :o
Kanel skal være på grøt. :ja:
Sååå, jeg prøvde meg på å gi restene til ungene.. de er nettopp kommet hjem fra Kreta. Også de reagerte på kanelsmaken! De var dritlei kanel for det er kanel i all mat på Kreta! :rolleyes: Så restene blir frosset ned og tatt opp en gang jeg kan kamuflere kanelsmaken ved å lage pizzafyll.
MEN som sagt! FØR kanelen var den knallgod så jeg kommer til å lage denne flere ganger.. UTEN kanel! Jeg er mest glad i suppe så jeg lager den tynnere, men ellers slik du har beskrevet. Takk for flott oppskrift! Smaken ble forresten UTEN kanelen ala denne sykehussuppa som jeg synes er knallgod! :sikle:
Jeg bruker kanel i mye av maten. Kanel er super når man vil regulere blodsukkeret sitt:D
Hadde et arbeidsuhell i går kveld, da jeg fikk lyst på en liten omelett til kvelds.
Alt gikk helt supert, helt til krydringa. Tok frem Provence-krydder og strødde utover omeletten, men reagerte på lukta. Inn i stua etter lesebriller og leste: KORIANDER:eek: Noen hadde bytta på krydderboxene...! Synsproblem kan altså skape nye smaker i maten *lol*
Kan trøste alle med at koriander ga omeletten min en...litt spesiell smak, men det var likevel spisende!
Tester din oppskrift i dag, så nå lukter det bra her i huset:D
Er det noen som vet hvor mye karber det er i den? Jeg skal lage den i morgen, skal ta en runde ketose igjen nå tenkte jeg.:D
Photobscura
05-07-11, 23:08
Er det noen som vet hvor mye karber det er i den? Jeg skal lage den i morgen, skal ta en runde ketose igjen nå tenkte jeg.:D
Aner ikke. Men legg inn ingrediensene i diett.no, så funner du det ut! :)
Jeg lagde denne igjen til familyen i dag, og den ble godt mottatt. :) Det jeg kom på underveis var at jeg var usikker på om den skulle trekke med eller uten lokk på gryten? Hva er den gjengse oppfatning?
Merket at det å ha komfyren på laveste ikke var lavt nok til at det ikke kokte. Så kan sikkert være lurt å ha en sånn metallrist i mellom. :cool:
Photobscura
06-07-11, 00:57
Jeg lagde denne igjen til familyen i dag, og den ble godt mottatt. :) Det jeg kom på underveis var at jeg var usikker på om den skulle trekke med eller uten lokk på gryten? Hva er den gjengse oppfatning?
Merket at det å ha komfyren på laveste ikke var lavt nok til at det ikke kokte. Så kan sikkert være lurt å ha en sånn metallrist i mellom. :cool:
Uten!!! Hele poenget med å la den trekke er å få ut væske, sånn at den blir tykkere, og smaken mer intens! :)
Sikkert lurt med metallrist. Den putrer så vidt på laveste temperatur her, heldigvis. Har blitt litt fan av å la ting trekke! :D
Nesten så jeg vil anbefale folk å lage denne dagen før den skal serveres. Den er nemlig aller best oppvarmet med en god klatt smør i :o
Takk for oppskriften Photo, og ikke minst, takk for smørtipset. Har aldri gjort lignende før.
Photobscura
08-07-11, 09:01
Nesten så jeg vil anbefale folk å lage denne dagen før den skal serveres. Den er nemlig aller best oppvarmet med en god klatt smør i :o
Takk for oppskriften Photo, og ikke minst, takk for smørtipset. Har aldri gjort lignende før.
Ja, ikke sant! Den er kjempegod når den er ferdig, men dobbelt så god dagen etter! :D
Smør ruler!
Jeg har enda ikke fått testet denne, og den er nok ikke helt etter festivalreglementet mitt. Jeg tror jeg må prøve å få laget den den uka som mora mi er på besøk. Da har jeg pause fra festivalen. Jeg trenger jo ikke å fortelle henne hvor mye fett som er i den (hun er fanatisk, normalvektig lavkalorislanker av verste sort) :rolleyes:
Åh NAM!!
Jeg lagde denne dagen før vi skulle spise den siden den sies og være best dagen derpå.
Stooor suksess, og min lille snuppe på 1 år måtte seriøst begrenses. :D
Photobscura
08-07-11, 12:00
Åh, så gøy! :D
Amatørspørsmål: bruker du (masse) smør som fettkilde i dette?
Photobscura
22-07-11, 20:09
Amatørspørsmål: bruker du (masse) smør som fettkilde i dette?
Ekspertsvar: Jepp! :D
Denne gjorde stoooor lykke her i heimen, og oppskriften er herved gitt videre til min fettfobiske mor (Jupp, så god syns hun den var :D). Kanelen og spisskummin gjorde susen syns jeg :ja:
Photobscura
22-07-11, 20:12
Denne gjorde stoooor lykke her i heimen, og oppskriften er herved gitt videre til min fettfobiske mor (Jupp, så god syns hun den var :D). Kanelen og spisskummin gjorde susen syns jeg :ja:
Så bra! :)
Ekspertsvar: Jepp! :D
Åkei, da skal jeg lage denne en dag til uka :D
Vil bare takke for en fantastisk god middag!
Diska opp med denne retten i dag. Hadde i grunn ikke noe store forventninger, da jeg aldri har smakt noe lignende. Maten var så godt at jeg tørr påstå at det er en av mine top 10 beste måltider noen gang. Ganer brenner, og jeg svetter som bare det. Men allikevel så sitter jeg her mett og fornøyd!
Dette her blir det mer av fremover!
Photobscura
04-08-11, 10:19
Hurra!
Jeg må lage denne igjen snart jeg også! :)
Her også :)
Den er fantastisk god :sikle:
Spinnerette
05-08-11, 13:10
Nå står en halvert porsjon av denne og putrer på komfyren. Veldig spent!
Lurer dog på om jeg har blingsa i hermetikkhylla, og kjøpt en tomatpurè med uhørt mange karbohydrater i seg, eller er 20 per 100g "vanlig"?
Håper nesten litt på at den ikke blir dødsgod, så jeg blir sugen på å slenge ned mer chili i magen enn karbogrensa tillater! :rolleyes:
Photobscura
05-08-11, 15:51
Nå står en halvert porsjon av denne og putrer på komfyren. Veldig spent!
Lurer dog på om jeg har blingsa i hermetikkhylla, og kjøpt en tomatpurè med uhørt mange karbohydrater i seg, eller er 20 per 100g "vanlig"?
Håper nesten litt på at den ikke blir dødsgod, så jeg blir sugen på å slenge ned mer chili i magen enn karbogrensa tillater! :rolleyes:
Jeg bruker Eldorado sin. Det er uansett en ss, hvor mange gram er det? 20, kanskje? Ikke så ille da, typ 2 gram karbohydrater. Tror heller ikke at gryta har så voldsomt mye karber i seg, uten at jeg har tella. Om man er raus på smøret, så er den temmelig mettende! ;)
Spinnerette
05-08-11, 23:16
Sånn som jeg fikk det til, ble den halverte porsjonen på ca 30 kh. Litt i overkant for hverdagsmat for min del, men er garantert ikke siste gangen jeg lager den, for den ble virkelig kjempegod! Gleder meg til å smake på den i morgen igjen :D
Gleder meg til å smake på den i morgen igjen :D
Den er ennå bedre dagen derpå:D:D:D
Må bare melde meg inn i jubelkoret, fantastisk god Chilligryte!! Takker SÅ mye for oppskriften :D
Åh, denne skal testes ut :D sambo skal jobbe overtid imorgen og onsdag, så da spiser han på jobb, men torsdag skal han spise hjemme, så da skal jeg lage denne på onsdag, å varme den oppigjen på tirsdag, gleder meg! :)
Men til hvor mange pers er denne?
Tidl. medlem
15-08-11, 20:15
Høres veldig godt ut! Sikkert nydelig med en dæsj rømme og ruccolasalat til ;)
Men til hvor mange pers er denne? Mange :ja: Her holdt den til middag for 2 i to dager pluss middag for meg en dag, uten tilbehør til meg, og vi spiste oss stappmett alle gangene. Så da vil jeg tippe ca 6 personer :)
*LoveBugMama*
17-08-11, 14:25
Mmm, chilli er såå godt! :D (Har ikke prøvd denne oppskriften enda, men den så nydelig ut og skal def. prøves.)
Mine tips til deilig tilbehør er :
Rømme eller creme fraiche. (Jeg liker best CF, da denne er mindre "sur" i smaken, syns jeg.)
Avacado i "biter" eller som guacamole.
STERK cheddarost, revet.
Tortillalefser, klippet i trekanter og stekt til de blir sprø. (Nå kan man jo kjøpe low carb-lefser, mener jeg å vite?)
Noen ganger lager jeg chillien litt tynnere, som chillisuppe. (Tykk suppe.)
Å, nå ble jeg sulten. :p
da står denne å putrer på komfyren og jeg er klar for å spise imorgen!! :D
Klarte å forspise meg skikkelig på denne her til middag i går kveld. Blei dårlig! :o
Men det var sååå godt, så måtte bare ha "litt til" :lol:
Takk for en herlig oppskrift:)
Photobscura
20-08-11, 14:23
Så bra! :)
Photobscura
20-08-11, 20:24
Kunne ikke dy meg, og har denne på trekk på komfyren igjen. Ikke minst hadde jeg seks boarderline overmodne avocadoer i kjøleskapet, og eller ingredienser til en litt provisorisk guacamole. Tror det blir tex mex-gourmetaften i dag! :D
Denne er knallgod med ALT unntatt kanelen..... :SPAM: Unga elsker mat ala dette så lenge jeg ikke har kanel oppi. Kanel er gresk, sier de og gresk mat med kanel har de forspist seg på i løpet av en uke på Kreta. :p
Men noe ala denne oppskrifta bruker vi ofte, da i en tynnere variant slik at det blir suppeaktig. Det er knallgodt!!! Bortsett fra kanelen da.....
Photobscura
20-08-11, 21:38
Ikke mobb kanelen min! :geip:
Janeymaleney
20-08-11, 23:11
Det er nok sikkert mest lurt, enn om det nok sikkert ikke er SÅ farlig om den står i ett døgns tid. Jeg innbiller meg at jeg har en mage av stål, men på denne tiden av året skal det virkelig ingenting før hele kjøkkenet svermer i bananfluer, f.eks ... :cool:
Eeeh,det kommer maaange mange bakterier når du ikke setter det i kjøleskapet,og man kan bli veldig syk av det! Bare et lite obs... :eek:
Photobscura
20-08-11, 23:22
Eeeh,det kommer maaange mange bakterier når du ikke setter det i kjøleskapet,og man kan bli veldig syk av det! Bare et lite obs... :eek:
Du har sikkert rett, men det har i hvert fall gått finfint så langt. Ikke at det er noen garanti, akkurat ...
Jeg kan forresten opplyse om at chilien med guacamole til var helt fantastisk!
Ikke mobb kanelen min! :geip:
Neida, skal ikke mobbe kanelen din. Dette er herrrrrrrlig mat!! :sikle:
Nå har jeg en putrende på ovnen. SKal serveres onsdag, altså to dager med godgjøring i kjølen. Leste forøvrig feil i oppskriften og trodde det skulle to bokser tomatpuré. Dyttet oppi en stor en, så karbene her er mer enn normalen...
Photobscura
22-08-11, 21:56
Nå har jeg en putrende på ovnen. SKal serveres onsdag, altså to dager med godgjøring i kjølen. Leste forøvrig feil i oppskriften og trodde det skulle to bokser tomatpuré. Dyttet oppi en stor en, så karbene her er mer enn normalen...
To bokser tomatpuré`:eek:! Nei, to SPISESKJEER tomatpuré, men to bokser hakkede tomater! Håper du skrev feil, ellers er du in for surprise! :lol:
Takk for nydelig oppksrift. Spist til både lunsj og middag i dag. :sikle:
Takk for flott oppskrift!
Har allerede laget den 2 ganger i løpet av de siste ukene! Har lært meg å ha oppi mer chili, den første jeg lagde ble visst mild - men god, den også. Måtte bare krydre litt mer på tallerken :)
To bokser tomatpuré`:eek:! Nei, to SPISESKJEER tomatpuré, men to bokser hakkede tomater! Håper du skrev feil, ellers er du in for surprise! :lol:
Du leste ikke feil :D. Ble veldig godt, selv på dag tre og fire ;)
Photobscura
26-08-11, 21:15
Du leste ikke feil :D. Ble veldig godt, selv på dag tre og fire ;)
Hoho, crazy! Jaja, de er jo ganske små de tomatpuréboksene om ikke annet!
Spinnerette
29-08-11, 03:14
Laget denne igjen her om dagen, med ca halvparten av tomaten og en del mindre løk, for å være så gjerrig på karbene som mulig. Godt ble det alikevel! :D Strimlet sellerirot (for hånd, vel og merke, tok bare en halv evighet), kokte og hadde ved siden av, ble nesten som spaghetti og spicy kjøttsaus!
Men! Det jeg egentlig skulle si, er, etter jeg lagde chilien for første gang, har jeg fått helt dilla på kanel.. Jeg har det på så godt som alt jeg lager, plutselig. Gir mange retter en har smakt noen ganger for mye, helt nytt liv! :D
Photobscura
29-08-11, 05:53
Så bra! Jeg har ikke eksperimentert så mye med kanel, bortsett fra i dette tilfellet. Care to elaborate? :snill:
Laget denne igjen her om dagen, med ca halvparten av tomaten og en del mindre løk, for å være så gjerrig på karbene som mulig. Godt ble det alikevel! :D Strimlet sellerirot (for hånd, vel og merke, tok bare en halv evighet), kokte og hadde ved siden av, ble nesten som spaghetti og spicy kjøttsaus!
Men! Det jeg egentlig skulle si, er, etter jeg lagde chilien for første gang, har jeg fått helt dilla på kanel.. Jeg har det på så godt som alt jeg lager, plutselig. Gir mange retter en har smakt noen ganger for mye, helt nytt liv! :D
Sjekk gresk mat! :p Myyye kanel i den!
Unga mine har fått fullstendig avsmak på kanel etter at de var på Kreta. Det var kanel i ALT, sa de. :o
Spinnerette
09-09-11, 11:28
Så bra! Jeg har ikke eksperimentert så mye med kanel, bortsett fra i dette tilfellet. Care to elaborate? :snill:
Absolutt! Har hatt det på ovnsbakt kyllig, diverse gratenger, blomkålmos, i tomatsaus og på taco, med varierende hell, må jeg nevne.:p Ikke alt som passet like bra, men det ble iallefall spiselig!
Photobscura
09-09-11, 11:44
Absolutt! Har hatt det på ovnsbakt kyllig, diverse gratenger, blomkålmos, i tomatsaus og på taco, med varierende hell, må jeg nevne.:p Ikke alt som passet like bra, men det ble iallefall spiselig!
Jøss! Jeg har en vei å gå med kanel, altså! :)
Denne hadde vi Fredag og Lørdag. Helt fantastisk god :D Takk for oppskrift.
Photobscura
19-09-11, 19:46
Bare hyggelig! :D
Mmmm, denne er på ovnen nå, gleder meg!!
Brukte også ekte chili og malte cummin selv, sammen med oregano, basilikum og timian. Dryssa oppi kanel og chilipulver og så tok jeg den ene boksen med hakkede tomater i blenderen siden barna ikke liker biter.
Får se om det blir salt og pepper etterhvert :)
Takk for oppskrift :)
Photobscura
27-09-11, 17:27
Mmmm, denne er på ovnen nå, gleder meg!!
Brukte også ekte chili og malte cummin selv, sammen med oregano, basilikum og timian. Dryssa oppi kanel og chilipulver og så tok jeg den ene boksen med hakkede tomater i blenderen siden barna ikke liker biter.
Får se om det blir salt og pepper etterhvert :)
Takk for oppskrift :)
Mmmm, lekkert!
Dette er det beste jeg har smakt av chiligryte!!!
Photobscura
27-09-11, 20:07
Dette er det beste jeg har smakt av chiligryte!!!
Hurra! Om du har rester -bare vent til i mårra! :D
Merker jeg blir litt stolt her, altså. Jeg har jo smekka sammen oppskrifta selv etter å ha lest et hundretalls chili-oppskrifter rundt om kring på nettet!
Må nesten lage denne selv igjen snart.
Nå har jeg denne stående og putre. 45 min nå, så er den klar :D Jeg så ikke det med at man skulle la den trekke UTEN lokk før nesten 2timer var gått :/ kanskje lurt å skrive helt øverst i oppskriften? bare et tips altså ;)
Jeg tenkte jeg skulle lage sånn blomkålris til. har aldri gjort det før. men ser at jeg ikke har de krydderene du nevner her, hva annet kan være godt?
GLEDER MEG SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ nå altså! har allerede smugsmakt :D
Photobscura
28-09-11, 17:42
Jeg kan godt endre det! Ikke noe problem. Trodde ikke man lagde gryteretter med lokk, men ...
Du kan faktisk trekke den så lenge du vil. Sånne gryter blir bare bedre jo lenger de står. ;)
Du kan krydre blomkålris med hva som helst. Funker helt fint med bare salt og pepper også. Da blir den ikke så smaksdominerende i forhold til gryta heller! :)
Jeg lot ikke min trekke så lenge altså, og den var snadder :)
Tusen takk! Tok bare salt og pepper! Det ble knallgodt! nå er jeg stappa, orker ikke å rydde av med en gang altså. nå skal maten synke ;D DEN kommer jeg hvertfall til å lage igjen! Skjønner ikke at man tidligere har laget mat på pose altså, når det er så mye bedre å lage alt fra bunn av! Jeg har allerede rekt å anbefalle den videre! Tusen takk for deilig oppskrift! *noterer den ned i oppskriftsboka mi* ;)
Photobscura
28-09-11, 18:03
Så bra! Det gleder meg å se hvilken slager dette har blitt. :) Jeg har selv servert den til folk som har veltet bakover med stinne mageskinn og insistert på å få oppskrifta! :D
Så herlig!! Må nesten nevne for deg en annen ting også. Vesla mi på et år er umulig å få i middag. vi har slitt siden dag 1. virkelig strevet. hun er svært småspist. laget noe annet til henne som hun satt og spiste mens jeg og mannen spiste hver vår tallerken av dette. og så tok jeg litt på gaffel og bort til munn hennes. er jo alltid verdt å prøve tenker vi. gir ikke så fort opp(hun liker absolutt INGEN slag av barnematglass, og har aldri gjort det!) Vel, hun gapte litt motvillig opp, og smattet "nam nam" :D og så skulle hun ha mer da! så hun spiste faktisk en liten posjon!! og det synes vi var EKSTRA stas!!
TrillTrall
28-09-11, 18:51
Takk for den oppklaringen - da skal jeg holde meg unna spisskunnin for tacokrydder klarer jeg verken lukta eller smaken av! *grøss*
Må bare si TUUUSEN takk for oppskriften, den blir lagd i morgen til middag, har savner chili con care, har liksom tenkt at det måtte være med bønner :o men ser at det er jo ikke nødvendig :) elsker sterk mat så dette er jo midt i blinken. har du forresten regnet på hvor mange karbo den har?
takk for all inspirasjon :)
Photobscura
29-09-11, 09:16
Så herlig!! Må nesten nevne for deg en annen ting også. Vesla mi på et år er umulig å få i middag. vi har slitt siden dag 1. virkelig strevet. hun er svært småspist. laget noe annet til henne som hun satt og spiste mens jeg og mannen spiste hver vår tallerken av dette. og så tok jeg litt på gaffel og bort til munn hennes. er jo alltid verdt å prøve tenker vi. gir ikke så fort opp(hun liker absolutt INGEN slag av barnematglass, og har aldri gjort det!) Vel, hun gapte litt motvillig opp, og smattet "nam nam" :D og så skulle hun ha mer da! så hun spiste faktisk en liten posjon!! og det synes vi var EKSTRA stas!!
Wow! Så utrolig bra! :D
Må bare si TUUUSEN takk for oppskriften, den blir lagd i morgen til middag, har savner chili con care, har liksom tenkt at det måtte være med bønner :o men ser at det er jo ikke nødvendig :) elsker sterk mat så dette er jo midt i blinken. har du forresten regnet på hvor mange karbo den har?
takk for all inspirasjon :)
Man kan i grunn variere i det uendelige! De fleste chili-retter er uten bønner, mens chili con carne gjerne er med. Hva som ellers er forskjellen vet fåglarna. ;)
Hvor mange gram karbo det er i den aner jeg ikke. Men det er jo ikke så veldig mange ingredienser, så det er sikkert lett å regne ut. Løk, tomatpuré, buljong og hakka tomater, tror ikke det blir så mye karbo.
Denne skal jeg lage i helga!
Skal også kjøre den ene boksen i blenderen som det blir tipset om her, da gutta to av smågutta mine ikke er så glad i tomatbiter (ketchup derimot er snadder :wacko: forstå det den som vil..) + at jeg tar butikkchilli denne gangen.
Etgodtliv: Har en småspist 4-åring. Her om dagen fikk han kjelen med blomkål/brokkolimos m/smør foran seg (som egentlig var beregnet på meg og mannen) Det så godt ut syns han og gjett om han langet innpå :D
Photobscura
29-09-11, 12:07
Ok, regna kjapt over på diett no. Tok ikke med urter/krydder, men kjøtt, løk, hvitløk, tomatpuré, hakka tomater og buljong, og så tok jeg utgangspunkt i 100 gram meierismør samla.
Fordelingen er som sådan: 67% fett, 26% proteiner og 7% karbohydrater. Egentlig en helt fin sammensetting! :)
I gram (hele gryta er rett i underkant av 3000 kcal samlet), 227 gram fett, 196 gram protein og 52,5 gram karbohydrater.
Ok, regna kjapt over på diett no. Tok ikke med urter/krydder, men kjøtt, løk, hvitløk, tomatpuré, hakka tomater og buljong, og så tok jeg utgangspunkt i 100 gram meierismør samla.
Fordelingen er som sådan: 67% fett, 26% proteiner og 7% karbohydrater. Egentlig en helt fin sammensetting! :)
I gram (hele gryta er rett i underkant av 3000 kcal samlet), 227 gram fett, 196 gram protein og 52,5 gram karbohydrater.
Du er no bra snill, tusen takk fordi du giddet å sjekke det ut for meg :) i kveld lagde jeg en deilig enkel indisk rett og i morgen blir det din rett til middag :)
Photobscura
30-09-11, 08:54
Bare hyggelig! :)
Mmm, den trekker på komfyren, gleder meg til å smake! Tenkte servere med guacamole, creme fraiche og blomkålris til.. Det MÅ jo bli godt! Skal smake meg frem med kanelen, men kan ikke tenke meg annet enn at det må blir godt! :)
Photobscura
05-11-11, 14:53
Åh, ja! Det er nydelig med guacamole til! :D
Gjett hva jeg skal lage i morra :D Kom på at det er over et halvt år siden sist jeg spiste dette :eek:
Photobscura
19-03-12, 20:19
Gjett hva jeg skal lage i morra :D Kom på at det er over et halvt år siden sist jeg spiste dette :eek:
Mmmhm! Jeg skal reise bort i noen dager, og som proviant skal jeg lage denne og ha med i en plastboks. :D Genialt, vettu!
Mmmhm! Jeg skal reise bort i noen dager, og som proviant skal jeg lage denne og ha med i en plastboks. :D Genialt, vettu!
:sikle::hungry::sikle:
Denne skal jeg lage snart igjen. Over ett år siden sist :confused:
Gleder meg :sikle:
Småspiseren
17-10-12, 18:01
Er så glad for at denne kom opp! Høres så godt ut, og jeg tror til og med sambo vil like denne! :D Tror det skal bli søndagsmiddagen her i huset, da har vi jo så god tid :rolleyes:
Photobscura
17-10-12, 18:08
Lykke til! Den er nydelig! :D
Denne har jeg spist i dag! Helt fantastisk:D
Photobscura
18-10-12, 12:01
Så bra! :D Skal lage den igjen snart jeg også! Om nom!
Denne skal lages i helgen. Altfor lenge siden sist!
Enig, det er alt for lenge siden.
Er så utrolig god, at man skulle hatt maaange posjoner i fryseren :sikle:
( rekker aldri å komme dit hos meg, for den blir spist opp med en gang ) :D
Photobscura
21-10-12, 12:23
Jeg lager ofte nesten dobbel porsjon i fårikålgryta mi. Da har jeg mat for mange dager! :D (Men den går fort her også, blir jo til at man spiser den til alle dagens måltider, og gjerne byr bort til besøk).
Tror sannelig jeg skal lage denne i helgen, har lenge lengtet etter chili gryte nemlig. Må bare handle inn litt små greier først. Gleder meg allerede.
Den gryta er bare så god :) Jeg lager den ofte, men følger ikke oppskrifen slavisk - pleier å "slompe" når jeg lage mat jeg :lol:
Den gryta er bare så god :) Jeg lager den ofte, men følger ikke oppskrifen slavisk - pleier å "slompe" når jeg lage mat jeg :lol:
Den var helt fantastisk, og så god med en slump seter rømme med hvitløk i. Jeg måtte ha meg to porsjoner før jeg fant ut jeg var mett, til og med da vurderte jeg en tredje porsjon.
Jeg pleier som regel å følge oppskriften de første gangene jeg lager nye ting, bare for å få 'feel'n' for oppskriften inn i kroppen. Deretter begynner jeg å eksperimentere med andre ting. En ting jeg vet om denne oppskriften er at den garanter blir lagd flere ganger og brukt i andre ting, denne må bare være genial i lasagne etter min mening.
Photobscura
07-12-12, 23:12
Så kult å høre! :D
Så kult å høre! :D
Jeg kan ikke si det nok, Photo. Tusen takk for denne oppskriften. Den er helt vidunderlig og jeg gleder meg til imorgen (eller idag siden klokken er over tolv) til å smake den til middag da. En ting er hvertfall sikkert når jeg lager denne gryten har jeg nok middag til to-tre dager når det bare er meg, må bare lære å beherske meg selv litt.
Photobscura
08-12-12, 02:01
Haha, så bra! Skjønner jeg må lage denne igjen snart, den er jo himla god. Er en stund siden sist nå, faktisk. :)
Den var helt fantastisk, og så god med en slump seter rømme med hvitløk i. Jeg måtte ha meg to porsjoner før jeg fant ut jeg var mett, til og med da vurderte jeg en tredje porsjon.
Jeg pleier som regel å følge oppskriften de første gangene jeg lager nye ting, bare for å få 'feel'n' for oppskriften inn i kroppen. Deretter begynner jeg å eksperimentere med andre ting. En ting jeg vet om denne oppskriften er at den garanter blir lagd flere ganger og brukt i andre ting, denne må bare være genial i lasagne etter min mening.
Ja den er god også i Lasanje:)
Jeg bruker den også som pizzafyll når jeg lager "lettvintizza" med lavkarvotortillalefser, og når jeg lager cilli con carne ;) I det hele tatt er det den oppskriften jeg bruker mest av alle jeg har funnet her inne. Den er helt genial :D
M-M-M! Denne skal jeg lage til i kveld:) Ser skikkelig god ut og jeg elsker sterk mat:)
Kveldens middag! Min kjære har lagt sin elsk på denne, så han gav med glede opp lasagnen han hadde så lyst på før jeg påpekte at jeg kjører meierifri måned til fordel for denne! Kudos, Photo!
Photobscura
12-01-13, 17:13
Kveldens middag! Min kjære har lagt sin elsk på denne, så han gav med glede opp lasagnen han hadde så lyst på før jeg påpekte at jeg kjører meierifri måned til fordel for denne! Kudos, Photo!
Aww, takk for det! :D Jeg har nettopp testet Rin sin chili. Den er jommen meg en runner up!
Her (http://lavkarbosaurus.com/2012/06/27/chili-for-late-uker/), for de interesserte. :)
Går i gang med å lage denne nå :sikle:
Gleder meg, lenge siden nå :)
Må innom å rose denne oppskrifta en gang til:) Har vel laget den 3 ganger nå,elsker den!!!
Woop woop woop woop woop, Chili Texas Style!
Jeg tror jeg skal presentere den slik for min syvåring, så kommer han til å elske den :p
Nok tull! Gryta står på ovnen når! Gleder meg! :heia::heia:
Photobscura
16-03-13, 14:57
Yay! Kos dere! :D
Funky Punk
26-04-13, 16:10
Hvor mye buljong skal brukes?
Bruker ikke terninger, så hadde vært kjekt å vite hvor mye det blir som ferdig buljong
Photobscura
26-04-13, 16:19
Hvor mye buljong skal brukes?
Bruker ikke terninger, så hadde vært kjekt å vite hvor mye det blir som ferdig buljongEn buljongterning av de jeg har er nok til ca en halv liter ferdig buljong, så da bruker du bare pulver tilsvarende det. :)
Wow!! Gjett om jeg skal lage! Takk frøken supermoddis :cool:
Funky Punk
13-05-13, 20:38
Lagde denne i helgen (med chilibönner, gulrot, selleri og stjerneanis i tillegg)
Det ble supergodt :)
Lot den stå og putre fra klokken var ca 10 om morgenen til jeg skulle spise rundt kl 19. Fylte to bokser som jeg fryste ned og spiste en ny porsjon i dag. Nam, nam, den ble faktisk enda bedre til tross for at den hadde värt fryst (sånne gryter fra Toro smaker ti ganger verre etter at de har blitt fryst ned)
Så takk for at du delte oppskriften og fikk meg til å våge meg ut på laaaaangkokte gryter :)
Photobscura
13-05-13, 21:03
Nice! Kult at du likte den! Den blir veldig god med bønner, men det dropper jeg i perioder hvor jeg er opptatt av å være i ketose.
Og ja, denne blir bare bedre og bedre! :D
Denne oppskriften er nå printet ut og skal prøves ut i nærmeste framtid. Ser veldig fram til det :-)
Jeg har vanlig chili pulver (Hindu), noen som vet om den er svak eller ei?
Jeg har nettopp handla sambal oelek chilipasta...kan den brukes, og evnt hvor mye av den?
Har aldri brukt den pastaen..
Om den er svak eller ei kommer an på smaksløkene dine og hva de er vant til. Og ja, du kan bruke Sambal oelek. Bruk et par ts og smak deg til etter hvert?
Lagde meg en posjon med Chili TS i går.
Brukte kjøttdeig av elg, og det ble knallgodt :hungry:
Photobscura
01-07-13, 09:10
Supert!
Spinnerette
13-07-13, 15:13
En stund siden jeg har laget denne, kom jeg på, så nå står den på ovnen og putrer :D
Må bare inn og komplimentere denne; den står nå og putrer for tredje søndag på rad! :D
Eneste endringer jeg gjør er at jeg ca. halverer oppskriften (pga liten gryte :rolleyes:) og har oppi en halv teskje med kakaopulver. Utrolig god oppskrift, og utrolig mange kollegaer som er misunnelige når jeg har med denne som lunsj! :p
Photobscura
08-09-13, 10:17
Så kult! :D
Kakaopulver har jeg også prøvd i en annen chilioppskrift. Skal jeg jammen teste i denne også. :)
Lager denne i dag. Nydelig chiligryte! Lager etter oppskrift bortsett fra spisskummin og kanel. Jeg takler ikke lukta engang av tacokrydder og podene ikke kanel i maten etter et Kretaopphold. Serveres med ris/jukseris, rømme og salat. :sikle:
Spinnerette
23-06-15, 10:19
Lager denne jevnlig, og jammen blir det chili i dag også. :)
Photobscura
23-06-15, 10:32
Så bra! En stund siden jeg lagde den sist. Kanskje på tide? :)
Butterfly83
06-01-16, 13:24
I dag blir det chiligryte på meg :) Har ca 1200 g kjøttdeig. Men jeg skal prøve i slowcooker så tar litt mindre væske i. Blir det fortsatt for bløtt så tar jeg av lokket siste tiden :)
I dag blir det chiligryte på meg :) Har ca 1200 g kjøttdeig. Men jeg skal prøve i slowcooker så tar litt mindre væske i. Blir det fortsatt for bløtt så tar jeg av lokket siste tiden :)
Gi rapport!
Butterfly83
06-01-16, 23:29
Ble veldig bra :) Tok vel bare 2 dl med vann ca. Hadde på low i et par timer med lokket på, så krydra jeg og lot den kose seg litt med lokket av :)
Men er det meninga at denne porsjonen skulle være til 6? Syns jeg leste det tidligere i tråden. Samboeren og jeg har tatt en skål hver, og ikke voldsomt mye som blir igjen til middag i morgen egentlig :o
Photobscura
07-01-16, 07:47
Det eneste som står er:
Dette er en ganske stor porsjon:
;)
Jeg har denne til i hvert fall fire måltider/fire porsjoner. Men ikke seks, nei. :) Nå pleier jeg å smekke oppi litt ekstra smør, særlig når jeg varmer den opp igjen, så da blir den jo mer mettende også.
Hyggelig at du likte den!
Men er det meninga at denne porsjonen skulle være til 6? Syns jeg leste det tidligere i tråden. Samboeren og jeg har tatt en skål hver, og ikke voldsomt mye som blir igjen til middag i morgen egentlig :o
Det har vel litt med hva man har av tilbehør? Jeg beregner 1200g kjøttdeig til de fleste retter som jeg lager til 8 personer (5 voksne og 3 barn) som gryteretter, taco, lasagne osv., men det kommer også an på tilbehør. Til en slik chiligryte har vi alltid godt med salat og rømme til, spiser aldri kun gryterett, for uten tilbehør da hadde det nok blitt litt lite ja. :)
Om jeg lager chili con carne kun til meg selv av 400 g. kjøttdeig, så holder det kun til to måltid for da gidder jeg ikke lage salat til.
Butterfly83
07-01-16, 13:25
Samboeren spiste mye grønnsaker til, men jeg tok bare litt ekstra smør og en stor klatt med CF på. Men det ble nok, og det er nok til middag i dag og tror jeg. Da skal jeg ha avocado til så metter jo litt det også.
Photo: Mente ikke at du hadde skrevet til 6 personer, men syns jeg kunne huske en annen uten at jeg gadd å bla gjennom alle sidene igjen :o
Photobscura
07-01-16, 14:43
Skjønner!
Jeg må si jeg er sørgelig lite opptatt av tilbehør, særlig hvis jeg lager mat til bare meg selv. Hender jeg lager blomkålris til, eller kjæresten koker ris til seg selv til chilien. Men salat synes jeg stort sett er litt ... meh. Koster mer enn det smaker, liksom. :p
Skal jeg spise middag sammen med andre, så er tilbehør viktig, men ikke når jeg spiser alene... Særlig søsteren min klarer ikke å spise middag uten salat eller grønnsaker, så da blir det alltid rikelig med grønt til maten.
Butterfly83
07-01-16, 18:49
Samme her. Avocado, raspet ost og Cf var digg :) Men salat osv blir det dårlig med. Syns det er kjedelig, så vil heller egentlig ha litt mer av hovedretten ;)
Kardemomme
01-02-16, 18:18
Nå er jeg kjempespent!
den står å putrer og lukter fantastisk, par minutter til krydderet skal oppi, sikker på at den kommer til å lukte eeeenda bedre da :D også en liten time til med putring så erre jaggu mat :D
gleder meg ;)
Jeg er heller ikke så opptatt av tilbehøret, alltid. Men veldig ofte går det an å dytte en del (mer) grønnsaker i selve hovedretten. Spesielt i ulike grytevarianter. Sånn som i chilli er det jo tomater per def. I min så er det også paprika og bønner i tillegg til løken. Det kan hende det ramler oppi litt gulrot, finhakket selleristilk, eller hakket spinat (fra sånne frossne puter). Den spinaten gir ikke smak, men grønnsaken er der og litt fortykning bidrar den med.
Den spinaten blir forresten med oppi mye rart på den måten der ...
Skal lage denne igjen i morgen etter flere år uten. Gleder meg noe helt vilt!
Sivensvans
16-01-20, 20:56
Vel, denne er det bare å lage, folkens!
Den er nydelig på smak - selv før (!!) krydderne kommer inn i den siste timen.
Med en klatt rømme, og ostechips ved servering, er dette en innertier!;)
Tusen takk for digg oppskrift Photoscurba! <3
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.