lillekri
28-06-11, 15:03
I min jakt på skikkelig snop som ikke kødder med ketosen, har jeg funnet fram til min egen versjon av eggekrem (det gule fyllet i suksess-terte o.l).
- - - - - - -
1 egg
3 ss sukker
1/2 ss vaniljesukker
8 eggeplommer
250g tine usalta smør
- - - - - - -
-Ta smør og egg ut av kjøleskap kvelden før.
-Lag eggedosis av: 1 egg, 3 ss sukker, 1/2 ss vaniljesukker.
-Tilsett 8 eggeplommer og miks i noen min.
-Rør smør i egen bolle til mykt (jeg bruker hurtigmikseren her også).
-Ha 1 spiseskje av smøret over i eggekrem. Miks en stund. Gjenta til alt smøret er blandet inn.
-Serveringsforslag: Hell over i små muffin-former. Pynt med ostehøvlet mørk sjokolade. Sett i kjøleskap - stivner på ca 10 min. YUM!
- - - - - - -
Tips#1: Bruk alltid laveste mikser-hastihet når du visper egg.
Tips#2: Hvis du er mer fan av sjokoladekake, kan du prøve å tilsette litt kakao-pulver og en spiseskje sterk kaffe.
Tips#3: Anbefaler du tar deg råd til å bruke økologiske egg og evt ubehandlet kakao-pulver a.la www.okosjokolade.no (http://www.okosjokolade.no).
Tips#4: Spis etter du tar tran:
-fjerner all tran-smak.
-tran gir omega3, som mangler i egg fra 'moderne' landbruk.
-smør hjelper opptak av vitaminene i tran.
-sukker motvirker oksidering av tranens omega3 (frie radikaler).
- - - - - - -
(Kan ikke garantere at alle kan ete dette på ketose. Selv ligger jeg på ca 85% fett, 12% protein, 3% carbs i min øvrige diett, og kan fint ete 1-2 spiseskjeer av denne kremen om dagen. Tro meg - du er *mett* etter 2ss!)
- - - - - - -
1 egg
3 ss sukker
1/2 ss vaniljesukker
8 eggeplommer
250g tine usalta smør
- - - - - - -
-Ta smør og egg ut av kjøleskap kvelden før.
-Lag eggedosis av: 1 egg, 3 ss sukker, 1/2 ss vaniljesukker.
-Tilsett 8 eggeplommer og miks i noen min.
-Rør smør i egen bolle til mykt (jeg bruker hurtigmikseren her også).
-Ha 1 spiseskje av smøret over i eggekrem. Miks en stund. Gjenta til alt smøret er blandet inn.
-Serveringsforslag: Hell over i små muffin-former. Pynt med ostehøvlet mørk sjokolade. Sett i kjøleskap - stivner på ca 10 min. YUM!
- - - - - - -
Tips#1: Bruk alltid laveste mikser-hastihet når du visper egg.
Tips#2: Hvis du er mer fan av sjokoladekake, kan du prøve å tilsette litt kakao-pulver og en spiseskje sterk kaffe.
Tips#3: Anbefaler du tar deg råd til å bruke økologiske egg og evt ubehandlet kakao-pulver a.la www.okosjokolade.no (http://www.okosjokolade.no).
Tips#4: Spis etter du tar tran:
-fjerner all tran-smak.
-tran gir omega3, som mangler i egg fra 'moderne' landbruk.
-smør hjelper opptak av vitaminene i tran.
-sukker motvirker oksidering av tranens omega3 (frie radikaler).
- - - - - - -
(Kan ikke garantere at alle kan ete dette på ketose. Selv ligger jeg på ca 85% fett, 12% protein, 3% carbs i min øvrige diett, og kan fint ete 1-2 spiseskjeer av denne kremen om dagen. Tro meg - du er *mett* etter 2ss!)