View Full Version : Donalds Fantastiske Kylling


Nille
29-02-04, 00:01
Denne er er bearbeidet versjon av "Donalds Awsome Chicken" - fra mitt canadiske/amerikanske forum-hjem. Passer muligens bedre på vedvarene:

6 porsjoner

6 kyllingbryst
200 gram skivet sopp +/-
125 gram baconbiter
1 bukett brokkoli (ca. 250 gram)
1 gul løk i skiver
4 stilker selleri
2.5 dl kremfløte
2.5 dl Hellmans majones (de norske pakkene tåler ikke varmen)
1 pk revet modnet cheddar ost
nykvernet sort pepper
2 fedd hvitløk
smør
olivenolje

Forvarm oven til 175 C
Brun kyllingbrystene i stekepanne i en blanding av smør og olje. Skjær i strimler eller store terningern og legg i ildfast form.
Del brokkolibukettten i små buketter og legg dem mellom kyllingstykkene.

Stek baconbitene, - legg til side

Ta litt mer smør i panna, legg i løken, selleri og sopp, når løken er blank blandes baconet oppi igjen, sett til side

Miks majones, kremfløte , hakket hvitløk og kvernet pepper + osten i en bolle.

Legg løk, selleri, sopp og bacon miksen over kylling/brokkoli. Hell majones, kremfløte, ost blandingen jevnt over det hele.

Dekk formen så tett som mulig med alu-folie og sett i ovnen på 175C i ca. 40 minutter.

la det stå 5-10 min før servering og server med frisk blandet grønn salat til.

Total: 4355 Fat:393 3537 81% Sat:147 1323 30% Poly:103 927 21% Mono:122 1098 25%Carbs:53 152 3% Fiber:15 0 0%Protein:168 672 15%Alcohol:0 0 0%
Dvs. 38 net karber / 6.34 pr porsjon, 4355 kalorier / 726 pr porsjon
Fett & godt !!

mofe
01-02-05, 23:33
Tenkte å prøve meg på denne i nærmeste fremtid, Nille :)

1 pk revet modnet cheddar ost

Hvor mye er "1 pk"....? :)

Nille
03-02-05, 19:22
1 pk er Tines ferdig revne (svart pose) cheddar. 200 gram. Kan godt rive sjøl altså, - var bare litt lat jeg !!

mofe
03-02-05, 19:26
1 pk er Tines ferdig revne (svart pose) cheddar. 200 gram. Kan godt rive sjøl altså, - var bare litt lat jeg !!

Fant Cheddar-ost på rema100 (av alle plasser..) - og tenkte å lage meg denne retten så snart jeg finner Hellmanns majones :) Skal til Oslo i helgen, og vet at Ica Ullevål har det, iallfall :) (Det er forøvrig en helt fantastisk butikk.. med 30 meter lang oste/kjøtt/fiske-disk) :)

Soelli
20-02-05, 22:47
Vi hadde denne til middag i dag, men brukte Norvegia istedenfor Cheddar (hadde det ikke i huset). Vi hadde heller ikke i hvitløk, fordi jeg tåler det ikke noe særlig.
Denne retten smakte helt herlig. Kan sterkt anbefales. :spisesnak

mofe
21-02-05, 00:05
Hvor får man tak i hellmanns majones? Har tittet på rema og rimi, men finner ikke..

MHM
21-02-05, 00:09
Hvorfor må det være Hellmanns Nille? :confused:

mofe
21-02-05, 00:11
Hvorfor må det være Hellmanns Nille? :confused:

fordi:

2.5 dl Hellmans majones (de norske pakkene tåler ikke varmen)

:)

MHM
21-02-05, 00:12
Ok, det så jeg ikke mofe. Men hvorfor tåler ikke de norske pakkene varmen da? Hva er det med Hellmanns som gjør at den tåler det?*tror det ikke før jeg får se det...* :p

mofe
21-02-05, 00:14
Men hvorfor tåler ikke de norske pakkene varmen da? Hva er det med Hellmanns som gjør at den tåler det?*tror det ikke før jeg får se det...* :p

Janei.. DET er spørsmålet!

To be or not to be, lissom

;)

Nille
21-02-05, 00:19
Jeg har prøvd med Mills, men da skilte sausen seg og ble ekkel. Med Hellmanns skilte den seg ikke. Siden Hellmans påstår de lager majonesen med kaldpresset olje og Mills ikke gjør det er det kanskje derfor Hellmanns tåler varmen bedre ??

Vet ikke jeg altså, - bare vet at det ikke funker med Mills :o

mofe
21-02-05, 00:21
Det hørtes fornuftig ut, Nille! :ja:

MHM
21-02-05, 00:25
Står ikke på glasset til Hellmanns at det er brukt kaldpresset olje, noe de sikkert ville ha reklamert med dersom de brukte en så dyr råvare, tror du ikke? :confused: Jeg forstår ikke kjemien i at den varmpressede skal skille seg lettere - skulle nesten tro det var motsatt. Jeg tipper de ulike produsentene bruker ulik emulgering jeg, og at det er årsaken. Men ærre så nøye a'...? :cool: Nille har testet at det gikk dårlig med Mills, og det er hovedsaken. :D

Må vel på Ultra/Supra/Centra for å få Hellmanns vel?

mofe
21-02-05, 00:27
Må vel på Ultra/Supra/Centra for å få Hellmanns vel?

Ah.. Da blir det Centra på Majorstua til helgen! Jeg ELSKER den butikken - væra's bæste! :rolleyes:

Iset
16-05-05, 15:08
Jeg laget denne i går, nyyyyydelig! :sikle:
Hadde ost på toppen i tillegg, jeg da, og enda mer hvitløk i den. Hadde ikke selleri oppi, for det liker jeg ikke. Men den ble vanvittig god!

Anne
22-06-05, 21:06
Denne har vi hatt i dag...og den var kjempegod. Hilser fra sambo og sier det samme også Nille:p


Ikke siste gang vi lager denne:) Namme. Takk!
(Jeg fant ikke Hellmanns majones i dag og brukte MIlls...det funka bra. Den skilte seg ikke)

Iset
05-06-07, 20:55
Jeg må bare dytte litt på denne, for den er helt fantastisk god! Har laget den maaange ganger og er helt hekta! Jeg lager den uten selleri, da jeg ikke liker det. Fantastisk! Spiselig orgasme!

Iset
16-10-07, 22:53
Denne skal jeg ha som søndagsmiddag denne uka. Hele familien elsker den. :sikle:

Madamim
14-04-08, 18:10
Kan en like gjerne bruke filet? Jeg er muligens helt på gjordet nå...er kyllingbryst og filet det samme kanskje? :o

Hjørdis
14-04-08, 19:41
Kan en like gjerne bruke filet? Jeg er muligens helt på gjordet nå...er kyllingbryst og filet det samme kanskje? :o
Ja, kyllingfileer er kyllingbrystet.
Sikler på denne jeg også, fint du var inne, ellers er det ikke sikkert jeg hadde funnet den:D

Bacon
09-02-09, 00:04
Hadde denne i dag. Yummy!
Hadde ikke cheddar, så det ble mest norvegia med to rause håndfuller parmesan i tillegg. Seriøst snadder ble det! Takk for en ypperlig oppskrift!
Mills majo fungerte finfint forresten. :)

Iset
09-02-09, 00:21
Mills funker fint, altså? For jeg får ikke laget denne så ofte som jeg vil fordi jeg ikke alltid finner Hellman's, og den er dyr osv.

Nille
09-02-09, 12:15
Jeg fikk det ikke til å funke, sausen skilte seg og smaken var forksjellig. Men det kan jo hende at jeg er i overkant kresen....:rolleyes:

Bacon
09-02-09, 12:20
Hos meg skilte den seg ikke. Om et er noe forskjell på smaken vet jeg ikke, jeg har ikke prøvd med Hellmans. :) Som Iset skriver er den jo endel dyrere, og Mills hadde jeg i kjøla. Maten var iallefall seriøst god!