View Full Version : Kan lavkarbo hjelpe på å bli gravid?


nypålavkarb
04-08-11, 12:58
vi har prøvd å bli gravide i 4 år nå.
2,5 av disse åra har vært veldig aktive (dvs sex hvertfall 3-4 ganger pr uke) det 1,5 året vi ikke var helt aktive hadde vi fortsatt sex noen ganger i uken, men droppet eggløsningstester ol.
Jeg har skjekket meg to ganger, og alt ser bra ut, sambo har skjekket seg og har noen av de beste ressultata legen hadde sett.
Men fortsatt blir vi ikke gravide..

Men etter jeg startet på lavkarb, har jeg merket at mensen er mer stabil, jeg kjenner eggløsningen på en måte jeg aldri har gjort før og følger nesten at lavkarb har hjulpet å stabilisere hormonene mine..

Men er det noen som har erfart at lavkarbo kan hjelpe for å bli gravid lettere?(selvsagt sammen med sex hihi:p)
Ligger forresten på 20 karb om dagen om det har noe å si...

streber
04-08-11, 13:10
Det er mange eksempler her inne på folk som endelig har blitt gravide etter en tid på lavkarbo, så ja, det KAN hjelpe. :)

nypålavkarb
04-08-11, 13:22
Det er jo en ekstra motivasjon da :)
Håper det gjelder i mitt tilfelle også ;)

Carisma
05-08-11, 15:02
Jeg fikk beskjed om at jeg sannsynligvis ikke kunne bli gravid pga PCOS. Etter noen år med lavkarbo har jeg overraskende nok en sønn på seks uker!
Prøvde ikke engang, siden jeg hadde fått den beskjeden.
Det finnes forresten en egen tråd for prøvere her inne.

trønderjente29
05-08-11, 15:06
vi har prøvd å bli gravide i 4 år nå.
2,5 av disse åra har vært veldig aktive (dvs sex hvertfall 3-4 ganger pr uke)

Er sex 3-4 ganger i uka ansett som å være "veldig aktiv" seksuelt? Hehehe :D

nypålavkarb
05-08-11, 15:15
hehe sikkert ikke ;)
Men har fått beskjed av legen at det er best og ha sex andehver dag:confused::confused:
Men kanksje vi får ha sex enda mer da :D

Carisma
05-08-11, 16:19
hehe sikkert ikke ;)
Men har fått beskjed av legen at det er best og ha sex andehver dag:confused::confused:
Men kanksje vi får ha sex enda mer da :D

Trenger ikke det, vi hadde ca en gang annenhver mnd da jeg ble gravid. :rolleyes:

trønderjente29
05-08-11, 16:27
hehe sikkert ikke ;)
Men har fått beskjed av legen at det er best og ha sex andehver dag:confused::confused:
Men kanksje vi får ha sex enda mer da :D

*Thi hi* måtte bare mobbe litt jeg da vet du.. :dulte:

Siria
06-08-11, 21:48
vi har prøvd å bli gravide i 4 år nå.
2,5 av disse åra har vært veldig aktive (dvs sex hvertfall 3-4 ganger pr uke) det 1,5 året vi ikke var helt aktive hadde vi fortsatt sex noen ganger i uken, men droppet eggløsningstester ol.
Jeg har skjekket meg to ganger, og alt ser bra ut, sambo har skjekket seg og har noen av de beste ressultata legen hadde sett.
Men fortsatt blir vi ikke gravide..

Men etter jeg startet på lavkarb, har jeg merket at mensen er mer stabil, jeg kjenner eggløsningen på en måte jeg aldri har gjort før og følger nesten at lavkarb har hjulpet å stabilisere hormonene mine..

Men er det noen som har erfart at lavkarbo kan hjelpe for å bli gravid lettere?(selvsagt sammen med sex hihi:p)
Ligger forresten på 20 karb om dagen om det har noe å si...

Ja. Lavkarbo stabiliserer hormonene, og når disse er i vater er det lettere å bli gravid :)

Noenkiloformye
06-08-11, 23:51
Trenger ikke det, vi hadde ca en gang annenhver mnd da jeg ble gravid. :rolleyes:

De gangene jeg har blitt gravid har jeg knapt hatt sex den syklusen :p

Kanskje svaret er mindre sex? :eek: :D

nypålavkarb
09-08-11, 00:21
hehe ja kanskje svaret er mindre sex :p
får bare krysse fingrene og kose oss når vi vil da hehe.. håpe på det beste..

Klara
09-08-11, 14:45
De gangene jeg har blitt gravid har jeg knapt hatt sex den syklusen :p

Kanskje svaret er mindre sex? :eek: :D

:lol:

Konkelimonke
10-08-11, 13:36
Eg har veldig trua på at lavkarbo kan hjelpa på å verta gravid ja, ment pga at hormonane i kroppen vert meir stabile, fleire får meir stabil syklus, og dei med sjeldan eggløsning får gjerne meir stabilitet kring dette òg - difor lettare for dei små spermisane å finna eit egg :)

Kan henda det er veldig individuelt, men eg har trua på lavkarbo :)

Lavkarbo 30
18-08-11, 16:02
Ville bare ønske deg lykke til:-) jeg har også pco,og har prøvd å bli gravid i flere år. Satser på at lavkarbo funker for oss begge:D

EirinBK
01-09-11, 21:38
Jeg ble gravid etter å ha gått på lavkarbo:) gravid i uke 21!!
Er overbevist om at det er pga lavkarbo, siden jeg hadde fått beskjed om at jeg pga PCO ikke kunne bli gravid uten hjelp..

frifuggel
03-10-11, 16:32
Etter 10 måneder med ketolyse, så var jeg gravid.. 46 år gammel, og hadde sluttet å prøve for leeenge siden ;) Pcos her også. "Prøvde" overhode ikke, var ikke i mine tanker at jeg skulle få oppleve dette, 23 år etter første, og til i januar eneste, barn.. Resultatet er en gutt som snart er 9 måneder :D

Tuppshura
13-10-11, 15:52
Hei!

Jeg er ny her, og prøver å bli gravid. Startet med lavkarbo for 15dager siden og er 3,2kg lettere :D Hadde fått beskjed av gyn at jeg burde ned ivekt for å bli gravid. Nå har jeg vært 7mnd uten mens etter ppille slutt. Noen som har erfaringer med at eggløsningen starter igjen når man har gått ned i vekt?

Gyn sa ingenting om pcos eller lignende.

Klara
13-10-11, 15:57
Velkommen hit!

Tror det er ganske individuelt når ting setter i gang, så det blir spennende å se for deg.

Lykke til med prøvingen :smile:

Birgitte1234
10-11-11, 02:57
Hei!

Jeg er ny her, og prøver å bli gravid. Startet med lavkarbo for 15dager siden og er 3,2kg lettere :D Hadde fått beskjed av gyn at jeg burde ned ivekt for å bli gravid. Nå har jeg vært 7mnd uten mens etter ppille slutt. Noen som har erfaringer med at eggløsningen starter igjen når man har gått ned i vekt?

Gyn sa ingenting om pcos eller lignende.



Begynte på lavkarbo for noen uker siden...har pcos og prøver å bli gravid så derfor ble det lavkarbo...hadde da vært uten menstrasjon i 8 mnd..men 1 uke på lavkarbo å mensen var tilbake:) så nå er det prøving på fullt her :) hihi

Jeane
08-01-12, 11:49
Hei!
Jeg er også ny her. Jeg har i flere år også forsøkt å bli gravid, og har vært igjennom flere prøverørsforsøk i tillegg. Har blitt gravid en gang på forsøk, men hadde en MA i uke 7, og ble gravid på egen hånd ca 7 måneder etterpå, men mistet i uke 6.
Nå håper jeg at jeg kanskje vil få bedre sykluser med lavkarbo.
Forøvrig ble jeg gravid (og fikk et barn) uten å gå på lavkarbo. Var da litt overvektig og hadde sikkert ikke de beste forutsetninger for å bli gravid. Nå skal sant sies at alderen min taler mot å bli gravid så lett, men jeg gir jo ikke opp helt enda.
Siden jeg ikke er veldig overvektig (snakker 4-5 kg over det jeg vil kalle matchvekt), er nok overvekten ikke alene grunnen til at jeg ikke har blitt gravid (ikke mistet). Men dette er synsing fra meg, jeg er ikke lege.

Da fortsetter jeg med dette prosjektet, som bare har vart 7 dager. Det kan tydeligvis ikke skade i forhold til å bli gravid, og det er jeg glad for!

TrillTrall
08-01-12, 12:21
Endelig fikk jeg bruk for denne siden jeg har lagt inn bokmerke på! ;)

http://www.kostdoktorn.se/mindre-socker-fler-barn/

Lykke til!

timich
08-01-12, 17:44
Med sistemann så prøvde vi i 3 år før jeg endelig ble gravid. Da hadde vi fått beskjed om at jeg hadde pcos, vi fikk til slutt komme til utredning for prøverør. Der var beskjden at det ville bli satt i gang behandling så snart jeg hadde tatt av meg x antall kg.
Jeg begynte på lavkarbo og tok av meg 12 kg - og vips så var jeg gravid uten prøverør:) Om det var lavkarbomaten eller bare selve slankingen generelt som hjalp vet jeg ikke, men det virket iallfall:D

L@dy jojo
13-01-12, 12:39
Jeg har PCOS, samboern min og jeg har vert sammen i 12år uten å bruke prevensjon de siste 11årene. Vi har en datter sammen som vi fikk hjelp til.

Etter to måneder på lav-karbo, og ekstremt lite sex :eek:. Satt den som et skudd!!:o :D

Håper dere får samme effekt av lav-karbodiett, som vi gjorde.

Krysser fingre og tær for dere. :)

ned35
18-01-12, 11:59
Jaa :)) jeg fikk beskjed om at jeg ikke ikke skulle se for meg flere barn pga PSOS i januar 2011 og pga overvekt som fulgte med. Da startet jeg med lavkarbo og i mars etter og ha gått ned ca 15 kg ble jeg gravid igjen og er nå lykkelig 2 barnsmor :)) og jeg takker lavkarbo for det , for vi hadde prøvd i 4 år og ingenting skjedde . Så JA :) lykke til :)

Jeane
23-01-12, 18:53
Jeg har PCOS, samboern min og jeg har vert sammen i 12år uten å bruke prevensjon de siste 11årene. Vi har en datter sammen som vi fikk hjelp til.

Etter to måneder på lav-karbo, og ekstremt lite sex :eek:. Satt den som et skudd!!:o :D

Håper dere får samme effekt av lav-karbodiett, som vi gjorde.

Krysser fingre og tær for dere. :)

Utrolig flott lesing! Gratulerer. Kan jeg spørre om mannen din også går på lavkarbo, eller var det kun du? På utredningen og i forbindelse med alle forsøkene våre har jeg aldri prøvd å endre kostholdet, jeg har kun kuttet ned på kaffe og utelatt alkohol. Selv om jeg altså ble gravid 2 ganger, ett av meg selv og ett på forsøk, så mistet jeg - så jeg er jo spent på om et endret kosthold kan gi "bieffekter".

Snuppe09
14-02-12, 20:26
Jeg leste faktisk nå nylig et intervju (med enten hun jordmor Siri eller Gro Nylander tror jeg) at de forsker på lavkarbokosthold og graviditet siden det er så mange som har hatt positive opplevelser med dette. En i min nære familie har blitt gravid med pcos og fortsatt å spise lavkarbo (litt mer ala fedon) og har bare lagt på seg noen få kg... Så jeg tror absolutt på det!

Imp
15-02-12, 00:28
I følge mine erfaringer, så JA! :D

Men siden du ikke har PCOS eller noe, blir det mer uklart. Men, det kan i alle fall ikke skade. Og syns det er positivt bare at du merker forandringer.

LYKKE TIL!!

Søssa
17-02-12, 18:22
HeiHei :) Ja, etter min erfaring så hjelp det :) før jeg la om kostholdet mitt, så spiste jeg bare dritt mat. Men etter at jeg la om kostholdet mitt og begynte på lavkarbo, så ble jeg gravid etter en uke:) Og vi har prøvd ett år ca.

Lykke til:) det kommer når du minst venter det :)

Almyrida
02-04-12, 16:46
Min erfaring er og JA.. Men for min del var det det at lavkarbo førte til vektnedgang som igjen gjorde at jeg blei gravid.. :)

pellargo
06-04-12, 20:08
Jeg trodde ikke jeg kunne få barn overhodet og var forbredt på utredning da jeg ble gravid med nr 1 i 2007. Da hadde jeg gått ned 25 kg i forkant, dog ikke lavkarbo. Etter at poden kom begynte jeg så smått å lukte på denne livsstilen og har siden ca 08 spist etter lavkarboprinsippet. I 2011 ble jeg gravid igjen, denne gangen med tvillinger så hvem vet :) Selv tror jeg vektnedgang+lavkarbokosthold spilte en stor rolle. Klarte ikke kjøre lavkarb i sv.sk da jeg var skikkelig kvalm og spydde masse men nå er jeg tilbake og er så utrolig fornøyd med det :)

bligravid?
17-04-12, 23:11
Hmm.. håper dette hjelper meg også.. 4 år uten prevansjon. Vært til utredning, ingenting feil.. Men jeg må ned til ihvertfall 90kg for å få hjelp - mulighet til prøverør..

:) Krysse fingerene

Klara
18-04-12, 14:10
Velkommen hit!

Det er jo ikke noen garanti, så klart, men lavkarbo kan hjelpe til med å stabilisere hormonene, som igjen kan gjøre det lettere å bli gravid. Og vektnedgang kan også hjelpe.

Og IVF kan jo absolutt hjelpe, så gulrot der ;)

bligravid?
18-04-12, 18:16
Takk! :) jepp ivf kan jo apsolutt hjelpe ;) selv om det er ingen garantier her i livet

Klara
18-04-12, 21:10
Nei, det er helt sikkert! Vi er i gang med 2. IVF nå. Første gang gikk det ikke, håper det går bedre denne gangen :smile:

bligravid?
18-04-12, 23:25
Håper det virker denne gang! Lykke til!

(kjenner flere der det ikke hjalp på første forsøket..)

Klara
18-04-12, 23:47
Håper det virker denne gang! Lykke til!

(kjenner flere der det ikke hjalp på første forsøket..)

Takk! :smile: Og lykke til med nedgang og forsøk!

taraquin
19-04-12, 15:15
Om man er overvektig minsker sjansen for å bli gravid, såvidt jeg vet gjelder dette uavhengig av PCOS eller ikke. Lavkarbo fungerer jo ypperlig for mange for å gå ned i vekt så om man har noen kg for mye og lykkes med varig vektreduksjon på lavkarbo øker nok sjansen for å bli gravid :)

helenemor25
21-04-12, 23:37
Funker hos meg! Gravid for andre gang her :) Men kan man spise lavkarbo når man er gravid?