View Full Version : karbohydrater - sukkerarter = sant??


Iset
29-02-04, 21:37
jeg har jo ikke talt så mye karbohydrater siden jeg har gått på introen (er ferdig med de 14 dagene på onsdag), er det slik at jeg trekker fra sukkerartene når jeg leser karboinnholdet på matvarene?
jeg vet det står her et sted, og jeg BURDE vite det (plis ikke heng meg)....

HP
29-02-04, 21:49
Sukkerarter er inkludert.

Det eneste som kan trekkes ifra er fiber, men det er vanligvis allerede gjort på etiketten. ;)

Iset
29-02-04, 23:03
ja 5 minutter etter at jeg hadde skrevet det, forstod jeg jo det. selvsagt skal sukkerarter inkluderes haha. ikke alltid hjernen er på topp her ;)
men takk for svar:)

Carbokiller
29-02-04, 23:13
I Atkins for livet sier Atkins at karbohydrater er de aktive karbohydratene minus fiber, glyserol og sukkeralkoholer. Fordi sukkeralkoholer "fyller opp magen og har søtende egenskaper som andre karbohydrater, men inneholder færre kalorier og har mindre innvirkning på blodsukkeret" (side 38 i AFL)

Jeg har derfor alltid trukket fra polyolene (sukkeralkoholene) samt fiber i maten når jeg har regnet og aldri hatt problemer med at jeg da går ut av ketosen til tross for at jeg stapper i meg en sjokolade med stort antall karbohydrater hvorav nesten alle er sukkeralkoholer.

Men nå vet vi at alle er forskjellige
og
at Atkins for Livet er en dritt-bok.....

Iset
29-02-04, 23:25
uææ jeg visste at jeg hadde lest det et sted ja. nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre... og ja, AFL er en drittbok, eller dvs, forfatteren er en f******el, som Piirka ville sagt :p

HP
29-02-04, 23:54
Sukkeralkoholer forekommer normalt ikke i naturlig mat. Så der de er er de merket med polyols...

I matvare tabeller, og på etiketter er vanligvis fiber trukket fra. Men les om formuleringen "derav" eller "inkludert" er der for da kan de trekkes fra...

Iset
29-02-04, 23:59
oj.. min første sensurering :o
er ikke så saftig i munnen ofte altså :p