View Full Version : Fantastisk god LCHF sjokoladefondant og brownies
Se her (http://www.ingridsblogg.no/?p=407342)for bilder!
Testet denne i helgen, og den ble HELT fantastisk god, enda bedre enn forventet! Dessuten er den veldig rask å lage, jeg brukte ca 15-20 minutter på hele prosessen. Dette er en av de beste sjokoladedessertene jeg har laget, og jeg sleit hardt med å holde meg til en om gangen!
Ingredienser (ca 6 stk):
100 gr smør
100 gr mørk sjokolade (86% eller 70%)
2 egg
1 ss kakao
1/2 ts vaniljepulver
1 ss sukrinmelis (kun om du bruker 86% sjokolade, kan sløyfes om du bruker 70% sjokolade)
Sløyf kakaoen om du vil ha en litt mildere smak.
Fremgangsmåte:
Sett ovnen på 200 grader. Smelt smør og sjokolade i en liten bolle. Pisk eggene fluffige alene, og tilsett alt det andre. Jeg brukte et muffins-brett som jeg smurte godt. Det var litt kronglete å få dem ut, men jeg fikk det til.
Stekes i 6 minutter på 200 grader. Den skal være litt dissete når du tar den ut.
Sjokoladeretten kan serveres kald eller varm:
Sjokoladefondant – Varm
Skal du servere de varme som en sjokoladefondant må de serveres rett fra ovnen, dette er helt sinnsykt godt! Jeg anbefaler at du steker de i sånne små former som du kan servere i. Server med litt lavkarbo iskrem med vaniljesmak, eller pisket krem.
Brownies – Kald
Skal du servere dem kalde (som også er sykt godt), ha de i kjølen i et par timer etter at de har kjølt seg ned. Det enkleste er om du bruker papirformer i brettet for å få dem ut (var vanskelig å få disse ut kalde). Serveres med pisket krem, eller helt enkelt fløte, er helt fantastisk! Som å spise sjokoladefudge!
Energi (med 86% sjokolade, uten fløten)
Fett 88 %
Protein 7 %
Karbohydrat 5 %
Alkohol 0 %
Å denne hørtes skamdeilige ut.......... åh åh. den ska eg laga........ ;) takker så mye for oppskriften Ingrrid!
Å denne hørtes skamdeilige ut.......... åh åh. den ska eg laga........ ;) takker så mye for oppskriften Ingrrid!
Bare hyggelig :)
Har akkurat bakt disse og de var HELT UTROLIGE! Takk for en enkel, idiotsikker og smakfull oppskrift! :)
God helg!
AilinMaria
03-09-11, 23:04
Hei:) Hvor får du laget et sånt diagram? :)
Kjempegodt:) Lagde disse en dag i uka...vanskelig å kun spise en :p
Iiiik, disse skal jeg teste ut!
Tror du det fungerer med eggepulver istedenfor? Eller, jeg skal teste med det uansett altså... hehe... Takk for oppskrift!
Iiiik, disse skal jeg teste ut!
Tror du det fungerer med eggepulver istedenfor? Eller, jeg skal teste med det uansett altså... hehe... Takk for oppskrift!
hehe, hakke peiling, men eggepulver skal jo funke som vanlig egg? Du får gi rapport :)
Dagens dumme spørsmål, hvorfor har du skrevet næringsinnholdet i prosent og ikke i gram som det gjørs overalt ellers? Noen spesifikk grunn eller er det bare en vane?
Ellers er det og greit å vite hvor mange gram hver muffin blir så man kan planlegge karboinntaket de dagene man vil ha slike :)
Dagens dumme spørsmål, hvorfor har du skrevet næringsinnholdet i prosent og ikke i gram som det gjørs overalt ellers? Noen spesifikk grunn eller er det bare en vane?
Ellers er det og greit å vite hvor mange gram hver muffin blir så man kan planlegge karboinntaket de dagene man vil ha slike :)
Fordi det er det jeg har fått ut når jeg bruker diett.no, også følger jeg selv at jeg kan spise det meste med mindre enn 5% karber ;) Men har skjønt at jeg kan få ut i gram og, så skal få gjort det siden :)
ah, ikke verre nei.
Nå er det uansett ikke harde jobben å endre til gram når jeg lager det ved anledning, så er ikke akkurat verdens undergang :)
StegforSteg
11-09-11, 22:02
Ååå denne må jeg prøve i morgen.
Denne røra funker også som sjokoladepålegg :ja:
Den stekte varianten vet jeg ingenting om siden jeg aldri kommer så langt.. :rodme:
StegforSteg
12-09-11, 17:11
Shit, denne kan jeg ikke lage mer! Den er ALT for god, og jeg har spist 2 allerede i dag?!
Denne var utrolig god, men herregud så mektig:eek:
Fikk lyst å lage disse Nå, men vet ikke om jeg tørr :eek::lol: De ser / høres veeeldig god ut :)
Funker det å ha disse i fryseren, tro?
Det hørtes veldig godt ut, men blir litt mye i "en jafs".
Men sjokolade i fryseren er ikke alltid det beste.......
Funker det å ha disse i fryseren, tro?
Det hørtes veldig godt ut, men blir litt mye i "en jafs".
Men sjokolade i fryseren er ikke alltid det beste.......
Det går strålende vettu :)
Takk - da skal jeg nok teste ut dette. Fant 70% sjokolade m/tranebær uten sukker i tilbudskassa på butikken her en dag, så jeg bunkra noen plater. Det kan sikkert brukes her.
Oh, denne skal jeg bake i helgen! :D
Tror du dem er god med en slik ostekrem til ? Sånn med melis og kremost / phiadelphia ?
Milde moses, tør jeg prøve på denne? Kan man erstatte evt frokost, lunch og middag med disse? *ser veldig engleaktig ut*
Milde moses, tør jeg prøve på denne? Kan man erstatte evt frokost, lunch og middag med disse? *ser veldig engleaktig ut*
haha, jeg syns nok de er vel søte til frokost/lunsj, men jeg spiser gjerne litt mindre til middag for å få plass til en slik eller to :D
Oh my!
Disse var FANTASTISKE.
Jeg blandet inn litt hakket sjokolade også, jeg :p
Så browniesene ble ganske faste, men med smeltet sjokolade inni seg <3
Familien ble frelst, så skal lage dem igjen nå til helgen :)
Disse var perfekt erstatning for muffins, spesielt sjokolademuffins :)
Så de blir nok lagd flere ganger og er nok gode med krem eller creme fraich til, vil jeg tro :)
DEilig, så mye bedre enn noe av disse tørre ikke sjokolade smakende andre kaker jeg har prøvt!
Dette var himmelsk, både varm og kaldt!
Knallgode! Prøvde disse nå... herlige! Men best før de ble stekt, faktisk! Deilig, deilig sjokoladerøre!!! Gleder meg til å prøve en kald i morra!
Ps. Regner ut at det blir ca 34 karber i røra. 32 fra sjokoladen, 1-2 fra eggene. Stemmer ikke dette? (Fersking her...)
Da blir det rett under 6 karber per stk. Worth it!!!
Knallgode! Prøvde disse nå... herlige! Men best før de ble stekt, faktisk! Deilig, deilig sjokoladerøre!!! Gleder meg til å prøve en kald i morra!
Hehe, syns de nesten er best kalde selv jeg, veldig fudge-aktig :)) mmmmm
Hehe, syns de nesten er best kalde selv jeg, veldig fudge-aktig :)) mmmmm
Absolutt!!! Knallgode kalde! Så for meg blir det enten røre eller kalde... Hehe. :p
Ps. Regner ut at det blir ca 34 karber i røra. 32 fra sjokoladen, 1-2 fra eggene. Stemmer ikke dette? (Fersking her...)
Da blir det rett under 6 karber per stk. Worth it!!!
Æsj... Overså at det er 13 karber per 100g kakao.:o
I går laget jeg denne til mannen og han ble helfrelst! Dette blir nok hyppig lørdagskos fremmover.:D
Jeg laget en annen variant til meg selv da, istedenfor kakao hadde jeg oppi julekrydder så det ble en liten krydderkake: nellik, kanel, ingefær og kardemomme og vaniljepulver. En liten dæsj av hver. Jeg glemte pepper da...
Ble slettes ikke så verst, men den måtte stekes litt lenger enn sjokoladevarianten:)
I går skjeiet jeg ut med vanlig vaniljesaus til, men burde jo hatt noe annet.. Er vare det at jeg simpelthen eeeeeelsker den vanlige vaniljesausen til tine...:(
Og jeg aner ikke hvordan man lager sånn vaniljesaus... Jeg er ikke så glad i posevaniljesaus... synes den bare smaker fløte, ikke vanilje...:(
I går laget jeg denne til mannen og han ble helfrelst! Dette blir nok hyppig lørdagskos fremmover.:D
Jeg laget en annen variant til meg selv da, istedenfor kakao hadde jeg oppi julekrydder så det ble en liten krydderkake: nellik, kanel, ingefær og kardemomme og vaniljepulver. En liten dæsj av hver. Jeg glemte pepper da...
Ble slettes ikke så verst, men den måtte stekes litt lenger enn sjokoladevarianten:)
I går skjeiet jeg ut med vanlig vaniljesaus til, men burde jo hatt noe annet.. Er vare det at jeg simpelthen eeeeeelsker den vanlige vaniljesausen til tine...:(
Og jeg aner ikke hvordan man lager sånn vaniljesaus... Jeg er ikke så glad i posevaniljesaus... synes den bare smaker fløte, ikke vanilje...:(
Prøvd den soya vaniljesausen? Er veldig god, og ikke sååå ille med karber der :)
Æsj... Overså at det er 13 karber per 100g kakao.:o
hehe, er ikke så fryktelig mange gram kakao i en ss da ;)
Prøvd den soya vaniljesausen? Er veldig god, og ikke sååå ille med karber der :)
Nei den har jeg ikke prøvd? Hvor finner jeg den? Helsekost eller i glutenfritt-hylla i butikken sammen med soyamelk osv?
Nei den har jeg ikke prøvd? Hvor finner jeg den? Helsekost eller i glutenfritt-hylla i butikken sammen med soyamelk osv?
Er samme merke som denne soya sjokoladedessert. Hmmm.. jeg har kjøpt den i sverige, kanskje den ikke finnes i norge? Ville tippe Ultra i så fall.. Skal rope ut om jeg ser den her :) Ellers får du stocke opp neste gang du er over grensen ;)
Sprettball
10-10-11, 21:24
Vi lagde disse og spiste dem varme med pisket kremfløte i helgen....
...OMG, jeg tror smaksløkene mine fikk orgasme!!!
Enormt gode!
Skal gjentas med korte mellomrom - definitivt! :D
(det var en enslig stakkar igjen som fikk stå i kjøleskapet til neste dag, og den var også kanongod - selv om jeg holder en knapp på å gafle dem i seg rett fra ovnen)
Sprettball.
hehe, er ikke så fryktelig mange gram kakao i en ss da ;)
So true! :p
Bruker dere vanlig, saltet smør i denne?
Uff, denne var ALT for god... :o Spist meg kvalm på disse 2 dager på rad nå, heldigvis går det ikke an å spise mer enn 2 i slengen! De var så absolutt best rett ut av ovnen, men gode i romtemperatur også. Kjøleskapkalde likte jeg dem ikke så godt, da er ikke konsistensen like fløyelsmyk og deilig.
Smakte denne varm med krem i kveld. Yummi! :sikle: Skal serveres kald i helga, håper det blir bra også. Hadde i litt ekstra søtt(0,5ss natreen, og kanskje en ts sukrinmelis, da syntes smaken på røra var litt for lite søt.) Brukte en kombinasjon av 86%, 70% og sukkerfri mørk sjokolade. Uansett: Takk for bra oppskrift!:blomster:
St. Cecilie
07-02-12, 21:00
Denne har jeg i ovnen nå, gleeeeder meg til å smake noe med sjokoladesmak igjen! :D
Budeiea995
07-02-12, 23:17
Vaniljesaus må dere lage selv mine damer og herrer. Dere kommer aldri til å kjøpe igjen!!!!
2 eggeplommer (3 om eggene er små)
1 boks fløte
1 dl helmelk
1 vaniljestang
Ca 15 dråper vaniljestevia
Bland alt sammen og varm opp under stadig omrøring. Skal tykne men ikke koke (blir eggesmak om den koker)
Kan man bruke vanlig muffinsformer til disse, om man tar fks 3 former per? Jeg får ikke tak i ett slikt brett!
Kan man bruke vanlig muffinsformer til disse, om man tar fks 3 former per? Jeg får ikke tak i ett slikt brett!
Det kan man helt klart :) Bare sjekk her (http://www.ingridsblogg.no/?p=407761)!
Lagde disse i dag, servert kalde med krem, snadder! Kona ble meget fornøyd også.
Et generelt tips til smelting av sjokolade, dersom du bruker usaltet smør, ha i et knivsodd salt. Dette får frem sjokoladesmaken. Og selvsagt alltid i vannbad.
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.