View Full Version : Kjøttindustri bak lavkarbodietten?


Rioja
30-08-11, 17:47
Leste akkurat denne og fikk en liten tankevekker, da vedr. miljø.
Om kjøttindustrien faktisk står bak, so what! -Det funker!
http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7770609

Jeg tror uansett jeg skal bli flinkere til å tenke litt over dette med miljø. Hvordan er det med dere? Er dere flinke til å kjøpe økologiske matvarer?

kamp
30-08-11, 18:57
Legemiddel firmaene står bak meste parten av forskning på sykdom
Margarin firmane bak påstanden om at margarin er sunt

osv...

BenteR
30-08-11, 19:38
Vel, kjøttindustrien har bomma hos meg iallefall.
Jeg spiser ikke mer kjøtt nå enn tidligere, men jeg spiser mer grønnsaker siden jeg har kutta vekk poteter, ris og pasta.
Jeg spiser heller ikke fint mel eller sukker lenger, men har ikke bytta det heller mot kjøtt:rolleyes:
Jeg ville heller trodd det var grønnsaknæringen som fikk seg et oppsving etter hvert som lavkarboen brer om seg.

Photobscura
30-08-11, 19:45
Det er sikkert kjøttindustrien som står bak steinalderen også! :cool:

Gerd
30-08-11, 19:50
spørs om ikke sukkerindustrien begynner å bli redd..... :rolleyes::p

smgj
30-08-11, 19:56
Veeeel ... det kan vi diskutere når vi har funnet ut hvem som står bak alle anbefalingene om at kornvarer er så nødvendig. Og hvorfor forskning som viser at kornvarer faktisk hemmer opptak av nødvendige vitaminer og mineraler ikke er vesentlig kjent.

Min påstand er at mennesket naturlig er en omnivor, men at vi der det er tilgjengelig helst spiser mer proteiner og fett enn dyrker korn. (Og at vårt naturlige forhold til grønnsaker/grønnfor historisk sett har vært mye mer vidtrekkende enn korn, salat - og gulrot på søndag.)

Jada - litt spisset, men det er faktisk et faktum at kornalderen bare er en kort del av meneskets historie.:cool:

Gracella
30-08-11, 20:15
Det er sikkert kjøttindustrien som står bak steinalderen også! :cool:
:D
Dagens!!

Nerthus
30-08-11, 20:29
spørs om ikke sukkerindustrien begynner å bli redd..... :rolleyes::p

Virkelig redd - jfr også artikkelen i Dagbladet for noen dager siden - der ingen lavkarbo-forkjempere hadde fått slippe til...

Lukter muffens her! ;)

Bestemamma
30-08-11, 20:30
Dere kan gå inn og gi meg "liker" slik at innlegget mitt kommer høyere opp i kommentarfeltet...:D


Her er det jeg skrev:

Her er det da et nokså tydelig paradoks...hvorfor skulle kjøttindustrien ville sponse forskning som spenner ben under deres egne interesser?
Ville det ikke vært greiere for kjøttindustrien å legge lokk på forskning som går imot deres særinteresser....for de vil da vel selge kjøtt, ikke grønnsaker?
Men nå har de ikke gjort det, likevel blir de på sett og vis mistenkliggjort fordi de har vært ærlige og latt "sine" sponsede forskere legge ut resultatene uten å legge skjul på noe.....Dette skal de ha all ære av, ikke bli mistenkliggjort for....

Vi Lavkarbo/LCHF tilhengere skulle naturlig nok helst sett at resultatene i forskningen som her er gjort hadde vært annerledes....Men med den svært industrialliserte kjøtt/melk/korn/egg/fiske - produksjonen som foregår nå til dags er det ikke til å unngå at miljøregnskapet blir seende slik ut....
Vi vil svært gjerne ha en produksjon som lar dyra beite fritt og som ikke krever lange transportetapper før vi får maten på bordet.
Når det ikke er mulig i stor skala er det faktisk ikke vår feil, men myndigheter og matindustrien rundt om i verden som skal klandres...
Legg til rette for at vi får vår mat produsert på en skikkelig måte og miljøregnskapet vil se helt annerledes ut om noen år..... Det skal så lite til.........

smgj
30-08-11, 20:55
Jeg vil lese denne boka, jeg.
http://www.trackyourplaque.com/blog/2011/08/wheat-belly-explodes-on-the-scene.html

Sånn apropos industridrevet forskning, næringsindustri "og sånt".

Bestemamma
30-08-11, 21:03
Jeg vil lese denne boka, jeg.
http://www.trackyourplaque.com/blog/2011/08/wheat-belly-explodes-on-the-scene.html

Sånn apropos industridrevet forskning, næringsindustri "og sånt".

Hem, så svært interessant ut den der....:)