View Full Version : Kan noen hjelpe meg?

smiley83
12-09-11, 14:45
Jeg har kjøpt boka slank med ketolysekuren og har også kjøpt en kokebok som heter lavkarbo & matglede. Men når jeg ser i kokeboken, så snakker de veldig varmt om LCHF. Hva er forskjellen på Ketolysekuren og LCHF og kan jeg bruke de oppskriftene i kokeboka? jeg syns dette er vanskelig jeg...

ThereseA
12-09-11, 14:49
På ketolysekuren er det rundt 15 karbohydrater i døgnet for kvinner, 20 for menn.... Det kommer litt ann på hvordan boka legger opp til hva LCHF er, men definisjon her inne er vel opptil 72g tror jeg.. Er hvertfall det Andreas Eenfeldt og Sofie Hexeberg ligger rundt. Ved å holde seg under 72g i døgnet kan man og være ganske liberal med fettet( Bedre uten brød- Wolfgang lutz)

arnakristin
12-09-11, 15:15
Hei,

Klipp&lim fra nybegynnertråden (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970)

Lavkarbo
Lavkarbo er et samlebegrep på karbo redusert kosthold hvor kh inntaket pr dag varierer fra tilnærmet null til 150.
Svenskene definerer lavkarbo opptil 100 kh pr dag.
Vitenskap og Fornuft (VOF) har følgende definisjon:
LCHF står for et karbohydratfattig, fettrikt kosthold.
Strengt LCHF-kosthold: Her kommer inntil to prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 10 g per dag.
Normalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil fem prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 25 g per dag.
Øvre grense for LCHF-kosthold: Her kommer inntil ti prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 50 g per dag.
Liberalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil 20 prosent av energien fra karbohydrater, tilsvarende maksimalt 100 g per dag.

Denne artikkelen gir en god oversikt over de ulike lavkarbo retningene: Hva er lavkarbo?
Mange av de som har som hovedhensikt å gå ned i vekt velger som oftest en ketogen diett med inntak opp til ca 25 kh pr dag, en god del er i ketose helt opp til 50 kh pr dag. De som ikke ønsker å leve ketogent, samt mange på vedlikehold spiser 30–60 kh pr dag. De aller fleste ligger på under 72 kh pr dag, ref. Lutz (Boka: Bedre uten brød).
Tommelfinger regelen er at jo mer kh dess mindre fett, men den generelle oppfatning er at man ikke behøver å redusere fettforbruket før man overstiger 72 kh, ref. Lutz (boka: Bedre uten brød).
Da de ulike lavkarbo retningene har ulike tilnærminger til kostholdet så kan det være lurt og velge en retning man kan leve med og følge den. Når man har lært seg masse om lavkarbo generelt og egen kropp spesielt så kan man lettere tilpasse kostholdet i forhold til egne behov.
Husk også å oppgi hvilke lavkarbo retning du følger når du stiller spørsmål, da er det mye lettere å svare konkret på ditt spørsmål. Dersom du insister på egenkomponert versjon så oppgi i alle fall hvor mange kh du har lagt deg på hver dag. Det kan også være lurt og oppgi høyde, vekt og hvor mye du skal ned, litt ulike tilnærminger om man bare skal ned noen få kilo kontra mange…
Informasjon om de ulike lavkarbo retningene finner du her.

…og der finner du blant mye annet nyttig også denne linken til den geniale brosjyren ’LCHF på 3 minutter’ (http://www.lchfnorge.no/lavkarbo3minutter.pdf)

smiley83
12-09-11, 15:47
tusen takk for svar :)))))