View Full Version : 12 kg hjort

TigerTove
07-11-11, 13:25
Den kom spasserende på døra her en kveld og la seg pent i frysen.

Noen som har gode oppskrifter på hjort?

*sulten tiger*

Nerthus
07-11-11, 14:29
Lag kjøttkaker av det kjøttet som er mest "grytekjøtt" med god blanding av kjøtt og fett.

Ellers lager du hjortestek! Anbefaler bruk av stekepose i ovn OG steketermometer siden dette kjøttet ofte er magert og blir fort tørt om du steker for hardt og for lenge. Stek feks grønnsaker etter eget ønske i forma under steken om du ikke bruker pose. Krydre etter eget ønske, anbefaler at du søker opp hjortestek på google, det finnes et uttall av oppskrifter!

Masse grønnsaker og saus du lager av stekekraften hører til :)

Ellers kan du bare sende kjøttet til meg så skal jeg få tatt godt vare på det hehe ;)

teleslynga
07-11-11, 18:49
Beklager, har dessverre ingen oppskrift. Så nå har du vel 12 kg hjort du ikke får brukt, stakkar. Skal jeg komme innom og hente det?

Nerthus
07-11-11, 18:54
Beklager, har dessverre ingen oppskrift. Så nå har du vel 12 kg hjort du ikke får brukt, stakkar. Skal jeg komme innom og hente det?

Hei!!! Jeg var først! ;)

teleslynga
07-11-11, 19:04
Lov å prøve seg.

Nerthus
07-11-11, 19:31
Lov å prøve seg.

Helt klart :)

TigerTove
07-11-11, 19:53
:lol:

Skal nok få brukt den, men er ikke så mange år siden jeg ble "skaueigerkjærrig". Derfor er jeg ikke så bevandra i bruken av vilt, men spist blir det :p

Peppa Gris
07-11-11, 19:59
Jeg er grønn av misunnelse! Beina kan bli steik, og så kan du lage biff, grytekjøtt og kjøttkaker!

Dietta
07-11-11, 20:00
Tar dine 12 kg hjort - og høyner med 24 kg elgkalv. Kjøttet kommer i fryseren om 2 uker. Himmel og hav, håper jeg får plass, og at jeg finner oppskrifter jeg også ;)

TigerTove
07-11-11, 20:03
Tar dine 12 kg hjort - og høyner med 24 kg elgkalv. Kjøttet kommer i fryseren om 2 uker. Himmel og hav, håper jeg får plass, og at jeg finner oppskrifter jeg også ;)
Jeg slenger på 20 haner :lol:

Peppa Gris
07-11-11, 20:06

De kan du slenge hit :D

TigerTove
07-11-11, 20:35
Vi slakta 32, har gitt bort 10 og spist noen sjøl, men er fortsatt mange igjen i frysen.

Dietta
07-11-11, 20:36

:lol: Skjønner at jeg ikke kommer særlig langt med 2 brett med egg fra frittgående høner som moren min kom med i dag - men tilsammen har vi mye bra nå, og skulle kanskje be sammen til lavkarbofest :syklubb:
Nam - nam

TigerTove
07-11-11, 20:36
Hjorteoppdattering: "Dagens hjort" ble karbonader med timian, fløtesaus og fløtegratinert sellerirot.

mysil
07-11-11, 21:24
Viltgryte er skikkelig snadder, har ingen oppskrift på det da men :)

Dere er heldig som har tilgang på vilt :)

langaard
07-11-11, 21:34
Holdt på og kjøre på en elg i dag, men traff desverre ikke:mad:

Dietta
07-11-11, 21:58
Holdt på og kjøre på en elg i dag, men traff desverre ikke:mad:

Kanskje like greit ? ;)
Jeg kjørte på et rådyr på vei til jobb for noen år siden. Ringte viltnemda, politiet og til slutt jobben for å si at jeg ble forsinket. Da jeg kom på jobb sa sjefen: Hvor er steika da - du tok den vel med deg :p

Dietta
07-11-11, 22:02
Viltgryte er skikkelig snadder, har ingen oppskrift på det da men :)

Dere er heldig som har tilgang på vilt :)

Stek, indrefileen, grytekjøtt og karbonadedeigen skal jeg nok greie å fikse. Blir nok litt googling når jeg skal lage tilberede rundbiff og flatbiffen tenker jeg :eek:
Ble veldig glad da jeg fikk spørsmålet om jeg ville ha kjøttet, så ja, jeg synes jeg er heldig jeg også.... :D

langaard
07-11-11, 22:07
Stek, indrefileen, grytekjøtt og karbonadedeigen skal jeg nok greie å fikse. Blir nok litt googling når jeg skal lage tilberede rundbiff og flatbiffen tenker jeg :eek:
Ble veldig glad da jeg fikk spørsmålet om jeg ville ha kjøttet, så ja, jeg synes jeg er heldig jeg også.... :D
Kenner svinekjøttet vokser i munnen! Misunnelig? Nei:snurt:

Dietta
07-11-11, 22:11
Kenner svinekjøttet vokser i munnen! Misunnelig? Nei:snurt:

Du må bare lære deg å sikte bedre :p

macadamia79
08-11-11, 07:20
Små hjortemedaljonger med en stripe økologisk bacon surret rundt.

Croq-pot (http://netthandelen.no/visAuksjon.aspx?Auksjonsid=26416104) med biter av rundstek/seigere kjøtt som putrer i 8-10 timer, putt i grønnsaker de siste to timene

Hjortecarpaccio; tynne skiver av rått kjøtt med tynne flak av parmesan. Gjerne sammen med sashimi.

Og selvsagt som allerede nevnt: kjøttdeig, biff og steik :)

TigerTove
08-11-11, 08:40
Takk for innspill!

Tiril77
08-11-11, 11:35
Om du får tom for ideer, så kan du godt bytte bort noen kilo med sånn ca 10-15 akvariefisk altså.. Blir sikkert gode fiskekaker av dem.... :p:p

langaard
08-11-11, 11:49
Om du får tom for ideer, så kan du godt bytte bort noen kilo med sånn ca 10-15 akvariefisk altså.. Blir sikkert gode fiskekaker av dem.... :p:p
Akvariefisk, er ikke det grethe Roede?:D

Tiril77
08-11-11, 12:03
Har ikke spurt de hva de heter jeg..... :p:p

Røsslyng
09-11-11, 13:47
Vil anbefale at du koker steika om du skal tilberede det, siden viltet er ganske magert og har lett for å bli tørt :)

Tro meg, var MEGET skeptisk første gangen jeg hørte det, å koke ei steik, liksom?? MEN, mørere kjøtt klarer ikke jeg å få til i stekeovnen. Har prøvd pose, leirgryte, you name it!

Du bruner steika i stekepanne, så har du 50% vann og 50% melk i en kjele til det dekker steika. Kokes i 1,5- 2t, avhengig av størrelsen. Skal ikke fosskoke, bare småkoke. Tro meg, det er virkelig verdt det! :D
Har og masse vilt i fryseren, elg, hjort, rådyr, rype og masse villaks:) Er evig takknemlig for at jeg fant meg en ivrig jeger og fisker ;)

TigerTove
09-11-11, 13:56
Stilig! ;)

Dietta
09-11-11, 13:57
Vil anbefale at du koker steika om du skal tilberede det, siden viltet er ganske magert og har lett for å bli tørt :)

Tro meg, var MEGET skeptisk første gangen jeg hørte det, å koke ei steik, liksom?? MEN, mørere kjøtt klarer ikke jeg å få til i stekeovnen. Har prøvd pose, leirgryte, you name it!

Du bruner steika i stekepanne, så har du 50% vann og 50% melk i en kjele til det dekker steika. Kokes i 1,5- 2t, avhengig av størrelsen. Skal ikke fosskoke, bare småkoke. Tro meg, det er virkelig verdt det! :D
Har og masse vilt i fryseren, elg, hjort, rådyr, rype og masse villaks:) Er evig takknemlig for at jeg fant meg en ivrig jeger og fisker ;)

Koke steika høres spennende ut - det skal jeg jammen prøve når elgkalven tar turen ned fra Toten om 2 uker :ja: