View Full Version : Nøttetopper (med tagatose)

Gerd
24-11-11, 15:45
Nøttetopper
(totalt 32 karber i hele røra, jeg lagde 50 små topper)

200g malte hasselnøtter
50g tagatose (søtningsmiddel kjøpt på funksjonellmat.no (http://www.mamut.net/funksjonellmat/shop/) )
3 egg (str. m)

Røres sammen til en tykk klissete røre.

Settes på bakepapirkledd stekeplate enten med 2 te-skjeer, eller bruk sprøytepose med litt stort hull.

Stekes midt i ovnen på 150 grader, ca 20 minutt. (skal være tørre)
(Disse smakte helt som mammas med melis i, samme søtsmaken og seige)

http://forum.lavkarbo.no/picture.php?pictureid=3191&albumid=318&dl=1322145781&thumb=1 (http://forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=318&pictureid=3191)

Tagatesse er et strøsukker, laget av Tagatose. Det er ideelt til baking, på yoghurt eller frokostblanding, til varme og kalde drikker, eller der du ellers ville ha brukt vanlig sukker. Tagatesse er perfekt for de som ønsker å unngå vanlig sukker. Bruk halv mengde av vanlig sukker, ettersom Tagatesse er dobbelt så søtt.

Inneholder søtstoff Tagatose (39,9%), isomalt (39,92%) og sucralose (0,02%)

TrillTrall
24-11-11, 15:51
Er tagatose flytende eller i pulverform? Fås det på vanlige helsekoster også?

Gerd
24-11-11, 15:51

Strøsukker :)

Vet ikke om du får det på helsekost. her hadde de ikke hørt om det en gang......

Camomilla
24-11-11, 16:22
Jeg har også spurt etter tagatesse på min lokale helsekost (Life, tror jeg det er), men de ville avvente interessen før de tok det inn. Må jo si at det virker lovende med alle de positive erfaringene som er høstet rundt forbi - gleder meg til prøve. Jeg bestilte min pakke fra funksjonellmat.no, som Gerd linker til i oppskriften :)

Rin
24-11-11, 16:33

Jeg fant det i hylla på en Sunkost (tagatesse). :cool:

Tiki
24-11-11, 19:55

Samme her. I Oslo. Nøttetopper med sukrin prøvde jeg i fjor, ble ikke å godt, så gleder meg til å prøve denne. :)

Bik
24-11-11, 20:47
Åh....disse skal jeg lage til jul :)

LindaN
24-11-11, 21:15
Jeg har også funnet det på Sunkost (selv i trauste Hedmark!):D
De hadde akkurat fått det inn og var spent på responsen. Jeg brukte det i hjemmelaget sjokolade i går, fiungerte veldig bra! :)
Dessuten kan det visst karameliseres, så da blir det karamellpudding til jul. ;)

TrillTrall
24-11-11, 21:34

Aha! Da skal jeg stikke innom Sunkosten her i løpet av helgen og høre, kjenner jeg dama der rett så bestiller hun til meg om de ikke har inne tenker jeg. :)

Disse nøttetoppene kan jo dyppes i smeltet mørk eller sukkerfri sjokolade også... :sikle:

TrineG
25-11-11, 09:13
Kan de fryses ? fikk lyst å lage de nå :)

Dietta
25-11-11, 09:18

Det tror jeg helt sikkert :) Jeg hadde i hvert fall tatt sjansen på det.

Gerd
25-11-11, 09:21

Jepp :D

Dietta
25-11-11, 10:57
Gerd, tror du det er tagatosen som har gjort disse seige ? (Her er det jo ikke noe tragant). Jeg er ikke så veldig glad i hasselnøtter, men tenkte at hvis jeg bruker mandler i stedet, så blir det kanskje litt forenklede kransekaker ;) Og de er jo absolutt best når de er litt seige

Gerd
25-11-11, 11:00
Gerd, tror du det er tagatosen som har gjort disse seige ? (Her er det jo ikke noe tragant). Jeg er ikke så veldig glad i hasselnøtter, men tenkte at hvis jeg bruker mandler i stedet, så blir det kanskje litt forenklede kransekaker ;) Og de er jo absolutt best når de er litt seige

Ja, det er nok tagatosen som gir seigheten :ja:

Dietta
25-11-11, 11:04
Ja, det er nok tagatosen som gir seigheten :ja:
Takk for svar :D Ganske spennende med tagatose. Kan virke som det er et søtningsmiddel som vil gi større muligheter innen baking. Både da med seigheten, karamellisering etc. Skal ikke bake særlig til jul, men hvis jeg ikke lager noe er jeg redd gubben ender opp på karbokjør, for han er så glad i marsipan og litt godis i jula ;)

Edit: Tor det kan bli spennende å prøve tagatose i noe ala brownies også, for å få fram den seigheten jeg liker så godt...

TrineG
25-11-11, 11:34
Jepp :D

Supert !:D

trude.lutt
28-11-11, 13:47
Jeg har også funnet det på Sunkost (selv i trauste Hedmark!):D
De hadde akkurat fått det inn og var spent på responsen. Jeg brukte det i hjemmelaget sjokolade i går, fiungerte veldig bra! :)
Dessuten kan det visst karameliseres, så da blir det karamellpudding til jul. ;)

Oppskriften på karamellpudding?!?! JA TAKK! Det beste jeg vet:D

Gerd
28-11-11, 13:51
Oppskriften på karamellpudding?!?! JA TAKK! Det beste jeg vet:D

Sjekk ev. i oppskriftforumet. Eller spør der.
Dumt å legge den oppskrifta inne her i tråden for nøttetopper ;)

Bik
28-11-11, 19:25
Nøttetopper
(totalt 32 karber i hele røra, jeg lagde 50 små topper)

200g malte hasselnøtter
50g tagatose (søtningsmiddel kjøpt på funksjonellmat.no (http://www.mamut.net/funksjonellmat/shop/) )
3 egg

Røres sammen til en tykk klissete røre.

Settes på bakepapirkledd stekeplate enten med 2 te-skjeer, eller bruk sprøytepose med litt stort hull.

Stekes midt i ovnen på 150 grader, ca 20 minutt. (skal være tørre)
(Disse smakte helt som mammas med melis i, samme søtsmaken og seige)

http://forum.lavkarbo.no/picture.php?pictureid=3191&albumid=318&dl=1322145781&thumb=1 (http://forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=318&pictureid=3191)

Ble litt flytende denne røra. Brukte du store egg, eller gjør jeg noe feil. Måtte ha i mer nøtter.
Kanskje det skulle være bare eggehviten??

Gerd
28-11-11, 19:56
Ble litt flytende denne røra. Brukte du store egg, eller gjør jeg noe feil. Måtte ha i mer nøtter.
Kanskje det skulle være bare eggehviten??

Hele egg :ja: Str medium. Røra mi ble sånn ala tannpasta :)

Bik
28-11-11, 20:06
Hele egg :ja: Str medium. Røra mi ble sånn ala tannpasta :)

Ok. Hadde store egg, så det var nok derfor. Hadde i litt mer nøtter og de ble supre. Og kjempegode :)
Måtte prøvesmake på tre stk ;)

Gerd
28-11-11, 20:07
Ok. Hadde store egg, så det var nok derfor. Hadde i litt mer nøtter og de ble supre. Og kjempegode :)

ja, det kan utgjøre en del det. Takk for at du sa fra, har notert det i oppskrifta :)

Ja disse er gode.... Og min 1. runde er snart bortevekk :cool:

Chamomilla
28-11-11, 21:07
Så enkel oppskrift! Har en stor pose mandler som jeg malte opp sist jeg hadde kverna på kjøkkenmaskina montert. Skal testes med mandler når jeg har hentet ladning med tagatose mm på posten. :D Tåler dessverre ikke hasselnøtter.

Rin
01-12-11, 14:18
Står i ovnen nå! - Skjønt, jeg hadde 3 stoore egg, 250g hasselnøtter, og ca 60g tagatesse - og smakstilsetning med en skje kanel og en skje ingefær. :cool: Det ble ikke en helt fast røre akkurat, men jeg klarte jo å sette topper på plata med skje, så krysser fingrene for at det går greit!

Dietta
01-12-11, 14:32
Står i ovnen nå! - Skjønt, jeg hadde 3 stoore egg, 250g hasselnøtter, og ca 60g tagatesse - og smakstilsetning med en skje kanel og en skje ingefær. :cool: Det ble ikke en helt fast røre akkurat, men jeg klarte jo å sette topper på plata med skje, så krysser fingrene for at det går greit!
Spennende. La oss få rapport når du har tatt en smaksprøve..... ;)

Rin
01-12-11, 14:51
Spennende. La oss få rapport når du har tatt en smaksprøve..... ;)

Rapporterer at det ble veldig godt! :)

Dietta
01-12-11, 16:52
Rapporterer at det ble veldig godt! :)
Så flott. Skal prøve meg på disse på lørdag, bare bruke mandler i stedet :)

Bik
01-12-11, 19:52
Putta de i en kakeboks, og det var ikke så lurt. Ble myke :o. Burde ha putta de i fryseren. De smaker godt allikevel :), men kakete konsistens.

Gerd
01-12-11, 19:55
Putta de i en kakeboks, og det var ikke så lurt. Ble myke :o. Burde ha putta de i fryseren. De smaker godt allikevel :), men kakete konsistens.

ta av lokket, legg heller litt bakepapir løst over. Så tørker de igjen :ja:

Bik
01-12-11, 19:59
Takk for tipset. Det skal jeg gjøre :)

Dietta
03-12-11, 12:16
Har bakt disse nå, med 60 gram hasselnøtter og 140 gram mandler. Det ble veldig bra - gode og seige :D
Men vi er tydeligvis litt mer storspiste her i familien, for jeg fikk bare 25 stykker, mot Gerds 50. Synes ikke de ble for store heller :eek:

Tiki
03-12-11, 13:08
Har bakt disse nå, med 60 gram hasselnøtter og 140 gram mandler. Det ble veldig bra - gode og seige :D
Men vi er tydeligvis litt mer storspiste her i familien, for jeg fikk bare 25 stykker, mot Gerds 50. Synes ikke de ble for store heller :eek:

Jeg og mannen likte de også veldig godt. Brukte kun gasse nøtter da, og jeg fikk også 25 av røra.;)

Dietta
03-12-11, 14:45
Jeg og mannen likte de også veldig godt. Brukte kun gasse nøtter da, og jeg fikk også 25 av røra.;)

He, he. Ja godt det ikke bare var oss :p

Gerd
03-12-11, 14:57
Den første runda jeg lagde så laga jeg de små.
Nå sist laga jeg de i normal størrelse og fikk 26 stk :ja:

Shamu
16-12-11, 18:01
Har fryktelig lyst til å lage disse, men jeg får ikke tak i tagatesse hverken i Stavanger eller Flekkefjord.
Er det mulig å lage med blanding av Sukrin og Natreen? Eventuelt hvor mye vil du anbefale?

Gerd
16-12-11, 18:09
Har fryktelig lyst til å lage disse, men jeg får ikke tak i tagatesse hverken i Stavanger eller Flekkefjord.
Er det mulig å lage med blanding av Sukrin og Natreen? Eventuelt hvor mye vil du anbefale?

Usikker på blandingsforholdet. :ja:
Men søk i googlefeltet oppe her, på nøttetopper/nøttekaker, så ligger det nok oppskrifter på det uten tagatesse :)

Tiki
18-12-11, 12:17
Disse er topp. Lager tredje posjon nå. Flau.

Chamomilla
18-12-11, 12:40
Jeg synes det ble en bismak med tagatessen, trodde jeg fulgte oppskriften. Kanskje prøve igjen med mindre. Mannen merket det ikke og han merker f.eks godt om det er sukrin i stedet for sukker i noe. Ungene smakte de som nybakte, men har ikke vist interesse siden. Tror de har egen nese for om det brukes vanlig eller kunstig søtning....

Ennah79
20-12-11, 12:58
Hvordan oppbevares de, Gerd - og må nøttene være malte, eller kan de knuses med kjevle? Har ikke noe å male nøttene med, regner med at det må eget kjøkkenutstyr til slikt. Går det evt ann å kjøpe ferdigmalte?

Ennah79
20-12-11, 22:00
150 grader varmluft eller over/undervarme?

Gerd
20-12-11, 22:31
Malte nøtter ja :ja:
Oppbevares i en boks, enten med lokk eller litt tørkepapir over viss de blir våte i tett boks.

Stekes med over/undervarme.
:)

Ennah79
20-12-11, 23:56
OMG! Du er helten min idag, Gerd! Disse skal det definitivt lages flere av! Fikk 25 ut av deigen - må jo ha vært mikrosmå når du klarte å få 50!