View Full Version : Te-Tråden


Aline
10-05-05, 09:21
(til ære for vår kjære tekopp, Albertine) :)
tenkte det kunne være fint med en te-tråd :D

jeg har søkt og søkt og ikke funnet en, så da lager jeg en :ja:

hva er de forskjellige teene godt for?
hvilken te er best?
hva slags te drikker du?


akkurat nå sitter jeg her med en kopp rykende Rooibos te. men hva er den godt for da? ikke vet jeg ;) men den smaker bra :)

av urtete så har jeg Brennesle og Gullris begge skal virke vanndrivende. gullris-teen min smaker ikke veldig godt, men derimot liker jeg brennesle-teen :ja:


og som snop fungerer vanilje-te fra twinings utmerket :sikle:

Hvilken te er din favoritt?
og Lise? Hva heter detox teen din?

Albertine
10-05-05, 09:45
Tusen takk, Aline! http://www.fellesskapet.com/forum/images/smiles/Squeeze.gif

Jeg drikker London Fruit and Herb Company sin solbærte. Den er vanvittig god!

Iset
10-05-05, 10:07
Jeg er ikke så glad i te, men skal jeg først drikke det blir det iallefall ikke fra dagligvaren!! De er jo helt smakløse.

Jeg drikker fruktteene fra London Fruit & Herb, den med jordbær og vanilje er utrolig god, samme med eple & kanel og blåbær.

Ellers er jeg litt mer glad i krydderteer, som de fra Yogi-te. Den med kanel er vanvittig god, den med sjokolade er også ganske god. Dufter som varm kakao med kanel.

Her kan du lese litt om Rooibos:

Rooibos (http://www.rolv.no/urtemedisin/artikler/aspa_lin/art1.htm)

Marianne
10-05-05, 10:12
Brukes som svettedrivende middel, ved gikt, revmatisme, nyregrus.

30g til 1/2 liter vann. 2 kopper te daglig.

Marianne
10-05-05, 10:15
Inneholder bl.a. kalium, fosfor, svovel, kisel og jern. A- og C-vitaminer.

Bloddannende og blodrensende. Hemorroider, sterk menstruasjon, A-vitaminmangel, forstoppelse. Fremmer melkemengden hos ammende.

3 toppede ss til 1/2 liter kokende vann. Trekkes 10minutter. 2 kopper daglig.

Marianne
10-05-05, 10:19
Har en detox tea fra "Ancient Herbal Formula"

Den er god på smak og det står på pakken:

Teen balanserer de fem energiene i ayurvedisk medisin: jord, luft, vann, ild og ether?
Den inneholder en kombinasjon av urter og krydder som har blitt brukt i århundrer i både India og Kina til å rense kroppen innvendig ved å justere våre ild- og luft-energier. Brukes hver dag og er bra når man går på diett.

Marianne
10-05-05, 10:22
Også fra Ancient Herbal Formula

Nydelig te!

Inneholder sitrongress, kardemomme og lakris som gir god smak samtidig som de fremmer fordøyelsen. Pluss en blanding urter kjent for å bevare en ungdommelig kropp og sjel.

Marianne
10-05-05, 10:23
fra the London Fruit & Herb company kan anbefales. Den er kjempegod!

Aline
11-05-05, 22:02
hva du vet, Marianne :) hmm... tror ikke jeg trenger gullris teen enda ;) svettedrivende? kanskje det fungerer istedetfor trening? :D :D ;)

:klem:

Lynx Lynx
11-05-05, 22:56
jeg er avhengig av te...

Kanelteen fra Yogi hjelp meg veldig i starten av lavakarbo-kuren. Den gav meg den varmen som et kveldsmåltid gir. Og det var greit å ha en kanne på komfyren til enhver tid, så hadde jeg noe å hente i kjøleskapet, nemlig melken som hørte til den.

Jeg tror at te kan hjelpe på mer måter enn de medisinske. De blir et rituale, som kan overta for andre ritualer. I stedet for å ta seg noe snop og mat om kvelden, drikker jeg og mannen te i store mengder. ( og tilsvarene mengder vann for å erstatte væsken man trekker ut med teen.)

Krydderte, av typen som heter krydderte og fås på svarteposer, er den teen jeg lærte å drikke te med. Den er kveldkosen,når den får stå lenge å holdes varm, får den en veldig tykk konsistens, som gjør at den føles veldig mettende.

Teer med virkning, her sverger jeg til teen som kalles basete. Den skal være blodrensende. Og når man har senebetennelse etc, gangsperre, så renser den opp i systemet. Den har løvetann, fennikkel og markjordbærblad som virkestoffer. Rik på kalsium. Kan virkelig anbefales. Den eneste teen jeg kan drikke uten melk eller søtstoff og like.

Ingefærte er bra når man er forkjølet, problemet er bare at for makseffekt, så må man ha i honning og sitron. Ikke godt på en sukkerfri diett.

Jeg har som erstatning for ingefærteen kommet frem til en med hvitløk, sitron og kanel. Den funker, men ikke ta den på tom mage. Det gir bare kvalme. Og ha klar en masse lommetørkler. Husk å la den trekke en halvtime, slik at hvitløken blir søt.

Videre var jeg ute og plukket en del mari-kåpe i dag. Den tilsetter jeg baseteen når jeg har pms. Markjordbær og mari-kåpe er ypperlig for å få opp blodgjennomstrømningen så man slipper mensen-krampene (nå er mine av en mild art, vet ikke hvor effektiv den er for andre.)

Jeg har også drukket en god del myntete, best litt søtet (også kunstig) og halvlunken. Den kan også søtes med eplejuice. da blir det nesten som afrikansk eplete...
Mynte har mange gode egenskaper, først kan man drikke mynteteen mot luft og magebesvær, så kan man bruke bladene i en pannekompress mot hodepine.

å... jeg kunne sikkert sagt mer om te... men nå må jeg virkelig få meg en kopp til...

gaupe

themonk
12-05-05, 10:54
Pharma Green har en grønn te som kommer i pulverform. Det er nesten en religiøs opplevelse å drikke den. :) Den har litt sånn syrlig smak og så får du en helt rar følelse i munnen etterpå. Digg. Dessverre har de den ikke så mange steder. City-Syd i Trondheim har den, og så vet jeg at en helsekost i Oslo har tatt den inn innimellom (men jeg husker ikke hvilken). Det står mere på www.onlinemedicin.dk

Marianne
12-05-05, 11:09
Pharma Green har en grønn te som kommer i pulverform. Det er nesten en religiøs opplevelse å drikke den. :) Den har litt sånn syrlig smak og så får du en helt rar følelse i munnen etterpå. Digg. Dessverre har de den ikke så mange steder. City-Syd i Trondheim har den, og så vet jeg at en helsekost i Oslo har tatt den inn innimellom (men jeg husker ikke hvilken). Det står mere på www.onlinemedicin.dk (http://www.onlinemedicin.dk)

Så spennende! Den skal jeg se etter neste gang jeg er i "helsekosten min" :ja:

Marianne
12-05-05, 11:10
Lynx lynx - så inspirerende skrevet om te. Jeg har alt drukket to kopper i dag etter å ha lest det du skrev på morgenen. Takk!

Tingeling
21-05-05, 18:52
mm. jeg har holdt meg helt unna te, jeg.. var usikker på om det enkli var karb i te ? London fruit and herb for eksempel - helt lov ???

http://smileys.smileycentral.com/cat/4/4_17_1.gif (http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZNxdm119YYNO)

mofe
21-05-05, 19:00
mm. jeg har holdt meg helt unna te, jeg.. var usikker på om det enkli var karb i te ? London fruit and herb for eksempel - helt lov ???

http://smileys.smileycentral.com/cat/4/4_17_1.gif (http://www.lavkarbo.no/#ZSzeb001_ZNxdm119YYNO)

Om det er noe karber i slik te - så må det være ekstremt lite! Så drikk med god samvittighet, det ville jeg gjort :)

Forlani
21-05-05, 19:02
Jeg drikker hvit te i tillegg til grønn te og rooibos.
Syntes at hvit te er best (white tea - celestial seasonings)

:sikle:

luringen
21-05-05, 19:14
baseteen virker også mot syre i kroppen...vi drikker og spiser for mye syre ifht base i hverdagen, og det hoper seg opp. Hjelper, og teen er god!

Ellers er nypete en god gammel kalssiker her i huset, samt at barna gjerne vil ha frukteer, så da blir det det også.

Jeg har svelget unna noen liter fennikel, anis og brenneslete ja...er god som amme te, men bedre enn den som heter ammete...synes jeg.
Melk er jeg selvforsynt med...hehe, neida tulla....:)

Aline
13-06-05, 14:09
nå sitter jeg her med en kopp detox te fra ancient herbal formula :)
men hva skal den egentlig gjøre? har drukket en til to kopper om dagen i litt over en uke, men merker ikke noe utenom det vanlige :)

*venter i spenning på effekten* ;)

Matilde
13-06-05, 14:35
jeg må bare skryte av favoritt teen min. den heter Lord Nelson- Grüner Tee Vanille. det er te med vaniljesmak og jeg har suketter oppi og en god del fløte! nam nam!! tar det om kvelden (og morgenen) som en erstatning for noe godt! for det smaker bare nyyydelig!


forresten: kjøper den på Lidl til 10 kroner!!!!!!

Aline
13-06-05, 14:40
oi, den har jeg :D har prøvd den en gang men tror jeg lot den trekke for kort... hvor lenge lar du den trekke?

Matilde
13-06-05, 15:39
jeg har egen tetrekker jeg, samme måte som andre har kaffetrakter. så den bruker vel en fem minutter og da er det bare å drikke. men la den trekke i fire-fem minutter du, ha 3-4 suketter oppi og godt med fløte (hvis du liker det da). kos deg!! :D :D :D

tonekvam
13-06-05, 16:47
Hei på dere....

jeg drikker kjerringrokkte, jeg... smaker dritt, men jeg tror den har gunstig virkning på nyrene og rensing av kroppen.

Fikk råd av en homeopat en gang om å bruke 10ss te til 1,5 liter vann. La det koke sammen i ca 15 min. Drikk på fastende hjerte om morgenen. Tro meg, det smaker virkelig vondt!

Jeg pleier å koke et par ganger i uken, så setter jeg den i kjøleskapet og drikker hver morgen. tror også den har en vanndrivende effekt.

Anbefales

Nooria
13-06-05, 18:30
Chai

Jeg elsker chai..... jeg vet ikke om den er spesielt sunn for kroppen.... bortsett fra at den har bidratt til at jeg har gått ned 10 kg i vekt :D Med det mener jeg at den har vært min store trøst i tider da jeg ikke har kunne kose meg med andre ting :p

Chai med steamet melk og kanel er min kaffe latte. Jeg tåler ikke vanlig melk, så jeg bruker Soya melk. På Starbucks og en del andre kaffe-kjeder i f.eks USA er det like vanlig som kaffe latte ;)

dingpot
13-06-05, 18:46
Jeg gikk rett til helsekosten og kjøpte base te i dag, med tanke på at jeg har mast sånn om syre-base balanse i det siste *fnis* :o Den var jo kjempegod! Smaker så... natur! Smaker grønt, men ikke som grønn te, om dere skjønner. En ren, naturlig smak som passer perfekt til meg (både psykisk og fysisk). Tusen takk for tipset! :klem:

Marianne123
10-09-06, 16:44
Så gøy med te-tråd. Jeg er en ivrig te-drikker.
Kjøper all min te på nettbutikken www.tetid.no (http://www.tetid.no). De har løsvekt te som er veldig god kvalitet. Mye bedre kvalitet enn tebutikken i byen og teposer fra supermarkedet. Anbefaler virkelig å prøve det ut.
De har masse sunne teer som Rooibos, grønn te, hvit te, gul te, urte te. :) Og noen mindre sunne som smaker fryktelig godt. Grønn te med sjokolade... ;)

Nille
10-09-06, 16:59
Flott anbefaling - og den passer jo godt inn i te-tråden.
Regner med at du er tilknyttet siden på en eller annen måte ?
Om det ønskes ytterligere reklame er det mulig å kjøpe reklameplass.
Kontakt admin eller send PM til HP - så ordes det ! :)

Smurfine
11-09-06, 08:32
Akkurat nå drikker jeg den kinesikske balanse te, synst den er veldig god. Men yogi har mange bra, dra på en alternativ butikke eller helsekost å finn frem hva du tror du liker.

Twinnings har fått mange gode nå, den med eple kanel er god, appelisn og sitron er god. Ja det er masse å velge i, å bor du et sted hvor de har egen tebutikk så kan du nesten gå rundt deg selv av alle de gode luktene :D

Enid
11-09-06, 12:21
Mmmm, te er noe av det beste jeg vet. Og nå som det er høst blir det te hver dag :)
Hver dag går det med en kopp Twinings Earl Grey med skummet melk og sukkett.

Chai latte er ellers favoritten,men den er ikke alltid å få. Blir utrolig glad når jeg kommer på en café som serverer god chai latte (men pass på: noen serverer den med honning, sirup eller sukker uten å varsle om det på forhånd, man kan da be om å få laget teen kun av krydderblandingen).

Peach fra London Fruit and herb er snop!

På fy-lista mi står kun én type te, og det er Liptons earl grey. Fysj, den er vond! :mad:

pjolle
13-02-07, 15:46
jeg lurte på en ting..
jeg går ketolyse kuren å det står distinktvis at man ikke skal spise frukt.. er det da ett problem å drikke frukt- te... ?

jeg har prøvd å slutte å drikke kaffe å har funnet ut at jeg må nesten ha en erstatning.. så koffeinfri te fra London Fruit&herb company er fantastisk te med mye smak og farge.. med bittelitt kunstigsøtning i form av enten sukett eller strø natreen er den kjempe digg..

men det står ikke varedeklarasjon på pakken.. så jeg har ikke peiling på om det er karber i den.. kan ha maks 15 karber per dag jo.. dritt å bruke dem på ting jeg ikke engang vet at jeg inntar....

ps. jeg er litt ny i gemet her... kanskje det er en anna plass man skal stille spørsmål men jeg prøver meg ihvertfall fremm..

-lilli-

Huldr
13-02-07, 17:54
På fy-lista mi står kun én type te, og det er Liptons earl grey. Fysj, den er vond! :mad:Eeenig! :p

Her om dagen skulle jeg spise boller (:flau:) hos en venninne som bor i samme hus, og boller må jeg ha ordentlig te til. Jeg visste hun bare hadde Liptons, i pose, så jeg tok med Twinings-boksen min ned jeg, og lagde i teklype ... :o Er litt usikker på om jeg fornærmet henne, ihvertfall syntes hun tydeligvis det var litt teit. Men hun er ikke ordentlig tedrikker selv, og da skjønner hun selvsagt ikke hvor viktig det er med god te ... :cool:

Men det var Pjolle jeg skulle svare egentlig ... :p

Fruktte har ikke karber. Nyt med god samvittighet! Og velkommen hit, forresten :blomster:

Fridolina
13-02-07, 18:25
ÅÅÅÅ te!! elsker te jag:D (skjønner ikke att jag ikke sett denne tråden tidligere)

Min favoritt er drakes grønne te..kjempe god,og fås å kjøpes på helsokosten..Men den er svin-dyr!!!!!

Nå drikker jag Twinings Voyage Brazilian baia:D nyyydelig med en skvätt fløte og en sukkett...

Annars å drikker jag ofte grønt te med vaniljesmak fra FRIGGS,som jag trur bare finns i sverige

Jasminte er også en favoritt.

themonk
13-02-07, 19:43
Jeg vil anbefale alle å prøve ekte grønn te, fersk og direkte fra Kina. Kan bestilles på www.jingteashop.com (http://www.jingteashop.com). Tar cirka en måned i posten. Jeg liker Oolong-teene best. Sånn som denne: Tie Guan Yin (http://www.jingteashop.com/pd_tie_guan_yin.cfm). Må prøves!

Enkelt og greit, det går ikke an å få tak i ordentlig grønn te i Norge. Må bestilles fra Kina.

Enid
13-02-07, 21:12
Eeenig! :p
Her om dagen skulle jeg spise boller (:flau:) hos en venninne som bor i samme hus, og boller må jeg ha ordentlig te til. Jeg visste hun bare hadde Liptons, i pose, så jeg tok med Twinings-boksen min ned jeg, og lagde i teklype ... :o Er litt usikker på om jeg fornærmet henne, ihvertfall syntes hun tydeligvis det var litt teit. Men hun er ikke ordentlig tedrikker selv, og da skjønner hun selvsagt ikke hvor viktig det er med god te ... :cool:


Jepp, Lipton går bare ikke, så da må man bare ta med selv :):D

Favorittene mine for tiden er Lidl-te; Peach, og Rooibos med karamell :)

Enid
13-02-07, 21:23
Nå drikker jag Twinings Voyage Brazilian baia:D nyyydelig med en skvätt fløte og en sukkett...

Den skal jeg prøve! Jeg er storfan av Twinings Voyage Chai, så gleder meg til å smake :)

Huldr
13-02-07, 21:50
Jepp, Lipton går bare ikke, så da må man bare ta med selv :):D

Favorittene mine for tiden er Lidl-te; Peach, og Rooibos med karamell :)Oi, må ta meg en tur på Lidl! :spent: Rooibos er godt :ja:Enkelt og greit, det går ikke an å få tak i ordentlig grønn te i Norge. Må bestilles fra Kina.Det vil jeg sterkt bestride ;) Min favoritt er drakes grønne te..kjempe god,og fås å kjøpes på helsokosten..Men den er svin-dyr!!!!!
Drakens grønne te er min nye favoritt også. Jeg har aldri vært så fan av grønn te før, men denne er helt spesiell, med myyye smak. Og den er fra Sør-Amerika, ikke fra Kina. Men kanskje jeg prøver Oolong-te etterhvert også ... :)

themonk
13-02-07, 22:13
Drakens er gammel og smaker bittert. Sorry. Jeg likte den før jeg også, men ikke etter at jeg var på tur til Kina. Det har de faktisk fersk te. Restene blir sendt til oss i Europa.

Huldr
13-02-07, 23:28
Drakens er gammel og smaker bittert. Sorry. Jeg likte den før jeg også, men ikke etter at jeg var på tur til Kina. Det har de faktisk fersk te. Restene blir sendt til oss i Europa.Okay :). Jeg er ikke såååå kresen jeg da ;) (og jeg liker bitter smak). Men det kommer selvsagt an på hva man sammenligner med, og det kan godt være jeg får en aha-opplevelse hvis jeg gidder å vente en måned på ekte kinesisk te - og betale for frakt og toll ...

Huldr
14-02-07, 01:21
Her om dagen skulle jeg spise boller (:flau:) hos en venninne som bor i samme hus, og boller må jeg ha ordentlig te til. Jeg visste hun bare hadde Liptons, i pose, så jeg tok med Twinings-boksen min ned jeg, og lagde i teklype ... :o Er litt usikker på om jeg fornærmet henne, ihvertfall syntes hun tydeligvis det var litt teit. Men hun er ikke ordentlig tedrikker selv, og da skjønner hun selvsagt ikke hvor viktig det er med god te ... :cool:

Glemte å si: Den teen jeg vanligvis drikker hos venninnen min (når jeg ikke spiser boller :cool: ) er Sweet Chili fra Yogi. Den er også veldig god! Urtete, det da.

themonk
14-02-07, 09:13
frakt og toll ...

Du slipper å betale toll, fordi de sender det som gave. Teen er faktisk ganske billig, i alle fall hvis man tenker pris i forhold til kvalitet. Den kommer rett fra Kina og er i alle fall ikke mer enn et år gammel.

Det skal sies. Jeg er veldig var for bitre smaker. Jeg kan ikke drikke kaffe som ble kvernet for mer enn et døgn siden, for eksempel. :rolleyes:

Huldr
14-02-07, 12:37
Du slipper å betale toll, fordi de sender det som gave. Teen er faktisk ganske billig, i alle fall hvis man tenker pris i forhold til kvalitet. Den kommer rett fra Kina og er i alle fall ikke mer enn et år gammel.

Kult :)

Noen er vel mer følsomme for bitter smak enn andre ja :ja:

nomma
14-02-07, 15:34
For de som er veldig glad i lakris vil jeg anbefale Yogi lakris-te.. helt utrolig god.. som godteri:p..den er også bra for de med lavtblodtrykk.

Ellers så er jeg ikke så kresen i mitt te utvalg.. nå for tiden er favoritten Twinings Eple,kanal og rosin.. mmmm god... jeg prøver å få i meg neon kopper med Ajurvedisk Kapha Tea.. synes ikke den er av de beste . men bra for
* forkjølelse og tette bihuler
* vårslapphet
* slim i nese og hals
* overvekt

Den inneholder:
Ingefær, nellik, pepper, kardemomme, gurkemeie, saffran

Stella
15-02-07, 14:03
*Løpe, kjøpe te* :D

Huldr
15-02-07, 16:37
For de som er veldig glad i lakris vil jeg anbefale Yogi lakris-te.. helt utrolig god.. som godteri:p..den er også bra for de med lavtblodtrykk.

Den er god :ja:

I dag har jeg kjøpt MASSE te! Seks pakker (:o) av yndlingsteen min, Twinings Passion Fruit, Mango & Orange (løsbladte som har gått ut av produksjon, men som de har et parti av på Sultan til nedsatt pris), hvit te fra Celestial Seasonings, Rooibos fra Confecta, samt kamille og lakrisrot.

Nå skal det supes! :D

Enid
15-02-07, 17:11
I dag har jeg kjøpt MASSE te! Seks pakker (:o) av yndlingsteen min, Twinings Passion Fruit, Mango & Orange (løsbladte som har gått ut av produksjon, men som de har et parti av på Sultan til nedsatt pris), hvit te fra Celestial Seasonings, Rooibos fra Confecta, samt kamille og lakrisrot.

Nå skal det supes! :D
Ohhh! Misunnelig :)
Jeg er også veldig glad i mango-te.
Hvordan smaker hvit te? Aldri smakt det.
Og hvilken lakrisrot-te er det du kjøper, er det den fra Yogi? Smaker den lakris?
"nyskjerrig-Enid"

Enid
15-02-07, 20:40
Nå drikker jag Twinings Voyage Brazilian baia:D nyyydelig med en skvätt fløte og en sukkett...

inspirert av Frøys elleville te-handling i dag så løp jeg ned i sentrum og kjøpte denne. Så god!!!! Nam!
Fikk lyst på den andre de hadde også, Twinings Voyage afrikansk et eller annet med ananas.... Mmmm.

Huldr
15-02-07, 23:49
Kult å være inspirator! :DOhhh! Misunnelig :)
Jeg er også veldig glad i mango-te.
Hvordan smaker hvit te? Aldri smakt det.
Og hvilken lakrisrot-te er det du kjøper, er det den fra Yogi? Smaker den lakris?
"nyskjerrig-Enid"Kan kjøpe med til deg hvis jeg skal til Bergen :). Mulig jeg skal dit i løpet av våren nemlig!

Hadde aldri smakt hvit te før jeg heller, men den var god, litt sånn mildt fruktaktig ...? :rolleyes: Greier ikke helt å beskrive det, må smake en gang til først tror jeg.

Kjøpte lakrisrot i tørket form, som urt. Veldig søt, god, spesielt blandet med Yogi-lakristeen faktisk, som jeg prøvde i dag. Smaker lakris :ja:

Moro å snakke te! :D

(Bortsett fra at opplevelsen min av Drakes nå er forandret fra "oppkvikkende og deilig, dagens lille høydepunkt" til "gammel og bitter" :cool:. Må få den plata ut av hodet ... )

Enid
16-02-07, 00:43
Kult å være inspirator! :DKan kjøpe med til deg hvis jeg skal til Bergen :). Mulig jeg skal dit i løpet av våren nemlig!

Jaaa! Komme til Bergen! Og ta med te, hurra! Det er supert :)

Hyper
16-02-07, 00:49
Den yogi teen har de på Kinsarvik tror jeg....;)

Huldr
16-02-07, 01:00
Den yogi teen har de på Kinsarvik tror jeg....;)Det er mangoteen jeg mener - den har de bare her :)

(Yogi-lakristeen alene smaker forresten ikke så mye lakris ... det var derfor vi puttet i lakrisrota :) )

Hyper
16-02-07, 11:57
Jeg har den lakris teen til yogi..smaker mer krydder synes jeg da..
Hvor får man tak i den lakrisrota da?

Sondre
16-02-07, 12:06
London Fruit & Herb, Green Tea Variety Pack of Four Flavors
Dette er en pakke med veldig gode smakstilsatte grønne teer. Har tidligere drukket veldig mye av disse men har fått litt avsmak på dem i det siste. Akkurat nå er jeg på en hærlig Rooibos trip og har flere typer jeg varierer mellom.

http://ec1.images-amazon.com/images/P/B000ESJJWI.01._AA280_PIbundle-6,TopRight,0,0_AA280_SH20_SCLZZZZZZZ_.jpg

Huldr
16-02-07, 12:20
Jeg har den lakris teen til yogi..smaker mer krydder synes jeg da..
Hvor får man tak i den lakrisrota da?Enig - mer kryddersmak, ja. Den lakisrotteen får man også på helsekost - de har alle mulige rene urter. Min var i en sånn pappboks fra Helios.

Fridolina
16-02-07, 17:38
inspirert av Frøys elleville te-handling i dag så løp jeg ned i sentrum og kjøpte denne. Så god!!!! Nam!
Fikk lyst på den andre de hadde også, Twinings Voyage afrikansk et eller annet med ananas.... Mmmm.

ikke sant den er god!!! men bare med litt fløte eller melk i..annars blir den litt sterk..

Har ikke smakt den afriknske typen,men chai typen har jag smakt! den er god(visss man liker søt thè)

Enid
16-02-07, 19:15
ikke sant den er god!!! men bare med litt fløte eller melk i..annars blir den litt sterk..

Har ikke smakt den afriknske typen,men chai typen har jag smakt! den er god(visss man liker søt thè)

Ja den chai-en er den beste chai-typen jeg har funnet i pose-form!!

Traxior
19-02-07, 18:48
Sjokoladete

Var i en innvandrerbutikk hvor jeg fant det, og innholdet var hhv. Rooibos, dextrose, bjørnebærblader, johannesbrød og sjokoladearoma. (Produsent: Dogodan)

Per pose så er det

kcal: 4
protein 0.2
karbo: 0.72

Jeg skrev opp dette på telefonen, og tenkte at det kunne være en løsning for godtesyke dager, men ble litt usikker på dextrose (druesukker??) da det ser ut som jeg uansett ikke tåler sukker veldig godt. Men uansett må det være en god ide for de som tåler sukkeret godt, hvis det ikke smaker helt forferdelig da..

Noen som har forsøkt?

Frøya
22-02-07, 17:17
min yndlingste:

"Fennel Liquorice" fra "Hampstead Tea", kan kjøpes i helsekostbutikker.

"Hampstead Tea" = "Biodynamic, Organic and Fairtrade" produkter :)
http://www.hampsteadtea.com/fennelLiquorice.php

-Frøya

Manina
26-02-07, 20:25
Ble inspirert til å drikke te igjen nå!
Har selv hatt god erfaring av urteteen Basete. Helt grei å drikke den, og den gjør godt, føler jeg.

I morgen må jeg gå ned i helsekostbutikken for å kjøpe mer.
Det går altså an å venne seg av med søtsmak i te. Det blir bitrere, men det går bra. Men melk må jeg ha i.
Synes grønn te er godt, men den må absolutt ikke smake lakris. :eek: Og lakrisrot-te er vel noe av det verste jeg vet, så smaken er forskjellig, hehe.
Er ikke mer kresen enn at jeg drikker vanlig svart te, bare jeg får litt melk oppi. Og det er bare til jul at jeg få lyst på noen smakstilsetninger. De gjør seg som regel ikke så godt når en ikke har sukker oppi. Og suketter vil jeg ikke ha!
Men i morgen må jeg hen og fylle opp lageret. :)

Huldr
09-06-07, 13:47
Nå drikker jag Twinings Voyage Brazilian baia:D nyyydelig med en skvätt fløte og en sukkett...



inspirert av Frøys elleville te-handling i dag så løp jeg ned i sentrum og kjøpte denne. Så god!!!! Nam!
Mmmmm ... Utrolig god! :ja:Tusen takk for teen, Enid! Sitter og drikker den nå, egentlig hadde venninna mi valgt akkurat den posen, men heldigvis for meg likte hun den ikke, så jeg tok over koppen hennes ;) :D Hun likte faktisk ingen av de teene jeg har, så hun løp ned til seg selv og hentet den eneste hun liker ("Sweet Chili"-te fra Yogi).

Photobscura
10-06-07, 09:21
Oi, denne tråden har jeg ikke sett før!
Jeg hadde i alle fall en vakker te-opplevelse her om dagen på Edwards kaffebar i Thorvald Meyers gt på Grünerløkka.
Jeg elsker chai latte, som av to av tre grunner er nei og fy.
MEN! Så fant jeg ut sammen med dama bak disken at jeg kunne drikke det med steama soyamelk, og ha i natreen-suketter!
Selvfølgelig ble den ikke helt lik originalen, men det vakke langt unna, og på sin måte var den minst like god!
Yay!
De kan gjøre det samme på Fru Hagen, og venninna mi som jobber der har nå lovet å be dem ta inn natreen-suketter også:)

BiB
10-06-07, 11:57
mm. jeg har holdt meg helt unna te, jeg.. var usikker på om det enkli var karb i te ? London fruit and herb for eksempel - helt lov ???

http://smileys.smileycentral.com/cat/4/4_17_1.gif (#ZSzeb001_ZNxdm119YYNO)

Ser det er en stund siden spm, men svarer lell: På alle mine pakker med skikkelig merking av frukt- og/eller urtete står det 1 karb per servering (kopp på ca 2 dl).

mvh te-fantasten :) (jeg lager chai selv,har baåde indisk, afrikansk og afghansk oppskrift).

Photobscura
10-06-07, 12:00
(jeg lager chai selv,har baåde indisk, afrikansk og afghansk oppskrift).
Bring'em on!:)

BiB
10-06-07, 12:58
Bring'em on!:)

Here it comes :) : For alle typene er utgangspunktet svart, ren Ceylon-te (jeg kjøper kg's-pakker på type internasjonal mat-butikk ("innvandrerbutikker")

Afghansk: en neve te legges i te-boksen/-glasset, strø over 1 ss grønne kardemommekjerner (hele belger, fås på pose samme sted) og fortsett til boksen/glasset er fullt. Min favoritt-te. Dette funker også bra til kaffe, 1 ss i filteret el kanna :)

Indisk: Krydder du skal bruke: Hel, grønn kardemomme, tørka ingefær (jeg kjøper frisk rot, skjærer i små, små ternnger (2-3x2-3 mm), alternativt strimler og tørker i ovenen på 100 grader/75 hvis varmluft, ca 1 time, til de er tørre), kanelbark og vaniljestang (helst burbon). Ingefæren må være kald før du legger i boks/glass.

Mengdeforhold på krydderet: 1 ss grønn kardemomme, 1/2 ss kanelbark i biter (knekk den), 1 ts ingefær (mer om du liker at den varmer i munnen), 3 cm vaniljestang splittet og i biter. Noen bruker også stjerneanis, som gir en distinkt lakris-smak, men da foretrekker jeg heller bare svart te og stjerneanis som lakris-te.

Så tar du en neve svart te, 1 del hver av krydderne (angitt mengde) osv til glasset er fullt (bruker alltid glass fordi den ser så vakker ut).

Afrikansk: Som indisk, men bytt vaniljestanga ut med hel svart pepper, ca 1/2 ts per "lag" med te.

Kos dere, alle kan drikkes "bar", men løftes, spes den indiske, om de serveres med steamet melk/soyamelk (for de som klarer det...:eek: )

Kos dere! Dedn afghanske varianten er også veldig god som is-te.

Photobscura
10-06-07, 13:23
Here it comes :) : For alle typene er utgangspunktet svart, ren Ceylon-te (jeg kjøper kg's-pakker på type internasjonal mat-butikk ("innvandrerbutikker")

Afghansk: en neve te legges i te-boksen/-glasset, strø over 1 ss grønne kardemommekjerner (hele belger, fås på pose samme sted) og fortsett til boksen/glasset er fullt. Min favoritt-te. Dette funker også bra til kaffe, 1 ss i filteret el kanna :)

Indisk: Krydder du skal bruke: Hel, grønn kardemomme, tørka ingefær (jeg kjøper frisk rot, skjærer i små, små ternnger (2-3x2-3 mm), alternativt strimler og tørker i ovenen på 100 grader/75 hvis varmluft, ca 1 time, til de er tørre), kanelbark og vaniljestang (helst burbon). Ingefæren må være kald før du legger i boks/glass.

Mengdeforhold på krydderet: 1 ss grønn kardemomme, 1/2 ss kanelbark i biter (knekk den), 1 ts ingefær (mer om du liker at den varmer i munnen), 3 cm vaniljestang splittet og i biter. Noen bruker også stjerneanis, som gir en distinkt lakris-smak, men da foretrekker jeg heller bare svart te og stjerneanis som lakris-te.

Så tar du en neve svart te, 1 del hver av krydderne (angitt mengde) osv til glasset er fullt (bruker alltid glass fordi den ser så vakker ut).

Afrikansk: Som indisk, men bytt vaniljestanga ut med hel svart pepper, ca 1/2 ts per "lag" med te.

Kos dere, alle kan drikkes "bar", men løftes, spes den indiske, om de serveres med steamet melk/soyamelk (for de som klarer det...:eek: )

Kos dere! Dedn afghanske varianten er også veldig god som is-te.
Tusen takk for oppskrift, BiB! Kult! Man tenker liksom ikke på at te er sammensatt av alt dette.

Jeg lurer på om jeg er verdens mest soya-tolerante person, jeg kjenner hverken bismak her eller der på et eneste soyaprodukt jeg har spist. Men jeg er kanskje herda etter snart et tiår som veggis, og storfan av helios- og life sitt gode (og dyre) utvalg.
Tåler ikke melk noe særlig (med fløte som unntak) og soyamelk gir meg akkurat den samme tilfredsstillelses når jeg hungrer etter melk.
Det er en barndomsgreier det der, det med iskald melk. Til nybakt brød med bare smør, eller nylaga sjokoladekake. Men de dager er forbi...

(Der skled jeg litt ut....:rolleyes:)

BiB
10-06-07, 13:35
Tusen takk for oppskrift, BiB! Kult! Man tenker liksom ikke på at te er sammensatt av alt dette.

Jeg lurer på om jeg er verdens mest soya-tolerante person, jeg kjenner hverken bismak her eller der på et eneste soyaprodukt jeg har spist. Men jeg er kanskje herda etter snart et tiår som veggis, og storfan av helios- og life sitt gode (og dyre) utvalg.
Tåler ikke melk noe særlig (med fløte som unntak) og soyamelk gir meg akkurat den samme tilfredsstillelses når jeg hungrer etter melk.
Det er en barndomsgreier det der, det med iskald melk. Til nybakt brød med bare smør, eller nylaga sjokoladekake. Men de dager er forbi...

(Der skled jeg litt ut....:rolleyes:)

... så heldig du er som ikke kjenner bi-smaken!! (bare for å følge opp "utskliinga" :rolleyes: ) Jeg savner alle de gode tingene steamet melk kan brukes til, men soyamelk funker bare ikke for meg, med unntak av den med smak som er proppfull av sukker, da :(

Bee
10-06-07, 13:53
Må visst bare abbonere på denne tråden ja.

Enid
11-07-07, 10:23
Ble overtalt av en venninne til å prøve en ny te på café i går:
Yogi Tea Green Chai! OMG!
Skal jeg iallefall kjøpe!
http://www.goodnessdirect.co.uk/cgi-local/frameset/detail/758858.html

Photobscura
11-07-07, 10:29
Ble overtalt av en venninne til å prøve en ny te på café i går:
Yogi Tea Green Chai! OMG!
Skal jeg iallefall kjøpe!
http://www.goodnessdirect.co.uk/cgi-local/frameset/detail/758858.html

Den er GOD! Har den på Helios :sikle:

Viclin
11-07-07, 12:33
Jeg er ikke så glad i te, men skal jeg først drikke det blir det iallefall ikke fra dagligvaren!! De er jo helt smakløse.

Jeg drikker fruktteene fra London Fruit & Herb, den med jordbær og vanilje er utrolig god, samme med eple & kanel og blåbær.

Ellers er jeg litt mer glad i krydderteer, som de fra Yogi-te. Den med kanel er vanvittig god, den med sjokolade er også ganske god. Dufter som varm kakao med kanel.

Her kan du lese litt om Rooibos:

Rooibos (http://www.rolv.no/urtemedisin/artikler/aspa_lin/art1.htm)

Hvor finner man te fra London Fruit & Herb Company? Hadde aldri hørt om det før jeg smakte en sånn på en veikro på ferie nå. Og den var jo kjempegod! Mye bedre smak enn Twinings og Lipton. De har jammen blitt så smakløse at. Alle smaker jo bare tilnærmet Earl Grey.

Huldr
11-07-07, 13:54
Jeg er ikke så glad i te, men skal jeg først drikke det blir det iallefall ikke fra dagligvaren!! De er jo helt smakløse.



Hvor finner man te fra London Fruit & Herb Company? Hadde aldri hørt om det før jeg smakte en sånn på en veikro på ferie nå. Og den var jo kjempegod! Mye bedre smak enn Twinings og Lipton. De har jammen blitt så smakløse at. Alle smaker jo bare tilnærmet Earl Grey.Tips: lag te av løse blader i stedet for poser. Smaken kan ikke sammenlignes!

London F&H får du kjøpt på helsekostbutikker.

Bee
11-07-07, 14:33
En del dagligvarebutikker har også London Herbs. Knallgode de ja! :D

BiB
12-07-07, 02:52
Ser det er en stund siden spm, men svarer lell: På alle mine pakker med skikkelig merking av frukt- og/eller urtete står det 1 karb per servering (kopp på ca 2 dl).

mvh te-fantasten :) (jeg lager chai selv,har baåde indisk, afrikansk og afghansk oppskrift).

Bare minne rom denne for de av oss som teller nøye :)

Nenne
12-07-07, 09:11
Noen som har erfaring med Oolong te ? Skal ha økt effekt på forbrenningen, mer enn grønn te..... Såvidt jeg har funnet ut selges det bare i løsvekt og har ikke ramla over noen tebutikker enda....

BiB
12-07-07, 09:52
Noen som har erfaring med Oolong te ? Skal ha økt effekt på forbrenningen, mer enn grønn te..... Såvidt jeg har funnet ut selges det bare i løsvekt og har ikke ramla over noen tebutikker enda....

Er i alle fall kraftig vanndrivend epå meg. Brukte det mye før, smaker godt. Men, husk, ingen te skal regnes inn i vanninntaket per dag, nettopp fordi den er vanndrivende.

mvh meg

Huldr
12-08-07, 01:06
Sweet Peppermint fra London Fruit & Herb Company. OMG!!! :rulleøyne:rulleøyne:rulleøyne:rulleøyne:rulleøyne

Dårrit
12-08-07, 09:43
Jeg liker Yogi - Jamaica, med kanel. Det sies jo at ekte kanel har en god effekt på insulinreguleringen i kroppen.
http://www.alternativ-mat.no/grafikk/yogitea/yogi_jamaica_mocha_spice.jpg

Så har jeg to favoritter til, det er en stimulerende te som heter kapha, den er med ingefær, kryddernellik pepper, krdemomme, gurkemeie og safran. Den er himmelsk mot forkjølelse og kiler godt i smaksløkene.
http://mapi.com/images/cat-online/products/tea-vatapittakapha.jpg
Jeg har også Vata-teen, den er mildere, men veldig god. Jeg har lyst å prøve de fleste produktene fra denne leverandøren.
*legger linken her så jeg finner den igjen* (http://mapi.com/en/1-800-255-8332/mindbodybeverages.html)

Nille
12-08-07, 10:07
Noen som har erfaring med Oolong te ? Skal ha økt effekt på forbrenningen, mer enn grønn te..... Såvidt jeg har funnet ut selges det bare i løsvekt og har ikke ramla over noen tebutikker enda....

Oolong tea øker forbrenningen med ca. 4 % - det samme som en hvilken som helst annen te/grønn te etc. Den er ikke tilsatt spesielle urtr soom gjør den mer potent enn andre teer. 4 % utgjør ca. 2 kilo i året, så noen merkbar virkning har den neppe.

Her (http://www.teamuse.com/article_060601.html) er litt mer info.

:)

Dårrit
12-08-07, 10:10
Jeg satt nettopp oppe med en side som hadde den: http://www.tesiden.no/hovedside/oolong/