Samboeren min har slitt/sliter med diabetes 2, høyt blodtrykk og høyt kolesterol. Etter at han begynte å spise lavkarbo så er blodprøver o.l bra, i følge legen.
Men jeg vil gjerne vite hva som er bra, spesifikt, så hva skal man egentlig be om?
Be om å få utskrift av prøvene i sekvens sliik at du kan se hvordan verdiene har forandret seg. Ta med disse til legen og be om å få vite hvilke som var dårlige og hvilke som nå er bra. Merk av disse og gjør google til din venn, eller spør mer... ?
Enig med smgj, be om å få utskrifter. Prøveresultat utenfor normalområdet vil gjerne være merket med *. Normalområdet står gjerne også i print-out'en :)
Flott med så gode resultater da, heia lavkarbo!
Nå er det faktisk slik at norske referanseverdier ikke alltid er i samsvar med nordiske/jordiske, så hva skal man forholde seg til?
Norge er jo et langstragt land så vi i nord får jo blant annet absolutt for lite dvit i forhold til sør i landet. Dvit lagres ikke så lenge i kroppen så det er ikke nok med lyse sommere. Så hvem og hva kan fortelle hva du trenger utifra hvor du er? Anbefalt dagsdose er svada.
Nå er det faktisk slik at norske referanseverdier ikke alltid er i samsvar med nordiske/jordiske, så hva skal man forholde seg til?
Norge er jo et langstragt land så vi i nord får jo blant annet absolutt for lite dvit i forhold til sør i landet. Dvit lagres ikke så lenge i kroppen så det er ikke nok med lyse sommere. Så hvem og hva kan fortelle hva du trenger utifra hvor du er? Anbefalt dagsdose er svada.
Enig, noen verdier bør vurderes selv om de er innenfor normalområdet :)
Sånn... utskrift i sekvens skulle doktor dyregod sende i posten, og det blir spennende å se.
I fjor sommer minnes jeg å huske at kolestrolverdiene hans var skyhøye, nå var totalkolestrol 2,3, ldl 1,6, hdl 0,6, triglyserider 1,31.
Skal prøve å få opp hdl'n litt. Er vel bare å øke bruken av plantefett og fiskefett?
Langtidsblodsukkeret var også bedre, 7,3. Ikke så stor endring som på kolesterolet, men på rett vei.
Hurra for lavkarbo :)))
Sånn... utskrift i sekvens skulle doktor dyregod sende i posten, og det blir spennende å se.
I fjor sommer minnes jeg å huske at kolestrolverdiene hans var skyhøye, nå var totalkolestrol 2,3, ldl 1,6, hdl 0,6, triglyserider 1,31.
Skal prøve å få opp hdl'n litt. Er vel bare å øke bruken av plantefett og fiskefett?
Langtidsblodsukkeret var også bedre, 7,3. Ikke så stor endring som på kolesterolet, men på rett vei.
Hurra for lavkarbo :)))
Så flott :)