View Full Version : Nutty Cheese Muffins


Nille
07-03-04, 01:16
.......eller nøtte oste muffins om du vil.........

12 muffins (store amerikanske muffinsformer)

113 gram malte mandler
113 gram malte valnøtter
80 gram smør
113 gram revet ost
4 egg (medium eller store)
1 ts bakepulver

Ovn forvarmes til 180 C. Former pensles med oliven olje.

Mal mandler og valnøtter, mix alle ingrediensene. Hvis mixen blir tørr, bland litt vann i. Fordel røren på 12 former. Bak i ovnen 15 min.

Gode med ost & smør.

Hvis man bruker papirformer er det best å ta de av når muffinsene er blitt kalde.

Man kan blande forskjellig smakstilsetninger i. Søtstoff, blåbær.......

Fedonisten
21-03-04, 13:14
.......eller nøtte oste muffins om du vil.........

12 muffins (store amerikanske muffinsformer)

113 gram malte mandler
113 gram malte valnøtter
80 gram smør
113 gram revet ost
4 egg (medium eller store)
1 ts bakepulver

Ovn forvarmes til 180 C. Former pensles med oliven olje.

Mal mandler og valnøtter, mix alle ingrediensene. Hvis mixen blir tørr, bland litt vann i. Fordel røren på 12 former. Bak i ovnen 15 min.

Gode med ost & smør.

Hvis man bruker papirformer er det best å ta de av når muffinsene er blitt kalde.

Man kan blande forskjellig smakstilsetninger i. Søtstoff, blåbær.......
Nam-nam-nam! Farlig gode syns jeg..... :spisesnak

Iset
23-03-04, 18:52
nå står de i ovnen:)
men jeg fikk bare 9 store muffins utav det...?? fylte dem halvveis opp. :confused:

Nille
23-03-04, 20:02
Heia Iset !

Har du vært henne da ? Har vært så stille fra deg ! Har du det bra ??

Det er sikkert like greitt med 9 stk. Så får du litt høyde på dem. De ble ikke så store med 12. Men de er veldig mektige - syns jeg !
Håper de smaker godt - at du ikke har lagd dem helt forgjeves mener jeg. Har en oppskrift til, med soyamel i, - men jeg tør ikke poste den før jeg har prøvd sjøl. Akkurat nå prøver jeg å kutte nøtter, - vekta har stått stille en stund !

Fredag skal jeg veie meg, - buksene mine i 42 begynner å bli løse. Skal prøve en av 40 bunken når jeg har veid meg.........(jeg er bare 1.62 høy og brukte 36 i gamle dager. Håper å komme ned i 38 !)

Klem fra meg ! :klem:

Iset
23-03-04, 22:40
heii:)

jo går fint med meg. vekta har stått litt stille pga jeg ikke har vært så flink forrige uke, men nå er det full fart igjen:)

ja de ble vanvittig gode!!

sendte deg en PM, fikk du den?

Jeg har holdt på i hele kveld å skrive inn nye data (norsk) i fitday. er ikke lett det der, hadde matvarer rundt hele pc-pulten som jeg skulle legge inn data på hahahaha.

skulle så gjerne ha fått til det der med fitday, men jeg tror ikke jeg får de rette mengdene osv. skulle vært på norsk:( har så lyst å se tallene for det jeg spiser en dag så jeg kan se om jeg spiser rett. men men. jeg begynner å forstå det litt mer og mer.

men har du tallene for disse muffinsene? kalorier, karbo osv?

Nille
23-03-04, 23:27
Legger inn data på muffins i morgen, har vært oppe siden 5.15 i morges og bare måtte ha med meg Friends for jeg la meg !! :o Trøøøøøøøttt

Nille
24-03-04, 15:58
Her var det !

Total: 2539 Fat:234 2102 82% Sat:70 627 24% Poly:73 654 26% Mono:78 698 27%Carbs:43 88 3% Fiber:21 0 0%Protein:93 373 15%Alcohol:0 0 0%

Det blir 22 net carber for hele oppskriften - har du lagd 9 stk blir det 2.44 karber pr stk. Total kalori 2539 hele oppskrift (202 kalorier pr stk)

Iset
24-03-04, 18:14
tuuuusen takk :D

Albertine
13-04-04, 09:30
*slurp*

Må lage!

Vippa
13-04-04, 10:12
Gleder meg til jeg er ute av induksjonen....oj så godt dette hørtes ut. :)

guro
03-10-04, 14:30
Bakte disse i dag. Ble veldig gode. Fine som suppebrød? Jeg fikk 12 vanlige muffins ut av dette. Jeg hadde ikke valnøtter så jeg brukte solsikkefrø i stedet. Det fungerte bra. Takk for oppskriften, Nille!

aveline
24-11-04, 12:52
Se her ja!!!
Her raser det inn gode forslag. Tror nesten jeg går for nøtte-muffins istedet for brødet. Ved nærmere ettersyn så blir det vanvittige mye kalorier og et temmelig dyrt brød. Det blir nok som "julebrød" på meg og.
Takk for oppskriftene, Nille!

dingpot
26-11-04, 19:09
åååh! NAMME!!! :sikle:

Milde himmel! disse er jo supre både som suppebrød, lunch på jobb/skole og som kveldssnack! YUMMY! Nok en gjenganger hos meg, dette her! :spisesnak

mofe
06-01-05, 09:52
Nå har jeg disse i ovnen :)

200 kalorier? hoho.. da blir det toppen to om dagen! spise de til en meget mager suppe, f.eks? :p spent på smaken! :)

Aline
06-01-05, 09:56
gleder meg til å høre hvordan de smaker!! :) skal prøve meg på de når jeg er tilbake i Bergen, tror jeg! altfor mye annet som skjer her.... dvs at jeg ikke burde sitte her nå , men jeg klarer liksom ikke å rive meg løs, da!!! :)

mofe
07-01-05, 10:29
Noen som har forslag til pålegg?

Musti
08-01-05, 15:48
Ny variant av disse står nå i ovnen.
Varianten oppstod helt ufrivillig ... jeg har nemmelig en mann som er veldig glad i nøtter og mandler :rolleyes: og var det noe valnøtter igjen når jeg skulle bake muffins .. nope (pokker ta :D )

Ok, er ikke noen store forandringer men ... brukte bare mandler og linfrø som jeg malte. (I.flg. sjefen min er oljene som er i linefrøene fantastisk sundt. MEN de må knuses for at kroppen skal kunne gjøre nytte av oljene.)
Røra ble litt tørr så jeg helte oppi noen gode dasjer med olivenolje. (Bruker alle tenkelige måter for å få i meg den oljen jeg skal!)
Tenkte litt for seint på om olja tåler 180 grader :rolleyes:
(Lise,- vet du noe om dette .. jeg vet jeg har lest om det et sted her men husker ikke hvor det var :o )
Brukte 5 egg også.
Lukter megagodt her nå :D

Rapport kommer litt senere ;)

Musti
08-01-05, 16:07
Kort innpå: Det ble veldig vellykket ... ble veldig saftige av oljen ... så nå håper jeg bare olja tåler varmen og er like sund etter stekinga :D

snoopygirl
11-01-05, 12:04
ojjjjjjjjjjjjjjj detta hørtes ut som skikkelig snadder altså,detta mååååå jeg prøve....blir jo ikke såå mye karbo i en da...jam-jam

elian
11-01-05, 12:16
Jeg bakte de her om dagen og fulgte oppskriften. De ble knallgode. Men i dag hadde jeg ikke walnøtter og brukte usalta RÅ peanøtter i steden, og det ble siiiinnsyyykt godt det også!!


Men muffinsa mine blir heller ikke store... Bare sånne vanlige, små papirformer.... Like greit det... de er mektige, så jeg spiser som regel bare 1.....

Aline
11-01-05, 12:36
nå har jeg også prøvd dem :)

sitter og spiser en nå med pestokremost på mmmmmmmm:)
neste gang skal jeg lage med litt mørk sjokolade og kanskje kakaopulver...? :D

:klem:

elian
11-01-05, 12:39
nå har jeg også prøvd dem :)

sitter og spiser en nå med pestokremost på mmmmmmmm:)
neste gang skal jeg lage med litt mørk sjokolade og kanskje kakaopulver...? :D

:klem:
Jeg har blåbær i fryseren.... Kanskje jeg skal prøve det? Hmm.....

Kan lage mye godt ut av denne grunnoppskrifta, tror jeg!

Aline
11-01-05, 12:40
tror jeg også!! :D

Nille
11-01-05, 13:13
Har lagd med blåbær, - det var en skuffelse.... *sukk* Det var ettellerannet
som ikke stemte med smaken. Kanskje det var komboen blåbær / valnøtter ? Ikke vet jeg. Eller kanskje jeg bomma med noe annet. Jeg slomser litt når jeg lager mat :p

guro
11-01-05, 21:44
Blåbær og ost høres jo litt spesielt ut, det samme med sjokolade og ost. Har noen prøvd å lage ute ost? Peanøtter hørtes digg ut. Jeg har laget med malte solsikkefrø og mandler og det var veldig godt.Kjempeflott oppskrift, Nille!

Aline
11-01-05, 21:54
sjokolade og ost er godt ellers også :) har hat sære snopevaner som mindre... når jeg var alene hjemme, kunne jeg smekte ost i pannen og strø sjokoladebiter over :rodme:

guro
12-01-05, 08:23
*humre*

elian
12-01-05, 08:42
Blåbær og ost høres jo litt spesielt ut, det samme med sjokolade og ost. Har noen prøvd å lage ute ost? Peanøtter hørtes digg ut. Jeg har laget med malte solsikkefrø og mandler og det var veldig godt.Kjempeflott oppskrift, Nille!
Jeg lagde med blåbær i går! Fytterakker'n !!!!! Æsj, æsj og atter æsj!!! Jeg skulle hørt på DEG, Nille! Det var GRUSOMT!!!!!! :eek:

Men jeg prøvde også med biter av Freia 70% sjokolade og litt Natreen (kutta ut osten da!)

Og de ble nyyyydelige!!!!!! :D

Nille
12-01-05, 17:18
Jeg skulle hørt på DEG, Nille! Det var GRUSOMT!!!!!! :eek:
:p :ja:;)

LilNoor
06-03-05, 12:49
Disse høres kjempegode ut, spesielt da jeg ikke kan få tak i soya protein og har veldig lyst på noe "brødaktigt". Men! Kan de fryses? :)

En ide! Kanskje man kan ta halvparten mandler halvparten gulerøtter og kutte ut osten? Da blir det jo litt "gulrot kake"-aktigt, og eventuelt ha philadelphia ost blandet med strøsukker oppå?

dingpot
06-03-05, 14:21
Ja de kan helt fint fryses! :ja: Må som regel alltid slenge dem i frysen, siden jeg er alene her, og jeg ikke rekker å spise dem opp. Dere som vil ha sjokolademuffinaktig versjon av denne oppskriften kan sjekke ut "saftig sjokoladekake" oppskriften min som ligger på vedlkehold. Denne oppskriften kan utmerket godt også brukes til å lage muffins. Man bare bruker muffinsformer isteden for stor kakeform (for de som lurte :p ) Hihi!!!

Nille
06-03-05, 14:52
Disse høres kjempegode ut, spesielt da jeg ikke kan få tak i soya protein og har veldig lyst på noe "brødaktigt". Men! Kan de fryses? :)

En ide! Kanskje man kan ta halvparten mandler halvparten gulerøtter og kutte ut osten? Da blir det jo litt "gulrot kake"-aktigt, og eventuelt ha philadelphia ost blandet med strøsukker oppå?

Tror ikke det vil funke med gulerøtter, osten er en viktig ingrediens. Og er du på ketolysekuren inneholder vel gulerøtter litt vel mye karber om du kun skal ha 15 gram til dagen ? De har 6.7 karber pt 100 gram..... og er en ganske "tung" grønnsak.

Men for all del, prøv deg frem. Det er alltid spennende med nye versjoner av ting !:D

Det er greitt med Philadelphia ost oppå, men IKKE med strøsukker ! Du skal ikke bruke sukker på ketolysekuren !! Osten smaker jo så godt i seg selv, hvorfor vil du blande den med søtt ??

LilNoor
07-03-05, 06:37
Hehe, da jeg skrev strøsukker tenkte jeg jo på Canderell. :o Jeg hadde en versjon i hodet som lignet noe på en gulrot kake som en venninne lager, bare der brukte hun melis, philadelphia og smør til å lage en slages "glasur" som var knall god. Men dessverre, Canderell gjør ikke samme susen som melis. Jeg prøvde i går kveld. :(

Men Nille, Elian prøvde med sjokolade og natreen og det funket. Ingen ost! ;) Jeg brukte Graddost, men syntes de ble litt for salte, så skal prøve med Norvegia neste gang.

Muskat
07-03-05, 09:26
Dette høres inmari godt ut! Må testes!

*skrive skrive skrive huskeliste og oppskrift*

Muskat

Aline
07-03-05, 09:48
en god krem er avrent kesam vanilje :sikle: eller vanlig kesam :)

Muskat
07-03-05, 17:10
Har ikke smakt dem selv enda - lagde dem rett etter middag, med samme innhold som oppskriften. Men den eldste tenåringen sto og logret ved siden av ovnen mens de stekte, og måtte straks teste. Hun melder at de var absolutt spiselige! Så da er de testet på en ikke-diett bruker, og de tålte testen :)

Muskat

Aline
07-03-05, 17:30
de er superknall!! :) :) :) jeg måtte kutte ned, for jeg ble avhengig :o

LilNoor
13-03-05, 15:39
Jeg laget en søt variant i dag, da vi skal ha kake på skolen i morgen, og jeg ville ikke føle meg "rar" eller at de andre skulle syntes det.

Jeg halverte oppskriften:

2 egg
ca. 50 gram mandler
ca. 50 gram hasselnøtter
1 ts bakepulver
ca. 50 gram philadelphia ost
ca. 50 gram mørk sjokolade
40 gram smør (romtemperatur)
Litt søtningsstoff, ca 2-3 ss.

Jeg blandet alt sammen, og fulgte ellers oppskriften.

De ble kjempe god. Jeg hev resten i fryser'n, bortsett fra en, slik at jeg ikke gumler de opp! :rodme:

mofe
13-03-05, 16:13
Jeg lagde jo disse 6. januar.. :o Og flesteparten av dem er enda i fryseren.. Noen som har en formening om hvor lenge de holder seg der? Er vanlig fryser, ikke kjøleskapsfryser.. det blir vel dypfryser det, kanskje? :o

Nille
13-03-05, 21:12
Vet ikke jeg Mofe. De rekker aldri å ligge så lenge hos meg... :p

Tidligere bruker
06-05-05, 14:28
Går det ann å f.eks lage denne oppskriften i en liten kakeform av aluminium eller?
Orker ikke vente til de har blitt kalde i sånne papir-former, for vi skal spise dem med èn gang :)

Nille
06-05-05, 15:18
Du kan godt lage de i små alu former eller store alu former eller i hvilke former du vil, men de har litt lett for å falle fra hverandre om du spiser dem for varme ! :o

mofe
09-05-05, 12:01
Jeg har fått helt dilla på disse! Veldig gode å skjære i to, og med masssse hvitost oppå! Fint mellommåltid :) Men spiser jeg mere enn en, prøver jeg å være mere sparsom på fett i annet mat resten av dagen, siden de er fryktelig mektige (200 kalorier pr. stk).

Anbefales virkelig! :ja:

Tingeling
21-05-05, 23:31
dette ser ut som noe jeg må prøve :)


Men et spørsmål på veien - hvilken ost har dere best erfaring med å bruke i ?
Ser det varierer fra norvegia til philadelphila her...
*gleder meg*

Aline
22-05-05, 00:18
jeg har kun brukt norvegia, og det fuknet fint :) har faktisk ikke tenkt på å prøve annet, men kanskje en blanding med cheddar og parmesan hadde vært ok :D

*bake, bake*

stinasol
19-09-06, 12:07
lurer på hvordan dere "maler nøttene? må jeg ha et redskap da eller ? har lyst og lage disse i dag :)

Nille
19-09-06, 12:22
Jeg bruker hurtigmixer (den som hører til stavmixeren)

(Den til venstre på bildet)

http://www.wishlist.com.au/images/Products/QHH02/mixer_L.jpg

*wroom* *wroom* og vips så er nøttene malt til grovt mel !

LilleVille
19-09-06, 12:45
Hva var det du sa sa du? 2,5 karber pr stk ca? Da burde jeg kunne spise en i ny og ne på ketolysekuren? Leter desperat etter alternativer om dagen....

Nille
19-09-06, 12:50
:ja: Det er ikke dumt ! Om du lager i små former blir de jo mindre og du kan dele det totale karbetallet på fler .... om du skjønner hva jeg mener !

Prøv Appelsin/rømme muffinsene også, de er knallgode ! :)

Stella
04-10-06, 14:54
Skal man smelte smøret??

Nille
04-10-06, 19:12
Smelt og avkjøl litt - eller bruk mykt smør som har stått ute på benken en stund - MEIERISMØR !

Stella
04-10-06, 19:29
Takk!
Der finnes jo bare meierismør ;)

jeef-micro
22-02-07, 19:56
dytter litt på denne. Jeg lagde de i dag, og de ble ikke så værst. Jeg har fått en liten kg med cheddaroster av søster da hun kom hjem sist nå. og så byttet jeg ut valnøtter med solsikekjerner. Jeg lagde "mel" av mandler og solsikekjerner jeg

Grethe B
02-04-07, 16:04
Heisann...:)


Ville bare "stikke" innom for å si: NYYYYYYYDELIG OPPSKRIFT!!!!!

Tusen takk!http://www.smilies.4-user.de/include/Sport/smilie_sp_107.gif

Pipp
04-04-07, 16:33
Jeg brukte lettost og plantemargarin istedet for meierismør:ja:
De var veldig gode...men gulost på nammis

Nille
04-04-07, 16:40
Flott at dere likte oppskriften, - men plantemargarin er absolutt IKKE anbefalt hverken i denne oppskriften eller i annen matlaging. Herdet, bearbeidet, ødelagt transfett. Ikke bra :nei: Om man ikke liker skikkelig smør (meierismør) kan man istedet brukeen god olje. ALT er bedre enn margarin !

:D

Tuppen
04-04-07, 16:57
må si meg enig med nille :D

men uansett, for en nyyydelig oppskrift!!

Pipp
04-04-07, 17:04
nå var det lagd på rapsolje og var mest umettet og flerumettede fettsyrer (som Fedon Anbefaler - ifølge min bok) så da regner jeg det som okei.Mulig jeg tar feil men....

De var uansett gode :ja:

Nett
15-04-07, 14:50
Her er oppskriften på nøttemuffinsen jeg prøvde meg på igår:

ca 100 g malte mandler
ca 100 g malte valnøtter
ca 100 g ekstra lett ost (Finden)
1 ts bakepulver
5 egg

180 grader i ca 15-20 min.

Malte nøttene (ikke for stor hastighet) og osten i foodpr. Vispet eggene lett sammen og hadde oppi nøtte- og osteblandingen og bakepulver, rørte sammen. Jeg brukte 6 "amrikanske muffinsformer" i pappir (ca 100 g i hver form). Smurte ikke formen og det gikk helt greit. De ble høye og kompakte, delte en i 3 "skiver" og hadde litt mager tubeost på - nam. Greit mellommål.
Jeg lager de litt mindre nestegang for det blir nok for mye nøtter til et måltid (33 g)- eller??