View Full Version : TV2 1/2-2012: Drikker du én hver dag øker sjansen for hjerteinfarkt med 46 prosent


arnakristin
01-02-12, 14:59
Drikker du én hver dag øker sjansen for hjerteinfarkt med 46 prosent (http://www.tv2.no/gmn/drikker-du-en-hver-dag-oeker-sjansen-for-hjerteinfarkt-med-46-prosent-3697387.html)

Undersøkelse viser at lettbrus kan relateres til mange farlige sykdommer.

Drikker du en lettbrus hver dag øker din sjanse for å få hjerteinfarkt med 43 prosent. Lettbrusen kan også forårsake langvarige leverskader lik de alkohol kan gi.
Det er den engelske avisen Daily Mail (http://www.dailymail.co.uk/health/article-2094681/Just-diet-fizzy-drink-increase-risk-heart-attack-stroke.html) som skriver om den nye forskningen som konkluderer med at kun et par bokser med lettbrus kan øke risikoen for leverskader, diabetes og hjerteinfarkt.

Supera
01-02-12, 15:59
Gi oss brus søtet med naturlig søtning som ikke påvirker blodsukkeret, sier nå jeg.

Kanutten
01-02-12, 17:15
Gi oss brus søtet med naturlig søtning som ikke påvirker blodsukkeret, sier nå jeg.

Kanskje de kan begynne søte med stevia??

Marella77
01-02-12, 17:19
Gi oss brus søtet med naturlig søtning som ikke påvirker blodsukkeret, sier nå jeg.

Enig!! :)

Jeg kommer garantert til å dø nå da, så mye lettbrus som jeg har drukket!!

nellie
01-02-12, 17:26
Skjønner ikke helt hva de mener. Drikk èn hver dag. En hver dag? Et par bokser er vel ikke en av noe? En liter eller, en boks eller en flaske eller?

Marella77
01-02-12, 17:28
Skjønner ikke helt hva de mener. Drikk èn hver dag. En hver dag? Et par bokser er vel ikke en av noe? En liter eller, en boks eller en flaske eller?

la oss si en tønne!

nellie
01-02-12, 17:31
Hvor mye drikker du om dagen, Marella?

Marella77
01-02-12, 17:35
Hvor mye drikker du om dagen, Marella?

ca 2-3 liter (!!!)

nellie
01-02-12, 17:36
Ja, det er en del..:) Men det vet du vel:p

Marella77
01-02-12, 17:40
Ja, det er en del..:) Men det vet du vel:p

Ja, jeg vet... Men klarer ikke å slutte... Elsker det! Og klarer ikke å ta skremselshistoriene på alvor... Men vet jeg burde slutte...

Enn du da?

nellie
01-02-12, 17:43
Drikker kanskje en liter i uka. :)

nellie
01-02-12, 17:53
Jeg drakk VELDIG mye lightbrus da jeg begynte med lavkarbo. Det blir litt som å bytte ut en avhengighet med en annen.. Heldigvis så har jeg aldri blitt avhengig av lettbrus(eller kaffe), så det var bare til å slutte å kjøpe det. Skjedde egentlig da jeg ble gravid. Da stoppa jeg hele det første trimesteret også når jeg var over det så drakk jeg litt igjen, men ikke på den samme måten.

Dietta
01-02-12, 17:59
Etter at jeg ble flink til å drikke vann (2,5 - 3 l om dagen), har drikker jeg mye mindre pepsimax. Nå kan en flaske vare i 3 dagen (nesten i hvert fall).
Merkelig, men sant.
Vann har liksom blitt: Må ha det - bare må ha det.

Rin
01-02-12, 18:12
Nåh, vel. Jeg ble ikke en vanndrikker før i voksen alder, har flere år bak meg med minst en liter lettbrus/lettsaft daglig. Har ingen illusjoner om at det er sunt, men jeg tror heller ikke at jeg kommer til å bikke om og dø på flekken fordi det nå fortelles at det er farlig. :cool:

De færreste mennesker har et helt "syndefritt" næringsinntak - det er alltid et pluss å være bevisst at noe er dårlig, men jeg tror ikke det betyr at man er suicidal eller dødsdømt om man velger noe "feil" nå og da.

Nerthus
01-02-12, 18:12
Ja, jeg vet... Men klarer ikke å slutte... Elsker det! Og klarer ikke å ta skremselshistoriene på alvor... Men vet jeg burde slutte...

Enn du da?

Du klarer fint og slutte. Sannsynligvis har du ikke LYST til å slutte og da blir det fort vanskeligere, du vil ikke ta advarslene på alvor heller hvis du ikke har LYST til å slutte - man blir nemlig ekstremt selektiv på info i slike tilfeller (trust me - been there - og stadig vekk innom om og om igjen ;))

Kjenn litt på lysten til å slutte istedet, og når den blir stor nok - DA er det større håp for vellykket avvenning ;)

Personlig blir jeg syk av å drikke lettbrus hver dag. Så nå blir det av og til og ikke samme type hver gang. Og gjentatte avvenninger... :rolleyes: Herlighet jeg er bra svak i en del tilfeller...:o