View Full Version : 7 gode grunner til å spise sjokolade


nalana
17-09-04, 00:27
prøve

dette innlegget kan slettes

Summer
17-09-04, 09:15
fikk du det ikke til?

Fedonisten
17-09-04, 09:46
.....syns det var et fint innlegg jeg, Lise! Ikke så hyggelig av deg å spørre om hun ikke fikk det til da...:p

Summer
17-09-04, 10:38
Beklager ikke meningen å være uhøflig.:cool:
Kjempefint innlegg Nalana! :ja:

Fedonisten
17-09-04, 10:54
Lise - dette er det bare du og jeg som kan finne på..... Å sitte å drodle rundt ingenting... :rodme:


Oi - var visst jeg som satte i gang.... :rolleyes:

Summer
17-09-04, 11:00
hihi...

Vi får bruke den til noe konstruktivt da...:cool:



7 gode grunner til å spise sjokolade

Tilbake

1. Du unngår depresjoner
Sjokolade inneholder antidepressive stoffer som fungerer ekstra bra under PMS og menstruasjonen. Aminosyren tryptofan i sjokolade kan omdannes til serotonin, som får oss til å føle oss vel. Anandamid gjør at vi føler oss lykkelige og småforelsket.



2. Du får sterkere hjerte
Spesielt sjokolade med høyt kakaoinnhold er bra for hjertet. Den høye andelen fenol forebygger hjerte- og karsykdommer. Kakaosmøret bidrar dessuten til å senke kolesterolet.



3. Sexlysten øker
Sjokolade med over 85% kakaoandel kan gi økt sexlyst. Samtidig stiger blodtrykket og blodsirkulasjonen stimuleres.



4. Du får næring
De brune godbitene inneholder blant annet sink, kalium, kalsium, proteiner og vitamin A, B, D og E. Mørk sjokolade er rik på magnesium og jern.



5. Du forebygger sykdom
Sjokolade inneholder mye av antioksidanten katekin som kan motvirke forskjellige typer av kreft og hjertesykdommer. Flavonidene i sjokoladen hemmer dannelse av blodpropper.



6. Du blir avslappet
Fenyletylaminet gir en euforisk og avslappende følelse ved at det utvider blodkarene i hjernen. Ulempen er at det kan gi hodeverk hvis du er ekstra følsom.



7. Du kan leve lenger
Menn som jobber på kakaoplantasjene i Vestindia ble utrolig gamle. De levde nesten utelukkende på sjokolade