View Full Version : Appelsin rømme muffins


Nille
05-09-04, 16:31
Nei - det er ikke bløtkake/fløtekake i det hele tatt. Det er de beste muffinsene jeg har laget i hele mitt liv - syns jeg da.

ORANGE SOUR CREAM CAKES

12 muffins (store amerikanske) 2.25 karb pr stk

140 gram mykt meierismør
6 spiseskjeer Splenda
4 store egg
fin raspet skall av en stor appelsin
1 teskje "orange extract" (vet ikke hvor en får tak i det, jeg kjøpte for mange år siden og fant tilfeldigvis flaska i skapet)
142 ml/gram seter rømme
175 gram malte mandler
1 teskje bakepulver

Forvarm ovnen til 175 grader. Sett klar 12 store muffinsformer på bakebrett

Visp smør og Splenda blankt. Ha oppi eggene, ett om gangen, bland godt hver gang. Ha oppi skallet av appelsinen, orangen extract, bakepulver og rømme, - bland godt. Ha oppi de malte mandlene.

Fordel mixen mellom de 12 formene og stek midt i oven i 20-25 minutter eller til de kjennes faste ut.

Hvis man vil kan man blande litt Philadelphia ost med litt appelsin saft og ha oppå. Evt. Tines Mandarin kremost. Jeg syns de var best uten.

Total: 235 Fat:23 203 87% Sat:1 10 4% Poly:2 18 8% Mono:5 47 20%Carbs:4 8 4% Fiber:2 0 0%Protein:6 22 9%Alcohol:0 1 0%

235 kalorier pr stk. 2 netto karber, 6 gram protein. Bruker man Natreen istedenfor splenda må man plusse på litt. Splenda inneholder "less than 1 gr carb" pr teskje, -og det får jeg ikke lagt inn i Fitday. Jeg plusser derfor på 0.25 karb pr kake, slik hun jeg fikk oppskriften av alltid har gjort.

guro
05-09-04, 17:13
Dette så godt ut, etter alt bollesnakket her i dag. Lurer på om man kanskje kan bruke appelsinolje for 'extract'? Kanskje luksuriøst -men vi er da noen luskusdyr blitt.

.. og inn i stua kommer lillesøster med ordentlige sølekaker ...

Nille
05-09-04, 20:44
Extract inneholder appelsin olje, så det kan du sikkert bruke....men ikke mye tror jeg ! Dun får prøve deg frem - luksusdyret !! :p

HP
05-09-04, 20:50
Eterisk olje av appelsin er også glimrende å bruke! :ja: Kjøpes i helsekosten. ;)

magdalena
05-09-04, 20:51
Må man bruke Splenda,Nille?Hva med Natreen?:confused:

Nille
06-09-04, 09:22
Magdalena da !! :o Nå mååååååå du altså følge med her !! Du kan godt bruke Natreen, det står nederst i oppskriften !! :p

Men du er unnskyldt, - siden du er i flyttemodus og stresser litt om dagen !! :klem:

Har forresten spist en muffin til mellom måltid i dag...... De var MYE MYE bedre i dag når de har fått "satt seg" litt !!

Hvordan skal jeg klare å lavære å spise alle sammen .........på en gang ... :p

magdalena
06-09-04, 10:31
upps...:o Mistenker at jeg er blind på begge øyne snart altså!For jeg leste oppskriften flere ganger og så ikke det nevnt!?

Men nå har jeg altså sett det *blush*

mofe
19-09-04, 20:15
hen får man kjøpt splenda?

Marianne
19-09-04, 20:23
:p Denne oppskriften ser jo fornydelig ut, da!


Kan jeg bruke fruktose siden jeg er lindberger? Hvor usunt blir det da?

Ha en sukkersøt aften!
Marianne;)

guro
19-09-04, 20:29
Bruk fruktose du! Det har jeg tenkt å gjøre også med denne oppskriften. Jeg venter bare på en passende anledning til å bake. Det blir ikke mer usundt en med kunstig søtstoff i hvertfall.

Fruktose kaker er helt greit en gang i blant for de fleste - det er litt individuelt hvor mye fruktose en tåler når en prøver å gå ned i vekt.

bluVelvet
03-03-07, 19:47
Veldig gode med 3 dråper vaniljeessens og 100g blåbær :-) Neste gang skal jeg ikke ha noe av blåbærsafta i så kanskje de hever også ;-) Gode på smak i alle fall!!

Trixie
28-05-07, 22:30
Eh, hva menes med å vispe smør og Splenda blankt?
Trixie :)

mima
28-05-07, 22:49
De hørtes jo VELDIG gode ut da.:hungry: Skal handle inn i mora, så skal jeg prøve. Tusen takk!

Nille
29-05-07, 23:34
Eh, hva menes med å vispe smør og Splenda blankt?
Trixie :)

Hvis du visper mykt smør med Splenda eller valgt søtstoff kraftig, vil du se at det blir blankt. Hvis det ikke blir blankt har du ikke vispet nok ! :)

Trixie
30-05-07, 09:46
Hvis du visper mykt smør med Splenda eller valgt søtstoff kraftig, vil du se at det blir blankt. Hvis det ikke blir blankt har du ikke vispet nok ! :)

Vispe for hånd altså, ikke piske i maskin?
Trixie :)

Nille
30-05-07, 09:58
Vispe for hånd altså, ikke piske i maskin?
Trixie :)

Har ikke sagt noe om vispe-metode. Hva du fortrekker er opp til deg. Hvis du har en kjøkkenmaskin eller mixer er et mye lettere og går mye raskere. Tror ikke det blir særlig vellykket med håndvisping.

Normalt når det står i en oppskrift at en skal "røre" eller "mixe" eller "vispe", så kommer det an på konsistensen av det du skal blande når du velger redskap.