View Full Version : Eggesalat


Marianne
16-09-04, 08:57
Eggesalat

2 hardkokte egg
1/4 reven løk
sennep (1/2 ts.)
majones
salt
pepper

Moses

Tenkte at noen var lei av de tradisjonelle egge-måltidene sine...

Takk igjen til min venninne Iris, forresten

Smask :o marianne

Nille
16-09-04, 11:37
Nam nam - kopierer denne over til induksjons tråden da den passer der også !!

Diva
07-03-05, 13:22
I eggesalat syns jeg det er kjempegodt å blande i litt sur-agurk, skinkebiter og purreløk. :)

gunnhildMP
07-03-05, 13:28
I eggesalat syns jeg det er kjempegodt å blande i litt sur-agurk, skinkebiter og purreløk. :)
:) Jeppers! Ekte amerikansk eggsalat det! I oppskrifta fra fostermoren min i USA skal det dessverre være med noen maiskorn også...men,men...hun er fra sørstatene og i ekte southern cooking skal det tydeligvis ALLTID være med mais i en eller annen form... fyttigrøss sier vi da...vi får droppe den da....:)

mofe
07-03-05, 13:34
I eggesalat syns jeg det er kjempegodt å blande i litt sur-agurk, skinkebiter og purreløk. :)

Du mener syltet agurk? For det inneholder sukker... :o

dingpot
07-03-05, 15:53
Moren min lager sine egne syltede agurker. Hun høvler tynneskiver med ostehøvel og lager lake av eddik+vann og natreen og legger agurkskivene oppi der. Smaker ganske godt faktisk! Gjør susen på hjemmelaga lavkarbo burger (uten brød seff!) ihvertfall! :)

mofe
07-03-05, 16:11
Moren min lager sine egne syltede agurker. Hun høvler tynneskiver med ostehøvel og lager lake av eddik+vann og natreen og legger agurkskivene oppi der. Smaker ganske godt faktisk! Gjør susen på hjemmelaga lavkarbo burger (uten brød seff!) ihvertfall! :)

Du har ikke lyst til å legge denne ut på oppskrifter? :)

Amica
03-04-05, 22:56
Hvor mye majones skal det være..? Hilsen en som ikke har laget eggesalat før, og som ikke er noen mester kokk på kjøkkenet :rodme:

Marianne
04-04-05, 08:03
Hakk eggene og løken og bland i litt majones og se om du synes det holder. Det skal jo ikke være så mye mer majones enn egg, for da kan det bare bli kvalmt. Du må nok smake deg fram...

*Tulla*
13-04-05, 15:38
Skal det være vanlig majones eller lett-majones?

Tidligere bruker
13-04-05, 20:44
Sånn egentlig så er jo ikke vi lavkarbo-folk noe fan av lettprodukter. Bedre med vanlig faktisk. Men i akkurat dette tilfellet med eggesalat, så har vi (familien) prøvd oss fram til den konklusjonen at lett-majones egner seg best.

Amica
13-04-05, 21:15
Hvor mye karboer er det i majones da..? :p

Nille
13-04-05, 23:06
Ekte majones har 2.5 karber pr 100 gram
Lettmajones har 5.1 karber pr 100 gram

Spiser du lavkarbo burde du bruke vanlig majones........:)

Amica
13-04-05, 23:08
Ja, okei..Er jo ikke så ille da. Så kresen som JEG er vil min eggesalat bli av Egg, Majones og kanskje noe krydder :rodme: Så, det blir jo ikke så ille karbe innhold..Hvor mye veier en "normal" posjon på brødskiva? Har jo såå lyst på eggesalat..*sukk* :o

Hyper
28-08-06, 18:23
Har leita litt rundt etter oppskrifter, og slik lagde jeg min eggesalat..(som smakte fantastisk!!)

6 egg
1 pk majones
ca. 4 ss seterrømme
salt og pepper etter smak (jeg knuste hele pepperkorn)
en liten dæsj Bergbys sennep(søt sennep)
2 hvitløksfedd som jeg raspet

Denne ble utrooolig god!!!!Namme..

Og neste gang skal jeg ha kyllingbiter oppi...;);)

Hyper
28-08-06, 18:27
Og purre selvfølgelig!!!!Kan også bruke løk, men jeg liker den litt mildere purresmaken;)

Hyper
28-08-06, 18:33
ikke rart samboeren kaller meg for gullfisken...

Karri!!! etter smak....dette gjorde susen...

mette
02-11-06, 10:06
Hva med denne?

4-6 egg (Kokes harde og deles i eggdeler to ganger.)
1 pk majones
2 dl kremfløte som piskes
skivet spekeskinke så mange som du ønsker (deles i små rektangler)
Salt og krydder etter ønske
(purre for dem som ønsker)

Dette er mormors eggesalat og den er heeelt fantastisk! Renner ikke utover og smaker himmelsk!:D

nomma
13-12-06, 02:32
Hva med denne?

4-6 egg (Kokes harde og deles i eggdeler to ganger.)
1 pk majones
2 dl kremfløte som piskes
skivet spekeskinke så mange som du ønsker (deles i små rektangler)
Salt og krydder etter ønske
(purre for dem som ønsker)

Dette er mormors eggesalat og den er heeelt fantastisk! Renner ikke utover og smaker himmelsk!:D

denne er kjempe god, jeg lager denne varianten uten skinke, og så bruker jeg gressløk i stedet for purre. Serverer den til røkt laks/ørret.. snadder..

men nå skal den prøves med spekeskinke.. høres kjempe godt ut..

Photobscura
13-12-06, 10:02
ettersom jeg har forstått, så kan det forekomme transfettsyrer i vanlig majones (har "forska" litt.) så her er en super tråd for de som vil mekke sin egen majo, jeg er i gang, og jeg lover! den du lager selv er like bra, og gjerne litt bedre! enn den i butikken:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2048&highlight=majonestr%E5den
nå til jul så kan man jo bare ta en brukt sånn skviseflaske (f.eks som det har vært majo i) og lage en ekstra stor porsjon! jeg er storkunsument av røkt laks i jula, og da er det fantastisk med sitronmajones!
og ikke minst til å ha i salater, som denne tråden viser:)

torun
26-08-07, 11:34
Veldig enkelt og kjempegodt er kokte egg, majones(ekte) og gastromat krydder.. ingenting annet :)

Nille
26-08-07, 12:05
Er det ikke MSG i Gastromat da ?
Det øker jo insulinproduksjonen og er ikke lurt ...........

torun
26-08-07, 16:12
Hmmm mye å passe på skjønne jeg. Ny i dette enda men lærer hele tiden.;)
Så på boksen det er msg iden ja. Ikke sikker på hva msg er men gjør det noe om en bruker littegrann...:cool:
Kanskje best å la være, vil jo ha resultat så fort som mulig:p

MillisB
31-10-07, 16:21
MSG är MonoSodiumGlutamat med E-nummer 621, något du ska hålla dig undan. Det kan vara orsaken till Chinese restaurant syndrome.

Elanessë
08-11-07, 21:08
Jeg elsker eggesalat og bruker da egg, purre og majones. Har lagd en stoor posjon nå som skal vare en stund, og har da regnet ut at sammenlagt karb er 34,8. jeg syns det hørtes så mye ut! Ei spiseskje med dette veier jo ganske mye (ca.50gram) så da blir plutselig måltider mitt fullt av karb??

Distrea
24-11-07, 19:54
Jeg elsker eggesalat og bruker da egg, purre og majones. Har lagd en stoor posjon nå som skal vare en stund, og har da regnet ut at sammenlagt karb er 34,8. jeg syns det hørtes så mye ut! Ei spiseskje med dette veier jo ganske mye (ca.50gram) så da blir plutselig måltider mitt fullt av karb??


Forstår ikke helt hva du har i egg-salaten for å få så mange karber.
Eller... du sier det er 34 karber, men det er kanskje ikke pr 100 g? Og da blir det kanskje ikke så ille i 50 g heller?

Du har sikkert funnet ut av det, siden jeg er litt sent ute med å svare :p

teip
17-04-11, 11:03
eggesalat:
2 egg
1/4 del hakket purre
noen skiver spekeskinke
majones
stå til dagen etterpå så smakene får satt seg.