View Full Version : Sitronpai med sjokolade

Lisbeth
06-04-12, 19:22
Oppskrift med bilder her (http://minlavkarbomat.blogspot.com/2012/04/sitronpai-med-sjokolade.html)

Ingredienser:
Bunn:
100 g mykt smør
1/4-1/2 dl sukrinmelis
1 eggeplomme
1 klype salt
1 ss fiberhusk
3 dl skåldede, finmalte mandler

Fyll:
1 gelatinblad
2 sitroner, saft og skall
100 g smør
150 g hvit sjokolade
1/2 dl hvitvin
2 eggeplommer
1 egg
1 1/2 ss sukrin

mørk sjokolade
kremfløte

Fremgangsmåte:
Rør smør og sukrinmelis mykt. Rør deretter inn eggeplomme og salt, og tilslutt fiberhusk og finmalte mandler. Pakk deigen inn i plastfolie og la den hvile kaldt i ca en time.

Trykk deigen ut i en paiform og sett den kaldt i ca 15 minutter. Prikk bunnen med en gaffel og stek den ved 175 grader i ca 20 minutter.

Bløtlegg gelatinbladet. Rasp skallet av sitronene (kun det gule) og press ut saften.

Smelt smøret i en kjele over svak varme. Ta kjelen av varmen, brekk i den hvite sjokoladen og rør forsiktig til sjokoladen har smeltet. Rør inn sitronskall og hvitvin.

Visp sammen egg, eggeplommer og sukrin i en kjele. Tilsett sitronsaften. Varm opp på svak varme under kraftig visping. Ta kjelen vekk fra plata nå det tykner. Klem vannet ut av gelatinbladet og rør det ut i litt av den varme eggeblandingen. Bland det med resten av eggeblandingen og rør tilslutt alt ned i sjokolade- og smørblandingen.

Ha fyllet i paiskallet og avkjøl. La paien stå kaldt i noen timer.

Ta kaken ut en stund før den skal serveres og riv over mørk sjokolade. Pynt gjerne med litt pisket krem også, eller server det ved siden av.

Imse
06-04-12, 19:32
Det høtes veldig godt ut!

TigerTove
06-04-12, 19:45
Bruker du vanlig hvit skjokolade, eller har du fått tak i sukkerfri? Er egentlig utrolig glad i hvit sjokolade, men har enda til gode å finne en sukkerfri en..

Imse
06-04-12, 20:00
Bruker du vanlig hvit skjokolade, eller har du fått tak i sukkerfri? Er egentlig utrolig glad i hvit sjokolade, men har enda til gode å finne en sukkerfri en..
Hun brukte sukkerfri fra cavalier. De selger de ofte på helsekost. Jeg har også funnet de på kiosken på Rikshospitalet av alle steder(de har et kjempeutvalg av sukkerfritt godteri).

TigerTove
06-04-12, 20:09
Hun brukte sukkerfri fra cavalier. De selger de ofte på helsekost. Jeg har også funnet de på kiosken på Rikshospitalet av alle steder(de har et kjempeutvalg av sukkerfritt godteri).
Da får jeg ta meg en tur innom der, på helsekosten altså ;)

Alynna
06-04-12, 22:25
De har hvit sjokolade søtet med maltitol på Ultra, i Sandvika. Den var ikke helt avskrekkende i prisen, og god på smak.