View Full Version : Sjokoladekake med soyaprotein?!


Daizy
14-05-05, 18:14
Er det noen som har en idé om hvordan det kan gjøres??? Kan jeg bare bytte ut hvetemel med soyaprotein og håpe på det beste? (Og ja seff sukker mot søtningsmiddel!;) )

Noen forslag? Noen som har prøvd...? *lyst på kake* :sikle:


Oppskrifta...

2 egg
3 dl natreen
150 gr smeltet smør
30 gram soyaprotein
1 1/2 ss bakepulver
15-20 dråper vanlije
30 gram kakao (dette er for mye, halver mengden kanskje?)
1.5 dl fløte

Rør alt det våte, bland det tørre og tilsett...
180 C, ca 15 min...

Jeg brukte ei form som var 3/4 av ei vanlig kakeform. Ei lita rund kakaeform går også sikkert bra..

Også tenkte jeg, det må jo gå an å ha i alt av krydder som brukes i krydderkake? Da blir kanskje smaken mer balansert?!

Tror jeg prøver det neste gang jeg...

PS: Husk mindre kakao enn 30 gram ;)

Albertine
14-05-05, 19:19
Da ville jeg heller bakt en kake med nøtter/mandler. Det smaker myyyye bedre!:)

HP
14-05-05, 19:23
Fedon lindberg har en god oppskrift. Fransk sjokoladekake mener jeg den heter. Nøtter, egg og sjokolade :sikle:

Daizy
14-05-05, 19:23
Jammen jammmen... kake med soyaproteinpulver,kakaopulver (11 kh per 100 gram), hakkede mandler/valnøtter??? Kan ikke det funke da?

Iset
14-05-05, 19:24
Enig med Albertine. Har smakt diverse soya-sjokoladekaker, og det er ikke det beste jeg har smakt, for å si det sånn. :eek:
Hva med lavkarboversjoner av:

Tiramisu
Suksesskake
Gulrotkake
Ostekake
Eplekake
Rullekake
Bløtkake

Osv? Alle disse ligger inne på forumet her, bare søk. :D

HP
14-05-05, 19:24
Oppskrifter blir til ved prøving og feiling :snill:

Avgi rapport her! :D

Daizy
14-05-05, 19:24
Hva smaker det da Iset? Er det noe med konsistensen eller?

Daizy
14-05-05, 19:25
Oki HP :ja:

Er bare ikke så flink til å bake og eksperimentere... så jeg tenkte noen kunne hjelpe meg på vei... :rolleyes:
Men jeg har lyst til å prøve altså.. :)

Iset
14-05-05, 19:30
Hva smaker det da Iset? Er det noe med konsistensen eller?

Det smaker muglet svamp. :eek: Neida, men det er iallefall ekkel konsistens og en ikke så god smak. Blir liksom ikke "kake" syns jeg. Men for all del, kanskje du liker det. :eek:

Sjekk de kakeoppskrfitene og se om du finner en som er lett å lage og som frister. Jeg kan iallefall garantere at OSTEKAKEN min er vanvittig utrolig nydelig fantastisk god. :D

HP
14-05-05, 19:31
Anbefaler fedons franske! :ja:

Daizy
14-05-05, 19:33
Det smaker muglet svamp Hihi Iset :lol:

Ja jeg pleier å lage fedons ostekake jeg, når jeg skal bake.... men det er jo mye karber i den så...
Hvis jeg baker soyaproteinkake med sjoko så får jeg det ned på et minimum... og det er bra = jeg kan spise mer :D

Har du bakt selv? Har du de oppskriftene eller er de gjemt i hodet ditt et sted?? Altså på soyaproteinkaker (som du hadde smakt) ;)

Iset
14-05-05, 19:33
Anbefaler fedons franske! :ja:

Den er helt nydelig. Jeg kan ikke spise fruktose ennå (den blir ikke så god med annet søtstoff syns jeg) men har bakt den flere ganger før. Bakte den i et familieselskap en gang og de ble helt ville. Mannen spiste EN HALV kake en annen gang jeg bakte den, han klarte ikke å stoppe. :eek:

Iset
14-05-05, 19:35
Hihi Iset :lol:

Ja jeg pleier å lage fedons ostekake jeg, når jeg skal bake.... men det er jo mye karber i den så...
Hvis jeg baker soyaproteinkake med sjoko så får jeg det ned på et minimum... og det er bra = jeg kan spise mer :D

Har du bakt selv? Har du de oppskriftene eller er de gjemt i hodet ditt et sted?? Altså på soyaproteinkaker (som du hadde smakt) ;)

Nei jeg har bare mikset litt selv, husker ikke oppskriftene egentlig. Tror jeg tok utgangspunkt i vanlige sjokoladekaker og byttet ut melet med soya + søtstoff istedetfor sukker. Skorpia la ut en oppskrift på soyasjokoladekake en gang (søk) men jeg syns ikke den var så fantastisk, selv om den var litt bedre enn de jeg har smakt ellers.

HEHE jeg og tenker mest mulig!!

Men du, SUPRISE: det er bare 20 karber i HELE ostekaken min!!!! ;) Uten bunn da. :sikle:

Fedons ostekake smaker IALLEFALL råtne ***. http://www.pratekompaniet.com/forum/images/smilies/iiik.gif

Daizy
14-05-05, 19:38
Hmmm... jeg får søke litt rundt på nettet her da... Før jeg vurderer hva jeg skal gjøre.... :)
Takk takk super-Iset! :klem:

Summer
14-05-05, 21:47
Fedons ostekake smaker IALLEFALL råtne ******. http://www.pratekompaniet.com/forum/images/smilies/iiik.gif

Det som bekymrer meg er at du faktisk vet hvordan dette smaker.... http://www.nybaktmamma.com/plassen/images/smilies/lege.gif


http://www.nybaktmamma.com/plassen/images/smilies/wae.gif

Iset
15-05-05, 00:28
Det som bekymrer meg er at du faktisk vet hvordan dette smaker.... http://www.nybaktmamma.com/plassen/images/smilies/lege.gif


http://www.nybaktmamma.com/plassen/images/smilies/wae.gif

Hehe vart jeg grov i kjeften nu? Siden dere sensurerte meg. :p
Litt morsomt bare. :D

Vet ikke hvordan det smaker, men kan nesten tenke meg det. :iiiik:

Daizy
15-05-05, 13:59
Nå har jeg bakt soyaproteinsjoko-kake :D Smakte heeelt fint den! Tror jeg hadde litt for mye kakao i den, for den ble litt sterk på en måte. Halvere mengden kakao neste gang... ;)

Den ble litt brownies aktig i konsistensen.... men smakte godt. Tror den vil være enda bedre med piske fløte feks... for å dempe kakao smaken. Hele kaka ble i underkant av 10 kh... :D

Iset
16-05-05, 03:05
Nå har jeg bakt soyaproteinsjoko-kake :D Smakte heeelt fint den! Tror jeg hadde litt for mye kakao i den, for den ble litt sterk på en måte. Halvere mengden kakao neste gang... ;)

Den ble litt brownies aktig i konsistensen.... men smakte godt. Tror den vil være enda bedre med piske fløte feks... for å dempe kakao smaken. Hele kaka ble i underkant av 10 kh... :D

Oppskrift? :D

Iset
16-05-05, 15:26
OPPSKRIFT!! :fornærmet:

:D

Daizy
16-05-05, 15:37
Jaaaaaaaa
Jeg er et lite (et liiite) rotehode til tider....
men jeg skal finne fram oppskrifta!!!

Daizy
16-05-05, 16:10
Oppskrifta...

2 egg
3 dl natreen
150 gr smeltet smør
30 gram soyaprotein
1 1/2 ss bakepulver
15-20 dråper vanlije
30 gram kakao (dette er for mye, halver mengden kanskje?)
1.5 dl fløte

Rør alt det våte, bland det tørre og tilsett...
180 C, ca 15 min...

Jeg brukte ei form som var 3/4 av ei vanlig kakeform. Ei lita rund kakaeform går også sikkert bra..

Også tenkte jeg, det må jo gå an å ha i alt av krydder som brukes i krydderkake? Da blir kanskje smaken mer balansert?!

Tror jeg prøver det neste gang jeg...

PS: Husk mindre kakao enn 30 gram ;)

Iset
16-05-05, 16:51
Tusen takk snuppa. :D
Jeg tror jeg skal ha i en ts vaniljeekstrakt også, er så glad i vaniljesmaker. Og kanskje det går an å ha en ts kaffepulver i, evt pisket krem med kaffe som fyll? Hmm denne kan nok varieres ja. :D

Daizy
16-05-05, 17:00
Jupp pisket krem som fyll.. jeg spiste det idag - smakte nydelig :)

Iset
18-05-05, 20:23
:sjokk: Denne var jo helt UTROLIG god!!!!! Laget den nettopp! Herreguud det smakte jo som ORDENTLIG sjokoladekake jo!!!!!

Aline
18-05-05, 20:24
oi... må prøve ;) :ja: kanskje lage og ta med i konfirmasjon i helgen? :)

Daizy
20-05-05, 19:05
*stolt* *bakemester* ;) :p

Hvor mye kakao brukte du Iset?

dingpot
21-05-05, 20:54
FYTTI KATTA!!!!!! :_oy: :_oy: :w00t:


Denne var jo bare KNALLGOD!!!!!! Smaker akkurat som brownie, men konsistensen var sånn mellom sjokoladepudding og vanlig sjokoladekake! Brukte bourbon vanilje (ca 1ts)istedenfor essens. Jeg stekte den ikke for mye (husker ikke hvor lenge) slik at den skulle være saftig, og det BLE den! Lagde ganache og smurte på toppen. DET gjorde utslaget! Denne kommer til å bli en gjenganger også til "vanlige dødelige". Ganachen ble laget av mørk sjokolade, smør og fløte (samt en liten skvett flytende natreen) som smeltes sammen og varmes opp. Og kakao? Jeg brukte nesten hele mengden som står i oppskriften, men jeg liker den fyldige sjokoladesmaken. Brukte kanskje tre fire gram mindre,

TUSEN TAKK PRINCESSME! :blomster:

Nille
21-05-05, 21:02
Lagde ganache og smurte på toppen. DET gjorde utslaget! Denne kommer til å bli en gjenganger også til "vanlige dødelige". Ganachen ble laget av mørk sjokolade, smør og fløte (samt en liten skvett flytende natreen) som smeltes sammen og varmes opp.

Oppskrift ?? :snill:

Iset
21-05-05, 21:14
Hvor mye kakao brukte du Iset?

Jeg brukte ca 25-30 gram kakao. :)

luringen
21-05-05, 21:41
kult! Da skal jeg lage denne i morra...jummi!


Men denne fedons franske da?? Oppskrift??

Og jeg syns fedons ostekake var god og jeg...smaken er som baken ja!:D

Iset
21-05-05, 22:23
kult! Da skal jeg lage denne i morra...jummi!


Men denne fedons franske da?? Oppskrift??



Fransk sjokoladekake

5 egg - skilte
125 fruktose
2 ts vaniljesukker
250g mørk sjokolade (minst 70 % kakao)
150g smør

Glasur:
100g mørk sjokolase
1 dl kremfløte

Kle en 23cm rund kakeform med bakepapir i bunnen. Smør resten av formen (formfett)
Smelt smør og sjokolade over vannbad. Avkjøles.
Skill eggene. Visp eggedosis av plommene, halvparten av sukkeret og vaniljesukkeret.
Visp marengs av hvitene og resten av sukkeret.
Bland eggedosis og sjokolade. Vend inn marengsen, og ha i formen.
Stekes 160 grader i 50-60 min.
Når kaken er avkjølt presser du ned det sprø laget på toppen. Ha over glasuren.

Denne er helt fantastisk!! Jeg har laget den mange ganger. :sikle:

dingpot
21-05-05, 22:33
Oppskrift ?? :snill:

Uff ja... meg og oppskrifter da... jeg lager det meste på slump med mindre jeg SKAL følge en ny oppskrift. Tror jeg brukte omtrent like mye smør som sjokolade, og dobbelt så mye fløte som smør! Hihi! Tog du an? *ler* :p Det er oppskrift på ganache ved meksikansk sjokoladekake. Vet ikke om denne blir tynnere enn den jeg laget. Jeg blanda egentlig bare til det virka passe tykt (grøtaktig), og smaken var fin.

Du kan jo prøve ganachen til mexikansk sjokoladekake:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5258

dingpot
21-05-05, 22:36
Jeg brukte ca 25-30 gram kakao. :)

jeg også. Som sagt: jeg liker den fyldige smaken av kakao!

Daizy
22-05-05, 09:30
FYTTI KATTA!!!!!! :_oy: :_oy: :w00t:


Denne var jo bare KNALLGOD!!!!!! Smaker akkurat som brownie, men konsistensen var sånn mellom sjokoladepudding og vanlig sjokoladekake! Brukte bourbon vanilje (ca 1ts)istedenfor essens. Jeg stekte den ikke for mye (husker ikke hvor lenge) slik at den skulle være saftig, og det BLE den! Lagde ganache og smurte på toppen. DET gjorde utslaget! Denne kommer til å bli en gjenganger også til "vanlige dødelige". Ganachen ble laget av mørk sjokolade, smør og fløte (samt en liten skvett flytende natreen) som smeltes sammen og varmes opp. Og kakao? Jeg brukte nesten hele mengden som står i oppskriften, men jeg liker den fyldige sjokoladesmaken. Brukte kanskje tre fire gram mindre,

TUSEN TAKK PRINCESSME! :blomster:

Your welcome Dingpot :)

dingpot
22-05-05, 09:35
Forresten! Ser nå at jeg brukte mye mindre bakepulver enn det som står i oppskrifta. Målte ts istedenfor ss, så jeg brukte ca 1 ts. Kanskje derfor det ble så brownie aktig? Hell i uhell! :D

Daizy
22-05-05, 09:37
Ja sikkert for min hevet seg ganske mye :) Hvilken type søtningsmiddel brukte dere Dingpot og Iset?

dingpot
22-05-05, 10:03
jeg brukte natreen pulver, samme mengde som i oppskrifta, og det var helt passe! Det virka så himla mye da jeg målte det opp, men det måtte nesten være såpass.

Daizy
22-05-05, 13:02
Ja, det måtte det. Men jeg har en ide om at hvis man bruker splenda så blir den bedre... Natreen er litt søt-bitter på en rar måte... Men dyrbar splenda da... :rolleyes:

Iset
22-05-05, 14:25
Jeg brukte splenda. :) Har 3 pakker i skapet, 300 porsjonsposer. :D

Dagros
22-05-05, 16:08
Jeg brukte splenda. :) Har 3 pakker i skapet, 300 porsjonsposer. :D
Dette høres godt ut. Hvor får man tak i Splenda og hva koster det?

Iset
22-05-05, 16:10
Dette høres godt ut. Hvor får man tak i Splenda og hva koster det?

Ikke i Norge, jeg kjøpte det på Atkins.com (shop), men de selger det ikke lenger, så jeg aner ikke... :confused:

Dagros
22-05-05, 16:16
Hvor finner jeg oppskriften på ostekaken din, Iset?

Hvor mange karber er det i sjokoladekakene?

Daizy
22-05-05, 16:17
Man får tak i Splenda i England iallefall :)
Sjokokaka mi er ca 10 kh, men det kommer an på hvor mye kh det er i soyaprotein og kakaoen din :)

Dagros
22-05-05, 16:19
Man får tak i Splenda i England iallefall :)
Sjokokaka mi er ca 10 kh, men det kommer an på hvor mye kh det er i soyaprotein og kakaoen din :)
Takk :) . Forresten... dårlig gjort å få meg så kakesugen her jeg sitter :p .

Daizy
22-05-05, 16:20
:stortsmil:

Nena
22-05-05, 16:24
.. men de selger Splenda i matbutikker i England - så dersom du kjenner noen som bor der kan de kanskje sende til deg? Mannen min kom nettopp hjem fra England med en boks granulert Splenda - vi skal til England på sommerferie, og da skal jeg sørge for å kjøpe en del, for det smaker mye bedre enn annet kunstig søtstoff :) . Merkelig at ingen norske importører har funnet på å ta inn dette! Samme med sukkerfrie Da Vinci-siruper - har ingen problemer med å få fatt i de med sukker (brukes ofte på kaffebarer), mens man må kjøpe de sukkerfrie fra utlandet- og det blir dyrt siden glassflasker veier MYE! Får håpe at noen av importørene hiver seg på lavkarbo-bølgen etter hvert:smile: ...

Iset
23-05-05, 02:09
Hvor finner jeg oppskriften på ostekaken din, Iset?



http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=926&highlight=ostekake

:D

PS: sitrongeleen er visst tatt ut av produksjon (:sint: ) så bruk Confecta LIME-gele istedet. Nydelig.

Dagros
23-05-05, 11:20
Takk, skal se om det ikke blir ostekake snart da :).

Dagros
23-05-05, 14:17
Er det flytende Natreen som brukes i sjokoladekaken? Jeg har bare strø-Natreen. Kan jeg bruke det evt. mengde?

dingpot
23-05-05, 17:41
Jeg brukte ihvertfall strø natreen. 3 dl flytende natreen måtte bare blitt kvalmende søtt!!!!!! :eek: :p

Daizy
23-05-05, 17:48
Hehe... :stortsmil:

Dagros
23-05-05, 21:09
Jeg brukte ihvertfall strø natreen. 3 dl flytende natreen måtte bare blitt kvalmende søtt!!!!!! :eek: :p
Hvor mye da?

dingpot
23-05-05, 21:55
Så mye som prinsessen befaler!! hehe! :D


(altså det som sto i oppskriften, 3 dl)

Daizy
23-05-05, 22:02
:p

Harefrøken
03-10-05, 20:23
Hei! Brukte du den oppskriften du skrev lengre opp?? Tenkte prøve jeg å. Lagde en i går å den gikk rett i søplekassa:(

Nå har jeg bakt soyaproteinsjoko-kake :D Smakte heeelt fint den! Tror jeg hadde litt for mye kakao i den, for den ble litt sterk på en måte. Halvere mengden kakao neste gang... ;)

Den ble litt brownies aktig i konsistensen.... men smakte godt. Tror den vil være enda bedre med piske fløte feks... for å dempe kakao smaken. Hele kaka ble i underkant av 10 kh... :D

FantasiJenta
28-10-05, 22:32
Heisann,

Tenkte jeg skulle prøve den sjokoladekaka med soyaprotein.. Men det er en ting jeg ikke skjønner og som jeg må spørre om.. mulig jeg bare er dum, men.. :rolleyes:

-Man skal ha 3dl natreen.. og jeg regna ut at det ble 24 kh? Kan da ikke stemme siden det er ca 10 i hele kaka..

Natreen: 0,8kh i 10gram.. 3dl=30gram. Tok da og ganget 0,8 med 30 som blir 24..

Nei, nå er jeg en smule forvirra.. hih.. :p

nøtta
28-10-05, 23:05
Heisann,

Tenkte jeg skulle prøve den sjokoladekaka med soyaprotein.. Men det er en ting jeg ikke skjønner og som jeg må spørre om.. mulig jeg bare er dum, men.. :rolleyes:

-Man skal ha 3dl natreen.. og jeg regna ut at det ble 24 kh? Kan da ikke stemme siden det er ca 10 i hele kaka..

Natreen: 0,8kh i 10gram.. 3dl=30gram. Tok da og ganget 0,8 med 30 som blir 24..

Nei, nå er jeg en smule forvirra.. hih.. :p

spør du meg så spør jeg deg ....:p men må seff svare bare sånn for og gjøre forviringen litt større :rolleyes: det kan ha noe med at ikke alle khd påvirker blodsukkeret sånn som i sukkerfrie sjokolader innholder jo et hav av khd men bare 1-2 som påvirker blodsukkeret (f.eks cavalier... atkins) men jeg veit ikke om natreen er et sånt søtningsmiddel da ...

bare et forslag ;)

Nille
28-10-05, 23:34
Neeeeei du Nøtta - den går ikke. Alle karbene i Natreen skal telles !

-Man skal ha 3dl natreen.. og jeg regna ut at det ble 24 kh? Kan da ikke stemme siden det er ca 10 i hele kaka..

Natreen: 0,8kh i 10gram.. 3dl=30gram. Tok da og ganget 0,8 med 30 som blir 24..

Du har helt rett du FantasiJenta ! Det er 0,8 gram karber pr 10 gram Natreen ..... Og hvordan man har fått hele kaka til å inneholde 10 gram karber er at man IKKE har regnet med Natreen.

100 gram natreen gir samme søtningsmengde/styrke som 1 kg sukker.
10 gram Natreen gir samme søtningsmengde/styrke som 100 gram sukker.
30 gran Natreen = 3 dl gir samme søtningsmengde/styrke som 300 gram sukker.

Regner med at det var en skrivefeil i regnestykket ditt, siden selve svaret var korrekt.

1 gram Natreen = 0,8 gram karber
30 gram natreen = 24 gram karber

Hele kaka inneholder dermed 40 gram karber, og ikke 10..... dessverre....
Deler man kaka i 12 stykker blir det 3,33 gram karber pr stykke. Det er helt vanlig for lavkarbokaker.......

:D

Såå er det de som bruker Splenda sier: Men Splenda inneholder ikke karber i det hele tatt.....

Beklager å måtte skuffe dere jenter. Splenda inneholder "less than 1 carb" pr 0,5 gram/1 ts. Når en vare inneholder mindre enn 1 karb pr gram behøver man ikke deklarere det, og kan godt skrive 0 på næringsinnhold. Men om det er under 1 gram carb i 0,5 gram betyr ikke det at det er "less than 1" i 30 gram ...... Hva betyr da "less than 1 carb" pr gram ??? Joa, det er nesten samme karbeinnhold på Splenda som Natreen. Forskjellen er bare at på Natreen skriver de ikke "less than 1 carb" - de skriver 0.8 karb......

Amerikanske lavkarbo kokebøker hvor de bruker Splenda gjør folk oppmerksomme på dette...... Det er også en kjent sak på amerikanske forum.

Her er svaret på mailen til Splenda (uthevelse gjort av meg)

Dear xxxxxxx ,

Thank you for visiting the SPLENDA(R) No Calorie Sweetener website. We hope you became more familiar with SPLENDA(R) No Calorie Sweetener during your visit to the site.

The caloric and carbohydrate content for SPLENDA(R) Brand Sweetener is as follows:

SPLENDA(R) Granular
1 tsp (0.5 gm) = 0.5 gm carb = 2 calories
one half cup = 12 gm carb = 48 calories
1 cup = 24 gm carb = 96 calories

*1 tsp. = 1 serving

Packet of SPLENDA(R)
1 packet = .9 gm of carb = 4 calories

*1 packet has the sweetness of 2 tsp of sugar

Note: Per U.S. labeling laws, anything with less than 5 calories per serving, is properly labeled as "zero" or no-calorie.

nøtta
28-10-05, 23:36
Neeeeei du Nøtta - den går ikke. Alle karbene i Natreen skal telles !




tenkte meg det ja :o

FantasiJenta
29-10-05, 15:44
Åååh.. da var det jammen meg godt jeg spurte. Tusen takk for svar.. :)
Nå likte jeg ikke den kaka, men om jeg hadde gjort, hadde jeg ihvertfall fått i meg for mye kh.

Var en skrivefeil i regnestykke ja..så det nå. Gikk litt fort unna igår.

Lagde både den kaka og rundstykkene (1,7kh), men likte det ikke.. var en smak som nesten svidde i gommen og bak på tunga. Mulig jeg har gjort noe feil. Synd var det ihvertfall, rundstykkene så såååå gode ut.. men men.. :)

God helg.. :)

tech
11-07-07, 07:51
Jeg brukte Ketolyse bakemiks istedet for soya protein, og Splenda istedet for Natreen. Brukte 20g Freia regia bake kakao.
Jeg tror jeg skulle brukt mindre, for den hadde en relativ stram kakao-smak :/
Jeg kan rapportere at konsistensen ble veldig myk, ikke noe særlig tyggemotstand. Noen som har opplevd det samme?

Legger ved et bilde jeg: http://tnet.no/img_4799.jpg
(Ja, den ble veldig lav, minste formen jeg fant hehe)