View Full Version : Ang.ketose etter karbodag


ayliah
06-03-04, 18:46
hei og hopp på dere:)

Igår hadde jeg en ganske stor karbodag.jeg spiste en hel kebab(med pitabrød),og et egg slikt påskeegg fra freia(fylt med melkekrem et eller annet),og potetgull m dip!!

Jeg sjekket ketosen idag,bare for å få meg en god latter,men den viste seg å være veldig mørk lilla,,det har den også vært utover dagen nå:confused: Er det slik at kroppen trenger laang tid for å avskaffe seg ketosen eller??(har litt høykarbodag i dag også..så ketosen forsvinner nok...)men jeg synes det er litt rart??

MHM
06-03-04, 19:22
Du skrev tidligere at du hadde spist veldig lite de siste dagene, gjorde du ikke? :( Da vil dine glykogenlagre (=sukkerlagre) i lever og muskler være tomme. Mer tomme enn om du var i vanlig ketose med mat. Jeg tror det er oppfyllingen av disse som kan være svaret på hvorfor du ikke hoppet ut av ketosen. Dersom du i tillegg trente denne dagen, kunne du fylle opp glykogenlagrene enda en gang. Jeg har ei venninne som kan spise brød i ketose... :eek: det viser jo også at det er store individuelle forskjeller. Kanskje du rett og slett bare er av de "heldige" ;)
Dersom du ikke hadde spist karbohydrater i dag, så hadde nok ketosen holdt seg like fin framover. Leser du forresten Mat&Helse? Fikk bladet i posten i går, og der står det at det kan være fordelaktig å ha karbo-dager innimellom... :eek:
Kos deg i helga! :)

ayliah
06-03-04, 19:30
Takk for svar MHM;) ja..det er sant..jeg har spist veldig lite de tre siste dager(spes,da sønnen min lå på sykehuset..ikke noe som fristet):( Men jeg trener ikke..bare flyr og rydder og vasker hus og passer på sønnen mine(men nok aktivitet iallefall:) )
Ja..jeg har spist endel karbo hittil idag også,spist en wienersnitzel med panering(kavring)og kanskje noe som tilsvarer en halv potet(ekte potetstappe),,og ikveld blir det litt potetgull m dip(må jo spise litt til av dippen før jeg kaster resten..*host*).og cavalier sjokolade!Men imorra er det skjerping igjen!Har forresten snuppelines lav karbo brød i ovnen...skal bli spennende å smake imorra tidlig:D
Men da vet jeg det..at jeg kanskje,kanskje ikke hopper ut av ketosen...jeg måler imorra tidlig for å sjekke!!:)

Nille
06-03-04, 19:57
Som sagt tidligere kan du være i dyp ketose ved å ha drukket for lite vann. Dvs. at urinen blir veldig konsentrert.....og at det vil finnes ketoner i den selv om du har spist mye karbo. Å være i ketose eller ikke viser ikke om du har/ikke har spist riktig. Alle mennesker er forskjellige, - og MHM har helt rett i alt det hun sier !

Skorpia
06-03-04, 20:15
Ville bare få påpeke at siden du nesten ikke har spist på 3 dager tror jeg det er heldig for deg at du hiver innpå litt karbo,så kroppen ikke går over på sparebluss:-)

Ketose eller ikke ketose,synes ikke det er så viktig så lenge vekta går den rette veien

ayliah
06-03-04, 21:00
Ja..det er nettopp det jeg gjør/skal gjøre...jeg skal hive innpå med karbo idag,før jeg fortsetter på ny frisk imorgen;)

Ha en god helg alle sammen...kos dere:D

MHM
06-03-04, 23:35
Dannelsen av ketoner øker på i kroppen når man spiser under 100 gram karbohydrater per dag. Det er fett som omdannes til ulike typer ketoner. Men for at ketonene skal gå fra blod og over i urin (slik at vi kan måle det med sticks), må de fleste under 40 gram karbohydrater per dag. Noen må under 20 gram. Det er en nyreterskel som bestemmer om ketonene går over i urinen, og denne nyreterskelen påvirkes av mye. Blant annet vanninntak, alkohol, hormoner (menssyklus), stress m.m. Derfor kan det noen ganger være uforklarlige resultater, men dersom man er trygg på det man spiser, kan man være trygg på at fettforbrenningen ikke er påvriket selv om sticksen er "snål" ;)