View Full Version : Uææ! Hetetokter og overgangsalder
Ja, ja. Da må jeg innrømme at jeg jammen har kommet i overgangsalderen, selv om jeg synes det kom lovlig tidlig. Har vært litt uregelmessig med uka det siste året - og nå ha hetetoktene kommet gitt :realmad::realmad::realmad:
Begynte selvfølgelig da vi dro på ferie,
Har masse hetetokter hele døgnet, men det er værst på kvelden og natten. Dere som er eller har vært der, vet sikkert hva jeg prater om.
Pga a Leiden-mutasjon, kan jeg ikke bruke noen medisiner/preparater med østrogen. Dvs. at så vidt jeg forstår, har ikke leger noe å tilby.
Er det noen som har noen gode råd ? Noen som kan tipse om noe jeg trygt kan bruke for å lette situasjonen i hvert fall pittelitt ????
Ellers så planlegger jeg Anne Rimmen frisyre. (Nå har hun jo latt det vokse litt, men jeg tenker på den helt korte, glatte varianten). Ikke særlig vits å føne å style når det detter sammen etter første hetetokt :mad:
Noen tips her:
http://www.paleoplan.com/2012/06-04/qa-is-paleo-good-for-menopausal-women/
Vil tro du har det meste i check, men melkerådet kan kanskje være noe å prøve?
Du ka også se på denne om du finner noen tips
http://www.marksdailyapple.com/relieve-menopausal-hot-flashes/
Og så er det noen tips i dette pod-castet
http://www.blogtalkradio.com/drloradio/2012/02/08/natural-solutions-for-menopause-with-dr-holly-lucille
Du er nå en engel da :klem:
Jeg leser så øyet blir rødt og vått ;)
Tysklandsferien var absolutt IKKE lavkarbo, så sukkeret jeg inntok gjorde nok ikke situasjonen bedre. Spennende lesing, og selv om jeg ikk spiser paleo, så er det jo ketogent. Blir moro å se om det bedrer etter noen dager med normalt (altså ketogens) kosthold igjen.
Skal høre på hele pod-kastet når jeg har en rolig time.
Igjen, tusen takk :blomster:
Du er nå en engel da :klem:
Jeg leser så øyet blir rødt og vått ;)
Tysklandsferien var absolutt IKKE lavkarbo, så sukkeret jeg inntok gjorde nok ikke situasjonen bedre. Spennende lesing, og selv om jeg ikk spiser paleo, så er det jo ketogent. Blir moro å se om det bedrer etter noen dager med normalt (altså ketogens) kosthold igjen.
Skal høre på hele pod-kastet når jeg har en rolig time.
Igjen, tusen takk :blomster:
Viktig forskjell:
Paleo ER ikke ketogent, men KAN være ketogent.
Likhetstrekk mellom en generell "lavkarbo" og Paleo:
- unngå mel/ris/potet
- unngå sukker
- unngå frøoljer med mye omega6
- vektlegg karbohydrater fra grønnsaker (for paleo også frukt og ev. honning)
Tvitvi for at det å komme tilbake til hverdagskostholdet hjelper.
Jeg har råd. Leser om urter for tida. her er mine notater om menopause , så kan du google hver urt og lese mer her f.eks: http://rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/vitex_a-c.htm
http://www.soulhealer.com/herb%20actions.htm (http://www.soulhealer.com/herb%20actions.htm)
http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/smil_spp.htm (http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/smil_spp.htm)
sarsaparilla, ikke legemiddel, skal også virke ved menopause. hvor effektivt vet jeg ikke.
menopause : vitex + dong quai.
rødkløver også funker mot hetetokter,for mye østrogen m.m.På samme måte som soya, kan rødkløver hjelpe til å senke kolesterolnivåene, øke beinmassen i overgangsalderen og beskytte mot ulike krefttyper, noe som er basert på innholdet av isoflavoner og andre innholdsstoffer. Rødkløver inneholder et bredere spektrum av nyttige planteøstrogener enn de vanlig brukte soyaekstraktene. Av 150 urter og kryddere som er blitt testet for sitt innhold av østrogen og progesteron, var det bare i rødkløver, timian og gurkemeie at det ble funnet høye verdier av begge. Dette skulle indikere at disse urtene er de mest balanserte og dermed best egnede, da progesteronmangel kan være et like stort problem som østrogenmangel ved overgangsalderen.
Hot flashes are caused by a yin deficiency. That is a Chinese principle. You can treat that with acupuncture and Chinese herbs( like cordyceps and siberian or american ginseng.)
Once you have taken these herbs for too long, you will need to see an acupuncturist to fix it. You can also take American ginseng long term to address the yin deficiency. American ginseng is extremely popular in China because it is seen as a longevity tonic, because it nourishes the yin. You lose too much yin as you age, so to take herbs to replenish that will reduce aging symptoms in Chinese medicine. Be careful not to take too much American ginseng at one time. Even one capsule taken over the long term can be helpful.
Black Cohosh /KLASEORMEDRUE /Cimicifuga racemosa funker mot hetetokter men kan gi vektøkning og andre bivirkninger .http://altmedicine.about.com/od/blackcohosh/a/blackcohosh.htm (http://altmedicine.about.com/od/blackcohosh/a/blackcohosh.htm)
http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/cimi_ras.htm (http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/cimi_ras.htm)
----
pms http://www.gaiagarden.com/pdf/womenshealth.pdf (http://www.gaiagarden.com/pdf/womenshealth.pdf)
black cohosh er ikke et phytoøstrogen , den reduserer luteiniserende hormon,(hormonet virker ved å stimulere østradiolproduksjonen og utviklingen av det gule legeme i eggstokkene) og det er det som fjerner hetetokter. 80% merker bedring. hindrer osteoropose.Passer å ta sammen med dong quai, er et legemiddel.
Herbs with estrogenic properties commonly used to relieve menopausal symptoms include ginseng, dong quai, licorice root and black cohosh. Other herbs that have estrogenic activity include alfalfa, chaste tree berry/vitex, flax, verbena, motherwort, damania, hops, oregano and thyme.
Read more: http://www.livestrong.com/article/450108-what-are-estrogen-herbs/#ixzz23Sw8RfNv (http://www.livestrong.com/article/450108-what-are-estrogen-herbs/#ixzz23Sw8RfNv)
don quai/kinesisk kvann:Brukt i blandinger kan man vise til overbevisende resultater med dong quai når det
Står det at det er et legemiddel må du bestille fra england, ikke USA, ellers kan du bestille fra iherb.com billig. Noen urter får man også her:http://www.urtesenteret.no/
les om "side effects" før du kjøper noe og finn ut hvordan det funker. F.eks vurderte jeg å kjøpe dong quai fordi det har blodoppbyggende virkning, men så leste jeg at det var pga høy b 12 innhold den bygde opp blodmengden, og da blir det ikke like interessant. Noen midler ved menopause virker direkte på hormonelle problemer, andre mer indirekte. Indirekte virkning er det ginsengtypene som gir, om jeg ikke husker feil.
akupunktur er jo også en løsning
om du vurderer ginseng har den sibirske(russisk rot) minst bivirkninger http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/eleu_sen.htm
Jeg gleder meg til jeg får den fra iherb.com. Den amerikanske og koreanske har insomnia ,uro m.m. som bivirkning. Jeg er så fasinert av urter fordi noen regulerer etter behov. Kan både øke og senke blodtrykk, blodsukker, stofskiftet, våkenhet m.m etter behov. Det kan neppe noe vanlig medisin gjøre.
Har hatt god effekt av progesteonkrem(Womans care) som jeg kjøper på helsekost. Google østrogendominans så kan du lese mer om dette. Lykke til med overgangen!
Om du vil prøve vitex kan jeg sende deg en nyåpna eske av beste merke mot porto. Jeg fikk hodepine og hallusinasjoner av den da jeg testa igår, noen får nemlig det, andre merker ikke noe, mens noen blir kvitt hodepine.
Tusen takk for masse gode tips jenter :blomster:
Jeg skal lese om både urter og kremer å se hva jeg finner ut av. Skal i hvert fall kun teste ut en ting av gangen, så jeg vet ha som eventuelt virker og ikke virker.
Skal undersøke nøye innholdsfortegnelser også, så jeg ikke får i meg noe østrogen uten å være klar over det. Fikk bloddpropp av p-pille som 19 åring, så jeg er livredd for å kødde med hormonene.
Men - nå er det jo hormonene som kødder med meg så det er vel på tide å ta igjen ;)
Aner ikke om det virker like godt på hetetokter og slikt som det gjør når kroppen min går av hengslene med høy puls og blant annet svetting, men det skader ikke og prøve;
sitron og/eller sitronolje er mitt hjelpemiddel
http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/citr_lim.htm
Her tas alle råd imot med takk BenteR :blomster:
Får ikke opp linken for øyeblikket (av og til er pc'n litt rar), men sjekker ut etterhvert :)
Ja, ja. Da må jeg innrømme at jeg jammen har kommet i overgangsalderen, selv om jeg synes det kom lovlig tidlig. Har vært litt uregelmessig med uka det siste året - og nå ha hetetoktene kommet gitt :realmad::realmad::realmad:
Begynte selvfølgelig da vi dro på ferie,
Har masse hetetokter hele døgnet, men det er værst på kvelden og natten. Dere som er eller har vært der, vet sikkert hva jeg prater om.
Pga a Leiden-mutasjon, kan jeg ikke bruke noen medisiner/preparater med østrogen. Dvs. at så vidt jeg forstår, har ikke leger noe å tilby.
Er det noen som har noen gode råd ? Noen som kan tipse om noe jeg trygt kan bruke for å lette situasjonen i hvert fall pittelitt ????
Ellers så planlegger jeg Anne Rimmen frisyre. (Nå har hun jo latt det vokse litt, men jeg tenker på den helt korte, glatte varianten). Ikke særlig vits å føne å style når det detter sammen etter første hetetokt :mad:
Legene er ikke så ivrige på å gi østrogen nå for tiden.
Var som deg meget plaget av svettetokter jeg også, dette igjen ga meg store søvnvansker.
Fikk så tips av ei jeg kjenner om å prøve med E-vitaminer.
Begynte med E-vitaminer, 2 stk daglig tidlig i juni og det tok ikke mange dagene før jeg var helt fri for svettetokter.
Tar fortsatt E-vitaminer da og skal fortsette med det til overgangsalderen er over.
Anbefaler deg å prøve og håper du har like god hjelp av det som jeg har :)
Legene er ikke så ivrige på å gi østrogen nå for tiden.
Var som deg meget plaget av svettetokter jeg også, dette igjen ga meg store søvnvansker.
Fikk så tips av ei jeg kjenner om å prøve med E-vitaminer.
Begynte med E-vitaminer, 2 stk daglig tidlig i juni og det tok ikke mange dagene før jeg var helt fri for svettetokter.
Tar fortsatt E-vitaminer da og skal fortsette med det til overgangsalderen er over.
Anbefaler deg å prøve og håper du har like god hjelp av det som jeg har :)
Tusen takk Dolsi :blomster:
Det skal helt klart prøves i morgen den dag. Stikker ned på apoteket og shopper litt.
Hvilken styrke tar du ?
Nattesøvnen blir rimelig avbrutt ja, våkner stort sett en gang i time, og må innrømme at det kjennes godt på kroppen :mad:
Tusen takk Dolsi :blomster:
Det skal helt klart prøves i morgen den dag. Stikker ned på apoteket og shopper litt.
Hvilken styrke tar du ?
Nattesøvnen blir rimelig avbrutt ja, våkner stort sett en gang i time, og må innrømme at det kjennes godt på kroppen :mad:
Må shoppe e-vit jeg også da! :ja:
Men så var det styrken....
Tar Nycoplus Multi E 30 mg. 2 stk hver dag.
Tar en morgen og en kveld og alltid sammen med mat. Blir kvalm om jeg ikke tar de sammen med mat.
Chamomilla
26-08-12, 18:20
Abonnerer... :o :p
Skal lese alle linkene her ved anledning.. :)
Må få høre om det virker like bra på deg som på meg da.
Jeg var virkelig ille plaget av svettetokter før jeg begynte på E-vitaminer.
Hadde i perioder 4-5 svettetokter i timen døgnet gjennom. Og med det så hadde jeg også store søvnvansker.
Det gikk så langt at jeg ble sykemeldt ganske lenge pga jeg ble helt utslitt av ikke å få sove.
Hadde egentlig ikke noen tro på at noe så enkelt som E-vitaminer skulle hjelpe, men når jeg fikk rådet av ei jeg kjenner så var jeg så desperat at jeg startet med E-vitaminer samme dag som hun fortalte meg at hun selv hadde hjelp av dette.
Fungerer bare så innmari bra på meg, har ikke hatt en eneste svettetokt siden starten av juni og jeg sover som en stein :D
Dette blir spennende Dolsi - jeg har kjøpt E-vit i dag, og tar den første nå i kveld :)
Det er klart jeg kommer tilbake med virkiningen - og forhåpentligvis er jeg like heldig som deg. Stort sett har jeg våknet en gang hvert 90 minutt natten igjennom, men natt til i går og natt til i dag har vært noe bedre.
En spennende ting er at etter en slapp ferie mtp lavkarbo, er kostholdet på plass igjen - kanskje det har hjulpet litt også :D Hetetoktene startet jo like etter at jeg startet utskeielsene på ferie ;)
Sliter med hetetokter (dog ikke pga overgangsalderen. Er nok litt tidlig i en alder av 23), og var på helsekosten. Der fikk jeg Salvie te, som skal hjelpe mot hetetokter, og virke beroligende, så drikker en kopp om kvelden. :)
Hva ER hetetokter egentlig? Hvordan utarter de seg?
Om natten svetter jeg mye, men jeg er ikke varm, jeg tror det skyldes at jeg tar en vanndrivende før jeg legger meg. På dagene er jeg ofte veldig varm, uten svetting, men jeg har jo alltid vært varm i kroppen.
Er hetetokter veldig varm med svetting????
Tusen takk for tips om salvie-te wahaj :blomster: det går inn på lista over ting som skal prøves.
Kanutten, hetetokter er no' DRITT :p , det er det det er ;)
Utover det, så er den plutselige og gjerne voldsom varmefølelse i kroppen. Kan vare fra noen sekunder til flere minutter. Ved kraftige tokter, spretter svetten fram over hele kroppen. Man kan ha mange tokter i løpet av døgnet, gjerne flere i timen. Jeg våkner om natten pga de, og da hagler svetten. Går takk og pris ganske fort over, med det er slitsomt.
Nå har jeg tatt min første e-vitamin kapsel, og foreløpig har den ikke hatt noen effekt *tørker mer i panna og blir helt våt på hånden* :mad:
Tusen takk for tips om salvie-te wahaj :blomster: det går inn på lista over ting som skal prøves.
Utover det, så er den plutselige og gjerne voldsom varmefølelse i kroppen. Kan vare fra noen sekunder til flere minutter. Ved kraftige tokter, spretter svetten fram over hele kroppen. Man kan ha mange tokter i løpet av døgnet, gjerne flere i timen. Jeg våkner om natten pga de, og da hagler svetten. Går takk og pris ganske fort over, med det er slitsomt.
Nå har jeg tatt min første e-vitamin kapsel, og foreløpig har den ikke hatt noen effekt *tørker mer i panna og blir helt våt på hånden* :mad:
Uff Dietta!! Håper det gir seg fortfort:suss:
Tusen takk, det håper jeg også :klem:
Tusen takk, det håper jeg også :klem:
:klem: Jeg vil også være med på håpinga!!! :ja:
:klem: Jeg vil også være med på håpinga!!! :ja:
Her håper vi alle mann (det skulle kanskje vært damer :p)
Har du kjøpt deg e-vit i dag da unge dame ?
Her håper vi alle mann (det skulle kanskje vært damer :p)
Har du kjøpt deg e-vit i dag da unge dame ?
Denne unge damen har faktisk knasket e-vit i ca et halvt år. Jeg har hatt opprydding i medisinene mine og der lå jaggu e-vit som blir omhyggelig plassert i dosetten hver søndag. :ja: Kanskje derfor jeg ikke hetetoktoreter så mye?
Det var faktisk en mann som i sin tid anbefalte meg å ta dem. Menn har en overgangsalder de også? Kanskje e-vit er et samlende vitamin! :heia:
Hm..... Mennenes overgangsalder består vel mer av nye motorsykler og yngre damer enn hetetokter. Heldiggrisene ;)
Hm..... Mennenes overgangsalder består vel mer av nye motorsykler og yngre damer enn hetetokter. Heldiggrisene ;)
Kanskje de heller burde ta e-vitamin de også...
Kanskje de heller burde ta e-vitamin de også...
:lol:
synsegulla
28-08-12, 10:00
Min mor hadde svært god effekt av akupunktur da hun strevde som verst. Hun svettet så t-skjortene måtte kastes, de ble aldri reine. Kanskje det kan hjelpe? Lykke til hvertfall :)
Ja, jeg vet om flere som har hatt god effekt av akupunktur :) Har fått navn på ei dame her i byen som skal være veldig flink, så vi får se hvor fort jeg ender opp der. Takk og pris har pr i dag ikke blitt så svett at klær må kastes, men man vet jo aldri.
Nå tester jeg e-vitamin, og er såent på om den vil ha noen effekt.
Tusen takk :blomster:
Ja, jeg vet om flere som har hatt god effekt av akupunktur :) Har fått navn på ei dame her i byen som skal være veldig flink, så vi får se hvor fort jeg ender opp der. Takk og pris har pr i dag ikke blitt så svett at klær må kastes, men man vet jo aldri.
Nå tester jeg e-vitamin, og er såent på om den vil ha noen effekt.
Tusen takk :blomster:
Lykke til kjære Dietta:) ikke så lett..varer lenge..hos meg varte i 10 år, og er ikke helt borte:rolleyes:
Lykke til kjære Dietta:) ikke så lett..varer lenge..hos meg varte i 10 år, og er ikke helt borte:rolleyes:
Tusen takk senka :klem:
10 ÅR :eek: Ja, da kan jeg jammen ha noe å se fram til :mad:
Synes synd på menna våre.
Hvis man har vært sammen la oss si i 20 år. En uke pms og en uke mens. Dvs 6 måneder hvert år vi damer ikke er helt oss selv, som igjen utgjør 10 år i løpet av disse årene. Så kommer 10 år med svetting og klamme kropper. Det vil altså si at i løpet av disse 30 årene er vi damer ikkeglefsende ikkesnerrende ikkeklamme vesener i kun 10 år. Stakkars sambo. Jeg skal IKKE vise ham dette regnestykket. Det vil i snitt si at sambo ser sin vakre gode sambo kun hver 3.dag. De andre dagene er jeg et pmsuhyre eller ei sur menseguri eller ei hetetokterinne. Jaja. Til døden skiller ad? Er det ikke det det heter så fint? :lol:
Hvis man har vært sammen la oss si i 20 år. En uke pms og en uke mens. Dvs 6 måneder hvert år vi damer ikke er helt oss selv, som igjen utgjør 10 år i løpet av disse årene. Så kommer 10 år med svetting og klamme kropper. Det vil altså si at i løpet av disse 30 årene er vi damer ikkeglefsende ikkesnerrende ikkeklamme vesener i kun 10 år. Stakkars sambo. Jeg skal IKKE vise ham dette regnestykket. Det vil i snitt si at sambo ser sin vakre gode sambo kun hver 3.dag. De andre dagene er jeg et pmsuhyre eller ei sur menseguri eller ei hetetokterinne. Jaja. Til døden skiller ad? Er det ikke det det heter så fint?
På den annen side så er menn som de er hele tiden.
(Visstnok så er hormonbildet vårt mest mannelikt under PMS... noe å tenke på. )
Det er jo en grunn til at engelskdamene så flott sier
Nei, skilsmisse? Det har jeg ikke vurdert... drap, ja.
Ja, kan hende det, men da vet jeg jo hva jeg får når jeg går inn i forholdet med åpne øyne på pmsmannen. Vi damer viser ikke vårt sanne pmsansikte før mannen sitter godt fast på kroken. :D
Hvis man har vært sammen la oss si i 20 år. En uke pms og en uke mens. Dvs 6 måneder hvert år vi damer ikke er helt oss selv, som igjen utgjør 10 år i løpet av disse årene. Så kommer 10 år med svetting og klamme kropper. Det vil altså si at i løpet av disse 30 årene er vi damer ikkeglefsende ikkesnerrende ikkeklamme vesener i kun 10 år. Stakkars sambo. Jeg skal IKKE vise ham dette regnestykket. Det vil i snitt si at sambo ser sin vakre gode sambo kun hver 3.dag. De andre dagene er jeg et pmsuhyre eller ei sur menseguri eller ei hetetokterinne. Jaja. Til døden skiller ad? Er det ikke det det heter så fint? :lol:
:lol::lol::lol:
Lurer på om tråden burde døpes om til : *Den store overgangsaldertråden* :D
Lurer på om tråden burde døpes om til : *Den store overgangsaldertråden* :D
Unnskyld!!! Jeg lover å ikke skil ut flere ganger!! :D
Unnskyld!!! Jeg lover å ikke skil ut flere ganger!! :D
Nei nå misforstod du Kanutten :D For det første er jeg født på glattisen - så jeg sklir ut hele tiden.
Og dernest så er vi tydelighvis mange som har litt av hvert i forhold til overgangsalder, så en tråd om det hadde sikkert ikke vært dumt.
Så fortsett å skli ut så mye du vil du - jeg synes det er helt topp når vi fletter inn moro og humor i trådene jeg :heia::heia:
Nei nå misforstod du Kanutten :D For det første er jeg født på glattisen - så jeg sklir ut hele tiden.
Og dernest så er vi tydelighvis mange som har litt av hvert i forhold til overgangsalder, så en tråd om det hadde sikkert ikke vært dumt.
Så fortsett å skli ut så mye du vil du - jeg synes det er helt topp når vi fletter inn moro og humor i trådene jeg :heia::heia:
Jeg misforstod ikke, jeg skrev det med viten og vilje for jeg visste du ville si det du sa! :klem: (derfor grønt stort glis) Hos deg er det rom for alt og alle! :love:
Chamomilla
28-08-12, 17:23
Apropos E-vitamin - det er en av vitaminene jeg tar i store doser, blant annet, når jeg somler meg til å ta et helt arsenal iht håranalyse. Jeg har hatt en del urolige netter i løpet av sommeren - men ikke de nettene hvor jeg har tatt vitaminer på dagtid - altså inkludert disse E-vitaminene... Skal prøve å ta det litt oftere enn av og på nå og se om det hjelper på termostaten.
Apropos E-vitamin - det er en av vitaminene jeg tar i store doser, blant annet, når jeg somler meg til å ta et helt arsenal iht håranalyse. Jeg har hatt en del urolige netter i løpet av sommeren - men ikke de nettene hvor jeg har tatt vitaminer på dagtid - altså inkludert disse E-vitaminene... Skal prøve å ta det litt oftere enn av og på nå og se om det hjelper på termostaten.
Aha - hvor store doser tar du ? Jeg tar 350 mg morgen og det samme kveld, men kan jo kanskje øke da ?
Jeg misforstod ikke, jeg skrev det med viten og vilje for jeg visste du ville si det du sa! :klem: (derfor grønt stort glis) Hos deg er det rom for alt og alle! :love:
Her er dama som kjenner meg godt ja ;) :love:
Forslag til nytt trådnavn: Tråden for hete (og våte?) kvinner :D
(Himmel - håper jeg ikke gikk for langt nå :o)
:lol: Hete og våte kvinner høres myyyye bedre enn kvinner i overgangalderen. :ja:
Aha - hvor store doser tar du ? Jeg tar 350 mg morgen og det samme kveld, men kan jo kanskje øke da ?
NÅ skjønner jeg ingenting.... Når jeg leser på nettet om e-vit sier de maksdose på 10 mg. Mener det var det jeg leste.
Og hvis du ligger på 700 mg pr dag er det jo sabla mye!
Hva ER hetetokter egentlig? Hvordan utarter de seg?
Om natten svetter jeg mye, men jeg er ikke varm, jeg tror det skyldes at jeg tar en vanndrivende før jeg legger meg. På dagene er jeg ofte veldig varm, uten svetting, men jeg har jo alltid vært varm i kroppen.
Er hetetokter veldig varm med svetting????
For min del er det sånn at det kjennes ut som om noen skrur opp en bryter inne i kroppen min. Kjenner så at jeg blir varm også begynner det å tyte svette i ansiktet og kroppen min.
Dette har jeg slitt med i 1,5 år og da har jeg hatt svettetokter både dag og natt. Men ikke konstant da, det har vært perioder av og på.
Dette blir spennende Dolsi - jeg har kjøpt E-vit i dag, og tar den første nå i kveld :)
Det er klart jeg kommer tilbake med virkiningen - og forhåpentligvis er jeg like heldig som deg. Stort sett har jeg våknet en gang hvert 90 minutt natten igjennom, men natt til i går og natt til i dag har vært noe bedre.
En spennende ting er at etter en slapp ferie mtp lavkarbo, er kostholdet på plass igjen - kanskje det har hjulpet litt også :D Hetetoktene startet jo like etter at jeg startet utskeielsene på ferie ;)
Spørs om du bør ta 1 til middag og en til kvelds slik at du får tatt 2 stk per dag.
Masse lykke til :)
Det vil nok ta noen dager før du merker bedring
:lol: Hete og våte kvinner høres myyyye bedre enn kvinner i overgangalderen. :ja:
:lol::heia::heia:
:eek: 10 år da gitt, det var jammen ikke småtterier. Får håpe de ikke har vært like kraftige hele tiden.
Tror jeg ville blitt gal dersom jeg skulle vært plaget med svettetokter i 10 år for jeg fikk også store søvnvansker pga svettetoktene.
Det var så ille at jeg i perioder måtte gå sykemeldt pga jeg ble helt skrudd av ikke å få sove :o
Holdt på å sette kaffen i halsen jeg nå. Herlig humor og mye bedre med hete og våte kvinner enn kvinner i overgangsalder :D
NÅ skjønner jeg ingenting.... Når jeg leser på nettet om e-vit sier de maksdose på 10 mg. Mener det var det jeg leste.
Det er sabla mye ja. E-vitaminer er jo fettløselige og med det så lagres de i kroppen. Tar man store doser E-vitaminer så kan man risikere å bli forgiftet.
Det er derfor jeg holder meg til 2 stk per dag. Fikk anbefalt 2-3 kapsler per dag og jeg begynte da med 2 og det holder tydeligvis for meg :)
Helt enig :_punk:
Mannen kom akkurat inn døra, og jeg måtte fortelle om tråden som nå døpes "Hete og Våte kvinner".
Svaret hans var: Det har ikke jeg merket mye til :eek:
Mannen kom akkurat inn døra, og jeg måtte fortelle om tråden som nå døpes "Hete og Våte kvinner".
Hmmm , du får omdøpe tråden til "Hete, våte kvinner og ømme menn" Øm fordi du klaska til ham, ikke fordi han er det på andre vis. :p
Holdt på å sette kaffen i halsen jeg nå. Herlig humor og mye bedre med hete og våte kvinner enn kvinner i overgangsalder :D
Svelg unna så du ikke drukner :D
Det er sabla mye ja. E-vitaminer er jo fettløselige og med det så lagres de i kroppen. Tar man store doser E-vitaminer så kan man risikere å bli forgiftet.
Det er derfor jeg holder meg til 2 stk per dag. Fikk anbefalt 2-3 kapsler per dag og jeg begynte da med 2 og det holder tydeligvis for meg :)
Jeg har kjøpt e-vit på apoteket. Den er fra Nycoplus, kapsler som inneholder 350 mg/stk. Doseringen skal være 1 kapsel pr dag. Jeg tar 2 jeg da, en morgen og en kveld. Det er denne (http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-12700.aspx) jeg bruker.
Nå blir jeg litt bekymret for mengden da........... :confused:
Hmmm , du får omdøpe tråden til "Hete, våte kvinner og ømme menn" Øm fordi du klaska til ham, ikke fordi han er det på andre vis. :p
Det var en strålende ide :D Nå er han på vei ut døra igjen for å spise middag med kunder. Jeg skal klaske til han når han kommer hjem igjen :p
Ser ut som man fregner med fare for å få for mye ved 1000mg daglig. (Tilsvarer 1500 IU).
Ser at en anbefalt dose mot overgangsplager er 400IU - uten at jeg aner om det vil hjelpe alle... Andre anbefaler en dagsdose på 800IU fordelt over 2-4 doser utover dagen.
Skal ikke brukes i så store doser uten samråd ved legen ved diabetes, antikoagulater eller høyt blodtrykk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypervitaminosis_E
http://emedicine.medscape.com/article/126268-overview
http://health.learninginfo.org/vitamin-e.htm
http://www.earlymenopause.com/vitamins.htm
Ser ut som man fregner med fare for å få for mye ved 1000mg daglig. (Tilsvarer 1500 IU).
Ser at en anbefalt dose mot overgangsplager er 400IU - uten at jeg aner om det vil hjelpe alle... Andre anbefaler en dagsdose på 800IU fordelt over 2-4 doser utover dagen.
Skal ikke brukes i så store doser uten samråd ved legen ved diabetes, antikoagulater eller høyt blodtrykk.
Jeg går på albyle-e, men det er ikke SÅ heftig antikoag. Jeg vifter med tærne og innser at jeg lever fremdeles så jeg fortsetter med min dose selv om jeg ikke vet hvor stor den er siden jeg har kastet forpakningen...... :rodme:
Se her ja, der kommer du som en reddende engel som vanlig :blomster:
Da tror jeg at jeg fortsetter med mine 700 mg/dag inntil videre, får å se om det har noen virkning. Skulle være greit siden det er godt under grensen.
Har det null effekt, slutter jeg, og merker jeg forskjell kan jeg kutte med en kapsel å se om det hjelper like mye.
Jeg skal som Dolsi sier, i hvert fall gi det noen dager før jeg endrer på noe :)
"fregner med fare" ... jaja.
"fregner med fare" ... jaja.
Farefregner?
10mg er i hvert fall alt for lite!
Les denne (http://www.relis.no/Publikasjoner/2007/Effekt_av_hoye_doser_E-vitamin), dere, og tenk på at jeg hadde en pasient som sto på 2000mg pr dag pga sviktende hukommelse!
Se her ja, der kommer du som en reddende engel som vanlig :blomster:
Da tror jeg at jeg fortsetter med mine 700 mg/dag inntil videre, får å se om det har noen virkning. Skulle være greit siden det er godt under grensen.
Har det null effekt, slutter jeg, og merker jeg forskjell kan jeg kutte med en kapsel å se om det hjelper like mye.
Jeg skal som Dolsi sier, i hvert fall gi det noen dager før jeg endrer på noe :)
Si ifra hvis du merker at livet begynner ebbe ut slik at jeg kan redusere min dose før jeg opplever det samme, liksom. :p
Les denne (http://www.relis.no/Publikasjoner/2007/Effekt_av_hoye_doser_E-vitamin), dere, og tenk på at jeg hadde en pasient som sto på 2000mg pr dag pga sviktende hukommelse!
Da har jeg lest - og som vanlig i forskjellige studier, så er det tydelighvis forskjellig resultat etter hvem som forsker. Men jeg ble ikke overvettes skremt, så 700 mg/dag blir stående inntil videre :)
Forøvrig så husker jeg ikke hva annet du skrev Kitt :p
Si ifra hvis du merker at livet begynner ebbe ut slik at jeg kan redusere min dose før jeg opplever det samme, liksom. :p
Jepp - og ebber det for fort ut, skal jeg få mannen til å ringe deg :D
(P.S. Send telefonnummer)
Chamomilla
28-08-12, 20:22
Jeg er oppe i 260 IU når (de dagene jeg somler meg til å ta det..), men er faktisk anbefalt det tredobbelte i håranalysen - fordelt på tre ganger om dagen. Jeg har startet "forsiktig".
Chamomilla
28-08-12, 20:27
Jeg ble ikke helt klok av å lese konklusjonene.
Ja, da har du startet "forsiktig" som du sier. Det tilsvarer jo 173 mg - og jeg som har startet rett på med med 700 mg da :eek:. . .;)
Chamomilla
28-08-12, 20:30
Ja, da har du startet "forsiktig" som du sier. Det tilsvarer jo 173 mg - og jeg som har startet rett på med med 700 mg da :eek:. . .;)
På tide å øke ser jeg.. ;). Jeg er ikke helt inne i hvordan man regner IU vs mg..:o
Vel - når det gjelder studier av vitaminer og virkning er det greit å vite om studiene benyttet syntetisk eller vanlig vitamin (det står det ingenting om i artikkelen, så vi vet ikke hva og der hvro normaldosene kunne antyde økt dødelighet sier forfatterne selv at det er betenkeligheter iom at syke forsøkspersoner ble brukt) - og å skjele til døgndosene der hvor "normale dødlige" begynner å få problemer. De døgndosene som viste negative effekter for vanlige folk var mye høyere enn internasjonalt anbefalt maks...
Jeg synes dette sier det vesentlige:
Det er også gjort randomiserte studier der man har undersøkt forebyggende effekt av vitamin E hos friske personer. The women`s health study randomiserte 39876 kvinner til 600 IE (tilsvarer ca 400 mg) vitamin E annen hver dag eller placebo. Gjennomsnittlig oppfølgingstid var 10,1 år. Man fant ingen forskjell mellom placebogruppen og vitamin E gruppen på alvorlige kardiovaskulære hendelser, kreft eller total dødelighet (7).
Disse kvinnene brukte altså vitaminet i 10 år...... og man fant ikke forskjeller. Da kan det ikke være veldig farlig iallfall. Da vil jeg også tro at noe høyere doser i kortere tid kan gå bra. ;)
Og... det er jo som regel ikke sånn som med bilkjøring - at brått kommer det en tulling på feil side av veien mot deg... her er det sannsynlig at man vil oppleve enten at tilskuddet ikke virker etter hensikten, eller at man får bivirkninger man ikke liker. I begge tilfeller vil man stoppe, ikke sant?
Så... jeg hadde ikke vært bekymret med de dosene dere snakker om. Men - lytt til kroppen - alltid.
På tide å øke ser jeg.. ;). Jeg er ikke helt inne i hvordan man regner IU vs mg..:o
For vitamin E ser det ut for at 1mg = 1,5IU
Skjønner ikke dette her med at noen tar så høye doser jeg.
Kosttilskuddmengden er jo på 30 mg og bør ikke overskrides uten avtale med lege, står det om E-vitaminer.
Jeg tar jo 2 ganger 30 mg daglig og bare det er jo dobbel dose.
Hvordan kan man da ta 700 mg uten at det er et problem :confused:
Skjønner ikke dette her med at noen tar så høye doser jeg.
Kosttilskuddmengden er jo på 30 mg og bør ikke overskrides uten avtale med lege, står det om E-vitaminer.
Jeg tar jo 2 ganger 30 mg daglig og bare det er jo dobbel dose.
Hvordan kan man da ta 700 mg uten at det er et problem :confused:
Jeg ser denne jeg også :o
Dette (http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-12700.aspx) er den jeg kjøpte på apoteket, og den er jo på 350 mg pr. kapsel. Egentlig trodde jeg at det var denne du hadde. De hadde en annen type også, men den var også på 350 mg pr. kapsel.
Apotekdamen hadde ikke hørt om noen fra Nycoplus som bare var på 60 mg.
Er det rart vi blir forvirret ?
Vel... begynn å lese om hvordan slike doser blir satt så blir det klarere. Døgndosen vi anbefales for vitamin d er det som man trenger for å unngå engelsk syke. Eller regnes det som kraftig framskreden d-vitaminmangel og har ingenting med noe optimalt område å gjøre. Jeg vet ikke hva som ligger til grunn for mengden anbefalt vitamin E, men jeg tipper at det er det området hvor øyesykdom begynner å komme.
Ikke dermed sagt at man skal spise vitaminer/mineraler ukritisk, men når man ser på sikkerhetssonen til vitaminer så skulle man tro det var hjertemedisin eller tunge sovemidler med kraftige bivirkninger det var snakk om...
Om et vitamin skal brukes i terapeautiske doser må man et godt stykke opp og selvfølgelig risikerer man da også bivirkninger. Men det får man også av aspirin. I 2004 var det rapportert 3 dødsfall som følge av alle typer vitaminforgiftning i USA - et land hvor man har tilgang til sterkere doser fritt i håndkjøp enn det vi har her. Samme år døde det 19 250 personer i USA av andre forgiftninger og 53 bare av aspirin i 2003. (Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_poisoning )
Jeg har ikke lyst til å forsøke å lete opp tilsvarende statistikk for legemidler...
Symptomene for E-vitaminoverdose - stopp om dere opplever noe av dette:
Blotchy skin
Increased bleeding
Increased triglycerides (http://en.wikipedia.org/wiki/Triglycerides)
Decreased production of thyroid hormones
Decreased activity of vitamin K (http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_K)
Increased hemorrhaging from aspirin or anti-coagulant medications
Veldig enig med deg smgj, de anbefalte dosene vi opererer med her i Norge, blir vel nærmest ledd av andre steder.
Jeg har lest om bivirkninger av overdose, også de du refererer til, og skulle noe av de dukke opp så slutter jeg jo. Men, 700 mg daglig (som er under det man anser som skadelig nivå) i en kortere periode skremmer meg ikke. Som du så riktig sier, man skal lytte til kroppen og innta alt med fornuft :)
Synes dog det er rart at alt jeg får tak i på lokalt apotek er 350 mg kapsler, hvis anbefalt døgndose er 60 mg. Her er det noe som skurrer :eek:
Synes dog det er rart at alt jeg får tak i på lokalt apotek er 350 mg kapsler, hvis anbefalt døgndose er 60 mg. Her er det noe som skurrer :eek:
Jeg vet ikke, men dersom "sikkert nivå" (Øvre tolererbare grense) er veldig høyt over "anbefalt daglig nivå" så kan man kanskje få en sånn situasjon at tilskuddene man kan kjøpe ligger høyt over ADI (Anbefalt Daglig Inntak)?
Jeg vet ikke, men dersom "sikkert nivå" (Øvre tolererbare grense) er veldig høyt over "anbefalt daglig nivå" så kan man kanskje få en sånn situasjon at tilskuddene man kan kjøpe ligger høyt over ADI (Anbefalt Daglig Inntak)?
:ja: kanskje du er ikke på noe der ja. Tenkte jeg skulle spørre litt mer når jeg er på apoteket neste gang, for nå vet jeg litt mer enn jeg gjorde på mandag, ref. referanseverdier etc.
Hiver meg på her jeg også. Er "bare 37 år", men skal sjekke om jeg er kommet i overgangsalderen når jeg skal til Bergen i desember(Lindbergklinikken). Hetetokter og en mens som flytter på seg her også gitt....Jeg har tatt 200 mg E-vit pr dag lenge. Dette for å balansere mine høye omega 3 tilskudd. Har ikke merket noe demping i hetetoktene desverre, men man må kanskje høyere i dosene for å få effekt-eller kanskje jeg hadde hatt det verre på den fronten, om jeg ikke hadde inntatt e-vit? Hvem vet:cool:
Ja, dette er et tema jeg synes jeg vet noe om nå...
For meg virket det veldig godt med et østrogentilskudd for helsekosten (chello), som jeg veldig raskt glemte å bruke, og salviete, som jeg husket. Salvie hjelper mot svettetokter.
Et annet knep er å spise soya. Soya er ikke østrogen, men kan omdannes til østrogenlignende stoffer, og kan dermed dempe symptomene på overgangsalder. Jeg bruker proteinpulver på soyabase.
Og så byttet jeg ut den vanlige dynen med en silkedyne. De er lettere og luftigere, samtidig som de er varme. Det blir for kaldt akkurat midt på vinteren, men ellers er det helt fint.
Det viktigste er imidertid at jeg har kuttet ut alkohol og sukker. Dersom jeg drikker og spiser søtsaker er hetetoktene straks tilbake.
Dette (http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-12700.aspx) er den jeg kjøpte på apoteket, og den er jo på 350 mg pr. kapsel. Egentlig trodde jeg at det var denne du hadde. De hadde en annen type også, men den var også på 350 mg pr. kapsel.
Her er linken til den jeg bruker Mine er kjøpt på Apotek 1
Her er linken til den jeg bruker Mine er kjøpt på Apotek 1
¨
Du glemte linken dolsi :p
Man blir litt forvirret ja. Trodde de bare fantes i 30 mg jeg.
I forhold til deg tar jo jeg da en veldig lav dose og da begynner jo jeg å lure på om jeg bør øke dosen min.
Har vært veldig varm de to siste dagene, ikke hatt svettetokter, men vært varm og svett. Da blir jeg litt redd for at jeg skal få en ny periode med svettetokter for det ønsker jeg ikke.
Lurer på om jeg skal ta meg en tur på aptoteket i morgen og høre om jeg bør ta en sterkere dose eller ikke.
Uansett så har jeg doblet dosen min i dag pga jeg har vært så varm ( ikke feber) :eek:
Blir spennende å høre hva de sier på apoteket hvis du drar.
Huff, håper ikke du begynner på igjen nå da :( Hold oss orientert om hvordan det går hvis du øker dosen. Kanskje det blir borte igjen :)
Å jeg glemte å si velkommen til dere andre som kom inn her. Tydelig at det er flere "Hete og Våte" folk rundt omkring :D:D
Vel... begynn å lese om hvordan slike doser blir satt så blir det klarere. Døgndosen vi anbefales for vitamin d er det som man trenger for å unngå engelsk syke. Eller regnes det som kraftig framskreden d-vitaminmangel og har ingenting med noe optimalt område å gjøre. Jeg vet ikke hva som ligger til grunn for mengden anbefalt vitamin E, men jeg tipper at det er det området hvor øyesykdom begynner å komme.
Ikke dermed sagt at man skal spise vitaminer/mineraler ukritisk, men når man ser på sikkerhetssonen til vitaminer så skulle man tro det var hjertemedisin eller tunge sovemidler med kraftige bivirkninger det var snakk om...
Om et vitamin skal brukes i terapeautiske doser må man et godt stykke opp og selvfølgelig risikerer man da også bivirkninger. Men det får man også av aspirin. I 2004 var det rapportert 3 dødsfall som følge av alle typer vitaminforgiftning i USA - et land hvor man har tilgang til sterkere doser fritt i håndkjøp enn det vi har her. Samme år døde det 19 250 personer i USA av andre forgiftninger og 53 bare av aspirin i 2003. (Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_poisoning )
Jeg har ikke lyst til å forsøke å lete opp tilsvarende statistikk for legemidler...
Symptomene for E-vitaminoverdose - stopp om dere opplever noe av dette:
Blotchy skin
Increased bleeding
Increased triglycerides (http://en.wikipedia.org/wiki/Triglycerides)
Decreased production of thyroid hormones
Decreased activity of vitamin K (http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_K)
Increased hemorrhaging from aspirin or anti-coagulant medications
Det skal vel litt til før man får i seg dødelige doser med vitaminer,men man kan faktisk bli forgiftet av det om man ikke har behov for vitaminer som er fettløselige.
Selv så ble jeg D-vitaminforgiftet for noen år siden. Ble gbp operert ( slankeoperasjon) for 7 år siden og da fikk jeg beskjed av kirurgen om å ta Omega 3 og multivitaminer, samt at jeg skulle ta Calsium forte.
Etter bare 5 mnd ble jeg kvalm og elendig hver morgen og jeg forsto ikke hva det var. Prøver viste at jeg var D-vitaminforgiftet.
Måtte slutte å ta Calsium forte og gå over til Calsium uten tilsatt vitamin D
¨
Du glemte linken dolsi :p
Dæven glemsk :o
http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-914417.aspx
Det skal vel litt til før man får i seg dødelige doser med vitaminer,men man kan faktisk bli forgiftet av det om man ikke har behov for vitaminer som er fettløselige.
Selv så ble jeg D-vitaminforgiftet for noen år siden. Ble gbp operert ( slankeoperasjon) for 7 år siden og da fikk jeg beskjed av kirurgen om å ta Omega 3 og multivitaminer, samt at jeg skulle ta Calsium forte.
Etter bare 5 mnd ble jeg kvalm og elendig hver morgen og jeg forsto ikke hva det var. Prøver viste at jeg var D-vitaminforgiftet.
Måtte slutte å ta Calsium forte og gå over til Calsium uten tilsatt vitamin D
Ja, jøss. For mye av det gode blir ikke bra det heller. Spennende! Du er den første jeg har møtt (som jeg vet av) som har opplevd negativ effekt av vitaminer i norske mengder. Iallfall uten at det har vært d2 - der har jeg hørt om ubehagelige effekter. Men for all del - det kan utvilsomt skje og bør ikke bagatelliseres.
Uansett - godt å høre at du merket det og fikset det. :) (Og tydeligvis ble ikke d-vitaminopptaket ditt påvirket av operasjonen! - det skjer visstnok ofte .. antakelig derfor legen satte deg på dette preparatet, også? For min egen del må jeg ligge på 2000-5000UI for å opprettholde et passe nivå i blodet, uten gbp.)
TrillTrall
29-08-12, 18:22
Min mor kom i overgangsalderen i slutten av 40-årene og hadde hetetokter til hun døde av kreft 66 år gammel...
Når det gjelder nattesvette og sengetøy anbefaler jeg ulldyne! Kunstfiberdyne er noe styggedom som aldri skulle vært oppfunnet - jeg blir så våt at det triller dråper både nedover ryggen og brystet og må ha håndkle ved sengen for å tørke meg om natten om jeg bruker det! Dundyna er noe bedre, men også der hender det at det føles som om jeg er på svømmekurs når jeg våkner... Med ulldyna min har dette forekommet en eneste gang på 4-5 år og da var det fordi jeg lå på et fleecepledd = klamt, fuktig og ekkelt.
Ulldyna puster på en helt annen måte og holder kroppen tørr og passe temperert, men den er en vanesak tror jeg for den er litt annereldes enn kunstfiberdyner å venne seg til. Men jeg elsker ulldyna mi!!!!
Chamomilla
29-08-12, 18:47
Når kan man vite for sikkert at man er ufruktbar? :o Er jo ikke noen vits for mannen å få utført et visst inngrep hvis jeg likevel snart/allerede er tom for egg.. :)
Det er litt rart å ha startet denne reisen siden det bare er litt over fire år siden jeg fødte yngstebarnet rett etter at jeg passerte 40... og i svangerskapet var jeg på tidlig ultralyd og tok blodprøver som viste at jeg hadde like stor sannsynlighet for å bære frem et friskt barn som en ungfole... og nå er jeg altså "her".. :p
TrillTrall
29-08-12, 18:51
Når kan man vite for sikkert at man er ufruktbar? :o Er jo ikke noen vits for mannen å få utført et visst inngrep hvis jeg likevel snart/allerede er tom for egg.. :)
Når man ikke har hatt mensen på ett år sies det. Og du er like gammel som meg omtrent - du kan ha mensen i 10 år ennå. Få gubben til å kutte strengen du.
Chamomilla
29-08-12, 18:54
Når man ikke har hatt mensen på ett år sies det. Og du er like gammel som meg omtrent - du kan ha mensen i 10 år ennå. Få gubben til å kutte strengen du.
:o Eh, det får han få lov til å komme frem til selv, men jeg skal nok fortelle at det ikke er trygt i kanskje enda ti år til.. ;)
Veldig leit å lese om moren din. :klem:
Ja, jøss. For mye av det gode blir ikke bra det heller. Spennende! Du er den første jeg har møtt (som jeg vet av) som har opplevd negativ effekt av vitaminer i norske mengder. Iallfall uten at det har vært d2 - der har jeg hørt om ubehagelige effekter. Men for all del - det kan utvilsomt skje og bør ikke bagatelliseres.
Uansett - godt å høre at du merket det og fikset det. :) (Og tydeligvis ble ikke d-vitaminopptaket ditt påvirket av operasjonen! - det skjer visstnok ofte .. antakelig derfor legen satte deg på dette preparatet, også? For min egen del må jeg ligge på 2000-5000UI for å opprettholde et passe nivå i blodet, uten gbp.)
Jeg vet av ei til jeg da, også hun vektoperert. Det var hun som gjorde meg oppmerksom på at jeg hadde samme symptomer som hun hadde da hun var D-vitaminforgiftet.
Etter at jeg ble D-vitaminforgiftet gikk de bort fra at vektopererte skulle ta både omega 3, multivitaner og Calsigran forte. Det ble for mye D-vitaminer, så da gikk kirurgene over til å anbefale vanlig Calsium uten tilsatt vit D
Blir spennende å høre hva de sier på apoteket hvis du drar.
Huff, håper ikke du begynner på igjen nå da :( Hold oss orientert om hvordan det går hvis du øker dosen. Kanskje det blir borte igjen :)
Orker ikke en runde med svettetokter og søvnløshet igjen jeg altså, blir jo gal av det :(
Skal til byen likevel i morgen jeg så da skal jeg stikke innom aptoteket og høre med dem hvor høy dose jeg bør og kan ta :)
Han Dr.Andrew Weil som skrev boka"8 uker til bedre helse" anbefaler for kvinner som er over 40 år dose på 600mg,naturlig E vitamin som heter Ido-E,og kjøpes på apoteket.Har brukt den for lenge siden,men til slutt var den for dyr for meg.:(
Pokker altså. Her har jeg skrytt av at E-vitaminene har fjernet svettetoktene mine også har jeg hatt noen av dem i dag :(
Ikke sånn veldig plaget, men har hatt noen svake hetetokter og det har jeg ikke hatt på lenge nå.
Har øket på dosen min i dag så får jeg se om det hjelper. Tør ikke øke for mye uten forhøre meg på apotek, men har doblet dosen foreløpig.
Ser ikke fram til en ny hetetoktperiode altså, blir kvalm bare jeg tenker på det :eek:
Jeg vet av ei til jeg da, også hun vektoperert. Det var hun som gjorde meg oppmerksom på at jeg hadde samme symptomer som hun hadde da hun var D-vitaminforgiftet.
Etter at jeg ble D-vitaminforgiftet gikk de bort fra at vektopererte skulle ta både omega 3, multivitaner og Calsigran forte. Det ble for mye D-vitaminer, så da gikk kirurgene over til å anbefale vanlig Calsium uten tilsatt vit D
Hmm.. men kalsium altså? Regner man med opptaksproblemer av kalsium etter vektoperasjon også? *nysgjerrig*
Hmm.. men kalsium altså? Regner man med opptaksproblemer av kalsium etter vektoperasjon også? *nysgjerrig*
Jada, alle vektopererte må ta Calsium resten av livet. 2 stk per dag.
I tillegg har jeg fått beskjed om å ta: 1 omega3, og en multivitamin daglig.
Jeg må også få satt B12 sprøyte hver 3 mnd resten av livet og jern hver vinter
Doblet E-vitamindosen min i går, ingen hetetokter i dag. Håp om at dette fungerer likevel :)
Doblet E-vitamindosen min i går, ingen hetetokter i dag. Håp om at dette fungerer likevel :)
Så flott :heia::heia:
Foreløpig ingen effekt her - men har jo bare holdt på siden mandag kveld. Lever fortsatt i håpet :o
Angående overgangsalder, det er egga som går ut på dato, ikke høna:p
Chamomilla
31-08-12, 09:45
You made my day!!! :lol:
Helt klart :lol:
Høna er som god vin - blir bare bedre med årene ;)
Årgangshøne:ja::stortsmil
Årgangshøne:ja::stortsmil
Gjelder det bevere også? :spent:
:ja::lol:
Åff kårse :heia:
Kremt, den blir litt tørrere da. Følger med overgangsalderen det også har jeg erfart. Finnes heldigvis hjelpemidler da så da får bare eggene gå ut på dato :)
Så flott :heia::heia:
Foreløpig ingen effekt her - men har jo bare holdt på siden mandag kveld. Lever fortsatt i håpet :o
Hvor stor dose tar du ?
Hvor stor dose tar du ?
Jeg tar jo voldsomt mye i forhold til deg :o
Kapslene er på 350 mg, og jeg tar en morgen og en kveld.
Kremt, den blir litt tørrere da. Følger med overgangsalderen det også har jeg erfart. Finnes heldigvis hjelpemidler da så da får bare eggene gå ut på dato :)
Bevere blir aldri tørre. :p
Bevere blir aldri tørre. :p
Nei - de bare plasker rundt i sin egen sjø ;)
Nei - de bare plasker rundt i sin egen sjø ;)
:ja: Det er all pelsen som holden den fuktig og våt.
:ja: Det er all pelsen som holden den fuktig og våt.
Jepp - I know :p
Apropos e-vit så sa helsekostdama at jeg ikke burde knaske mer en 50 mg om dag siden e-vit er blodfortynnende og jeg allerede går på albyl-e.
Så da lurer jeg på; HVORDAN blodfortynnende er e-vit? Er det ala albyl-e eller ala maravan? De funker jo på to forskjellige måter.
Apropos e-vit så sa helsekostdama at jeg ikke burde knaske mer en 50 mg om dag siden e-vit er blodfortynnende og jeg allerede går på albyl-e.
Så da lurer jeg på; HVORDAN blodfortynnende er e-vit? Er det ala albyl-e eller ala marevan? De funker jo på to forskjellige måter.
Marevan - hemmer vitamin K
Albyl-e - ??? en cox inhibitor, dvs at den gjør noe med et ensym i kroppen iallfall...Beskrives som blodplatehemmende.
Når det gjelder vitamin e finner jeg ingenting om hvordan den virker blodfortynnende foreløpig, men jeg finner det heller IKKE som kontradiksjon til albyl-e i legemiddelkatalogen... (kun mot marevan).
Fant dog denne, som antakelig betyr at du bør være obs om du muligens må ned i dose etter en stund på vitamin e...?
http://www.vitamindoktor.com/debat262/
Edit:
http://www.helium.com/items/1148160-how-is-vitamin-e-natural-blood-thinner-natural-blood-thinners-thin-blood-blood
Antyder at vitamin E påvirker "klisterbarheten" til blodplatene... Etter detsom står vil du ta vitamin E i doser som kan gi blodfortynnende virkning dersom du skal oppi de dosene som anbefales mot hetetokter.
Hadde jeg trodd at legen kan noe vesentlig om vitamin E i dette forholdet hadde jeg anbefalt deg å diskutere dette med ham... Eller iallfall få kontrollert deg rimelig hyppig under opptrappingen sånn at du kan justere albys-e dosen ned om nødvendig.
Jeg tar jo voldsomt mye i forhold til deg :o
Kapslene er på 350 mg, og jeg tar en morgen og en kveld.
Ja, det var du det ja. Ingen virkning enda altså?
Spurte på apoteket i dag ang det med styrken på E-vitaminer. De hadde både 30 mg som jeg bruker og 350 mg som du bruker. Men dama på apoteket kunne ikke råde meg til verken det ene eller det andre. Måtte snakke med legen, sa hun.
Har prøvd å ta opp dette med E-vitaminer med han før jeg, men han har ikke store troen på at det virker så han mener det er bortkastet.
Vel, jeg tror hva jeg vil om det til det motsatte er bevist, så jeg fortsetter med E-vitaminene mine.
Har hatt et par svake hetetokter i dag, men det er jo ingenting i forskjell til hva jeg bruker å ha når det er som verst :)
Så da lurer jeg på; HVORDAN blodfortynnende er e-vit? Er det ala albyl-e eller ala maravan? De funker jo på to forskjellige måter.
Stemmer nok det, for jeg har alltid fått beskjed om ikke å ta E-vitaminer før mine plastikkoperasjoner. :)
Min mor kom i overgangsalderen i slutten av 40-årene og hadde hetetokter til hun døde av kreft 66 år gammel...
Når det gjelder nattesvette og sengetøy anbefaler jeg ulldyne! Kunstfiberdyne er noe styggedom som aldri skulle vært oppfunnet - jeg blir så våt at det triller dråper både nedover ryggen og brystet og må ha håndkle ved sengen for å tørke meg om natten om jeg bruker det! Dundyna er noe bedre, men også der hender det at det føles som om jeg er på svømmekurs når jeg våkner... Med ulldyna min har dette forekommet en eneste gang på 4-5 år og da var det fordi jeg lå på et fleecepledd = klamt, fuktig og ekkelt.
Ulldyna puster på en helt annen måte og holder kroppen tørr og passe temperert, men den er en vanesak tror jeg for den er litt annereldes enn kunstfiberdyner å venne seg til. Men jeg elsker ulldyna mi!!!!
Tusen takk for tips - dette var spennende :blomster:
Vi bruker dun-dyner her i huset, sommerdundyne og tykk vinterdundyne. Foreløpig er jeg så heldig at jeg ikke svetter som en gris, men blir fuktig i hodet, og mer klam på kroppen uten at svetten renner. Men siden jeg er ull-fan, skal jeg jammen meg sjekke ut dette :)
Chamomilla
01-09-12, 22:40
Jeg synes jeg merker positiv effekt på mine doser med E bare etter en dag eller to. Særlig nattesøvnen blir veldig mye bedre om jeg er "flink" og tar pillene mine. Men jeg tar også veldig mange flere vitaminer i tillegg når jeg først tar.... har nevnt det før på forumet - jeg tar et arsenal basert på resultater fra håranalyse. Dermed fant jeg i samme slengen ut at jeg skal ikke ta kalsium-magnesium-tilskudd sånn for eksempel. Jeg skal ha kun magnesium... jeg har skapet fullt av kalsiummagnesium.... sånn blir det når man tar det man tror man trenger uten å ha sjekket det ut skikkelig. Jeg har brukt mye penger på vitaminer. Nå føler jeg at det jeg gjør blir mer målrettet, men jeg sliter med å komme opp i så store doser som anbefalt. I beste fall tar jeg en av tre runder med vitaminer og mineraler i løpet av en dag. Da tar det gjerne lengre tid før en kommer i "mål".
Blir bare mer og mer sikker på effekten av E-vitaminer jeg.
Tok jo bare 60 mg daglig lenge og når jeg nå fikk noen få svake hetetokter så doblet jeg dosen min og borte ble hetetoktene igjen.
Ligger mellom 90 og 120 mg jeg nå da og skal prøve det en stund for å se om det holder. :)
Jeg synes jeg merker positiv effekt på mine doser med E bare etter en dag eller to. Særlig nattesøvnen blir veldig mye bedre om jeg er "flink" og tar pillene mine. Men jeg tar også veldig mange flere vitaminer i tillegg når jeg først tar.... har nevnt det før på forumet - jeg tar et arsenal basert på resultater fra håranalyse. Dermed fant jeg i samme slengen ut at jeg skal ikke ta kalsium-magnesium-tilskudd sånn for eksempel. Jeg skal ha kun magnesium... jeg har skapet fullt av kalsiummagnesium.... sånn blir det når man tar det man tror man trenger uten å ha sjekket det ut skikkelig. Jeg har brukt mye penger på vitaminer. Nå føler jeg at det jeg gjør blir mer målrettet, men jeg sliter med å komme opp i så store doser som anbefalt. I beste fall tar jeg en av tre runder med vitaminer og mineraler i løpet av en dag. Da tar det gjerne lengre tid før en kommer i "mål".
Jeg har heller ikke merkbart behov for kalsium ut over den osten og de melkeproduktene jeg får i meg. (Asiatene har ikke mer beinbrudd enn oss.!!! ) Da jeg *trodde* jeg måtte skyve på med kalk endte jeg opp med diffuse kjevespenninger som jeg ikke visste om de var kronisk hodepine, øreverk eller tannpine. Da jeg skjønte sammenhengen (kalsium er en magnesium-antagonist så å kutte magnesium og starte kalk var dobbelt feil for min del) og stoppet kalsium og startet med magnesium (igjen) tok det 3 dager så var hodepinen borte som dugg for solen...
For min del håper jeg å kunne redusere på "batteriet" med sånne produkter etter hvert nå som mage og opptak har blitt betraktelig bedre.
Da er det på tide med en oppdatering:
Etter en uke med 700 mg e-vit pr dag, er konklusjonen at dette muligens hjelper :)
De 3 siste dagene har hetetoktene vært færre, og de er heller ikke så kraftige. I natt hadde jeg 6 timer sammenhengende søvn, det kom ikke noe før rett før klokka ringte.
Tanken er å fortsette med samme dose en stund til, så jeg er sikker på at dette ikke har vært naturlige variasjoner, men en mer konstant nedgang. Deretter tenkte jeg å seponere 1 kapsel, for å se om jeg har samme gode effekt av halv dose.
Da er det på tide med en oppdatering:
Etter en uke med 700 mg e-vit pr dag, er konklusjonen at dette muligens hjelper :)
De 3 siste dagene har hetetoktene vært færre, og de er heller ikke så kraftige. I natt hadde jeg 6 timer sammenhengende søvn, det kom ikke noe før rett før klokka ringte.
Tanken er å fortsette med samme dose en stund til, så jeg er sikker på at dette ikke har vært naturlige variasjoner, men en mer konstant nedgang. Deretter tenkte jeg å seponere 1 kapsel, for å se om jeg har samme gode effekt av halv dose.
Høres flott ut dette.
Hadde noen få hetetokter et par dager på rad her jeg, så jeg økte dosen min fra 60 mg til 90 mg daglig og nå er hetetoktenen helt borte igjen :)
Det er flott Dolsi :)
I dah har jeg bare hatt noen få, og de har ikke vært særlig "hete" i det hele tatt. Bare sånn at jeg blir skikkelig heit i kinnene, men det utvikler seg liksom ikke noe videre.
Kanskje jeg kan fortsette å føne håret likevel...... ;)
Hva er det i e-viten som funker da? Kanskje det er den blodfortynnede delen siden jeg går på blodfortynnende, men ikke plages så veldig?
Jeg aner ikke hva som virker jeg :o
Jeg begynte jo etter råd fra Dolsi - så jeg bare trykker de i meg og er strålende fornøyd :D
Hva er det i e-viten som funker da? Kanskje det er den blodfortynnede delen siden jeg går på blodfortynnende, men ikke plages så veldig?
Har ikke peiling jeg. Fikk rådet om E-vitaminer av ei jeg kjenner som også plagdes med hetetokter.
Men jeg har også lest i Allers at E-vitaminer skal kunne hjelpe mot hetetokter i overgangsalderen. :)
Chamomilla
06-09-12, 12:01
Nå har jeg vært "flink" og tatt vitamineralarsenalet mitt i noen dager - inkludert vitamin E. Bank i bordet - jeg har nesten glemt at termostaten har vært på bærtur i det siste! :D
Chamomilla
06-09-12, 12:05
Jeg har heller ikke merkbart behov for kalsium ut over den osten og de melkeproduktene jeg får i meg. (Asiatene har ikke mer beinbrudd enn oss.!!! ) Da jeg *trodde* jeg måtte skyve på med kalk endte jeg opp med diffuse kjevespenninger som jeg ikke visste om de var kronisk hodepine, øreverk eller tannpine. Da jeg skjønte sammenhengen (kalsium er en magnesium-antagonist så å kutte magnesium og starte kalk var dobbelt feil for min del) og stoppet kalsium og startet med magnesium (igjen) tok det 3 dager så var hodepinen borte som dugg for solen...
For min del håper jeg å kunne redusere på "batteriet" med sånne produkter etter hvert nå som mage og opptak har blitt betraktelig bedre.
Så bra at hodepine og kjevespenninger ble borte! Jeg har hatt kjevespenninger i det siste- uten at jeg tar kalk - så det er kanskje ikke forklaringen for min del. Veldig av og på heldigvis. Samme med hodepine. Her hjelper det også å gjøre en del øvelser (qi-gong).
Ja til å redusere "batteriet" av tilskudd på sikt altså! Jeg ser ikke for meg å spise haugevis av piller hver dag flere ganger daglig på lang sikt. Da heller sette meg mer inn i supermatverdenen og få det jeg trenger derfra.
PS - om man mistenker opptaksproblemer så finnes det tabletter med magesyre og ensymer som hjelper fordøyelsen. De hjalp magen min i riktig retning og nå klarer den seg stort sett selv. *stolt* :D
Chamomilla
06-09-12, 22:38
PS - om man mistenker opptaksproblemer så finnes det tabletter med magesyre og ensymer som hjelper fordøyelsen. De hjalp magen min i riktig retning og nå klarer den seg stort sett selv. *stolt* :D
Magesyretabletter - gulp... :o
Ensymer er en del av "arsenalet" mitt allerede. Melkesyrebakterer har jeg ellers tatt mer eller mindre jevnlig i en del år. Minner meg på at jeg ikke har tatt vitaminene mine i dag.. vurderer å gjøre det - NUH! Men da må jeg spise litt også, ellers blir jeg uvel.. og igrunn så er jeg sulten så det kan jo passe med noe nattmat selv om det ikke er noe jeg inntar til daglig.:rolleyes:
Magesyretabletter - gulp... :o
Ensymer er en del av "arsenalet" mitt allerede. Melkesyrebakterer har jeg ellers tatt mer eller mindre jevnlig i en del år. Minner meg på at jeg ikke har tatt vitaminene mine i dag.. vurderer å gjøre det - NUH! Men da må jeg spise litt også, ellers blir jeg uvel.. og igrunn så er jeg sulten så det kan jo passe med noe nattmat selv om det ikke er noe jeg inntar til daglig.:rolleyes:
Mjo... de jeg brukte er et kombipreparat uten så mye HCl. (Forøvrig utvunnet fra rødbeter, så det er ikke så veldig skummelt. ;)
http://www.bigvits.co.uk/product.asp?pid=52&cid=19&tid=&bid=
Men for meg fungerte de bedre enn ensymer alene. (Ble anbefalt merket "super enzymes" fra legen, men fikk bedre virkning av de fra Now - gjorde heller ikke noe at de var MYE billigere. ) Jeg tok dem bare til middags (altså med tyngre måltider). Hadde ikke merkbart behov for dem ellers.
Chamomilla
11-09-12, 22:11
Mjo... de jeg brukte er et kombipreparat uten så mye HCl. (Forøvrig utvunnet fra rødbeter, så det er ikke så veldig skummelt. ;)
http://www.bigvits.co.uk/product.asp?pid=52&cid=19&tid=&bid=
Men for meg fungerte de bedre enn ensymer alene. (Ble anbefalt merket "super enzymes" fra legen, men fikk bedre virkning av de fra Now - gjorde heller ikke noe at de var MYE billigere. ) Jeg tok dem bare til middags (altså med tyngre måltider). Hadde ikke merkbart behov for dem ellers.
Jeg tror de ingrediensen er med på lista mi.. :D :o Så da tar jeg altså DET også ;) Gud veit hva det IKKE er på den lista...:rolleyes:
Da er jeg klar for å redusere dosen med e-vit. Har bare hatt antydning til en lett tokt pr dag de siste dagene.
Tok 1 kapsel i morges, men ingen i kveld. Blir spennende å se om det tiltar igjen med halv dose.
Kryss fingrene folkens :D
Chamomilla
13-09-12, 08:47
Jepp jeg skal krysse fingre. Varmebølgene mine har vært omtrent fraværende de siste dagene og jeg har inntatt vitaminene mine omtrent daglig. Savnes ikke. Savner igrunn ikke tante heller. Hun har ikke vært på besøk på ca tre mnd tror jeg. Er det så lenge tro? Jeg har ikke telt etter på en stund.
Litt tidlig å si noe enda, men jeg har ikke hatt noe i natt. Blir spennende å se utover dagen, for Dolsi merket jo bedring allerede dagen etter at hun øket dosen. Jeg har ikke hatt besøk siden første uka i juli - og enig med deg: Savner det ikke i det hele tatt ;)
Da er jeg klar for å redusere dosen med e-vit. Har bare hatt antydning til en lett tokt pr dag de siste dagene.
Tok 1 kapsel i morges, men ingen i kveld. Blir spennende å se om det tiltar igjen med halv dose.
Kryss fingrene folkens :D
Spennende. Håper at du ikke får tilbake svettetoktene dine da.
Selv tør jeg ikke sløyfe en eneste E-vitamin i skrekk for å få tilbake svettetoktene.
Har vært nærmest fri for dem siden tidlig i juni nå og det kan jeg nok takke E-vitaminene for :)
Litt tidlig å si noe enda, men jeg har ikke hatt noe i natt. Blir spennende å se utover dagen, for Dolsi merket jo bedring allerede dagen etter at hun øket dosen. Jeg har ikke hatt besøk siden første uka i juli - og enig med deg: Savner det ikke i det hele tatt ;)
Tanta savnes ikke nei, har ikke sett snurten av henne siden november i fjor og jeg håper jeg slipper å møte henne igjen :p
Tanta savnes ikke nei, har ikke sett snurten av henne siden november i fjor og jeg håper jeg slipper å møte henne igjen :p
Ja den tanta kan vi godt unnvære :p
Hei :)
Her må jeg ærlig innrømme at jeg har fulgt godt med ;)
og E-vitaminer ble innkjøpt i går, og den først tatt i dag :ja:
Jeg har vel ikke egentlig begynt med hetetokter enda,
men har alltid hatt et veldig forstyrret hormonkjør,
men som ble meget bedre av LK, men aldri helt på rett kjøl:o
tante som dere kaller det, i tide og utide
og pms ut av det blå hele tiden, så tenkte kanskje dette kunne være med
og stabilisere ei meget ustabil kjærring :p
Skal ihvertfall bli spennende å prøve:ja:
Har dere opplevd andre "bivirkninger" enn at hetetoktene blir mindre??
Hvis tanta kommer og går som hun selv vil, så kan det jo hende du har startet da :o Jeg var uregelmessig i et år før hetetoktene kom nå i august.
Har ikke merket noen andre bivirkninger (foreløpig) enn at hetetoktene er mer eller mindre helt borte :heia:
Siden du har fult med tråden, vet du sikkert at jeg (egentlig ved en misforståelse) startet med 700 mg, som nok er en megadose. Det ligger godt under det som er ansett (av noen, ikke alle) farlig nivå, men langt over det som i Norge er anbefalt dose. Derfor prøver jeg å redusere for å se om jeg har like god effekt av 350 mg.
Så langt ingen hetetokter :D, men får vel gi det noen dager før jeg er sikker på at det ikke kommer tilbake.
Ja, det kan godt være at overgangen har begynt,
jeg er jo snart 46, men den tanta som hopper av og på,
har gjort det siden jeg var 25, så det er nok ikke den som skyldes det nei.
Legen forsto faktisk ikke hvordan jeg hadde blitt gravid med nr 2,
og da nr 3 kom, ja da tror jeg de ga opp å fundere på hva som var årsaken til mine løpske hormoner, de har faktisk aldri funnet ut av grunnen.
Men jeg var hos en biopat for mange år siden,
som mente at jeg hadde alt for mye østrogen i kroppen,
og det kan stemme, for har aldri tålt noen ting som har med hormon
i p.piller osv. da blir jeg mannevond :p og holdt på å gå heden
pga ei tante som slett ikke ville stoppe, det holdt faktisk på å gå helt ille det.
Fikk beskjed om å komme på sykehuset tvert, og da var det lille julaften,
og når jeg mente det ble stress, fikk jeg beskjed om at det var enten lille julaften eller julaften, så da ble jo det først alternativet best lell, det ble jul det året også ;)
Men dette er mange år siden det nå da,
sluttet med alt som har med hormoner å gjøre,
soya tåler jeg ikke.
Så nå er jeg mye mer stabil enn før, men tenkte E-vit kunne være en ufarlig ting å prøve seg litt frem med.
Ja, jeg hadde helt klart gitt e-vitaminer en sjanse. Det skader i hvert fall ikke å prøve, og det blir garantert ikke noe værre :)
Nei da,det blir ikke verre,og du blir yngre utseendemessig,og bedre immunforsvar,men husk å ta med maten;)Lykke til:):)
Da er det bare å kaste seg på og prøve,
blir man yngre av det som en "bivirkning" ja da fortsetter jeg ihvertfall :p
Nei da,det blir ikke verre,og du blir yngre utseendemessig,og bedre immunforsvar,men husk å ta med maten;)Lykke til:):)
Eeeeeeeevitamin kom til meg:spent:
Eeeeeeeevitamin kom til meg:spent:
Løp og kjøp :p Her går vi for evig ungdom ;)
Vel... ingen vitamin virker i et vakum da. (Med det mener jeg at det er balansen som passer nettopp deg som er viktig.)
/tante Sofie ;)
Chamomilla
14-09-12, 09:32
Vel... ingen vitamin virker i et vakum da. (Med det mener jeg at det er balansen som passer nettopp deg som er viktig.)
/tante Sofie ;)
Signerer den, tante Sofie! :p
/tante Sofie ;)
Enig her jeg også,
og ikke minst, hvilke man kan ta sammen,
for det har jo også litt å si,
hva som virker best sammen med hva.
Hei :)
Her må jeg ærlig innrømme at jeg har fulgt godt med ;)
og E-vitaminer ble innkjøpt i går, og den først tatt i dag :ja:
Jeg har vel ikke egentlig begynt med hetetokter enda,
men har alltid hatt et veldig forstyrret hormonkjør,
men som ble meget bedre av LK, men aldri helt på rett kjøl:o
tante som dere kaller det, i tide og utide
og pms ut av det blå hele tiden, så tenkte kanskje dette kunne være med
og stabilisere ei meget ustabil kjærring :p
Skal ihvertfall bli spennende å prøve:ja:
Har dere opplevd andre "bivirkninger" enn at hetetoktene blir mindre??
For min del så må jeg alltid ta E-vitaminene mine sammen med mat, ellers så blir jeg fryktelig kvalm
For min del så må jeg alltid ta E-vitaminene mine sammen med mat, ellers så blir jeg fryktelig kvalm
Takk for tips,
og jeg tar som regel det meste av mine vitaminer til maten,
men takk for at du delte erfaring :ja:
Da er det på tide med en oppdatering igjen:
Jeg reduserte fra 700 mg til 350 mg for 6 dager siden. Et par kvelder har jeg merket at jeg blir litt varm, men ikke hetetokter slik det var før e-vit.
Konklusjonen er at foreløpig så virker det som halv dose gjør susen. Hvis jeg merker noe særlig mer til disse små, skal jeg finne de som bare er på 60 mg, og ta en slik i tillegg til den ene på 350 mg som jeg bruker nå.
So far so good :heia:
Jepp - gjett om denne damen er glad :D
Hmmm... Kanskje jeg skulle begynne med e-vit også? Før siste tantebesøk var jeg våtere etter dusjen enn når jeg sto i den... Å tørke seg tar jo nesten resten av livet. :eek:
Hvorfor ikke Bønna, det må absolutt være verdt et forsøk :)
Det skader jo ikke på noen måte å prøve med E-vitaminer.
Jeg har iallefall fått et nytt liv etter at jeg begynte med dem.
Går litt varm innimellom jeg også, og trenger ikke akkurat å kle meg så godt på jobb ,men de ekle svettetoktene der jeg ble søkkvåt, de glimrer heldigvis med sitt fravær :D
Nå pøser jeg på med E-vitaminer her. Er tydeligvis inne i en periode der svettetoktene er på topp.
Har sånn 3 månedersintervaller jeg der jeg har mye svettetokter og med det store søvnvansker.
Har jo tatt E-vitaminer siden tidlig i juni nå og vært ganske så bra til nå, men nå er det en del svettetokter her ja.
Ikke så ille som det var på det verste, men ille nok.
Er nå oppe i 150 mg, men spørs om jeg må kjøpe meg de med 350 mg for at det skal være nok :confused:
Ja kanskje du må på shopping du også Dolsi ;)
Jeg reduserte jo fra 700 mg til 350 mg den 12 september (tror jeg det var). Gikk bra lenge, men så kom det litt tilbake på kveldene. Etter noen dager med det, besluttet jeg å øke litt igjen.
Mandag denne uke startet jeg med 350 mg til frokost, og 30 mg til kvelden. Merket ikke noe de første dagene, men i går var det ingenting.
Lurer på om det holder seg like bra, eller om dette er naturlige variasjoner.
Håper det fortsetter like bra med et tillegg på "bare" 30 mg :)
Ja, jeg må nok kjøpe den som er på 350 mg og se om jeg får dette til å funke enda bedre :)
*henger her og synes dette er veldig interessant*
Ja, det er ganske spennende det her. Skikkelig finjustering :D
Vi holder deg oppdatert vi vet du ;)
:mad: hetetokter er dritt altså.
Jeg er pedagog og hadde foreldremøte i barnehagen i går.
Jeg har jo en del svettetokter igjen nå selv om det ikke er så ille som det var før jeg begynte med E-vitaminer.
I løpet av møtet i går som varte i ca 1,5 time, så hadde jeg 3 kraftige svettetokter der jeg ble søkksvett i ansiktet og våt på ryggen.
Lite morsomt altså å sitte der og svette som en gris :o
Skal stikke innom apoteket i dag og kjøpe de med 350 mg og håper at jeg får tatt knekken på dette helt
Gjør det Dolsi - har stor tro på at det blir bedre for deg da :)
Jeg hadde kun 2 små/korte i går kveld, ikke engang så ille at jeg lettet på pleddet jeg hadde over meg. Venter til over helgen med å vurdere om jeg skal øke med ytterligere 30 mg.
Har nå tatt min første kapsel med 350 mg E-vitamin, så nå får jeg håpe jeg får tatt knekken på svettetoktene.
Snakket litt med legen min om vitaminene når jeg var hos han i dag, men han ville ikke råde meg til verken det ene eller det andre når det gjelder disse vitaminene.
Tok nå sjansen på å prøve jeg, kan ikke skade liksom :)
Helt enig Dolsi, kan ikke skade. Jeg leste alle linkene som smgj la ut tidlig i tråden, og 350 mg er jo laaangt under det som av noen få er ment å være farlig nivå (1000 mg).
Blir spennede å se hva som skjer med deg nå :)
Vel, jeg synes det nok er greit å lese om symptomene på overdosering av e-vitamin også, sånn at dersom man merker noe så kan man - om det passer - kjapt redusere igjen. :)
http://www.mayoclinic.com/health/vitamin-e/NS_patient-vitamine/DSECTION=safety
http://www.antioxidantsdetective.com/vitamin-e-toxicity.html
Og så tror jeg det er fornuftig å finne minste "effektive dose". Selv om en frisk kropp nok kvitter seg med overskuddet er det både unødvendig og dyrt å spise vitaminer bare for så å skylle dem ut. :)
Helt enig smgj, jeg har pløyd meg gjennom bivirkningene ved overdosering også. Dette er også grunnen til at jeg bare øker med 30 mg nå, og eventuet nye 30 mg hvis det skulle være behov.
Jeg startet jo med 700 mg ved en misforståelse, og nå er jeg ute etter minste effektive dose.
Noen små hetetokter overlever jeg, men slik det var før e-vitamin var helt grusomt :eek:
Helt enig Dolsi, kan ikke skade. Jeg leste alle linkene som smgj la ut tidlig i tråden, og 350 mg er jo laaangt under det som av noen få er ment å være farlig nivå (1000 mg).
Blir spennede å se hva som skjer med deg nå :)
Dette er nesten litt "skulmmelt" for etter at jeg tok kapselen med 350 mg E-vitamin i 10 tia i dag, så har jeg ikke hatt en eneste svettetokt og det etter at jeg de siste dagene og nettene har hatt ganske mange av dem.
Veldig spennende å se om dette er tilfeldig eller om det faktisk var en stor økning av mengde som skulle til :)
Dette er nesten litt "skulmmelt" for etter at jeg tok kapselen med 350 mg E-vitamin i 10 tia i dag, så har jeg ikke hatt en eneste svettetokt og det etter at jeg de siste dagene og nettene har hatt ganske mange av dem.
Veldig spennende å se om dette er tilfeldig eller om det faktisk var en stor økning av mengde som skulle til :)
:heia::heia: Vi krysser fingrene :D
Chamomilla
05-10-12, 15:35
Jeg følger også med her.
Har ikke hatt noen varmebølger å snakke om siden en periode jeg hadde for noen måneder siden. Jeg tar ikke så store doser heller, men håper arsenalet med forskjellige vitaminer og mineraler som jeg tar virker i synergi med hverandre slik at det ikke er nødvendig med så store doser av enkeltvitaminer. Ikke tar jeg de så ofte som jeg "skulle" heller.
Men er obs på at dette kan komme i perioder og at jeg kanskje bare har vært inne i en "god" periode. :eek: Løper og svelger ned noen vitaminer jeg.. :p
Ja, det er helt klart at svettetoktene er på topp i perioder.
Hos meg er det skikkelig ille hver 3 mnd og slik har det nå vært i snart 2 år.
Jeg er nå egentlig inne i en periode der jeg har mange og sterke svettetoker, og det er derfor jeg har økt dosen min betraktelig. ;)
Chamomilla
05-10-12, 15:47
Du har min fulle sympati, Dolsi. Er i startgropa selv. Mye nytt å lære om denne fasen for kvinnekroppen. :o :p
Du har min fulle sympati, Dolsi. Er i startgropa selv. Mye nytt å lære om denne fasen for kvinnekroppen. :o :p
Overgangsalder med svettetokter er noe skikkelig dritt.
Blir nesten deppa av det når det er som verst.
Man føler seg så skitten når man svetter så man blir våt døgnet gjennom.
Håret blir fort fett og sminke kan man bare glemme liksom :o
Nå er jeg helt overbevist om at en større dose E-vitaminer hjelper mot hetetokter.
Går nå på 400-500 mg i døgnet og hetetoktene er redusert til et minumum på bare noen dager.
Tar en 350 mg kapsel på morgenen og noen 30 mg utover dagen og med det så funker dette bra. :)
Så godt at det hjalp med større dose Dolsi :heia:
Nå har jeg gått en uke på 350 mg morgen + 30 mg kvel. Har fortsatt litt tendenser (ikke veldig hardt og ikke veldig mye), så jeg kommer til å øke med 30 mg i kveld. Da er jeg oppe i 410 mg totalt.
Krysser fingrene og håper det blir helt borte da :D
Så godt at det hjalp med større dose Dolsi :heia:
Nå har jeg gått en uke på 350 mg morgen + 30 mg kvel. Har fortsatt litt tendenser (ikke veldig hardt og ikke veldig mye), så jeg kommer til å øke med 30 mg i kveld. Da er jeg oppe i 410 mg totalt.
Krysser fingrene og håper det blir helt borte da :D
Ligger omtrent på det samme vi nå og med det så har jeg nesten ingen hetetokter lengre. :)
Ligger omtrent på det samme vi nå og med det så har jeg nesten ingen hetetokter lengre. :)
Da er det på tide med oppdatering fra meg også :)
Den 8 oktober økte jeg med ytterligere 30 mg på kvelden, og etter noen dager så vips var alt borte igjen.
Så, men 350 mg på morgenen og 60 mg på kvelden er jeg helt symptomfri.
Hurra for oss Dolsi :heia::heia::heia:
Så bra at det funker da! Jeg lurer på om dere i forbindelse med hetetokter også har frostrier? Altså at temperaturene svinger noe veldig?
Så bra at det funker da! Jeg lurer på om dere i forbindelse med hetetokter også har frostrier? Altså at temperaturene svinger noe veldig?
Jeg har ikke vært plaget av det :)
(Holdt lenge med hetetoktene synes jeg ;))
Jeg har ikke vært plaget av det :)
(Holdt lenge med hetetoktene synes jeg ;))
Hehe, ja det er ikke noe sælig! Men jeg tror i grunnen dette er noe annet enn overgangsalderen, stoffskiftet eller noe. Vi får se. Men skal uansett sjekke ut dette med E-vitamin!
Da er det på tide med oppdatering fra meg også :)
Den 8 oktober økte jeg med ytterligere 30 mg på kvelden, og etter noen dager så vips var alt borte igjen.
Så, men 350 mg på morgenen og 60 mg på kvelden er jeg helt symptomfri.
Hurra for oss Dolsi :heia::heia::heia:
Ja, hurra for oss og E-vitaminene.
Jeg var på jobbtur til Køben fra torsdag til lørdag og jeg hadde faktisk ikke en eneste hetetokt mens jeg var der. :D
Plages ikke med frostrier nei. Spørs om det heller er stoffskiftet ditt som er på bærtur.
Har selv lavt stoffskifte og før jeg kom i overgangsalderen så kunne jeg ha frostrier, men nå er jeg generelt varm og fryser sjeldent. :)
Hei Dietta :)
Da har jeg lest meg gjennom denne tråden din :p så jeg må nok gi meg med i denne klubben for hete og våte kvinner jeg også :eek: jeg har hatt nattesvette lenge, men det kan ha med andre ting å gjøre. Men skal gå til innkjøp av e - vitaminer ser jeg. E det sånn at det er best å starte med en tablett i starten og så heller øke på etterhvert om det trengs?
Hadde jo ikke tenkt på dette med overgangsalderen før jeg nå i det siste har gått lengre og lengre mellom tanteukene, for det har alltid vært regelmessig i alle år. Så jeg begynte jo å fundere på hvorfor.
Skal til legen på onsdag og da skal jeg ta opp dette med henne og ta de prøver som trengs for finne ut om det er overgangsalderen... Men vil det vises på en blodprøve så tidlig i fasen? Noen av dere som har testet dere? Er det noe spesielt jeg må be legen om hvis dette er overgangsalderen? Mange spørsmål i hodet mitt i dag :p
Eller en veldig informativ og morsom tråd :D he, he, he
Mengde E-vit og prøver
Om du har kommet i overgangsalderen så holder det nok ikke med en normal dose E-vitaminer. Prøv deg fram med 2-3 30mg kapsler daglig til å begynne med, og så kan du øke dersom du ikke oppnår den effekten du er ute etter.
Selv startet jeg med 90 mg og det hjalp litt, men ikke nok så jeg har økt dosen betraktelig.
Tar nå en 350 mg kapsel på morgenen og tre 30 mg kapsler utover dagen og kvelden. Denne dosen fungerer veldig bra på meg.
Det er ikke alltid det vises på prøver om man er i overgangsalder eller ikke. I følge gynekologen min må prøven tas på en spesiell måte og på en spesiell dag i forhold til syklus, så ikke så lett å få det til å klaffe.
Selv har jeg ikke tatt prøve da både legen min og gynekologen sier det er helt sikkert at jeg faktisk er i overgangsalder :)
Hei Fedona - og velkommen hit :D
Det er jo egentlig ikke en tråd vi setter pris på å være i, men sånn er nå livet ;)
Jeg har ikke testet meg hos lege. Moren min og hennes søster var begge tidlig ute, så da tanta ble uregelmessig for et år siden så forstod jeg hva som var på gang. Det gikk dog ytterligere et år før jeg fikk hetetokter, det skjedde nå i august.
Etter råd fra Dolsi, startet jeg med e-vit. Ved en misforståelse tok jeg 2 x 350 mg til å begynne med. Halverte deretter, men måtte øke først med en på 30 mg, og så ytterligere en til.
På denne dosen har jeg ikke hetetokter pr. i dag. 350 mg på morgen og 60 mg på kveld.
Hvor mye du skal starte med, er jeg litt usikker på. Dolsi startet jo med en veldig liten dose, noe som holdt for henne en god periode. Så har hun måttet øke på, og nå ligger vi på mer eller mindre det samme.
Synes du skal gjøre som Dolsi foreslår jeg, ta 30 mg morgen og 30 mg kveld. Gi det i hvert fall en uke før du trapper opp, det tar litt tid før effekten kicker inn.
Dette fikser du Fedona - jeg har stor tro på at det virker på deg også :)
Lykke til, og ikke glem å stikke inn her å hold oss oppdatert :klem:
Takk for svar begge to :) skal abonnere på denne tråden og så skal jeg holde dere oppdatert. Veldig fint å ha en sånn tråd så en kan snakke med andre om dette og i tillegg en veldig god tråd med gode mennesker :)
Takk for velkomsten! :D
Jeg er godt i gang med overgangsalderen og har i perioder vært veldig plaget av hetetokter. Soyapiller holdt det i sjakk, slik at det var levelig. Brukte også en krem som jeg ikke helt husker hva het. Nå har jeg heldigvis færre og mildere hetetokter så nå bruker jeg ikke piller i det hele tatt.
Det er bare helt grusomt med hetetokter, så dere får masse omtanke fra meg . Hold ut!
:rodme:
(Synes denne smilyen var passende. )
Det var så absolutt en passende smily :D
Godt å høre at du er så bra nå at du ikke behøver å bruke noen ting :)
Jeg er godt i gang med overgangsalderen og har i perioder vært veldig plaget av hetetokter. Soyapiller holdt det i sjakk, slik at det var levelig. Brukte også en krem som jeg ikke helt husker hva het. Nå har jeg heldigvis færre og mildere hetetokter så nå bruker jeg ikke piller i det hele tatt.
Det er bare helt grusomt med hetetokter, så dere får masse omtanke fra meg . Hold ut!
:rodme:
(Synes denne smilyen var passende. )
Ja, hetetokter er grusomt.
Hadde en værstinge periode da jeg var i Bulgaria i fjor sommer og da måtte jeg gå med våtservietter i veska mi hele tiden pga jeg måtte tørke svette i ansiktet. Skikkelig ekkelt altså. Dette var før jeg begynte på E-vitaminer da, er ikke sånn nå lenger.
Ellers så hadde jeg noen dager med en del svettetokter for ikke så mange dagene siden og da satt jeg på foreldremøte i barnehagen der jeg er pedagog.
Hadde 3 kraftige hetetokter på de to timene møtet varte og det var veldig pinlig da jeg ble klissvåt i ansiktet og våt på ryggen:eek:
Økte så dosen min kraftig og ble så godt som helt fri for hetetokter :p
Jeg går ennå og venter på uka, nå er den 11 dager overdue... Men jeg føler at pms startet for 3-4 uker siden. Er det sånn det er? Vil man få eggløsning og så går det så lang tid før det skjer noe? Hvordan hadde dere det når det gikk lengre og lengre mellom mensen? Eller er det sånn at eggløsningen er forsinket og jeg bare har hatt en innbilt pms så lenge? :p :o
Jeg har aldri vært særlig plaget av PMS, takk og pris ;)
Jeg ble sterilisert på medisinsk grunnlag for endel år tilbake, og etter det har jeg aldri vært veldig flink til å følge med når uka egentlig skulle komme. Men plutselg ble det sånn at jeg "savnet" den, og fant ut at jeg rett og slett hoppet over noen runder innimellom. Det var egentlig gjennomgangstonen hele det siste året før hetetoktene kom. Noen ganger kom den som den skulle noen måneder på rad, og så hoppet jeg over igjen.
De siste månedene før hetetoktene slo til, kunne jeg faktisk ha uka, 3 dagers opphold og så ny uke. Da blødde jeg mer enn jeg normalt har gjort også.
Siste rapport på den fronten er slik: Uka nest siste uka i juni, 5 dagers opphold, så ny uke inn i juli. Deretter ingenting før en uke midt i september, ingenting etter det (foreløpig da).
Hadde litt magesmerter forrige fredag, og trodde det var på'n igjen, men den gang ei. Ble veldig forkjølet samme dagen, så kanskje magesmertene var relatert til det :confused:
Så lenge vi har egg igjen, vil vi jo få uka :mad: Men, eggene kommer jo fra annenhver side hver gang, så kanskje det blir tomt i den ene eggstokken før den andre ? Må innrømme at det har jeg liten greie på :o
Nå har jeg prøvd E-vit en stund, og ihvertfall over to sykluser,
og nå må jeg få spørre dere...har dere blitt mer PMS,
jeg er ikke til å ha i hus innimellom, og sånn var jeg egentlig ikke,
så da lurer man jo litt da, kan det være E-vit som gjør meg sånn??
For hvis det er det, så tror jeg ikke jeg tør fortsette,
for jeg er virkelig så sint :eek: og forstår ingenting selv heller,
det kommer som en overraskelse på alle og enhver, og meg aller mest :eek:
Nei, jeg har ikke blitt mer plaget av PMS :)
Veldig glad for det da, men det er jo utrolig dumt om det er e-vitaminer som har skylda for det hos deg :(
Kan du ikke ta en pause å se om det bedrer seg ? :klem:
Nei, jeg har ikke blitt mer plaget av PMS :)
Veldig glad for det da, men det er jo utrolig dumt om det er e-vitaminer som har skylda for det hos deg :(
Kan du ikke ta en pause å se om det bedrer seg ? :klem:
Jo, jeg tenkte jeg skulle ta en pause,
jeg er jo heller ikke i kommet i overgangsalder tror jeg,
har bare alltid hatt problemer på dette området,
og dette var jo bare en prøve, så...vil ikke skylde på tablettene i den forstand,
bare at jeg kanskje ikke skal ha dem enda ;)
Jo, jeg tenkte jeg skulle ta en pause,
jeg er jo heller ikke i kommet i overgangsalder tror jeg,
har bare alltid hatt problemer på dette området,
og dette var jo bare en prøve, så...vil ikke skylde på tablettene i den forstand,
bare at jeg kanskje ikke skal ha dem enda ;)
Lykke til :)
La oss få høre hvordan det går da, når du har hatt pause en stund.
Lykke til :)
La oss få høre hvordan det går da, når du har hatt pause en stund.
Skal du få :ja::)
Har du kobberspiral? Legen min sier at en del kan bli noe mer "ampre" av kobberspiral og at det kan bidra i retning østrogendominans. (Var årsaken til at jeg droppet å prøve den prevensjonen.... :p)
Har du kobberspiral? Legen min sier at en del kan bli noe mer "ampre" av kobberspiral og at det kan bidra i retning østrogendominans. (Var årsaken til at jeg droppet å prøve den prevensjonen.... :p)
Nei, har ikke kobberspiral lengre,
så det er nok ikke der det ligger heller :o
Kan ikke tenke meg at du får mer pms av E-vitaminer. Vil heller tro at det er overgangsalderen i seg selv som gir deg disse plagene
Kan ikke tenke meg at du får mer pms av E-vitaminer. Vil heller tro at det er overgangsalderen i seg selv som gir deg disse plagene
Hm, nei...ikke godt å si,
men er vel egentlig ikke kommet i overgangen enda, så tror ikke det er den
som gjør dette nei, for det begynte da jeg begynte med disse:ja:
Men nå skal jeg aldri si aldri, men tror ikke det altså :nei:
Har ikke hatt en eneste hetetokt på ca 1 uke. Tar per i dag 410 mg E-vitaminer daglig :)
Har ikke hatt en eneste hetetokt på ca 1 uke. Tar per i dag 410 mg E-vitaminer daglig :)
:heia::heia:
Akkurat det samme med meg :klem:
:heia::heia:
Akkurat det samme med meg :klem:
Hurra for oss og E-vitaminene :D
Hm, nei...ikke godt å si,
men er vel egentlig ikke kommet i overgangen enda, så tror ikke det er den
som gjør dette nei, for det begynte da jeg begynte med disse:ja:
Men nå skal jeg aldri si aldri, men tror ikke det altså :nei:
MAO ikke ta store e-vitamindoser med mindre du virkelig tror du trenger dem ;)
Kanskje du heller burde lese denne?
http://www.livestrong.com/article/419587-pms-mood-swings-vitamins/ Mulig en av de andre vitaminene nevnt hadde fungert bedre for deg?
MAO ikke ta store e-vitamindoser med mindre du virkelig tror du trenger dem ;)
Kanskje du heller burde lese denne?
http://www.livestrong.com/article/419587-pms-mood-swings-vitamins/ Mulig en av de andre vitaminene nevnt hadde fungert bedre for deg?
Takk for link smgj, skal se litt og lese litt,
og tror nok det er flere ting som har vært en medvirkende årsak også,
så skylder ingenting på E-vit altså,
det var bare et spørsmål om andre hadde opplevd det,
og da jeg begynte med dem, ja så var det som en prøve ;)
For all del - var ikke ment som noen beskyldning, altså. Når man først skal eksperimentere så mener jeg at vitaminer (og de fleste mineraler) er temmelig ufarlige å eksperimentere med i norske doser. :)
Og... siden legen min advarte meg om at enkelte ble ampre og irritable av kobberet i kobberspiralen så skal man ikke se bort fra at man kan få bivirkninger av å tilsette andre tilskudd også. ;) Uten at jeg har noen formening om hva som er tilfellet for din del.
For all del - var ikke ment som noen beskyldning, altså. Når man først skal eksperimentere så mener jeg at vitaminer (og de fleste mineraler) er temmelig ufarlige å eksperimentere med i norske doser. :)
Og... siden legen min advarte meg om at enkelte ble ampre og irritable av kobberet i kobberspiralen så skal man ikke se bort fra at man kan få bivirkninger av å tilsette andre tilskudd også. ;) Uten at jeg har noen formening om hva som er tilfellet for din del.
Nei nei, tok det ikke som en beskyldning heller jeg,
er glad på gode råd og innspill, så det skal du ikke tenke på :klem:
Har nok prøvd mye og mangt gjennom mange mange år,
og er enig med deg, at vitaminer/mineraler nok er ganske safe å prøve seg fram med, men..at en bør være litt obs der også,
ikke alle tåler det samme ;)
Og mange vet ikke i hvilken sammenheng, og hva som passer best sammen osv...og litt sunn fornuft og forsiktighet kan man bruke her også :ja:
Så, bare sånn at du vet det...jeg er veldig glad på
nye linker, og ikke minst vinkler å se ting fra ;)
http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/s480x480/66563_525535340809319_980523017_n.jpg:p
Herlig langaard - det er så sant, så sant :lol:
Jeg har ikke svettetokter, men har begynt å blø ca hver 14. dag. Jeg trodde man blødde sjeldnere når man kom i overgangsalderen.... ELLER kan det hs noe med kobberdpiralen å gjøre? Jeg har vel hatt den i 5-6 år?
Jeg har ikke svettetokter, men har begynt å blø ca hver 14. dag. Jeg trodde man blødde sjeldnere når man kom i overgangsalderen.... ELLER kan det hs noe med kobberdpiralen å gjøre? Jeg har vel hatt den i 5-6 år?
Kobberspral kjenner jeg lite til, men jeg blødde uregelmessig i året for hetetoktene kom. Hoppet over en runde og kunne plutselig ha to runder bare med 3 dagers opphold :(
Man kan like gjerne blø mer og oftere enn mindre og sjeldnere.
Før jeg fjernet livmorslimhinnen hadde syklusen endret seg fra normal hver 25./27.dag til styrtblødninger hver 3. uke!:eek:
Jeg er, og har alltid vært, jevn som ei klokke siden jeg debuterte som nesten elleve år gammel, men det siste halve året varer hver periode 10 dager mot 6 dager før, og det går 17 dager mellom og ikke 22 dager.
Er eggene i ferd med og gå ut på dato, tro?
Både mor og mormor fjernet livmoren som relativ unge, og eldste av halvsøstrene mine er mye yngre enn meg, så jeg aner ikke hva som er "normalt" i min familie.
Velkommen etter BenteR :klem:
Så da blir jeg også en moden kvinne :heia:
Kviner er som en god vin; de modner og blir bedre med årene :D
Så da blir jeg også en moden kvinne :heia:
Kviner er som en god vin; de modner og blir bedre med årene :D
:ja: Nemlig!! :heia:
:ja: Nemlig!! :heia:
Og menn eldes som oster; de lukter surere og styggere, men man nyyyyyyter dem! :love:
Og menn eldes som oster; de lukter surere og styggere, men man nyyyyyyter dem! :love:
Slenger meg bare på langaard her jeg . :lol:
:D Jeg fryser og er lykkelig. Ja, når man lenge har vært plaget med masse hetetokter, så er det faktisk en herlig følelse å sitte i en varm stue og kjenne at man fryser.
Hurra for E-vitaminene
Slenger meg bare på langaard her jeg . :lol:
Og jeg henger meg på langaard og Dietta
Og jeg liker egentlig ikke ost... :lol:
Og jeg henger meg på langaard og Dietta
Og jeg liker egentlig ikke ost... :lol:
Da sliter du:lol:
Da sliter du:lol:
He he he, JA! :p
Helt enig med deg Dolsi, jeg er også frysen om dagen, og det er HERLIG :heia:
Det er helt herlig. Nå kan gubben fyre opp uten at jeg kjefter pga det blir for varmt til meg. I går måtte han faktisk kle av seg pga han syntes det var varmt mens jeg frøs :D
På tide med en ny oppdatering igjen.
Jeg er fortsatt ikke blitt heit igjen etter at jeg økte til 410 mg. Lykkelig Dietta fremdeles altså :ja:
På tide med en ny oppdatering igjen.
Jeg er fortsatt ikke blitt heit igjen etter at jeg økte til 410 mg. Lykkelig Dietta fremdeles altså :ja:
Så godt å høre! Liker en lykkelig Dietta :D
Mine hetetokter har heller ikke jeg merket noe til :p vitamin E er gull!
Hvordan går det med dere hete og våte damer nå etter at dere begynte med E-vitaminer?
For min del så går jeg på 410 mg daglig og med det så har jeg ikke hatt en hetetokt på lange tider.
Akkurat nå fyrer jeg i ovnen og det er 25 grader i stua. Herlig :D
Her er det ikke mye hett eller vått her heller :heia: :heia:
Jeg er også på 410 mg daglig, og det virker som det skal.
Noen kvelder har jeg glemt å ta på kvelden, og ikke tatt før nærmere midnatt. Synes jeg da har merket tenndens til en liten en, men kaster de i meg og neste kveld er alt på stell igjen. Det har i hvert fall fått meg til å lure på seponeringstid etc, så jeg er veldig nøye med å ta de sen ettermiddag nå.
E-vitaminer ruler :heia: :heia:
Har gjort meg samme erfaring som du. Glemmer jeg å ta hele dosen min med E-vitaminer en dag så kjenner jeg det ved at jeg får hetetokter.
Glemmer det sjelden :)
Ah - jeg er så glad på deres vegne - og fordi jeg kommer til å huske dette om noen år. :D
Ah - jeg er så glad på deres vegne - og fordi jeg kommer til å huske dette om noen år. :D
Ikke sant :lol:
Tror forøvrig dette må være den heteste tråden på forumet :p
Ikke sant :lol:
Tror forøvrig dette må være den heteste tråden på forumet :p
:D Tenk at det kan være så enkelt som å ta en stor dose E-vitaminer mot hetetokter da.
Har fått hjelp mot tørr kjede også jeg da, for jeg var på sykehuset på preoperativ undersøkelse for 1 uke siden. Fikk resept på noe som heter Vagifem. Dette er vaginalkapsler som innføres med et langt hylster og det virker slik at jeg ikke går og er så tørr hele tiden. Får jo sopp-plager av å være så tørr.
Skal ha en underlivsoperasjon over nyttår, og det var derfor jeg var på undersøkelse på sykehuet. Jeg har prolaps i framre kjedevegg, og jeg sliter med å tømme blæra pga dette. Livmorhalsen min er for langt nede i kjeden og jeg har skader etter fødsler som bør fikses.
Så nå skal kjedeveggen fikses, blære heises opp, og livmorhalsen fjernes, og jeg skal snittes og sys der det er fødselsskader :eek:
Jada det straffer seg å få mange barn gitt.
Ganske vanlig problem for kvinner i min alder fikk jeg høre.
Spørs om jeg må slutte med E-vitaminer noen uker før operasjonen da :( Glemte å spørre om det, så må vel ta en telefon til sykehuset
Huff da, det var ikke lite du skulle gjennom der Dolsi :klem:
Men det er godt at du får hjelp, og da blir det vel mye bedre etterpå. Må innrømme at prolaps i skjedeveggen har jeg aldri hørt om, høres skummelt ut :eek: Viste heller ikke at det å være for tørr kunne gi sopplager. Har alltid trodd at det var motsatt jeg, fuktighet altså, sammen med trange bukser etc. Der kan du se, man lærer noe nytt hver dag :)
Men det er godt at du får hjelp, og da blir det vel mye bedre etterpå. Må innrømme at prolaps i skjedeveggen har jeg aldri hørt om, høres skummelt ut :eek: Viste heller ikke at det å være for tørr kunne gi sopplager. Har alltid trodd at det var motsatt jeg, fuktighet altså, sammen med trange bukser etc. Der kan du se, man lærer noe nytt hver dag :)
Er visst noe med at den fuktigheten vi selv lager er såpass sur at vi ikke blir sopp-vennlige. Derfor at for sterk såpe og tamponger kan bidra til sopp. Det finnes forresten en melkesyrekrem til bruk med pessar som kan bidra til å balansere underlivet. (Den er også en mild svømmehemmer for sædceller, derav bruken til pessar. Den heter contragel, green, eller noe sånt.)
TrillTrall
01-12-12, 12:57
Så nå skal kjedeveggen fikses, blære heises opp, og livmorhalsen fjernes, og jeg skal snittes og sys der det er fødselsskader :eek:
Jada det straffer seg å få mange barn gitt. Ganske vanlig problem for kvinner i min alder fikk jeg høre.
Har vært gjennom noe lignende jeg også. Blir vel noen uker med løfteforbud på deg etterpå, men det går nok helt fint med selve inngrepet. :) Husker de sa at de hadde puttet en "tampong" i skjeden etter operasjonen og jeg så for meg en vanlig tampong. Så feil kan man ta... "tampongen" besto av en bomullsremse på rundt en meter... :eek:
Og du - det heter ikke kjeden, men skjeden... Kjede er noe heeelt annet. ;)
Jeg hadde heller ikke hørt om prolaps i kjedeveggen før jeg fikk beskjed av gynekolog at dette er årsaken til at jeg har problemer med å tømme blæra skikkelig.
Det er ikke noe skummelt eller farlig med dette, men jeg plages jo da pga prolapsen gjør at kjedeveggen min buler ut av vagina og med det så kjennes det ut som om jeg går med en nedsigen tampong mellom beina hele tiden:eek:
Har vært gjennom noe lignende jeg også. Blir vel noen uker med løfteforbud på deg etterpå, men det går nok helt fint med selve inngrepet. :) Husker de sa at de hadde puttet en "tampong" i skjeden etter operasjonen og jeg så for meg en vanlig tampong. Så feil kan man ta... "tampongen" besto av en bomullsremse på rundt en meter... :eek:
Og du - det heter ikke kjeden, men skjeden... Kjede er noe heeelt annet. ;)
Det blir 6 uker sykemelding fikk jeg høre. Jobber i barnehage på småbarn, og får ikke løfte noe på 6 uker.
Ha,ha, vet godt at det heter skjeden, men skriver likevel ofte feil på dette ;)
Det var litt av en tampong du, var det ikke ekkelt å ta den ut?
Jeg har fulgt denne tråden litt sporadisk til og fra, men spørsmålet meg selv om ikke jeg begynner å ha samme problematikken ;) Jeg er i utgangspunktet en frossen dame, som særlig de siste månedene plutselig ble mye varmere. Ikke hetetokter, bare deilig varm. Deilig å gå 'lettkledt' og ikke måtte ha på ulljakke til en hver tid. Dette har gått over igjen nå (hvor lenge var Adam i paradis liksom:eek:)... Men om natta svetter jeg som en gris. Må snu og bytte dyne og pute opptil flere ganger, sover oppå håndduk (for det er jo så godt). Må i dusjen på morgenen for å få av meg svetten. Frk. Rød kommer ca til avtalt tid og oppfører seg stort sett pent. Litt tull er det, men ikke verre enn at jeg takler det. :o Jeg har sett at e-vitaminer har hjulpet flere, og jeg lurer på om det kan hjelpe på nattesvette også?
Jeg har fulgt denne tråden litt sporadisk til og fra, men spørsmålet meg selv om ikke jeg begynner å ha samme problematikken ;) Jeg er i utgangspunktet en frossen dame, som særlig de siste månedene plutselig ble mye varmere. Ikke hetetokter, bare deilig varm. Deilig å gå 'lettkledt' og ikke måtte ha på ulljakke til en hver tid. Dette har gått over igjen nå (hvor lenge var Adam i paradis liksom:eek:)... Men om natta svetter jeg som en gris. Må snu og bytte dyne og pute opptil flere ganger, sover oppå håndduk (for det er jo så godt). Må i dusjen på morgenen for å få av meg svetten. Frk. Rød kommer ca til avtalt tid og oppfører seg stort sett pent. Litt tull er det, men ikke verre enn at jeg takler det. :o Jeg har sett at e-vitaminer har hjulpet flere, og jeg lurer på om det kan hjelpe på nattesvette også?
Kan ikke forstå noe annet enn at du har en glimrende anledning til å teste hypotesen. ;) (Jeg skulle gjerne mottatt litt nattevarme fra dere som har "til overs", jeg... )
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.