View Full Version : Jogging og vonde skuldre?


Tingeling
25-05-05, 21:21
Jeg lurer på en ting..
Ofte når jeg jogger - får jeg så veldig vondt i skuldrene!! Sånn at jeg må stoppe og tøye/strekke litt på armer og skuldre. Når jeg har slappet av litt blir det bedre, men når jeg har jogget et stund igjen - så kommer det tilbake!! :eek:

Er det noen som kan skjønne hvorfor dette skjer?? Er det dårlig kondis???
Tror jeg er avslappet i skuldrene når jeg jogger og ikke bruker de som "øredobber" - så jeg tror ikke det er derfor....

:nedfor:

mofe
25-05-05, 21:39
Kan være pusten din :ja: At du puster for lite, om du skjønner? Ikke dypt nok..

Jeg får også vondt i skuldrene, frempå, liksom - om jeg puster veldig "kort".

Tingeling
25-05-05, 21:45
Ja det kan hende at det er :) Jeg er ikke veldig bevisst på pusten..

Takk for tipset Mofe !! :klem:

Jeg har ikke vondt forran på skulderen da. Mer BAK på skulderen lissom... hehe. Vanskelig å forklare men du skjønner kanskje hva jeg mener? ;)

http://smileys.smileycentral.com/cat/18/18_3_110.gif (http://www.smileycentral.com/?partner=ZSzeb001_ZNxdm119YYNO)

Aline
25-05-05, 22:02
begge eller ene?

hvis du har vondt på baksiden av ene skulderen kan det være at du "vrir" deg når du jogger? at ene skuldere ubevisst blir dratt frem?

:)

Tingeling
25-05-05, 22:14
oi.det har jeg aldri hørt om. men du skal ikke utelukke det heller nei. Har enkli aldri jogget noe særlig, så jeg tror ikke jeg har noen særlig bra "joggeteknikk". hehe.

Men det er litt sant, det er iallefall mye vondere i den ene skulderen enn den andre..
Da skal jeg prøve å "vri meg" litt mindre neste gang.. *knis* Viktig å finne ut om man gjør noe galt - så man ikke lærer seg dumme vaner ;)

Takk Aline!! :klem:

Aline
25-05-05, 22:27
barehyggelig ;) lærte det på skolen, serru :D hvis den ene skulderen (den vonde) er litt mere "foran" enn den andre, så kan det blir vondt. (innari dårlig forklart, men...)

lykke til :ja:

:klem:

vskr
27-05-05, 13:53
Hei
Har du noen gang tenkt på om du puster feil? At du når du trekker luft inn i lungene bruker brystet i stedet for magen? Det gjorde jeg. Var tilfeldigvis inne hos en lungespsialist pga. astma da han kommenterte at jeg ikke pustet riktig. Han kunne de det på skuldrene og brystet mitt.

Jeg har ofte tidligere fått problemer med nakke og skuldre pga. dette, spesielt etter trening. Har nå begynt å konsentrere meg om å puste riktig. På Basic Pilates videoen lærer du også å puste med magen. Det er ikke enkelt å endre denne vanen, men det går.

Vet ikke om dette var til hjelp:rolleyes:

nomma
27-05-05, 16:15
Begynte å le jeg nå:D :D .. husket plutselig den episoden i ""Venner for livet" der Pheebe og Rachel skulle ut å jogge i parken.. løp som Pheebe du så går det vel greit.. morsomt så det å ut..

(ser at Pheebe er feilskrevet men vet ikke hvordan:rolleyes: )

Tingeling
27-05-05, 17:30
takk for svar, vskr! Jeg har basic pilates videoen ( ikke prøvd den ennå, Men det skal jeg gjøre altså). Jeg tror jeg puster ganske kort og overfladisk når jeg jogger - så jeg skal prøve å fokusere på det :) Tusen takk!!


Så, i kveld blirre joggings, med rette skuldre og magadrag!!
:boxing:


Jeg har dessverre ikke sett den episoden av friends jeg nomma.. (trodde jeg hadde sett så og si alle men... ) Da vet jeg at jeg har noe til gode :lol:

ms.sophie
29-05-05, 16:20
Jeg har ingen vitenskapelig forklaring på dette, men mitt tips (av erfaring) er å prøve å slappe av i overkroppen, puste riktig, og bare fortsette å jogge selv om det gjør vondt.

Det gir seg etterhvert, hvis du slapper av i musklene.

proteinfan
13-06-05, 11:00
Tingeling,

Jeg sliter med akkurat samme problemet, men når det gjelder meg har jeg oppdaget at det har med kroppsholdning og spenning å gjøre. Jeg har en tendens til å trekke skuldrene til meg og er ikke rak i holdningen når jeg løper, det påvirker hele dynamikken som igjen kan skape smerter enkelte andre plasser enn i bena.;)

Mvh, ProteinFan.


Jeg lurer på en ting..
Ofte når jeg jogger - får jeg så veldig vondt i skuldrene!! Sånn at jeg må stoppe og tøye/strekke litt på armer og skuldre. Når jeg har slappet av litt blir det bedre, men når jeg har jogget et stund igjen - så kommer det tilbake!! :eek:

Er det noen som kan skjønne hvorfor dette skjer?? Er det dårlig kondis???
Tror jeg er avslappet i skuldrene når jeg jogger og ikke bruker de som "øredobber" - så jeg tror ikke det er derfor....

:nedfor: