View Full Version : Blåbærpai


Nooria
27-05-05, 08:33
200 g smør
4 dl spelt
5 ss vann

Knaes sammen og klemmes ut i en paiform. Spre over blåbær slik at hele paien dekkes. Strø/hell over fruktose eller ønskelig søtstoff.

Spises til iskrem.

Nam :D Den er en sikker vinner i selskaper. Min svigermor slikker formen ren ;) :p

guro
27-05-05, 08:39
Jeg har en supergod og enkel oppskrift som jeg nå skal legge ut under oppskrifter. Den er ikke helt lavkarbo, men for lindbergere går den nok til kosemat ;)

Der var den vet du! Tusen takk!!

Hva tror du om å bruke malte mandler/havregryn/solsikkefrø eventuelt litt soya i bunnen?

Nooria
27-05-05, 11:47
Der var den vet du! Tusen takk!!

Hva tror du om å bruke malte mandler/havregryn/solsikkefrø eventuelt litt soya i bunnen?

God ide som burde prøves ut! Skal jeg eller du være prøvekanin? :snill:

guro
27-05-05, 12:31
God ide som burde prøves ut! Skal jeg eller du være prøvekanin? :snill:

Begge kanskje? ;) Må ha en anledning liksom, for at jeg spiser det bare opp :o kanskje i løpet av helgen ...:rolleyes:

Huldr
25-06-06, 19:17
I forgårs lagde jeg blåbærpai med bunn av mandelmel, smør og splenda som jeg knadde sammen og bredte utover i en form som en vanlig paideig. Strødde frosne blåbær oppi og mer splenda over. Husker ikke hvor lenge jeg stekte, 20 min eller så på 180 grader..? Den ble litt løs, men VELDIG god! Spiste den med Creme Fraiche til... :sikle:

guro
25-06-06, 20:09
:spisesnak

*høres så godt ut, notere seg at det er viktig å få plukket mye blåbær i sommer*

Nena
25-06-06, 22:53
En ekstra bonus: masse gratis antioksidanter, i tillegg til at det smaker kjempegodt... den paien din høres veldig god ut, Scilla :klem:!

Huldr
25-06-06, 23:02
Har lagd enda en pai nå (har sånn bitteliten paiform) :rodme:

Det smaker MYE bedre med mandler enn med mel :ja:

Hamster59
21-05-13, 23:39
Jeg skulle lage blåbærpai i helga og leita som en gal for å finne ei bra lchf-oppskrift. De fleste var sånne med bær under og litt "kladdedeig" oppå, og jeg ville ha en paibunn. Til slutt fant jeg ei oppskrift som jeg prøvde. Husker ikke hvor eller hva den inneholdt, men jeg lærte et par ting: Lag bunnen så tynn som bare mulig, og evt bare lave, helt tynne kanter. Unngå bakepulver, eller bruk lite avdet.
Jeg gjorde litt research i ettertid og fant da et par oppskrifter som jeg skal prøve en annen gang. Blåbær inneholder endel karber, men den gjør så mye bra for kroppen, så det unner jeg meg. Savna noe til, men var fri for både rysk yoghurt, creme fraiche og kremfløte, men det må jeg ha neste gang.