View Full Version : Vondt i magen av metformin, biola funket - men finnes det andre tips? Går på keto ...


Lullapie
07-01-13, 15:50
Hei!

Jeg håper det finnes et bra svar der ute på mitt problem:
Metforminen gir meg både kvalme og "syremage" som jeg kaller det.
Det er rett og slett ubehagelig og går utover både humør og matlyst.

Før pleide jeg å drikke en halv kartong med biola eller yoghurt. Det føltes alltid godt og lindret i magen, men nå som jeg har begynt på keto-dietten kan jeg ikke lenger bruke den metoden.

Finnes det noen her som har noen tips på hva som kan funke og som er "godkjent" i forhold til dietten?

Kitt
07-01-13, 16:00
Metformin er hard for magen for mange! Eneste lyspunktet er vel at de sier at da hjelper det, i hvert fall!;)

Min diabetessykepleier anbefalte meg å ta medisinene MIDT i et måltid. Da skal de gjøre minst skade!

Om det ikke hjelper nok, kan du jo spise tyrkisk yoghurt! :)

Photobscura
07-01-13, 18:38
Hvor lenge har du gått på metformin? Jeg brukte sikkert tre måneder på opptrapping og tilvenning før magen min godtok min dagsdose på 3x500 mg metformin uten kvalme og magevondter. Etter tre år er jeg helt tilvent, og har ingen problemer med metforminen med mindre jeg spiser for lite, eller går noen dager uten.

Som Kitt sier er det kjempelurt å ta det midt i måltidet, ev. rett før.

Litt ingefærte kan gjøre godt for kvalme! Jeg pleier å skjære opp noen skiver av fersk ingefærrot og kanskje litt sitron til, og koke opp vann og ha over og la det trekke noen minutter.

Kanutten
07-01-13, 19:01
Nå har ikke jeg peiling på denne medisinen, men jeg vet at en klunk med eplecidereddik hjelper både mot kvalme og syre-/basemage. Sunt er det også!

Lullapie
07-01-13, 22:15
Metformin er hard for magen for mange! Eneste lyspunktet er vel at de sier at da hjelper det, i hvert fall!;)

Min diabetessykepleier anbefalte meg å ta medisinene MIDT i et måltid. Da skal de gjøre minst skade!

Om det ikke hjelper nok, kan du jo spise tyrkisk yoghurt! :)

Jeg pleier å ta dem til måltider, men skal prøve å huske på å ta dem midt i måltidet som du sier. Tyrkisk yoghurt er notert. Skal kjøpe det neste gang jeg er i butikken. Takk :)

Hvor lenge har du gått på metformin? Jeg brukte sikkert tre måneder på opptrapping og tilvenning før magen min godtok min dagsdose på 3x500 mg metformin uten kvalme og magevondter. Etter tre år er jeg helt tilvent, og har ingen problemer med metforminen med mindre jeg spiser for lite, eller går noen dager uten.

Som Kitt sier er det kjempelurt å ta det midt i måltidet, ev. rett før.

Litt ingefærte kan gjøre godt for kvalme! Jeg pleier å skjære opp noen skiver av fersk ingefærrot og kanskje litt sitron til, og koke opp vann og ha over og la det trekke noen minutter.

Har gått på metformin i...8 år ca - Men variert i dosene. Trappet ned for et halvt år siden til 3X500 pga magevondten, men det funket jo tydeligvis ikke. :P
Det hender iblant at jeg glemmer å ta alle 3 i løpet av en dag, men følelsen av det bobler av syre nedi magen er litt for jevnlig synes jeg. Ingefærte faktisk! Tror jeg må prøve det også. :)

Nå har ikke jeg peiling på denne medisinen, men jeg vet at en klunk med eplecidereddik hjelper både mot kvalme og syre-/basemage. Sunt er det også!

Eplecidereddik var vanskelig å drikke (kløp meg for nesa) da jeg for noen år siden brukte det for å gå ned i vekt (min bestemor sitt forslag :lol:) - men jeg skal absolutt prøve det for magen!



Tusen takk for alle tipsene! :blomster:

Photobscura
07-01-13, 22:18
Får du sure oppstøt av metformin? Akkurat dét har jeg aldri fått, og heller ikke hørt om noen andre som har fått ... Kanskje du bør høre med legen, mulig du har syreover/underskudd? I så tilfelle er uansett basisk mat toppen!
Eplecidereddik bør du blande ut i vann! Om du har et par dråper flytende stevia oppi så smaker det faktisk ganske godt! :)

TrillTrall
07-01-13, 22:25
Eplecidereddik var vanskelig å drikke (kløp meg for nesa) da jeg for noen år siden brukte det for å gå ned i vekt (min bestemor sitt forslag :lol:) - men jeg skal absolutt prøve det for magen!

2-3 ss i 1/3 glass vann og så drikke et glass til etterpå om du synes smaken blir for heftig. :) Etter noen mnd synes jeg nå det smaker ganske godt. :o

Lullapie
07-01-13, 22:44
Får du sure oppstøt av metformin? Akkurat dét har jeg aldri fått, og heller ikke hørt om noen andre som har fått ... Kanskje du bør høre med legen, mulig du har syreover/underskudd? I så tilfelle er uansett basisk mat toppen!
Eplecidereddik bør du blande ut i vann! Om du har et par dråper flytende stevia oppi så smaker det faktisk ganske godt! :)

Jeg har heldigvis ikke sure oppstøt. Skal kjøpe inn Stevia og ha for sikkerhets skyld. :smile:


2-3 ss i 1/3 glass vann og så drikke et glass til etterpå om du synes smaken blir for heftig. :) Etter noen mnd synes jeg nå det smaker ganske godt. :o

Det er notert og skal prøves. :smile: