View Full Version : Hvilke fettkilder bruker dere?
Hei, jeg skal starte opp med ketolysen igjen i dag, men kjenner at bacon og smør ikke er det som frister mest. Hvilke andre alternativer bruker dere for å få høyt nok fettinnhold? Noen som har lyst å sette opp litt forslag til meg for å hjelpe meg i starten? Oljer, avokado? Hvordan bruker dere dette i maten? Fløte kan jeg bruke litt av, men vil at størstedelen av fettet skal komme fra planteriket om mulig. :)
Naturlig fet mat hjelper lenge. Fet ost, en kladd smør på koteletten, litt avokado nå og da, en dæsj majones, russisk yoghurt( 4g karb/100g). Kokosmelk bruker jeg mye av, den fra rema 1000 er god og fet og koster ca 10kr/boksen, og det er plantefett og nøytral i forhold til omega 3 og 6 i forhold til andre planteoljer som inneholder mye mere omega 6 enn vi trenger.
Cocosa liker jeg!
http://www.soma.no/produkter/cocosa-kokosolje/
En god energikilde
Kokosolje gir en rask innsprøytning av energi, fordi den i hovedsak består av mellomlange fettsyrer, som fordøyes og forbrennes lett. Kokosolje gir dessuten energi som varer, i motsetning til høyglykemiske karbohydrater som forårsaker svingninger i blodsukker, insulin og energi. En rekke kliniske studier dokumenterer at mellomlange fettsyrer understøtter vektreduksjon. Dersom du ønsker å gå ned i vekt kan det derfor være gunstig å bytte ut det fettet du vanligvis bruker i matlagingen, med Cocosa kokosnøttoljer.
Nordmørsloppa
04-03-13, 09:38
linfrøolje
cokosa
avokado
kokosmelk
mandler
hasselnøtter
Cocosa (tåler høy steketemperatur!)
Fet fisk
Advokado
Olivenolje
tyrkisk yoghurt
fete oster
Jeg har erfart at man stort sett får i seg nok fett, selv om man ikke spiser så mye av både bacon, fløte og smør :)
.. de fleste typer nøtter/frø, oliven ...
Kokosolje (både nøytral til steking og ex. virgin i smoothier o.l.)
Kokosmelk
Avokado
Oliven/-olje
Frø (ikke noe særlig med nøtter pga allergi)
Fete melkeprodukter (Creme fraiche, fløte, ost, smør)
Fet fisk
Kjøtt med en god andel fett
Nøtter, spesielt valnøtter
smør
cocosa
creme fraiche
rømme
fløte
russisk yoghurt
egg
makrell i tomat
fete oster
linfrø
majones
Tusen takk for gode tips! Et spm til bare, hva lager dere med kokosmelk? Er helt håpløs på oppskrifter og kreativitet når det gjelder matlaging....
Tusen takk for gode tips! Et spm til bare, hva lager dere med kokosmelk? Er helt håpløs på oppskrifter og kreativitet når det gjelder matlaging....
Kakao, kyllingwok, smoothie, kyllingsuppe, tomatsuppe...
Wok
Suppe
Is
Kokkosyoughurt
Kakao
denne skal jeg prøve http://www.iherb.com/HealthSmart-Foods-Inc-ChocoRite-Milk-Chocolate-Bar-No-Sugar-Added-5-Bars-28-g-Each/47704
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.