View Full Version : Hva griller dere på grill?
:):)Nå er det høy sesong med grillmat
Og jeg leter etter innspirasjon til og grillmat :)
Så del gjerne med meg=)
Takk:):)
Alt!
Men det blir mest koteletter, biff, grillribbe, laks, pølser o.l. De vanlige tingene. Men det er tidlig i sesongen, så har tenkt å prøve massevis av ting i sommer! :D
Også griller vi grønnsaker i sånne aluminiumsbakker. Løk, grønne bønner, paprika, sopp osv. Veldig godt med olivensalt på. I helga testet jeg potebellosopp med ost, veldig godt!
Jeg må innrømme at vi er gørrlei grillmat så jeg tror det blir mye bakt i sommer; bakt fisk, grønnsaker etc etc. Omtrent det samme som alle har på grillen bare at vi pakker det inn i mye folie og legger det på glørne.
Jeg liker veldig godt å grille kjøtt med litt fett i :nakkekotelletter og entrecote feks
Det er jeg også nysgjerring på. Ser det er så mange nye produkter i butikkene nå, men er litt redd det er sukker i dem. Noen som har prøvd? Eller lager dere egne marinader?
Det er jeg også nysgjerring på. Ser det er så mange nye produkter i butikkene nå, men er litt redd det er sukker i dem. Noen som har prøvd? Eller lager dere egne marinader?
Bare å lese innholdsfortegnelsen det. Står det ikke på så dropp det. Rene produkter er safe.
Spareribs! :D
Krydrer du dem selv da? For de ferdigkrydrede inneholder jo endel sukker. Noe grillribbe har også endel sukker i seg. I fjor fant jeg noen som var ukrydra, det var fint, for da kunne jeg krydre dem selv. Det fins i hvert fall ett grillkrydder som er uten sukker.
Jeg kjøper en type pølse som lages her i byen, den er glutenfri og har høyt kjøttinnhold. Den skal jeg grille til meg sjøl, så får de andre spise pølse fra Rema. De selger pølser med over 70% kjøtt og er i så måte blant de bedre. Men jeg ligger unna fordi jeg må unngå endel matvarer.
Krydrer du dem selv da? For de ferdigkrydrede inneholder jo endel sukker. Noe grillribbe har også endel sukker i seg. I fjor fant jeg noen som var ukrydra, det var fint, for da kunne jeg krydre dem selv. Det fins i hvert fall ett grillkrydder som er uten sukker.
Jeg kjøper en type pølse som lages her i byen, den er glutenfri og har høyt kjøttinnhold. Den skal jeg grille til meg sjøl, så får de andre spise pølse fra Rema. De selger pølser med over 70% kjøtt og er i så måte blant de bedre. Men jeg ligger unna fordi jeg må unngå endel matvarer.
Ja, lager rub selv og er de ferdigmarinerte,gnir jeg dette av først.
Det er mye morsommere å lage krydderblandingene og marinadene selv og de kan varieres i det uendelige. Indisk og marokkansk kjøkken har mye spennende krydder som godt kan brukes på grillmat. :) Og sur rødvin er bra i marinader. (Men krever gjerne litt søtt i tillegg. Vi bruker faktisk gjerne 1ss honning til større biter storfekjøtt.)
Spinnerette
22-05-13, 11:16
Fylt paprika!
Peppa Gris
22-05-13, 20:18
Asparges og brokkoli er godt når man legger det rett på grillen uten å pakke de i folie først.
Halloumi.
:sikle: Det er godt det!!!
ja!!
Halloumi.
Nei, det er jo som pussegummi! :eek: grillosten til Arla derimot....
Nei, det er jo som pussegummi! :eek: grillosten til Arla derimot....
Smaker klin likt synes jeg. :D Men nå er ikke jeg så vant med gummi uansett variant.
Meeeen det beste er å grille mykost med strøkavring! :eek: :sikle:
Grillspyd med kyllingfilét, paprika, sopp, løk... ringle oliveoilje over og krydre med pepper.. snadder
Halloumi er supergodt, men det er viktig å spise den helt fersk av grillen. Da blir den ikke gummi :)
Halloumi er supergodt, men det er viktig å spise den helt fersk av grillen. Da blir den ikke gummi :)
Hva er halloumi?? :))
Og hvilke type PØLSER spiser dere?
Spinnerette
05-06-13, 16:41
Hva er halloumi?? :))
Og hvilke type PØLSER spiser dere?
Tror det er en slags ost :)
Jeg griller stort sett det meste, unntatt mann, unger og gamle skosåler :eek:
Photobscura
06-06-13, 01:39
Tror det er en slags ost :)
Tyrkisk/gresk ost laget av geite- og sauemelk. :) Deilig, og perfekt for oss kaseinintolerante!
Photobscura
06-06-13, 01:39
Tyrkisk/gresk ost laget av geite- og sauemelk. :) Deilig, og perfekt for oss kaseinintolerante!
Måtte google, og fant ut at den er kypriotisk, faktisk!
Halloumi er en hvit klump som ser ut som og smaker som pussegummi :rolleyes:
I dag skal jeg grille grillbein og marinerte champinjonger, sambo burgere, og så skal vi grille opp noe kylling til å ha i bakhånd i kjøleskapet.
Photobscura
07-06-13, 11:33
Ikke at jeg har spist pussegummi, men enten har du fått dårlig halloumi, eller så - sjokk og vantro - liker folk forskjellige ting! :eek: :D
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.