donjuanwannabe
06-06-05, 13:48
Jeg lurer på om man får hull i tennene av kunstig søtstoff? F.eks. fra aspartam, fruktose, splenda, stevia osv. Fungerer dette som sukker på tennene?
Et annet spm.; i f.eks. Atkins advantage bar er det 2 g netto karber. Er det disse 2 g som teller som "sukker" på tennene (hvis det ovennevnte stemmer), altså som kan gi hull, eller er det alle sukkeralkoholene som gjelder?
Eller er det bare sukker som er sukker? :confused:
godt spørsmål...
jeg kan ikke svare på så mye av det, men vil tippe at fruktose fungerer som sukker på tennene... :ja:
Vi får ikke hull i tennene av å spise karbohydrater. MEN, raffinerte karbohydrater utarmer minerallagrene våre og gir oss dårligere ben/tannstruktur. OG mye karbohydrater i maten forer en sur bakteriekultur i munnen som sliter på tannemaljen. Faktisk så er det mer skadelig å spise korn enn å spise rent sukker fordi kornet gjerne legger seg mellom tennene, mens sukkeret smelter og glir forbi. ;) Viktig å pusse tenna med andre ord, spesiellt om du har spist en grovbrødskive før leggetid :p
Når det kommer til kunstige søtstoff og tannhelse, så blir det vel her mest et spørsmål om hva det kommer sammen med. Brus for eksempel har en pH på 2 (Cola) som etser tannemaljen.
Endret: Fruktose og sukker er det samme, bare ulik blodsukkerpåvirkning.
lightbrus skal jo være verre enn vanlig brus fordi den er så syrlig, like ens med juice også.
hmm....
jeg trodde at karbohydrater kunne omdannes til syre i munnen.. og derfor ikke var noe bra... men jeg vet ikke.. noen som vet?
mvh silje
lightbrus skal jo være verre enn vanlig brus fordi den er så syrlig, like ens med juice også.
CocaCola med sukker har pH på 2 - alle som har hatt naturfag/kjemi vet det. ;) HCl har 1 i pH :eek: