View Full Version : Spise havregryn for å å ned i vekt?


lykkeliten2010
06-08-13, 13:41
Nå er jeg så lei av å ikke gå ned i vekt! Har forsøkt å gå ned til 57 kg i 1 år og 8 mnd, og gått på lavkarbo i 8 mnd. Siden jeg startet har jeg gått opp 2 kg, og med tanke på at jeg har gått ned i vannvekt på lavkarbo så er den reelle vektoppgangen nok enda større :s
Så nå lurer jeg på om kanskje kroppen min hadde hatt godt av litt mere karbohydrater, og tenker kanskje jeg skal prøve å spise havregrøt på kvelden. Noen som har erfaring med det?
J

nellie
06-08-13, 13:43
Jeg har erfaring med det. Funker for meg, men kan ikke si at det er løsningen for deg.:) varierer mellom mer enn bare havregrøt da.

lykkeliten2010
06-08-13, 14:13
Jeg har erfaring med det. Funker for meg, men kan ikke si at det er løsningen for deg.:) varierer mellom mer enn bare havregrøt da.



Kanskje jeg skal forsøke da :) synes det virker litt skummelt, haha.., føler jeg ikke har tid til å eksperimentere, har brukt nok tid på å ikke gå ned i vekt :p
Hva annet varierer du med da? Og hvor mye karbo, og evt kcal ligger du på om dagen?

nellie
06-08-13, 14:22
Spiser 1400 kalorier på fridager og 1600 på treningsdager. Og har to dager i uka med ekstra kalorier. Så kanskje 1600-1700 i snitt da. Også trener jeg endel..

Du kan google biorytmediett.:) Det er kosthold med proteiner og fett på dagen og karbohydrater på kveldstid.:) Passer nok ikke for alle, men for de av oss som ikke har noen andre helsemessige problemer enn overvekten, så skader det sikkert ikke å prøve. Hvordan det funker på de med insulinresistens f.eks har ikke jeg noe peiling på.

Varierer med søtpotet, speltlomper, knekkebrød, frukt.

Carisma
06-08-13, 14:30
Fedon anbefaler å spise karbohydratene til frokost om du ønsker å øke inntaket. Om du inntar de på kvelden kan du risikere å våkne med veldig lavt blodsukker og ende med å hive innpå mer karborikt... I tillegg er det ikke bra å trigge mye insulin som blir liggende uvirkelig i tarmen over natten.

nellie
06-08-13, 15:47
Ogsåååå har det flere fordeler. :) Som at man kan oppleve bedre søvn osv. Ligger en vitenskap bak fordelene med å spise karbohydrater til kvelds, akkurat som det ligger vitenskap bak hvorfor man heller bør spise dem tidlig. Derfor bør man teste ut selv hva som passer akkurat for en selv.:)

Gjør f.eks jeg som Fedon sier så blir jeg sulten etter 13 sekunder og driter meg ut med kostholdet resten av dagen, venter jeg til kvelden går det innmari fint.