View Full Version : Jeg sprakk!!!!!


Energica
12-06-05, 23:41
Etter bare 6 dager:(; jeg er et svakt svakt menneske sjokolade er et onde:sint:,
På den positive siden så har jeg gått ned 6 kilo på 6 dager og da:D.
Men men jeg er vel ikke den første som sprekker første uka, håper jeg.
Da får vi se hvor lang tid det tar før jeg kommer i ketose igjen da,
I mens så forbanner jeg meg selv og den hærsens sjokoladen:realmad:.

Nille
12-06-05, 23:44
Om du har gått ned 6 kilo på 6 dager :eek: ville jeg ikke forvilt sånn over den sprekken !! Det var jo et kjemperesultat !! :D Drikk masse vann for å rense og begynn på ny frisk i morgen !

Energica
12-06-05, 23:51
vel er vel ikke helt sånn jeg ser på det:o, jeg tenker som så at hvis jeg ikke klarer å holde meg nå som jeg har fått et så bra resultat, hvordan skal jeg da klare meg når vekt reduseringen stopper litt opp, er rimelig bekymret for det ja, grunnen til at jeg sprakk i dag var fordi jeg var dum nok til å gå inn på en bensin stasjon, og der lå det disket opp på bordet, det bugnet nesten over med sjokolade, kansje jeg rett å slett skal holde meg unna bensin stasjoner:p, det var en god idè.
Fyller alltid bensin på jet og sånn uansett.

Energica
13-06-05, 00:50
lurer på en ting hvor lang tid fra jeg sprakk tar det til jeg er ute av ketose?

Nille
13-06-05, 08:23
Før du er ute av ketose ? Det kan være samme dag, dagen etter - eller ikke i det hele tatt. Alle reagerer forskjellig. Hvis det er en avgrenset "sprekk" er det ikke sikkert at kroppen får tid til å reagere. Er det mye fett i det du har spist under sprekken kan ketoner dannes ut fra det og du vil ha katoner i urinen fremdeles. Det er et kjemisk mysterie det der.

Mente ikke å bagatellisere sprekken din, men alle får et par sånne før eller siden. Faren er at man tenker at "nå har jeg ødelagt dagen uansett, så nå kan jeg bare fortsette å spise" - det er ikke tilfelle - og så lenge du ikke går i DEN fella syns jeg du har klart deg bra! Min lille huskeregel har vært at "det jeg ikke kjøper (eller har) kan jeg ikke spise". Men det er søren ikke lett. Kan trøste deg med at for mange av oss blir det lettere etterhvert.

Du har hatt formidabel suksess så langt. Det er ikke realistisk å vente at det skal gå med samme fart fremover. Snitt på 1 kg i uke er vanlig og veldig bra. De fleste ligger mellom 0.5 - 1 kg. Det er også veldig bra.

Ikke fortvil ihvertfall, - du er ikke alene !! :)

guro
13-06-05, 08:42
Noen 'sprekker' må du regne med. Det er viktig å lære seg å håndtere dem. Ikke straffe seg selv, men fokusere på hvor flink du tross alt har vært. Tenk på alt du har fått til å og tilgi deg selv den 'liten feilen'. Stram inn igjen med en gang! Lykke til!!

ssskaldeman
13-06-05, 08:55
Etter bare 6 dager:(; jeg er et svakt svakt menneske sjokolade er et onde:sint:,
På den positive siden så har jeg gått ned 6 kilo på 6 dager og da:D.
Men men jeg er vel ikke den første som sprekker første uka, håper jeg.
Da får vi se hvor lang tid det tar før jeg kommer i ketose igjen da,
I mens så forbanner jeg meg selv og den hærsens sjokoladen:realmad:.


Min metod har varit att se alla slarv som planerade avsteg. Jag har sagt mig själv att jag gjort en planerad "kolhydratladdning", det är ju många som använder sådana. Nu vet kroppen att det inte är brist på mat och det underlättar den fortsatta viktminskningen.

Men jag har ALLTID tagit mig tillbaka på banan igen dagen efter slarvet.

Jag ser inte sex kilos nedgång på en vecka som en framgång, även om det huvudsakligen handlade om vätska. Att gå ner i vikt är väldigt enkelt, jämfört med att stanna nere i vikt. Alla chockkurer slår tillbaka!

Sten Sture

Energica
13-06-05, 17:54
var tilbake i ketose i dag allerede mistet bare en halv dag:)

Hyperion85
13-06-05, 19:04
Heisann,virker som du har ganske god framgang. Vist du får sugen på søtsaker så kan du spise frukt får å dempe suget.
Mange dietter legger opp til en spise dag i uken der du kan innta endel karbohydrater og du kan tillate deg å spise noe usunt. Det er lurt med en spise dag,får å lure kroppen slik at den ikke går i sultemodus. Jeg råder deg til å ta 1 spise dag i uken du kan spise litt mer usunt enn vanlig

mofe
13-06-05, 19:07
Heisann,virker som du har ganske god framgang. Vist du får sugen på søtsaker så kan du spise frukt får å dempe suget.
Mange dietter legger opp til en spise dag i uken der du kan innta endel karbohydrater og du kan tillate deg å spise noe usunt. Det er lurt med en spise dag,får å lure kroppen slik at den ikke går i sultemodus. Jeg råder deg til å ta 1 spise dag i uken du kan spise litt mer usunt enn vanlig

Ville bare skyte inn at dette såvisst ikke gjelder alle - mange går OPP i vekt - og blir der en stund. :)

studentberta
13-06-05, 19:08
Ja, ja, en sprekk er helt menneskelig, vi kjenner til dette fenomenet alle sammen!! Hvis du skal sprekke for en sjokolade anbefaler jeg å gå innom Rema, Rimi eller Meny i helsekosthylla og finn en sjokolade som heter Atkins Decadence bar. Denne inneholder 2 karbohydrater:D , dette fordi den inneholder sukkeralkoholer som ikke har noen betydning for oss:D :D . Da blir ikke sprekken farlig - mye verre å spise kaker og is............:rodme:

Energica
13-06-05, 19:17
var faktisk å kjøpte meg noen sånne i dag, da kan jeg liksom "sprekke" med god samvittighet:D, prøve å unngå bensinstasjoner på søndag hvis jeg ikke har noen atkins barer i skapet, får heller sende samboern:D.

Tusen takk for gode råd og oppmuntring må si det hjalp:snill:

studentberta
13-06-05, 19:23
Så flott, det er derfor vi er her, slik at vi kan hjelpe hverandre:) :) . Man kan også spise noen Lâkerol, disse inneholder også sukkeralkoholer:) .:klem: :klem: fra meg til deg:)

Energica
13-06-05, 19:33
Hei student berta
Takk takk, det var godt å høre trodde det var fy jeg, leste på baksiden at det var 44 karber i den så jeg ble litt skremt, sambo er også nesten avhengig av dem og nå trodde han at han ikke kunne spise noen.
Hvor mange ca kan man spise daglig?
Hvorfor teller ikke de sukkeralkoholene egentlig?
Er det noen måte å se, om det er farlige eller ufarlige karber?

Ble kansje litt mye på en gang det her men:wacko:.
Hvor lenge har du gått på kuren da du har jo gått ned MYE:ja:
:klem::klem::blomster:

mofe
13-06-05, 19:35
Vær klar over at endel reagerer med stagnasjon i vekttap når de spiser disse barene. :)

Gunnar
13-06-05, 19:51
Rom ble ikke bygget på én dag.
Det tar litt tid før man venner seg til et nytt kosthold. Det gamle er nærmest, og handling av fy-varer skjer oftest på impuls.
Du ble bare et offer for mindre bra planlegging.
(legg merke til at jeg ikke sier "dårlig"!)
En glipp som det der har ikke noe å si for deg, for du vet hva du egentlig skulle ha gjort i den situasjonen.
Og det kommer du til å gjøre neste gang.

Etter en stund er det lavkarbo-varer som er det naturlige å handle inn, og du kommer ikke engang til å SE på sjokoladene.
OK, du kommer til å se på dem, men lysten til å kjøpe vil forsvinne.
Kanskje du kjøper en japp, men den blir bare liggende i skapet.

Nok "jedi mindtricks" fra meg.

Vennlig hilsen
Gunnar

studentberta
13-06-05, 19:55
Jeg har alltid med meg litt i vesken slik at jeg kan spise dem når suget er for stort, anbefaler ikke mange om dagen.

Hvis du leser på karbohydratinnhold, så står det etterpå hvor mye sukkeralkoholer de består av.. Vet ikke helt hvorfor de ikke teller med, men jeg er glad for at jeg kan bruke noe..........

Som Mofe sier kan man stagnere i vektnedgangen, så det er lurt å prøve seg litt frem. Noen blir oppblåst i magen også, men dette må du selv finne ut av. Anbefaler å ha noe til "brannslukking" når det er som verst med søtsuget.........

Jeg har brukt lang tid på min vektnedgang, men dette kan du lese om i Studentbertas memoarer hvis du har lyst...

:klem: :klem:

Nille
13-06-05, 22:36
Ville bare skyte inn at dette såvisst ikke gjelder alle - mange går OPP i vekt - og blir der en stund. :)

:ja: sånne som meg *sukk* - De pastamiddagene mine koster meg dyrt ! :o
Men finner fort ut om man tåler en oppkarbing eller ikke. Jeg VET at jeg ikke tåler det og burde ikke utsette kroppen min for slikt.... Det tar meg et par tre uker å gå ned igjen det kiloet jeg legger på meg, så vann er det iallefall ikke. (Har hatt dokumentert forsøk gående her inne og det var jo ikke særlig oppmuntrende !). Så får du problem med at du går OPP i vekt og bruker tid på å få det kiloet av igjen er det IKKE lurt å prøve det flere ganger. Noen kan heller ikke takle det fordi det betyr starten på et gedigent etegilde og ikke en avgrenset spisedag. Er du ekte karbojunkie er det absolutt ikke tilrådelig. (Spør HP !! )

Men altså, virker det en gang - så er det ingenting i veien for å prøve det en gang pr mnd eller når vekta står stille. Husk bare at en oppkarbing ikke skal bestå av fett og sjokolade/snop. Men fettfrie karber ala pasta, pizza og poteter. (Ref K. Hallsteinsen/Eat).

Litt av vitsen med induksjon f.eks., er å venne kroppen av med søtstoff og søtsug. De fleste blir kvitt det etter et par uker. Men bruker man da Atkins produkter og kunstig søtet snop venner man aldri kroppen av med søtsaker. Da vil man alltid ha søtsuget som kan utløses av det minste...... Derfor anbefaler Atkins (i DANDR) at man IKKE bruker lavkarbo snop de første 14 dagene - og at man bruker et absolutt minimum av søtstoff. (Tillatt matvareliste - står det ikke på lista skal det ikke spises - så nektelt er det).

I USA var det mange klager da Atkins Nutritionals begynte med sjokolader og barer., Folk trodde de kune spise ubegrenset av disse (innenfor karbegrensen) og skjønte ikke hvorfor vekttapet stoppet opp - og i verste fall - la på seg ! Enden på visa var at de måtte få ut i media og advare mot sine egne produkter. Forklare at de IKKE er ment so måltidserstattere, men et supplement - og at man bør begrense inntaket.

Når det er sagt, så er det bedre å spise en Atkins sjokolade enn vanlig snop ! Men det aller beste er å prøve å klare seg uten......;)

Energica
13-06-05, 22:49
har ingen planer om a spise mange i uka, blir bare hvis jeg merker at søt suget blir for stort, har gått på lavkarbo en gang for mange år siden og da reagerte jeg ikke i det hele tatt på søtnings middel så en skulle ikke tro det hadde forandret seg så veldig, får man håpe:D, da testen jeg mange ganger med og uten bruk av søtningstoff, og vekten gikk ned med ca det samme hver gang.

Nille
14-06-05, 07:34
Leste noe interessant i VG her om dagen. I spørrespalten for vektklubben:

light brus
Innsendt av: , 13/06 - 2005 kl. 15:14
http://www.vg.no/t.gif
kan man legge på seg av light-brus? "
Indirekte kan man legge paa seg av light-brus fordi det er mye som tyder paa at lightbrusen foerer til oekt produksjon av visse hormoner som paa virker sultsenteret vaart i hjernen. Da vil man faa en sultfoelelse circa en halv time etter at man har inntatt lightbrusen. Sultfoelesen er saa intens at man faar helt kick paa raske karbohydrater som sjokolade og snop, poelser med broed og pizza med masse ost. Dette skjer fysiologisk. Den kalorifattige brusen foerer til et kaloririkt kick. Velger du andre drikker uten light produkter vil du antagelig merke at denne kicken forsvinner.

Hilsen grethe støa birketvedt


Dette er noe vi her inne har diskutert tidligere, - og det var litt fint å se at "spesialistene" er litt enig med oss !!

(Dr.med. Grethe Støa Birkevedt har tatt doktorgraden i fedme
og hormoner som påvirker spisesenteret i hjernen. Hun arbeider for tiden med fedmeopererte pasienter ved Lennox Hill Hospital i New York, og svarer leserne på spørsmål om behandling av fedme og overvekt fra sitt kontor i New York)

Kan dette hjelpe deg noe ?

Alfie
14-06-05, 07:41
..og enda mer fornøyd er jeg for at jeg aldri har vent meg til light-brus! Cola slutta jeg med for 17 år siden (bevare meg vel..) og ingen annen søt leskedrikk har noensinne vært aktuell. Akkurat når føler jeg meg ganske heldig :stortsmil

Jenny
14-06-05, 23:26
Har hatt en gedigen sprekk idag jeg og :confused: Sønnen har fødselsdag imorgen og det feiret vi idag med gjester, kinamat og to deilige kaker fra Våland Dampbakeri :D .

Men jeg starter på ny frisk imorgen og takker for tips angående Atkins barer og sjokolader som jeg har hatt i kjøleskapet hver dag ... Nå er det slutt på det og - det eneste søte jeg skal tillate mer heretter er et eple hver dag og en karbo-fri fromasj i ny og ne ...

Det hjelper og gå inn her og lese litt - det gir inspirasjon og lyst til å fortsette dietten.