View Full Version : Latterlig deilige boller

lovechild
02-02-14, 20:03
Vet ikke om denne allerede finnes her inne, men den fortjener uansett oppmerksomhet. Prøvde meg på Fotballfrues boller i dag, var temmelig skeptisk da jeg syns all søt lavkarbobakst ofte blir så stakkarslig og fjern fra det man prøver å etterligne. Men disse bollene! Gode gud, de var så deilige. Denne røra gir deg ca 6 boller. Utseendemessig blir de ikke som de vanlige bollene, men smaksmessig syns jeg nesten det - om ikke bedre.

Du trenger:

80 gram mandelmel
1 egg

2 ss kremfløte

3 ss kesam

4-5 ss sukrin

en klype salt

50 gram smør

en toppet teskje bakepulver

2-3 ss fiberhusk

2 ss kardemomme

1. Pisk sukrin og egg, tilsett kesam
2. Smelt smøret
3. Tilsett de tørre ingrediensene og bland alt sammen
4. La deigen stå i 15 min og kose seg
5. Rull den ut i 6 boller, legg dem på et bakepapir og sett dem inn i ovnen på 180 grader

Så lett!

Lissy
03-02-14, 11:35
Hei! Hvor lenge skal de stå i ovnen?

lovechild
03-02-14, 11:47
Å, glemte å skrive det :) 20-25 minutter!

senka
03-02-14, 14:57
Hei :)
Har lagde de før, det er en fra forumet som delt før ..
Kjempegode :D:)

Ludviga86
12-02-14, 21:41
Vet ikke om denne allerede finnes her inne, men den fortjener uansett oppmerksomhet. Prøvde meg på Fotballfrues boller i dag, var temmelig skeptisk da jeg syns all søt lavkarbobakst ofte blir så stakkarslig og fjern fra det man prøver å etterligne. Men disse bollene! Gode gud, de var så deilige. Denne røra gir deg ca 6 boller. Utseendemessig blir de ikke som de vanlige bollene, men smaksmessig syns jeg nesten det - om ikke bedre.

Du trenger:

80 gram mandelmel
1 egg

2 ss kremfløte

3 ss kesam

4-5 ss sukrin

en klype salt

50 gram smør

en toppet teskje bakepulver

2-3 ss fiberhusk

2 ss kardemomme

1. Pisk sukrin og egg, tilsett kesam
2. Smelt smøret
3. Tilsett de tørre ingrediensene og bland alt sammen
4. La deigen stå i 15 min og kose seg
5. Rull den ut i 6 boller, legg dem på et bakepapir og sett dem inn i ovnen på 180 grader

Så lett!

Tenkte jeg skulle prøve å bake disse bollene i morgen :) Men noe som vet ca. hvor mange kh det er i disse? I en bolle f.eks?

Moogie
13-02-14, 22:10
Takk for oppskrifta! Den skal prøves