View Full Version : Atkins' Sesam- og rømmemuffins


Marianne
13-06-05, 19:50
Fra Atkins' kokeboken:

Du kan velge selv, ha smør, kremost eller patè på disse smakfulle muffins. De er perfekte som tilbehør til supper og salater.

Tilberedning: 10 minutter - Steketid: 25 minutter. 6 muffins.

smør til smøring av formen
0,8 dl soyamel (helsekost)
0,6 dl malte sesamfrø
2 store egg
3 ss rømme
1/2 ts bakepulver

Sett ovnen på 175 grader. Smør en muffinsform for 6 stk. Bruk godt med smør.
Ha alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin og kjør den i 2-3 minutter til blandingen er jevn.
Fordel deigen jevnt i formen, ca. 3/4 fulle. Stek den i ca. 20-25 minutter til en prøvepinne kommer ren ut.
La muffinsene stå i formen i 5 minutter før du tar dem ut og lar dem kjøles helt på en rist.
Per muffin
Karbohydrater: 2,5 gram; netto karbohydrater: 1,5 gram; fiber: 1 gram; protein: 5 gram; fett: 10,5 gram; kalorier: 124.

(Jeg lagde disse i små vanlige papir-muffinsformer, det ble 12 stk. Næringsinnholdet pr.muffin blir da halvparten av oppgitt. Jeg sprayer med fett på sprayform fordi jeg er så lat. Ja, jeg vet det ikker er sunt, men det blir ikke så mye utav det.

Det var umulig å male sesamfrøene i food processoren enda jeg lagde dobbel porsjon. Men det fungerte ganske greit å male frøene med stavmikser. Bruk høyt glass, det spruter litt.

Hadde i litt natreen, og jeg tror de kan bli gode med vaniljeessens i og kanskje litt olje. Synes de var bittelitt tørre, men kanskje jeg hadde stekt dem litt for lenge til å bruke små muffinsformer. For de som ikke tåler melk, er det sikkert mulig å bruke rømme-erstatning av soya. NAM, NAM!)

Matilde
13-06-05, 21:12
Takk! disse skal bakes NU! :D