Noen som har forslag til gode enkle måltider som ikke inneholder egg? Kan bake med jukseegg, men det funker jo ikke å koke eller steke som vanlig egg som funker fint som frokost/lunsj/kvelds eller mellommåltid. :)
Jeg elsker chiagrøt om morgenen.
Utrolig deilig for et b-menneske og ha ferdig mat i kjøleskapet!
Jeg spiser heller ikke egg pga allergi, og spiser alt mulig annen god mat;
salater (med kjøtt eller fisk), kyllingvinger/lår, koteletter, supper, knekkebrød med f.eks. røkt laks, etc., etc.
Etter mitt syn er ikke lavkarbo begrensende, det er bare å tenke litt annerledes. Sånn er det med multiallergiene mine også; det gjelder bare å finne hva jeg tåler og har lyst på :)
Avokado med kaviar eller reker!
Chiagrøt? Hvordan lager man det? :)
1 box kokosmelk
2 ss chiafrø
1 ss sukrin
Has i en box med tilhørende lokk
Blandes godt. Jeg bruker en håndvisp, men mange bare rister boxen godt (med lokket på)
Lar det stå i kjøleskapet natten over, og om morgenen er det ferdig chiagrøt.
Noen velger å varme den i mikroen og spise den med smørøye, sukrin og kanel, men jeg foretrekker å spise den kald med bær eller evt når jeg lager den om kvelden blander jeg inn kakao og har "sjokoladefromasj" til frokost.
En hel boks kokosmelk, 3dl? Blir ikke det fryktelig mye?
Jeg lager av en hel boks, men det er tre måltider for meg.
En boks med makrell i tomat og en tomat. Kjapt og greit.
Tunfisksalat:
1 boks tunfisk (jeg bruker den med vann)
Majones blandes med melk (jeg er veldig følsom for laktose, så jeg bruker bare laktosefri melk, som jo også er lavere på karber: 3 gr) til en dressing. Gjerne med litt salt og pepper i.
Agurk skåret i terninger
Kok opp noen erter og avkjøl
Paprika i biter
Andre grønnsaker man syntes passer til tunfisk.
Alt sammen blandes sammen, og kan fint legges i en matboks som kan stå i kjøleskapet noen timer.