View Full Version : Avhengighet


Fedonisten
12-03-04, 11:31
I mange år har jeg egentlig visst at jeg er avhengig av sukker/karboser - eller DRIT-mat som jeg kaller det. Men først det siste halve året har jeg klart å si det høyt. Det er for flaut liksom. :o Misforstå meg rett - men hadde det enda vært alkohol, piller eller annet dop, så hadde jo folk flest forstått hva jeg snakket om. Det er jo aksepterte avhengigheter.

Nå har jeg steike meg fått en ny avhengighet! :eek: Og den har jeg ikke tenkt til å skamme meg over eller være flau for å utbasunere;

Jeg er avhengig av Karbojunkie! :D

Selv om det er en avhengighet for meg - så er det samtidig en hyllest til alle dere som gjør forumet til det det er! Og takk for det!

- så får det heller være når mannen min ikke skjønner hvem jeg snakker om når jeg refererer til HP, Nille, Scorpia, Iset, MHM osv. osv. Kan jo ikke skjønne alt han heller?

Si at jeg ikke er alene som denne avhengigheten da....;)

Iset
12-03-04, 11:46
hehehe. kjenner jeg meg igjen? næææææh.... :o

har vært avhengig av karbo i flere år jeg og. noe så sinnsyk. det begynte da jeg ble VEGETARIANER i 1997 faktisk! jeg erstattet kjøttet med baaare karbohydrater, brød, pasta, ris, osv osv. fikk ikke i meg proteiner utenom fisk en gang i uka...
la på meg ca 30 kg på 5-6 år på den måten. man tror vegetarianere er så tynne. HAH!!

jeg begynte heldigvis med kjøtt igjen da jeg var gravid (2 mndr på vei). fikk sinnsykt craving på kjøtt. tror fosteret fikk for lite proteiner faktisk. kroppen er utrolig flink å si fra.

gjett om min italienske mann og svigerfamilie ble glad da jeg begynte med kjøtt igjen? hehe. svigerfar mente omtrtent jeg skulle ta igjen for alle vegetar-årene, og presset i meg parmaskinke, biff og salsitchia (vet ikke hvordan det skrives, er en italiensk pølse) for harde livet hehehe.

er avhengig av karbojunkie jeg og ja. må nok innrømme det:) :o

MHM
12-03-04, 12:15
Kanskje bittelitt-ørlittegrann-hele-dagen-fra-morgen-til-kveld avhengig....???
Kanskje det aller første jeg må gjøre om morgenen og kanskje det aller siste jeg må om kvelden/natta før jeg legger meg? Kanskje???

Alle i min omgangskrets som trodde at HP er en chilisaus, har måttet tro om igjen. Og Scorpia er ikke skorper nei, og Iset er ingen is. Nille er selvfølgelig ingen butikk! Skjønn det da! ;)

Jeg synes HP er en utspekulert luring, for han vet: En person som kan bli avhengig av karbohydrater - han eller hun er tilbøyelig til å bli avhengig av hva som helst..... for eksempel en NETTSIDE! For eksempel HANS nettside! At vi ikke skjønte planen hans!

Men en liten trøst: Det første skritt for å jobbe seg ut av en avhengighet, er å tørre å innrømme at man er avhengig! Så får vi la det gjelde karbossene og ikke Karbojunkie, for vi må da fortsette å "treffes" her - avhengig eller ei!

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :rolleyes:

Kristian
12-03-04, 12:31
Iset, har du fortalt Mfus at du ble fet av vegetarkost, han har nemmelig hevdet at vegetarianere i hovedsak holder seg slanke, noe jeg har bestridet både på slankenettforum og Dagbladet's debattsider.

Iset
12-03-04, 12:34
javel? jeg blir ikke overrasket over at noe sånt kommer fra det mennesket. :rolleyes:
men det spørs vel hva man erstatter kjøttet med da, jeg erstattet det jo med kun karbos, og spiste mer søtsaker (fikk MER søtsug, kan ikke huske å ha hatt det før) og spiste deretter. (hva tenkte jeg med??).

dersom en kjøtteter går over til vegetarkost, men erstatter kjøttet med bønner og masse grønnsaker ellers, vil de nok holde seg slanke. det kommer nok an på HVORFOR et menneske blir vegetarianer. jeg ble det av etiske grunner, og tenkte da ikke på sunnhet.

MHM
12-03-04, 12:39
Apropo avhengighet..... ville bare slenge inn mitt innlegg nr 100 før jeg stikker i "kantina" og spiser lunsj... :D

Iset
12-03-04, 12:41
gratulerer:) det blir nok 100 nye før du har rukket å snudd deg :p

HP
12-03-04, 13:01
Jeg er AVHENGIG! :mad:

Og jeg er VELDIG takknemlig for at jeg alltid har ment at alkohol er meningsløst, og aldri fått meg til å smake... ;)

Ingen baktanker, men når jeg ser på tittelen så skjønner jeg hva du mener MHM! :D

Gratulerer med de hundre!

Skorpia
12-03-04, 17:07
Vegetarianer,hmmm.

Min mor ble vegetarianer da jeg var jentunge og er det fortsatt,om man kan kalle det det?
Hun spiser fortsatt fisk,men kuttet ut kjøttet.
Hun spiser også melkeprodukter og egg.
Hva er hva?
Er det de såkalte veganer som kun spiser fra planteriket?
Dette har vel du greie på ISET.

cathrine
12-03-04, 17:45
Jeg MÅ bare sjekke hvordan det er med dere alle sammen før jeg går på jobb,i butikken,på trening,før jeg lager middag,støvsuger,legger meg osv....
Mannen min sa i dag morges,da jeg logga på i 6-tiden...og vi hadde fri; " har det skjedd noe siden du logga deg av igår kveld? Hvor mange spørsmål har dere da??? Er det ingen av dem som sover eller???"
Tror han er rimlig oppgitt over min avhengighet til dette forumet :love: !!!
Men som han sier til meg;"hvis det er dette som skal til for å holde motivasjonen oppe og humøret på topp,så kos deg med det....."
Men nå roper poden om han kan få is (for femte gang...),så det er kanskje best å gå før han river ut alt i fryseren selv :D !!!

cathrine

Iset
12-03-04, 18:06
Vegetarianer,hmmm.

Min mor ble vegetarianer da jeg var jentunge og er det fortsatt,om man kan kalle det det?
Hun spiser fortsatt fisk,men kuttet ut kjøttet.
Hun spiser også melkeprodukter og egg.
Hva er hva?
Er det de såkalte veganer som kun spiser fra planteriket?
Dette har vel du greie på ISET.

jepp:) det har jeg. det er veldig mange grener innenfor vegetarismen.

-veganer = spiser ingen animalske produkter, eller biprodukter (melk, egg, honning osv).
-lakto-vegetarianer = spiser ikke kjøtt og fisk, men bruker melkeprodukter
-lakto-ovo-vegetarianer = spiser ikke kjøtt og fisk, men egg og melkerodukter
-pesche-vegetarianer (kalles også semi-vegetarianer tror jeg?) = spiser ikke kjøtt, men fisk (og egg/melkeprodukter).

er flere også, noe med "spiser bare frukt og nøtter", osv osv. men disse er de vanligste:) jeg var den siste. nå er jeg hardbarka kjøtteter :D

MHM
12-03-04, 18:16
Mannen min sa i dag morges,da jeg logga på i 6-tiden...og vi hadde fri; " har det skjedd noe siden du logga deg av igår kveld? Hvor mange spørsmål har dere da??? Er det ingen av dem som sover eller???"
cathrine

Jeg satt oppe til kl. 02.30, men turte ikke lage nye innlegg da, og legge igjen "spor". Noen kunne jo tro jeg hadde blitt AVHENGIG..... :D
Men det skulle jeg jo gjort, så kunne du hatt litt lesestoff når du logget deg på grytidlig. Kan vi ikke gjøre det slik at alle B-menneskene plikter å legge ut noe morsomt slik at A-menneskene har noe å lese når de står opp? Og i gjengjeld så skriver A-menneskene innlegg i soloppgang, slik at B-menneskene noen timer senere kan gni søvnen ut av øya med nye innlegg?

Iset
12-03-04, 18:20
høres bra ut :p
i natt og i morgen tidlig er det min SOVEDAG:) så jeg kan sitte oppe leeeeenge:) endelig få sove hele natta gjennom :D

Skorpia
12-03-04, 18:31
Er det så nøye da,jeg logger meg på både i tide og utide,og det hender jeg våkner på natta og skriver innlegg også.

Tror jeg presterte å skrive et innlegg 4.30 forrige helg:-):sove:
for jeg reagerte på det og tenkte,nå ser de når jeg har skrevet dette.
Men det var jo sånn at jeg våkna og fikk ikke sove,så jeg tok en tur innom;)

Men det har vært dager hvor en ikke har noe å skrive om og liksom.

Maz
12-03-04, 21:57
Er nok avhengig jeg også men det har vært ganske mye her noen uker. Er innom og leser selv om jeg ikke engasjerer meg så veldig mye.

cathrine
12-03-04, 22:28
Jammen er det bra det ikke bare er meg som er avhengig :p !!! Vi er med andre ord i samme "bås" alle sammen!!
Men det er jo inmari fint at vi kan legge inn ting vi lurer på eller ting vi føler for å dele med andre...Det er ikke alltid like mye forståelse å møte blandt "de andre"..(Les; de som spiser karboh)
..nå hører jeg gubben kommer opp å hører hvor det blir av meg...skulle jo bare legge poden jeg(!!!),så måtte jeg bare innom her en tur da...*gliser*...
Nei,jeg får gå ned og være litt sosial...-men se ikke bort ifra at jeg "stikker" innom etterpå..:D

cathrine

ayliah
12-03-04, 22:35
Ja..kan vel kalles avhengig ja....er innom her så ofte som jeg kan jeg...om dagen føler jeg bare at"jeg må bare se om det står noe nytt"..selv om unga maser og er urolige..og sambo bare..."hva driver du med nå da??er du der igjen??":o hehe...
vel...får være litt sosial jeg også..men akkurat nå er han dratt til butikken..så jeg sitter her litt til jeg..hihi:D Men når han kommer...får jeg vel sette meg ved siden av han....god som han er:love: :D

Summer
13-03-04, 14:12
Apropo avhengighet..... ville bare slenge inn mitt innlegg nr 100 før jeg stikker i "kantina" og spiser lunsj... :D
Jeg har 164 - er jeg mer avhengig enn deg da? :p

magdalena
13-03-04, 15:12
Må nok komme med mine innrømmelser jeg og..Jeg logger meg straks inn her og på slankenett hver gang maskinen skrues på.:rolleyes: Er ikke så flittig til å skrive,men følger med det gjør jeg.Sambo er skikkelig irritert over dette,og at han aldri får sitte på nett:p .Er så nysgjerrig om det har kommet nye innlegg!Fysj og fy sier nå bare jeg,for det stjeler masse tid som jeg heller kunne brukt på lekser og husarbeid f.eks. For et gjeng vi er!:D

Nille
13-03-04, 17:07
Dere har kanskje lagt merke til at jeg har vært her mindre enn jeg har pleid siste uke ?? Det er bare fordi at forum hoppingen min gikk over alle grenser. Det har gått utover jobben min og stakkars mannen min. Hvert ledige øyeblikk foran PC'en......har ikke lest ut ei bok på månedsvis, - jeg som pleide å lese 2-3 bøker i uka !! Mannen min snakker til meg og får bare enstavelsesord til svar. Han har etter hvert blitt "kjent" med mange av mine nettvenner, - og klager ikke på aktiviteten min heller - men vennene mine gjør. De sier jeg har blitt usosial !! JEG ??? Og når jeg tenker etter har jeg tilbragt mange timer på nett ! Jeg er med et par mer eller mindre akrive grupper i Atkins by the book forumet....... Og veldig aktiv i Forum Low carber, hvor jeg vel har snart 1500 innlegg.....siden september. Det er vi en tett knyttet gjeng av nettvenninder som også har en viss kontakt utenom sidene (mail / post) etc. Men som sagt var det ikke mange der som skjønte problemet med å gjøre Atkins her i Norge, - produkter etc.

DERFOR ER JEG GLAD FOR AT JEG FANT DERE !! .... OG TAKK TIL ISET SOM FANT MEG I ATKINS FORUMET !! :love:

Jeg heter Nille og jeg er forumavhengig !

Skorpia
13-03-04, 20:42
Vanskelig å si noe her da etter alle svarene dere har gitt,men ok jeg er vel avhengig jeg også.

Er stort sett bare opptatt av hva som skjer på karbojunkie

Anitra
15-03-04, 02:39
Og jeg da..som er ganske ny her inne..og som skriver som en gal for å komme over "juniormedlem" ;) Jeg har også blitt avhengig :)

mofe
28-02-05, 04:35
*fnis*

Så morsomt å lese denne gamle tråden! :lol:

*legge igjen spor kl. halv fire natt til mandag* :p

friflex
28-02-05, 05:12
Hehe selv om det ikke er et år siden en gang, virker det som eldre historie på en måte:rolleyes: :confused: :p

Men avhengigheten fortsetter tydeligvis, for de fleste som skrev i tråden da er her fortsatt riiiimelig ofte:D

Summer
28-02-05, 10:46
*fnis*

rsy
28-02-05, 14:07
Jeg har desverre ikke lest alle innleggene i denne tråden, men jeg sier meg helt enig at
karbohydrater er en type stoffer som stimulerer kroppen - og derfor har potensiale som
"missbruk". Missbruk blir det når kroppen fysisk og psykisk fører til at du dytter mer
innpå enn det du trenger og er komfertabel med.

Jeg tror dette kommer til å bli "oppdaget" innen for helseforskning og at dette blir et
langt mer diskutert emne om noen få år.

Selv er jeg meget bevist på det, og som nevnt i annen tråd så merker flere her på
forumet mye større søthunger etter at man eventuelt har skeiet ut og spist
karbohydrater ved "en feil"..... kroppen stimuleres og vil ha mer. Karbohydratmani!

RSy

Nirren
28-02-05, 15:03
Jeg er også inne flere ganger om dagen, men jeg skriver ikke så mye eller ofte. Jepp ganske avhengig da ja...

Nille
28-02-05, 20:18
Men avhengigheten fortsetter tydeligvis, for de fleste som skrev i tråden da er her fortsatt riiiimelig ofte:D

Avhengig ???? JEG ???? :blinke:
Neeeeeeeiida... Hvordan kan du tro det da ?

:rodme:

Aline
28-02-05, 20:44
mitt navn er Aline og jeg er også karbojunkioholiker ;) og det er mange av oss :D

magdalena
02-03-05, 00:46
Klarte og stå i mot avhengigheten,men er falt i gamle synder igjen:D

Gamla
02-03-05, 01:45
http://skins.hotbar.com/skins/mailskins/img/Comput/Computers_and_Parts_Happy_computer_prv.gif
Ja, jeg er nok også blitt avhengig jeg også, og det hadde jeg aldri trodd!:p
Ikke har jeg igrunnen tid til dette heller. Jeg burde heller jobbet med noen gamle bilder som jeg skal inn som DVD show. Veldig moro det også,- men det har ikke skapt noe avhengighetsforhold enda.:)

lillemy
02-03-05, 09:11
Jeg er på god vei til å bli avhengig :p

......og det er jeg veldig glad for. Noe må man jo fylle dagen med når man ikke står på kjøkkenet hele dagen lengre. Merker og at jeg ikke er og handler mat så ofte som før. Selv om maten jeg spiser nå er dyrere så sparer jeg penger på dette. Smågodt er forferdelig dyrt, ialle fall når man spiste så mye som jeg gjorde.

Må bare spørre er Mfus samme person som var utrolig irriterende på slankenett. Kunne ikke diskuterer med han til slutt jeg, ble så fly forb........ av innleggene hans