View Full Version : Hva skal du ha til middag i dag-tråden - April/Mai /Juni '15
Spinnerette
09-04-15, 21:00
Ny måned, ny tråd! 3 mnd burde vel bli ca 1000 innlegg? :p
I dag hadde jeg kalkun-taco i salatblad!
Ble egg og bacon - en evighet siden jeg hadde det sist
Spinnerette
10-04-15, 13:29
I dag blir det reprise, har rester, og mannen skal ha fish & chips. :p
Griller opp/varmet en bit ribbe(fra jul), pølser uten karber på grillen og har blomkålmos til.
Spinnerette
11-04-15, 20:54
Gerds tyrkiske gryte :D
Stifado.:) Hvis den blir ferdig før jeg skal legge meg.:o
Vegansnicel og erter,gulrot:D
Kalkun dampkokt/-stekt i porter.... Lengere er jeg ikke kommet... Tilbehør planlegges senere.
BBQ-burger (http://forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=615&pictureid=3381) med masse salat :D
Inspirert av Gerds fisk og pannekakrøre blir det fish'n chips i dag. :sikle: Sellerirotchips altså. Salat, sitron og remulade attåt. :ja:
Blir biff på jobbmøte i kveld :)
Hildemor på slanking
14-04-15, 18:30
Hadde stekt laks og kremet agurksalat😊
Spinnerette
15-04-15, 15:09
I dag begynner prosjekt tømme-kjøleskapet-før-vi-reiser-bort, så det blir diverse restgrønnsaker, stekt frankfurter, og CF. :p
Siste dag på eggefaste. I dag skal jeg ha stekte egg; stekt i restefettet fra de andres pølse-pyttipanne :D
Hot chilisuppe (http://forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=130&pictureid=850)med kjøttdeig og osteknekkis
Chiligryte, kål øg løk. :)
Torsdag: MEATmission Dead Hippie Burger!
Fredag: Italiensk parma pizza
Lørdag: Indisk gill restaurant-mat ved navn Dishoom
Søndag: Engelsk steak-house rett med storfe og ymse grønnsaker
Mandag: Argentinsk steak-house rett med storfe på spyd
Tirsdag: Laks med sushiris fra Itsu
Mandag: Satay-kylling med peanøttsaus på Thai restaurant
...Har ikke hatt det så værst. :p
Beklager om jeg ødela dietten til samtlige med dette. :o
Gerds kyllinglasagne. :sikle: (Og kål og løk. :p)
Grillet nakkekotelett med grønnsaksalat ala potetsalat
Fritert scampi med salat.
Bondeomelett med salat :)
Ëntrcote med hvitløk og ostegratinerte tomater, brokkoli, helstekt sjampinjong og bearnesaus :D
Resten av kyllinglasagnen fra i går, kål og løk. :)
Kokfesk med smør og en liiiten potet.
Butterfly83
18-04-15, 13:13
Laksegryte med kokosmelk.
Plutselig ble det visst kebabsalat
Plukkfiskkake etter kokfisken i går. Servert sammen med selleristappe og salat. Og smelter smør :sikle:.
Tyrkisk gryte (http://forum.lavkarbo.no/album.php?albumid=130&pictureid=2059) :D
Thai kyllingsuppe, ny oppskrift som skal prøves.
Kokfesk, igjen.... med smør. Har fullstendig dilla på fisk for tiden.
Kjører noen gamle svinekoteletter i slowcookeren. Lukta greit, så det er vel trygt å spise dem.
Squashpasta med asparges og røkelaks med cremefraichesaus
Spinnerette
23-04-15, 15:07
Squashpasta med asparges og røkelaks med cremefraichesaus
Åh, det hørtes skikkelig godt ut!
Skulle egentlig lage kyllinggryte.. Men nå tror det blir squashpasta med kylling og fløtesaus! :D
Kyllinglårkjøtt, søtpotet og creme fraiche.
De andre har taco, men jeg spiser biffwok
Åh, det hørtes skikkelig godt ut!
Det var veldig godt! Men fryktelig mektig..... :o.
I dag ble det visst bare en pølse på farten. :rolleyes:
Stekt laksefilet, sellerirotmos og dampet spinat. Nam
Thai kyllingsuppe idag også, nammenam rett og slett!
Helgrillet entrecote med brokkoli, hot bearnaise og grillet løk
Spinnerette
25-04-15, 12:19
I går var det kyllingsalat med parmesan og feta, i dag tror jeg det blir kalkun-taco :)
Har en hel kylling liggende i tandorimarinering. Skal teste rotisseriet på grillen i dag! :D. Men aner ikke tilbehør?....
I går ble det blomkålsuppe med krydderost og etter en runde i fryseren istad så blir det meatza og rømmedressing i dag. :)
Ble pytt i panne med turnips til middag. Enkelt og godt. Og så en pizza i kveld.
Ble pytt i panne med turnips til middag. Enkelt og godt. Og så en pizza i kveld.
Husker da jeg gikk på ungdomsskolen. Da kjøpte vi turnips i første friminutt og knasket på dem hele dagen. De var stooore. Ca ett kilo, litt mindre enn en vannmelon. Men fy så godt! Må finne ut om det er noen bønder i nærheten som selger turnips... :o
Er ikke turnips det samme som nepe? Jeg kjøpte min i frankrike der den het noe som lignet å turnips. Derfor kaller jeg den det. Kom på etter hjemkomsten at jeg håper det ikke er forbudt å ta med turnips fra utlandet slik det er med poteter? :o
Er ikke turnips det samme som nepe? Jeg kjøpte min i frankrike der den het noe som lignet å turnips. Derfor kaller jeg den det. Kom på etter hjemkomsten at jeg håper det ikke er forbudt å ta med turnips fra utlandet slik det er med poteter? :o
Kanskje turnips er en nepevariant??
Turnip er nepe som egentlig er dyrket for å være dyremat. Kalles også fôrnepe. :)
Turnip er nepe som egentlig er dyrket for å være dyremat. Kalles også fôrnepe. :)
Vet det, derfor det bare var unger av bønder som solgte den, men den er nydelig likavel!
Vet det, derfor det bare var unger av bønder som solgte den, men den er nydelig likavel!
Ikke så lett å vite at du VET det, når du skriver: "Kanskje turnips er en nepevariant??".
Ikke så lett å vite at du VET det, når du skriver: "Kanskje turnips er en nepevariant??".
Vet at det er dyremat. Ofte når man henviser uten direkte henvisning er det som oftes myntet på siste utsagn. Men var ikke helt sikker på resten av turnipsslekta. Derfor jeg sa at det kanskje var en nepevariant. Beklager at jeg ordla meg dårlig. Min feil. :p
Sommerkoteletter uten tilbehør :) (tester ut nullkarbo)
Noe på grillen; kanskje spareribs, Jacobs pølse eller sommerkotelett og grønnsaker...må se hva jeg har.
Håper på grill her også. Da blir det i såfall sommerkoteletter, vårløk og bittelitt potetsalat. :)
Er ikke været på vår side så blir det blomkålgrateng. :ja:
Spinnerette
26-04-15, 15:55
I dag blir det grillet kylling i biter, paprika og purre, fløtegratinert i ovn med masssssse karri oppi, brokkoli ved siden av.. Namme!
Noe på grillen; kanskje spareribs, Jacobs pølse eller sommerkotelett og grønnsaker...må se hva jeg har.
Hadde lammekoteletter også og aubergin. Så har jeg laget tomat-og mozarellasalat. Har både oliven, hjemmelaget pesto, aioli og ovnssteker noen potetbåter...
Datter med familie kommer...😍
Blei denne http://gladimat.no/no/2014/01/varmende_vintermat/Suppe+med+svineknoke.b7C_wljMZX.ips
minus poteter :)
Det er EN ting jeg ikke vil/klarer kutte ut av lavkarbo; nemlig klubb! Så i dag blir det klubb med saltkjøtt og kålrabistappe, smelta smør og dampet pølse. :sikle: :sikle:
De siste middagene mine har vært innmari bra. *lavkarboklapp på skuldra*
Kyllingfiletbiter, scampi, et speilegg, hvitløk og en liten brokkoli stekt i smør med det fantastiske krydderet salt!
Grillet laks med brokkoli og hollandaise-saus
Vegetarisk farse.squash,løk,gulrot,hakkede tomater,hvite bønner :D
Stekt flyndre, erter, blomkålmos og remulade.
Spinnerette
28-04-15, 16:54
Gerds tyrkiske gryte igjen, gitt! :p Eeeeeer så godt!
Butterfly83
30-04-15, 23:16
Lagde ostesuffle i dag for første gang. Fant en oppskrift her inne. Veit ikke helt hva jeg hadde venta meg, men det er jo egentlig bare en omelett? Smakte ikke noe forskjell. Så ble litt skuffa :p
Idag blir det koteletter marinert med rosmarin, og blomkål ris eller blomkål og brokkoli-mos, vi får se hva jeg gidder.
Lagde ostesuffle i dag for første gang. Fant en oppskrift her inne. Veit ikke helt hva jeg hadde venta meg, men det er jo egentlig bare en omelett? Smakte ikke noe forskjell. Så ble litt skuffa :p
Ostesuffle er godt! Men så liker jeg å bruke skarpe smaksrike oster, og hvis jeg har, en klunk hvitvin. :sikle:
Mange sånne for tiden:
http://i.imgur.com/GtXKpBml.jpg?1
Brokkoli, kylling, scampi, flaskegresskar, bok choi, hvitløk, sukkererter, litt rødløk. Stekt i smør og deretter saltet!
(Brokkolien damper jeg i vann med litt smør og en del salt i)
Butterfly83
01-05-15, 13:11
Ostesuffle er godt! Men så liker jeg å bruke skarpe smaksrike oster, og hvis jeg har, en klunk hvitvin. :sikle:
Den var faktisk bedre til frokost i dag :) Jeg brukte en svensk ost som smaker omtrent som Jarlsberg, men litt sterkere og skarpere.
Spinnerette
01-05-15, 16:24
Mange sånne for tiden:
http://i.imgur.com/GtXKpBml.jpg?1
Brokkoli, kylling, scampi, flaskegresskar, bok choi, hvitløk, sukkererter, litt rødløk. Stekt i smør og deretter saltet!
(Brokkolien damper jeg i vann med litt smør og en del salt i)
Ser skikkelig godt ut! :D
Her blir det blomkålmos med pøsle og purrebiter i ovnen, salat ved siden av.
Enten så lager du veldig luftige omeletter, eller så har den ikke blitt helt som den skulle? ;)
Butterfly83
01-05-15, 17:30
Den var nok luftigere, men smaken syns jeg ikke var så forskjellig? Men når hovedingrediensen er ost og egg så smaker det vel ganske likt :p
Jeg bruker nesten aldri ost i omeletten lenger, men de souffleene jeg husker fra åttitallet var noe helt annet en omelettaktige. De var kjempehøye og veldig luftige, og osten var sånn lang og trådete. http://scontent-a.cdninstagram.com/hphotos-xfp1/t51.2885-15/10576237_336977743144368_1862689589_a.jpg
Men man måtte spise den nesten med en gang, ellers falt den sammen og ble våt... Nå fikk jeg skikkelig lyst på ostesouffle :sikle:
Butterfly83
01-05-15, 20:13
Googlet bilder i går av når den lå på tallerken,og det som kom opp lignet hvertfall i konsistens på den jeg hadde. Men kan jo alltids ha gjort noe galt for det selvfølgelig :p
I dag blir det denne med sellerirot i stedet for poteter: http://trinesmatblogg.no/2013/04/09/kylinggryte-med-poteter-og-paprika/
Spinnerette
05-05-15, 14:35
I dag blir det kjøttboller og salat, potet til mannen.
I dag blir det denne med sellerirot i stedet for poteter: http://trinesmatblogg.no/2013/04/09/kylinggryte-med-poteter-og-paprika/
Takk for tips, Carisma😊Lagde dnene i dag og det var veldig godt.
Brukte du en sellerirot til denne, som du får kjøpt i butikken, eller mer? Det så veldig godt ut nemlig!
Jeg brukte en hel sellerirot, kjøpt på innvandrerbutikk. Men syns den ble litt søt, skal nok bruke neper neste gang. Men den var god!
Oki, tusen takk, Carisma. Den så nemlig bare helt himmelsk ut, så prøver den kanskje ut i helgen!
Brukte du en sellerirot til denne, som du får kjøpt i butikken, eller mer? Det så veldig godt ut nemlig!
Jeg brukte nesten en halv stooor svensk sellerirot. (De svenske er større enn de norske. Kanskje litt mildere i smak og halv pris av de norske). Akkurat passe for oss. Liker sellerirot godt
Den Trines Mat-bloggen er full av mat som lett kan gjøres lavkarbo, jeg bruker den mye :ja:
Spinnerette
06-05-15, 10:52
I dag blir det kyllingsuppe, i morgen blir det nok den retten Carisma linket til, ser jo så godt ut :D
Kyllingfilet, kål, løk og sweet chili saus.
TrillTrall
06-05-15, 18:00
Omelett??? En suffle er jo høy og luftig, ikke flat som en omelett.
Butterfly83
06-05-15, 22:34
Jeg tenkte egentlig mest på smaken. Uten grønnsakene selvfølgelig men selve egg- og osteblandingen.
I går ble det fiskenuggets med ugly beans og remoulade
I dag fikser sambo middag så da blir det gratinert blomkål
Spinnerette
10-05-15, 14:38
I dag blir det kylling, paprika og purre i fløtesaus med masse karri, brokkoli ved siden av.
Jacobs bratwurst og asparges. Grillvær. :D
Hamburgere med blomkålmos og hjemmelaget dressing :)
Gryte med vegetarisk farse og grønnsaker :D
Butterfly83
12-05-15, 18:19
Nakkekotelett med grønnsaker :)
Omelett (eggefaste igjen :sikle:)
Moussaka med sellerirot, kål og løk. :)
Kylling tandoori, kål og løk. :)
Kyllingfilet, kål, løk, feta og oliven.
Meatza med rømmedressing og litt rødt i glasset. :)
Grillet rødvinsmarinert ytrefilet (takk, Kiwi :D) med sellerifries og kaldrørt cafe de Paris-saus
I dag blei det laks med pesto, ruccula, pinjekjerne , fetaost og oliven. Utrolig godt!! :)
Reker med agurk, avokado og majones
Rester av gårdagens, saltkjøtt av lam med kålrotmos :)
Kyllingfilet, kål, løk og sweet chili saus.
Fylte baconburgere :)
Bland kjøttdeig med div. krydder og rull passe store boller. Klem de flate.
Dekk bunnen og ca 5 cm opp på sidene av en brusboks med farsen.
Klistre 2 skiver bacon rundt.
Ta bort boksen.
Lag noe godt fyll. Stekt løk, paprika eller soppstuing?
Revet ost på toppen.
Stekes på svak varme på grillen eller i ildfast form i stekeovnen.
Oppskrift, video og bilder:
http://www.newsner.com/2015/05/han-lindar-bacon-och-kottfars-runt-en-olburk-resultatet-jag-sitter-bara-och-gapar/ (http://www.newsner.com/2015/05/han-lindar-bacon-och-kottfars-runt-en-olburk-resultatet-jag-sitter-bara-och-gapar/")
For tredje dag på rad: Kyllingfilet, kål, løk og sweet chili saus. :) At jeg aldri blir lei...
Fylte baconburgere :)
Bland kjøttdeig med div. krydder og rull passe store boller. Klem de flate.
Dekk bunnen og ca 5 cm opp på sidene av en brusboks med farsen.
Klistre 2 skiver bacon rundt.
Ta bort boksen.
Lag noe godt fyll. Stekt løk, paprika eller soppstuing?
Revet ost på toppen.
Stekes på svak varme på grillen eller i ildfast form i stekeovnen.
Oppskrift, video og bilder:
http://www.newsner.com/2015/05/han-lindar-bacon-och-kottfars-runt-en-olburk-resultatet-jag-sitter-bara-och-gapar/ (http://www.newsner.com/2015/05/han-lindar-bacon-och-kottfars-runt-en-olburk-resultatet-jag-sitter-bara-och-gapar/")
Takk for denne, tenkte jeg skulle prøve den i løpet av helgen!
Pinseferiepølser med speltlomper :D
Krydderpølse og asparges.
Serranoskinke, eggerøre og seterrømme. Enkelt og greit.
Skrev i dagboken min hva jeg lagde, men tenkte jeg godt kunne poste den her også.
Brukte denne (http://absolutthjemme.familieprat.no/2014/04/13/lavkarbopizza-man-kan-spise-med-hendene/) oppskriften. Jeg hadde ikke fiberhusk, og fant det heller ikke på Rimi, så da brukte jeg kruskakli. Jeg veide alt, og regnet ut hvor mye kh det inneholdt, så hvis noen er interessert så var ble det altså:
Bunn:
4 egg: 0,6 g kh
4 ss kremfløte: 1,5 g kh
2 ss olje 0 g kh
1 ts bakepulver: 3,4 g kh
2 ss kruskakli (hadde ikke fiberhusk): 0,5 g kh
2 dl revet ost: 0 g kh
3 ss sesamfrø: 0,9 g kh
Totalt i pizzabunn: 6,9 g kh
Fyll:
80 g spagetthisaus: 9 g kh
80 g pesto: 2,9 g kh
94 g bacon: 0,9 g kh (finnes også bacon med 0 g kh)
42 g sjalottløk: 1,4 g kh
90 g marinert kylling: 0,9 g kh
50 g sjampinjong: 1,9 g kh
ost (veide ikke): 0 g kh
Totalt i fyll: 17 g kh
Totalt i pizza med fyll: 23,9 g kh. Jeg delte pizzaen i 9 biter, så da ble det 2,7 g kh i hvert pizzastykke. Så er det eventuelt den rømmedressingen du tar på i tillegg. Jeg lagde en med rømme og aioli:
Rømmedressing:
74 g sæterrømme: 2,1 g kh
46 g aioli: 1,2 g kh
diverse krydder: 0 g kh
Totalt rømmedressing: 3,3 g kh
Den ble veldig god =) og fryktelig mettende! Jeg har nå spist et stykke med dressing og er mett allerede =) så da ligger jeg på rundt 3,2 g kh på middag. =)
Laks med grønnsaker og smør :sikle:
kjøttdeig, vårløk, paprika og taco krydder.
Linsesuppe :)
Linsesuppe er veldig godt. Hvordan lager du din? Hva har du oppi?
Vi skal ha kylling wook i dag.
Syns det er så godt. Også kan en jo variere endel både med krydder og grønnsaker
Er mannen som skal lage i dag så heldig meg:)
Kyllinglasagne, kål og løk.
Stekt baconburger med grønne bønner og blåmuggost
Koteletter med broccoli og løk/sopp stuing.
Kjenner at jeg gleder meg for koteletter er så godt :D
Kyllingfilet, kål, løk og sweet chili saus. :)
Butterfly83
13-06-15, 13:00
Hamburgere med pofiberboller som brød :) Tenkte å ha på cheddar, bacon og blue cheese-dressing :)
Lunsjen i dag ble middagen da jeg ikke klarte å motstå varmretten i kantina: Langtidsstekt svinenakke med grønnsaker. Og det var nyyyyydelig! :sikle:
Skal lage masse bacalao på jobb i dag, så da spiser jeg der :D
Tacomarinert kyllingfilet, kål og løk. :)
Pizza me god bunn og masse fyll
Callaloo cookup fra Guyana. Fant oppskriften på godt.no (http://www.godt.no/#!/oppskrift/5667/callaloo-cookup-gryterett-fra-guyana) byttet ut ris med quinoa og hadde bare i halvparten av det oppskriften sa. Den ble veldig salt, så hvis dere vil lage den dropp ekstra salt i den.
Marinert laks,blomkålmos :)
Festina lente
07-07-15, 23:23
Fiskekaker (ferdig kjøpt:o) med grønnsakssalat og osteterninger. Dressing av olje, sitronolje, pepper og balsamikoeddik.
Dessert: litt bringebær med lime-kesam og en Atkinsbar. Sliter med å holde meg matta kostholdsmessig, så kesam og bar vil forhåpentligvis dempe det verste søtsuget til jeg er tilbake på den smale sti....:rolleyes:
Butterfly83
08-07-15, 00:10
Proteinbrød med blåmuggost :o
bacon cheeseburger casserole med salat blir middagen i dag.
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.