Majones for dummies, denne er helt genial (Må sees, vanskelig å legge ut oppskriften)
https://www.facebook.com/loyningrune/videos/425335574294909/
Det viktige er å ikke løfte stavmikseren for tidlig
Smart.
Ha 1 egg, 1 fedd hvitløk, litt dijonnesennep , 3-4 dl olje i glass eller stavmikser-bolle. Stavmikses til majones, fra bunn og opp. Rør inn litt salt før servering.
Smart.
Ha 1 egg, 1 fedd hvitløk, 3-4 dl olje i glass eller stavmikser-bolle. Stavmikses til majones, fra bunn og opp. Rør inn litt salt før servering.
Ei lita skjei med dijonnesennep skal også oppi.
Hm, nå må jeg snart få prøvd dette her. Jeg liker ikke kjøpemajones, men jeg har til gode å prøve hjemmelaget majones. Uten dijonsennep da. Liker ikke sennep.
Butterfly83
14-05-15, 15:14
Blir ikke denne veldig oljete? De fleste andre oppskrifter jeg har sett tidligere har 1 egg/eggeplomme pr dl olje. Det utgangspunktet har jeg brukt før, og syns innimellom det kan bli litt oljete og, men smaker veldig bra :) Jeg elsker majones!
Er ikke helt enkelt bestandig dog -
Det er utrolig viktig at egget og oljen er temperert - ikke ta egget fra kjøleskapet, da blir det bare suppe.
Det funker også like godt å lage bernaise på samme måten, bare man har litt sitronsaft og estragon, og kanskje bernaise-essens fra butikken.
Odde