View Full Version : Mellanmål är för sockerätare


ssskaldeman
29-06-05, 23:25
Jag tänkte att jag skulle göra 25 inlägg innan jag gick på semester. Här kommer nr 25:

Jag tror inte att mellanmål är bra för tjockisar. Mellanmålens funktion är att höja blodsockret och att hålla dig på benen fram till nästa måltid. Men höjt blodsocker är detsamma som bromsad fettförbränning. Resultatet blir bevarad övervikt.

Dietisterna rekommenderar mellanmål, men de utgår från sockerätarnas behov. En sockerätare behöver ständig tillförsel av ny energi, eftersom blodsockret hela tiden pendlar upp och ner. Men när man övergår till att äta naturlig, animalisk mat, då försvinner dessa problem. Den som äter naturlig mat måste ibland påminna sig om att fettbrasan behöver bränsle!

Ett spädbarn behöver kanske sex mål mat om dagen. Men ett spädbarn växer på längden. En vuxen sockerätare som tillämpar samma princip växer på bredden!

Det är inte mellanmålen i sig som där problemet, utan mellanmålens karaktär. Om du till exempel äter en kall fläskkotlett vid kaffepausen, så ger det ingen blodsockerhöjning. Men möjligen kan det ge höjda ögonbryn hos arbetskamraterna runt fikabordet...

Själv äter jag “middag” tre gånger om dagen. Måltiderna är ungefär lika stora och består av fet, animalisk mat. Mellanmål förekommer inte. Det är det enklaste receptet för att gå ner i vikt, och för att bibehålla sin viktminskning. Och man behöver aldrig någonsin vara hungrig.

Sten Sture Skaldeman

Marianne
29-06-05, 23:29
Grattis med nr. 25 ;)


Interessant ssskaldeman...

205gti16v
29-06-05, 23:36
Men grønnsaker er viktigt.

50% av energien i morsmelk er fett. Altså fett er best:o

Når eg spiser 4egg med smør,2 skjeier UDOs,3skjeier cocosa,10gram loppefrø i vann og 2 store gulrøtter til frokost er det fysisk umulig å spise mellom måltid før det har gått 5 timer.

ssskaldeman
30-06-05, 08:40
Men grønnsaker er viktigt.

50% av energien i morsmelk er fett. Altså fett er best:o

Når eg spiser 4egg med smør,2 skjeier UDOs,3skjeier cocosa,10gram loppefrø i vann og 2 store gulrøtter til frokost er det fysisk umulig å spise mellom måltid før det har gått 5 timer.

Grönsaker är bra. Men de hjälper inte den som vill ha en maximal fettförbränning. Jag levde i nio månader på enbart fett och protein och under den tiden brände jag 44 kilo fett och vatten, utan motion och utan muskelförlust. Dessutom fick jag fantastiska hälsovärden.

Vill jag stå stilla i vikt lägger jag till grönsaker.
Vill jag gå upp i vikt lägger jag till frukt.
Vill jag gå ner i vikt äter jag enbart fett och protein.

Det är mitt enkla recept för att reglera kroppsvikten. Motion är nyttigt, men kroppsvikten reglerar man enklast med kosten.

Sten Sture Skaldeman

mofe
23-01-06, 09:34
Spennende tråd.

Med andre ord - om man skal spise mellommåltid, skal det kun inneholder fett og proteiner?

Aline
23-01-06, 09:38
eller, om man spiser nok fett trenger man ikke mellommåltidene, for man er mett :)

nøtta
23-01-06, 09:58
hm :wacko: trodde mellommaltider var saa sundt jeg .... men hvis man f.eks sparer en kjottkake fra middagen og spiser den litt seinere som et mellommaltid ? det er ikke saa bra det da ? altsaa det jeg mener er om man spiser den samme mangden saa er det bedre og spise den over tre maaltider enn fem ?????

Aline
23-01-06, 10:01
Teorien er igrunn enkel, du spiser måltider med fett og proteiner og kanskje litt grønt.

Du spiser til du er mett, også venter du med å spise til du er sulten :)
Hvis du ikke er sulten før om 5-6 timer er det jo ikke noe poeng med mellommåltid, sant?

Hvis du derimot spiser mat som gjør at du er sulten igjen etter 2-3 timer så er det mer nyttig å spise et mellommåltid enn å spise et stort måltid..

:wacko:

Har jeg misforstått? jeg må vel innrømme at jeg har hoppet inn i denne diskusjonen uten å ha lest alle svarene :o

nøtta
23-01-06, 10:05
ja jeg skjonner at hvis man spiser nok fett saa holder mann seg mett helt til neste maaltid, saa man trenger ikke mellommaltid :) og det er bra men, hvis man spiser samme mengde mat er det da bedre og spise den over tre maaltider enn fem ? *notta er vannskelig i dag*

Aline
23-01-06, 10:10
hm... jeg tror det blir "ett fett" :lol: *klasker seg på låret*
men om du er mett etter såpass lite at du må fordele det over flere måltider, så er nok det riktig for deg :)

for meg varierer det fra dag til dag. noen ganger 4 andre dager 2 :)

nøtta
23-01-06, 10:12
ja samme her men iden jeg naa skal bli et nytt og bedre menneske saa tenkte jeg og ha faste tider hver dag (i uka) som jeg siser paa saa blir det litt mer rutine over det hele, ihvertfall i starten ......

:lol: festlig er du !

Aline
23-01-06, 10:16
Men du må huske på at dette gjelder skaldemanndsietten :)
og du har tenkt å følge fedon?
sikkert ikke dumt med faste tider :)

Begod
23-01-06, 12:04
I går spiste jeg 2 egg med salami og ost til frukost/ lunch.( ca kl 12.00)
neste måltid ble ikke før ca 19.30. var selvsagt sulten da , men det var bare siste halvtimen at jeg var skikkelig sulten.