View Full Version : lørdagsgodt...


Summer
14-03-04, 13:19
Leste en tråd på et annet forum, og tenkte jeg kunne starte en slik en her også... :)

Ang. lørdagsgodt...

Når vi spiser såpass annerledes som vi gjør i forhold til store deler av samfunnet rundt oss, er det viktig at vi ikke gjør barna våres å veldig annerledes...
Husker dere hvor vi gledet oss til lørdagsgodtet når vi var liten? (eller var det bare meg? :p )

Så altså tips til alternativer:

Hender vi har mørk 70 eller 86 % skjokolade, men helst når vi har besøk.

Annen lørdagskos er: Bær (Jordbær, blåbær, bjørnebær, bringebær osv selger frosne pakker på butikken,- kjempegode! :) )

Bær med eggedosis. (søtet med stevia etter eggene er pisket til eggedosis)

Farris med lime, - det er brus det... i henhold til poden :D

Nøtter er kjempegodt! (Gjerne hakket i kjøkkenmaskin eller til masipankonsistens, - triller kuler)

Iset
14-03-04, 13:26
hehe ja jeg leste tråden jeg også. blir i grunnen litt sjokkert over hva folk kan få seg til å gi ungene sine,og at de mener vi andre er overhysteriske :rolleyes:

jeg vil heller ikke gi Camilla snop. Hva er vitsen egentlig? klart hun skal få litt kos dersom hun er i barneselskap eller feks på julaften, men jeg vil helst ha det mest mulig "naturlig". altså mørk sjokolade (det beste er å lære dem til den smaken tidlig, da liker de den jo), nøtter (kommer an på hvor gamle de er), frukt (barn elsker jo oppskåret frukt).

et tips er feks banan (høy GI men men) med smeltet mørk sjokolade på. sett den på en pinne (en halv banan). kan jo fryses som is også.

apropo is, det går jo an å lage iskrem av yoghjurt naturell og frukt, eller fløte, stevia og egg + litt mørk hakket sjokolade (det har jeg laget før, det er sinnsykt godt).

hva med nøtter egentlig? de kan jo sette dem i halsen dersom de er under 3 år, men nøtter er jo svært sunt da. er det en måte å få det i dem på, når de er under 3 år? så du Lise hadde et tips om å hakke dem og trille dem til kuler?

har ei venninne som siden ungen hennes var 6 mndr, har gitt henne allslags dritt. cola, sjokolade, is, osv osv. jeg blir helt matt....

MHM
14-03-04, 13:28
Fine tips Lise! Eggedosis er kjempelurt, for da blir det litt proteiner ekstra også, og akkurat proteiner er det ikke så vanlig at "godterier" inneholder....

Min datter på 6 år får på lørdag valget mellom godterier eller blad i butikken, og velger nesten alltid blad.... (så løste vi den). Men jeg vil likevel føye til noen tips til "alternativt" godteri:
1) Oppskåret "eksklusiv" frukt som ananas, meloner, fiken m.m.
2) Egenprodusert pop-corn laget i smør og kokos.
3) Milk-shake av Biola syrnet lettmelk, frossne bær og ønsket søtstoff

Ofte har vi 70% sjokolade eller bær til dessert på hverdager (for å få litt ekstra antioksidanter, og for å dempe smaken på tunga av sterkt krydret mat).

MHM
14-03-04, 13:34
apropo is, det går jo an å lage iskrem av yoghjurt naturell og frukt, eller fløte, stevia og egg + litt mørk hakket sjokolade (det har jeg laget før, det er sinnsykt godt).
hva med nøtter egentlig? de kan jo sette dem i halsen dersom de er under 3 år, men nøtter er jo svært sunt da. er det en måte å få det i dem på, når de er under 3 år? så du Lise hadde et tips om å hakke dem og trille dem til kuler?


Jeg har kjøpt iskremmaskin, og det er en investering jeg ikke angrer på! :D Kjempelurt å kunne lage sine egne bærsorbeter og ulike varianter av fløteis.

Du kan male nøtter på en mandelkvern og blande i grøt eller yoghurt fra de er babyer. Det er jo bare partikkel-formen på nøttene som er farlig, ikke at de får nøttene i magen. Jeg brukte hurtigmikseren og lagde nøtteblanding som ble litt mer grov i konsistensen fra minstejenta var 9-10 måneder.

Iset
14-03-04, 13:38
takk for tipset om nøtter:)

jaaa jeg har hatt lyst på iskremmaskin i FLERE ÅR!! men har aldri tatt meg råd til det, og nå har vi ikke råd i det hele tatt.... skal kjøpe ny vogn, og vi trenger tørketrommel osv. men med en gang vi får litt penger til overs, så skal jeg kjøpe!! hva betalte du for din? de jeg har sett koster langt over 1000 kr...

MHM
14-03-04, 13:48
hva betalte du for din? de jeg har sett koster langt over 1000 kr...
Jeg tror jeg betalte akkurat 1000 kroner. Men det var for to år siden. Eneste aberet er at beholderen ikke er så stor, slik at mengde is om gangen raskt spises opp. Så hvis man skal ha gjester så må man lage is i flere omganger i forvegen, og fylle i en bolle som man putter i fryseren. Det var med et oppskriftshefte som er fin til inspirasjon. Så bytter man selvfølgelig bare ut sukkeret med noe annet....

Summer
14-03-04, 13:52
Ja, iskrem. Det er lenge siden vi har laget! :)

Vi hadde en periode der vi lagde daimiskake i tide og helst utide... helst hele tiden... Dere vet.. karbojunkier... :p

På tide å lage i gjen... .)

Iset
14-03-04, 14:05
jeg lager iallefall verdens beste is, uten ismaskin foreløpig:) men jeg må jo røre i den hvert kvarter til den er frossen, for å unngå iskrystaler. men da blir den kremete og kjempegod.

jeg lager den av fløte, eggeplommer, natreen og hakket mørk sjokolade. utrolig digg!!!! smaker til forveksling lik den kjøpte isen med sjokobiter.

HP
14-03-04, 14:08
jeg lager iallefall verdens beste is, uten ismaskin foreløpig:) men jeg må jo røre i den hvert kvarter til den er frossen, for å unngå iskrystaler. men da blir den kremete og kjempegod.
Legger du ut oppskrift?

Eller er den hemmelig... :p

MHM
14-03-04, 14:14
Plutselig fikk du noe å bruke eggeplommene dine til også HP.... ;)

Iset
14-03-04, 14:20
den er super-hemmelig!! neida jeg skal legge ut oppskriften med det samme, legger den på vedvarende vekttap, pga sjokoladen:)

Summer
14-03-04, 20:07
Plutselig fikk du noe å bruke eggeplommene dine til også HP.... ;)Det var mine :p

Kristian
15-03-04, 18:00
Dere må ikke glemme at enkelte er ekstremt allergisk mot nøtter og mandler, derfor mener jeg at vi bør gi svært lite i gangen de første gangene. Jeg tror jeg hadde fått panikk hvis en baby hadde fått kvelningsfornemmelser...

Iset
15-03-04, 19:30
Dere må ikke glemme at enkelte er ekstremt allergisk mot nøtter og mandler, derfor mener jeg at vi bør gi svært lite i gangen de første gangene. Jeg tror jeg hadde fått panikk hvis en baby hadde fått kvelningsfornemmelser...

ja man bør jo begynne forsiktig og se om det går bra.
datteren min er en ekstrem-gulper (skal til legen i morgen, kanskje inn på sykehuset for sjekk, for hun kaster opp alt), og jeg har sett nok av halv-kvelnings-fornemmelser hos henne ja :( blir kvalt i gulp og oppkast. syns så synd på henne. håper de finner utav det...

nei nå snakker jeg meg bort fra hele diskusjonen, var ikke meningen.

Kristian
15-03-04, 19:37
Min eldste datter hadde lett for å gulpe når hun var baby, jeg tror hun ammet for fort. Venter i spenning på hva legene mener om babyen din Iset.

Iset
15-03-04, 19:54
Min eldste datter hadde lett for å gulpe når hun var baby, jeg tror hun ammet for fort. Venter i spenning på hva legene mener om babyen din Iset.

ja er spent jeg og. det er ikke vanlig gulping ser du. har prøvd alt. mate henne sittende, liggende, halvt sittende, rolig, osv osv. dessuten kaster hun jo opp både grøt og middag nå også, så det er noe galt. heldigvis legger hun på seg og virker frisk ellers. men vi får se:)

dersom legen ikke finner utav det (det hadde jo vært ei bombe da :rolleyes: ) så kontakter jeg kiropraktor!