View Full Version : Hvilken dose Metformin?


Nutte
13-07-05, 11:52
Hvor høy dose metformin har dere i døgnet?
Når jeg er ferdig med opptrappingen, så skal jeg ligge på 3 * 500 mg i døgnet.

Albertine
13-07-05, 11:55
Jeg tok det samme som deg første gangen jeg gikk på metformin, men nå skal jeg ligge på 3x850 mg. Må ha litt større dose når man er så stor som meg. Klarer bare å ta to foreløpig, med den tredje følger masse kvalme...

Mum 4 2
04-08-05, 09:52
Jeg skulle ta 3 x 850 mg. Greide aldri å komme opp i den dosen. Som Albertine skriver så endte tredje tbl. med kvalme. I tillegg fikk jeg magekramper når jeg prøvde meg på 3 tabletter. Så ble jeg gravid og fikk ikke ta metformin før jeg ble i ett prosjekt med gravide og bruk av metformin. Da også tok jeg 850 mg x 2 (jeg fikk ikke juksetabletter).

Jeg fulgte opptrappinga som beskrevet her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5801

Nutte
05-08-05, 08:37
Jeg er nå oppe i 3 x 500 mg per dag. Har holdt på med det i litt over en uke.

Men, nå i går og i dag er jeg så utrolig kvalm. Minner meg akkurat om svangerskapskvalme, og går hele tiden med følelse at jeg snart kaster opp. Er det slik kvalme der andre har også? Hadde jeg ikke hatt mensen akkurat nå, så hadde jeg sverget på at jeg er gravid....

Mum 4 2
05-08-05, 09:29
Jeg er nå oppe i 3 x 500 mg per dag. Har holdt på med det i litt over en uke.

Men, nå i går og i dag er jeg så utrolig kvalm. Minner meg akkurat om svangerskapskvalme, og går hele tiden med følelse at jeg snart kaster opp. Er det slik kvalme der andre har også? Hadde jeg ikke hatt mensen akkurat nå, så hadde jeg sverget på at jeg er gravid....

Dette hørtes kjent ut ja. Kjenner "rush i kropp" når du beskriver hvordan du har det. Men trøst deg med at det går over.
Reduser evt. litt på dosen, før du igjen trapper opp. Da får du det sikkert bedre.:)

Luska
07-08-05, 20:35
Jeg bruker 3x500mg pr. dag, men har ikke vært plaget med noe kvalme. Derimot har jeg hatt mye diare :rolleyes:

lotte
07-08-05, 21:14
Jeg går på 3x850 mg og har ingen bivirkninger annet en løs mage ved for høyt karbohydrat-inntak. Det synes jeg forøvrig er ok for da blir jeg minnet på at karbo ikke er lurt! Etter en lang dorunde med flytende mageinnhold frister det rett og slett ikke med karbohydrater på lang tid!!!! Var litt kvalm første uka etter at jeg begynte på 3 tabletter, men ikke verre enn at det gikk greit!