View Full Version : Man kan spise hva som helst bare man holder seg under 15 gram karbs?


Chumpsy
31-07-05, 01:38
hei, meg igjen.. sorry for mas... men starter opp imorgen med kuren....

så en del spørsmål:

1.melk har karbs - kan man drikke dette bare man holder grensa?
2. yoghurt/ kesam, er det ok?
3. man kan spise det meste bare man holder grensa? selv om det anbefales grønnsaker.. er ikke så glad i det... har aldri vært det. håper det kommer etterhvert.
4. gulrot??? er det så ille å spise det? har hørt at det har høy GI... eller har det ingen betydning... gulrot er ganske ok....


5 la oss si at man beregner "feil" og kommer litt over 15 gram karbs.. går man da ut av ketose??? og hvor lang tid vil det evt ta før man kommer inn igjen?

6. jeg har pleid å gå en tur før frokost, ca 1 time, 5 ganger i uka... orker jeg dette nå? hører man blir litt trøtt av for lite karbs.
- har det noen betydning når på dagen man trener når man er i ketose??


ble en del spørsmål... kommer sikkert mere.. takk for at dere tar dere tid for å svare.

Pianoman
31-07-05, 06:06
Hei
Jeg er også i oppstarten av lavkarbo. Har holdt på i 1 uke nå og har ikke blitt vesentlig trøttere. Problemet er at jeg blir lett blir litt hissig og sur hvis jeg har spist for lite karbs og for lite mat. Min erfaring etter å ha prøvd dette her et par ganger er at jeg må balansere på å få i meg nok karber, så jeg ikke blir "sur" En annen ting er at når jeg blir sulten, blir jeg voldsomt sulten og bare må ha mat umiddelbart. Derfor tar jeg alltid med en boks mat når jeg skal ut. Uansett. Jeg er nå kodet til å spise 0830,1200 og 1600. Får jeg ikke mat da, besvimer jeg nesten. Når det gjelder melk, drikker jeg Cultura og 0,1 % yougert skal vel være ok. Trikset med grønnsaker kan være å wokke dem i rømme og chilli. Det syntes jeg er godt. Finnes mange bra frosne wok-alternativer. Sikkert andre her som også har tips til hvordan grønnsaker blir digg :)
Lykke til. Jeg har gått ned 5 kg. på en uke, så det er utrolig effektivt :D

Aline
31-07-05, 07:50
du går på ketolysekuren, sant?
har du lest boka? det meste du lurer på burde stå i den :)

jeg har ikke lest den selv, men har forstått det sånn at du teoretisk sett kan bruke de 15 grammene med karber på hva du vil, men det er selvsagt lurere på bruke de på grønnsaker enn på snop... ;)

jeg har også store problemer med grønneaker, sakte men sikkert smaker jeg på nye ting, og det er ikke egentlig så ille :) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2683&page=1&pp=25 her er en tråd om det :p)

her er en link om ketose :
http://forum.lavkarbo.no/diskusjon2092.html

Gamla
31-07-05, 11:39
hei, meg igjen.. sorry for mas... men starter opp imorgen med kuren....

så en del spørsmål:

1.melk har karbs - kan man drikke dette bare man holder grensa?
2. yoghurt/ kesam, er det ok?
3. man kan spise det meste bare man holder grensa? selv om det anbefales grønnsaker.. er ikke så glad i det... har aldri vært det. håper det kommer etterhvert.
4. gulrot??? er det så ille å spise det? har hørt at det har høy GI... eller har det ingen betydning... gulrot er ganske ok....


5 la oss si at man beregner "feil" og kommer litt over 15 gram karbs.. går man da ut av ketose??? og hvor lang tid vil det evt ta før man kommer inn igjen?

6. jeg har pleid å gå en tur før frokost, ca 1 time, 5 ganger i uka... orker jeg dette nå? hører man blir litt trøtt av for lite karbs.
- har det noen betydning når på dagen man trener når man er i ketose??


ble en del spørsmål... kommer sikkert mere.. takk for at dere tar dere tid for å svare.

Du Chumpsy, du Chumpsy!:)
Ja, du har sannelig mange spørsmål! Jeg har igrunnen bare ett til deg; har du virkelig lest boken?:confused:
Som Aline skriver:"det meste du lurer på burde stå i den ",- og det gjør det!:rolleyes:
Dette forumet har mange forskjellige lavkarbodietter, så det kan være vanskelig for en nybegynner å orientere seg. Det er derfor ekstra viktig at du leser boken grundig.
Under ketolysekuren skal du , som du vet, ha 15 g karbohydrater daglig,- og det meste av dem skal komme fra grønnsaker! Dette vil komme enda tydeligere frem i den nye boken til Torkil. Bruk tabellen i boken og de du har fått henvist her og se på innholdsfortegnelsen på matvarene du kjøper , så får du fort innblikk i hva som svarer seg å spise/drikke. Forslaget til ukemeny, som står i boken, er også en god pekepinn for hvordan en som er usikker kan legge opp en plan. Bruk den til å begynne med!;) Du vil fort finne ut at melk, youghurt og kesam har mer karbohydrater enn f.eks fløte og rømme. At salat, agurk, blomkål og brokkoli har laver karbohydratinnhold enn gulrøtter.
Spis varierte grønnsaker (litt gulrøtter er OK) og la det utgjøre mesteparten av karbohydratene. Selv bruker jeg ca 8-10 g karbohydrater til grønnsaker. Boken inneholder også gode oppskrifter på "potetmoserstatning" og "ertestuingerstatning" laget av bla.blomkål og brokkoli. Det kan være en god løsning for deg til å venne deg til grønnsaker.
Les linken Aline henviser til om ketose. Den forklarer alt som er verd å vite.;)
Flott at du trener en time 5 dager i uke. Før forkost er helt OK. Da får du tidlig fart på forbrenningen. De første dagene, før du er kommet i ketose, kan du føle deg litt utilpass, men det går over. Kjenn etter hvor mye du tåler,- det er veldig individuellt.
Igjen ,- lykke til Chumpsy!:)

Psst, psst, kopierte dette fra www.ketolyse.no (http://www.ketolyse.no/):

"Ketolysekurs Kristiansand
Kursene holdes på Clarion Hotel Ernst, sentralt i Kristiansand.

Kurset går over fire kvelder som vil være følgende: 23/8 , 6/9 , 27/9 18/10

Kurstidspunkt 18.00 til ca 19.00 ( det kan være vi bruker litt mere tid, spesiellt første kurskveld )

Kurset består av veiing ( frivillig) foredrag og mulighet for spørsmål og utveksling av erfaringer.


Det er viktig med telefonnummer på bestillingen, helst mobiltelefonnummer, da det gir mulighet for SMS for beskjeder."

Dette er jo kjempeflott for deg som bor i Kristiansand!;)

mofe
31-07-05, 15:25
Ville bare svare på spm. ditt om du går ut av ketose om du går over 15 g. På atkins er grensen 20 gram. De fleste holder seg i ketose opp til 30 gram. For folk som trener hardt, er grensen enda høyere - så dette må du nesten finne ut av selv, hvor DIN grense er.

Og - jeg gjentar det jeg også, de fleste av karbene, la oss si minst over halvparten, skal komme fra grønnsaker! De er masse fiber i grønnsaker - og får du ikke i deg dem, så vil du lett få forstoppelse. I tillegg har grønnsaker masser av stoffer du ikke får i deg via annen mat. Så spis grønnsakene dine - lek deg frem med forskjellige oppskrifter, så garanterer jeg at du vil finne noe du liker! :ja: Lykke til!

Faxe83
09-08-05, 14:41
Ja, og så må jeg atter engang få lov til å anbefale phase 2 stivelsesstopper som gjør at du bare tar opp 50% av karbene i grønsakene/generell stivelse du spiser. Rart at ikke fler snakker om dette vidundermiddelet her, syns jeg. Stort i USA, jaffal, men fåes på sunkost o.l her i norge og.

mofe
09-08-05, 16:01
Ja, og så må jeg atter engang få lov til å anbefale phase 2 stivelsesstopper som gjør at du bare tar opp 50% av karbene i grønsakene/generell stivelse du spiser. Rart at ikke fler snakker om dette vidundermiddelet her, syns jeg. Stort i USA, jaffal, men fåes på sunkost o.l her i norge og.

Det er nok fordi de fleste her inne foretrekker å gjøre det på den naturlig måten :)

Nille
09-08-05, 17:42
Ja, og så må jeg atter engang få lov til å anbefale phase 2 stivelsesstopper som gjør at du bare tar opp 50% av karbene i grønsakene/generell stivelse du spiser. Rart at ikke fler snakker om dette vidundermiddelet her, syns jeg. Stort i USA, jaffal, men fåes på sunkost o.l her i norge og.

Vi kan gjerne diskutere slankemidler her, men dette er ikke et forum hvor vi anbefaler bruk av slike produkter. Vi anbefaler og satser på ren mat og ikke piller (annet enn normale kosttilskudd som tilfører kroppen noe vi har behov for).

Det er vel ikke så rart at vi ikke snakker om det her. Vi har diskutert dette middelet her tidligere og konkluderte med at det for lavkarbere på Ketolysekuren (15 gram karber pr dag) eller Atkins (20 karber på induksjon - 20 til 70 vedvarende og 120 + vedlikehold) allerede spiser så lite karber. Det er altså et totalt unyttig produkt det ikke har noen hensikt å bruke penger på når du spiser lavkarbo slik de fleste gjør her inne.

Har spurt om dette på amerikanske/canadiske lavkarboforum. Det er kjent, men blir ikke brukt av de som går på lavkarbo dietter som Atkins, South Beach etc. Fordi vi, som nevnt ovenfor, allrede inntar så lite karber/stivelse at det ikke har noen hensikt. De kaller det "eat & cheat" piller. Det ble visst brukt av noen som går på CALP (Carbohydrate Addict Plan) da de har et "belønningsmåltid" hvor de ligger høyere i karber. Noen har brukt dem for å kunne spise pasta, ris og poteter av og til. Pillene virker IKKE på raske karber som sukker og det stoppet vel en del tenker jeg. Det er mer nyttig for de som spiser "høy" lavkarbo - altså over 100-150 karber pr dag, eller de som ikke spiser lavkarbo i det hele tatt, men gjerne vil ha lavkarbo effekt. De fleste som hadde prøvd fant det dyrt og lite hensiktsmessig og dessuten var det flere som opplevde at det hadde avførende effekt for å si det pent.

Slike midler skal iallefall IKKE under noen omstendighet inntas under Ketolysekuren, Atkins Induksjon/vedvarende eller South Beach..... om man følger reglene for dietten. Da faller hele vitsen bort liksom. Det er snakk om en kostomlegging. Og som det så godt sies nedenfor her; Må du spise pasta, poteter og ris hver dag er du ikke lenger en lavkarber.

Her er svaret fra guru'en min "over there":
From what I've read over the last few years that these products have been on the market ... is that they work for the people who really want them to ... ie, folks who are determined to "cheat and eat" http://forum.lowcarber.org/images/smilies/smile.gif

There is no question that phaseolamin (also called phaseolin) can inhibit the pancreatic enzymes which would otherwise digest amylose starches. Just be aware that foods also contain amylopectin starches, and these are not affected so much by the action of phaseolin. And as indicated in the post above, there is no effect on sugars. Most starches that we consume will already have begun a partial breakdown into sugar before it reaches the small intestine, which is where phaseolin does its "thing". Ptyalin is an amylase enzyme in saliva, which begins the breakdown of starches in the mouth ... unless of course you don't chew your food http://forum.lowcarber.org/images/smilies/smile.gif

If you wish to read someone's experience with phaseolamin, check out Bill Bailey's article at Low Carb Nexus ... http://www.lowcarbnexus.com/what_ab...rb_blockers.htm (http://www.lowcarbnexus.com/what_about_carb_blockers.htm). He eventually went out of ketosis and weight loss stopped.

I'm curious to know the long term consequences from using these drugs. Elaine Gottschall PhD has done considerable research on bowel disease and inflammations caused by the presence of undigested starches in the small intestine .. specifically amylose starch. Many people lack the necessary enzyme to digest this, especially children. Over time ... chronic inflammation and disease develops .. such as diverticulitis, celiac, sprue and Crohn's. You might want to check out "the Specific Carbohydrate Diet" for more details about that, or there is a website for more information ... http://www.scdiet.org/

My opinion is that these pills are criminally expensive to the point of being a waste of money, and if you're eating bread and potatoes at every meal, then you're not really low-carbing.


Folk må selv bestemme hva de vil bruke penger på og hva piller en vil stappe i seg, men vi anbefaler det altså IKKE !

205gti16v
09-08-05, 18:56
Dei hadde ikkje sånne piller i steinalderen:rolleyes:

De fleste som hadde prøvd fant det dyrt og lite hensiktsmessig og dessuten var det flere som opplevde at det hadde avførende effekt for å si det pent. (sitat frå nilles innlegg)

Ingen kan lure genene sine, eg dersom du prøver risikerer du å drite deg ut:)

Chumpsy
09-08-05, 20:31
klkk

Nille
09-08-05, 22:18
klkk

Tror posten din forsvant Chumpsy....... kan du legge det inn igjen ??