View Full Version : Glucosebelastning


jeef-micro
21-08-05, 01:35
Har noen spørsmål angående glucosebelastningen jeg var på i forrige uke... kanskje mum 42 kan hjelpe??? Dreven sykepleier som hun er...

Det står nemlig i håndboka fra klinisk kjemisk at pasienten skal faste i 10-16 timer før glucosebelastningen... jeg fikk ikke beskjed om å vente så lenge.Jeg fastet, men tror ikke det gikk så mye som 10 timer nei...
det står også at man skal innta normal kost (minst 150 gr karbohydrater pr døgn) de siste tre døgn... dette gjorde jeg heller ikke,pga at jeg spiser lavkarbo,og jeghadde heller ikke fått beskjed om å spise mere karber dagene før
og til slutt står det at fastende kb-glucose skal være minst 6,1... jeg hadde 4,2
ble da glucosebelastningen min helt feil??
eller er det bare jeg som blir gal av å lese bøker jeg finner på jobb???

Albertine
21-08-05, 08:25
Jeg fikk ingen av de formaningene du nevner her, og jeg kan ikke helt skjønne hvorfor du skal fore kroppen med gift før du skal på glukosebelastning? Poenget er vel å finne ut hvordan kroppen din klarer å rydde på plass all den glukosen som blir tilført på kort tid. Men jeg er da så langt i fra noen fagperson på området, så mine synsinger bes derfor tatt med en klype sukker. Eh, salt.

jeef-micro
21-08-05, 12:01
Jeg fikk ingen av de formaningene du nevner her, og jeg kan ikke helt skjønne hvorfor du skal fore kroppen med gift før du skal på glukosebelastning? Poenget er vel å finne ut hvordan kroppen din klarer å rydde på plass all den glukosen som blir tilført på kort tid. Men jeg er da så langt i fra noen fagperson på området, så mine synsinger bes derfor tatt med en klype sukker. Eh, salt.

det er vell for å få en mest mulig riktig vurdering av prøvene rekner jeg ned... mulig det er forskjell på hvordan man gjør det når man sjekker diabetes og insulinressistens da, men jeg vet ikke.... vet ikke hvor viktig det er at det blir gjort som det står i boka heller, men det er jo retningslinjene til klinisk kjemisk da, så jeg vil tro det bør være sånn...

Iset
22-08-05, 18:27
Jeg har tatt glukosebelastning og jeg fikk bare beskjed om å ikke spise noe samme dagen, hadde time på sykehuset kl 11.

DrPork
22-08-05, 18:53
Har noen spørsmål angående glucosebelastningen jeg var på i forrige uke...
GB brukes primært for å stille diagnosen diabetes 2, evt forstadiet som kalles nedsatt glukosetoleranse. Sentralt for begge disse er insulinresistens. Har du fått tilstanden nedsatt glukosetoleranse så har du insulinresistens, har du fått diabetes 2, er det over 90% sjanse for at insulinresistens ligger i bunn. GB sammen med c-peptid og fastende blodsukker er de mest sikre indikatorene.

Her er noen facts:
Diabetes mellitus (minst ett av to kriterier)


Fastende glukose, verdier i mmol/L

Kapillært fullblod: >= 6,1
Venøst plasma: >= 7,0

2-timersverdi, verdier i mmol/L

Kapillært fullblod: >= 11,1
Venøst plasma: >= 11,1

Nedsatt glukosetoleranse (begge kriterier)


Fastende glukose, verdier i mmol/L

Kapillært fullblod: < 6,1
Venøst plasma: < 7,0

2-timersverdi, verdier i mmol/L

Kapillært fullblod: >= 7,8 og < 11,1
Venøst plasma: >= 7,8 og < 11,1

Normalområde


Pga. måleusikkerhet bør lett forhøyede verdier kontrolleres ved innsending av prøver
Aktuelle indikasjoner


Diagnostikk av diabetes mellitus ved usikker diagnose, det vil si der glukosemålinger alene ikke gir sikker diagnose
Testen er unødvendig dersom

Fastende glukose i venøst plasma er lik eller mindre enn 7,0 mmol/L, eller lik eller mindre enn 6,1 mmol/L i kapillært blod i to prøver fra ulike dager, eller ved sikker forhøyet verdi (> 10 mmol/L)
Fastende glukose i venøst plasma er under 5,5 mmol/L eller under 4,4 mmol/L i kapillært blod

Prøvetaking

Forberedelse til prøven


Ingen spesielle kostrestriksjoner de siste 3 dagene før prøven
Faste de siste 8-14 timer, men kan drikke vann i fasteperioden
Unngå uvanlig høy fysisk aktivitet
Ikke ha interkurrent sykdom i prøveperioden
Eventuelle medikamenter som benyttes må noteres
Gjennomføring av prøven


Det tas fastende blodprøve for bestemmelse av glukose i plasma eller serum
Pasienten drikker 75 g glukose løst opp i 250-300 ml vann
Barn skal ha 1,75 g glukose per kg kroppsvekt, opp til 75 g

Det anbefales å løse glukosen i litt lunkent vann først og deretter fylle på med kaldt vann
Konsentrat av lettsaft, ev. litt sitronsaft, kan tilsettes for å forbedre smaken

Væskemengden bør inntas i løpet av 5 minutter
Pasienten skal være i ro (sitte eller ligge) de to timene testen varer
Det er ikke lov å røke under testen
Ny blodprøve tas nøyaktig 2 timer etter glukoseinntaket
Blodprøvene (plasma/serum) sendes til et klinisk kjemisk laboratorium

Albertine
22-08-05, 19:49
Men....jeg har insulinresistens, men kroppen klarer fremdeles å regulere blodsukkeret fint, sa legen min. Hva betyr det? At jeg ikke står i umiddelbar fare for å utvikle diabetes 2?

DrPork
22-08-05, 21:18
Men....jeg har insulinresistens, men kroppen klarer fremdeles å regulere blodsukkeret fint, sa legen min. Hva betyr det? At jeg ikke står i umiddelbar fare for å utvikle diabetes 2?
Har du insulinresistens regulerer kroppen ikke blodsukkeret optimalt. Insulinet virker ikke like godt som før. Effekten kan dog bedres noe gjennom kost og mosjon, og hos enkelte går det tilbake til normalen.
Det du skal være obs på er at dette er en latent situasjon, slår du den tilbake, ligger den og lurer lik et isfjell, slik at dersom dette er påvist bør du være påpasselig ut livet.
Veldig enkelt sagt, lev som en diabetiker for å unngå diabetes.

jeef-micro
27-08-05, 13:30
Forberedelse til prøven



Ingen spesielle kostrestriksjoner de siste 3 dagene før prøven
Faste de siste 8-14 timer, men kan drikke vann i fasteperioden
Unngå uvanlig høy fysisk aktivitet
Ikke ha interkurrent sykdom i prøveperioden
Eventuelle medikamenter som benyttes må noteres


hvor har du fått dette fra da? for i håndboka til klinisk kjemisk avdeling, står det at de siste tre døgn må pasienten ha inntatt normal kost (minst 150 g karbohydrater pr døgn), at pasienten skal faste 10-16 timer før prøven blir tatt, ha utvist normal fysisk aktivitet og ikke vært akutt syk... Men ingen kostrestriksjoner gjelder vell de som spiser mat med høyere karboinnhold enn oss her inne det da...