View Full Version : Koffein


Kristian
20-03-04, 14:12
Koffein
Mange tror/mener at koffein øker insulinnivåer, noe som muligens kan forstyrre ketosen. Dette motstrider med kjente effekter av koffeininntak, som er å øke nivåer av adrenalin og noradrenalin, og å øke FFA (frie fettsyrer) nivåer. Den eneste måten koffein kan øke insulinnivåer er indirekte. Ved å øke adrenalin- og noradrenalin-nivåer, kan kanskje kaffe forårsake at glykogen fra leveren blir brutt ned til glukose, og slippet løs i blodet. Dette vil bare skje før ketose er blitt etablert, som etter carb-load fasen (når du spiser karbohydrater), og hjelper til å etablere ketose (tror han mener dette pga at glukogenet blir brutt ned og brukt opp fortere enn ellers).

Dette fant jeg på ett annet forum, hva mener dere om dette?

Maz
20-03-04, 16:54
Litt på siden. Men jeg ble forrtalt forleden at dette med kaffe var omstridt og at noen nå mener at kaffe er en av de beste kildene for antioksidanter vi har og følgelig er det ikke bare ille.

Nille
20-03-04, 20:00
Har bare lest (i Atkins boka) at mye koffein senker blodsukkeret og øker søtsuget hos folk. Det er derfor de anbefaler å ikke drikke kofeeinholdige drikker under induksjonen. Jeg drikker ikke kaffe så jeg har ikke sett det som noe problem.... Men det er vel slik at noen tåler det, - andre tåler det ikke. Hver enkelt må vel prøve seg frem å finne det som passer for seg !
Det samme gjør enkelte av sukkeralkoholene (de som ender på -ose). Maltitol øker ikke blodsukkeret. (dette står også i "bibelen" min !!)

Jeg har en venninde som går på Atkins og hiver innpå med sukkeralkoholer (polyoler) kaffe og alt mulig - og kiloene renner av. Jeg spiser to-tre Dietorelle karameller og sitter på do resten av kvelden !! Verden er urettferdig......:mad:

Skorpia
20-03-04, 20:08
For min del øker kaffi forbrenningen. Trenger bare lukten om morgenen og så må jeg på do:-) Temmelig regelmessig altså.

Men sukkererstatninger går derimot dårlig:mad: da er det diare dø lux med en gang. Men en får tåle det innimellom for å unngå sukker.

Natreen tåler jeg bittelittegranne av:rolleyes:

Kristian
20-03-04, 23:05
Har bare lest (i Atkins boka) at mye koffein senker blodsukkeret og øker søtsuget hos folk. Det er derfor de anbefaler å ikke drikke kofeeinholdige drikker under induksjonen.
Det er akkurat slik jeg føler jeg reagerer på kaffe. Går da ut fra at koffein påvirker insulinet til å senke blodsukkeret, og får da økt søtbehov på grunn av lavt blodsukker.